حوزهپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)3902اى امام01198953038Full Textحوزهپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)3903منشور برادرى0119895303160Full Textپاورقى ها1. سوره الانفال .46.2. ازاختلاف کلمه ضررهاى فراوانى برده ایم از آنجمله : قدرت یابى بنى صدرو تبدیل شدن وى به قدرتى در برابر روحانیت از دست دادن فرصتهاى خوب و طلایى در دوران دفاع مقدس حل نشند معضلات اقتصادى و اجتماعى و مشکلات انتخابات و خروج آن از ضابطه هاى دینى و غیره .3. مجله حوزه شماره 28 سرمقاله در شماره مزبور موضوع اجتهاد مطرح گشت دراین شماره برادرى و در شمارهاى آینده به حراست از آرمانها و اصول انقلاب پرداخته خواهد شد.4. تفسیرالمیزان ج 2.11 چاپ بیروت .5.روزنامه جمهورى اسلامى ایران 67/07/2 پیام آیت الله العظمى منتظرى به گرد هم آیى سالیانه اتحادیه انجمنهاى اسلامى دانشجویان سراسر کشور در مشهد.6. همان مدرک .7. تاریخ ادبیات ایران 21357 2537/03/1 .8. همان مدرک 21357 2537/03/1 .9. منشور برادرى روزنامه جمهورى اسلامى ایران 67/08/16.10. مدرک سابق .11. غررالحکم 2.387 چاپ دانشگاه قال على ع: اعظم المصائب الجهل .12. مدرک فوق 1.67. قال على ع: الناس اعداء ماجهلوا.13. مدرک فوق 1.231. قال على ع: الجهل فساد کل امر.14. مدرک فوق 2.544. قال على ع: ان الجاهل من جهله فى اغواء...15. بحارالانوار 77.164 حبک الشى یعمى و یضم .16. نهج البلاغه نامه.53 ولا تصجلن الى تصدیق ساع فان الساعى غاش وان تشبه بالناصحین .17منشور برادرى .18.منیه المرید 175 چاپ انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم .19صحیفه نور 104.16 اساس حب دنیا هم ریشه حب دنیاهم حب نفس است که آن هم حب دنیاست . تمام فسادهایى که در بشریت پیدا شده از اولى که بشریت تحقیق پیدا کرده است تاکنون و تا آخر منشاشش همین حب نفس است .از حب نفس است که حب به جاه حب به سلطنت حب به مقام حب به مال و حب به همه انگیزه شهوانى پیدا مى شود. و نیز رجوع کنید به : صحیفه نور ج 14.254 و جاهاى مختلف از فرمایشات امام .20. صحیفه نور ج 2.188و189.21. منشور برادرى .22. روضات الجنات ج 2.70.23. غررالحکم 2.82.24. اشاره به داستان مشهور برخورد مرحوم ابوعلى سینا با مرحوم ابن مسکویه است که دراینجا فارغ از صحت و سقم انتساب داستان مزبور مورد توجه بوده است . مراجعه کنید به نامه دانشوران ج 1.83 بشرح حال ابن مسکویه .25. منشور برادرى .26. غررالحکم 7.292.27. مدرک فوق .425.28. پى گیرى مباحثى که طرفداران فقه سنتى و فقه پویا مطرح کردند بسیار مفیداست بویژه وقتى هر دوگروه به توانایى فقه استدلال مى کردند و در مورد چگونگى حل معضلات شاهد مثال مى آوردند. نوع برخورد با شاهد مثالها همگون است و راه حلها قریب بهم و تنها فرق بین آن دو دراطلاق لفظ سنتى یا پویاست .29. روزنامه جمهورى اسلامى ایران 67/08/1.30. منشور برادرى .31. عیون اخبارالرضا ج 2.230. عن صفوان بن یحیح قال : سالنى ابوقره صاحب الجاثلیق ان اوصله الى الرضا ع فاستاذنته فى ذلک . فقال ( ع )ادخله على فلما دخل علیه قبل بساطه و قال : هکذا علینا فى دینتاان تعقل باشراف اهل زماننا....32. مسندامام رضا ع ج 3.101.33. منیه المرید .154.34. روضات الجنات ج 3.271.35. بحارالانوار ج 10.126.36. یادنامه بهشتى ج 1.261 انتشارات بنیاد شهید.37. 3 . منیه المرید .158.38. مرحوم شیخ ابراهیم بن سلیمان قطیفى بحرانى از علماء مشهور دوران صفوى است که رابطه بسیار سردى با حکومت صفوى داشت . با مرحوم محقق کرکى اختلاف فکرى فاحش داشت و اغلب نظرات یکدیگر رارد مى کردند. مرحوم قطیفى از محقق اجازه روایتى داشت واز وى نقل حدیث مى کرد. براى آگاهى بیشتراز شرح حال وى مراجعه کنید به : روضات الجنات ج 1.25 و نیز ج 2.70 ذیل شرح حال محمدباقر سبزوارى صاحب کفایه الاحکام39.