ORIGINAL_ARTICLE
علاّمه شرف الدین نُماد دفاع از اهل بیت و پاسدارى از وحدت
https://jh.isca.ac.ir/article_1074_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2004-09-22
3
10
ORIGINAL_ARTICLE
سید شرف الدین و سازوکارهاى تقریب در جهان امروز
https://jh.isca.ac.ir/article_1075_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2004-09-22
3
10
سید حسین
همایون مصباح
1
AUTHOR
پى نوشتها:
1
1. الفصول المهمة فى تألیف الامة, سید عبدالحسین شرف الدین, ج1/179ـ181, البعثة. 2. النص والاجتهاد, سید عبدالحسین شرف الدین/556, ناشر ابومجتبى 1404هـ. 3. المراجعات, سید عبدالحسین شرف الدین/64, جمعیة الاسلامیه, 1402هـ. 4. همان, بخش آغازین. 5. الفصول المهمة فى تألیف الامة, ج1/24. 6. همان/15. 7. همان/163ـ167. 8. همان/142ـ153. 9. همان/153ـ157. 10. همان/18, 21, 44, 37 و39. 11. تدریب الراوى للسیوطى, شرح تقریب فى اصول الحدیث للنووى/190ـ191 (ذ, س) (ق). 12. صحیح مسلم, ج7/123 و124, دارالفکر ـ بیروت; النووى, شرح مسلم, ج15/180, دارالکتب العربى ـ بیروت 1407هـ., الدیباج, على مسلم جلال الدین سیوطى, ج5/389; مسند احمد, ج4/367, دار صادر ـ بیروت; السنن الکبرى, بیهقى, ج2/148, دارالفکر ـ بیروت; سنن ترمذى, ج5/663, رقم 3788. الاحکام, ابن حزم, ج1/73ـ74, مطبعة العاصمة; سیوطى, الجامع الصغیر, سیوطى, ج1/45ـ244; فیض القدیر شرح جامع صغیر المناوى, ج2/220; ج3/19; نظم درر السمطین, الزرندى الحنفى/230ـ232; سیر اعلام النبلاء, ذهبى/366, الرساله, بیروت 1413هـ.ق; الصواعق/96, 103. 13. مدارک و منابع پیشین. 14. المراجعات/71ـ101; الفصول المهمه, ج1/45ـ49. 15. الفصول المهمة فى تألیف الامة/143ـ153. 16. المراجعات/63. 17. همان/56. 18. شرف الدین, عبدالحسین, النص والاجتهاد/556. 19. المراجعات/61. 20.الفصول المهمة فى تألیف الامة, ج1/179ـ181, البعثة. 21. شهرستانى در این مورد مى گوید: (ونحن نعلم ان الصحابة (رض) الذین هم الائمة الراشدون لایجتمعون على ضلال. وقد قال النبى(ص) لا تجتمع امتى على ضلالة) الملل والنحل, ج1/179ـ180 چاپ دوم, الشریف الراضى. قال النووى فى التقریب: (الصحابه کلهم عدول من لابسّ الفتن وغیرهم باجماع من یُعتدُ به وقیل: یجب البحث عن عدالتهم مطلقا) در این عبارت, نظریه جست وجو از حال صحابه, به صورت قول ضعیف ذکر شده است. و این, نشان از این دارد که قول مشهور, همان, روا نبودن نقد و جست وجو از حال صحابه است. قواعد التحدیث, جمال الدین قاسمى, تحقیق محمد بهجة البیطار/207ـ 208, دار النفائس, چاپ دوم, 1414هـ. ـ 1993م. 22. النص والاجتهاد/519 ـ524. 23. المراجعات/63. 24. النص والاجتهاد/45ـ 48. 25. ابوهریره, سید عبدالحسین شرف الدین/انصاریان, قم. 26. شرف الدین, محمدرضا حکیمى/224, دفتر نشر فرهنگ اسلامى, 1362. 27. الفصول المهمه/153ـ157. 28. المراجعات, بخش آغازین. 29. شرف الدین, عبدالحسین, النص والاجتهاد, صفحات 524 ـ523. 30. المراجعات, بخش آغازین. 31. النص والاجتهاد/524 ـ556.
2
ORIGINAL_ARTICLE
رویکرد سید شرف الدین به (گفت وگوى بین مذهبى)
https://jh.isca.ac.ir/article_1076_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2004-09-22
76
109
حسن
جمشیدی
1
AUTHOR
فریده
پروج
2
AUTHOR
پى نوشتها:
1
1. این پژوهش با استناد و اعتقاد به فرانظریه paradigm توماس کوهن در کتاب ساختار انقلابهاى علمى وى صورت گرفته است. paradigm در لغت به معناى کتاب مقدس است و کوهن, البته آن را در مفهوم خاصى در کتاب خود ارائه مى دهد. ر.ک: ساختار انقلابهاى علمى/25.
