حوزهپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)3317ضرورت نو اندیشى دینى در حوزه هاى علمیه0119951166418Full Text1 . (نهج البلاغه) صبحى صالح خطبه اوّل.2 . مجلّه (حوزه) شماره 67 ـ 66.3 . (نهج البلاغه) صبحى صالح خطبه 108.4 . (صحیفه نور) ج9/136.5 . (میزان الحکمة) محمد محمدى رى شهرى ج8/70 انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى حوزه علمیه قم.6 . (سفینةالبحار) شیخ عباس قمى ج7/359 دارالاسوه تهران.7 . (همان مدرک)/356.8 . (صحیفه نور) ج15/20.9 . (همان مدرک) /356.حوزهپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)3318مصاحبه با حجة الاسلام و المسلمین شیخ مهدى شمس الدین01199511661946Full Textحوزهپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)3319عالمان اسوه در نگاه امام01199511664782Full Text1 . (صحیفه نور) مجموعه رهنمودهاى امام خمینى ج13/ 175 ارشاد اسلامى.2 . (در جستجوى راه از کلام امام) دفتر شانزدهم /65 و77 امیر کبیر.3 . (مجموعه اى از رسائل اعلامیه ها مکتوبات.. شیخ شهید فضل الله نورى) گردآورنده: محمد ترکمان ج1/ 10; (ریحانة الادب) محمدعلى مدرس ج5/ 262 خیام; (زندگانى و شخصیت شیخ انصارى) مرتضى انصارى /235 و 432.4 . (مجموعة رسائل فقهیة واصولیة) تحقیق عباس حاجیان/7 به نقل از (شهداء الفضیلة)/ 457.5 . مجموعه رسائل...) ج1/ 21. شیخ فضل الله نورى حاشیه اى دارد بر (کتاب مسأله) شیخ انصارى که همه ابواب فقه: عبادات معاملات و حدود را شامل مى شود. (کیهان اندیشه) شماره 4/14.6 . (رهبران مشروطه) ابراهیم صفائى/124 جاویدان تهران.7 . (مقالات تقى زاده) زیر نظر ایرج افشار ج1/286.8 . (همان مدرک) /276.9 . (مجموعه رسائل...) ج1/ 377. نگارش آن اطلاعیه در تاریخ 7 ربیع الاول بوده است.10 . (تاریخ مشروطه ایران) احمد کسروى /293 امیر کبیر.11 . (همان مدرک) /294.12 . (همان مدرک) /309.13 . (مجموعه رسائل) محمد ترکمان ج/231.14 . (همان مدرک) /15.15 . (مقالات تقى زاده) ج1/ 279.16 . (تاریخ انقلاب مشروطیت ایران) ملک زاده ج3/ 90 ابن سینا; (مجموعه رسائل...) ج1/ 239.17 . (تاریخ انقلاب مشروطیت ایران) ملک زاده ج3/ 30.18 . (تاریخ معاصر ایران) مقاله محمد ترکمان ج1/25 مؤسسه پژوهش و مطالعات فرهنگى بنیاد جانبازان. کلیشه شماره 47صبح صادق همراه با اعتذار آن مجله در فصلنامه (تاریخ و فرهنگ معاصر) ج1/ 165 درج شده است. اعتذار مجله صبح صادق در 21 ربیع الثانى سا 1325 بوده است و طرح اصل دوم و متمم قانون اساسى در روز پنج شنبه جمادى الاولى 1325 در مجلس با پنجاه و هشت رأى موافق 28 رأى ممتنع و سه مخالف تصویب شد.19 . (تشیّع و مشروطیت در ایران) عبدالهادى حائرى/297 امیر کبیر.20 . (صحیفه نور) ج15/16.21 . (همان مدرک) ج18/231.22 . (تاریخ مشروطه ایران)/416; (مجموعه رسائل...) ج1/262 در