مرحوم شیخ على کرکى مشهور به محقق کرکى و صاحب تالیفات فراوان واز جمله اثر پرارج جامع المقاصد فى شرح القواعد وى از علماء صاحب نام و پرو آوازه دوران صفوى است وصیت علمى وى تاکنون نیز بر حوزه هاى علمیه سایه افکنده است . وى در خصوص مسائل حکومتى نظرات قابل توجهى دارد که از آن جمله مى توان با آراء وى در خصوص مسائل خراجیه اشاره کرد.اختلاف نظر وى با مرحوم قطیفى در حول و حوش مسائل حکومتى دور مى زد. براى آگاهى بیشتراز شرح حال وى مراجعه کنید به : روضات الجنات 4.360 و نیز منابعى که در ذیل ترجمه وى در منبع یاد شده آورده شده است40. روضات الجنات 2.70.41. مجله حوزه سلسله مقالات حربه تکفیر.42. سوره الزمر 18.43. المیزان 17.250.حوزهپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)3904مصاحبه با استاد آیت الله حسین همدانى نجفى0119895306173Full Text * یکى ازادوات ورزش باستانى شبیه به کمانى که از آهن ساخته مى شود و داراى زنجیر و پولکهاى فلزى است و آن را بر دست حرکت مى دهند.حوزهپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)3905خطر نظم و نظام تشکیلاتى براى حوزه ها30119895306173Full Textپاورقى ها1.صحیفه نور ج 18.79.1.نهج البلاغه حکمت 163. 23.سوره یونس آیه 39.4.نهج البلاغه حکمت 426.5.سوره انبیاء آیه 6665.6.سوره انبیاء آیه 59.7.سوره شعراء آیه 7469.8.سوره زخرف آیه 22.9.سوره زخرف آیه 23.10. کیهان هوایى شماره 815.11 چهارشنبه 19 بهمن 1367.11.صحیفه نور ج 18.79.12. باید یاد آور شویم که در آخرین مراحل انجام کارهاى متن مجله که مقاله حاضر براى چاپ آماده مى شد پیام رحمت آفرین امام امت خطاب به روحانیون سراسر کوشر صادر گردید که در آن سخن ازارزشهاى اصیل و نیز برخى مشکلات به میان آمده وارشادها و هشدارها و راهنمایى هاى اساسى وارزنده اى نیز به روحانیت بخصوص طلبه هاى جوان وانقلابى شده است .همه بخشهاى آن پیام حیاتى و تعیین کننده استراتژى حال و آینده انقلاب و روحانیت است ولى ما به تناسب با موضوع مقاله بخشى از آن رهنمود را مى آوریم : اگر روحانیون طرفداراسلام ناب وانقلاب دیر بجنبند.ابرقدرتها و نورانشان مسایل را به نفع خاتمه مى دهند. جامعه مدرسین باید طلاب عزیزانقلابى و زحمت کشیده و کتک خورده و جبهه رفته رااز خود بدانند حتما با آنان جلسه بگذارند واز طرحها و نظریات آنان استقبال نمایند و طلاب انقلابى هم مدرسین عزیز طرفدارانقلاب را محترم به شمارند و با دیده احترام به آنان بنگرند و در مقابل طیف بى عرضه فرصت طلب و نق بزن ید واحده باشند و خود را براى ایثار و شهادت در راه هدایت مردم آماده تر کنند.روزنامه کیهان صفحه 10 (1367/12/6)حوزهپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)3906غرائب القرآن و رغائب الفرقان01198953074106Full Textپاورقى ها1. غرائب القرآن و رغائب الفرقان نظام الدین الحسن بن محمد بن الحسن القمى النیشابورى ( المتوفى 728 تحقیق و مراجعه ابراهیم عطوه عوض این چاپ در 30 جزء و 10 مجلدانتشار یافته است . تمام ارجاعات ما به این چاپ خواهد بود که ازاین پس از آن با عنوان اختصارى غرائب القرآن یاد خواهیم کرد.2. همان مدرک ج 30.237.3. همان مدرک .4. همان مدرک .5. روضات الجنات ج 3.102.6. التفسیر والمفسرون ج 1.321.7. مناهل العرفان فى علوم القرآن ج 1.321.8. خدمات متقابل اسلام وایران .464.9. فهرست کتب خطى