حوزهپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)3850بازسازى و رسالت حوزه و دانشگاه111989635330Full Textحوزهپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)3851مصاحبه با استاد سید على اکبر قرشى1119896353154Full Textحوزهپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)3852آزادى عقیده 41119896355567Full Textپاورقى ها1. سوره نساء آیه .95.2. وسائل الشیعه ج /10/113. صحیفه نور ج 7.4454.4. المثل العلیا فى الاسلام لا فى بحمدون کاشف الغطاء .64.62.5. جهاد شهید مطهرى .30.7. الجهاد والحقوق الدولیه .183185 به نقل از الجهاد و المشروع فى الاسلام .720.8. الجهاد والحقوق الدولیه .196 به نقل از: الجهاد فى سبیل الله فى القرآن والحدیث .9. الجهاد والحقوق الدولیه .192 به نقل ازالجهاد فى الاسلام .10. سوره سبا آیه 28.11. سوره اعراف آیه 158.12. سوره توبه آیه 33.13. سوره احزاب آیه 40.14. سوره یوسف آیه 108.15. سوره هود آیه 112.16. بحارالانوار ج 16.321322.17. بحارالانوار ج 16.316.18. سیره ابن هشام ج 4.254 طبع داراحیاءالتراث العربى .19. سوره بقره آیه 191.20. سوره قصص آیه 5.21. سوره نساء آیه 75.22. سوره طه آیه 2825.23. نهج البلاغه خطبه اول .24. وسائل الشیعه ج 11.31.25. طبقات ابن سعد ج 127/02.26. همان مدرک .128.27. سوره آل عمران آیه 110.28. سوره اعراف آیه 157.29. وسائل الشیعه ج /07/1130. کامل ابن اثیر ج 2.463. طبع دار صادر بیروت .حوزهپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)3853دستورالعملى از فقیه بلند مرتبه و عارف گرانمایه ،آقاى محمد بید آبادى1119896356878Full Textپاورقى ها1. آیات قرآن و روایات امامان علیهم السلام دراین زمینه بسیار ر.ک :2.تذکره المتقین . نامه ها و دستورالعملهاى چهارتن از عارفان بزرگ همچون : ملا حسینقلى همدانى مرحوم بهار مرحوم کربلایى و آقا محمد بیدآبادى آمده است .3. تحفه الملوک فى السیرالسلوک علامه آیت الله العظمى سیدمهدى طباطبائى بروجردى بحرالعلوم رضوان الله علیه با شرح و توضیح حسن مصطفى .19.4. ر.ک همان مدرک .20.5. هرانسانى چون در بستر ماده و مهد خانواده اجتماعى انسانى رشد مى کند ناگزیر از محیط و پیرامون خود تاثیر مى پذیرد و شناختهاى ناقص تفسیرهاى نادرست اخلاق و صفات ناپسند را کسب مى کند. در نتیجه شاکله اى نابهنجار با فطرات اولى وانسانى در وجوداو پاى مى گیرد.سالک وصال حق باید همه این (اصرها) و (اغلال) را در هم شکند. و مرغ باغ ملکوت وجود خود را آزاد سازد تا قدرت پرواز به کوى دوست را بیابد.دراین راستا بایسته است افکار واندیشه اش را با منطق قرآن و عترت محک زند زاندوخته هاى ناقص علمى خود را کامل کند و خیالهاى باطل و بى پایه را دور بریزد ( تخلیه ) . با پیوند زدن عقل خود به عقل فعال که صورت تفصیلى آن قرآن و بیانات عترت پیامبر صلى الله علیه و آله است دستگاه وجودى او در تمام مراحل و مراتبش صبغه و رنگ الهى پیدا کند. و باطن او را صیقل بدهد حقایق بلند و شریفى را پیش دید عقل او بنهد دراین مقام او با ( فرقان ) و نور برخاسته از تقوا تحلیل گزینش وانتخاب مى کند و در صراط عزیز حمید گام پیش مى گذارد.