ORIGINAL_ARTICLE
ده سالى که گذشت
https://jh.isca.ac.ir/article_3372_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
1994-05-22
4
24
ORIGINAL_ARTICLE
مصاحبه با آیة الله شیهد سیدقاسم شبر
https://jh.isca.ac.ir/article_3373_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
1994-05-22
25
34
پاورقىها
1
1. < سورهء اسراء > آیه 81
2
2. < سورهء توبه > آیه 123
3
3. < سورهء نحل > آیه 9
4
4. < وسائل الشیعه > شیخ حرّ عاملى تحقیق : مرحوم ربانى ج 11 376
5
5. < اصول کافى > ثقة الاسلام کلینى تحقیق : على اکبر غفارى ج 2 163
6
6. < همان مدرک > ج 2 45
7
7. < بحار الأنوار > علامه مجلسى ج 64 294 مؤسسة الوفاء بیروت ; < اصول کافى > ج 2 231
8
ORIGINAL_ARTICLE
مصاحبه با آیة الله عبدالحسین غروى
https://jh.isca.ac.ir/article_3374_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
1994-05-22
35
56
ORIGINAL_ARTICLE
نقد حوزه نجف
https://jh.isca.ac.ir/article_3375_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
1994-05-22
57
62
محمد جواد
مغنیه
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تکنولوژى و دیندارى5
https://jh.isca.ac.ir/article_3376_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
1994-05-22
63
102
1 . (جامعه شناسى عمومى) دکتر منوچهر محسنى /410 انتشارات کتابخانه طهورى.
1
2 . (جامعه شناسى) بررسى انسان در جامعه) کارولین بى رز ترجمه ناصر رحیمى/100 ابن سینا.
2
3 . (مقدمه اى بر جامعه شناسى و سیر تحول وتکامل جامعه) دکتر محمد حسین فرجاد /154 نشر آرام.
3
4 . (مردم شناسى) ژان کازنو ترجمه ثریا شیبانى /56 انتشارات دانشگاه تهران.
4
5 . (مقدمه اى بر جامعه شناسى) جوزف روسک و رولند واردن ترجمه دکتر بهروز نبوى و احمد کریمى/9 کتابخانه فروردین.
5
6 . (مردم شناسى) 104. ترابى /191 چهر تبریز.
6
7 . (پیشرفت و توسعه بر بنیاد هویت فرهنگى) دکتر پرویز ورجاوند/21 شرکت سهامى انتشار.
7
8 . (تاریخ تمدن) دکتر شریعتى ج1/46 دفتر تدوین و تنظیم آثار.
8
9 . (زمینه جامعه شناسى) ا گ برن و نیم کف اقتباس: 1 . ج . آریان پور /100 دهخدا.
9
10 . (تغییرات اجتماعى) گى روشه ترجمه دکتر منصور وثوقى/66 نشر نى .
10
11 . (کنش اجتماعى) مقدمه اى بر جامعه شناسى عمومى) گى روشه ترجمه دکتر هما زنجانى زاده/125 دانشگاه فردوسى مشهد.
11
12 . (روانشناسى اجتماعى) اتوکلاین برگ ترجمه دکتر على محمد کاردان ج1/95.
12
13 . (جامعه شناسى عمومى) دکتر محسنى/411.
13
14 . (زمینه فرهنگ شناسى) دکتر محمود روح الامینى /18 عطار.
14
15 . (جهان بینى و ایدئولوژى) دکتر شریعتى /152 دفتر تدوین و تنظیم آثار.
15
16 . (جامعه شناس) تى . بى . باتومور /331 ـ 335. در این بخش دگرگونى شیوه تفکر نسبت به توسعه به خوبى توضیح داده شده است.
16
17 . (تغییرات اجتماعى) /228.
17
18 . (جامعه شناسى جهان سوّم) دکتر محمد تقى شیخ /148 انتشارات اشراقى.
18
19 . (سیر تکامل عقل نوین) هرمن رندان ترجمه ابوالقاسم پاینده.
19
20 . (ژاپن) هرمانکان ترجمه سروش جیبى /35 ـ 50 خوارزمى.