کتابخانه مرکزى آستان قدس رضوى ج 1.454.10. غرائب القرآن ج 1.5 مقدمه محقق .11 همان مدرک .1611645.12 همان مدرک ج 969.13 همان مدرک ج 2.116117.14مسنداحمد بن حنبل ج 233.1 الناج الجامع الاصول ج 4.36 بحارالانوار ج 36.227.15مجمع البیان ج 1.13 (مقدمه ). سنن ترمذى ج .5 تفسیر طبرى ج 1.5657.16 الاتقان ج 234.4 سفینه البحار ج 2.154.17 غرائب القرآن ج 1.57 56.18 همان مدرک ج 30.237.19 همان مدرک ج 1.278.20 همان مدرک ج 7.180183.21 همان مدرک ج 9.4447.22 همان مدرک ج 6.19.23 همان مدرک ج 30.110.کرامت ر.ک : اللوامع الاهیه فى المباحث الکلامیه 123. المغنى فى ابواب التوحید والعدل 217243. جهان غیب و غیب جهان .60 مقاله ارزشمند کرامات خوارق عادات .24براى آشنائى با دیدگاه اعتزالیان درباره معجزه25 غرائب القرآن ج 3.181.26 همان مدرک ج 5.73.27.مجله حوزه شماره 28.87.28 غرائب القرآن ج 1.161164.29 همان مدرک ج 1.111 ج 26 95.30 همان مدرک ج 13.108.31 همان مدرک .32 همان مدرک ج 3.109.33شرح الاصول الخمسه 139141.34 غرائب القرآن ج 3.32.35نهج البلاغه صبحى صالح .5036 غرائب القرآن ج 1.439.37 همان مدرک ج ..38 همان مدرک ج 6.93. چگونگى انعقادامامت و تحقق رهبرى درجامعه اسلامى از دیربازاز بحثهاى مهم و سرنوشت سازامت اسلامى بوده است . شیعیان به مقتضاى نصوص متواتر و محکمى که از پیامبرص وارد شده است و بااستناد به روایات بسیارى در تفسیر آیات انعقادامامت را به نص مى دانند و در زمان حضورامام معصوم بر آن پاى مى فشارند. آنچه دراین سده هاى اخیر اندیشه متفکران مجتهدان و فقیهان شیعه را به خود متوجه ساخت حاکمیت و ولایت فقیهان و عالمان در دوران غیبت و چگونگى انعقادامامت و تحقق رهبرى در جامعه اسلامى در زمان غبیت است . فقیهان بزرگوارى که به این بحث بگونه اى جدى اندیشیده اند و در جهت تبیین و تثبیت آن کوشیده اند به روایاتى استناد کرده اند که اینک از آنها با عنوان ادله ولایت فقیه توان یاد کرد.در سالهاى اخیر متفکران و فقیهانى چند بهجایگاه آراء مردم درانعقادامامت و تحقق رهبرى توجه شایسته اى کردند و دراین راه از جمله به آیاتى ازاین دست که بیانگر مسوولیتهاى اجتماعى سیاسى و فرهنگى و بار آن بدوش امت نهاده شده است توجه کرده اند بدینسان که مردم باانتخاب و گزینش حکومت واعطاء راى به فردى واجد شرائط به اجراء حدود و مسوولیتهاى اجتماعى و نظامى و سیاسى بپردازند. بدینگونه هم مردم به وظیفه خود عمل کنند و هم از بى نظمى و هرج و مرج جلو گیرند و نیز تمرکز قوا و نیرو را ممکن سازند واز تشتت و مالا دست نیافتن به مقصود مانع شوند. بهرحال بیان نیشابورى ذیل این با تعلیلى که آورده است قابل توجه است . دراین زمینه از جمله رجوع کنید به : المیزان ج 222123.4 الاسلام یقودالحیاه 218.مجله حوزه شماره 10.104 مقاله مبانى انتخابات و مباحث ژرف و پژوهشگرانه و گرانقدر حضرت آیه الله العظمى منتظرى در کتاب بسیار مهمم و بى نظیر دراسات فى ولایه الفقیه و فقه الدوله الاسلامیه ج 1.499. 639 غرائب القرآن ج 1.145149 تعریف و تبیین نیشابورى ازایمان و اقسام و مراتب آن از جمله توجه علامه کبیرادیب ادیب شیعى مرحوم سیدعلیخان مدنى را که در ریشه یابى واژه هاو تبیین معانى آن ید طولانى داشت به خود جلب کرده واز آن بعنوان کلام نفیس فى الایمان یاد کرده است تلخیص الریاض ج 3.74 و نیز بنگرید به مجدالبیان فى تفسیرالقرآن اثر گرانقدر آیه الله شیخ محمدحسین اصفهانى نجفى .407. (براى آشنائى اجمالى بااین تفسیر ر. ک کتابخانه حوزه همین40 غرائب القرآن ج 2 222223.41 همان مدرک ج 7824.42 همان مدرک ج 30.236.43 همان مدرک ج 2.6777.44 همان مدرک ج 2.8291.45 همان مدرک ج 4.2830.46 همان مدرک ج 2.259276.47 همان مدرک ج 2.266.48 همان مدرک ج 2.70 ج 6.4659 و...49 همان مدرک ج 2.38.50 همان مدرک .51 همان مدرک ج 9.23.52 همان مدرک ج 9.23.53 همان مدرک ج 23.8388.54 همان مدرک ج 1.283.55 همان مدرک ج 12.9798.56 همان مدرک ج 2.320.57 همان مدرک ج 1.283. براى آگاهى از ریشه هاى این افسانه ر.