یاایهاالذین امنواان تتقواالله یجعل لکم فرقانا و یکفر سیئاتکم و یغفرلکم ... (سوره انفال آیه 29) (یا ایها الذین اموا اتقو الله و امنوا برسوله یوتکم کفلین من رحمته و یجعل لکم نورا یمشون و یغفرلکم)... (سوره حدید آیه 28) .او در این مرتبه هر چه پیش مى رود تابش انوارالهى او را آراسته تر مى کند : (تخلیه) تا به جائى مى رسد که شیفته این انوار گشته و بااسماء ربوبى محشور مى گرد:العبودیه جوهره کنه ها اربوبیه و قلب او مهبط تجلى انوار ربوبى مى گردد: [ افمن شرح صدره للاسلام فهو على نورمن ربه] (سوره زمر آیه 22.)امام باقر علیه السلام به شاگرد بلند مرتبه خود حامل اسرار آن حجت الهى جابر جعفى در دستورالعملى گران معنى چنین فرموده است:[ و اعلم بان لاتکون لنا و لیا حتى لواجتمع علیک اهل مصرک و قالوا:انک رجل سوء لم یحزنک ذالک ولو قالوا: انک رجل صالح لم یسرک ذالک] . (تحف العقول چاپ اعلمى .206.)آنانى که حرف مردم و ستایش خلق تکانشان مى دهد ایمان وانسانیت در قلب آنها ریشه نگرفته است .این افرد برخورداراز شخصیتى بى ثبات اندیشه سطحى و روحى پریشان مى باشند. باید با دم الهى اذکار نور ظلمت سوز و با قرار گرفتن در پرتوانوارالهى به جان خود مایه و به فکر خویش ژرفایى و به شخصیت خوداستوارى بخشند.[ المومن اشد من جبل الراسخ].7. غفلت که ضد[ یقضه] و هشیارى است اساس و پایه همه گناهان است . بیماریى خطرناکتراز[ غفلت] براى مومن و سالکین نمى باشد ( الغفله اضرالاعداء) زیرا[ غفلت] بستر غرور و گمراهى است .انسان غافل حقایق را درست نمى بیند.او در حصار منافع تن پرورى و خواسته هاى مادىمحبوس است و آینده نگرى ندارد ( الغفله ضدالحزم ). خودانسانى الهى خویش را فراموش کرده و در دام عشق و دلبستگى لذتهاى دنیوى گرفتاراست .امام على(ع) دراین زمینه فرموده است : سکرالغفله و الغرور ابعد فاقه من سکرالخمور . ر.ک : غررالحکم و درر الکم .8. تفاوت توبه وانابه : توبه پشیمانى از گذشته و رفتار و کردار پیشین است . توبه گر با بصیرت الهى که به او عنایت شده است خسارت و زیان کجروى خود را خواهد چشید و به فطرت و فاطر خویش روى مى آورد.او در کاراین پشت کردن و روى آوردن با موانع روبرو مى گردد. رسوبات گذشته بالهاى روح الهى او را مى بندد و مانع پروازاو مى گردد.اینجاست که باید به سلاح اشک تضرع وانابه بندها را بگسلد و با تمسک و توسل به دامن عنایت اولیاءالهى وسیله نجات خود را فراهم کند واز ظلمات آزاد گردد.بنابراین منزل انابه پس از منزل[ توبه] است . دراین دو مقوله مطالب نغز و دلپذیر بسیارى است که در کتب اهل معرفت و شهود آمده است . دراینجا به نقل سخن نورانى بنیانگذار جمهورى اسلامى مرحوم امام خمینى [ قدس سره] بسنده مى کنیم :حقیقت توبه رجوع ازاحکام و تبعات طبیعت است به سوى خدا و سفر کردن و مهاجرت نمودن از[ بیت نفس] است به سوى سر منزل مقصود . اربعین حدیث ج 1.261.9. معناى این ذکر بسیار بلنداست . در روایات قرائت و مداومت بر آن در