حوزهپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)4281عاشورا و مبلغان08198426310Full Textپاورقیها: 1. قال رسول الله[ ص] :ان لقتل الحسین فى قلوب المومنین حراره لا تبردابدا.براى قتل حسین در دل مومنین سوزى است که هرگز آرام نمى گیرد.3. رجوع شود به : قیام حسین[ ع] از شهیدى سخنان حسین بن على از مدینه تا شهادت از تجمى زندگانى حضرت زینب از بنت الشاطى عنصر امر بمعروف و نهى از منکر از مطهرى ادبیات انقلاب در شیعه از آدینه وند مقتل الحسین از مقرم تاریخ بررسى عاشورا از آیتى ثوره الحسین از محمد مهدى شمس الدین جلداول و درم .- 2.از قصیده سید جعفر حلى بنقل از[ مقتل الحسین] عبدالرزاق موسوى مقرم .90.4. رجوع شود به : بلغه الفقیه از نراقى ولایت فقیه ازامام خمینى حاکمیت دراسلام از موسوى خلخالى معالم الحکومه الاسلامیه از سبحانى ولایت فقیه از دانشجویان دانشگاه مشهد مقاله لزوم حکومت اسلامى در همین شماره .5. مراجعه شود به : حیاة الامامام الحسین از باقر شریف قرشى مقتل الحسین[ ع] از مقرم بررسى تاریخ عاشورا از آیتى المجالس السنیه از سید محسن امین کشته شدگان از فرزندان ابوطالب (ترجمعه مقاتل الطالبیین ابوالفرج اصفهانى ) و...حوزهپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)4282کتب درسى قدیم081984261120Full Textپاورقى ها 1. نقل و خلاصه از لغت نامه دهخدا حرف (ط) ص 97.2. خدمات متقابل ایران و اسلام ص619.کتب متداوله بین طلاب و محصلین دراکثراز بلاد و ممالک ایران که در مدارس خوانده مى شود بدین تفصیل است .اما علم صرف که بحث ازاعراض ذاتیه مفردات کلمات عرب مى کند از حیث هیات و صورشان به اعتباراعلال وادغام و حکمت و زیادت و به اعتبار تصرفات ازاصلى به فروعات کثیره :.اول - صرف میر: کتابى است فارسى و مختصر در علم صرف و آن از مصنفات سید شریف على بن محمد جرجانى است که در سال هشتصد و شانزده ازاین عالم دنیوى ارتحال نموده .دوم - تصریف زنجانى : و شرح آن که اصل و متن از مصنفات عزالدین ابى الفضائل ابراهیم بن عبدالوهاب بن عمادالدین بن ابراهیم زنجانى است که در سال ششصد و پنجاه و پنج از دنیا رحلت کرده و شرح آن از سعدالدین مسعود بن عمر تفتازانى است که رحلت او در سال هفتصد و سى و هشت واقع شدهسوم - شرح نظام : که متن آن کتاب شافیه از مصنفات جمال الدین ابى عمرو عثمان بن عمر معروف بابن حاجب نحوى مالکى است که در سال ششصد و چهل و شش از دنیا در گذشته و شرح آن از نظام الدین حسن بن محمد اعرج نیشابورى است .اگر چه بر متن شروح زیادى از علماء عظام است چون شرح فخرالدین احمد بن حسن جاربردى و شرح رضى الدین محمد بن استرآبادى و شرح آقا هادى مازندرانى که به فارسى است و لیکن متداول بین طلاب در درس و تدریس کتاب شرح نظام است .در سوابق ایام کتاب مراح الارواح که از مصنفات احمد بن على ابن مسعود مى باشد نیز متداول بین طلبه بوده و لیکن دراین اعصار مهجور و متروک است . اما کتب علم نحو و آن علمى است که در آن بحث مى شوداز عوارض ذاتیه کلمات عرب در وقت ترکیب آنهااز جهت اعراب و بنا.اول - عوامل جرجانى :ازمصنفات شیخ عبدالقاهرین عبدالرحمن جرجانى که در سال چهارصد و هفتاد و یک درگذشته . براین کتاب شروح زیاد نوشته شده و لیکن متداول همان اصل است که معروف به عوامل الماه مى باشد.دوم - عوامل ملا محسن :بعضى این کتاب رااز مصنفات مرحوم ملا محسن فیض کاشانى شمرده اند و این عالم از بزرگان علماى ایران است در تمام علوم عقلیه و نقلیه صاحب تصانیف و تالیف کثیره است و در عصر شاه عباس صفوى و قریب حدود سنه هزار و شصت هجرى ازاین عالم ارتحال نموده و بعضى دیگراین کتاب رااز مصنفات ملامحسن ابن محمد طاهر قزوینى مى دانند واین شخص ادیب فاضل و نحوى کامل بوده و شرحى برالفیه ابن مالک دارد موسوم [بزینه السالک فى شرح الفیه ابن مالک] و حقیر آن را در نزدیکى از طلاب و محصلین قزوینى دیده ام که در دو مجلد بوده و در نهایت اتقان و دقت تحریر کرده و به نظر حقیر کتاب عوامل منسوب به همین فاضل است نه از فیض چه آنکه فیض قدس سره رساله اى در شماره مصنفات و مولفات خود نوشته و در آن رساله اسمى از کتاب و رساله اى موسوم بعوامل در نحو ذکر نکرده واین فاضل قزوینى دراواخر زمان سلاطین صفویه بوده زیاده براین ازاحوالش اطلاعى ندارم .سوم - صمدیه :این کتاب از مصنفات عالم کامل خاتم المجتهدین شیخ بهاءالدین محمد بن حسین بن عبدالصمدالحارثى العاملى الهمدانى اعلى الله مقامه است و آن را براى فرزند برادرش شیخ عبدالصمد نوشته و براین کتاب شروح زیاد نوشته اند.از شروح معروفه شرح سیدعلى خان است که از فضلا و بزرگان علماى عصرش بوده وازاحفاد سیدالمدققین سیدصدرالدین محمدالدشتکى الشیرازى قدس سره است و سیدعلى خان را دو شرح براین کتاب است : کبیر و صغیر و هر دو به طبع رسیده و مورداستفاده فضلاى محصلین است .چهارم انموذج :از مصنفات جارالله ابوالقاسم محمود بن عمر الزمخشرى است و آن تلخیصى است از کتاب مفصل در نحو که زمخشرى مزبور تصنیف کرده است . وفات زمخشرى در سال 538 هجرى بوده واین علامه دربزرگى و مقام علم وادب اشهر واعظم از آن است که محتاج به بسط و شرح حقیر باشد واین کتاب را جمال الدین محمد بن عبدالغنى اردبیلى شرح کرده که متداول بین طلاب است و در تهران و تبریز مکرر به طبع رسیده و شروح دیگر نیز دارد. و لیکن مشهور و متداول نیست و بنظر نرسیده.