ORIGINAL_ARTICLE
مبادى ناهمسازى حکومت و مردم
https://jh.isca.ac.ir/article_3453_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
1992-11-22
3
21
1 . (سیاست) ارسطو ترجمه دکتر حمید عنایت /شانزده.
1
2 . (نهج البلاغه) خطبه 40.
2
3 . درباره خوارج به منبع مراجعه شود.
3
4 . (خداوندان اندیشه سیاسى) مایکل .فاستر ترجمه جواد شیخ الاسلامى ج /1 قسمت اوّل 131/.
4
5 . (سیر حکمت در اروپا) محمد على فروغى 24/.
5
6 . (سیاست) ارسطو کتاب سوم 158/.
6
7 . (خداوندان اندیشه سیاسى) ج/1 قسمت دوّم 446/.
7
8 . (همان مدرک) 452/.
8
9 . (همان مدرک) 472/.
9
10 . (سوره نساء) آیه 59.
10
11 . (سوره مائده) آیه 55.
11
12 . (سوره بقره) آیه 124.
12
13 . (سوره ص) آیه 26.
13
14 . (رویاروى مسلکها و جنبشهاى سیاسى) على السّمان ترجمه حمید نوحى 103/.
14
15 . محققان و مورخان از سال 60 هجرى تا سال 260 هجرى قمرى بیش از دویست قیام و شورش در قلمرو حکومت اسلامى ثبت کرده اند.
15
این نضتهاى دینى و شورشهاى نژادى و ملى در کتب تاریخى چون: تاریخ طبرى تاریخ ابن خلدون سیره ابن هشام و... به گونه پراکنده یادشده است.
16
16 . (نهج البلاغه) فیض الاسلام 1118/.
17
17 . (همان مدرک) 935/.
18
18 . (سیاست نامه) خواجه نظام الملک تصحیح عباس اقبال 22/. با اندکى تغییر در عبارات.
19
19 . (همان مدرک) 23/.
20
20 . (نصیحة الملوک) امام محمد غزالى طوسى 107/.
21
21 . (همان مدرک) 394.
22
22 . (مکاتب فارسى) غزالى 16.
23
23 . (همان مدرک) 52.
24
24 . (زعماء الاصلاح فی العصر الحدیث) احمد امین 59/.
25
25 . (سیرى در اندیشه سیاسى غرب) 119/.
26
26 . (همان مدرک) 158/
27
27 . (رویاروى مسلکها و جنبشهاى سیاسى در خاور میانه عربى) على السّمان حمید نوحى 38/.
28
28 . (نهج البلاغه) عهد نامه مالک اشتر 1019/.
29
29 . (همان مدرک) 996/.
30
ORIGINAL_ARTICLE
رهنمودهایى در تحول حوزه
https://jh.isca.ac.ir/article_3454_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
1992-11-22
22
42
ORIGINAL_ARTICLE
مصاحبه با آیة الله حاج شیخ حیدر على محقق
https://jh.isca.ac.ir/article_3455_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
1992-11-22
43
59
ORIGINAL_ARTICLE
مبانى فقهى اردبیلى1 اصل سهولت
https://jh.isca.ac.ir/article_3456_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
1992-11-22
60
85
1 . (تفسیر الکبیر) فخررازى داراحیاء التراث العربى ج91/5; (مجمع البیان) طبرسى اسلامیه ج275/1; (التبیان) شیخ طوسى داراحیاء التراث العربى ج 124/2.
1
2 . (مجمع البیان) طبرسى ج277/1.
2
3 . (التبیان) شیخ طوسى 125/2.
3
4 . (مسالک الافهام) فاضل جواد کاظمى مکتبه مرتضویه ج333/1.
4
5 . (البحر المحیط) ابوحیان اندلسى ج42/2 داراحیاء التراث العربى.
5
6 . (صافى) فیض کاشانى ج222/1.
6
7 . (روح المعانى) الوسى دارالفکر ج14/5.
