ORIGINAL_ARTICLE
سکان دارى انقلاب
https://jh.isca.ac.ir/article_3910_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
1988-11-22
3
22
پاورقى ها:
1
1.[...شما را قدرى به فکر بیندازم . آنچه که امروز درایران مى گذرد واقعا جالب است . ما تاریخمان آنچنان بسرعت دارد ورق مى خورد که فرصت خواندن ورقه هاى تاریخمان را نمى کنیم یعنى تاریخ امروز را هنوز نخوانده ایم فردا تاریخ بزرگتر آمده نرسیده ایم تجزیه و تحلیل کنیم]... هاشمى رفسنجانى نمازجمعه تهران 60/06/13.
2
2.روزنامه جمهورى اسلامى 64/04/11. بااین که دیگرى مسوولان کشور نیز در فرصتهاى گوناگون از مشکلات مدیریتى کشور سخن گفته اند لکن دراین نوشتار بیشترین استشهاداز زبان نخست وزیر آورده شده است . بدان جهت که وى در سختترین شرایط طولانى ترین مدیریت را بگونه مستقیم بعهده داشته و بیشتر ملموستراز دیگران با مشکلات اداره کشور گریبانگیر بوده و پیداست که[ صاحب البیت ادرى بما فى البیت] است .
3
3. همان مدرک .
4
4. در شوراى نگهبان شوراى عالى قضایى نیروهاى مسلح امامت جمعه و نمایندگى دراستانها و در هر مورد دیگر امام امت مسوولى را که انتخاب کرده اند تا جایى که ممکن بود به تعویض آن دست نزده اند.این موارد باید براى دیگر مسوولان جامعه سرمشق باشد.
5
5.[روزنامه جمهورى اسلامى] 67/04/11.
6
6. بنگرید به معضل[ اعتیاد] که تاکنون چند بارادعاى نابودى آن در آینده نزدیک شده است و چند طرح براى آن ریخته شده است . آنچه که از همه آن رجز خوانیها عاید شده است انبوهى معتاداست که روزبروز بیشتر مى شود.
7
7.روزنامه جمهورى اسلامى 67/04/11.
8
ORIGINAL_ARTICLE
مصاحبه با استاد آیت الله حسین نورى قسمت سوم
https://jh.isca.ac.ir/article_3911_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
1988-11-22
23
49
پاورقى ها
1
1. اصول کافى ج 1.47.
2
2. همان مدرک .
3
3. همان مدرک .
4
4. همان مدرک .
5
5.نهج البلاغه صبحى صالح کلمات قصار 432.
6
6. اصول کافى ج 1.46.
7
7. همان مدرک .47.
8
8. همان مدرک 44.
9
9. همان مدرک .
10
10. همان مدرک .36.
11
11.بحارالانوار ج 2.32.
12
12. همان مدرک .3534.
13
13. همان مدرک 33. اصول کافى ج 2.128.
14
14.بحارالانوار ج 2.37.
15
15. اصول کافى ج 1.32.
16
16. همان مدرک ج 1.32.
17
17.بحارالانوار ج /05/2
18
18. همان مدرک ج 2.26.
19
19.سنن ابن ماجه حدیث 3170.1058.
20
20. امالى صدوق 344.
21
21.کشف الخفا ج 1.513 حدیث 1369.
22
22.جامع الاصول ج 11.185 حدیث 8716.
23
23.سوره احزاب آیه 23.
24
24.روضات الجنات ج 7.54.
25
25.جواهر ج 7.199198.
26
26.نهج البلاغه خطبه 18.
27
27.سوره نساء آیه 141.
28
ORIGINAL_ARTICLE
خطر نظم و نظام تشکیلاتى براى حوزه ها
https://jh.isca.ac.ir/article_3912_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
1988-11-22
50
64
پاورقى ها
1
1.سوره ملک آیه 4و5.
2
2. دوازده مقاله پیشین به ترتیب در شماره هاى 14 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 آمده است .
3
3.این سخن مستنداست به کلام على[ ع] است که مى فرماید: لیس العاقل من یعرف الخیر من الشر ولکن العاقل من یعرف خیرالشرین .[ بحارالانوار] ج /06/78
4
4.گزارشى از سابقه تاریخى واوضاع کنونى حوزه علمیه مشهد .135.
5
ORIGINAL_ARTICLE
آزادى تفکر 5 : آفات تفکر
https://jh.isca.ac.ir/article_3913_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
1988-11-22
65
80
پاورقى ها
1
1.علوم اسلامى منطق استاد مطهرى .98.