20
21 .(فلسفه عمومى یاما بعدالطبیعه) پل فولکیه ترجمه دکتر یحیى مهدوى انتشارات دانشگاه تهران.
21
22 . ( واقعیات توسعه نیافتگى) دکتر حمید الیاسى 194/ شرکت سهامى انتشار.
22
23 . (ظهور و سقوط تمدن) شپرو بى کلاو ترجمه محمود طلوع 298 بدر.
23
24 . (واقعیات توسعه نیافتگى) /149.
24
25 . (درام آسیایى) گونار میردال ترجمه منوچهر امیرى /43 امیرکبیر.
25
26 .(جامعه شناسى تى . بى . بامتومور ترجمه سید حسن منصور و سید حسن حسینى کلجاهى /330 انتشارات مجموعه جامعه و اقتصاد.
26
27 . (سیاست اجتماعى درکشورهاى در حال توسعه) آرتور . ا . لیوینگستون ترجمه دکتر حسین عظیمى /95 برنامه و بودجه.
27
28 . (انسان و سرنوشت) استا مطهرى مقدمه به نقل از (تاریخ تمدن) ویل دورانت ج11/44.
28
29 . (سیر تکامل عقل نوین) هرمن رندال ترجمه ابوالقاسم پاینده/279 بنگاه ترجمه ونشر کتاب.
29
30 . (امپریالیسم و کشورهاى توسعه نیافته) فیتونى لئونید آرکاو ذویچ ترجمه ع. هوشیار /30 انتشارات پیشگام.
30
31 . (تغییرات اجتماعى) 66 ـ 67.
31
32. (جامعه شناسى ماکس وبر) ژولین فروند ترجمه عبدالحسین نیک گهر /217 ـ 218 نشر رایزن.
32
33 . (جامعه شناسى ماکس وبر) احمد شرف ج/1 نشرهومن.
33
34 . (جهان بینى و ایدئولوژى) دکتر شریعتى 169.
34
35 . (تکنولوژى فردا و فرداى تکنولوژى) مقاله حجة الاسلام محقق داماد /132 ـ 133 انتشارات وزارات ارشاد اسلامى.
35
36 . مجله (سروش) شماره....
36
ORIGINAL_ARTICLE
دستورالعملى دیگر از شهید اول
https://jh.isca.ac.ir/article_3377_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
1994-05-22
103
120
1 . وجود مؤمن تجلّى اسماء حق است. همان گونه که اسماء جمال خدا بر اسماء جلال او غلبه دارند و رحمت او بر غضبش پیشى مى گیرد: (یا مَنْ سَبَقَت رحمته غضبه) مؤمن نیز عفو و رحمت و عطوفتش بر خشم و انتقام نسبت به نادانان و جاهلان غلبه دارد
1
او تمام هستى را جلوه یار مى بیند و از لکه یا غبارى که بر آیینه دل موجودات بویژه انسان که (احسن الخالقین) است مى نشیند رنج مى برد.
2
او مى کوشد با صبورى این لکّه را از وجود انسانى ولو آن انسان ناسزاگوى او باشد پاک کند.
3
او روحى به گستره ایمان و توحیدش دارد. چون به منشاء حوادث وقوف دارد حادثه ها او را تکان نمى دهد.
4
مؤمن در برخورد با هرزه در ایان تنگى روح و بیمارى مهلک آنان را نمى بیند. نسبت آنان با بدى کنندگان چونان طبیب است و بیمار. هرزه اى مریض وقتى با
5
چنین روحهاى بلند برخورد مى کند دگرگون مى شود بسا شفا یابد.
6
خداوند در وصف آنان مى فرماید:
7
(واذا مرّ وباللّغو مرّوا کراماً).
8
(واذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاماً).
9
2 . از عوامل فرو نشانیدن خشم انتقال از حالتى است به حالت دیگر زیرا غضب با تغییر حالت خشم گر فرو مى نشیند.
10
گفته اند:
11
(اذا غضب القائم فلیجلس واذا غضب الجالس فلیقم).
12
( نورالحدیقه عبدالصّمد حارثى همدانى عاملى/216.
13
یا رسول خدا مى فرماید:
14
(اذا غضب احدکم فلیتوضا).