تاریخ 18 جمادى الثانى 1325; (لوایح آقا شیخ فضل الله نورى) به کوشش: هما رضوانى/28.23 . (رهبران مشروطه)/346.24 . (تنبیه الامة و تنزیه المله) نائینى با مقدمه سید محمود طالقانى/11 شرکت سهامى انتشار.25 . (مطبوعات ایران در عصر مشروطیت) عبدالرحیم ذاکر حسینى دانشگاه تهران/67.26 . (مجموعه رسائل...) ج1/ 245.27 . (همان مدرک) ج2/214 با تلخیص.28 . (تاریخ معاصر ایران) پیتر آورى ترجمه محمد رفیعى تاریخ قاجار/251 مؤسسه عطایى.29 . (رهبران مشروطه)/272.30 . (مجموعه رسائل...) ج2/288.31 . (تشیع و مشروطیت در ایران) /157; (از صبا تا نیما) یحیى آرین پور ح2/ 9و 15 شرکت سهامى کتابهاى جیبى.32 . داشناک در زبان ارمنى به معناى متحد و مبارز است. داشناکها گروهى از ارامنه قفقاز بودند که خواستار ایجاد ارمنستان مستقل از قفقاز و ارمنستان عثمانى بودند. این گروه در جریان استبداد صغیر به فرماندهى یفرم خان به ایران آمدند. وى که رئیس شهربانى شد در قضیه اولتیماتوم روس مجلس دوم را تعطیل کرد. (تاریخ هیجده ساله آذربایجان) احمد کسروى/ 492.33 . (رهبران مشروطه)/272.34 . این تعبیرات از امام است (صحیفه نور) ج13/211.35 . (تاریخ بیدارى ایرانیان) ناظم الاسلام کرمانى به اهتمام على اکبر سعیدى سیرجانى ج2/536 نوین تهران.36 . (مجموعه رسائل) ج2/ 539.37 . (مرگى در نور) دکتر عبدالحسین مجید کفایى/ 396 زوّار تهران.38 . (صحیفه نور) ج18/ 181.39 . (مجموعه رسائل...) ج1/19.40 . (غرب زدگى) جلال آل احمد / 78. در همین ارتباط: (مکتب جمعه) ج2/ 170 وزارت ارشاد.41 . (تاریخ مختصر احزاب سیاسى ایران) ملک الشعراء بهار ج1/9 12 امیر کبیر.42 . (تاریخ معاصر ایران) ج2/ 28 مؤسسه پژوهش و مطالعات فرهنگى; (رهبران مشروطه) ابراهیم صفایى/199.43 . (صحیفه نور) ج6/258.44 . (تاریخ معاصر ایران) ج2/35.45 . (اوراق تازه یاب مشروطیت و نقش تقى زاده) به کوشش: ایرج افشار/216.46 . (تاریخ بیدارى ایرانیان) ج1/468.47 . (تنبیه الامة و تنزیه الملة) مقدمه 17/; مجله (حوزه) شماره 41/41. مصاحبه آقاى واعظ زاده.48 . مجله (حوزه) شماره 41/27.49 . (صحیفه نور) ج15/21.50 . (همان مدرک) ج18/ 135.51 . (همان مدرک) ج21/102 تاریخ 4/12/67.52 . (شرح حال و اقدامات شیخ محمد خیابانى) به قلم چند نفر از دوستان وى/23 ایرانشهر (بیدارگران اقالیم قبله) محمدرضا حکیمى/137 دفتر نشر فرهنگ اسلامى.53 . (صحیفه نور) ج8/31.54 . (همان مدرک) ج11/17355 . (همان مدرک) /178.56 . (از صبا تا نیما) ج2/209; (مدرس قهرمان آزادى) حسین مکى ج1/104 بنگاه ترجمه و نشر کتاب; (انقلاب مشروطیت ایران) از عبدالله جاسبى 176 حزب جمهورى اسلامى.57 . (اختناق ایران) مورگان شوستر ترجمه ابوالحسن موسوى شوشترى/226.58 . (مدرس در پنج دوره تقنینیه مجلس شوراى ملى) محمد ترکمان ج1 سالشمار زندگى مدرس هـ. نویسنده مدرس را یکى از پنج عضو