پنجم - کافیه :از مصنفات ابن حاجب مالکى معروف که ذکرش گذشته و بر این کتاب نیز شروح زیاد نوشتند. چون شرح خود مصنف و شرح رضى الدین محمد بن حسن الاسترآبادى که در سال 683 آن را نوشته و بهترین شروح کافیه مى باشد وسید شریف نیز کافیه را به فارسى شرح کرده و موسوم به [شرح گیپا]است و سید رکن الدین حسن بن محمداسترآبادى حسنى را بر کتاب سه شرح کبیر و متوسط و صغیراست . وفات این سید بزرگوار در 717 بوده و با حضرت نصیرالدین معروف به خواجه طوسى معاصر بوده واز آن حضرت استفاده علمى کرده و تلمذ در خدمت او نموده و بعضى مکاتبات و مفاوضات علمى این سید بزرگوار با حضرت خواجه در نزد حقیر موجوداست و تعریب رساله فصول نصیریه در علم کلام که رساله فارسیه است واز خواجه طوسى است از سید رکن الدین مى باشدوابوبکر شمس الدین محمد بن ابى بکر خبیصى کرمانى را بر آن شرح مختصرى است موسوم به موشح واز جمله شروح شرح نورالدین عبدالرحمن ابن احمد جامى است که 898 وفات کرده واین شرح موسوم بفوائد ضیائیه است که بالفعل متداول در بین طلاب در درس و مباحثه است و بر آن حواشى زیاد نوشتند واین شرح مکرر در طهران و تبریز به طبع رسیده .ششم -الفیه ابن مالک :این منطومه از جمال الدین محمد بن عبدالله ابن مالک نحوى طائى جیانى اندلسى است که در سال 672 وفات کرده واین منطومه در ممالک عرب و عجم معروف بخلاصه موسوم است و چون مشاره ابیاتش هزار بیت است آن را الفیه خوانند و آن را شروح بسیاراست چون شرح پسرش بدرالدین معروف به شرح ابن ناظم و شرح شیخ ابى محمد عبدالله بن عبدالرحمن مشهور به ابن عقیل و شرح جمال الدین عبدالله ابن یوسف معروف به این هشام موسوم به توضیح المسالک فى شرح الفیه ابن مالک که آن را خالد بن عبدالله از هرى شرح کرده که موسوم به تصریح فى شرح التوضیح است واز جمله شروح شرح جلال الدین عبدالرحمن سیوطى است که مشهور و متداول بین طلاب ایران است و مکرر در تبریز و طهران به طبع رسیده .هفتم - مغنى اللبیب :از مصنفات شیخ جمال الدین عبدالله بن یوسف معروف به ابن هشام که در سال 762 وفات کرده . براین کتاب نیز حواشى و شروح بسیاراست . حاشیه معروفه یکى جاشیه محمد بن ابى بکر دمامینى است موسوم به تحفه الغریب فى شرح مغنى اللبیب و دیگر حاشیه تقى الدین ابوالعباس احمد بن محمدالشمنى موسوم به منصنف من الکلام على مغنى ابن هشام و شیخ جلال الدین عبدالرحمن سیوطى شواهد کتاب مغنى را شرح کرده و خود کتاب مغنى با حواشى دمامینى و شمنى مکرر در طهران و تبریز به طبع رسیده .اما از کتب علوم معناى و بیان و بدیع مشهور و متداول بین طلاب در دروس فقط کتاب تلخیص مفتاح است و تلخیص مزبوراز مصنفات جلال الدین محمد بن عبدالرحمان قزوینى شافعى خطیب دمشق است که در سال 739از دنیا رحلت کرده واین کتاب تلخیص از قسم ثالث کتاب مفتاح العلوم است . مفتاح العلوم تلخیص سراج الدین ابى یعقوب یوسف بن محمد بن على سکاکى است که در سال 626 وفات کرده واین کتاب را بر سه قسم مقرر داشته :قسم اول در علم صرفقسم دوم در علم نحوقسم سوم در علوم معانى و بیان و در خاتمه علم بیان خلاصه اى از فن بدیع یعنى محسنات لفظیه و معنویه کلام نگاشته . پس از آن براى تکمیل فن فصاحت و بلاغت مختصرى از علم استدلال (منطق ) و علم عروض و قافیه که فهم آن در منظوم از کلام لازم است ضمیمه کرده و لیکن خطیب قزوینى همان قسم ثالث از مفتاح العلوم را تلخیص و تنقیح کرده و در تلخیص به همان فنون معانى و بیان و بدیع اقتصار نموده و خواتیم و متممات را که استدلال عروض و قافیه باشد ترک نموده . و بر تلخیص خطیب شروح زیاد نوشته شده ولیکن متداول بین طلاب و محصلین دراغلب بلاد ایران در درس و مباحثه شرح علامه سعدالدین مسعود تفتازانى است که در سال 792 وفات کرده واین فاضل بر کتاب مزبور دو شرح دارد: مطولل و مختصر و متداول در بین اهل تحصیل شرح مطول است و کتاب مطول در طهران و تبریز بلاد دیگر به طبع رسیده و بر مطول جمعى از علماء و فضلااز سابقین و لاحقین حواشى نوستند. بهترین حواشى حاشیه سید شریف على بن محمد جرجانى است . و خود خطیب صاحب تلخیص کتابى نصنیف کرده که چون شرح بر تلخیص مى باشد موسوم به ایضاح واین کتاب به ضمیمه شرح مختصر تفتازانى بر تلخیص و شروح دیگر بر آن در قاهره مصر به طبع رسیده .اما علوم عقلیهاول علم منطق اول - رساله کبرى : مختصرى است فارسى از تصانیف علامه سیدشریف على بن محمد بن جرجانى است و مکرر در بلادایران به طبع رسیده .دوم - حاشیه ملا عبدالله یزدى بر تهذیب المنطق : که از مصنفات علامه سعدالدین مسعود تفتازانى است و این کتاب مشتمل بر دو فن مى باشد: منطق و کلام ولیکن قسم منطق آن مطرح انظار علما و فضلا واقع شده . جمعى کثیر بر آن شروح و حواشى نگاشتند من جمله : فاضل علامه جلال الدین محمد بن اسعد دوانى و ملاعبدالله مزبوراز تلامذه همین محقق دوانى است و حاشیه ملاعبدالله مشهور و معروف بین طلاب و مکرر در تبریز و طهران به طبع رسیده و قسم کلام متداول و مشهور نیست و لیکن دراین عصوراخیره شیخ عبدالقادر بن (وفات این شیخ عبدالقادر در سال 1304 واقع شده ) شیخ محمد سعید تختى کردستانى بر آن شرحى نوشته موسوم به تقریب المرام فى شرح تهذیب الکلام واین کتاب دراغلب بلاد که مساکن اکراداست میان محصلین در درس و مباثه معروف متداول شده و در 1318 هجرى در مصر به طبع رسیده .