15
هنگامى که خشم بر یکى از شماغلبه کرد وضو بگیرد چه خشم زبانه اى از آتش است
16
(الاٌخلاق جواد شبرّ/146
17
3 . در جهان بینى اسلام دنیا تجارت خانه کشت زار و معبر آخرت است. مؤمن بدون بهره ورى بجا و درست از این دنیا نمى تواند در آخرت کامیاب گردد زیرا آن که از تجارت خانه اش سود نبرد و برزگرى که در مزرعه اش بذر نیفشاند در فرجام بهره اى نخواهد داشت. این است که در جوامع روایى شیعه آمده است:
18
(اعظم النّاس هما المؤمن یهتمّ باٌمر دنیاه وأمر آخرته).
19
با همت ترین مردم مؤمن است. او هم به دنیایش اهتمام مى ورزد و هم به آخرتش.
20
در روایت دیگرى دنیا بهترین باور براى سعادت و بهسازى آخرت شمرده شده است.
21
(نعم العون الدُّنیا عل الآخرة).
22
امام على مى فرماید:
23
(بِالدنیا تُحرزُ الآخرة).
24
نهج البلاغه خ 156.
25
4 . مؤمن رسالت مدار است. غفلت انسان را از مدار و صراط خارج مى کند. سالک و عابد اگر در سلوکش مبتلى به غفلت شود لشگر شیطان به او هجوم مى آورد و او را از صراط منحرف مى کند. زیراغفلت راه نفوذ لشکر شیطان است. از این روى اسلام انسان را از عوامل غفلت چون (قهقهه) باز داشته است; چه قهقهه خنده اى است که همه وجود و مشاعر انسان رابا خود یدک مى کشد و قلبى را که عرش رحمان است آلوده به غبار غفلت مى کند:
26
(من کثُرَ ضحکه مات قلبه).
27
کسى که زیاد بخندد قلبش بمیرد.
28
(من کثر ضحکه قلت هیبته).
29
آن که زیاد بخندد هیبتش نزد مردم کم شود.
30
غرر الحکم ج5/180 194 دانشگاه تهران.
31
پیامبران و امامان(ع) به هنگام شگفتى تبسّم مى کردند. تبسّم آن است که صداى خنده از گوش خود انسان فراتر نرود.
32
امام على(ع) در برشمارى صفات مؤمنان مى فرماید:
33
(وإن ضحک لم یعل صوته).
34
نهج البلاغه خطبه 193.
35
(إن ضحک فلا تعلو صوته سمعه).
36
میزان الحکمة ج5/480
37
اگر پر خندیدى (و غفلت بر تو عارض شد) توجه به حق کن و بگو: (اللهمّ لاً تَمْقُتْنى)
38
وسائل الشیعه ج8/479.
39
البته آنچه مکروه شمرده شده است خندیدن بسیار و بلند است; زیرا خنده رویى و خوشرویى از علائم مؤمنان و از کارهاى مستحب است.
40
همان/477
41
5 . در متون اخلاقى اسلامى تقوا و نظم قرین یکدیگرند; چه تقوا بدون نظم در رفتار امکان پذیر نیست. انسانى مى تواند هرکارى را به جاى خود و در جاى خود (عمل صالح) انجام دهد که مراقبت بر عمر و اعمالش داشته باشد و نظم و نظامى بر زندگى اش حاکم سازد. اسلام پیروان خود را از کلاس اول دین که عبادت است به نظم مى خواند و با نظم مى پرورد. از این راه مؤمنانى پولادین اراده مى پرورد.
42
(وقت معلوم) در عبادات و آداب و ادعیه اسلامى از مکانتى ویژه برخوردار است.
43
نماز در غیروقتش مقبول نیست. روزه درغیر وقت خودش باطل است. حجّ در بیرون ازوقتش انجام ناپذیر است. تخلف از وقتِ قرار با افراد (خلف وعده) است و تخلّف گر از وعده منافق.
