حوزهپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)1603راز جلوه گرى ملاصدرا در نگاه رهبرى0519991692310Full Textحوزهپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)1604سرمقاله بایستگى فلسفى و فلسفه بایستهحسینمسعودی05199916921120Full Textحوزهپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)1605تعالیم ملاّصدراسید حسیننصر05199916922148Full Textحوزهپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)1606نوآوریهاى فلسفى صدرالمتألّهینسید محمدانتظام051999169249124Full Textپى نوشتها:1. رحیق مختوم بخش یکم از جلد 1/ 17.2. مبدأ و معاد/ 397 ـ 398.3. اسفار ج 1/ 361.4. مبدأ و معاد/ 454.5. مبدأ و معاد/ 8.6. مبدأ و معاد/ 306.7. اسفار ج 9/ 108.8. همان ج 1/ 8.9. همان ج 9/ 109 ـ 120.10. همان/ 119.11. مبدأ و معاد/ 266.12. مبدأ و معاد/ 382.13. اسفار ج 6/ 284.14. اسفار ج 9/ 234.15. مبدأ و معاد/ 381 ـ382.16. اسفار ج 2/ 315.17. همان/ 322.18. همان/ 322.19. همان/ 323.20. مبدأ و معاد/ 485.21. مبدأ و معاد/ 348 ـ 484.22. اسفار ج 1/ 361 ;حاشیه سبزوارى همان صفحه.23. مبدأ و معاد/ 275حوزهپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)1607تفاوتهاى حکمت مشاءو حکمت متعالیهعلیرضاکهنسال0519991692125190Full Textپى نوشتها: 1. نهایةالحکمة محمّدحسین طباطبایى الزهرا 1363 تعلیقه مصباح یزدى ج 1 / 23 ـ 24.2. اسفار ج 1 /49.3. دررالفواید محمّدتقى آملى ج 1/ 36ـ37 مؤسسه مطبوعاتى اسماعیلیان.4. اصول فلسفه و روش رئالیسم مرتضى مطهّرى ج1 2 3/396 ـ 400 پانوشتها شرکت افست.5. شرح مبسوط منظومه مرتضى مطهّرى ج 1/209 -218 حکمت.6. دررالفواید ج 1/88 ـ 89; شرح مبسوط منظومه ج 1/ 246 ـ 247; تعلیقه حکیم سبزوارى بر اسفار ج 1/71.7. ازجمله این که آیا ایشان کثرات را مطلقاً نفى کرده اند یا آنها را باور داشتند و تجلّیات حق مى دانستند؟ (قول جهله) آنان قابل توجیه بود؟ به تشکیک در مظاهر وجود باور داشتند؟ نظر دیگرى عرضه کرده بودند که همانند نظر حکما بود؟ جمله موجودات را واجب مى انگاشتند؟ تفاوت میان ضرورت فلسفى و منطقى را نمى دانستند؟ در باب این پرسشها بنگرید به:رحیق مختوم; شرح مقدّمه قیصرى; مقاله هشتم اصول فلسفه; دررالفواید ج 1/88; شرح مبسوط منظومه ج 1/ 422.8. رحیق مختوم بخش پنجم از جلد اوّل/ 564.9. دررالفواید ج 1/ 87ـ88; شرح مقدّمه قیصرى بر فصوص الحکم آشتیانى سیّد جلال الدّین/13 مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى قم.10. همان / 114; یازده رساله فارسى حسن زاده آملى/37-41 مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگى.11. نهایةالحکمة با تعلیقه استاد مصباح ج 1/53; شرح مبسوط منظومه ج 1/224;شرح مقدّمه قیصرى/117ـ118.12. اصول فلسفه و روش رئالیسم ج 1 2 و 3 /434ـ437 .13. شرح مبسوط منظومه ج 1/225ـ231.14. شرح نهایةالحکمة ج 1/ 137ـ138.15. تعلیقه سبزوارى بر اسفار ج 1/ 71ـ72.16. در باب امکان فقرى بنگرید به: اصول فلسفه /425. ـ رحیق مختوم بخش چهارم از جلد اوّل/483ـ486 ;هرم هستى و مجموعه آثار شهید مطهّرى.17. کشف المراد مسألةالثّانیة و الثّلاثون /56.18. نهایةالحکمه ج 1/ 109.19. شرح مبسوط منظومه ج 3 /225ـ242.20. کشف المراد مسألةالثّانیة و الثّلاثون.21. شرحى الاشارات /226ـ227.22. همان.23. تهافت الفلاسفه غزّالى على اصغر حلبى/87 ـ88 گلشن.24. اصول فلسفه و روش رئالیسم ج 4/ 244 پانوشت; شرح مبسوط منظومه ج 3 / 224ـ225.25. الشّفا (الالهیّات) ابن سینا ابراهیم مدکور المقالةالرّابعة الفصل الثّانى/181ـ182;شرحى الاشارات /226ـ227.26. اسفار ج 1/230ـ231 393ـ394 ; شواهد ربوبیّه ترجمه و تفسیر جواد مصلح/ 136 سروش تهران 1366/136.27. اصول فلسفه و روش رئالیسم ج 4/ 219.28. الهیات شفا/ 177ـ178; تعلیقات تحقیق دکتر عبدالرّحمن بدوى/ 28.29. اسفار ج 1/ 230 231 393 394.30. اسفار ج 1/ 235ـ236 ; تعلیقات بر حکمةالاشراق.31. اسفار ج 1/ 395 ; تعلیقات بر الهیات شفا.32. شهید مطهّرى در جاهاى بسیارى از آثار خود به این امر تصریح کرده به عنوان نمونه: اصول فلسفه ج 4/20.33. اصول فلسفه ج 4/217.34. شرح مبسوط منظومه ج 3 /242ـ260.35. رحیق مختوم ج 3/346.36. تعلیة نهایة ج1/ 205.37. اسفار ج 3/305 ; الهیات شفا مقاله 3 فصل 8/140.38. اسفار ج 3/316.39. تعلیقات/73 109.40. از باب نمونه ج 1/ 290 به همراه تعلیقه حکیم سبزوارى; تعلیقات محقّق سبزوارى ج 6 /6 165ـ166.41. اسفار ج 3/ 361ـ362.42. شرح اشارات/ 138.43. اسفار ج 3/360 و نزدیک به همین مضمون نجات تصحیح ماجد فخرى/ 208.44. نهایةالحکمة ج 2/193ـ194.45. اسفار ج 6 ص 151.46. اسفار ج 6 /161ـ162.47. اسفار ج 6/163; شواهد ربوبیّه/ 356.48. اسفار ج 6/ 161.49. آموزش فلسفه محمّدتقى مصباح یزدى ج 2/204 سازمان تبلیغات اسلامى 1365 تهران; نهایه با تعلیقات مصباح یزدى ج2/212.50. اسفار ج 6/164.51. اسفار با تعلیقه سبزوارى ج6/164ـ165.52 . همان.53. کشف المراد/ 161 .54. مبدأ و معاد ص/ 102ـ103 ; نجات/202; مباحث مشرقیّه ج 2/ 416ـ417.55. اسفار ج 3/316.56. درباره این قول بنگرید به: دروس اتحاد عاقل به معقول/ 200.57. اسفار ج 3/ 317.58. دروس اتّحاد عاقل به معقول / 205ـ206.59. اسفار ج 3/ 317.60. همان/ 299.61. همان/ 305.62. همان/ 366.63. شرح مبسوط منظومه ج 1/ 413ـ414.64. تعلیقات/ 100.65. الهیات شفا فصل ثالث مقاله تاسعه.66. مبدأ و معاد/ 98.67.