7
8 . (تفسیر قرطبى) دارالکتب العربى قاهره ج149/5.
8
9 . (تفسیر الکبیر) فخر رازى.
9
10 . (تفسیر طبرى) ج19/5.
10
11 . (تفسیر قرطبى) ج149/5.
11
12 . (روح البیان) اسماعیل حقى مکتبة عثمانیه ج193/2.
12
13 . در زمینه روایات اهل سنت ر . ک . (الدر المنثور) سیوطى دارالفکر ج465/1; (تفسیر القرآن العظیم) ابن کثیر دارالکتب العلمیه ج324/1; (تفسیر القاسمى) دارالفکر ج87/3.
13
14 . (وسائل الشیعه) شیخ حرعاملى ج74/14.
14
15 . (همان مدرک) ج 15/1.
15
16 . (بحار الانوار) محمد باقر مجلسى ج72/6.
16
17 . (مستمسک العروة الوثقى) السید محسن الحکیم ج274/8.
17
18 . (مجمع الفایده والبرهان) ج71/1.
18
19 . (الخلاف) شیخ طوسى نشر جامعه مدرسین ج219/1; (جواهر الکلام) محمد حسن نجفى
19
20 . (مجمع الفایده والبرهان) ج74/1.
20
21 . (جواهر الکلام) محمد حسن نجفى ج28/2.
21
22 . (مجمع الفایده والبرهان) ج90/1.
22
23 . (همان مدرک) ج98/1.
23
24 . (همان مدرک) ج99/1.
24
25 . (جواهر الکلام) محمد حسن نجفى ج199/2.
25
26 . (مجمع الفایده والبرهان) ج105/1.
26
27 . (جواهر الکلام) محمد حسن نجفى ج157/5.
27
28 . (مجمع الفایده) ج225/1.
28
29 . (الخلاف) ج197/1.
29
30 . (مصباح الاصول) سید ابوالقاسم خوئى ج67/2.
30
31 . (مجمع الفایده) ج282/1.
31
32 . (جواهر الکلام) محمد حسن نجفى ج24/2.
32
33 . (مجمع الفایده) 288/1.
33
34 . (همان مدرک) ج289/1.
34
35 . (جواهر الکلام) محمد حسن نجفى ج311/1.
35
36 . (مجمع الفایده) ج305/1.
36
37 . (مستمسک العروة الوثقى) 37/2.
37
38 . (مجمع الفایده) ج335/1.
38
39 . (همان مدرک) ج338/1.
39
40 . (همان مدرک) ج361/1.
40
41 . (الحدائق الناضره) یوسف البحرانى ج281/1.
41
42 . (مجمع الفایده) ج361/1.
42
43 . (همان مدرک) ج55/2 374 ـ 376 و ج187/3ـ 190.
43
44 . (همان مدرک) ج59/2.
44
45 . (همان مدرک) ج 60/2.
45
46 . (همان مدرک) ج69/2.
46
47 . (جواهر الکلام) محمد حسن نجفى ج162/8.
47
48 . (مجمع الفایده) ج 105/2.
48
49 . (همان مدرک) ج213/3.
49
50 . (همان مدرک) ج219/9.
50
51 . (همان مدرک) ج317/9.
51
52 . (همان مدرک) ج339/9.
52
ORIGINAL_ARTICLE
عالم ربانى سید موسى زرآبادى
https://jh.isca.ac.ir/article_3457_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
1992-11-22
86
98
1 . (استاد اعظم آقاى حاجى میرزا ابوالحسن قزوینى ... در قزوین به درس مرحوم فقیه محقق حاج ملاّ على اکبر (سیادهنى) تاکستانى ساکن قزوین... حاضر شده اند).
1
(مرحوم حاج ملا على اکبر از اعاظم تلامیذ میرزاى رشتى بود.)
2
الشواهد الربوبیّة مقدمه / صد و سى و نه به قلم استاد محترم سیدجلال الدین آشتیانى.