44
اسلام نه تنها از مؤمنان مى خواهد که (وقت معلوم) را در انجام فرایض و مستحبات پاس دارند که آنان را دعوت به انجام عبادات وکارها در اوّل وقت آن مى کند. پارسایى و ورع آن است که وقت پاس داشته شود; زیرا حضور در اوّل
45
وقت نشانه اتمام به کار و احترام به مولاست. آن که پیش از وقت نماز وقت نیاز را انتظار مى کشد شیفته گفت و گو با محبوب خویش است. چه زشت است انسان براى وصال محبوب دنیایى لحظه شمارى کند ولى بانگ اذان و دعوت حقّ او را به خود نیاورد. زهى بى خیالى و بدسگالى!
46
در محافظت بر اوقات نماز روایات بسیارى رسیده است و کسانى که نماز را تأخیر مى افکنند به گونه جدّى تهدید شده اند:
47
على(ع) مى فرماید:
48
(لیس عمل احبّ الى اللّه عزّوجلّ من الصّلاة فلا یشغلنکّم عن أوقاتها شیىء من امور الدّنیا فانّ اللّه عزّوجلّ ذمّ اقواماً فقال: (الذینهم عن صلاتهم ساهون) یعنى أنّهم غافلون إستهانوا بأوقاتها...)
49
6 . آداب دانش آموزى به صورتى دلپذیر و دقیق با بهره ورى از قرآن و روایات در کتابهاى مستقلى توسّط فقیهان و عارفان بزرگ به نگارش آمده است.
50
منیة المرید شهید ثانى /234.
51
7 . قرآن سفر گسترده الهى است: (القرآن مأدبة اللّه).
52
خدا با تمام صفات جمال و جلالش در قرآن تجلّى یافته است. چه سعادت و لذتى بهتر از دیدن جمال و جلال حق است.
53
(... فتجلّى لهم سبحانه فى کتابه من غیر ان یکونوا رأوه...).
54
همان نورى که در کتاب تشریع متجلّى شده است در کتاب کامل تکوین یعنى آدم دمیده شده است و همین مایه عروج او تا حق و قدرت ملاقات (اللّه) مى گردد.
55
(ونفخت فیه من روحى فقعواله ساجدین).
56
این است که ماٌنوس ترین همدم انسان قرآن است:
57
(من آنس بتلاوة القرآن لم توحشه مفارقة الاخوان).
58
هیچ چیز غیر از قرآن انسان را غنا نمى بخشد:
59
(واعلموا انّه لیس على احد بعد القرآن من فاقة ولالاِحد قبلَ القرآن مِنْ غنى).
60
آیات قرآن کلام خداست بهترین ذکر و دلپذیرترین چیز براى بنده خدا ترنّم به کلمات (ربّ) اوست. آیات قرآن سلوک هستند درجه هرشخصى به پیمودن این پلکان است; زیرا درجات بهشت به تعداد آیات قرآن است:
61
(... فإن درجات الجنة على قدر آیات القرآن فیقال لقارىء القرآن إقرء وارْقِ).
62
8 . لحظه ها سرمایه هاى انسان است. لحظه اى که راکد بمانَد و در آن کارى شایسته انجام نگیرد زیان و خسران است:
63
(والعصر إنّ الإنسان لفى خسرالاّ الّذین آمنوا وعملوا الصّالحات ...).
64
لحظه ها سکّوى پرش و پرتگاه سقوط هستند. گناهان در لحظه ها انجام مى گیرد. ذکر حق و اعمال صالح نیز.
65
دروغ روزه خوردن ترک محرمات گستره اى جز یک لحظه ندارند.
66
خوبیها نیز این گونه اند.
67
مؤمن مراقب است هر روز مراتبى بالاتر و کمالاتى جدیدتر را کسب کند انسان اگر امروزش از دیروز بدتر باشد ضایع شده است.
68
و اگر (معاذ اللّه) امروزش از دیروز بدتر باشد از صراط فطرت منحرف شده و به باتلاق تباهى و گناه گرفتار آمده است:
69
(من استوى یوماه فهو مغبون ومن کان آخر یومیه شرّ هما فهو ملعون) و من لم یعرف الزّیادة فى نفسه فهو نقصان ومن کان الى النّقصان فالموت خیر له من الحیاة).