تلخیص علم النّفس ابن رشد مقدّمه احمد فؤادالا هوانى به نقل از مقالات فلسفه استاد مطهّرى/ 181 حکمت.68. میرداماد یا معلّم ثالث مکتب الهى اصفهان مقدّمه کُربن بر قبسات به اهتمام مهدى محقّق/103 دانشگاه تهران 1367.69. نهایةالحکمة ج 2/229ـ230.70. شرحى الاشارات ج 1/154ـ155.71. فارابى مؤسس فلسفه اسلامى رضا داورى اردکانى مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگى تهران 1362.72. شرحى الاشارات ج 1/ 160ـ161.73. اسفار ج 3/335ـ336 .74. همان/ 335; ج 8 / 136; ج 9/ 140.75. همان/339.76. شرحى الاشارات ج 2/ 66.77. اسفار ج 3/322.78. همان.79. تعلیقه حکیم سبزوارى بر اسفار ج 3/ 296.80. همان/ 372.81. اسرارالحکم/ 196ـ197.82. شرح منظومه منطق سبزوارى باب قیاس.83. نجات/ 202.84. همان/221.85. مبدأ و معاد ابن سینا به اهتمام عبدالله نورانى/97 مؤسسه مطالعات اسلامى دانشگاه مک گیل.86. مباحث شرقیّه ج 2/416ـ417.87. مبدأ و معاد/ 102.88. نجات/ 205.89. همان/231.90. مبدأ و معاد/99ـ100.91. همان/ 103.92. همان/ 100.93. مقاصدالفلاسفه غزالى تحقیق سلیمان دنیا/372 دارالمعارف مصر.94. اسفار ج 1/ 285ـ286; تعلیقه علاّمه طباطبایى/ 288 294; متن و تعلیقه محقّق سبزوارى/ 289 295; اسرارالحکم/161; دررالفواید ج 2.95. اسفار ج 3/ 366; متن و تعلیقه حکیم سبزوارى/ 372; تعلیقه حکیم سبزوارى/451; اسرارالحکم/217 240 314.96. اسفار ج 4/ 381 427.97. اسرالحکم/161.98. تعلیقه رشیقه تعلیقه میرزامهدى آشتیانى بر منظومه منطق سبزوارى/ 78ـ79.99. دررالفواید ج 2/356ـ358حوزهپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)1608مقدّمه اى بر شرح الهدایه صدرااکبرثبوت0519991692191250Full Text پى نوشتها: 1. در تحلیل هدایةالحکمه و معرّفى شرحها و ترجمه هاى آن مقاله مبسوطى به همین قلم در دست چاپ است. 2. فهرست کتابهاى خطّى کتابخانه مجلس ج5/367 برابر نوشته منقول از صورت خطّ صدرا. 3. از افادات استاد بزرگوار و حکیم فقیه محمّدتقى آملى طاب ثراه. ایشان همچنین به عنوان یک لطیفه مى فرمود: (هر جزء از عنوان: (صدرالمتألّهین محمّد شیرازى) و هر جزء از عنوان کتاب عظیم وى (الحکمةالمتعالیة فى الاسفار الاربعةالعقلیّة) مى تواند رمز یکى از سرچشمه هاى اندیشه و دانش این مرد بزرگ باشد; متألّه: عنوانى که هم ابن عربى برترین معلّم عرفان نظرى به کار برده (فتوحات 2/175) و هم شیخ اشراق به حکیمان کامل داده محمّد: یادآور اسلام و پیامبر عظیم الشّأن آن شیرازى: یادآور شیراز بزرگ تر ین پایگاه تفکّر و دانش ایرانى و یادآور فارس که معناى دیگر آن ایران است. الحکمةالمتعالیة: یادآور اصطلاحى که مشّائیان و اشراقیان و عرفا هرسه به گونه عنوانى مقدّس به کار برده اند. الاسفار الاربعة: یادآور سفرهاى چهارگانه اهل سلوک و عرفا و نیز کتابى از ابن عربى. العقلیّة: یادآور مکتبهاى عقلى ازجمله مشّائى گرى.) 4.اشارات به تصحیح استاد محمود شهابى/160 فصل نهم از نمط دهم. 5. شرح الهدایه صدرا/195 چاپ تهران 1313 6. الفصل الثّانى فى اسمائه و صفاته. 7. براى نمونه: داورى کنت گو بینو که طریقه صدرا را برگرفته از بوعلى سینا پیشواى مشّائیان دانسته; و قضاوت محمّدباقر خوانسارى (صاحب روضات) که درباره صدرا مى نویسد: (کان… منقّحاً اساس الاشراق و مفتّحاً ابواب الفضیحة على المشّاء و الرّواق.) (تاریخ ادبیّات ایران. ادوارد براون ترجمه رشید یاسمى/ 302). ( 241 )8. اتباع المعلّم الاوّل عن المشّائین و منهم الشّیخ الرّئیس (شرح الهدایة / 65). 9. شرح الهدایه/249 با یک بیت دیگر نیز بنگرید به/34ـ 35 و 213. 10. همان /334. 11. در باب لغات یادشده بنگرید به: المزهر جلال الدّین سیوطى ج 1/275- 276 280- 282 284 لسان العرب ابن منظور ج 2/ 109; 10/32; 12/199; واژه هاى دخیل در قرآن آرتور جفرى /377; فرهنگ معین 236 240 292 394 475 751 1227 1256 1261 1581 1597 1709 1716 1747 1769 1787 1850 1854 2196 2517 2595 3124 3226 4113 5205; المنجد/ 10 48 328 679; برهان قاطع/2420. در ضمن درخور یادآورى است که دو سه نمونه از واژه هاى یاد شده مانند: مغناطیس و درهم را برخى از لغویان از اصل یونانى مى دانند ولى همین که فرهنگ نویسان و محقّقان بزرگ عرب مانند سیوطى و ابن منظور آنها را فارسى الاصل شمرده اند نشان مى دهد که اگر هم ریشه یونانى داشته امّا از راه فرهنگ فارسى به عرب رسیده است. 12. شرح الهدایه / 387. 