سوم - شرح شمسیه :متن شمسیه از مصنفات نجم الدین عمر بن على قزوینى معروف به کاتبى است که معاصر با حضرت جواجه نصیرالدین طوسى بوده و شرحى که متداول بین طلاب و مطرح انظارافاضل واکابر علما واقع شده شرح قطب الدین محمود بن محمدالرازى است که در سال 766 وفات کرده و سیدشریف و فاضل داود و جمعى دیگر بر آن حواشى نوشتند واین شرح مکرر در طهران و تبریز و بلاد دیگر به طبع رسیده و علامه سعدالدین تفتازانى نیز بر شمسیه شرحى نوشته و در سال 1312 دراسلامبول به طبع رسیده ولیکن در مدارس ایران متداول و معروف نیست .چهارم - شرح مطالع الانوار: مطالع الانوار که در فن منطق و حکمت است از مصنفات قاضى سراج الدین محمود بن ابى بکرارموى متوفى در سال 689 مى باشدواین کتاب قسم منطق آن محل انظار وافکار جمع کثیرى از علما و حکما واقع شده من جمله : قطب الدین محمود بن محمد رازى بویهى سابق الذکر شرحى بر آن نگاشته به نام لوامع الاسرار فى شرح مطالع الانوار و براین کتاب حواشى کثیره نوشتند. واکمل واتقن حواشى حاشیه علامه سید شریف جرجانى است واین شرح بااین حاشیه درتبریز به طبع رسیده و بااین حاشیه و حواشى دیگر در طهران نیز به طبع رسیده . و براصل کتاب شمس الدین ابوالثناء محمود بن عبدالرحمن اصفهانى متوفاى در سال 749 شرحى نوشته که نسخه اش نزد حقیر موجود است و علاءالدین على طوسى به امر سلطان محمد فاتح از سلاطین آل عثمان بر آن شرح فارسى نگاشت که حقیر آن را دیده ام .پنجم - کتاب شرح منظومه : واین کتاب قسم منطق و قسم حکمت و شرح هر دو نظما و شرحا از مصنفات عالم عامل و حکیم کامل حاج ملا هادى بن ملا مهدى سبزوارى رفع مقامه مى باشد واین بزرگواراز متاخرین حکماى ایران و صاحب تصانیف و تالیف کتب و رسائل زیادى است به عربى و فارسى و خوداین حکیم و عارف بزرگ بر شرح منظومه حکمت خود حواشى کثیره دارد. هر دو منظومه با شرح در طهران واصفهان به طبع رسیده وفات آن مرحوم در سال 1295 واقع شده .ششم - شرح اشارات :کتاب اشارات و تنبیهات از بهترین تصانیف حکیم بزرگ شیخ رئیس ابو على حسین بن عبدالله سینااست که در سال چهارصد و سى و هفت این جهان را بدرود گفته . و براین کتاب علماء و فضلاء شروح حواشى شرح امام فخرالدین محمد بن عمر رائزاست که در سال 606 وفات کرده و گفتند که یوم وفات او روز ولادت خواجه نصیر طوسى بوده و دراین کتاب اعتراضات و مناقشات زیادى بر حسب عادت خود وارد آورده وازاین راه بعضى از روى ظرافت شرح او را[ جرح] نامیده اند. پس ازامام فخررازى حضرت نصیرالدین محمد طوسى معروف به خواجه نصیرطوسى رحمه الله که در سال 679ازاین جهان در گذشته براین کتاب شرح نوشته واعتراضات امام فخر را جواب گفته واین شرح متداول در بین طلاب و فضلاءاز قدیم الایام بوده و مى باشد و جمعى کثیراز دانشمندان سابقین ولاحقین بر آن حواشى و تعلیقات نوشتند. من جمله : قطب الدین محمود بن محمد رازى حاشیه مبسوطى بر آن بعنوان محاکمات بین شارحین (فخر رازى و نصیر طوسى ) نوشته و شرح خواجه طوسى از منطق و حکمت با حواشى محاکمات در طهران به طبع رسیده و قبل ازاین طبع شرح قسم حکمت از طبیعیات والهیات این در طهران به طبع رسیده و در مصر شرح فخر رازى و شرح خواجه طوسى بدون شرح قسم منطق به طبع رسیده است .واز جمله کتب منطقیه که دراین ازمنه اخیره در طهران به طبع رسیده و بین اهل تحصیل در درس و مباحثه متداول گشته کتاب - جوهرالنضید فى شرح منطق التجرید مى باشد که متن آن از حضرت نصیرالدین محمد طوسى قدس سره القدوس و قسم اول از کتاب تجرید آن جناب است و بااختصارش حاوى تمام فنون منطق است مثل جمعى از متاخرین بعضى از ابواب و فنون منطقیه رااسقاط نموده و شرح آن از علامه حسن بن یوسف بن المطهر الحلى اعلى الله مقامه مى باشد که در سال 726 وفات کرده و این بزرگواراول کسى است که بر هر دو قسم از کتاب تجریداز منطق و کلام پس از آنکه آن را در نزد مصنف کتاب قرائت کرده شرح نگاشته و تفصیل قسم کلام این کتاب را بعد خواهیم نوشت .وازجمله کتب منطق که دراسن سنوات اخیره در مصر به طبع رسیده و بین طلاب مصریه وایران و سایر بلدان اسلامى متداول در درس و مباحثه گشته بصائرالنصیریه از مصنفات حکیم بزرگ قاضى زین الدین عمر - بن سهلان ساوى است که از دانشمندان نامى عهد ملکشاه سلجوقى بوده چنانچه در تاریخ گزیده مسطوراست واین کتاب در عهود قدیمه کتاب درس و مباحثه فضلاء و حکماء بوده چنانچه در عیون الانباءابن ابى اصیبعه در چند جا ذکر نموده . ولیکن مدتهااثرى از آن نبوده تا آنکه محمد عبده مفتى نیاز مصر سه نسخه از آن یافته و حواشى بر آن نگاشته و در جامع از هر تدریس نموده و بتدریج درایران و جاهاى دیگر نیز معروف و متداول شده .واز جمله کتب منطق که دراین ازمنه بین اهل تحصیل متداول شده منطق اشراق است که جزء کتاب حکمه الاشراق واز مصنفات شیخ متاله حکیم بزرگ شهاب الدین یحیى بن حبش سهروردى مقتول معروف به شیخ اشراق است واین حکیم در سال 578 در حللب به سعایت جمعى از علماى اشعرى مسلک به قتل رسیده و قطب الدین محمد بن مسعود شیرازى متوفاى در سال 710 بر آن شرح نوشته و حضرت صدرالمتالهین صدرالدین محمد بن ابراهیم شیرازى که در سال یکهزار و پنجاه هجرى وفات کرده بر آن حاشیه در نهایت اتقان و دقت نگاشته واین شرح با حواشى مزبور در طهران به طبع رسیده .