کمیسیون مى داند که بعد از مذاکرات اولتیماتوم را پذیرفت. مخالفت کمیسیون با اولتیماتوم را و نیز مخالفت مدرس در جلسه علنى مجلس با آن را ناصحیح مى داند. م. ومدرس در طى مذاکرات منزل ناصرالملک گفت:(عقیده من ایستادگى و جنگ است. لیک چون شماها مى گویید مصلحت در قبول [اولتیماتوم] است من هم به شماها متابعت مى نمایم تانگویید ملاّها مملکت را به باد دادند چنانکه در باره سید محمد مجاهد مى گویید.) ل به نقل از: (وقایع ناصرى)/ 108.طبق منابع معتبر تاریخى آن عالم اسلامى که در جلسه علنى مجلس به مخالفت با روسیه برخاست شیخ محمد خیابانى بود. ولى از سخنان امام در چند مورد استفاده مى شود که مدرس در جلسه علنى علیه اولتیماتوم سخنرانى کرده است. امّا در مذاکرات مجلس نطقى از مدرس در مخالفت بااولیتماتوم نقل نگردیده است. به نظر مى رسد که مدرک امام در این اظهار نظر کتاب: (اختناق ایران) شوستر باشد. حسین مکى نیز در کتاب (قهرمان آزادى) ج1/ 103 همین نظر را دارد که مدرس در مجلس علیه اولتیماتوم سخنرانى کرده است. منشأ این اظهار نظر گویا این بوده که در کتاب (اختناق ایران) اسم آن عالم روحانى ذکره نشده و آمده: (وى دستهاى مرتعش خود را به عنوان دادخواهى به سوى مردم حرکت داد.) از این روى آن عالم را به مدرس تطبیق کرده اند. این احتمال به خوبى از سخنان امام در این زمینه استفاده مى شود. در سخنرانى علیه کاپیتالسیون در تاریخ 4/8/43 مى گوید:(در مجلسى از مجالس سابق که مرحوم آقا سید حسن وکیل بود دولت روسیه التیماتومى به ایران داد که اگر طرح ما را در قضیه اى (که الان به یاد ندارم) نپذیرید از راه قزوین حمله کرده تهران را مى گیریم. دولت وقت به مجلس فشار آورد که این طرح را تصویب کند. یکى از مورخین آمریکایى [شوستر است] مى نویسد: (یک روحانى دست به عصا (مرحوم مدرس) آمد پشت تریبون ایستاد و اظهار کرد: اکنون که بناست ازبین برویم چرا سند نابودى خود را شخصاً امضاء کنیم.) مجلس به واسطه مخالفت او جرأت پیدا کرد و طرح را رد کرد...).در جستجوى راه از کلام امام دفتر شانزدهم /65 به نقل از کتاب نهضت امام خمینى ج1/742; صحیفه نور ج1/106.در یک سخنرانى دیگر که در تاریخ 16/3/58 ایراد شده به این مسأله اشاره کرده و مى گوید:(وقتى که روسیه در یک قضیه اى (که الان یادم نیست) اولتیماتوم داد به ایران و آوردند به مجلس و قواى نظامى اش هم حرکت کرده بودند به طرف تهران یا قزوین که این را قبول کنند مجلس آن طور که حالا نقل مى کنند مجلس بهتشان زده بود که باید چه بکنند؟ قوا قواى شوروى است مقاومت نمى توانیم بکنیم قبول این هم که خیانت است.آن جا نوشته است [احتمالاً منظور کتاب اختناق ایران است] که یک روحانى با دست لرزان آمد و گفت: حالا که ما باید ازبین برویم چرا خودمان ازبین ببریم؟ ما این را ردش مى کنیم. رد کرد. همه هم قبول کردند. آنها هم هیچ کارى نکردند.)