حوزهپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)931نقش روشنفکرى ییا جمود اندیشى حوزه ها در پویایى یا میرایى دیناحمدترابی09200724142328Full Textپى نوشتها: 1. سوره بقره, آیه 79.2. همان, آیه 159.3. همان, آیه 59.4. همان, آیه 85. 5. سوره نساء, آیه 46. 6. سوره مائده, آیه 41.7. سوره بقره, آیه 78.8. همان, آیه 111.9. سوره توبه, آیه 34. 10. سوره مائده, آیه 19.11. سوره آل عمران, آیه 7.12. همان.13. همان.14. سوره نحل, آیه 44.15. اصول کافى, ج2 / 599.16. سوره هود, آیه 28.17. همان, آیه 31.18. همان, آیه 53.19. سوره بقره, آیه 170.20. سوره مائده, آیه 104.21. سوره اعراف, آیه 78.22. سوره شعراء, آیه 74.23. اصول کافى,ثقة الاسلام کلینى, ج1 / 62, باب اختلاف الحدیث, ح1 .24. سنن ترمذى, ح 2302; البدایه و النهایه, ابن کثیر ج 6/ 286; تاریخ بغداد, خطیب بغدادى 2/53.25. اصول کافى, ج1/ 229.26. نهج البلاغه, خطبه 9327. همان, خطبه 120.حوزهپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)932گفت وگو با حجة الاسلام والمسلمین استاد سید هادى خسروشاهىواعظ زادهخراسانی092007241422952Full Textحوزهپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)933تأملاتى اندر باب روشنفکرى در حوزهحسینناصری مقدم092007241425394Full Textپى نوشتها: 1. کار روشنفکرى, بابک احمدى/ 19.2. نشریه بخارا, شماره 51, مقاله روشنفکران, نوشته عزت اللّه فولادوند.3. روشنفکران ایرانى و غرب, ترجمه جمشید شیرازى/ 40.4. هم نگرى و یکتانگرى, باقر پرهام, مصاحبه با میشل فوکو.5. گذر از مدرنیته, شاهرخ حقیقى/ 85.6. مجله ناقد, شماره 4 / 5, مقاله مصطفى ملکیان.7. نشریه بخارا, شماره 15, مقاله روشنفکران, نوشته عزت اللّه فولادوند.8. رازدانى و روشنفکرى و دیندارى, عبدالکریم سروش/ 9, صراط.9. کار روشنفکرى, بابک احمدى.10. در خدمت و خیانت روشنفکران, جلال آل احمد/ 89, خوارزمى, تهران, 1357.11. در این طرز تلقى گفته شده: سازمان حوزه یک بخش از بخشهاى مختلف نهاد روحانیت است که تصدى امر آموزش و تربیت روحانیون را به عهده دارد, در حالى که نهاد روحانیت, نهادى است فراگیر و عام که متولى امر دین و دیندارى در جامعه است.12. در خدمت و خیانت روشنفکران/ 23.13. همان/ 81.14. همان/ 82.15. در مَثَل جلال آل احمد, در سیر تکامل روشنفکرى دینى, دامنه بحث را به عصر خلفاى راشدین و سلمان و ابوذر, استمرار مى بخشد. او همچنین به حرکت اعتزالیان به عنوان یک جنبش روشنفکرى دینى در برابر اشعریان اشاره مى کند. (در خدمت و خیانت روشنفکران/ 136ـ 168. )16. سرآغاز نواندیشى معاصر, دینى و غیر دینى, مقصود فراستخواه/ 350 ـ 354, شرکت سهامى انتشار, تهران 1377.17. نخستین رویاروییهاى اندیشه گران ایران, با دو رویه تمدن بورژوازى غرب عبدالهادى حائرى/ 284, امیرکبیر, تهران 1376.18. سرآغاز نواندیشى معاصر, دینى و غیر دینى, مقصود فراستخواه/ 348.19. دین و دولت در ایران, نقش علما دوره قاجاریه, حامد الگار, ترجمه دکتر ابوالقاسم سرّى/ 279, توس, تهران, 1369.20. نقش سید جمال الدین اسدآبادى در بیدارى مشرق