3
2 . درباره (مکتب تفکیک) و معرفى آن نوشته اى مختصر گرد آورده ام که به زودى انتشار خواهد یافت.
4
3 . بیقین یاد کرد این گونه مردان معنوى و بزرگ با عبادتى و خواندن قرآنى و انفاق به مستمندى به نیت آنان موجب افزایش توفیق خواهد بود براى هرکس بویژه طلاب جوان.
5
4 . تعبیر (فیض تشرف) را به سیاق عبارت آلهیان آوردم لیکن به یاد دارم که آنچه در این باره در مورد حضرت سیّد شنیدم از شاگرد دیگر وى مرحوم شیخ على اکبر الهیان تنکابنى (م: 1380 ق) بود.
6
5 . عبارات بتقریب.
7
ORIGINAL_ARTICLE
دین و تکنولوژى 3
https://jh.isca.ac.ir/article_3458_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
1992-11-22
99
115
1 . (خانواده و جامعه) ویلیام. جى . گود ترجمه ویدا ناصحى انتشارات بنگاه ترجمه و نشر کتاب همین طور گى روشه استاد جامعه شناسى دانشگاه مونرال کانادا در کتاب (تغییرات اجتماعى) چنین مى گوید: (گرچه جامعه شناسى تاکنون جامعه را از جنبه تاریخیش نیز مورد مطالعه قرار داده است... ولى از طرف دیگر نیز بایستى به این مسأله
1
توجه نمود که جامعه شناسى در تحلیل تاریخى خود از جامعه پیشرفت چندانى ننموده است.)
2
2 . (تکنولوژى نیرومندترین عامل تحول در جامعه ماست... از این رو تکنولوژى ابزارى است که با توسعه و تغییر شکل مداوم خود جامعه ها را نیز پیوسته تغییر شکل مى دهد.)
3
مدیریت انتقال تکنولوژى و توسعه نواز شریف ترجمه رشید اصلانى /20.
4
3 . (آینده نگرى) از موضوعاتى مى باشد که بویژه در چند دهه اخیر بسیار مورد توجه جوامع علمى ـ تخصصى ویژه پژوهشگران زمینه هاى اجتماعى ـ اقتصادى قرار گرفته است. هم اکنون در بسیارى از کشورها مراکز پژوهش و تحقیق در مورد آینده به وجود آمده است که موضوع کار آنان تأمل پیرامون جهان آینده اى است که پیش روى داریم. منجمله این مراکز (جامعه جهانى آینده) world future society کـه مــرکز آن در ایالات متحده امریکاست و مدعى ده ها هزار عضو از متخصصین و غیر متخصصین در زمینه هاى مختلف مى باشد و نمونه دیگر این مراکز انجمنى به نام (کلوپ رم) که توسط حدود سى تن از دانشمندان و سیاستمداران کشورهاى مختلف در شهر رم مرکز ایتالیا پایه گذارى شد مى باشد. این انجمن تاکنون آثار فراوانى پیرامون مسایل مختلف اجتماعى ـ اقتصادى از جمله آینده و آینده نگرى منتشر نموده است که مى توان از موارد زیر یاد نمود:
5
1 . محدودیت رشد (1972. م .)
6
2 . کیفیت بشرى ادعانامه اى علیه انسان گرایى نوین (1975)
7
3 . معماى بشرى آینده و یادگیرى (1979).
8
4 . آینده در دستهاى ماست. (1981).
9
5 . جهان در آستانه قرن بیست و یکم (1983).
10
6 . جهان به کجا مى رود (1985).