2
لازم به یادآورى است که در این نوشتار, از روش پارادایم کوهن به عنوان روشى جهت بیان و روشنگرى گفت وگوهاى سید شرف الدین استفاده شده است. بهره گیرى از روش پارادایمى, به معناى پذیرش این روش به عنوان بهترین نخواهد بود و نیز به بعضى از آثار و پیامدهاى این روش نیز خود را ملزم نمى دانیم.
3
2. البته به لحاظ تئوریک این بحث در این جا, هم چنان گشوده خواهند ماند که افزون بر دگرگونى جهتهاى اساسى, دگرگونیها, به معناى (اصلاحات) در یک ذهن خاص, تحت چه شرایطى میسر و موجه خواهد بود.
4
3. تغییر در این نوشتار, در مفهوم دقیق و جامعه شناختى کلمه به کار رفته است. جهت مطالعه در این باب, ر.ک: تغییرات اجتماعى, گى روشه, ترجمه دکتر منصور وثوقى, نشر نى, 2368.
5
4. اصطلاح (معما) در این جا به معناى هرگونه مسأله اى است که پژوهش گر آنها را براى حل برمى گزیند. ر.ک: ساختار انقلابهاى علمى, کوهن, توماس مان, ترجمه احمد آرام/47ـ 55, سروش 1369.
6
5. شرف الدین,محمدرضا حکیمى/50, دفتر نشر فرهنگ اسلامى, تهران 1362.
7
6. همان/52 ـ 54.
8
7. اجتهاد در مقابل نص ترجمه النص والاجتهاد, سید شرف الدین, به قلم على دوانى/ 7ـ 8, واحد تحقیقات اسلامى بنیاد بعثت, 1374.
9
8. هشام بن الحکم, سید احمد صفایى/86 ـ122, نشر آفاق, تهران, چاپ دوم, 1359.
10
9. بحارالانوار, علامه مجلسى, فصل احتجاجات; احتجاج طبرسى, با نگاه حتى سطحى و زودگذر, نیک درخواهیم یافت که در هیچ یک از این گفت وگوها و احتجاجها, نه ائمه, و نه یاران ایشان, در برابر رقیبان دچار سستى نمى شدند.
11
10. رهبرى امام على, ترجمه المراجعات, سید عبدالحسین شرف الدین, به قلم محمدجعفر امامى/16, مرکز چاپ و نشر سازمان تبلیغات, 1374.
12
11. همان/16.
13
12. همان/105, نامه سیزدهم, 23 دى قعده 1329.
14
13. همان/110, نامه پانزدهم, 25 دى قعده1329.
15
14.همان/449, نامه هشتاد ونهم, 14 ربیع الاول 1329.
16
15. همان/36.
17
16.همان/38.
18
17. همان/54.
19
18.ابوهریره و احادیث ساختگى, سید عبدالحسین شرف الدین, ترجمه نجفعلى میرزایى/11, هجرت قم, 1376.
20
19 . سوره حجرات, آیه10, ترجمه ابوالقاسم امامى.
21
20. رهبرى امام على, ترجمه المراجعات, به قلم محمدجعفر امامى/54.
22
21. ابوهریره/16.
23
22. اجتهاد در مقابل نص/30ـ31.
24
23.ابوهریره و احادیث ساختگى/17.
25
24. همان/127.
26
25. همان/15.
27
26. همان/14.
28
27. بیست پاسخ به موسى جارالله/168.
29
28. سوره بقره, آیه286.
30
29. سوره حج, آیه78.
31
30. سوره بقره, آیه185.
32
31. سوره طلاق, آیه7.
33
ORIGINAL_ARTICLE
جایگاه سید شرف الدین در تقریب مذاهب اسلامى
https://jh.isca.ac.ir/article_1077_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2004-09-22
110
134
غلامرضا
جلالی
1
AUTHOR
پى نوشتها:
1
1. نقباء البشر فى القرن الرابع العشر, آقا بزرگ تهرانى; مقدمه مولفوا الشیعه فى صدر الاسلام, سید عبدالحسین شرف الدین, چاپ دوم, تهران, مکتبة النجاح.
2
2. علماء ثغور الاسلام فى لبنان, سید عباس على موسوى, ج1/527, بیروت, دارالمرتضى, 1421هـ.ق.
3
3. همان/526.
4
4. علماى مجاهد, محمدحسن رجبى/257, انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامى, تهران, 1382.
5
5. همان/258.
6
6. دین و تمدن, محمدعلى حومانى, ج1/239 به نقل از حیات امام شرف الدین, نوشته شیخ احمد تبیسى/113.
7
7. علماى مجاهد/258, به نقل از مجله المنار.
8
8. اذکیاء الفقها والمحدثین, محمدرضا حکیمى/285, بیروت, مؤسسة الاعلمى, 1418هـ.ق.