در جستجوى راه از کلام امام دفتر شانزدهم/70; صحیفه نور ج7/63.اگر در تعبیراتى که از شوستر در متن نقل شد با آنچه در این جا آمده دقت شود صحّ ادعاى ما روشن مى شود. از جمله (بهت بر تمام مردم کارى شد) با (دستهاى مرتعش) که در کلام امام (بهتشان زده بود) (یک روحانى با دست لرزان آمد) و... آمده. از این تعابیر و این که امام در کلامشان دارند: (مورخ آمریکایى مى نویسد) به احتمال بسیار قوى منبع امام دراین نقل (اختناق ایران) شوستر بوده منتهى به خاطر سابقه بسیار درخشان مدرس و مخالفتهاى فراوان او با ترفندهاى دشمن و شجاعتها و جسارتهاى وى حضرت امام فکر کرده اند عالمى که شوستر توصیف مى کند باید مدرس باشد. در حالى که طبق مدارک و شواهدى که عرضه داشتیم آن عالم جسور و شجاع مرحوم خیابانى بوده است.در مقدمه کتاب (مدرس) ج1/هشت بنیاد تاریخ انقلاب اسلامى ایران آن عالم اسلامى که شوستر به آن اشاره مى کند شیخ محمد خیابانى معرفى شده است.دکتر سید جلال الدین مدنى در کتاب (تاریخ سیاسى معاصر ایران) ج1/ 68 پاورقى به نقل از کتاب (نطقها و مکتوبات و یادداشتهایى پیرامون زندگى مجاهد شهید سید حسن مدرس) مى نویسد:(مدرس علیه اولتیماتوم سخنرانى کرده است) و قسمتى از آنچه را شوستر نقل کرده مى آورد و مى افزاید: شوستر در کتاب (اختناق) 222 تا 228 به نقش مدرس در مجلس پرداخته است. ولى در کتاب دیگر خود به نام: (تاریخ تحولات سیاسى و روابط خارجى ایران) ج2/258. از مقابله سرسختانه خیابانى و نطق مهیج وى علیه اولتیماتوم یاد مى کند بدون این که در باره نقش مدرس سخنى نقل کند.در کتاب (نطقهاى ... مدرس مقدمه/4 انتشارات ابوذر آمده:(مدرس در دوره سوم با اولتیماتوم روسیه تزارى که استقلال میهن ما را به هیچ گرفته بود مخالفت ورزید).در صفحه 61 تا 66 تحت عنوان (مدرس در دوره سوم تقنینیّه) آنچه که شوستر نقل کرده آورده شده که استفاده مى شود آن عالم اسلامى مدرس پنداشته شد و به اشتباه به جاى دوره دوم آمده: دوره سوم کسروى در (تاریخ هیجده ساله آذربایجان) /477 در باره کسانى که علیه اولتیماتوم در مجلس سخنرانى کرده اند مى نویسد:(از کسانى که در این نشست سخن را ندند شادروانان شیخ محمد خیابانى و شیخ اسماعیل هشترودى و شیخ رضا دهخوارقانى بودند. شادروان خیابانى گفتار آرام ولى بس استوارى سرود و دلیلها بر آن گفتار خود آورد. هشترودى سخنان تند و بسیار دلیرانه راند. دهخوارقانى به دو سه جمله بى استوارى بسنده نمود.)به نظر مى رسد اولین سخنران مخالف خیابانى بوده است و دیگران از وى پیروى کرده اند.کتاب (شرح و اقدامات شیخ محمد خیابانى) /25 کار خیابانى را فداکارى بزرگ دانسته و مى نویسند: به عنوان یک فداکارى (عین نطق خیابانى را روزنامه در (ایران نو) چاپ کرده است.)