13. باید دانست که حکماى اسلامى هم عقیده شیخ اشراق در اعتباریّت وجود را به فرزانگان ایران باستان منسوب داشته اند ـ چنانکه در شرح الهدایه/232 مى بینیم و هم نظریّه صدرا در تشکیک وجود را ـ چنانکه حکیم سبزوارى گوید: ولفهلویّون الوجود عندهم حقیقة دات تشکّـک تعـمّ و اگر این هر دو نسبت درست باشد مى توان گفت: حکیمان ایران پیش از اسلام نظریّه واحدى در باب وجود نداشته اند; و شاید هم اختلاف مزبور ناشى از اختلاف عصرها یا بسیارى مکتبها بوده است. (در مقاله (نظریّه تشکیک در وجود در حکمت ایران باستان و فلسفه اسلامى) که در زیر چاپ است به این نکات پرداخته ایم). 14. شرح الهدایه /66. 15. همان/213. ( 242 )16. همان/136. 17. همان/ 178. 18. همان/ 187.مولانا نیز مى گوید: بانگ گردشهاى چرخ است این که خلق مـى سـراینـدش بـه طنـبور و بـه حلـق 19.همان/ 188 191-192 327. 20. اصول فلسفه ج1/121 . 21. شرح منظومه/ 289. چاپ 1298 22. شرح الهدایه/ 285 305. 23. همان/ 288. 24. همان/ 209-210. 25. همان / 210. 26. همان/ 232 304-305. 27. همان / 292-293. 28. همان/66-67. 29. شرح دیدگاههاى یاد شده را در کتابهاى حکمت و کلام و عرفان مى توان یافت; و در این جا چون بنابر تحلیل (شرح الهدایه) صدراست از مباحثى که در آن کتاب مطرح است چندان فراتر نمى رویم. 30. نیز بنگرید به اسفار ج6/13 178. 31. شرح الهدایه/ 331 (و در صفحه 328: قائم به ذات خویش اند). 32. همان/ 325 314 331 (در صفحه اخیر هم قول به صور قائم به ذات حق را به فارابى نسبت مى دهد و در این مورد وى را هم عقیده ابن سینا مى شمارد و هم از السّیاسةالمدنیّه وى سخنانى نقل مى کند که از آن برمى آید وى علم آفریدگار به موجودات را برمبناى این که (او کلّ موجودات است و ذات خود را که کل است تعقّل مى کند) توجیه مى کند. 33. اضافه اشراقى در برابر اضافه مقولى و تحقّق آن در موردى است که مضاف الیه نفس اضافه ( 243 )است; همچون علم واجب به موجودات که علم او عین وجود آنهاست نه این که موجوداتى باشند و در بین آنها و ذات بارى اضافه و نسبت علمى تحقّق یابد (همچون علم ما به موجودات خارج از خود.) 34. نیز بنگرید به: شرح قطب الدّین بر حکمةالاشراق با تعلیقه صدرا/ 347. 35. شرح الهدایه/ 366-370 (در بین صفحه هاى یاد شده گفت و گوهاى دیگرى در باب (شمار عقلها) و (اثبات مُثل) نیز مطرح گردیده که پاره اى از آنها را در کنار دیگرمطالب مربوط به این دو موضوع در دو بند جداگانه آورده ایم). 36. شرح الهدایه / 370. 37. چنین است در شرح الهدایه/ 65. هرچند که به عقیده برخى هرمس مذکور در کتابهاى مسلمانان از هرمس یونانى جداست و مصرى است. 38. همان/65-67. 39. همان/393-394. 40. همان/ 285. 41. همان/ 368. 42. الشفا الهیات تحقیق الاب قنواتى /423. 43. شرح الهدایه/384. 44.همان/265 و نیز بنگرید به: تلویحات در مجموعه مصنّفات شیخ اشراق ج 1 / 12 که در آن مى خوانیم: ما از برهان پیروى مى کنیم. 45. همان صفحه آخر. 46. همان/289-290. 47. همان صفحه آخر. 48. همان/275. 49. همان /283. 50. همان / 384. ( 244 )51. فهرست کتابهاى چاپى عربى مشار /570-571. 52. حواشى وى و دیگر نامبردگان بجز اسماعیل طباطبایى و کسانى که پس از وى یاد شده اند در هامش شرح الهدایه چاپ تهران انتشار یافته و از تمامى آنان نیز بجز میرزاى جلوه و شیخ احمد شیرازى با دعاى مردگان (رحمه اللّه ـ ره…) یاد شده و چنان مى نماید که هنگام انتشار کتاب (1313) در قید حیات نبوده اند. در ضمن در این چاپ حواشى دیگرى هم از میرفخر ابن مفید لطف عارف همدانى س ـ همان سبزوارى؟ ـ ح ـ همان حسینى؟ ـ ن ـ همان نورى؟ (از تمام اینان با دعاى مردگان) و نیز حاشیه هایى با نشانى ع ـ على زنوزى؟ ـ د و 12 به چشم مى خورد که شناسایى آنان فرصتى بیش تر مى طلبد. (شاید هم میرفخر نامبرده همان امیرفخرالدّین محمّد حسینى از محشّیان شرح الهدایه میبدى است و آنچه در حاشیه شرح الهدایه صدرا با نشانى میرفخر آمده قطعاتى است که از حاشیه وى بر کتاب میبدى برگزیده و در هامش کتاب صدرا نوشته اند). 53. الذریعه ج6/20 144 190 214. 54. همان/20 138; طبقات اعلام الشّیعه ق 14 / 1473 فهرست کتابهاى خطّى کتابخانه مجلس ج5/ 365-367. 