70
بحارالانوار ج75/327
71
9 . نمیمة: سخن چینى و خبربرى است. شهید ثانى قدس سره خبر برى حرام را چنین تعریف کرده است:
72
(کشف ما یکره کشفه سواء کرهه المنقول عنه ام المنقول الیه ام کرهه ثالث وسواء کان الکشف بالقول ام بالکتابه ام بالإشاره ام بالرّمز ام بالإیماء وسواکان ذلک عیبا او نقصانا على المنقول عنه ام لم یکن).
73
کشف الریبه عن احکام الغیبة /44
74
سخن چینى پرده بر داشتن از چیز یا کارى است که به دیگرى ضرر مى رساند. دو به هم زدن سرّ کسى را فاش کردن.
75
چه این کار را با گفته یا نوشته یا اشاره یا رمز و یا از راه دیگرباشد. ملاک ناخوشایند بودن افشاى آن است. تفاوتى نیست عیب ونقص کسى باشد یا نباشد. فقهاى ما آن را گناه کبیره شمرده اند و از مؤمنان خود رسته اند.
76
از نقل کارها و گفته هاى دیگران نزد افراد دیگر چه سعایت شمرده شود یا نشود دورى کنند. احوال افراد را جز در مواردى که به مسلمانى سود رساند یا از گناهى جلوگیرد افشا نکنند.
77
(حقیقة النمیّمة افشاء الستر وهتک الستر عمّا یکره کشفه بل کلّ ما رآه الانسان من احوال الانسان فینبغى ان یسکت عنه الاّ ما فى حکایته فائدة لمسلم او دفع لمعصیة).
78
همان مدرک
79
سعایت بین مردم و سخن چینى گرچه عملى فردى است ولى نتایج و تاثیرات اجتماعى دارد. این گناه مایه تشنج جامعه بدبینى و نزاع بین مردم مى شود. دوستى و برادرى که اصول اساسى جامعه اسلامى است سست مى شود و ضربه مى خورد.
80
اگر این گناه در عرصه حاکمان و دولتمردان انجام یابد پیامدهاى زیان بار و مهلکى را براى دولت جامعه و خدمتگزاران دلسوز در پى دارد. تاریخ نمونه هاى زیان بارى را در این مقوله به گواه نشسته است. در منابع روایى از افرادى که نزد امام یا حاکم سعایت مى کنند بدترین خلق خدا شمرده شده اند.
81
رسول خدامى فرماید:
82
(إنّ شرّ الناس یوم القیامة المثلث قیل له وما لمثلث یا رسول اللّه؟ قال: الرّجل یسعى باخیه الى إمامه فیقتله فیهلک نفسه واخاه وامامه).
83
الإختصاص شیخ مفید 228/.
84
در روایتى دیگر به جاى امام (الحاکم) آمده است.
85
10 . (زیارت) مقوله عقیدتى اخلاقى و اجتماعى است. این اصل چونان (شهادت) و (انتظار) نقش اساسى در سازندگى و تحرک شیعیان دارد. خاستگاه زیارت عشق و محبّت است. عاشق از معشوق رنگ مى پذیرد و راه مى گیرد.
86
شیعه با زیارت انبیا و امامان و خواندن زیارات مأثورة هم از بار فکرى و آموزشى زیارات معرفت کسب مى کند و هم عهد و بیعت خویش را با آنان تجدید مى کند و هم براى پى گیرى و استمرار رسالت انبیا و اولیا نیرو و توشه مى گیرد:
87
(إنّ لکل امام عهدا فى عنق اولیائه وشیعته وإنّ من تمام الوفاء بالعهد وحسن الاداء زیارة قبورهم فمن زارهم رغبة فی زیارتهم وتصدیقا بما رغبوا فیه کان ائمتهم شفعائهم یوم القیامة).
88
هر امامى عهد و پیمانى بر شیعیان خویش دارد [زیرا با امامت و سلوک خود راه زیست مؤمنانة وسعادتبخش را به او نموده است] راه وفاء به این عهد و اداى حق
89
امامان زیارت قبور آنان است. هر که آنان را از روى شوق زیارت کند و آرمانهاى آن بزرگواران را باور بدارد و نوش کند در جبهه آنان قرار مى گیرد و به شفا آن بزرگواران مفتخر خواهد شد).