9
9. سید شرف الدین موسوى عاملى کتاب: الى المجمع العلمى العربى بدمشق را در رمضان سال 1369 به کتابخانه آستان قدس رضوى اهدا کرده و با خط خود روى کتاب نوشته است:
10
(بسمه تعالى: ارفع هذه الوریقات الى مکتبة سیدى ومولاى الامام الثامن الضامن ابى الحسن على بن موسى الرضا علیهما الصلاة والسلام وقفا على مکتبة فى المشهد المقدس من المؤلف فى 20 شهر رمضان المبارک 1369.)
11
10. الى المجمع العلمى العربى بدمشق, عبدالحسین شرف الدین/27, مطبعة العرفان, صیدا, 1369هـ.ق.
12
11. همان/24.
13
12. الکلمات, عبدالحسین شرف الدین/2.
14
13. الکلمات وهى ثلاث الکلمة الاولى فى احوال العرب زمن جاهلیتها واسلامها والکلمة الثانیة فى احوال امیرالمؤمنین على بن ابى طالب علیه السلام والکلمة الثالثة فى احوال معاویه وبنى امیه, مطبعة العرفان, صیدا, 1347.
15
14. الى المجمع العلمى العربى بدمشق/19.
16
15. همان/15.
17
16. همان/16.
18
17. همان/13.
19
18. الفصول المهمه فى تألیف الأمه, عبدالحسین شرف الدین/162, الطبعة الثانیه, العرفان, صیدا, شعبان 1347.
20
19. الوحدة الاسلامیه او التقریب بین المذاهب السبعه/36.
21
20. همان/37.
22
21. ملف التقریب/133ـ132.
23
22. الوحدة الاسلامیه او التقریب بین المذاهب السبعه. جمع و ترتیب الدکتر عبدالکریم بى آزار الشیرازى/12.
24
23. الیقظة البغدادیه, العدد 3096 السنه 35 تاریخ 7 شعبان 1378هـ.ق زیر عنوان: تدریس جمیع مذاهب الفقه فى الازهر.
25
24. نحو وحدت الاسلامیه/20.
26
25. رساله الاسلام, دارالتقریب بین المذاهب الاسلامیه, قاهره, العدد2, السنه11/217.
27
26. دعوت التقریب من خلال رسالة الاسلام/289.
28
27. مجموعه آثار دکتر على شریعتى, ج9/74.
29
28. الوحدة الاسلامیه, سید مرتضى رضوى, مطبوعات النجاح بالقاهره, 1400هـ.ق.
30
29. همان/35.
31
30. الوحدة الاسلامیه والتقریب بین المذاهب السبعه/34ـ33.
32
31. دعوة التقریب من خلال رسالة الاسلام, چاپ مؤسسة دارالتحریر للطبع والنشر, 1386هـ.ق.
33
32. دعوة التقریب تاریخ و وثائق/18.
34
33. الشیخ محمدرضا المظفر وتطور الحرکة الاصلاحیة فى النجف, الشیخ محمدمهدى الآصفى, مؤسسة التوحید للنشر الثقافى, قم, 1419هـ.ق.
35
34. ملف التقریب/162ـ159.
36
35. نهضت بیدارگرى در جهان اسلام/132.
37
36. الوحدة الاسلامیه او التقریب بین المذاهب السبعه/205.
38
37. ملف التقریب/135.
39
38. نحو وحدة الاسلامیه/21.
40
ORIGINAL_ARTICLE
حوزه جبل عامل, شکوه فراموش شده
https://jh.isca.ac.ir/article_1078_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2004-09-22
135
153
رضا
مختاری
1
AUTHOR
پى نوشتها:
1
1. این گزارش, به نام الرحلة, با پیشنهاد و پى گیرى این جانب و همکارى دوستانى در واحد احیاء آثار اسلامى مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامى, نخست بار براساس تنها نسخه خطى آن, به همت بوستان کتاب منتشر شد.
2
گفتنى است که شیخ حسین در وصول الأخیار/30, سفر خود به ایران را (فرار از اهل طغیان و نفاق) خوانده است که البته منظور وى, ایادى دولت عثمانى است.
3
2. مجله العرفان, مجلّد 80, شماره هاى 1و2/57, پانوشت24.
4
3. غایةالمراد, ج1/252, مقدمةالتحقیق, پانوشت3.
5
4. صبح الأعشى, ج13/14ـ21.
6
5. أمل الآمل, ج1/15.
7
6. همان, ج2/370.
8
7. همان, ج1/15ـ16.
9
8. رسائل الشهید الثانی, ج2/1175.
10
9. وصول الأخیار/85.
11
10. مصفّى المقال و الذریعة, شیخ آقا بزرگ تهرانى.