واز جمله کتب منطق که برتر و بهتراز همه کتب منطقیه است بلکه سایر کتب منطق که ذکر شد یا آنهائى که ذکر نشده آنچه که بعداز آن حکماء و منطق نوشتند خوشه چین خرمن واقتناص واقتباس یااختلاس از این کتاب شریف است و آن منطق از کتاب شفاء تصنیف حکیم مشهور در آفاق و رئیس الحکماء على الاطلاق ابوعلى سینااست . کتاب شفاء که از کتب مبسوطه شیخ رئیس است بر هفت قسم است :اول منطق که متاسفانه به طبع نرسیده و جمعى از فضلاء نسخ خطى از آن تحصیل کرده یا خودشان به خط خود نوشتند و دراین اعصاراخیره در نزداستاد بزرگوار مرحوم میرزاابوالحسن جلوه طاب ثراه درسا خوانده اند و آن مرحوم را براین کتاب حواشى غیر مدونه مى باشد. قسم دوم و سوم از کتاب شفاء یعنى طبیعیات والهیات در طهران به طبع رسیده . براوائل طبیعیات مرحوم آقا جمال خوانسارى حواشى دارد ولیکن برالهیات جمع کثیرى از علماء حواشى نوشتند. معروف ترین حواشى حاشیه مرحوم صدرالمتالهین شیرازى و حاشیه آقا حسین خوانسارى و حاشیه ملااولیاء که از شاگردان آقا حسین خوانسارى است و حاشیه سیداحمد که از تلامذه سیدالحکماء و امیرالفضلاءامیر محمد باقر داماد قدس سره مى باشد و حاشیه محقق مدقق ملا محمد باقر سبزوارى و حاشیه بارع فاضل شیخ سلیمان بحرانى که اکثرازاین حواشى باالهیات شفاء در طهران به طبع رسیده.ولیکن چهار فن از فنون واقسام کتاب شفاء یعنى فن هندسه و فن مجسطى یعنى علم هیات فن اریثماطیقى یعنى در شناختن خواص عدد و فن موسیقى در تدریس و مباحثه بین طلاب و محصلین این اعصار متروک و مهجوراست . با آنکه این چهار فن از کتاب شفاء در جامعیت و بیان مسائل ازاکثر کتب متداوله دراین چهار فن کامل تر و بهتراست ولیکن گویا مغلق بودن عبارات واشکال در فهم اساتید و شاگردان را باعث بر ترک و عدم استفاده از آن شده .ادامه داردمسئولیت شما روحانیون یک مسئولیت بزرگى است که از همه مسئولیتها بالاتراست .اگر خداى نخواسته خطائى از بعضى افراد ما صادر شود آنهائى که بااسلام مخالفند.این خطا را به حساب اسلام مى گذراند.نمى گویند زید پایش را کج گذاشت مى گویند روحانیت این طورى است مى گوینداسلام هم همین است[ حفاظت از حیثیت اسلام] این وظیفه بزرگى است که الان به عهده مااست.[ 58/06/16صحیفه نور] ج 9.50. حوزهپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)4283شیوه تبلیغ081984262144Full Textپاورقى ها 1.الحیاه ج 1.231.2. نهج البلاغه .997.3و4.الحیاه ج 1.303.5. کافى ج 2.175.6. کافى ج 2.175.7.البته زدودن این علت تنها در مقام سخن و تبلیغ کافى نیست باید در عمل هم چنین باشد منتهى وقتى فرد فهمید که دین طرفدار ضعیف است نه قوى طرفدار بینواست نه توانگر طرفدار عدالت اجتماعى است نه ظلم و تبعیض و تفاوتهاى ظالمانه آشکار اگر دید در عمل اجتماعى غیرازاین عرضه مى شود از دین بر نمى گردد از مظاهرین یا ناآگاهان بر مى گردد و خود در صدد تحقق بخشیدن به آرمانهاى دین بر مى آید.8و9. کافى ج 5.73 و 1.406.10. نهج البلاغه .1166.11. نهج البلاغه .1238.12.امالى صدوق .262.13. مباین اقتصاداسلامى .33و34.14. سوره بقره 2.256.15. سوره یونس 10.39.16.الحیاه ج 1.151.17.البته در همانها هم بایداصل تفهیم و برخوردانسانى ملاک باشد نه قلدرى خشونت عوامگرى و...18.الحیاه 1.171.19.از جمله الحیاه ج 1.171 - 173.20. کافى ج 2.208.21. کافى ج 2.208.22. کافى ج 2.208 به نقل از مرآت العقول .23. کافى ج 2.117.24. کافى ج 2.116 به نقل از وافى .25و26و27. کافى ج 2.120.28. مبانى اقتصاداسلامى .128.29. کهف 18.28.30.ان یلتمس العجزه والفقراء والمستضعفین .31.الحیاه ج 2.52و53.32. تفسیر مجمع البیان ج 6.465.33.الحیاه ج 1.274.حوزهپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)4284نگرشى به رسالت حوزه ها در زمینه عقاید081984264555Full Textپاورقى ها 1. یا قوم اعبدواالله ما لکم من اله غیره... بعنوان سرآغاز دعوت پیامبران چون : نوح هود و ... در مواردى از قرآن تکرار شده است :اعراف .59 و 65 هود.61 مومنون .23.2. کافى ج 23.1 بحار ج 922 و 151.3. نهج البلاغه حکمت 478 صبحى صالح و فیض الاسلام حکمت 470.5. قال الملاالذین الستکبروا من قومه لنخرجنک یا شعیب والذینامنوا من قریتنااو لتعودن فى ملتنا... گروهى از قوم شعیب که از حکم خدا سرکشى کردند به پیامبر خود گفتند: ما تو و پیروانت رااز شهر خویش بیرون مى کنیم مگر آنکه به کیش ما برگردید اعراف .76 و 87 نوح .7 فرقان .21 هود .4 : .27.... ویثیروا لهم دفائن العقول ... تا پیامبران گنجینه هاى خردها را براى آنان برانگیزانند نهج البلاغهصبحى صالح خطبه 1.43.6. الحیاه ج 1.185.7. پیرامون انقلاب اسلامى چاپ دوم انتشارات صدرا.164.8. بیست گفتار .223 چاپ صدرا.9. فصلت .3310. و فى هذه الایه دلاله على ان ادعاءالى الدین من اعظم الطاعات واجل الواجبات ...11. بحار ج 100.34.12. بحار ج 3.206.13. بقره .75.14. هر یک ازائمه هدى ع و رسول اکرم ص در زمینه هاى مختلف ویژه اعتقادات داراى مناظرات واحتجاجات متعددى بودند که در کتاب احتجاج طبرسى و بحار و ... موجوداست .15. بحار ج 10.295.16. احتجاج ج 2.125 و 123.17. همان مدرک .18بحار ج 10.295.19. احتجاج طبرسى ج 2.155.20.کافى ج 1.38.21. ریحانه الادب ج 1.22.22. الحیاه ج 2.291.حوزهپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)4285دستورالعمل ها 6081984265673Full Textپاورقى ها 1. ریاض العلماءافندى 5.180.2. تحفه الاحباب 233.3.