در کتاب (قیام شیخ محمد خیابانى در تبریز) نوشته سید على آذرى تمام نطقهاى خیابانى در تهران و تبریز گردآمده است. این کتاب در صفحه 31 پس از نقل سخنرانى وزیر خارجه در باره پذیرش اولتیماتوم متن سخنان خیابانى را به عنوان اولین معترض به اولتیماتوم نقل کرده است. مرحوم خیابانى بحثى جالب راجع به استقلال کشور دارد که قسمتى از آخر سخنرانى ایشان را با تلخیص و حفظ عبارت نقل مى کنیم:(بنده هم از طرف ملت عرض مى کنم که ما تا امروز مستقل بوده ایم حالا اگر این تقاضاها را قبول کنیم رخنه به استقلال خودمان وارد مى آورد. با کمال جسارت با کمال معذرت و با کمال روگشادگى به دولت همجوار خودم عرض مى کنم: هیچ وقت ممکن نیست یک ملتى که خودش را حیّ تصور مى کند و خودش را زنده تصور مى کند و تمام عالم زندگى او را تصدیق کرده اند تصدیق بکنند که من امورات خودم را باید واگذار دیگران کنم. چون این تقاضاها به استقلال ایران برمى خورد در این هم هیچ شکى نیست که ممکن نیست به اختیار دولت ایران این تقاضا را قبول بکنند و مجلسان همراهى خواهند کرد که این تقاضا را دولت روس پس بگیرند و ملت ایران را آزرده نکنند.)59 . (شرح حال و اقدامات شیخ محمد خیابانى) به قلم چند نفر از دوستان /28 چاپ برلین.60 . (همان مدرک) /29; (از صبا تا نیما) ج2/201; (شهداى روحانیت) ربانى خلخانى ج1/147.61 . (سردار جنگل) ابراهیم فخرائى/ 186 به بعد جاویدان تهران.62 . (شرح حال و اقدامات شیخ محمد خیابانى) /32.63 . (از صبا تا نیما) ج2/208.64 . (سردار جنگل) 371.65 . (قیام شیخ محمد خیابانى) سید على آذرى/ 282.66 . در کتاب (قیام شیخ محمد خیابانى) تمامى نطقهاى خیابانى آمده و در کتاب (شرح حال و اقدامات شیخ محمد خیابانى) گزیده اى از آن.67 . (شهداى روحانیت) ج1/149; (نهضت روحانیون ایران) على دوانى ج2/63; (تاریخ هیجده ساله آذربایجان) احمد کسروى /892.68 . (تاریخ هیجده ساله آذربایجان)/675حوزهپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)3320وصیت نامه فقیه پارسا ابراهیم بن سلیمان قطیفى011995116683100Full Text--------------------------------------------------------------------------------1 . (ریاض العلماء) میرزا عبداللّه افندى اصفهانى ج1.2 . (روضات الجنات) میرزا محمد باقر موسوى خوانسارى ح1/25 اسماعیلیان.3 . (اعیان الشیعه) سید محسن امین ح2/143 دار التعارف للمطبوعات بیروت; (طبقات اعلاء الشیعه فى القرن العاشر) آقا بزرگ تهرانى/5.4 . براى اطلاع بیشتر ر . ک: (لؤلؤة البحرین) شیخ یوسف بحرانى/159 مؤسسه آل البیت قم; (الکشکول) للبحرانى ج1/289 (روضات الجنّات) ج1/25; (طبقات اعلام الشیعه فى القرن العاشر) آقا بزرگ تهرانى/5. (قصص العلما) /348; (اعیان الشیعه) ج2/141; (فوائد الرضویه) شیخ عباس قمى/6; (امل الآمل) حر عاملى تحقیق سید احمد حسینى ح2/8 دارالکتاب الاسلامى قم; (السّراج الوهاج) احیاء الاحیاء قم.5 . آقا بزرگ تهرانى در (الذریعة) ج16/80 درباره این کتاب نوشته است: (کتابى بزرگ در غیبت حضرت حجة(عج) است و این غیر از رساله اى است که در همین زمینه با عنوان: (رسالة الغیبة) نگاشته است.