12
11. الشهید الأوّل: حیاته وآثاره, باب اوّل, فصل نهم.
13
12. همان, باب دوم, فصل چهارم.
14
13. جمع پریشان, ج1/402, پانوشت.
15
14. همان/408.
16
15. مجله العرفان, مجلّد80, شماره هاى 1و2/93ـ96.
17
ORIGINAL_ARTICLE
سید شرف الدین تجلّى بخش پیوند علم کلام و تاریخ
https://jh.isca.ac.ir/article_1079_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2004-09-22
154
176
محمد
باغستانی
1
AUTHOR
پى نوشتها:
1
1. از باب نمونه ر.ک: تشیع علوى, تشیع صفوى, على شریعتى, حسینیه ارشاد.
2
2. پروتستانیسم اسلامى, ع. منذر, انتشارات اسلامى, وابسته به جامعه مدرسین.
3
3. الغدیر, علامه عبدالحسین امینى, مقدمه, مرکز الغدیر للدراسات الاسلامیه, چاپ اول, 2011, قم.
4
4. افسانه عبدالله بن سبا, علامه مرتضى عسکرى, ترجمه آقایان: احمد فهرى, زنجانى, محمدصادق نجمى و هاشم هریسى, مجمع علمى اسلامى, تهران, 1370 .
5
5. شیعه گرى, احمد کسروى, بى نا, بى تا.
6
6. الملل والنحل, شهرستانى, ج1 / 30 ـ 31, قم, 1367 .
7
7. حکومت اسلامى, امام خمینى.
8
8. آخرت هدف بعثت انبیا, مهدى بازرگان, خدمات فرهنگى رسا, 1377 .
9
9. سیاست نامه, خواجه نظام الملک / 30, زیر نظر على حضورى, کتابخانه طهورى, تهران.
10
10. تاریخ طبرى, طبرى, حوادث سال 213,ج5 / 187 ـ 188, دارالکتب العلمیه, لبنان.
11
11. النص والاجتهاد, سید شرف الدین/351, نشر اسوه, تهران, 1413قمرى.
12
12. همان/24.
13
13.همان/31 .
14
14. همان/42.
15
15. همان/50.
16
16. همان/93.
17
17. همان/106.
18
18. همان/125.
19
19. همان/139.
20
20. همان/185.
21
21. طبقات, ابن سعد, ج3 / 135 ـ 136, دارالکتب العلمیه, بیروت.
22
22. مانند النص والاجتهاد والمراجعات و بیست پاسخ به موسى جارالله.
23
23. به گواهى بیش تر آثار او, مانند النص والاجتهاد, المراجعات, بیست پاسخ به موسى جارالله, فاطمه برترین بانو, رهبرى امام على در قرآن و سنت.
24
24.النص والاجتهاد/112, 134, 294, 301.
25
25. همان/88.
26
26. المراجعات/31ـ32.
27
27. النص والاجتهاد.
28
28. همان.
29
29. همان/125.
30
30. همان/328.
31
31. همان/39ـ319.
32
ORIGINAL_ARTICLE
سید شرف الدین و نظریه گفت وگو
https://jh.isca.ac.ir/article_1080_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2004-09-22
177
192
سید محمد
عیسی نژاد
1
AUTHOR
پى نوشتها:
1
1 . سوره زمر, آیه 18 .
2
2 . سوره هود, آیه 23 .
3
3 . سوره کهف, آیه 34 .
4
4 . سوره روم, آیه 35 .
5
5 . سوره کهف, آیه 32 .
6
6 . سوره عنکبوت, آیه 36 .
7
7 . سوره حج, آیه 8 .
8
8 . المنجد, لویس مألوف / 1500, بیروت, دارالمشرق, 1973 .
9
9 . میزان الحکمه, محمدى رى شهرى, ج2 / 21, مکتبة الاعلام الاسلامى, قم.
10
10 . همان.
11
11 . همان.
12
12 . همان, ج9 / 134 ـ 138 .
13
13 . همان / 135 .
14
14 . همان / 138 .
15
15 . سوره آل عمران, آیه 64 .
16
16 . المیزان فى تفسیر القرآن, علامه طباطبایى, ج12 / 371 ـ 372, اسماعیلیان, قم.
17
17 . شرف الدین, محمدرضا حکیمى / 103 ـ 142, دفتر نشر فرهنگ اسلامى.
18
18 . نقباء البشر, آقا بزرگ تهرانى, ج3 / 1081 ـ 1088 .
19
19 . الفصول المهمه, سید شرف الدین / 9 ـ 12, دارالزهراء, بیروت, 1397 .
20
20 . الفصول المهمه / 7 .
21
21 . سوره انفال, آیه 46 .
22
22 . المراجعات, سید شرف الدین / 4, مقدمه.
23
23 . سوره آل عمران, آیه 109 .
24
24 . روم, آیه 32 .
25