90
علل الشرایع /459; بحارالانوار ج97/116.
91
11 . روح اسلام از زبونى فرو دستى و عقب ماندگى نفرت دارد. مذاق اخلاق اسلامى فرومایگى را بد مى داند. برنامه و هدف نظام اخلاقى اسلام ساختن مؤمنانِ نستوه عزتمند سربلند غیور رشید استوار قامت و استوار روح است. بیشتر تعلیمات مکتب چنین سمت و سویى را دارند. در عرصه علم مؤمنان را اهل خرد منطق و استدلال مى خواهد و اجتهاد را در تمامى زمینه ها و مسائل دینى براى همه مى طلبد. این مهم در جاى جاى دعاها زیارات و روایات جلوه گرست در قرآن آمده:
92
(العزة للّه ولرسوله) یا در حدیث آمده (الإسلام یعلُوا ولاً یُعلى علیه) و...
93
12 . (وسائل الشیعه) شیخ حر عاملى ج4/1152. داراحیاء التراث العربى.
94
13. (همان مدرک) /1053.
95
14 . (همان مدرک) . میرزا جواد آقا ملکى قدس سره مى گوید:
96
(از شیخ جلیل ما) عارف عامل و عامل [ ملا حسینقلى همدانى] عمل مجربى که قلب را صلاح کند پرسش شد.
97
فرمود: عملى را مؤثرتر از مداومت بر ذکر یونسیه در سجده طولانى و قراءت سوره قدر در شب جمعه و عصر آن ندیدم.
98
سپس فرمود: شاگردان و اصحاب آن بزرگوار بدین عمل کردند).
99
اسرار الصلواة /270.
100
ORIGINAL_ARTICLE
دیدار با صاحب نظران
https://jh.isca.ac.ir/article_3378_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
1994-05-22
121
127
ORIGINAL_ARTICLE
مکتب و مصلحت 8
https://jh.isca.ac.ir/article_3379_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
1994-05-22
128
158
1 < فتوح البلدان > احمد بن عیسى البلاذرى ترجمه آذرتاش آذرنوش سروش چاپ دوّم 92
1
2 < السیرة الائمة الاثنى عشر > هاشم معروف الحسنى ج 1و 162
2
3 < الحیاة السیاسیة للامام الحسن > جعفر
3
مرتضى العاملى 117به بعد.
4
4 <تاریخ یعقوبى > ج 1532دارالصادر ; < الامامة والسیاسة > ابن قتیبه دینورى 25 مطبعة الحلبى مصر ; < فتوح البلدان > بلاذرى آذرنوش 26
5
5 < الامامة والسیاسة> ابن فتیبه دینورى 25
6
6 < السیرة الأئمة الاثنى عشر > هاشم معروف الحسنى .
7
7 < الامامة والسیاسة > ابن فتیبه 49
8
8 < الحیاة السیاسة > للامام لاحسن > جعفر مرتضى العالمى 154
9
9 < اعیان الشیعه > سید محسن امین ج 1 567; < مقاتل الطالبین > ابوالفرج اصفهانى تحقیق احمد صقر 52دار المعرفة بیروت .
10
10 < اعیان الشیعه > سید محسن امین ج 1 567; < مقاتل الطالبین > ابو الفرج اصفهانى > 55
11
11 < اعیان الشیعه > سید محسن امین ج 1 566.
12
12 < بحار الأنوار > ج 44 58 مؤسسة الوفا بیروت
13
13. < السهم الثاقب > بحر العلوم بیت 433 به نقل از < ترجمة الامام الحسن > ابن عساکر مؤسسة المحمودى للطباعة والنشر 13 پاورقى .
14
14 < الامام المجتبى > حسن مصطفوى 93
15
15 < مناقب > ابن شهر آشوب ج 2 18 مطبعة علمیة قم .
16
16 < همان مدرک > ج 2 18
17
17 < الامام المجتبى > حسن مصطفوى 243 به نقل از < شرح نهج البلاغه > ابن ابى الحدید ج 4 4
18
18 < ترجمة الامام الحسن > ابن عساکر 221
19
19 < همان مدرک > 27 ـ 223
20
20 < همان مدرک > 220
21
21 < همان مدرک > 221 پاورقى به نقل ز < تاریخ دمشق > ج 21 31 ذیل احوال سعید بن عاص .