ک : المیزان ج 140.1 اللوامع الالهیه .103 (پانوشت ).58 غرائب القرآن ج 1.283.59 همان مدرک ج 1.314.60 همان مدرک ج 23.100.61روضات الجنات ج 3.10362 اعیان الشیعه ج 5.248.63خدمات متقابل اسلام وایران .464.64 غرائب القرآن ج 1.77.65 المستدرک للحاکم ج 124.3 الفدیر ج 179.3 مجله حوزه شماره 28.103 پاروقى شماره 82.66 التفسیرالکبیر ج 1.205.67حدیث ثقلین از روایات مورداتفاق مورداتفاق جامعه محدثان ازاهل تسنن و تشیع مى باشد.این حدیث با بیش از شصت طریق از صحابه پیامبرص نقل شده است . مرحوم میرحامد حسین هندى قسمتى ازاز کتاب گرانقدرعبقات الانوار را به بیان اسناد و ولایت حدیث ثقلین اختصاص داده است . مجموع این مباحث ژرف و مایه وردر 6 جلد دراصفهان به چاپ رسیده است . محقق محترم جناب آقاى سید على میلانى تلخیص عبقات رااز حدیث ثقلین آغاز کرده و مجموع آن را با پژوهش و تحقیق در 3 جلد و با عنوان خلاصه عبقات الانوار 13 منتشر کرده است . برخى دیگراز عالمان و مرزبان بلند همت مکتب تشیع نیز هر یک بگونه اى پیرامون آن بحث کرده اند. ر.ک از جمله به: احقاق الحق ج 9.309 به بعد المراجعات 72. سبیل النجاه چاپ شده با المراجعات .14 به بعد النص والاجتهاد تحقیق و تعلیق ابو مجتبى .11 به بعد الغدیر و ...68 غرائب القرآن ج 29.120 و نیز بنگرید به : اسدالغاله ج 530.5 شواهدالتنزیل ج 298.2 اسباب النزول ج 71.1 نهج الحق 184.تفسیرالحبرى 326و536و...69ج 3.212 و نیز رک : معرفه الحدیث للحاکم .50 که حدیث شان نزول را متوار دانسته است المستدرک للحاکم ج 3 150سنن بیهقى ج 73.7 تفسیرالحبر.247و420248و...70 غرائب القرآن ج 3.66 و نیز رک : اسباب النزول للواحدى 64. الدرالمنثور ج 363.1 اسدالغابه ج 4.35 مجمع الزوائد ج 324.6 الصواعق المحرقه 87. تفسیرالحبرى 243و417.71 غرائب القرآن ج 3.212 و نیز رک : شواهدالتنزیل ج 2.10 اسدالغابه ج 29.4 المستدرک للحاکم ج 416.2 تفسیرالحبرى .298311و503522.72 غرائب القرآن ج 2.201 و نیز رک : اسدالغابه ج 4.25 شواهدالتنزیل ج 98.1 ینابیع الموده 92. تفسیرالطبرى ج 1409 تفسیرالحبرى .410.73 غرائب القرآن ج 3.114.74 التفسیرالکبیر ج 12.21.75 غرائب القرآن ج 6.115114.76 همان مدرک ج 6.115117.77 همان مدرک ج 30.195.78 همان مدرک ج 6.3941.79 همان مدرک ج 6.129.80 همان مدرک ج 13.97 و نیز رک احقاق الحق ج 285.3 مجله حوزه شماره 26.84 پاورقى شماره 71.81 غرائب القرآن ج 9.74 و نیز رک : کفایه الطالب .304 و منابعى که در مجله حوزه شماره 27.93 پاروقى شماره .32 یاد شده است .82 غرائب القرآن ج 1..83 همان مدرک ج 30.135.84 المیزان ج 1..85 غرائب القرآن ج 1.312313.86 اللولوالمرصوع .94.احادیث مثنوى .116.87 غرائب القرآن ج 1.347.88سنن ابن ماجه ج 556.1 مسندامد بن حنبل ج 275.3 تفسیر عیاشى ج 306.1 بحارالانوار جلد 23.63.89سنن دارمى ج 320.2 المحجه البیضاء ج 125.2 غرائب القرآن ج 2.77.90تحف العقول 397. بحارالانوار ج 313.75 مسندالامام الکاظم ج 1.236.91 غرائب القرآن ج 1.236.92 همان مدرک ج 118.2 المستدرک للحاکم ج 1.493.93 غرائب القرآن ج 2.120.94 همان مدرک ج 6.59 نیز صحیح مسلم ج 1.210و570.95 غرائب القرآن ج 13.125..96مجله حوزه شماره 26.72 شماره 28.94..97 غرائب القرآن ج 30.111.98 همان مدرک ج 3.102.99 همان مدرک ج 2.90.100 همان مدرک ج 4.30.101 همان مدرک ج /10/26102 همان مدرک ج 26.55.103 همان مدرک ج /08/1104بعنوان نمونه : ر.