حالات و زمانهاى گوناگون سفارش شده است . حضرت رسول صلى الله علیه و آله در دستورالعملى به سلمان فارسى (ره) فرموده است : و قال سلمان رحمه لله علیه اوصانى خلیلى رسول الله صلى علیه و آله بسبع لاادعهن على حال ... واوصافى : ان اکثر من قول لاحول و لاقوه الا بالله ، فانها کنز من کنوزالجنه . الحکایات من املاءالشیخ المفید(ره) مجله تراثنا شماره 138.16این ذکر پربار و گران معنى اگر با توجه به حقیقت آن مدومت گردد و حققت معناى آن شهود قلب ذاکر گردد او را حال و مقامى وصف ناپذیر پى آید. معناى نازل آن چنین است: [ هیچ حرکت و تغییر و توان و نیروى نیست مگراین که ظهور و بروز جلوات خداى جامع جمال و جلال است که [على و عظیم] است .او در عین[ علو و عظمت] جان تحولات و توانهاى عالم موجوداست :[داخل فى الاشیاء لا بالممازجه] .10.این ذکر معروف به ذکر[ یونسیه] است . بزرگان واهل سلوک فواید و تاثیرات زیادى براى آنبیان کرده و بهره ها و برکات بسیارى از آن دیده اند. ر.ک[ : مجله حوزه] شماره 4.68.11.تنها توجه ذهن کافى نیست بلکه بایداین توجه وجهه همت و سمت اعمال و نیت هاى سالک گردد و همه مقاصد و رفتاراو[ لوجه الله] باشد و بس . چون چنین شد انوار ویژه این ذکر جان او تجلى کند و دلش را صفایى ویژه احاطه کند.12. حى و قیوم دو ظهوراز ظهورات[ هو] و وجود صرف مى باشند. سالک باید در بستراندیشه گسترده این دواسم را بشناسد. و در حیطه وجود و کون با سیر درانفس و آفاق سلطنت[ حى قیوم] را شهود کند. سالک اگر به حقیقت حقه این دو ذکر برسد آثارى که در متن دستورالعمل آمده است براو باریدن گیرد تا جان او جلا پیدا کند و قلب او صفا یابد و روح آرام او بى قرار گشته و بر دهلیز منزل حیرت قرار گیرد.13. عارفان در قالب الفاظ مراتب اسماء و منازل قرب حق را براى سالک چنین ترسیم کرده اند: مقام و هویت مطلقه (لارسم له ولااسم له )او سخبوح است از آن که عارف بتواند به آن مقام دست یابد وقدوس از آن است که اندیشه حکیم به او برسد. تفکر دراین مقام نهى شده است و اندیشه کننده در آن از خدا دور مى گردد. همین حقیقت گاهى به شرط اطلاق ماخوذاست . به آن[ هویت ساریه] و نفس رحمانى اطلاق گرددلا و با لفظ[ هو] به آن مقام اشاره گردد لذا هو اشاره به صرف وجود و هویت مطلقه من حیث هى هى بدون تعین صفات و تجلیات اسمائى مى باشد. گاهى همین حقیقت به شرط ( لا) ماخوذاست که اقدس از شوب کثرت مى باشد آن را مقام ( احدیت ) گویند.اگراین هویت ساریه به شرط جمیع الاسماء و الصفات یعنى به شرط شى ءاخذ شود مقام واحدیت و فیض مقدس است .این سه مقام ویژه انبیاء وامامان معصوم( ع) است و دیگران را به آن مقامات راهى نیست . عارف موحد مرحوم شبسترى به این دو مقام چنین اشاره مى کند:مقام دلگاشایش جمع جمع است جمال جانفزایش شمع جمع است . جمع جمع مقام احدیت و شمع جمع مقام ظهور نور وجوداوست . ر.ک : (شرح فصوص الحکم) قیصرى .14. سوره غافر آیه 16.15. سوره بقره آیه 30.حوزهپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)3854ادب و متانت1119896357996Full Textپاورقى ها1. میزان الحکمه ج 1.71.2. نهج الفصاحه 533.3. میزان الحکمه ج 1.68.4. بحارالانوار ج 47.349.5. مقاییسى اللغه ج 1.75.6. لسان العرب لغت ادب .7. المیزان ج 6.274.8. میزان الحکمه ج 1.72.9. همان مدرک .73.10. همان مدرک .72.11.محجه البیضاء ج /09/5 براى آگاهى بیشتر به مجله حوزه شماره 4.72 مراجعه کنید.12. المیزان 6.274.13. تحف العقول .25.14. سن النبى .21 به نقل از تهذیب شیخ طوسى .15. .معجم المفهرس لالفاظ النبویه سنن دارمى فضل القرآن /0116. سوره فصلت آیه 34.17. سوره فرقان آیه 72.18. سوره بقره آیه 83.19. سوره نحل آیه 125.20.سوره نساء آیه 86. تحیت از ماده حیات به معناى دعا کردن براى سلامتى و حیات دیگرى است خواه این دعا به صورت سلام علیکم باشد یا به گونه اى دیگرى پس هرگونه اظهار محبت نسبت به دیگرى تحیت نامیده مى شود.21.برگرفته از :تفسیر کشف الاسرار وعده الابرار ج 23.2 تفسیر ادبى و عرفانى قرآن .210.22. سوره لقمان آیه 18و .19مختال اشاره به تخیلات کبرآلود دهنى است و فخراشاره به اعمال کبرآمیز خارجى است .23. .مجمع البیان ذیل آیه .24.براى اگاهى ازاین گونه روایات مى توان به منابع ذیل مراجعه کرد: بحارالانواراز جلد 61 به بعد. برخى ازابواب میزان الحکمه سنن النبى و وسایل الشیعه ج 11 باب جهادالنفس و ج 8 باب احکام العشره فى السفر والحضر اصول کافى ج 2 المیزان ج 6.256 به بعد25. اصول کافى ج 2.660.26. بحار ج 75.67.27. سنن النبى .5و7.28. همان مدرک /1129. همان مدرک .16و17.30. همان مدرک .41.31. همان مدرک .42.32. همان مدرک .45.33. همان مدرک .48.34. همان مدرک .51.35. . همان مدرک .53.36. مهرتابان .50.حوزهپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)3855پویایى مکتب انقلاب11198963597116Full Textپاورقىها :1. درباره معانى و سیرتاریخى و تبیین مفهومى واژه انقلاب ر.ک : مجله حوزه شماره 24 مقاله پدیده انقلاب .3. از پیام امام در تاریخ 67/12/3.4. فیدل کاسترو نوشته فرس بتو .308.5.علل گرایش به مادیگرى .استاد یکى از دلایل را نارسایى در مفاهیم دینى و کلیسا و در مفاهیم اجتماعى و سیاسى ذکر نموده اند.6. ختم نبوت انتشارات وحى مشهد.89.7. غررالحکم 71. الحیاه ج 1.154.8. نهج البلاغه صبحى صالح حکمت 173 الحیاه1 .53.9. آسوشیتدپرس به نقل از واحد مرکزى خبر اطلاعات 61/12/1.10. سخنان بهمن آقایى ( از خودفروختگان و جاسوسان سیا) در سیماى جمهورى اسلامى در تاریخ 1368/03/11 قابل توجه است .از جمله به حساسیت سیا در جهت محدود کردن انقلاب به داخل مرزها در صورتى که نتوانستند نابودش نمایند.11. روزنامه جمهورى اسلامى 17.آبان 68.12. کیهان 68/04/8.13. کیهان 68/04/8.14. پیام امام در تاریخ 67/12/3.15. انسان کامل شهید مطهرى .35.16. مجله حوزه شماره 32.78.17. ر.ک : مجله حوزه شماره 32.77 که نمونه اى ازاین گونه تفکرات در نجا مطرح شده است .18. نهضتهاى اسلامى در صد ساله اخیر شهید مرتضى مطهرى .50.19.دومین انقلاب روسیه پراستوریکا گورباچف ترجمه عبدالرحمن صدریه .127.20. همان مدرک .26.