22
22 < السیرة الائمة الاثنى عشر > هاشم معروف الحسنى ج 2 26
23
23 < الامام الحسین > باقر شریف القرشى ج 2 223 مکتبة الدوارى قم .
24
24 < همان مدرک > 203
25
25 < اعیان الشیعه > سید محسن امین ج 1 587.
26
26 < همان مدرک > 588
27
27 < اندیشه سیاسى در اسلام معاصر > حمید عنایت ترجمهء بهاء الدین خرمشاهى 322 خوارزمى تهران .
28
28 < اعیان الشیعه > سید محسن امین ج 1 589.
29
29 < تشیع در مسیر تاریخ >. دکتر سید حسین جعفرى ترجمه دکتر سید محمد تقى آیت اللهى دفتر نشر فرهنگ اسلامى 159
30
30 < اعیان الشیعه > ج 1 589
31
31 < بحار الانوار > علامه مجلسى ج 44 368
32
32 < اعیان الشیعه > ج 1 59
33
33 < پس از پنجاه سال پژوهشى تازه پیرامون قیام امام حسین دکتر جعفر شهیدى دفتر نشر فرهنگ اسلامى 122به بعد.
34
34 < انصار الحسین > محمد مهدى شمس الدین ترجمه ناصر هاشم زاده 127 امیر کبیر.
35
35 < مقاتل الطالبین > ابو الفرج اصفهانى 62 دار الکتاب للطباعة و النشر قم .
36
36 < مناقب > ابن شهر آشوب .
37
37 < اعیان الشیعة > ج 1 67
38
38 < همان مدرک > ج 1 593
39
39 < حسین و ارث آدم > دکتر شریعتى مجموعه آثار 19 24 انتشارات قلم .
40
40 < شهید جاوید > صالحى نجف آبادى 214 چاپ پانزدهم نمونه قم .
41
41 < شهید آگاه > لطف الله صافى 334 چاپ سوم مؤسسه نشر و تبلیغ .
42
42 < الارشاد > مفید ترجمه رسولى محلاتى ج 2 77 علمیه اسلامیه تهران .
43
43 < همان مدرک > 86ـ 87; < تجارب الامم > ابن مسکویه با تحقیق ابو القاسم امامى ج 2 59 64سروش ; < اخبار الطوال > دینورى با تحقیق عبد المنعم عامر 249; < وقعة الطف > ابو مخنف تحقیق محمد هادى یوسفى 186مؤسسة الشر الاسلامى ; < الکامل فى التاریخ > ابن اثیر ترجمه محمد حسین روحانى ج 5 2228 اساطیر تهران .
44
44 در نقل طبرسى از ابو مخنف مسأله رفتن به شام وبیعت با یزید مطرح شده است . به عنوان یکى از سه پیشنهاد امام به عمر بن سعد. همچنین ابن سعد در نامهء خویش به ابن زیاد آن را آورده است < وقعة الطف > 187 ابن اثیر نیز آن را نقل مى کند. اما مورخان دیگر به نقل آن نپرداخته اند اهمیت موضوع موجب مى شود که اعتماد به نقل طبرى و ابن اثیر کاهش یابد و در نتیجه تحلیل آقاى دکتر شهیدى به راستى نزدیک آید:
45
< بدون شک قسمت سوم این پیشنهاد ( رفتن به شام و بیعت با یزید ) درست نیست و چنانکه بعض مورخان نوشته اند: پسر سعد به خاطر طفره رفتن از جنگ و شانه از زیر بار مأموریت خالى کردن آن راافزوده است .>
46
<پس از پنجاه سال پژوهش تازه پیرامون قیام امام حسین > 164
47
ORIGINAL_ARTICLE
الجمل
https://jh.isca.ac.ir/article_3380_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
1994-05-22
159
164
ORIGINAL_ARTICLE
نقد و بررسى فصل الخطاب1
https://jh.isca.ac.ir/article_3381_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
1994-05-22
165
199
1 . (سوره حج) آیه 11.