55. ذریعه ج6/19 138 200; مبدأ و معاد چاپ سنگى. 56. چنین است در ذریعه (1/89) هرچند این رساله مشتمل بر انتقاداتى بر نظریّه حرکت جوهریّه نیز هست و در هامش شرح الهدایه صدرا با عنوان فى تحقیق الحرکة فى الجوهر به چاپ رسیده است. 57. ذریعه ج6/20 200; ج13/368 مبدأ و معاد چاپ سنگى; روضات الجنّات ج4/409; شرح منظومه به تصحیح محقّق ج1 مقدّمه/ 8. 58. طبقات ق 12 / 62. 59. همان ق 13/343; فرهنگ معین ج 5/43; ذریعه ج6/138 حاشیه (نورى رحمه اللّه) نیز در چاپ سنگى شرح الهدایه آمده است که ظاهراً از میرزاحسن نامبرده یا به احتمال ضعیف از پدرش حکیم على نورى است. ( 245 )60. همان ق 12/ 191. 61. همان ق 11/ 319. 62. الذریعه ج6/200. 63. تکمله نجوم السما میرزامحمّدمهدى لکهنوى ج 1/ 128- 129. 64. فهرست کتابخانه مجلس ج 21/228-229. 65. فهرست کتابخانه مدرسه سپهسالار ج 5/250; فهرست نسخه هاى خطّى کتابخانه مرکزى دانشگاه ج 8/145; فهرست نسخ خطى کتابخانه ملّى ج 13 عربى / 367-368; فهرست نسخه هاى خطى کتابخانه مسجد اعظم قم / 271; فهرست مجلس ج 5/368. 66. مجله حوزه ش 82 ـ 81/ 23-24 233-234 2360 ذکر هشت محشّى اخیر را نخست در یادداشتى که دوست نادیده آقاى هادى مکارم برایم فرستادند دیدم; و پس از مراجعه به مآخذ یک یک آنها آگاهیهاى لازم را در این جا آوردم. از ایشان به خاطر این محبّت و وقتى که براى مطالعه و نقد مقاله من اختصاص دادند صمیمانه سپاسگزارم. 67. فهرست پایان نامه هاى فارغ التّحصیلان دانشکده الهیّات و معارف اسلامى/ 80 86 89 91. 68. فهرست نسخه هاى خطّى کتابخانه مجلس ج 5/ 668-669; مقدّمه جناب آقاى نورانى بر مرآت الاکوان و متن آن. 69. طبقات ق 13/ 205. 70. فهرست نسخ خطّى دانشکده الهیات مشهد/786. 71. طبقات ق 12/ 63; مقدمّه آقاى سیّدجلال الدّین آشتیانى بر شواهد ربوبیّه/120. 72. معیار در تقدّم ذکر افراد تقدّم تاریخى برمبناى تاریخ تولّد است; و اگر در پاره اى موارد از فردى که پیش از دیگرى درگذشته بعد از آن دیگرى یاد مى کنیم به دلیل آن است که دیرتر از او تولّد یافته است. 73. جاى تشکّر است که جزوه ماشین شده مشتمل بر بخشى از مطالب آینده بى اجازه و حتّى بدون اطّلاع نویسنده با سر و دست شکسته در یکى از فصل نامه هاى معتبر انتشار یافت و یک ( 246 )نسخه آن هم براى این ناچیز ارسال نگردید. 74. از این جا به بعد همه جا مقصود از صدرا شرح الهدایه اوست. 75. نزهةالخواطر عبدالحیّ حسنى لکهنوى ج 5/ 98-99. 76. همان ج 6/181-182; حرکةالتّألیف باللّغة العربیّة فى الاقلیم الشّمالى الهندى جمیل احمد/ 538 312. 77. فهرست سالار جنگ ج 6/117. 78. تذکره مصنّفین درس نظامى اختر راهى/210-214; فهرست کتابخانه رضا رامپور ج 4/492-493. 79. الثّقافة الاسلامیّة فى الهند عبدالحیّ لکهنوى/267-268. 80. نزهه ج 6/ 98-99; الثّقافة/267-268. 81. تذکره مصنّفین/72-73. 82. نزهه ج 6/231 یادداشتهاى موجود در مرکز تحقیقات فارسى دهلى. 83. همان/284; فهرست رضا ج 4/492-495 . 84. همان/383-385; فهرست رضا ج 4/ 492-493. 85. همان/333; فهرست رضا ج 4/500-501. 86. الفهرست المشروح للمخطوطات العربیّة فى مکتبة سالار جنگ ج 1/39 نسخه عکسى حاشیه مستعدخان. 87. نزهه ج 6/244 نسخه عکسى حاشیه محمّداعلم. 88. همان/76-77 نسخه عکسى حاشیه حمداللّه. 89. همان/31; ج7/320 صدرا/ 65چاپ دیوبند هند و غیره. 90. همان/296-298; فهرست رضا ج 4/ 498-501. 91. همان/291-292; صدرا چاپ دیوبند. 92. همان/ 277-278; فهرست رضا ج 4/494-499. 93. عکس نسخه صدرا متعلّق به خدابخش. ( 247 )94. نزهه ج 6/217-218 عکس نسخه صدرا خدابخش. 95. همان/217; فهرست رضا ج 4/494-295. 96.همان ج 7/112-113; مطلع الانوار ترجمه مرتضى حسین/158-162; فهرست رضا ج 4/504-505; کشف الحجب اعجاز حسین/120; ذریعه ج 4/134. 97.همان ج 7/413; ادبیات فارسى برمبناى تألیف استورى/ 948. 98. فهرست رضا ج4/500- 503; نزهه ج7/289-294; صدرا چاپ دیوبند. 99. نزهه ج 7/275-282; فهرست رضا ج 4/506-507; صدرا چاپ دیوبند. 100.همان/186-189; فهرست رضا ج 4/ 504-505. 101.همان/ 168-171; فهرست رضا ج 4/ 504-505. 102. حرکة التّألیف/213-214. 103. نزهه ج 7/56; فهرست رضا ج 4/502-503. 104. الفهرست المشروح للمخطوطات العربیّة فى مکتبة سالار جنگ ج 1/14. 105. نزهه ج 7/525. 106.همان/ 347-348: فهرست رضا ج 4/502-505. 107. فهرست رضا ج 4/508-509; فهرست نسخه هاى خطّى عربى انجمن آسیایى هدایت حسین ج4/153. 108. مقاله معصومى (م. روابط فرهنگى هند و ایران ـ کلکته دسامبر 1961 م). 109. مفتاح الکنوز ـ فهرست خدابخش ج 3/149. 110. نزهه ج 7/412. 111. همان/ 521-522. 112. همان / 49-50. 113. همان/63-64; حرکةالتّألیف/410 538; فهرست رضا ج 4/506-507. 114. همان/511. 115. همان/222-223. ( 248 )116. همان ج/211 م. روابط فرهنگى هند و ایران کلکته دسامبر 1961 م. مقاله استاد معصومى. 117.