در حوزه هاى علمیه هستندافرادى که علیه انقلاب واسلام ناب محمدى فعالیت دارند.امروز عده اى با ژست مقدس مابى چنان تیشه به ریشه دین وانقلاب و نظام میزنند که گوئى وظیفه اى غیرازاین ندارند. خظر تحجرگرایان و مقدس نمایان احمق در حوزه هاى علمیه کم نیست . طلاب عزیز لحظه اى از فکراین مارهاى خوش خط و خال کوتاهى نکنند.اینها مروج اسلام آمریکائیند و دشمن رسول الله . آیا در مقابل این افعى ها نباید اتحاد طلاب عزیز حفظ شود؟1367/12/04حوزهپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)3856تاریخنگارى استعمارى 4111989635117141Full Textپاورقى ها1. ر.ک : خاورشناسان انگلیسى زبان .13.2. فرهنگ خاورشناسان .23 ابوالقاسم سحاب چاپ دوم 1355 ه.ش سحاب کتاب .3. نقل به تلخیص از مجله نورالاسلام شماره 1.3229 سال اول چاپ بیروت .4. موسوعه المستشرقین .53 نوشته دکتر عبدالرحمن البدوى چاپ بیروت دارالمعارف للملایین چاپ اول 1984 .م .5. مجله نگین شماره 85.5 خردادماه سال 1351ه .ش . به قلم 1. انجوى شیرازى .6. براى نمونه ر.ک : فرهنگ اسلام شناسان خارجى ج 1.598615 نوشته حسین عبداللهى خوروش چاپ اصفهان موسسه مطبوعاتى مطهر 1362 ه.ش . و نیز همان کتاب ج 2.3979.7. ر.ک : فرهنگ اسلام شناسان خارجى ج 2.52.8. همان مدرک .40.9. همان مدرک .3940.10. مجله عربى زبان نورالاسلام سال اول شماره 1.30 چاپ بیروت .11. تصوف اسلامى و رابطه انسانى و خدا ینولد نیکلسون ترجمه محمدرضا شفیعى کدکنى صفحه نوزده و بیست از مقدمه مترجم چاپ تهران انتشارات توس .13. غرب زدگى .153 جلال آل احمد چاپ رواق .14. مشابه این قسمت از سخنان آقاى انجوى شیرازى مرحوم سیدمحمدحسین شهریار شاعر معروف نیز مطالب زیبائى دارد که آن را در ضمن چکامه بسیار زیباى (حیدربابا) به زبان ترکى آذرى آورده است که ترجمه آن را در ذیل مى خوانید. آن مرحوم خطاب به سردمداران متفرعن استعمار غرب و عوامل حکومتگر مسخ شده بومى آن درایران زمان پهلوى چنین گفته است :روستائى زحمت کش و مستضعف با دستهاى زمخت و پینه بسته خود دنیائى را تغذیه نموده و کاخ ها را مى آرایداما کار همسر محروم او براى حفظ جان بچه هایش در برابر سرما و سوزاین است که وصله را روى وصله بزند! آخرانسان با وجدان چگونه مى توانداین را تحمل کند؟...آرى ما با آرزوها گذارندیم ولکن هر آن دیوار زندانمان بلندتر شد و نور آفتاب به ما نرسید و روزهاى روشن و آفتابى مان نیز با سوسوى بى فروغ شمعکها به سر آمد!این شیطان قبله ما را عوض کرده و تشنگان را به سوى چشمه اى که لانه مارهاى سمى است رهنمون شده است . بااین همه بر سرمان منت نیز مى گذارد که جویبارهاتان را به نهر تبدیل کرده ایم اما آنچه را که مااحساس مى کنیم این است که آب آشامیدنى مان مسموم و زهرآلود گشته است . ترجمه از صفحات 94 106و110 کتاب حیدربابا چاپ افست از خط استاد و حروفچینى ذیل آن .15.مجله نگین سال 1351 شماره 85 صفحات 5 6 7 بقلم 1.انجوى شیرازى .16. الاسلام فى وجه التغریب - مخططات الاستشراق والتبشیر صفحات 147150 نقل با تصوف و تلخیص چاپ دارالاعتصام بیروت انورالجندى .17. ر.