زمین, محمد محیط طباطبایى, انتشارات دارالتبلیغ, قم, 1350.21. از میان محققان, حمید عنایت پس از آن که گزارشهاى مربوط به فراماسونرى سید را نقل مى کند, مى نویسد:(نارواست که عضویت او را در جمعیت فراماسون, دلیل همکارى او با استعمار انگلستان بدانیم… )سیرى در اندیشه سیاسى عرب/ 84.22. تشیّع و مشروطیت و نقش ایرانیان مقیم عراق, عبدالهادى حائرى/ 91, امیرکبیر, تهران 1364 .23 . همان/ 92 .24 . سرآغاز نواندیشى معاصر, دینى و غیردینى, مقصود فراستخواه/ 383.25 . همان/ 385.26 . سنت و مدرنیسم, صادق زیبا کلام/ 452, روزنه, تهران 1377.* عضو هیأت علمى دانشگاه مشهدحوزهپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)934روشنفکرى دینى, نواندیشى دینى و احیاگرى دینىسید حسینهمایون مصباح0920072414295127Full Text پى نوشتها: 1. نشریه نامه, شماره/ 16/ 60 ـ 69 گفت و گو با مصطفى ملکیان. رامین جهانبگلو نیز روشنفکر دینى را ترکیب ابهام آور مى داند:(امّا آن چه روشنفکر دینى را از روشنفکر غیر دینى جدا مى کند, مسأله دین نیست, بلکه انگشت گذاشتن بر خود مسأله روشنفکرى است که روشنفکر باید به چه مسائلى توجه کند. آیا مسائلى چون جامعه مدنى, دموکراسى و قرارداد اجتماعى شکل دینى دارد یا خیر؟به نظر من, اگر دیالوگ, بین این دو گروه (روشنفکر دینى و غیر دینى) بیش تر شود, موضع هر گروه روشن تر خواهد شد. در حال حاضر, این مباحث به صورت ناقص و مبهم در حال مطرح شدن هستند.اما ابهام من با ترکیب روشنفکرى دینى آن است که مفاهیمى چون جامعه مدنى, دموکراسى و حقوق بشر در غرب, در یک چهارچوب سکولار مطرح گشته اند و اگر در چهارچوب دینى آنها را مطرح کنیم, به جوهر آنها خدشه وارد کرده ایم. البته باز هم تکرار مى کنم که یک فرد دینى مى تواند به مراتب مدرن تر از یک فرد غیر دینى باشد; یعنى مسائل مربوط به مدرنیته را خوب درک کرده باشد و در زمینه آن تفحص و تفرج به عمل آورده باشد, ولى به هر حال, هر چیزى چهارچوب معینى دارد و همان گونه که نمى توان از پاسکال و کى یرکه گورد, مارکسیت ساخت, همین طور نمى توان جامعه مدنى مدرن را ابداع توماس آکوفیاس قدیس دانست. به هر حال, سیر تکوین فلسفى, مفهوم جامعه مدنى در غرب روشن است و همه مى دانند که اساس سکولار دارد. البته این باز به این معنى نیست که دموکراسى, حقوق بشر و جامعه مدنى, فقط مختص سکولارهاست. البته امروز, واتیکان هم به این موضوعات مى پردازد, ولى به هر حال, واتیکان هم خود را با عقل مدرن تطبیق داده است. )موج چهارم, رامین جهانبگلو, ترجمه منصور گودرزى/ 189 ـ 190, نشر نى.2. هفته نامه پگاه, شماره 49, نواندیشى معاصر, جریانها, آفاق و انتظارات, گفت وگو با زکى میلاد.3. رازدانى و روشنفکرى و دیندارى, عبدالکریم سروش/ 318, صراط, تهران 1377.4. جریان روشنفکرى و روشنفکران در ایران (مجموعه مقالات) مقاله درباره روشنفکرى, احمد نراقى, به باوران, 1379.5. اصول سازگارى اسلام و مدرنیته, محسن کدیور, قراءت شده در سمپوزیوم بین المللى (اسلام, جامعه و مدرنیته), دانشگاه بروکسل, 7 اکتبر 2004 سایت kodiver.com6. رازدانى و روشنفکرى و دیندارى/ 304 ـ 312.7. بررسى نهضتهاى اسلامى در صد ساله اخیر, شهید مرتضى مطهرى/ 98, صدرا.8. رازدانى و روشنفکرى و دیندارى/ 305 ـ 312.9. نشریه نامه, شماره 16/ 60 ـ 69, گفت و گو با ملکیان.10. حسن حنفى فیلسوف معاصر اسلامى, ادوار تمدن اسلامى را به سه دوره تقسیم مى کند:1. شکوفایى عقلانیت اسلامى 2. ضدیت با عقلانیت 3. دوره معاصر (بنیادگرایى) ر.