همان/542-543; فهرست رضا ج 4/506-507 حاشیه ولى اللّه بر صدرا چاپى. 118. همان/476; تذکره علماى هند/رحمان على/228. 119 . ترجمه هاى متون فارسى به زبانهاى پاکستانى/50;فهرست رضا ج4/506-507; نزهه ج7/332-333;تذکره علماى هند/21. 120. تذکره علماى هند/274. 121. و دیگرى شیخ عبدالرزّاق فرنگى محلّى صوفى قادرى. 122. تکمله نجوم السّما ج1/267 274; نزهه ج8/250-251; ج7/4235-426; فهرست رضا ج4/408-409. 123.صدرا چاپ لکهنو 1339. 124. تکمله نجوم السّما/216; فهرست رضا ج4/508- 509 مطلع الانوار ترجمه/214-222; نزهه ج7/142-143. 125. نزهه ج7/ 359; فهرست انجمن آسیایى هدایت حسین ج7/ 186; فهرست مشترک ج1 / 184; الثّقافة الاسلامیة ج2/271; مطلع الانوار ترجمه/421-422. 126. شوکة الحواشى; نسخه چاپى; نزهه ج7/208;ج8/107. 127. نزهه ج7/202-204; صدرا چاپ کلان کوتهى و چاپ لکهنو/1262; فهرست مشترک ج1/151; ج4/501 2500; ج13/2442 2618 2620 2638. 128. نزهه ج7 / 389 ـ 391; حرکة التّألیف/112-115. 129. تجلّیات یا تاریخ عبّاس هادى لکهنوى متخلّص به عزیز ج1/34 204; ج2/235 298 و…; تکمله نجوم السّما ج2/34-67; مطلع الانوار/576-578. 130. نزهه ج7/408-409 مطلع الانوار ترجمه/463-464. 131. مطلع الانوار ترجمه/223 - 225. 132. نزهه ج7/146-147; صدرا چاپ کلان کوتهى پیوست; نیز صدرا چاپ لکهنو/1262; ( 249 )حرکة التّألیف/260. 133. همان/442-443; ذریعه ج6/138 مطلع الانوار ترجمه/525-526. 134. همان/143;تکمله نجوم السّما ج1/132-139. 135. مطلع الانوار ترجمه/290-291; تکمله نجوم السّما/216; نزهه ج7/199. 136. نزهه ج7/253-255;;صدرا/10 11 دیوبند. 137. همان ج8/479-480; نسخه چاپى حاشیه معین الدّین قاموس الکتب اردو/984. 138. همان/162 222-224; فهرست آصفیّه ج3/484-485; فهرست کتابهاى چاپى عربى خان بابا مشار/570-571 اظهارات آقاى فرّخ على جلالى دانشگاه اسلامى علیگر مقاله معصومى. 139. همان ج7/181-182; حرکة التّألیف/287;علماى هند/63-64. 140 . تجلّیات ج2/279-280; مطلع الانوار ترجمه/235-236. 141 . نزهه ج8/61 224-225; الثّقافة الاسلامیّة/282. 142.مطلع الانوار ترجمه/341. 143. مصباح الدّجى عبدالحى/237-241 246 252 260 265 360 362 366- 367 374;صدرا چاپ دیوبند لکهنو; نزهه ج8/237-238; علماى هند/114- 117; اظهارات آقاى جلالى. 144. المحقّق الطّباطبایى ج3/1411 مقاله على صدرایى نیاخویى. 145. در ترجمه مطلع الانوار/118-119 138 736 چند تن به نام اعجاز حسین یاد شده اند. 146.مدارس عربیّه مغربى پاکستان حافظ نذر احمد ج2/3. حوزهپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)1609همبستگى حکمة الاشراق و حکمة المتعالیةعباسخسروی0519991692251283Full Textپى نوشتها:1. مشاهده و شهود معرفتى است که موجود مجرّد با مشاهده موجودات عالى تر مى تواند فیض بیش ترى از بالا کسب کند. علم حاصله جهت صعودى دارد از جانب عالِم به جهان بالاست.2. اشراق و الهام معرفتى است که با افاضه اشعه نورى از بالا به پایین است. این علم جهت نزولى دارد. فرشته وحى جبرئیل بر قلب نبى یا عارف افاضه مى کند.3. شرح حکمةالاشراق شهرزورى تصحیح حسین ضیائى تربتى/ 30 مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگى تهران 1372.4. المشارع و المطارحات سهروردى تصحیح هنرى کربن/ 494 مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگى تهران 1372.5. حکمةالاشراق تصحیح هنرى کربن/ 12 10 ; التلویحات/ 112.6. شرح حکمةالاشراق شهرزورى/385 387 3967. بنیاد حکمت سبزوارى ایزوتسو/89-90; المشارع و المطارحات/195 401 483; المقاومات/ 188. سهروردى در التلویحات/ 120 مى نویسد: (و لقد اودعت فى هذا الکتاب ما لاحاجة معه الى غیره فى هذا الفن و فرقت ما ینبغى ان یفرّق فى مواضعه و ما لیس ههنا برهانه او جزم الحکم به لا یضرک جهله و اشتمل على رموز ان فهمتها و غرائب و نوادر.)8. شواهدالرّبوبیّه تصحیح آشتیانى مقدّمه هفتادویک; رساله نوریّه تصحیح آشتیانى مقدّمه/36-39.9. الاسفارالاربعة ج 1/ 214.10. الاسفارالاربعة ج 2/232-235. 11. Photism12. همان ج 8/ 364-365; ج 2/ 64; ج 1/210-211; المشارع و المطارحات/432 - 433; ج 2/80-81.13. Webesters New Collegiate Dictionary Art Symbol و نیز مدخلى بررمزشناسى عرفانى جلال ستّارى/20 نشر مرکز تهران 1372.14. المشارع و المطارحات / 432 433 493 496; حکمةالاشراق/ 240 ـ 248; الاسفارالاربعه ج 1/210ـ 214 ; ج 2/ 235; ج 8/364- 365 .15. شرح حکمةالاشراق شهرزورى تصحیح حسین ضیائى تربتى/ 22.16. الاسفارالاربعة ج 8/364-365.17. همان ج 2/ 64; المشارع و المطارحات/ 433; ج 1/210-211.18. المشارع و المطارحات/ 43319و 20. الاسفار ج 1/ 210-211.21. المشارع و المطارحات/ 433 ; الاسفار ج 1/210-211.22. المشارع والمطارحات/ 