@article { author = {احمدی, مجتبی}, title = {کرامت انسانى زن}, journal = {حوزه}, volume = {30}, number = {167}, pages = {3-17}, year = {2013}, publisher = {پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, url = {https://jh.isca.ac.ir/article_523.html}, eprint = {} } @article { author = {نورایی, علی اکبر}, title = {مسؤولیت حوزه در تعالى و تعلیم آموزه‏هاى دینى به زنان}, journal = {حوزه}, volume = {30}, number = {167}, pages = {18-35}, year = {2013}, publisher = {پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {گرایش به تعالى، فارغ از جنسیت انسانى، حسى تبلور یافته و روحانى در انسان است و تابشى معنوى در قلب و روح آدمى است. و به همین جهت است که انسان، به دین، که مرامنامه تعالى و آموزه‏هاى بلند است، گرایش دارد. این گرایش فارغ از جنسیت است; زن و مرد به طور مساوى از آن برخوردارند. وجود این گرایش متعالى، حاکى از حقیقتى دیگر نیز هست و آن امکان تحقق عملیاتى این حس است. حاملان رسالت الهى و در تداوم آن، امامان راستین، وظیفه دارند این حس عالى روحانى را مدیریت نمایند و انسان را به سمت قله‏هاى بلند تعالى و دانش راه نمایند. روحانیت اصیل و حوزه‏هاى علمیه، این رسالت سترگ را در دوران غیبت بردوش دارند تا راه ارتقاء فکردینى و تعالى معنوى را براى جامعه زنان رهبرى کنند. از این روى موظف به انتقال معارف و آموزه‏هاى مربوط به خانواده سالم، معیشت سالم و آشنایى با حقوق خانوادگى مى‏باشند. و نیز مدیریت دانشى در کنار رهبرى فکرى ضرورت مى‏یابد.}, keywords = {تعالى,علم,معنویت,مدیریت دانشى,روحانیت}, url = {https://jh.isca.ac.ir/article_524.html}, eprint = {} } @article { author = {رضوی, سید عباس}, title = {رسالت حوزه در حفظ شؤون و احیاى حقوق زنان}, journal = {حوزه}, volume = {30}, number = {167}, pages = {36-89}, year = {2013}, publisher = {پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {بر اساس آموزه‏هاى وَحیانى و رسالتى که خداوند بر دوش آگاهان و علماى ربانى قرار داده است، علماى دین وظیفه دارند از حقوق و کرامت انسانى انسانها، دفاع کنند و در هر زمان و مکان، زمینه‏هاى به حقیقت پیوستن این رسالت بزرگ را عالمانه و خردمندانه فراهم آورند. آن چه در این مقال، به طور خاص روى آن انگشت گذاشته شده، دفاع از حقوق زنان و احیاى آن در هر شرایط است. سخن در این است که علماى دین و روحانیت آگاه و بصیر، براى رویارویى با جریانها و کسانى که به نام سنت و تجدد، به تحقیر شخصیت زن برخاسته‏اند، چه وظیفه‏اى دارند و چه پیش زمینه‏هایى را براى انجام این رسالت دشوار باید درخود فراهم آورند؟}, keywords = {رسالت حوزه,احیاى حقوق زنان}, url = {https://jh.isca.ac.ir/article_525.html}, eprint = {} } @article { author = {مرادی, مجید}, title = {فعالیت اجتماعى و سیاسى زن از نگاه محمدمهدى شمس الدین}, journal = {حوزه}, volume = {30}, number = {167}, pages = {90-120}, year = {2013}, publisher = {پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {تحول در وضع زنان از اقتضاءات و رهاوردهاى ورود به دنیاى جدید است. شیخ محمد مهدى شمس الدین، مى‏کوشد تا با بهره گیرى از منابع شناخته شده اجتهاد از سویى و ملاحظه تحولاتى که در اوضاع و احوال بشرى رخ داده، از دیگر سوى، به بازنگرى در پاره‏اى از مسائل مربوط به زنان بپردازد. ویژگى روش شناختى شمس الدین در این است که نصوص دینى را یکپارچه مى‏بیند و رهیافت فقهى تازه‏اى را عرضه مى‏کند که بر مقاصد و غایات متکى است و نتایج را مورد توجه قرار مى‏دهد و اختلال در نتایج را نشانه اختلال در فهم مى‏بیند و از این‏رو، به تصحیح مبانى روى مى‏آورد. از