ک: مقاله (میراث فلسفى ها) نوشته حسن حنفى11. جریان روشنفکرى و روشنفکران در ایران (مجموعه مقالات) مقاله درباره روشنفکرى دینى, احمد نراقى.12. بیم موج, سید محمد خاتمى, سیماى جوان, تهران 1372; و روشنفکرى از نگاه روشنفکران/ 97, انتشارات روزنامه سلام, 1380.13. اصول سازگارى اسلام و مدرنیته, محسن کدیور, قراءت شده در سمپوزیوم بین المللى (اسلام, جامعه و مدرنیته, دانشگاه بروکسل, 7 اکتبر 2004).14. رازدانى و روشنفکرى و دیندارى/ 305 ـ 318 .15. مجموعه آثار 20, چه باید کرد, دکتر على شریعتى/ 357, 366, 367, 475, 484, 499, 503, انتشارات قلم, تهران, 1378حوزهپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)935عناصر اصلى روشنفکرى دینى با تکیه بر آزاد اندیشى در حوزه هاعلی اکبرنوایی09200724142128157Full Text پى نوشتها: 1. سوره رعد, آیه 19.2. سوره بقره, آیه 269.3. بحارالانوار, علامه مجلسى, ج2/ 160.4. الحیات, محمد رضا, على و محمد حکیمى, ج/ 38, دفتر نشر فرهنگ اسلامى, 1367.5. درآمدى بر جامعه شناسى دین, منصور جلالى مقدم/ 11, نشر مرکز 1379.6. رویکردى نمادین به تربیت دینى, دکتر عبدالعظیم کریمى/ 33ـ34, الغدیر 1374.7. مجموعه آثار, شهید مطهرى, ج3 / 503, صدرا 1376.8. بحارالانوار, ج 70/ 107.9. تأملاتى درباره روشنفکرى در ایران, شهریار زرشناس/ 48, قلم, 1379.10. همان.11. نهج البلاغه, صبحى صالح, خطبه 220 .12. سوره انفال, آیه 24.13. راه امام از کلام امام, رهنمودهاى امام خمینى, ج/126, امیرکبیر.14. صحیفه نور, رهنمودهاى امام خمینى, ج4/ 160, مرکز نشر آثار, 1364.15. بیست گفتار, شهید مطهرى/ 148, صدرا 1372.16. همان.17. علل گرایش به مادیگرى, شهید مطهرى/ 244, صدرا, 1368.18. ر. ک: آثار شهید مطهرى.19. ده گفتار, شهید مطهرى/ 10, صدرا 1368.20. همان.21. مجموعه آثار, دکتر على شریعتى, ج4/ 1330, 1365.22. سوره ابراهیم, آیه 4.23. سوره نحل, آیه 18.24. سوره احزاب, آیه 45ـ46.25. سیرى در سیره نبوى, شهید مطهرى/ 186, صدرا 1368.26. سوره فتح, آیه 29.27. سوره نساء, آیه 141.28. سوره غافر, آیه 28.29. سوره بقره, آیه 156.30. سوره زخرف, آیه 22.31. سوره نساء, آیه 75.32. الطبقات الکبرى, ج3/ 584, نجف اشرف, 1398 م.33. ترخیص, عنوانى است که شهید محمد باقر صدر, آن را به عنوان یک قاعده در اجتهاد مطرح کرده است.34. الحیات, ج1/ 52.35. تنبیه الامة و تنزیه الملّة, علامه محمد حسین نائینى/ 5, امیرکبیر, 1353.36. سیرى در سیره نبوى, شهید مطهرى/ 122.حوزهپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)936روشنفکرى و روحانیت از نگاه جلال آل احمدحسینناصری09200724142158187Full Text37 پى نوشتها: 1 . (به دلیل همین خصلتهاى ثابت و متغیر در جلال, او گمشده خود را هر روز در جایى مى جست. با همین خمیر مایه ثابت به کسروى گرایید, از خانه گریخت, به حزب توده پیوست, نیروى سوم را تشکیل داد و به همین دلیل, از همه اینها گسست تا این که در سال 1342 با شنیدن سخنان حاج آقا روح اللّه, بین آرمانهاى خود و اسلام انقلابى, تشابهات, بلکه تطابقاتى یافت و آن گاه به حج رفت و (خسى در میقات) را نوشت و این سیر تحول ادامه داشت تا در پایان (در خدمت و خیانت روشنفکران) به صراحت اعلام کرد که: حال که ناگریز از انتخاب بین شاه و روحانیت است پس او به روحانیت مى پیوندد.)جلال مرد امروز, ابراهیم زاده گرجى/ 79, ضمیمه کیهان فرهنگى.2 . از چشم برادر, شمس آل احمد/ 529 ـ 530, کتاب سعدى قم, چاپ اول, 1369.3. در خدمت و خیانت روشنفکران, جلال آل احمد, ج1/ 211, استدراک, خوارزمى 1357.4. از چشم برادر, شمس آل احمد/ 537 ـ 538, کتاب سعدى, قم.5. همین جا بگویم که من این تعبیر (غرب زدگى) را از افادات شفاهى سرور دیگرم حضرت احمد فردید گرفته ام. غرب زدگى/ 16.6. جلال مرد امروز, ابراهیم زاده گرجى, 7ـ9, ضمیمه کیهان فرهنگى, 1383.7. غرب زدگى, جلال آل احمد/ 34, فردوسى.8. همان/ 48.9. همان / 59.10. مانند پدر عباس در داستان (خواهرم و عنکبوت) از مجموعه پنج داستان. 1350.11. در خدمت و خیانت روشنفکران, جلال آل احمد, ج1/ 181, خوارزمى, 1357.12. غرب زدگى/ 81ـ82.13. همان/ 186.14. در خدمت و خیانت روشنفکران, ج1/ 12.15. همان / 13. 16. Intellectual 17. همان/ 23, البته در جایى دیگر مى نویسد:(باید تذکر داد که روشنفکر, خود در اصل ترجمه اى از (منورالفکر) که در دوره ى مشروطه باب شد. در همان زمان که فرزندان اشرافیت از فرنگ برگشته, قانون اساسى بلژیک را داشتند به اسم قانون اساسى ایران ترجمه مى کردند, در همان زمان که مردم کوچه و بازار براى نامیدن چنین آدمهایى به تقلید از روحانیت, (فکلى), (مستفرنگ), (متجدد), (تجددخواه) به کار مى بردند, در همان زمان, آن حضرات خود را منورالفکر نامیدند.)همان/ 21.18. همان/ 24.19. همان/ 40.20. همان/ 41.21. همان/ 42.22. همان.23. همان/ 29.24. همان/ 27.25. ر. ک: کتاب (علم و دین) ایان بابور, ترجمه بهاء الدین خرمشاهى و نیز مفهوم امر قدسى از پل تیلیش.26. در خدمت و خیانت روشنفکران, ج 1 / 32.27. همان/ 33.28. همان/ 44ـ45.29. همان/ 47.30. همان/ 75ـ88.31. جلال, مرد امروز/ 132.32. در خدمت و خیانت روشنفکران, ج1/ 181.33. همان/ 183.34. او به نقل از آیت اللّه سید رضا صدر, آمارى تخمینى از صاحبان مشاغل روحانى در سال 1344 در شهرهاى مختلف مانند قم, مشهد, شیراز, تهران و… نقل مى کند: (طلاب و محصلان علومى دینى: 8000 نفر آخوندها و ملاهاى شهرستان ها 2500 نفر آخوندهاى دهات کشور 3000 نفر روضه خوانها 2500 نفر وعاظ: 500 نفر جمع کل: 16500 نفر) همان / 119. 35. جلال, مرد امروز/ 146.36. همان/ 145.37. غروب جلال, سیمین دانشور / 21 ـ 22, نشر خرم, قم 1370.حوزهپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)937نوگرایى در واژه ها و مفاهیمجوادمحدثی09200724142189192Full Text