199.23. همان/ 433.24. المشارع و المطارحات/ 437.25. همان/ 443.26. همان/ 50127. خمیره حکمت حکمت خالده و جاودان خرد همان جان مایه اى است که از دیدگاه سهروردى و گروهى دیگر از عارفان و فرزانگان از ازل تا ابد جاودان است و آن همان معارفى است که خدا به انبیاء بزرگوار تعلیم داده است (و علّمک ما لم تکن تعلم) و آنها به اولیاء سپرده اند و نسل به نسل و سینه به سینه به آیندگان مى رسد که: آنچه درسى نبود در سینه بود ازاین روى سهروردى مى گوید: (ان للحکمة خمیرة ما انقطعت عن العالم ابداً) المشارع و المطارحات/ 494. (العالم ما خلا قط عن الحکمة و عن شخص قائم بها عنده الحجج و البینات): حکمةالاشراق/ 11. راه فراگیرى این حکمت به اقرار ملاّصدرا همان روش عارفان دیده ور و جان سوخته است: (و سبیل هذا الباب من المعرفة مما سلکه العرفاء المحققون و العلماء الالهیون… یرون المشاهدة العیانیة) الاسفار ج 7/ 32.28. همان/ 503 ; التلویحات/94 103 109 113-114 (فصل الصوفیة والمجردون من الاسلامیین سلکوا طرائق اهل الحکمة و وصلوا الى ینبوع النور و کان لهم ماکان (و من لم یجعل الله له نورا فما له من نور) (24 / 40) … فأول ما یبتدئ علیهم انوار خاطفة لذیذة سمّوها (الطوالع واللوایح) و هى کلمعة بارق سریعة الانطواء… ثم بعد ذلک یثبت الخاطف و عند ثباته یسمى السکینة و عند التوغل فى الریاضة تصیر ملکة ثم بعد ذلک یحصل لهم قوة عروج الى الجناب الاعلى ….)29. التلویحات اللوحیه و العرشیه/ 121.30. همان/ 101.31. همان/ 92.32. همان/ 74.33. المقاومات/ 192.34. المشارع و المطارحات/194-195.35. همان/ 206 ـ 205 و 438.36. همان/ 361.37. همان/ 452.38. التلویحات/ 118.39. المشارع/ 444.40. التلویحات/108- 109.41. المشارع/ 460; حکمةالاشراق/ 156.42. حکمةالاشراق تصحیح هنرى کربن/ 9-10.43. جویندگان حقیقت و پژوهندگان راه رستگارى دو گروهند انسانهاى معمولى در آغاز با ابزار حس و عقل به حقایقى دست مى یابند آن گاه به شهود راه مى برند اینان سالکان مجذوب اند پس از کسب حقایق جذبات حقّ آنها را مى رباید همان جذباتى که هوش رباست. دسته دوم آنهایى هستند که در آغاز با تابش نور حق عقل ازدست مى دهند و هوش مى بازند و دل در گرو دلدار مى بندند بیخودى بر آنان غلبه مى کند آن گاه که به خود آمدند یافته هاى خویش را به هنگام بیان در جامهزبان مرسوم زینت مى بخشند و روشنى بخش جان شیفتگان حق مى گردند. اینان مجذوبان سالک هستند انبیاء و اولیاء از این گروهند.44. حکمةالاشراق/ 10. در این جا پرسشى ممکن است به ذهن برسد که سهروردى که در پایان برخى از کتابهاى خود به طور معمول سفارش مى کند مطالب کتابهاى وى به هرکسى تعلیم داده نشود چرا در حکمةالاشراق اعلام مى کند:(لیس العلم و قفا على قوم…)دانش ویژه گروهى نیست.(و لا تبذلن العلم و اسراره الاّ لا هله و اتّق شرّ من احسنت الیه من اللئام فلقد اصابتنى منهم شدائد….)علم و اسرارش را جز بر شایستگان مبخش و از شرّ پستان بپرهیز که مرا از این گروه سختى ها رسیده است.التلویحات/121و در پایان حکمةالاشراق مى نویسد:(و اوصیکم بحفظ هذا الکتاب و الاحتیاط فیه و صونه عن غیر اهله و الله خلیفتى علیکم…)/ 258 و نیز (فاملکها عن الغاوین العادین و سیلمسونها و لا یمسّونها فیُبصرونها و لا یَبصرونها…) المقاومات/ 192.پاسخ به این پرسش آسان است چراکه خودِ سهروردى باز فرمان انتشار آن را صادر و اهل این مطالب را معرّفى کرده است همچنان که انجام هرکارى از هرکس ساخته نیست مگر آنها که از پیش آمادگى لازم را براى انجام آن فراهم کرده اند و خود نیز از توانایى انجام آن بى بهره نیستند.(فلا تمنحوه الا اهله ممن استحکم طریقة المشائین و هو محب لنورالله و قبل الشروع یرتاض اربعین یوما تارکا للحوم الحیوانات مقللا للطعام منقطعا الى التأمل لنورالله عز و جل و على ما یأمره قیم الکتاب فاذا بلغ الکتاب اجله فله الخوض فیه…) حکمةالاشراق/ 258.این جا سهروردى فرمان مى دهد: حکمةالاشراق را از شایستگان آن که همان افرادىهستند که شیوه فلسفه مشائى را به طور کامل فرا گرفته اند و دوستار نور خدایى اند و پیش از فراگیرى حکمةالاشراق چهل روز ریاضت کشیده اند از گوشت حیوانات نخورده اند و به لقمه اى بسنده کرده اند و براى تأمّل و ژرف اندیشى در نور خداوند از هر چیز دیگر بریده اند و در آنچه قیّم کتاب (خداوند) فرمان داده اندیشیده اند آن گاه که زمانش فرا رسد در این پژوهش فرو رود.(و متى یستأهل للعلوم المخفیة و هدایا الملکوت و هو فى ظلمات شواغل الدنیا حیران؟ فهؤلاء طردهم الله من بابه و لا تظنن انه یصل الى المحل الاعلى انسان و لیس له ملکة شروق الانوار العلویة.) المشارع و المطارحات / 438آن کس است اهل بشارت که اشارت داندنکته ها هست بسى محرم اسرار کجاستعارفى کو که کند فهم زبان سوسنتا بپرسد که چرا رفت و چرا بازآمدتا نگردى آشنا زین پرده رمزى نشنوىگوش نامحرم نباشد جاى پیغام سروش(و کتابنا هذا لطالبى التأله و البحث و لیس للباحث الذى لم یتأله او لم یطلب التأله فیه نصیب و لانباحث فى هذا الکتاب و رموزه الا مع المجتهد المتأله او الطالب للتأله و اقل درجات قارئ هذا الکتاب ان یکون قد ورد علیه البارق الالهى و صار وروده ملکة له و غیره لا ینتفع به اصلا. فمن اراد البحث وحده فعلیه بطریقة المشائین فانها حسنة للبحث وحده محکمة و لیس لنا معه کلام و مباحثة فى القواعد الاشراقیة بل الاشراقیون لا ینتظم امرهم دون سوانح نوریة… و کما انّا شاهدنا المحسوسات و تیقنّا بعض احوالها ثم بنینا علیها علوما صحیحة ــ کالهیئة و غیرها ــ فکذا نشاهد من الروحانیات اشیاء ثم نبنى علیهاو من لیس هذا سبیله فلیس من الحکمة فى شى و سیلعب به الشکوک) حکمةالاشراق/ 13.45. همان/ 15546. شهر زیباى افلاطون و شاهى آرمانى در ایران فتح الله مجتبایى/ 60 بنیاد فرهنگ ایران تهران 1352 به ترتیب مأخوذ از رساله فایدون/ 79; ترجمه محمّدحسن لطفى/ 513 ; جمهورى/ 518; ترجمه لطفى/ 1135.47. همان/ 61; جمهورى/ 527 ; ترجمه لطفى/ 1149.48. همان/61; جمهورى/486 ترجمه لطفى.49. همان /61-62; جمهورى/500-501 540 ترجمه لطفى/ 1110 1168.50. همان / 67.51. همان / 131.52. همان / 112-113.53. همان/ 112.54. همان/ 62 ترجمه بهگودگیتا محمدعلى موحّد/ 144.55. همان /112 115 118-119.56. همان / 61 و نیز پژوهشى در فرزان فروغ (حکمت اشراق) دکتر حسین وحیدى/ 6357. الاشارات و التنبیهات ابوعلى سینا ج 3/ 399. (… ثم ان کان ما یلوحه ضرب من النظر مستوراً الا على الراسخین فى (الحکمة المتعالیة) ان لها بعد العقول المفارقة التى هى لها کالمبادئ نفوسا ناطقة غیر منطبعة فى موادها….)58. الاسفارالاربعه ج 3/384-385.59. همان/386.60. المشاعر/ 24.61. المشاعر/ 35 ; الاسفارالاربعه ج 1/ 49; ج 2/ 292.62. الاسفارالاربعه ج 6/ 239.63. همان/ 249.64. همان ج 2/ 292.65. همان ج 1/ 180.66. همان / 287.67. همان / 330.68. همان / 361-362.69. همان ج 3/ 313.70. همان / 336.71. همان ج 2/77-79.72. همان / 80.73. همان/ 367.74. همان/ 232.75. همان/ 315.76. المشارع و المطارحات/452-453; الاسفار ج 5/ 163-165.77. حکمةالاشراق/ 156.78. الاسفار ج 1/ 307.79. همان ج 1/ 307 ; ج 5/ 164.80. همان ج 5/206-207.81. همان ج5 / 164.82. همان ج 2/ 360.83. همان ج 5/ 206.84. المشاعر/ 24.85. الاسفار ج 1/ 180.86. همان / 8.حوزهپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)1610تأثیر محیى الدّین عربى بر صدرالمتألّهین و فلسفه اوعلیزمانی قمشه ای0519991692284312Full Textپى نوشت ها:1. آشنایى با علوم اسلامى عرفان شهید مرتضى مطهّرى/ 114 صدرا.2. محیى الدّین بن عربى چهره برجسته عرفان اسلامى محسن جهانگیرى/ 419.3. همان: مقدمه مظفر بر اسفار ج1/1 به بعد.4. حاشیه آقامحمّدرضا قمشه اى بر اسفار ج 1/16 به بعد.5.شرح فصوص الحکم قیصرى/ 46 بیدار 1363 ش.6. مجموعه آثار شهید مطهرى ج 9/59 به بعد.7. بحارالانوار ج7/43;ج 13/270; ج60/358 دارالکتب الاسلامیّه.8. مثنوى مولوى دفتر دوّم/ 162 گفت و گوى معاویه و ابلیس ط ـ ناصرى 1307.9. عرشیه/ 195; شرح حال و آراى فلسفى ملاّصدرا سیّد جلال الدّین آشتیانى/ 214 نشر نهضت زنان مسلمان 1360 ش.10. تفسیر المیزان علاّمه طباطبایى ج 1/419.11. مشارق الدّرارى سعیدالدّین فرغانى با مقدّمه آشتیانى/537 چاپ دانشگاه فردوسى مشهد.حوزهپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)1611تأثیر اندیشه هاى غزالى بر ملاّصدراقاسمجوادی0519991692313331Full Textپى نوشتها:1. رسائل فلسفى/ 184.2. رساله نوریه در عالم مثال مقدمه/41. استاد آشتیانى در کتاب شرح حال و آراء فلسفى ملاصدرا عباراتى چند در نقد غزالى بیان مى کند که به نظر مى رسد از طغیان قلم بوده است. از این روى در صفحه 79 رساله نوریه در عالم مثال مى نویسد: (نگارنده حقیر به این مرد بزرگ در یکى از آثار خود جسارت کرده است و اکنون جاى آن دارد که جداً عذر بخواهد.)3. تفسیر ملاصدرا ج 1/73-74.4. فصلنامه معارف سال اول ش 3/ 61.5. کسر اصنام الجاهلیة مقدمه/ 16; ج1 / 644 .6. History of islamic philsophy7. مفاتیح الغیب/ 69 .8. مفاتیح الغیب/ 69-73; احیاءالعلوم غزالى کتاب اسرار تلاوةالقرآن باب رابع فى فهم القرآن و تفسیره بالرأى من غیرنقل/134- 138.9. تفسیر ملاصدرا ج 4/ 172.10. شرح اصول کافى ج 3/ 20. فیض کاشانى همین مطلب را در کتاب وافى از غزالى نقل مى کند به این عبارت: (قال بعض المنسوبین الى العلم) وافى ج 4/ 59. ولى در کتاب علم الیقین ج 1/ 32 مى نویسد: قال بعض العلماء.11. مفاتیح الغیب/ 158; احیاءالعلوم/ 