شیخ طوسى در (فهرست) 157 از این دو نوشته یاد کرده است مصحح کتابدر پاورقى/156 ادّعا کرده که کتاب (الغیبة) همان (کمال الدین و تمام النعمة) است. این گفته را تأیید مى کند نسخه هاى خطى کتاب که تحت عنوان (کمال الدین و تمام النعمة فى اثبات الغیبة وکشف الحیرة) آمده شیخ صدوق نیز در چند مورد از کتاب به نام (کتاب فى الغیبة) نام مى برد: (ولکن صنّف الآن کتاباً فى الغیبة واذکر فیه غیبات الانبیاء علیهم السلام)/3.بنابراین کتاب (کمال الدین و تمام النعمة) همان کتاب (الغیبة) است که علامه شیخ ابراهیم قطیفى در این دستورالعمل آن را ستوده است.6 . سوره (فجر) آیه 14.7 . (البرهان فى تفسیر القرآن) سید هاشم بحرانى ج4/459; (بحارالانوار) علامه مجلسى ج7/124 مؤسسه الوفاء بیروت.8 . (بحارالأنوار) علامه مجلسى ج41/11.9 . سوره (بقره) آیه 16. (ومن النّاس من یتّخذ من دون اللّه انداداً یحبّونّهم کحبّ اللّه والّذین آمنوا اشد حبّا للّه...)10 . سوره (حدید) آیه 16.11 . سوره (مؤمنون) آیه 63.12 . سوره (یوسف) آیه 56.13 . سوره (قصص) آیه 79.14 . (بحارالانوار) ج90/364.15 . (بحارالانوار) ج6/4.16 . ر . ک: (منیةالمرید) شهید ثانى. در آن کتاب حقیقت فتوا فتواى مجاز فتواى ممنوع و شرایط فتواداران. نموده شده است.17 . سوره (الحاقّه) آیه 46.18 . سوره (نحل) آیه 116.19 . این وصیت نامه اخلاقى در ضمن اجازه شیخ ابراهیم قطیفى به شیخ شمس الدین بن ترکى آمده است. او در پایان اجازه اش مى نویسد:(ولنختم ذلک بتتمّة تشتمل على فائدة ووصیة).حوزهپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)3321آداب و اخلاق اهل علم : تواضع0119951166101120Full Text1 . (شرح نهج البلاغة) ابن ابى الحدید ج20/288 حکمت 291.2 . (کلیات سعدى) /297.3 . (میزان الحکمة) ج10/508.4 . (کلیات سعدى) /314.5 . (کنز العمال) علاء الدین على المتقى بن حسام الدین الهندی ج3/113 حدیث 5737.6 . (اصول کافی) ج2/121.7 . (نهج البلاغة) صبحى صالح خطبه 192.8 . (کلیات سعدى) محمد على فروغى /319.9 . (بحار الأنوار) چاپ بیروت مؤسسة الوفاء ج75/312.10 . (یادنامه علامه طباطبائى) /37.11 . (نهج البلاغة) خطبه 192.12 . (غرر و درر) چاپ دانشگاه تهران ج3/327.13. (همان مدرک) /342.14 . سوره (آل عمران) آیه 159.15 . (اصول کافى) ج2/ 124.16 . (احیاء علوم الدین) ابو حامد محمد غزالى طوسى ج2/380.17 . (مکارم الأخلاق) حسن بن فضل الطبرسى /22.18 . (اخلاق محتشمى) خواجه نصیرالدین طوسى /287. این روایت با اندک تفاوتى در کتاب (المحجة البیضاء) ج6/ 248 هم آمده است.19 . (بحار الأنوار) ج41/55.20 . (همان مدرک) ج49/89.21 . (همان مدرک) /101.22 . (همان مدرک) /99. (دخل