زندگى بر مَدار اندیشه
مجتبی
احمدی
author
text
article
2014
per
حوزه
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)
31
v.
174
no.
2014
3
17
https://jh.isca.ac.ir/article_286_420bb40dabda908f4acdbc179b2e11a7.pdf
چیستى سبک زندگى ایرانى – اسلامى و چگونگى اجتهاد فرهنگى الگونگر
علی
الهی خراسانی
author
text
article
2014
per
سبک زندگى، مفهوم جدیدى است. از زمان طرح نظرى آن در معناى امروزین، بیش از چند دهه )سالهاى دهه 60 میلادى( نمىگذرد. بخشى از ابهام درباره مفهوم سبک زندگى، به مسائل منطقى - زبانى و بخشى دیگر، به بستر فرهنگى - جامعهشناختى، که از آن برآمده، بازمىگردد. از سویى، ویژگى میانرشتهاى مطالعات مربوط به سبک زندگى به ابهام مفهومى آن دامن زده است. سبک زندگى، مجموعهاى از عناصر پیوسته به هم است و افراد، سازوار با هویت و سلایق خویش، آنها را برگزیده و یک کل متمایز را تشکیل مىدهند. در سبک زندگى اسلامى، تنها به دنبال متن روایات و آیات و زندگى ائمه نیستیم، که این موارد بسان منابع استنباطى سبک زندگى اسلامى است، بلکه با استفاده از »الگوهاى فرهنگى اسلام« که در منابع دینى آمده است، مىتوانیم در صحنه زندگى ورود پیدا کنیم. زوایاى سبک زندگى اسلامى، گونه گون و سازوار با نیازهاى انسان و جامعه است که مىتوان در شانزده حوزه کلى، این زوایا را فهرست کرد که بهصورت جدول و نمایش ترسیمى نیز ارائه شده است. سیره رضوى نیز منبعى مهم از جهت معرفتى - ارزشى براى الگوسازى فرهنگى بهشمار مىرود.
حوزه
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)
31
v.
174
no.
2014
18
58
https://jh.isca.ac.ir/article_287_4c2c177cbca35f41c620879877926c90.pdf
عقلانیت و معنویت سبک ساز زندگى اسلامى
عباس
مخلصی
author
text
article
2014
per
در اسلام، اصل و اساس دیندارى به چگونه زیستن است. از همین رو، در این مکتب، چگونه زیستن با تمام زوایا، به روشنى بیان شده است. مقام معظم رهبرى با سوق دادن اذهان و افکار به موضوع سبک زندگى اسلامى، در حقیقت خواست تا گفتمانهاى دینى - اسلامى ناظر به واقعیتهاى زندگى و با ایده چگونه زیستن انسان مسلمان شکل بگیرد و بحثها در چنین فضایى اتفاق بیفتد. تفکرات ذهنى و مجرد به تفکرات عینى و وجودى بدل گردد، تا امت اسلام در سلوک زیستى خود، به تمدن اصیل و نوین اسلامى دست یابد. تعیین سبک زندگى اسلامى، به گونهاى که الگوى زندگى انسان مسلمان بر اساس فرهنگ اسلامى تبیین شود، نیاز به تعیین عوامل و شاخصههاى مدل ساز براى زندگى دارد. در این مقال، تلاش شده است تا با نگاه به آموزههاى اسلامى و نیز سخنان مقام معظم رهبرى، عقلانیت و معنویت به عنوان دو الگوى مدل ساز سبک زندگى اسلامى، با نگاه تمدنى تشریح و تبیین شود.
حوزه
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)
31
v.
174
no.