1
2 . (سوره مائده) آیه 41.
2
3 . (سوره توبه) آیه 03.
3
4 . (فصل الخطاب) محدث نورى /38. علامه مجلسى در (بحارالانوار) ج28 فصلى را به این گونه روایات اختصاص مى دهد.
4
5 . (سوره لیل) آیه 17.
5
6 . (همان سوره) آیه 21.
6
7 . (همان سوره) آیه 02.
7
8 . (سیرت رسول اللّه) ترجمه و انشاى محمد رفیع الدین اسحق بن محمد همدانى با تصحیحات و مقدمه دکتر اصغر مهدوى ج1/467 خوارزمى.
8
9 . (سوره حشر) آیه 6.
9
01 . (البیان فى تفسیر القرآن) آیه اللّه سید ابوالقاسم خوئى/211 ـ 212 انوار الهدى.
10
11 . (طبقات الکبرى) این سعد ج2/342 دار صادر بیروت.
11
12 . (سنن نسائى) به شرح الحافظ جلال الدین سیوطى ج2/97 ـ 98 دارالفکر بیروت; (سنن ابن ماجه) ج1/315 ج586 دار احیاء التراث العربى بیروت.
12
13 . (در المنثور) جلال الدین سیوطى ج1/21 کتابخانه آیة اللّه مرعشى; (الجامع لأحکام القرآن) قرطبى ج1/152 دار احیاء التراث العربى بیروت.
13
14 . (سنن ابن ماجه) ج2/853 باب رجم دار احیاء التراث العربى بیروت.
14
15 . (کتاب سلیم بن قیس هلالى) ; (فصل الخطاب) محدث نورى / 4 ـ 6.
15
16 .(بحارالأنوار) علامه مجلسى ج89 [92 چاپ ایران]/41 مؤسسة الوفا بیروت.
16
17 . (فصل الخطاب) محدث نورى /6.
17
18 . (معرفة الحدیث) محمد باقر بهبودى/256 انتشارات علمى و فرهنگى تهران.
18
19 . (کتاب سلیم بن قیس هلالى) /223 ـ 226 چاپ نجف.
19
02 . (معجم رجال الحدیث) آیة اللّه خوئى ج1/18 دار الزهراء بیروت.
20
21 . (معرفة الحدیث) محمد باقر بهبودى/99.
21
22 . (تفسیر القرآن الکریم) سید عبداللّه شُبّر/12 مقدمه دار احیاء التراث العربى بیروت; (الدر المنثور) جلال الدین سیوطى ج3/269.
22
23 . (بحارالانوار) علامه مجلسى ج89 [92 چاپ ایران]/48 کتاب القرآن مؤسسة الوفاء بیروت.
23
24 . (اختیار معرفة الرجال المعروف برجال الکشى) شیخ طوسى تصحیح: حسن مصطفوى/546 دانشگاه مشهد. نجاشى درباره وى مى گوید:
24
(ضعیف جداً فاسد الاعتقاد لایعتمد فى شیٌ وکان ورد قم وقد اشتهر بالکذب بالکوفه ونزل على احمدبن محمد بن عیسى مدة ثم تشهر بالغلو فجفى واخرجه احمد بن محمد عیسى عن قم.)
25
ر . ک: (رجال نجاشى) تحقیق: محمد جواد نائینى ج2/216 دارالاضواء بیروت.
26
25 . (بحارالانوار) ج89/48.
27
26 . (سوره یس) آیه 63 ـ 64.
28
27 . (بحارالانوار) ج1/26 ـ 27.
29
28 . (همان مدرک) /7.
30
29 . (همان مدرک) ج89/48; (فصل الخطاب)/2.
31
03 . (الفهرست) شیخ طوسى تصحیح: سید محمد صادق آل بحرالعلوم/02 نجف.
32
31 . (قاموس الرجال) شیخ محمد تقى تسترى ج1/059 انشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین قم.
33
32 . (همان مدرک).
34
33 . (اصول کافى) ثقة الاسلام کلینى تصحیح: على اکبر غفارى ج1/525 ـ 526 دارالتعارف بیروت.
35
34 . (رجال النجاشى) ج1/203 ـ 303.
36