الرضا(ع) الحمام فقال له بعض الناس: دلّکنی فجعل یدلّکه فعرّفوه فجعل الرجل یستعذر منه وهو یطیب قلبه ویدلّکه).23 . (اصول کافى) ج1/37.24 . (همان مدرک) /48.25 . (غرر و درر) ج1/81.26 . (الحیاة) محمدرضا حکیمى و... ج2/314.27 . (صحیفه نور) ج16/96.28 . (لؤلؤ البحرین) /26.29 . (زندگانى و شخصیت شیخ انصارى) /75.30 . (همان مدرک) /79.31 . مجلّه (حوزه) شماره 34/72 مصاحبه آیة اللّه طبسى.32 . (مرگى در نور) عبدالحسین کفایى) /401.حوزهپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)3322فهم دینى در آزمون تدوین قانون اساسى0119951166101120Full Textحوزهپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)3323نقد و بررسى کتاب فصل الخطابمحمد باقربهبودی0119951166145160Full Text1 . (کافى) ثقة الاسلام کلینى تصحیح على اکبر غفارى ج8/289 ـ 290 دارالتعارف بیروت; تفسیر(قمى) على بن ابراهیم تصحیح سید طیب موسوى جزایرى ج1/84 چاپ نجف.2 . (کافى) ج8/290.3 . (رجال نجاشى) (تحقیق محمدجواد نائینى ج2/ 220 ـ 221 دار الاضواء بیروت.4 . (مجمع الرجال) قهپایى اسماعیلیان.5 . (کافى) ج8/289.6 . (رجال نجاشى) ج1/417.7 . (اختیار معرفة الرجال) تحقیق مصطفوى /566 رقم 1068 دانشگاه مشهد.8 . (خلاصه الاقوال فى الرجال) علامه حلّى /229 چاپ نجف.9 . (استبصار) شیخ طوسى تصحیح سید حسن موسوى خرسانى ج3/261 دارالتعارف بیروت.10 . (مفردات) راغب اصفهانى.11 . (بحار الانوار) علامه مجلسى ج35/58 مؤسسة الوفا بیروت.12 . سوره (مائده) آیه 55.13 . همان سوره آیه 67.14 . همان سوره آیه 3.15. (بحار الأنوار) علامه مجلسى تصحیح محمّد باقر بهبودى ج86/356.16 . سوره (جن) آیه 27 ـ 28.17 . سوره (سبا) آیه 23.18 . سوره (انبیاء) آیه 28.19 .(فصل الخطاب) محدث نورى/239.20 .(کافى) ج8/290.21 .(فصل الخطاب)/241.حوزهپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)3324سهم حوزه علمیه قزوین ، در نهضت فقه جعفرىعبدالحسینشهیدی صالحی0220161166161198Full Text1 . (دائرة المعارف تشیّع) ج4/292.2 . (رجال نجاشى) ابن عباس احمد نجاشى ج1/ 61 ـ 67 دار الاضواء بیروت.3 . (تاسیس الشیعه لعلوم الاسلام) سید حسن صدر/310 ـ 311.4 . (تذکرة الحفاظ) ابو عبداللّه شمس الدین محمد ذهبى ج1/5 دار احیاء التراث العربى بیروت.5 . (الذریعه) آقابزرگ تهرانى ج21/375 دار الاضواء بیروت.6 . (همان مدرک) ج16/358.7 . مجلّه (حوزه) شماره 58/171 ـ 172.8 . (همان مدرک)/ 171.9 . (مقدمه اى بر فقه شیعه) سید حسین مدرسى/ 55 ـ 56 آستان قدس رضوى.10 . (همان مدرک) /166.11 . (التراث العربى) سید احمد حسین اشکورى ج4/69 کتابخانه آیة اللّه مرعشى قم; (الذریعه) ج15/290.12 . (الذریعه) ج13/78 ـ 79.13 . (فلاسفه شیعه) /446.14 . (اعیان الشیعه) سید محسن امین ج9 234 دارالتعارف بیروت.15 . (دائرة المعارف تشیّع) ج4/535.16 . مجله (حوزه) شماره 58/181 ـ 182.17 . (همان مدرک) /189 ـ 191.18 . (دائرة المعارف تشیّع) ج3/109.19 . (موسوعة البرغانى فى الفقه الشیعه) ج1/ 61 ـ 62 مقدمه.20 . (دائرة المعارف تشیّع) ج3/ 182 ـ 183; مجلّه (حوزه) شماره 58/ 188 ـ 191.21 . (همان مدرک) ج4/551.22 . (موسوعه البرغانى فى فقه الشیعه) ج5/ 190 ـ 239.23 . (الذریعه) ج1/ 180.24 . (اعیان الشیعه) ج5/ 414 ـ 415.25 . (الذریعه) ج3/81.26 . (فهرست اهدایى مشکات) ج5/ 2052 ـ 2055.27 . (التراث العربى) ج5/ 134 ـ 135.28 . (مقدمه اى بر فقه شیعه)/91.29 . فهرست الفبایى آستان قدس)/252.30 . (مقدمه اى بر فقه شیعه) 93 ـ 94.31 . مجله (حوزه) شماره 57 ـ 56/ 388 ـ 389.32 . (الکرام البرره) شیخ آقا بزرگ تهرانى ج1/228 دار المرتضى مشهد.33 . (روضات الجنات) محمد باقر خوانسارى ج4/403.34 . (مقدمه اى بر فقه شیعه) سید حسین مدرسى طباطبایى/92 ـ 95.35 . (التراث العربى) ج5/ 292 ـ 295.36 . (فهرست کتابخانه مدرسه فیضیه) رضا استادى ج1/ 281 ـ 282.37 . (دائرة المعارف تشیّع) ج3/182.38 . (مکارم الآثار) میرزا محمدعلى حبیب آبادى ج5/1707 ـ 1709 فرهنگ اصفهان.39 . (فهرست اهدایى مشکات) ج5/2043 ـ 2044 دانشگاه تهران.40 . (روضات الجنات) ج4/ 403 اسماعیلیان قم.41 . (الماثر والآثار)/144 چاپ سنگى.42 . (التراث العربى) ج4/ 137.43 . (مقدمه اى بر فقه شیعه)/144.44 . (مذاهب و فلسفه/ در آسیاى وسطى) کنت دو گوبینو/ 84.45 . مجلّه (حوزه) شماره 61/209.46 . (الذریعه) ج14/71.47 . (دائرة المعارف تشیّع) ج3/184.48 . (التراث العربى فى خزانة آیة اللّه مرعشى) ج3/ 385 ـ 386.49 . (فهرست کتابخانه آیة اللّه مرعشى) ج15/346.50 . (مستدرکات اعیان الشیعه) سید حسن امین ج3/7 دار التعارف بیروت.51 . (فهرست کتابخانه مدرسه فیضیه قم) ج1/ 30 ـ 31.52 . (فهرست کتابخانه آیة اللّه مرعشى) ج9/ 288 ـ 289; (التراث العربى) ج1/ 381.53 . (فهرست کتابخانه مدرسه فیضیه) ج1/ 30 ـ 31.54 . (دائرة المعارف تشیّع) ج3/ 186.55 . (مکارم الآثار) ج5/ 1710.56 . (التراث العربى فى خزانة آیة اللّه مرعشى) ج5/ 380; (فهرست کتابخانه آیة اللّه مرعشى) ج4/ 318.57 . (دائرة المعارف تشیّع) ج3/ 185.58 . (التراث العربى فى خزانة آیة اللّه مرعشى) ج4/428; (فهرست کتابخانه آیة اللّه مرعشى) ج9/4.59 . (دائرة المعارف الاسلامیة الشیعه) سید حسن امین ج4/ 476.60 . (مقدمه اى بر فقه شیعه)/ 92.61 . (التراث العربى فى خزانة آیة اللّه مرعشى) ج2/ 448.62 . (همان مدرک) ج3/ 331 ـ 332.63 . (مستدرکات اعیان الشیعه) ج3/ 139.64 . (المآثر والآثار) /143.65 . (همان مدرک) /151.66 . (مینودر) سید محمدعلى گلریز/ 34 دانشگاه تهران.67 . (التراث العربى فى خزانة آیة اللّه مرعشى) ج1/ 235.68 . (همان مدرک) ج4/ 452.69 . (همان مدرک) ج5/ 242.70 . (نقباء البشر) ج4/ 1596 ـ 1597.