الغدیر 11.362.4. ر. ک . ریحانه الادب 4.370. محجه البیضاء طاسلامیه مقدمه از سید محمد مشکاه .5. محجه البیضاء ط اسلامیه مقدمه 26.6. ر.ک . ریحانه الادب 4.371. محجه البیضاء مقدمه مشکاه7. محجه البیضاء مقدمه مشکاه 25.8. زهراالربیع سید نعمته الله جزائرى به نقل از محجه البیضاء مقدمه مشکاه . 25 کلمات مکنونه فیض کاشانى مقدمه از عطارى قوچانى .9.اصول المعارف ط انتشارات دفتر تبلیغات قم مقدمه . 33.10. همان مدرک 30.11. محجه البیضاء مقدمه مشکاه 23.12.اصول المعارف /0513. مفتاتیح الشرائع باب 2از مفاتیح عهود و نذور به نقل از محجه البیضاء مقدمه مشکاه 36.14. کشف الاسرار فى شرح الاستبصار به نقل از محجه البیضاء مقدمه مشکاه 37.15.اصول المعارف مقدم پاورقى 23.16. طرائق الحقائق معصوم علیشاه با تصحیح محمدجعفر محجوب 2.22. 17. محجه البیضاء مقدمه مشکاه 49 - 48. لکن مولف طرائق الحائق به گونه اى دیگر مطلب رااز خزائن نقل مى کند که با نقل مرحوم مشکاه تفاوت اساسى دارد. و متاسفانه به متن خزائن در فرصت مختصرى که در اختیار بود دسترس نبود تا صحت و سقم یى از دو نقل آشکار گردد. طالبان مراجعه کنند به طرائق 2.321.18. دیوان فیض با تصحیح و مقابله محمد پیمان مقدمه .19.الذریعه /02/1220. فهرست کتابخانه مرکزى دانشگاه تهران 10.1745.21. همان مدرک .22. فهرست کتابخانه 1.100.23. زادالسالک مقدمه .حییناه] 22انعام ( المیزان 19.196). 24.الذریعه /03/1225.از تاید به[ روح الهى] در آیات و روایات متعددى یاد شده است واز آنجمله:[ اولئک کتب فى قلوبهم الایمان وایدهم بروح منه] (22 مجادله ). علامه طباطبائى در ذیل آیه نوشته اند:[روح مبدا حیات است واز حیات قدرت و شعور بر مى خیزد و در نتیجه ظاهر آیه آن است که مومنان علاوه بر روح مشترک از روح اختصاصث نیز بهره مندند که حیات قدرت و شعورى جدید به آنان عطا مى کند . اومن کان میتافا26. نحل 78.27. نجم 42.28.انشقاق 6.29.انعام 153.30. درجه بندى کمالات معنوى و ترتیب مراحل بر یکدیگر در آیات واحادیث مورد تذکر قرار گرفته است . در کتاب هاى حدیث واخلاق با باب هاى گوناگونى برخورد مى کنیم چون : در جات ایمان رابطه اسلام وایمان و تقوى طبقات رسل و ..این عنوان ها و مطالب مندرج در آن با روشنى تمام طبقه بندى مراحل سلوک روحى را مشخص مى کنند.ازامام صادق[ ع] نقل شده است:[ الایمان عشر درجات بمنزله السلم یصعد منه مرقاه بعد مرقاه . ( اصول کافى با کوشش على اکبر غفارى 2.45). با تذکراین نکته که مرحله بندى مذکور در سلوک عملى خلاصه نشده و سلوک نظرى را نیز فرا مى گیرد.امام صادق علیه السلام فرموده اند:[... ان المومنین بعضهم افضل من بعض و بعضهم اکثر صلوه من بعضى و بعضهم انفذ بصرا من بعض و هى الدرجات] . ( اصول کافى 2.48). مرحوم ملا صالح مازندرانى در شرح حدیث نوشته اند:[فهواشاره الى تفاوت الدرجات فى القوه النظریه و ما قبله الى الدرجات فى القوه العملیه] . ( الکافى الاصول والروضه با شرح ملا صالح مازندرانى و تعلیقات میرزاابوالحسن شعرانى . 8.135).31. در کتاب هاى عرفانى واخلاقى تعبیرهاى گوناگونى از مراحل سیر و سلوک وجود دارد. و غالب آن به اختلاف دراصطلاح والفاظ و یا تفاوت دراجمال و تفصیل بازگشت مى نماید. عطار در مثنوى دل انگیز خود با نام[ منطق الطیر یا مقامات طیور]از سرگذشت سالکان راه سخن مى سراید که چگونه در پى سیمرغ بر آمدند. عطار دراین داستان واره مى گوید: [پرندگان انجمن کردند که سلطان برگزینند. هدهد فرزانه گفت که آنان را سلطانى است به نام سیمرغ که بایستى از پى وى برآیند. و دراین راه بایستى از هفت وادى بگذرند .هست وادى طلب آغاز کار وادى عشق است از آن پس بى کنار بر سیم وادى است آن از معرفتهست وادى چهارم وادى استفتا صفتهست پنجم وادى توحید پاک پس ششم وادى حیرت صعبناک هفتمین وادى فقراست و فنابعداز آن راه و روش نبود ترا [دسته هاى بسیار مرغان از راه ماندند. و فقط سى مرغ جان بسلامت بردند. و آنگاه در برابر آینه حق نما قرار یافتند. بیش از عکس مرغ نیافتند و بر آنان معلوم شد که به حقیقت سیمرغ با آنان یکى است . و]...صدرالمتالهین از برخى از عرفا نقل مى کند که ولایت معنوى به 4 رکن وابسته است 1ایمان 2 توبه 3 زهد 4 عبادت . و ترتیب این مرال را به تفصیل بیان مى کند. ( ایقاظ النائمین . موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگى . 57 - 53).شیخ الرئیس در مقامات العارفین سیر وسلوک عارف رااز مرحله ارادت شروع و به مرحله[ فناء] پایان مى دهد و دراین میان از مراحلى یاد مى کند. ( الاشارات والتنبیهات .المنط التاسع ).در بینش حکمت متعالیه سیر و سلوک انسانى در قالب[ اسفاراربعه] مى گنجد. براى بهره ورى ازاین سیر مراجعه کنید به نوشتارهاى متعدد موسس دین اندیشه . صدرالمتالهین در غالب کتابهائى که وى نگاشته است واز آنجمله کتاب متنى و محورى اندیشه هاى وى یعنى[ اسفارالربعه] - در زمینه این مراحل سلوکى بزرگانى چونان آقا محمد رضا قمشه اى حاج ملا هادى سبزوارى حسن نورى (فرزند آخوند ملا على نورى ) و ... مطالبى دارند که در پاورقى هاى اسفار آورده شده است ( اسفاراربعه ج 1 مقدمه)32. منازل السائرین تالیف خواجه عبدالله انصارى است و غالب آن به شیوه املاء به نگارش در آمده است . وى این مراحل را به ده قسم و هر یک از آن را به ده باب تقسیم مى نماید و بدینگونه مراحل صدگانه سلوک را به پایان مى برد. وى در مقدمه افزوده است که براى دورى گزیدن از دراز نویسى مبانى سلوک را بیان داشته است . و غیراین صورت گفتار[ ابوبکر کتانى] را تحقق مى داند که[ بین بنده و حق هزار مقام نورى و ظلمانى است] و به بیان این مراحل مى پرداخت .