ک : التفسیرالکبیر ج 10.190 و ج 19.20. فخررازى دراین مقام مى گوید :...الامامیه ... یقولون ان القرآن قددخله التغیر والزیاده والنقصان... قبل از یادآورى نکاتى چند سخن قهرمان بزرگ میدان تفسیر و عقاید شیخ الطائفه محمد بن حسن طوسى را مى آوریم که نوشت : واماالکلام فى زیادته و نقصانه فمما لایلیق به ایضا لان الزیاده فیه مجمع على بطلانها والنقصان منه فالظاهر ایضا من مذهب المسلمین خلافه و هوالالیق بالصحیح من مذهبنا... التبیان ج 1 مقدمه .3 و نیز ر.ک : مجمع البیان ج 1 مقدمه .15و ...) وجود برخى از روایات نشانگر تحریف درمصادر و منابع تشیع قابل انکار نیست . چنانکه تحریف در مصادر و منابع تشیع قابل انکار نیست . چنانکه وجوداخبارى بیشتر و صریحترازاین دست در مصادراهل سنت نیز قابل انکار نخواهد بود. متاسفانه بسیارى از کسان دراین سده اخیر و در دوران گستردگى دامنه تبلیغات مبشران مسیحى واستکبار جهانى علیه اسلام و قرآن که حقیقتا و عملا فانوس کشان استعمار هستند تحریف قرآن را در سطحى وسیع به شیعه نسبت داده و منتشر کرده اند تا تشیع این اسلام ناب محمدى را در دیده ها بى مقدار کنند و مالا به آمال و اهداف پلید مستکبران جامعه عمل بپوشانند و خود نیز به نام و نانى برسند ولى تاریخ قضاوت کرده و خواهد کرد که : یریدون لیطفئوا نورالله والله یتم نوره ولکره المشرکون بگذریم ... براى آگاهى از چند و چون این روایات و موضع شیعه را در مقابل آنهااز جمله ر.ک : اکذوبه التحریف فى الشیعه والسنه التحقیق فى نفس التحریف ثراثنا شماره 6 و شماره هاى بعد.105 غرائب القرآن ج 30.235.106 جامع الاصول لاحادیث الرسول لابى السعادات مبارک بن محمدالمعروف المعروف بابن اثیر متوفى606 جامع الاصول جامع صحاح سته است .ابن اثیر برى اختصار اسناد روایات را حذف کرده و بذکر آخرین راوى بسنده نموده است و ابواب را براساس حروف آغازین آنها ترتیب داده است مثلا کتاب ایمان ایلاء... والفاظ غریب و جملات مشکل روایات را توضیح داده است . جامع الاصول اثرى است ارزشمند و کارآمد. (کشف الظنون ج 1.535 اکتفاءالقنوع .131 علم الحدیث .58).107 مصابیح السنه حسین بن مسعودالفراءالبغوى متوفى 516. گویا 4719 حدیث دارد. بغوى نیزاسناد روایات راافکنده است واحادیث را براساس صحت و ضعف رده بندى کرده است یعنى در هربابى ابتداءاحادیث صحیح سپس حسن و ... را آورده است . (کشف الظنون ج 2.1698 اکتفاءالقنوع108سجاوندى از عالمان و مفسران قرن ششم هجرى است . وى در موضوع یاد شده و با عنوان الوقف والابتداء دو کتاب نگاشته است که یکى به الوقف والابتداءالکبیر نامبرداراست و دیگرى به القوف والابتداءالصغیر ( غایه فى طبقات القراء ج 2.157) عمررضا کحاله کتابى بااین عنوان به محمدبن محمد سجاوندى ملقب به سراج الدین نسبت داده است که قطعااشتباه است . (معجم المولفین ج 11.233).109 الوجیزاز جمله آثارابى حامد محمد غزالى واز کتابهاى فقهى مذهب شافعى است . کتاب غزالى در میان فقیهان شافعى جایگاه بلندى یافته است ازاین روى شرحهاى بسیارى بر آن نگاشته و تعالیق فراوانىبر آن نوشته اند.از جمله شرحهاى مهم و سودمند آن کتاب مورد گفتگواست با عنوان فتح العزیز فى شرح الوجیز به قلم عبدالکریم بن محمد رافعى قزوینى شافعى .