سویى به نص و از سویى دیگر به واقعیت توجه دارد. هم از این روى، که وضعیت واقعى را با وضع مطلوب نصوص بسنجد و هم از آن روى، تحولات رخ داده در عرصه واقعیت را که مى‏تواند به تغییر احکام منجر شود رصد کند. وى، از حدود فهم سنتى نصوص فراتر رفته و عنصر تحول در واقعیات و مقاصد عالى شریعت را در استنباط احکام مربوط به زنان دخالت داده و در نتیجه این تحول روشى، نتیجه گرفته که هم زنان بر اثر آموزش، دانایى و توانایى یافته‏اند و مى‏توانند در عرصه‏هاى گسترده اجتماعى و سیاسى، نقش آفرینى داشته باشند و هم دگرگونیهاى رخ داده در عرصه قدرت و سازوکارهاى مهار آن، چندان توسعه یافته که مى‏تواند مجال مناسبى براى زمامدارى زنان فراهم کند; زیرا به فرض پذیرش روایاتى که از زمامدارى زنان نهى مى‏کند، باز مى‏توان گفت که امروزه، ماهیت حکومت و قدرت تحول یافته و نهادها اعمال قدرت مى‏کنند و زمینه استبداد و خودکامگى و خودرأى، نه در نظام سیاسى اسلام، که مبتنى بر شوراست، و نه در دموکراسى، فراهم نیست.}, keywords = {محمد مهدى شمس الدین,مشارکت سیاسى زن,مبانى اجتهاد,زن در اسلام}, url = {https://jh.isca.ac.ir/article_526.html}, eprint = {} } @article { author = {مخلصی, عباس}, title = {سخن امام على(ع)درباره زن و بازکاوى دیدگاه‏ها}, journal = {حوزه}, volume = {30}, number = {167}, pages = {121-158}, year = {2013}, publisher = {پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {در نهج البلاغه سخنى از امام(ع) در باره ناتمامى خرد زن آمده است. در تفسیر و شرح آن تلاشهایى صورت پذیرفته و کتابها و مقاله‏هاى بسیارى به نگارش درآمده است. در حقیقت، هر صاحب نظرى از زاویه دید خود، به شرح سخن امام پرداخته است. در این نوشتار، پس از بیان آراى بزرگان و ارائه دیدگاه‏ها، در یک جمع بندى کلى بر دیدگاهى تکیه شده است که سخن امام على (ع) را تفسیر و نگرشى وجود شناختى از زن مى‏داند; یعنى امام(ع) نخواسته است زن را نکوهش کند; بلکه به ویژگى‏اى در طبیعت زن اشاره کرده است که لازمه جذب و انجذاب میان زن و مرد و شکل گیرى زندگى لذت بخش است. امّا این ویژگى اگر در پازل زندگى خانوادگى قرار نگیرد، چه بسا خسارتهاى جبران ناپذیر به بار آورد.}, keywords = {امام على (ع),نهج البلاغه,زن,تمایز زن و مرد,روان‏شناسى}, url = {https://jh.isca.ac.ir/article_527.html}, eprint = {} } @article { author = {عیسی نژاد, سید محمد}, title = {نقد و بررسى فعالیت حوزویان در رویارویى با فِمی‏نیستها}, journal = {حوزه}, volume = {30}, number = {167}, pages = {159-187}, year = {2013}, publisher = {پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {فِمى‏نیسم (Feminism) در تاریخ معاصر ایران، در شکل جریانى فرهنگى - سیاسى از دوره انقلاب مشروطیت به نوعى ظهور و بروز داشته است. از آن روزگار تا اکنون، براى این جریان، مى‏توان هفت برهه تاریخى سراغ گرفت. رویکرد تبلیغى، مانند: تحریف تاریخ، تضاد افکنى میان هنجارهاى اجتماعى زن و مرد، و مخالفت با ارزشهاى اخلاقى دین براى زنان، مانند: حجاب، عفت، معاشرتهاى غیرمعمول، با مردان و.... بخش نخست مقاله به این مسائل اختصاص یافته است و در بخش دوم، فعالیت علمى - فرهنگى حوزویان در رویارویى با فِمى‏نیسم شرح مى‏شود. حوزه و روحانیت در تلاشهاى فکرى خود، در حوزه فرهنگ اسلامى - شیعى در رویارویى با مدرنیته، به تبیین جایگاه زن و چگونگى حضور اجتماعى و سیاسى زنان از نگاه دینى مى‏پردازد. ظهور دو شخصیت: علامه طباطبایى و امام خمینى و شاگردان ایشان مانند: شهید مطهرى و جوادى آملى سبب مى‏شود چالشها و شبهه افکنیهاى فِمى‏نیستى، در جامعه ایران نافرجام بماند.