11
4 . انقلاب صنعتى اوّل و دوّم نامهایى مى باشد که آدام شاف نویسنده کتاب: (جهان به کجا مى رود) (ترجمه فریدون نوایى پاییز 69 نشر آگاه) بر این دو نقطه عطف از تاریخ بشرى مى گذرد. به عقیده او: (ماهیت انقلاب نخست [صنعتى] که در اواخر قرن هیجدهم و آغاز قرن نوزدهم رخ داد . . . عبارت از این بود که در تولید نیروى ماشین جایگزین کار بدنى انسان شد.... در حالى که مضمون انقلاب دوّم صنعتى یعنى انقلاب کنونى در این نهفته است که دستگاههاى خودکار قابلیتهاى فکر بشر را تکمیل کرده جاى آن را مى گیرد.... وجه تمایز این دو پدیده در این است که انقلاب نخست به تسهیل کاربرد و افزایش کارآیى کارِ انسان منتهى شد در حالى
12
که انقلاب کنونى و دستاوردهاى آن ضرورت کار جسمانى انسان را به طور کلى از میان مى برد)
13
5 . (انگیزش و شخصیت) ابراهام. ا چ . مزلو /ترجمه احمد رضوانى انتشارات آستان قدس چاپ دوم69ـ84/69
14
6 . (ویژگیهاى قرون جدید) دکتر على شریعتى دفتر تدوین و تنظیم مجموعه آثار 339 تابستان 67.
15
7 . (انسان تک ساحتى) هربرت مارکوزه ترجمه دکتر محسن موٌیدى انتشارات امیرکبیر اسفند 1350 / 9.
16
8 . (انسان براى خویشتن) اریک فروم ترجمه اکبر تبریزى انتشارات کتاب بهجت مهرماه 1361 / 15 ـ 14.
17
9 . (راه و رسم زندگى و نیایش) الکسیس کارل دکتر پرویز دبیرى 42/ چاپ هفتم چاپخانه فردوسى اصفهان.
18
10 . انگیزش و شخصیت / 81.
19
11 . (مقدمه اى بر جامعه شناسى و سیر و تحول و تکامل جامعه ) دکتر محمد حسین فرجاد نشر آرام زمستان 1368 156.
20
12 . (گفتیم و نگفتیم) محمد على اسلامى ندوشن / 69 انتشارات یزدان.
21
13 . (غربت غرب) احسان نراقى انتشارات امیرکبیر چاپ چهارم 6/1356.
22
14 . واژه الیناسیون بیشتر تاریخچه و کاربرد فلسفى داشته است تا جامعه شناسى و یا انسان شناسى. این اصطلاح ابتدا در فلسفه ایده آلیسم هگل به چشم مى خورد و سپس با تعابیر گوناگون به فلسفه هاى دیگر چون فلسفه مارکسیسم و یا فلسفه اگزیستانیالیسم رسوخ نموده است. براى کسانى که علاقه مند به فراهم آوردن اطلاعات بیشترى در این زمینه مى باشند مطالعه کتاب (درد بى خویشتن) نوشته آقاى نجف دریابندرى انتشارا ت (کتاب پرواز اردیبهشت 1369 را مفید مى دانیم .
23
15 . (ویژگیهاى قرون جدید) / 364.
24
16 . (تاریخ تمدن) دکتر على شریعتى ج2 / 238.
25
17 . تعبیر از دکتر شریعتى در کتاب: (ویژگیهاى قرون جدید) / 337.
26
18 . (انقلاب امید) اریک فروم ترجمه مجید روشنگر انتشارات مروارید چاپ اوّل 68 / 48.
27
19 . (انسان تک ساحتى) هربرت مارکوزه.
28
ORIGINAL_ARTICLE
دستورالعمل اخلاقى از فقیه و عارف وارسته آقا میرحسین قزوینى قدس سره
https://jh.isca.ac.ir/article_3459_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
1992-11-22
116
132
پاورقىها :
1
. 1 «تتمیم امل الامل» ، شیخ عبد البتى قزوینى / 52؛ «اعیان الشیعه» ، ج 227 / 2 او ، از شاگردان مبرّز آقا جمال الدین خوانسارى و پدر فرزانهاش امیر معصوم و علاّمه مجلسى بود . از آنان و آقا جعفر خوانسارى ، امیر سید عبد الباقى ، محمد باقر بن محمد باقر هزار جریبى ، شیخ محمد مهدى فتونى عاملى و شیخ یوسف بحرانى ، صاحب حدائق ، روایت کرده است .