این کتاب بسیار مورد توجه واقع شده است برخى براختصار آن همت گماشته و عالمانى به پژوهشهاى دیگر درباره آن دست یازیده اند. (کشف الظنون ج 2.2002 فهرست کتابخانه مدرسه عالى سپهسالار شهید مطهرى ج 1.482 مولفات الغزالى .5 و 36.)110. نجم الدین دایه کتابى دارد با عنوان بحرالحاقئق والمعانى فى تفسیرالسبع المثانى که یکسر تاویل است . نیشابورى ازاین کتاب فراوان بهره برده است . گاهى عین عبارات وى را آورده و دیگر گاه به گزینش تلخیص آن پرداخته است .ازاین کتاب نسخه هائى در کتابخانه ها توان یافت (فهرست نسخه هاى خطى کتابخانه آیه الله مرعشى ج 14.74 و 272) براى آشنائى با چگونگى تاویلات آن قسمتى از تفسیر آیه هاى آغازین سوره طور را مى آوریم : والطور و کتاب مسطور:اشاره الى طورالنفس الذى کلم الله موسى القلب بشرف استماع کلام الله علیه صار محل القسم فاقسم الله به و بکتاب کتب الله فى رق منشور اى فى قلوب منسوبه الى الرفه یدل علیه قوله کتب فى قلوبهم الایمان والبیت المعمور و هو سر قلوب العارفین باسرارالحق و... . 111 مجله حوزه شماره 26. شماره 28.96.112. چنانکه یاد کرده ایم تفسیر نیشابورى سه بار چاپ شده است است . چاپ مستقل مورد مراجعه ما با چاپى که در حاشیه تفسیر طبرى است ترجمه هاى فارسى را ندارد.اولین چاپ آن یعنى چاپ 1280 در لابلاى سطور ترجمه ها را دارد. نسخه اى از آن در کتابخانه مجلس شوراى اسلامى است (ج 17.250) که مورد مراجعه قرار گرفت . آن نیزاین ترجمه ها را ندارد. نسخه هاى دیگرى از آن در کتابخانه آستان قدس رضوى است که فهرست نگاران معتقدند ترجمه ها یکدست نیستند. محقق متتبع استاد عبدالحسین حائرى معتقدند شیوه نگارش این ترجمه ها متاخراست و نمى توانداز آن نیشابورى باشد. بااین همه آنچه وجود ترجمه ها را قوت مى بخشد تصریح مولف است در مقدمه تفسیر :والتزمت ایراد لفظالقرآن الکریم اولا مع ترجمته على وجه بدیع و طریق منیع... نهایت ممکن است کاتبان این ترجمه ها را گرفته بر آن افزوده اند113. این اثر نیشابورى براساس این دو نسخه یاد شده براساس آنچه استاد عبدالحسین حائرى مى فرمودند در حال تحقیق است که امید است در آینده نزدیک منتشر شود.114. اعیان الشیعه ج 5.248.115. ریحانه الادب ج 6.197.116. همان مدرک .117. اعیان الشیعه ج 5.247118. همان مدرک .249.119. غرائل القرآن ج 30.238.120. براى آگاهى بیشتراز شرح حال و آثار نیشابورى نگاه کنید به :روضات الجنات ج 102.3 کشف الظنون ج 1195.2 فهرست نسخه هاى خطى دانشگاه تهران ج 864.3 اعیان الشیعه ج 5.248 معجم المولفین ج 291281.3 ریحانه الادب ج 6.197 معجم المطبوعات ج 1527.2 الکنى والالقاب ج 212.3 دره التاج مقدمه .ق .حوزهپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)3907آزادى تفکر 6011989530107128Full Textپاورقى ها1. بحارالانوار ج 72.100.2. غررالحکم .3. غررالحکم .4. الحیاه ج 1.165.5. غررالحکم .6. غررالحکم .7. غررالحکم .8. الحیاه ج 1.171.9. بحارالانوار ج 1.60.10.تاریخ آموزش دراسلام .250 بنقل از معجم الادباء ج 6.309.11. غررالحکم .12. غررالحکم .13. قانون ج 1.27.14. تاریخ آموزش دراسلام .239.15. لغتنامه دهخدا ج .20.64.16. غررالحکم .17. بحارالانوار ج 68.323.18. غررالحکم .19. همان مدرک .20. سوره انفال .29.21. غررالحکم .22. سوره ابراهیم /0723. غررالحکم .24. درالمنثور ج 4.124.25. سوره حج /0426. درالمنثور ج 4.124.27. سوره اعراف .191.28. سوره اعراف .185.29. غررالحکم .30. سوره فصلت .52.31. تفسیر صافى ج 1.58.32. همان مدرک .34. سوره آل عرمان .137.35. سوره یوسف .111.36. نهج البلاغه خطبه .234.37. سوره محمد ظ24.38. محجه البیضاء ج 8.19539. بحارالانوار ج 14.321.40. غررالحکم .41. سفینه البحار.42. غررالحکم .43. همان مدرک .44. همان مدرک .45. اصول کافى ج 1 باب صفه العلم و فضله و فضل العلماء46. قم نامه .236.47. توحید صدوق .457.