1392 چاپ استانبول.12. مفاتیح الغیب/213-217 ; احیاء العلوم/ 1416 - 1421 و در باب شرح عجایب قلب/ 72-77.13. مفاتیح الغیب/ 97-98.14. اسفار ج 1/ 227.15. مبدأ و معاد/ 297 چاپ سنگى.16. تفسیر ملاصدرا ج 3/ 282.17. شرح اصول کافى/ 149 چاپ سنگى.18. محجة البیضاء ج 1/ 56-60 .19. شرح اصول کافى ج 2/18-19.20. همان/ 379.21. تفسیر ملاّصدرا ج 2/ 67.22. همان/ 71.23. رساله سه اصل/ 78.24. تفسیر ج 2/ 65-71.25. اسفار ج 2/323-326.26. همان/ 326.27. همان/ 342.28. ایقاظ النائمین/ 15.29. همان/ 23.30. اسفار ج 7/ 91.31. شرح حکمةالاشراق/ 520.32. اسفار ج 7/ 181.33. همان ج 9/ 173.34. همان ج 8/ 320.35. مجموعه رسائل فلسفى/ 239.حوزهپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)1612علّیت از نگاه اشاعره مکتب تفکیک و حکمت متعالیهسید خلیلعلاقه بند حسینى طوسى0519991692332382Full Textپى نوشتها:1. اصل علّیت شامل اثرگذارى و اثرپذیرى عینى و ذهنى است که قسم اول شامل علّت طبیعى و تأثیر انسان در فعل خود مى شود و قسم دوّم نیز داخل در حوزه معرفت شناسى است بنابراین بحث علّیت مى تواند در سه حوزه مهمّ علم المعرفة جهان شناسى و انسان شناسى (جبر و اختیار) مطرح گردد.2. بحوث فى الملل و النحل ج 3/ 419.3 . شرح رسالةالمشاعر / 172.4. همان/ 174.5. تهافت الفلاسفه المسألة السابعة عشر/ 169.6. المنقذ من الضلال ابن عربى/ 129.7. شرح المواقف ج 8/ 241 .8. همان ج 7/ 62.9. همان ج 1/ 242 .10. تقریرات/ 66.11. همان.12. معارف الهیّه ج 6/ 755.13. تقریرات/ 72.14. معارف الهیه شیخ محمود(حلبى)ج 6/756.15. همان ج 4.16. تقریرات/ 91.17. همان/ 92.18. همان/ 94.19. همان.20. تقریرات/ 135.21. همان.22. همان/180ـ181.23. همان/ 139.24. همان/ 125.25. بحارالانوار ج 25.26. معارف الهیّه شیخ محمود حلبى جلد 6/ 820.27. همان.28. همان/ 833.29. تقریرات/ 131.30. همان.31. دلالةالحائرین/ 207.32. شرح مواقف عضدالدّین ایجى ج 1.33. همان .34. تقریرات میرزا/ 22.35. همان/ 26.36. همان/ 27.37. همان.38. تقریرات/ 23.39. همان/ 28.40. همان/ 29.41. همان/ 35.42. همان/ 42.43. اسفار ج 6/ 370.44. تقریرات/ 192.45. همان/ 193.46. همان/ 42.47. همان/ 193.48. همان/ 196.49. تاریخ فلسفه در اسلام ج 1/ 284.50. کشف المراد/ 239; مذاهب الاسلامیّین ج 1/ 55; شرح مواقف ج 8/ 145; کشاف ج 2/ 1243.51. تفسیر امام الحرمین جوینى از نظریه کسب دورترین نظر از جبر است که همان تفسیر حکماى مشاء در توجیه وارد شدن دو علّت بر یک معلول در طول یکدیگر است لکن با این تفسیر گستاخانه وى مورد انکار و طعن بسیارى از اشاعره قرار گرفت.52. اسفار ج 6/ 369.53. همان.54. همان/ 371 تعلیقه.55. اسفار ج 6/ 273-274 .56. تقریرات/ 94.57. همان/99-100.58. همان/100.59. همان/ 131حوزهپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)1613برهان هستى شناسى از دیدگاه صدرالمتألّهین و آنسلمسید محسنموسوی گرگانی0519991692383399Full Textپى نوشتها:1. اصول فلسفه و روش رئالیسم مرتضى مطهّرى ج5/7 انتشارات اسلامى قم.2. مشاعر صدرالمتألّهین/ 104 و اسفار صدرالمتألّهین ج 8/ 12.3. شرح حکمت متعالیه آیت الله جوادى آملى ج 1/ 116.4. الصدّیق و هو ملازم الصدق الاقوال و الافعال و القصود و العهود مع الله… اسفار ج 8/ 13.5. روش رئالیسم ج 5/ 89.6. درحقیقت چون برهان براى امورى است که داراى حَد باشند و ما لا حدّ له لا برهان له بنابراین نامیدن راه صدّیقین به (برهان) از جهت رعایت اصطلاح است.شرح حکمت متعالیه آیت الله جوادى آملى/ 116 .7. بحث اصالت وجود و وحدت وجود به طور منسجم در نزد قدما وجود نداشت و بعدها به شکل منسجم درآمد. اصول فلسفه و روش رئالیسم/ 399.8. زیادتى وجود بر ماهیت نخستین بار توسط فارابى مطرح گشت.9. نهایةالحکمة علاّمه طباطبایى/ 10.10. شرح مبسوط منظومه مرتضى مطهّرى ج 2/ 229.11. مفاهیم بدیهى ذاتى نفس انسان نیست و مفهوم آن در ذهن مؤخّرتر از بسى مفاهیم دیگر است.12. شرح حکمت متعالیه آیت الله جوادى آملى ج 1.13. آموزش فلسفه محمّدتقى مصباح ج 2/ 342.14. اصول فلسفه و روش رئالیسم علاّمه طباطبایى ج 5/116-123.Sontological argument 15.16. St. Ansalm17. Gaunilo of Marm outies18. Thomas aquinas19. Rene Descartes20. Immanuel Kant21. Bertrand Rassell(متولّد 1897)23. Charles Hartshorne24. Norman Malcolm25. خدا در فلسفه برهانهاى فلسفى درباره اثبات خداوند زیر نظر پل ادواردز ترجمه بهأالدّین خرّمشاهى مقاله برهان وجودى.26. کلّیات فلسفه ریچارد پاپکین و آوروم استرول ترجمه جلال الدّین مجتبوى/ 241; کاوشهاى عقل نظرى حائرى یزدى/ 195; فلسفه دین محمّد حسین زاده/ 250.27. مفاتیح الجنان دعاى عرفه امام حسین (ع)