2
. 2 «اعیان الشیعة» ، ج 143 / 10.
3
. 3 «تتمیع امل الامل» ، 131؛ «الکرام البررة» . آقا بزرگ تهرانى ، ج 373 / 1 ، 374.
4
. 4 «اعیان الشیّعة» ، ج 414 / 5.
5
. 5 «روضات الجنّات» ، محمد باقر موسوى خوانسارى ، ج 365 . 2.
6
. 6 «تتمیع امل الامل» ، 131.
7
. 7 «الذّریعة الى تصانیف الشیعه» ، علامه شیخ آقا بزرگ تهرانى ، ج 179 / 21.
8
. 8 «منتخب التّواریخ» ، محمّد هاشمبن محمّد على خراسانى / 739.
9
. 9 «تتمیم امل الامل» ، / 86 ، 84.
10
. 10 «مکارم الاثار» ، میرزا محمد على معلّم حبیب آبادى ، ج 1 و 340 / 2.
11
. 11 «روضات الجّنات» ، ج 365 / 2.
12
. 12 «ریحانة الادب» ، ج 3 و 449 / 4.
13
. 13 «تتمیم امل الامل» ،/ 131.
14
. 14 «مکارم الاثار» ، ج 1 و 341 / 2؛«روضات الجنات» ، ج 365 / 2.
15
مرحوم شیخ عباس قمى مىنویسد:«قبرش در قزوین مزارى است معروف ، مردم تبرک مىجویند به آن و حائج خود را در آن مقام شریف از خدا مىطلبند و کرامات بسیار از این سر مىزند .
16
«فوائد الرضویه» ، 128.
17
. 15 «الذریعة» ، ج 178 / 21.
18
. 16 «الکرام البررة فى القرن الثالث بعد العشره» ، ج 374 / 1؛ «اعیان الشیعة» ، ج 414 / 5.
19
. 17 «الکرام البررة» ، ج 374 / 1.
20
. 18 «اعیان الشیعة» ، ج 44 / 5؛ «الذریعة» ، ج 81 / 3.
21
. 19 «الذریعة» ج 201 / 24.
22
. 20 «تتمیم امل الامل» ، 123؛ «الکلام البررة» ، ج 374 / 1.
23
. 21 «مکارم الاثار» ، ج 11 و 341 / 2.
24
. 22 «الکلام البررة» ، ج 374 / 1.
25
. 23 «همان مدرک»؛ «اعیان الشیعة» ، ج 415 / 5.
26
. 23 «مکارم الاثار» ، ج 1 و 341 / 2.
27
. 24 «اعیان الشیعة» ، ج 415 / 5.
28
. 25 «سوره فرقان» ، آیه 24.
29
. 26 «سوره قلم» ، آیه 4.
30
امام خمینى ، قدّس سرّه:
31
نکته مهمّى که همه ما باید به آن توجه کنیم و آن را اصل و اساس سیاست خود با بیگانگان قرار دهیم ، این است که دشمنان ما و جهانخواران تا کى و تا کجا ما را تحمّل مىکنند و تا چه مرزى استقلال و آزادى ما را قبول دارند . به یقین آنان مرزى جز عدول از همه هویّتها و ارزشهاى معنوى و الهى مان ، نمىشناسند . به گفته قرآن کریم: هرگز دست از مقاتله و ستیز با شما بر نمىدارند ، مگر که شما را از دین تان برگردانند . ما ، چه بخواهیم و چه نخواهیم ، صهیونیستها و آمریکا و شوروى در تعقیب مان خواهند بود تا هویت دینى و شرافت مکتبى مان را لکّه دار نمایند .بعضى مغرضین ما را به اعمال سیاست نفرت و کینه توزى در مجامع جهانى توصیف و مورد شماتت قرار مىدهند و با دلسوزیهاى بى مورد و اعتراضهاى کودکانه مىگویند: جمهورى اسلامى سبب دشمنیها شده است و از چشم غرب و شرق و ایادیشان افتاده است .