--------------------------------------------------------------------------------در حوزه هاى علمیه هستندافرادى که علیه انقلاب واسلام ناب محمدى فعالیت دارند.امروز عده اى با ژست مقدس مابى چنان تیشه به ریشه دین وانقلاب و نظام میزنند که گوئى وظیفه اى غیرازاین ندارند. خطر تحجرگرایان و مقدس نمایان احمق در حوزه هاى علمیه کم نیست . طلاب عزیز لحظه اى از فکراین مارهاى خوش خط و خال کوتاهى نکنند.اینها مروج اسلام آمریکائیند و دشمن رسول الله . آیا در مقابل این افعى ها نباید اتحاد طلاب عزیز حفظ شود؟1367/12/04یقینا روحانیون مجاهد از نفوذ بیشتر زخم برداشته اند. گمان نکنید که تهمت وابستگى وافتراء بى دینى را تنهااغیار به روحانیت زده است هرگز. ضربات روحانیت ناآگاه و آگاه وابسته بمراتب کارى تر ازاغیار بوده و هست . در شروع مبارزات اسلامى اگر میخواستى بگوئى شاه خائن است بلافاصله جواب مى شنیدى که شاه شیعه است . عده اى مقدس نماى وا پس گرا همه چیز را حرام مى دنستند و هیچکس قدرت این را نداشت که در مقابل آنها قد علم کند. خون دلى که پدر پیرتان ازاین دسته متحجر خورده است هرگزاز فشارها و سختى هاى دیگران نخورده است .1367/12/04حوزهپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)3908مکتب و مصلحت 3011989530109148Full Textپاورقى ها1و2و3. جامع البیان فى تفسیرالقرآن دارالمعرفه بیروت ج 4.95.4. تفسیرالجلالین مکنیه الملاح دمشق .115.5 و 6. کشاف ج 1.524.7 و 8. انوارالتنزیل واسرارالتاویل ج 2.95.9 و 10. تفسیرابن کثیر بیروت ج 1.518.11و 12. روح البیان مطبعه عثمانیه ج 5.230.13. احکام القرآن دارلکتاب العربى لبنان ج 2.210.14. شوکانى از دانشمندانى فرقه زیدیه اما تاثروى از آراءاهل سنت و تاثیر وى در مفسران اهل سنت موجب شد که راى وى دراین مقال نقل شود.15. فتح القدیر ج 1.481.16 و17و 18. روح المعانى ج 5.66.19 و20و21و22و23. المنار ج 5.182181.24و25و26و27و 28. الجواهر فى تفسیرالقرآن . دارالفکر جزء 3.55.29و30و31و 32. فتح البیان ج 2.308306.33و34و35و36و37و38و39و 40. المنار ج 5.189181.41. فى ظلال اقرآن ج 2.417.42و 43. تفسیرالحدیث مصر .109.--------------------------------------------------------------------------------آنانکه هنوز براین باورند و تحلیل میکنند که باید در سیاست واصول و دیپلماسى خود تجدید نظر نمائیم و ما خامى کرده ایم واشتباهات گذشته را نباید تکرار کنیم و معتقدند که شعارهاى تند یا جنگ سبب بدبینى غرب و شرق نسبت به ما و نهایتاانزواى کشور شده است واگر ما واقع گرایانه عمل کنیم آنان با ما برخورد متقابل انسانى مى کنند و احترام متقابل به ملت ما واسلام و مسلمین مى گذارنداین یک نمونه است که خدا میخواست پس ازانتشار کتاب کفرآمیز آیات شیطانى دراین زمان اتفاق بیفتد و دنیاى تفرعن واستکبار و بر بریت چهره واقعى خود را در دشمنى دیرینه اش به اسلام بر ملا سازد تا مااز ساده اندیشى بدر آئیم و همه چیز را بحساب اشتباه و سوء مدیریت و بى تجربگى نگذاریم و با تمام وجود درک کنیم که مسئله اشتباه ما نیست .حوزهپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)3909با پژوهشگران و محققان011989530149170Full Textپاورقى ها 1. کتاب[ حرکة التاریخ عندالامام على ( ع) ] نوشته محمد مهدى شمس الدین چاپ بنیاد نهج البلاغه شوال 1405ه.ق .2.