2014
59
102
https://jh.isca.ac.ir/article_288_8168cab26758556db2192f6c1acdec03.pdf
نقش حکومت، در اصلاح و ارتقاى سبک زندگى اسلامى
سید حسین
همایون مصباح
author
text
article
2014
per
تبیین و تحلیل نقش حکومت در اصلاح و ارتقاى سبک زندگى، بربنیاد تفکر اسلامى - دینى، از مسائل مهم و راهبردى درجامعه اسلامى است. نقش حکومت، بیشتر از دو راه دنبال و پى گیرى شده است: نخست رفتار و گفتار کارگزاران حکومت و دیگر، ساختار اجتماعى. سبک زندگى )خرده سبک وکلان سبک زندگى( درساختار اجتماعى شکل مىگیرد و حکومت در تولید وتوسعه ساختار اجتماعى مسؤولیت مستقیم دارد. دراین فرآیند، حکومت از راه: ایجاد تحرّک اجتماعى فعّال، اجتماعى سازى هنجارها، تواناسازى مردم، ساماندهى قدرت سیاسى باز و سیّال و پاسخگو، ایجاد سیستم قضایى بر محور عدالت وحقوق و امنیّت عمومى، ساختار اجتماعىاى را به وجود مىآورد که از به دست آوردن موقعیّت ومنزلتها، انحصار زدایى و روابط زدایى مىکند و این تلاشها به بالابردن و ساماندهى سبک زندگى معطوف به مقاصد الهى وانسانى مىانجامد.
حوزه
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)
31
v.
174
no.
2014
103
134
https://jh.isca.ac.ir/article_289_035457c71861f52a3fa26f8106a19e1b.pdf
هنر متعهد، سبک ساز زندگى اسلامى در اندیشه رهبرى
غلامرضا
جلالی
author
text
article
2014
per
در دنیاى امروز، از ابزارهاى کارآمد و اثرگذار در پدیدارى و یا دگرسانى سبک زندگى مردم، بهرهگیرى از هنر و بهکارگیرى روشهاى هنرى است. در ایران، براى عینیت یافتن سبک زندگى اسلامى نیزبایسته است هنرمندان ما با ارزشهاى اصیل اسلامى آشنا باشند، تا بتوانند ابزار هنر را در تبیین و ترویج آن ارزشها به کار بگیرند. مقام معظم رهبرى، از شخصیتهاى متفکرى است که مطالعه اندیشههاى ایشان درباره هنر و چگونگى بهکارگیرى این ابزار در نهادینه کردن سبک زندگى ایرانى - اسلامى، مىتواند اثرگذار باشد. به باور ایشان، نقش هنر در میدانهاى عمل، در پرورش روح ایمانى، بسیار کارساز و اثرگذار است. هنرمند باید یک انسان مسؤول و رابطه او با هنر رابطهاى مسؤولانه و تعهد آور باشد. هنر با همه اقسام آن: شعر، خوانندگى، طنز، قصّهگویى، قالى بافى، منبر، سینما و... مىتواند درخدمت زندگى و ارتقاى فرهنگ جامعه و ایجاد و اصلاح سبک زندگى قرار بگیرد، مشروط بر این که واقعى و متعهد باشد. هنر واقعى و حقیقى، ناشى از ادراک، بازتاب و تبیین است و دستیابى به آن، وقتى ممکن خواهد بود که پیش از هر روایتى، رؤیتى براى هنرمند تحقق پیدا کند. باورهاى دینى و فرهنگ انقلاب و دفاع مقدس، سرچشمههاى هنر متعهد شمرده مىشوند و این هنر براى تأمین سبک زندگى، با دین، اخلاق وسیاست در تعامل است. سبک زندگى اسلامى وقتى مىتواند خودش را در قالب هنر بیاورد، که هنرمندِ خود باور و اسلامى داشته باشیم.
حوزه
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)
31
v.
174
no.
2014
135
159
https://jh.isca.ac.ir/article_290_7ce01b88f981d91c2880974745600951.pdf
کتاب شناسى گزینشى سبک زندگى اسلامى
عباس
عبدالله پور
author
text
article
2014
per
حوزه
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)
31
v.
174
no.
2014
160
194
https://jh.isca.ac.ir/article_291_603b9d300ac3bf1a71299431bc154f5d.pdf
فهرست مقالههاى سال سىویکم
text
article
2014
per
حوزه
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)
31
v.
174
no.
2014
195
204
https://jh.isca.ac.ir/article_292_52b3597e5fa18ea2c60f5d1e5bc8be5b.pdf
خلاصة المقالات
علی
سبزخدا
author
text
article
2014
per
حوزه
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)
31
v.
174
no.
2014
205
206
https://jh.isca.ac.ir/article_293_d0b118b1b76b804a18cb86dcbb2e3c70.pdf