32
صحیفه نور ، ج 238 / 20
33
ORIGINAL_ARTICLE
با پژوهشگران و محققان
https://jh.isca.ac.ir/article_3460_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
1992-11-22
133
135
ORIGINAL_ARTICLE
سیماى حوزه در مطبوعات
https://jh.isca.ac.ir/article_3461_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
1992-11-22
136
147
ORIGINAL_ARTICLE
کتابخانه حوزه
https://jh.isca.ac.ir/article_3462_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
1992-11-22
148
160
ORIGINAL_ARTICLE
مقاله رسیده : دامن فکر بلند
https://jh.isca.ac.ir/article_3463_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
1992-11-22
161
177
احمد
عابدی
1
AUTHOR
* . عنوان از این بیت گرفته شده است:
1
دامن فکر بلند آسان نمى آید بدست
2
سرو مى پیچد بخودتا قامتى موزون کند
3
1 . (هزار و یک نکته ج2 /824 سرح العیون/42.
4
2 . (الاسفار الاربعة) ج120/.
5
3 . (شرح منظومه) حکمت 2/.
6
4 . (نامه کندى به المعتصم باللّه / 63.
7
5 . (غرر الحکم) ج1 /72 ش1813.
8
6 . (سوره اسراء) آیه /63.
9
7 . (سوره حشر) آیه 20.
10
8 . (غرر الحکم) ج1 /459 ش75. بعضى در انتساب این کلام به حضرت امیر صلوات الله علیه تردید کرده و قرائنى نیز بر آن اقامه کرده اند. ر . ک: شرح محقق خوانسارى بر غرر الحکم ج4/221.
11
9 . (اصول فلسفه و روش رئالیسم) ج1/کب.
12
10 . (فصوص الحکم) فص حکمة قلبیة فى کلمة شعیبیة /125.
13
11 . (جامع الحکة) / 339.
14
12 . (مجموعه مقالات) 74/.
15
13 . (النجات) / 923.
16
14 .(التعلیقات) 23/.
17
15 . (غرر الحکم) ج2/ 625 ش301;. (عوالى اللالى) ج4/102.
18
16 . (اربعین) شیخ بهائى /355.
19
17 . (التعلیقات) / 34.
20
18 . (الاسفار الاربعة) ج8/343.
21
19 . (سوره اسراء) آیه 84.
22
20 . (اصول الکافى) ج1/104. براى شرح و تفسیر این حدیث رجوع شود به (سرح العیون) /53.
23
21 . (عهد عتیق) (تورات) سفر پیدایش باب 1/28.
24
22 . (جامع الحکمة) 45/
25
23 . (مسند الامام) احمد بن حنبل ج256/4 (الجامع لاحکام القرآن) ج232/14 (مستدرک الحاکم) ج289/1(سنن البیهقى) ج1/86. (صحیح مسلم بشرح النووى) ج159/6..
26
24 . (لسان العرب) ج67/15 مادة عصا; (صحیح مسلم بشرح النووى) ج 159/6
27
25 . (الصحیفة السجادیة) دعاى 28 فى التضرع الى الله /157.
28
26 . (اساس التوحید) / 30.
29
27 . (رسائل حکمیه) /172.
30
28 . (التعلیقات) / 114.
31
29 . (غرر الحکم) ج2/619 ح187.
32
30 . (غرر الحکم) ج2/619 ح188.
33
31 . (الذریعة الى تصانیف الشیعة) ج24/259.
34
32 . (دیوان حافظ) تصحیح پژمان بختیارى /152.
35
33 . (الطبیعیات من الشفا) ج1/1.
36
34 . (الخصال) / 643.
37
35 . (مفاتیح الغیب) /526.
38
36 . (شرح الاشارات والتنبیهات) ج2 نمط3 فصل 1/292.
39
ORIGINAL_ARTICLE
گزیده نامه ها
https://jh.isca.ac.ir/article_3464_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
1992-11-22
177
189