اى بنى انى وان لم اکن عمرت عمر من کان قبلى فقد نظرت فى اعمالهم و فکرت فى اخبارهم و سرت فى آثارهم حتى عدت کاحدهم بل کانى بماانتهى الى من امورهم قد عمرت مع اولهم الى آخر هم ... [نهج البلاغه] نامه امام به فرزندش حسن بن على[ ع] .3. ر.ک : [ راه امام از کلام امام - سلطنت و تاریخ ایران] از نشریات امیرکبیر.4.نهضت امام خمینى ج 2.هفت (مقدمه ) چاپ اول سیدحمید روحانى از نشریات سازمان آموزشى انقلاب اسلامى و بنیاد شهید.5.کیهان شماره 18667 67/10/28.6.ر.ک : [ انقلاب ایران در دو حرکت] نوشته مهندس مهدى بازرگان .7.این سرى اسناد که مطابق گرایشها ذوق واهداف نهضت آزادى ایران تدوین یافته است از نشریات خود آن گروه مى باشد و تاکنون چندین مجلد آن منتشر شده است .8. کیهان شماره 18667 67/10/28.9. پروژه تاریخ شفاهى ایران که از 5 سال پیش در داشنگاه هاروارد آغاز گردیده آماده بهره بردارى شده است . دانشگاه هاروارد با اختصاص مبلغ قابل توجهى در 1982 تصمیم گرفت که باافراد موثر رژیم سابق که در قید حیاتند پیرامون کیفیت آن رژیم و نقش آنها در تصمیم گیریهاى مختلف مصاحبه ها را گردآورى نماید. مسوول پروژه یک ایرانى بنام دکتر لاجوردى مى باشد.مصاحبه هاى مورد نظر در دو مرحله انجام گرفت است . در مرحله اول به مصاحبه شوندگان اجازه داده شد که هر چه مى خواهند نقل کنند و چارچوب بخصوصى تعیین نشده بود. در مرحله دوم براساس آنچه مصاحبه شوندگان در مصاحبه اول خود مطرح کرده اند سئوالاتى تنظیم شده و آنها به آن سئوالات پاسخ گفته اند. در سئوالات مرحله دوم وقایع و تصمیمات مهم که مصاحبه شوندگان در آنها نقش داشته اند مد نظر قرار گرفته است .مصاحبه ها براساس خواست مصابح شوندگان به فراسى و یا به انگلیسى انجام گرفت است .از 126 مصاحبه فقط 12 مصاحبه به فارسى است . طول زمان مصاحبه ها بین یک ساعت تا 4 ساعت مى باشد. معدل طول مصاحبه ها براى هر مصاحبه شونده 4.6 ساعت مى باشد.از 126 نفرى که با آنها مصاحبه بعمل آمده 25% به شاخه اجرائى حکومت سابق اختصاص داشته که شامل وزراى کابینه مى شود. 24%از مصاحبه شوندگاه در قوه مقننه واحکاب سیاسى ( علنى و زیرزمینى ) تعلق داشته اند. 15%از مصاحبه شوندگان افسران نظامى وامنیتى 13% نویسندگان سیاسى اساتید دانشگاه و روزنامه نگار 6% صاحبان بخش خصوصى 6%اعضاى دربار 5%افراد قوه قضائیه و 4% دیپلمات مى باشند نفراز مصاحبه شوندگان یعنى 8% آنها زن هستند.46%از مصاحبه درفرانسه 13% در منطقه واشنگتن دى - سى 12% در انگلستان هائیتى واطریش انجام گرفته است . هر چند که انجام مصاحبه درایران امکان پذیر نبوده اما در مواردى که بعضى ازافرادازایران بخارج مسافرت کرده اند با آنها مصاحبه بعمل آمده است . براى نوارهاى مصاحبه اندیکس تهیه شده است . بعلاوه هر نوار هم بطور جداگانه اندیکس دارد.60%از مصاحبه شوندگان هیچگونه محدودیتى براى استفاده از مصاحبه خود مطرح نکرده اند. 12% مصاحبه شوندگان استفاده از مصاحبه خود را محدود به بعداز مرگ خود کرده اند و بنابراین در طول حیات آنهاقابل استفاده نخواهد بود.10%از مصاحبه شوندگان نقل قول از مصاحبه خود را منوط به اجازه از آنها کرده اند. در آینده نزدیک کپى نوارها دراختیار کتابخانه دانشگاه آکسفورد قرار خواهد گرفت . نوارهائى که مصاحبه شوندگان آنها محدودیتى براى استفاده از آنها قائل نشده اند در حال حاضر در دانشگاه هاروارد واقع در کمبریج درایالت ماساچوست در دسترس محققین قرار دارد.نقل از[ خبرنامه فرهنگى اجتماعى] شماره 14 سازمان تبلیغات اسلامى به نقل از رادیو لندن بخش فارسى .10.نهضت امام خمینى ج 2.نه (مقدمه ).11.کیهان 67/10/27.12. همان مدرک .13. همان مدرک .14. همان مدرک .15. همان مدرک .16. همان مدرک .17. همان مدرک .