ک : مجله حوزه شماره هاى 28 29و31 مقاله تاریخنگارى استعمارى .18. دراین زمینه کتاب سیاحت درویشى دروغین در خانات آسیاى میانه نوشته آرمینیوس وامیرى ترجمه فتحعلى خواجه نوریان چاپ شرکت انتشارات علمى و فرهنگى بسیار مفید و خواندنى است .19.صحیفه نور ج 8.26 چاپ اول بهمن ماه 1361 وزارت ارشاد اسلامى .20. براى آگاهى بیشتر ر.ک : جامعه شناسى غربگرائى ج 1.6695 دکتر على محمدتقوى چاپ امیر کبیر 1360ه.ش .21. ر.ک : بدوره مجله کاوش که چندگاهى به سردبیرى امیر عباس هویدا دراوایل نخست وزیرى او منتشر مى شد.22. صحیفه نور ج 8.27.23. همان مدرک .24.این مطلب را با سیرى در کتابهائى مانندالمستشرقون و موسوعه المستشرقین با گرایش تالیف شناسى هر یک از خاورشناسان شرح حال نگارى شده دراین منابع بوضوح مى توان درک کرد.حوزهپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)3857نقد روشى و محتوایى کتاب فقیهان شیعه ایرانى111989635142154Full Textپاورقى ها1.نشر دانش سال 3 شماره 1 مقاله ویرایش کتابهاى تالیفى از دکتر نصرالله پورجوادى .2. یک نسخه خطى زیبا و تمیز شرح اربعین عربى مرحوم علامه مجلسى طاب ثراه در کتابخانه مدرسه علوى شهرستان خوانسار موجوداست . در رویه برگ نخستین این نسخه وقف نامه آن به خط علامه و مهر شریف وى دیده مى شود.3. مجله نور علم شماره 81.19 کیهان اندیشه شماره 3.76 مقاله نگاهى به کتاب فقهاى نامدار شیعه .4. الاماه والتبصره من الحیره تالیف على بن بابویه تصحیح سیدمحمد رضا حسینى جلالى چ اول بیروت موسسه آل البیت 1407 ق .12891.5. کیهان اندیشه شماره 3 82 مقاله نگاهى به کتاب فقهاى نامدار شیعه6. مجله نور علم شماره 21 6766.7. مجله حوزه شماره 31 9897 مقاله انوارالتنزیل و اسرارالتاویل .8. شرعه التسمیه به تازگى با تصحیح جناب حجه الاسلام استاد رضا استادى منتشر شده است .9. مجله کیهان اندیشه شماره 4 مقاله پژوهشى در تاریخ زندگى شهیداول10. مجله نورعلم شماره 21.68 تا 69.11. مجله نورعلم شماره 19.76 تا 78 شماره 21.62.12. مجله نشر دانش سال 5 شماره 1.73.13. مجله نور علم شماره 26.134 تا 138.14. روزنامه اطلاعات شماره 18745 11اردیبهشت 68.حوزهپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)3858با پژوهشگران و محققان111989635155160Full Textپاورقى:1. مجله حوزه شماره 13.47.2. خلاصه الاقوال /023. خلاصه الاقوال مقدمه .31 و دیگر منابع شرح حال علامه حلى .4. امل الامل ج 2.85 ( روضات الجنات ) ج 274.2 ( اعیان الشیعه) ج 406.5 ( الذریعه ) ج 2.493.5. الذریعه، ج 3.336.6. همان مدرک ج 24.186.7. مجله حوزه شماره 7.26 شماره 23.158 شماره 39.169 شماره 32.188.8. دراین زمینه کتاب نامه هایى تاکنون تدوین شده است به عنوان نمونه : معجم ماالف عن رسول الله صلاح الدین المنجد و نیز ر.ک . مجله حوزه شماره 27.200 شماره 170.30 ، تاریخ اهل البیت مقدمه .1528.9. تراثنا شماره 57.14 معجم ما کتب عن الزهراه .حوزهپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)3859کتابخانه حوزه111989635161167Full Text