}, keywords = {حوزویان,فِمى‏نیسم,امام خمینى,علامه طباطبایى,شهید مطهرى,جوادى آملى,شخصیت زن}, url = {https://jh.isca.ac.ir/article_528.html}, eprint = {} } @article { author = {رهدار, احمد}, title = {بررسى الزام حکومتى حجاب}, journal = {حوزه}, volume = {30}, number = {167}, pages = {186-279}, year = {2013}, publisher = {پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {مهم‏ترین رسالت دولت اسلامى، مهیّاسازى بسترى مناسب براى به حقیقت پیوستنشریعت الهى است. یکى از کاراترین شیوه‏ها براى این مطلوب، جعل قوانینى است که عملبه مقتضاى آنها، طبایع انسانى را به مؤلفه‏هاى دینى نزدیک مى‏کند. اجراى قوانین،مستلزم وجود داشتن ساختارها و نهادهایى است که به آنها امکان انفاذ و اجرا بدهند.از سوى دیگر، ساختارها و نهادها، همواره به تبع ادبیاتى شکل مى‏گیرند که توجیه‏گرآنها هستند. پس، براى اسلامى کردن جامعه، دولت اسلامى، باید به مثلث »قانون، ساختارو ادبیات» توجه نمود. اگر این نظریه را، به طور مشخص، بخواهیم به شکل موردى و ازطریق یکى از آموزه‏هاى اسلامى، مثل حجاب اسلامى، پى بگیریم، باید گفت که در جامعهو دانشگاه‏هاى ایران پس از انقلاب اسلامى، به‏رغم وجود داشتن قوانین حکومتى دربارهحجاب اسلامى، بنا به دلایلى از قبیل: نفى تجربه تلخ تاریخى، نفى ایمان نفاقى، نفى اکراه در دین، نفىتکرار ممل، نفى توتالیتاریسم، نفى تربیت جحشى و... اجرایى نشده‏اند و این مسأله،باعث رواج بدحجابى در جامعه و در نتیجه، عقب‏ماندگى دینى شده است. این، در حالىاست که پیشرفت و تکامل حکومت اسلامى، به رعایت قوانین اسلامى به شکل نهادى آن است.به طور مشخص، دلایل اقامه شده براى نفى قانونى و اجرایى کردن حجاب اسلامى در جامعهو دانشگاه‏ها، فاقد استحکام منطقى لازم بوده و مى‏توان در برابر آنها به دلایلى ازقبیل: ارجحیت نفاق اجتماعى بر فشار معکوس، مهیّا ساختن بستر تکوین و رشد آموزه‏هاىاسلامى به مثابه فلسفه و رسالت حکومت اسلامى، تأثیر قانون بر فرهنگ، رابطه پوشش وفرهنگ، عینیت شروط و مقدمات ایمان با فرایند آن، ضرورت گذار از غریزه به فطرت و...تمسک جست و همچنان بر ایده قانونى و اجرایى کردن حجاب اسلامى تأکید کرد.}, keywords = {قانون,عرف,دین,ساختار,ادبیات,فرهنگ,دولت,تربیت}, url = {https://jh.isca.ac.ir/article_529.html}, eprint = {} } @article { author = {مزینانی, محمد صادق}, title = {امام جماعت زنان}, journal = {حوزه}, volume = {30}, number = {167}, pages = {186-268}, year = {2013}, publisher = {پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {در این مقاله، پس از اشاره به ضرورت و اهمیت بحث و بازگویى پاره‏اى از نگاه‏ها و نگرش‏هاى افراطى و تفریطى به حقوق زنان، محرومیت زنان از حقوق خود پیش از اسلام و تأکید بر حضور پررنگ زنان در دوران اسلامى در اجتماعات و... پرسش اصلى به این صورت مطرح شده است: آیا مرد بودن امام جماعت در همه جا شرط است و یا ممکن است در مواردى، زن هم بتواند عهده دار امامت جماعت بشود؟ در پاسخ به پرسش یاد شده، در دو مسأله، به شرح زیر، بحث شده است: 1 در صورتى که مأمومین مرد و یا مرد و زن باشند، آیا زن مى‏تواند امام جماعت بشود یا خیر؟ 2 اگر مأمومین، همه زن باشند، آیا زن مى‏تواند امام جماعت شود یا خیر؟ در پاسخ به دو پرسش یاد شده، دیدگاه‏هاى علماى شیعه و سنى و دلیل‏هایى که هر یک از این دو گروه براى دیدگاه خود ارائه داده‏اند، به بحث گذارده شده است. در پایان، این نتیجه به دست آمده که امامت زن، براى زنان در نمازهاى روزانه واجب، جایز است و در روزگار پیامبر اسلام(ص) نیز، این کار، انجام پذیرفته است.}, keywords = {امامت جماعت زنان,نمازهاى واجب,نماز جمعه,نمازهاى مستحب}, url = {https://jh.isca.ac.ir/article_530.html}, eprint = {} }