چاپ این کتاب با تصحیح انتقادى توسط مستشرق فرانسوى سرژ بورکوى در قاهره به سال 1962 انجام یافته است . وى در این راه از تلاش و سعى فراوان خوددارى نورزید و با دس تیافتن به 36 نسخه خطى از کتابخانه هاى جهان و برگزیدن متن اصلى به تصحیح انتقادى کتاب پرداخت .شرح هاى متعددى بر منازل السائرین نگاشته است واز آنجمله 14 شرح عربى و فارسى مورد مراجعه واستفاده مصحح مذکور قرار داشته است .از مشهورترین شرح هاى نوشته شده براین کتاب شرح ملاعبدالرزاق کشانى است که همواره مورداستفاده مراجعین[ منازل السائرین] بوده است . (ر. ک . منازل السائرین با تحقیق بورکوى مطبعه العلمى الفرنسى للاثار الشرقیه 1962 و منازل السائرین بهمراه علل المقامات صد میدان از دکتر روان فرهادى ..33 اعباء جمع[ عبو] و به معنى بارهاى سنگین ..34 هم به معناى عزم و تصمیم هاى درونى و یااندوه شدید. (قاموس مجمع البحرین مفردات و...) و متن با هر دو سازگاراست .35. مزمل [ .8 تبتل] به سوى خدا به جدا شدن از مظاهر مادى و پیوستن به حق تفسیر شده است ( المیزان 20.65) در حدیث آمده است:[ان القلب اذا صفا ضاقت به الارض حتى و] (بحار 73.56).36. عنکوبت 69.37. بقره 197.38. آمیختگى تقوى با بصیرت نکته اى اصولى است و نشاندهنده این مهم که تقوى در چارچوب عمل محدود نیست بلکه بایستى فرو زندگى قلبى و عقلى را بهمراه داشته باشد.ازاینرو على[ ع] مى فرماید[ : ان من صرحت له العبر عما بین یدیه من المثلاث حجزته التقوى عن تقحم الشبهات] (نهج البلاغه خطبه 16) که جلوگیرى تقوى رااز شبهه ها بر آشکار شدن عبرت ها و رخدادهاى گذشته مترتب مى نماید. ک39. بقره 282.40.امام على[ ع] مى فرماید:الا فصونوها و تصونوا بها از تقوى پاسدارى کنید واز آنسو به وسیله تقوى شخصیت انسانى خود را حفاظت نمائید. (نهج البلاغه خطبه 189).[محدث ارموى] 41. در مجلد تاسع بحار (40.128) ضمن بیانى واستدلالى که از مفید رضوان الله علیه منقول است این عبارت هست[ ... و ثمل هذا قول النبى [ص] من عمل بما یعلم ورثه الله علم ما لم یعلم] . در جلد هفدهم بحار ص 168 (78.189) از کتاب اعلام الدین نقل کرده که حضرت امام محمد باقر علیه السلام فرموده:[ من عمل بما یعلم علمه الله ما لم یعلم] و در جلداول بحار ص 78 (2.30) از ثواب الاعمال صدوق مسندا نقل کرده که حضرت صادق علیه السلام فرموده است:[ من عمل بما علم کفى ما لم یعلم ...][محدث ارموى] 42. مجلسى در جلد بحار ص 79 (2.33) ( از غوالى اللئالى ابن اب جمهور نقل کرده:[ عن النبى[ ص] ان العلم یهتف بالعمل فان اجابه والا ارتحل عنه] . و نیز در همین مجلداز همان کتاب ص 80(2.36)از نهج البلاغه نقل کرده که امیرالمومنین[ ع] فرموده:[ العلم مقرون با العمل فمن علم عمل والعلم یهتف بالعمل فان اجابه والاارتحل عنه]... و نیز در همین جلداز منیه المرید شهیدثانى نقل کرده ص 1ظ(2.40) قال ابو عبدالله علیه السلام:[ العلم مقرون الى العمل فمن علم عمل و مه عمل علم والعلم یهتف بالعمل فان اجابه والاارتحل] .[محدث ارموى] 43. در جلداول بحار در باب[ العمل بغیر علم] ص 64 (1.206). این حدیث راازامالى صدوق و محاسن نقل کرده ... واین مضمون از حضرت باقر علیه السلام نیز مروى است چنانکه در جلد هفدهم بحار ص 164 (78.174) ضمن کلمات ماثوره از آنحضرت علیه السلام نقل کرده است .[محدث ارموى]44. کلینى دراصول کافى ... در باب[ من عمل بغیر علم] از حضرت صادق علیه السم نقل کرده[ العامل ... لاتزیده رعه السیرالا بعدا].مجلسى در جلداول بحار در باب[ العمل بغیر علم] ص 64 (1.206) ازامالى صدوق .. روایت نموده[ ... لایزیده سرعه السیر من الطریق الا بعدا]...[محدث ارموى] 45. سیوطى در جلد وم[ الجامع الصغیر من حدیث البسیرالنذیر] (ص 59 نسخه مطبوعه در مصر به سال 1352 ه .ق ) گفته:[الشیطان یهم بالواحد و الاثنین فاذا کانوا ثلاثه لم یهم بهم] و نیز در ص 665 همین جلد نقل کرده[ یدالله على الجماعه] و سید رضى رضى الله عنه در نهج البلاغه ...ازامیرالمومنین نقل کرده:[ والزمواالسوادالاعظم فان یدالله على الجماعه وایاکم والفرقه فان الشاذ من الناس للشیطان کماان الشاذ للذئب] .[محدث ارموى] 46.احزاب 21.47. آل عمران 31.هان !اى طالبان علوم و کمالات و معارف !از خواب برخیزید و بدانید که حجت خداوند بر شما تمامتراست و خداوند تعالى از شما بیشتر بازخواست مى فرماید و میزان اعمال و علوم شما با سایر بندگان خیلى فرق دارد و صراط شما باریکتر و دقیق و تاریکتر و منافشه در حساب شما بیشتر مى شود. واى به حال عالمى در قلب او کدورت و ظلمت آورد.سر الصلوة 52حوزهپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)4286مقدمه اى براخلاق اسلامى 3081984267492Full Textپاورقى ها 1- بیدارگران اقالیم قبله .218.2- فرقان .63.3- فرقان .72.4- محجه البیضاء 6.223.5- غررالحکم 1.81 چاپ دانشگاه .6- شرح حال ملاهادى سبزوارى مدرسى چهاردهى .7- تواضع الشریف یدعواالى کرامته غررالحکم 3.329.8- وحید بهبهانى چاپ امیرکبیر.9- روضات الجنات 3.271.10- حکایتها و هدایتها در آثار شهید مطهرى .110.11- بحار 78.49.12- کافى 2.78.13- بیدارگران اقالیم قبله .217.14- اخلاق اسلامى شهید دستغیب .215.15- زندگى آخوند خراسانى .376.16- بدایه الاخلاق/09.17- علل گرایش به مادیگرى .98.18- آداب تعلیم و تعلم دراسلام .13.19- منیه المرید چاپ مجمع الذخائر الاسلامیه .204.20- شرح اصول کافى ج 8 باب حسن خلق ذیل حدیث 8.21- جهاداکبرامام خمینى .22- مقدمه لمعه دمشقیه ج 1.35.حوزهپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)4287سیاست وحوزه هاى علمیه0819842693110Full Textپاورقى :1. یوسف .40.2. مجمع البیان ج 3.63.3. نساء.60.4. نساء. 59 58.5. تفسیر برهان ج 1.387 - 381.6. مائده .44.7 و8. مائده .4547.9. نساء.105.10. در مباحث شناخت انسان و چگونگى هاى آن اجتماعى بودن انسان جایگاه عظیمى دارد. در کتابهاى مربوط به آن در تحلیل اجتماعى بودن انسان سخن بسیار گفته اند که باید به آنها مراجعه کرد.از جمله نگاه کنید به : مقدمه ائى بر جهان بینى اسلامى .314 یادنامه فارابى (نشریه دانشکده الهیات و معارف اسلامى مشهد شماره 13) صحه 20. 511. تلخیص المحصل .406و426.تلخیص الشافى ج 1.60 و نیزنگاه کنید به نساء.58 مائده .49 ص .26 نساء.65.و نیز نگاه کنید به : تمهیدالاصول .348 ترجمه آن .767 کشف المراد فى شرح تجرید الاعتقاد .284. مجموعه مقالات هزاره ابن سینا مقاله تشکیل حکومت دینى درفلسفه ابن سینا 98.کلیات عقایدابن خلدون 151. اللوامع الهیه فى المباحث الکلامیه .11 .262.12. تلخیص الشافى ج 1.70.13.وصول الاخبار 72. درایه الحدیث .11 و نیز نگاه کنید به آثارى که پیرامون حدیث شناسى نگاشته شده است .14. و .15کنزالعمال ج 1.103 ح 464.16. نهج البلاغه خطبه 40.82 صبحى صال.17. غررالحکم ج 4.145 چاپ دانشگاه .18. ثورالثقلین ج 2.152.20. علل الشریع .196.21. همان مدرک .201.22. همان مدرک 200. بحارالانوار ج 23.37.23.عیون اخبارالرضا 2.100 مسندالامام الرضا ج 1.110.24. کلم الطیب .320.25. الاصول من الکافى 200.1 الاحتجاج ج134.1 نهج البلاغهحکمت .252 نهج البلاغه خطبه 146.203..26 الاصول من الکافى ج 2.18..27نهج البلاغه خطبه 119.175 صبحى صالح ..28 الاصول من الکافى ج 1.374 10 اختیار معرفه الرجال .291 چاپ دانشگاه ..29ینابیع الموده 11 112. اهل البیت فى القرآن .397تفسیر صافى ج 3.87 چاپ بیروت .30. گزینشى از روایت طولانى امام رضا ع نگاه کنید به الاصول من الکافى ج 1.200..31 البرهان فى تفسیرالقرآن ج 1.306..32تفسیرالقمى ج 1.28..33تفسیرالقمى ج 352.2 البرهان فى تفسیرالقرآن ج 1.264ع.34نورالثقلین ج 1.627626..35 غررالحکم ج 514.2 عیون اخبارالرضا 135 الحیاه ج 2.392..36 الاصول من الکافىج 376 الحیاه ج 397. بحارالانوار 96.89 المستدرک ج 1.21..38 الاصول من الکافى ج 1.196.38. حدید.25.39. آل عمران .146. .40شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید ج 20.308..41نورالثقلین ج 5.250.42. نساء.54..43 المیزان ج 4.400 و ترجمه آن ج 247/08.4. بقره .251 - 246.45.اعراف .137 - 103طه .2479 شعراء.106846.اعراف .142.47. یوسف .5556.48.انبیاء.5557.49. نمل .1543.50. شعراء.214.51. الارشاد.:29اناادعوکم الى کلمتین خفیفتین على اللسان ثقلیتین فى المیزان تملکون بهماالعرب والعج و تنقاد لکم بهما الامم و تدخلون الجنه و تنجون بهما من النار: شهاده ان لااله الا الله وانى رسول الله فمن یجیبنى الى هذاالامر و یوازنى علیه و على القیام به یکن اخى و وصیى و وزیرى و وارثى و خلیفتى من بعدى .52. در چگونگى ابلاغ پیام و نیز در محتوى آیه نکات جالب توجهى است دراهمیت رهبرى وامامت نگاه کنید به المیزان ج 6.42.50 1.1 البدایه والنهایه ج 3.224226مولف محقق کتاب ارجمند النظام السیاسى فى الاسلام تحلیل جالبى پیرامون این پیمان بعمل آورده است نگاه کنید به : کتاب یاد شده .155156.54.سیره حلبى ج 284.3 اعیان الشیعه ج 83.2 مکاتیب الرسول147. مجموعه نامه هاى پیامبراسلام به سلاطین و روساى دولتهاى زمان اوى نکات ارجمند والائى است که اینک در روزگار تابش انوار سپیدگشاى تعالیم الاهى باید مورد تامل و توجه قرار گیرد و در سیاست خارجى کشور راهنما و رهگشا باشد. مجموعه این نامه ها را محققانى چند در کتابهائى گرد آورده انداز جمله : محمد ص و زمامداران مکاتیب الرسول الوثائق السیاسیه فى عهد رسول الله اعیان الشیعه ج .53 .7884.2 سیره ابن هشام ج55.مواقف حاسمه فى تاریخ الاسلام .208 و ترجمه آن صحنه هاى تکان دهنده در تاریخ اسلام .355.56. فتح .29. 58.احزاب .40.58. مائده .99 و بهمین مضمون در آیات : 2. نور.54 عنکبوت .18. 59. احزاب /06/60.البرهان فى تفسیرالقرآن ج 291.3 مجمع البحرین ج 1.457.61. نساء.59.62. المیزان ج 4.413.63.نگاه کنید به : کتاب هفته ساله چرا صدا در آورده ؟ و نیز به سالار شهیدان حسین ابى على ع .64. . رک : الاسلام واصول الحکم على عبدالرزاق .65. شرح ابن ابى الحدید ج 2.47.66. الاحتجاج 1.147. .67حماسه غدیر .271.68. رک : الاحتجاج ج 1.157 149 188185 229228.69. نهج البلاغه خطبه 3 صبحى صالح .48.70. نهج البلاغه9 ج 2.448.71. شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید ج 9.3067.72. نهج البلاغه خطبه 3 صبحى صالح .59.حوزهپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)4288نگرشى به رسانه هاى گروهى جهان08198426111134Full Textپاورقى ها 1 در تئاتر بخشى وجود دارد به نام هنر پوآنتومیم که بازیگر بدون هیچ وسیله اى و کلامى مفاهیم مورد نیاز را تنها با حرکات دست و صورت و پا و چشم ... و یک کلام بدن به بیننده منتقل مى سازد که هنر بسیار مشکلى است .2 چه بسیاراندیشه ها طرح و راه حل هائیکه بدلیل نیافتن وسیله مناسب جهت نشر با مرگ صاحب یا صاحبان آن مرده اند و چه بسیار اندیشه هاى مبتذل و طرح هاى منحرف که بدلیل یافتن وسیله کار جهت انتشار عمومى توانسته اند سیرانسانیت را در مقاطع گوناگون تاریخى منحرف و مبتذل کنند.3 رسانه هاى گروهى و وسایل ارتباط جمعى به کلیه وسایل و دتسگاهها و رسانه هایى اطلاق مى شود که پیامى رااز یک مبدا به یک مقصدانتقال مى دهند مانند رادیو تلفن تلکس روزنامه ! تلویزیون کتاب بولتن سینما و ...4 براى مشخص شدن ماهیت رسانه هاى گروهى در دگرگون کردن شرایط جامعه به روزنامه ال - مریکوریواشاره مى کنیم :این روزنامه یکى از شاخه هاى سرطان چند سر تبلیغات استکبارى مى باشد که سالهاست در شیلى چاپ مى شود که پس از سقوط سالوادور آلنده - رئیس جمهور منتخب مردم شیلى - به دست چند ژنرال این کشور ماهیت خود را عیان ساخت .این روزنامه وابسته به شرکت[ آى - تى - تى] است که این شرکت تحت نفوذ آمریکا و صهیونیسم انحصاراستخراج و بهره بردارى از منابع قلع شیلى یعنى بزرگترین صنعت و تکیه گاه اقتصاد شیلى را سالها در دست داشت . پس از ظهور آلنده و خدشه دار شدن منافع آمریکا این شرکت در پى یک سلسله تلاش هاى مشترک با سازمان سیا توانست حقایق را واژگون جلوه دهد و مردم را علیه حکومت ملى بشوراند و کودتا در تدارک ببیند. مشابه این نقش را در روزنامه هاى اول انقلاب مانند بامداد آیندگان و ... مى توانیم جستجو کنیم که پس از تسخیر جاسوسخانه ماهیت وابسته آنها دقیقاافشا شد.5 1/02/3/04/5/06/7 W S با موج کوتاه SMALL WACE6 کلیه اسامى و آمارهائى که دراین بخش مطرح شده است از مجله MORE مورخ ژولاى و آگوست 1980 است واز مقاله اى تحت عنوان آیاامپراطورى صهیونیستها رسانه هاى گروهى را کنترل مى کنند.DOES ZIONIST CONSPIRACY CONTROL THE MEDLA ؛AUGUST MORE JULY MORE7از زمانى که عراق چاه هاى نفتى جمهورى اسلامى را در خلیج فارس به آتش کشید و باعث نشت نفت گردید رسانه هاى گروهى جهان جنگ عراق و ایران را جنگ خلیج نامیدند تا پاى دیگر کشورها را به جنگ باز کنند واز یک بحران محدود به گمان ابرقدرتها یک بحران فراگیر بسازند تا دخالت ابرقدرتها در آبهاى خلیج فارس توجیه جهانى یابد. 88 دریافت مستقیم مربوط به جاسوسى ها و شبکه هاى مخفى شایعه سازى و توطئه آفرینى است که مزد و حقوق مى گیرند و دریافت غیر مستقیم از طریق رادیوهاى خارجى روزنامه ها مجله ها افراد موردافراد مورد اطمینانشان و حتى افراد بخش اول مى باشد.9 یکى از نمایندگان مجلس که مطالبى را در نطفش مطرح ساخت که رادیواسرائیل و رادیو عراق تاکنون نگفته بودند و سرانجام از ریاست مجلس اخطار دریافت کرد و باعث هشدارهاى حضرت امام گردید.مسئله دیگر مسئله تشریفات حوزه هاى روحانیت است که دارد زیاد مى شود. وقتى تشریفات زیاد شد محتوى کنار مى رود وقتى ساختمانها و ماشینها و دم و دستگاهها زیاد شد موجب مى شود بنیه فقهى اسلام صدمه ببیند یعنى بااین بساطها نمى شود شیخ مرتضى و صاحب جواهر تحویل جامعه داد.این موجب نگرانى است و واقعا نمى دانم بااین وضع چه کنم !!این تشریفات باعث آن مى شود که روحانیت شکست بخورد. زندگى صاحب جواهر را با زندگى روحانیون امروز که بسنجیم خود مى فهمیم که چه ضربه اى به دست خودمان به خودمان مى زنیم .1363/06/12حوزهپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)4289شیوه نویسندگى و نگارش08198426135138Full Textپاورقى :آنچه دراین مقاله مى آید غیراز مواردى است که بدانهااشاره شده استحوزهپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)4290آفات علم08198426139150Full Textپاورقى ها 1. من از داد علما یزدد هدى لم یزدد من الله الا بعدا ( الحیاهجلد دوم صفحه 276).2. گلستان سعدى باب هفتم داستان جدال سعدى با مدعى .3. کل علم و بال یوم القیامه الا من عمل به (نهج الفصاحه - حدیث4. هل یستوى الذین بعلمون والذین لایعملون ؟ (زمر9).5. یرفع الله الذین یعلمون والذین اوتوالعلم درجات (مجادله 11).6. پیامبراسلام : یشفع یوم القیامه ثلاثه :الانبیاء ثم الشهداء (محجه البیضاء ج 1 ص 16).7. پیامبراسلام : فضل العالم على العابد کفضل القمر لیله البدر على سائرالواکب .8. پیامبراسلام :الاان الله یحب بغاه العلم . ( الکافى - ج ص 30).9. على[ ع] :العماء باقون ما بقى الدهر.. (نهج البلاغه فیض حکمت10. پیامبراسلام :اکثرالناس قیمه اکثر هم علما واقل الناس قیمه اقلهم علما (سفینه البحار ج 2 ص 219).11. پیامبراسلام :النظرالى وجه العالم عباده ( الحیاه ج 2ص 225). 12. پیامبراسلام :الجلوس ساعه عند مذاکره العلم احب الى الله من قیام الف من قیام الف لیله ( الحیاه ج 2ص 226).13. پیامبراسلام :ان الملائکه لنضع اجنحنها لطالب العلم رضى بما یصنع (محجه ج 1 ص 20).14. کهف آیه 104.15. جامع السعادات جلد 3 صفحه 3.16. فاطره آیه 15.17. علق آیه 6 و 7.18.ان الذى یفتى الناس فى کل ما یستفتونه لمجنون . (محجه البیضاء ج 1ص 146).19.اذا سئل ارجل منکم عما لایعلم فلیقل : لاادرى . (محجه البیضاء ج 1ص 147).20.الاخلاق 9 صفحه 119.21. یادنامه علامه طباطبائى نشریه شماره 47 حزب جمهورى اسلامى ص 61.