2
2.شناخت روش علوم یا فلسفه علمى فیلیسین شاله ترجمه یحیى مهدوى .25.
3
3.فرهنگ معین ج 5.535.
4
4.سوره اسراء آیه 34.
5
5.بحارالانوار ج 2.122.
6
6.سوره انعام آیه 116.
7
7.سوره اسراء آیه 11.
8
8. المیزان ج 12.51.
9
9.سوره مائده آیه 104.
10
10.سوره احزاب آیه 67.
11
11. غررالحکم .
12
12.سوره انعام آیه 25.
13
13. غررالحکم .
14
14.بحارالانوار ج 70.237.
15
15.نهج البلاغه خطبه 103.
16
16. غررالحکم .
17
17.وسائل الشیعه ج /06/12
18
18.نهج البلاغه حکمت 319.
19
19. همان مدرک خطبه 109.
20
20.محجه البیضاء ج 5.145.
21
21. همان مدرک ج 5.154.
22
22. همان مدرک .151
23
23.نهج البلاغه خطبه 86.
24
24. همان مدرک .
25
25.بحارالانوار ج 1.160 .
26
ORIGINAL_ARTICLE
دستورالعملى از : فقه اعظم ، شهید اول
https://jh.isca.ac.ir/article_3914_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
1988-11-22
81
88
پاورقى ها
1
1. روضات الجنات میرزا محمدباقر خوانسارى ج /03/7
2
2.لمعه ترجمه ج 1.پانزده .
3
3. اعیان الشیعه .
4
4.لولوالبحرین فى الاجازات و تراجم الرجال الحدیث محدث بحرانى پاورقى .143.
5
5و6. [روضات الجنات] ج /04/7
6
7. تقوا مقام بسیار والائى است . در مکاتب الهى نخستین سفارش خدا به سفیران خود واولین توصیه پیامبران به اوصیاء خویش مى باشد. بزرگان ما نیزاین سیره را پیروى کرده وصایاى خویش را مزین به این سفارش بلند کرده ند[ سوره نساء] 131.[ میزان الحکمه] ج 10.620.
7
تقوا به معناى خدامدارى است فرمان خدا را چنگ زدن واز ناخوشنودیهاى او دورى گزیدن است .امام صادق[ ع] در پاسخ از تفسیر تقوا فرمود :[ ان لایفقدک الله حیث امرک ولایراک حیث نهاک] [سفینه البحار] ج[ 628.2 بحارالانوار] [ 285.70 میزان الحکمه] ج 10.646.
8
8. یاد خدا لقلقه زبان نیست بیدارى دل است پاسدارى جان است از هجوم معاصى و گناهان مولى الموحدین فرمود :ذکرالله مطرده الشیطان .[ میزان الحکمه] ج 3.420.
9
9. روشن است که مومن با دقت و درایت در کار تدبیر مى کند و نتایج کار و آنچه را خود بدان دست نیافته است به خداى بصیر و محیط على الاطلاق وا مى نهد. خدا هم در سختیهااو را یارى کند و بر دشواریها سیطره دهد. مولى على[ ع] فرمود : من توکل على الله ذلت له الصعاب و تسهلت علیه الاسباب .[ میزان الحکمه] ج 10.582.
10
10.از پیامبر(ص) پرسش شد: آیا کسى با شهیدان محشور مى شود؟ حضرت فرمود: نعم من یذکرالموت فى الیون واللیله عشرین مره.
11
کسى مى تواند در کشاکش دهر صبور باشد که خاستگاه و سرانجام وقایع را شناخته و پاداش این مقاومت را با چشم دل دیده باشد. چنانچه مولاى على[ ع] فرمود :ایصبر على مرالحق الا من ایقن بحلاوه عاقبته [ الحیاة] ج 1.94.
12
12.اخلاص مرز میان انسان و حیوان است . آن که براى خدا عمل نکند خود را مصرف فروتراز خود کرده است زیرا بشر منهاى ایمان حیوان است .این مضمون بر گرفته از شمارى از آیات و روایات است که به یک مورداشاره مى کنیم: لابد للعبد منخالص النیه فى کل حرکه و سکون لانه اذا لم یکن هذاالمعنى یکون غفلا والغافلون قد و ضفهم الله تعالى فقال: [ اولئک کالانعام بل هم اضل] و قال اولئک هم الغافلون .[ میزان الحکمه] ج 3.57.11.
13
13.ارتباط مومنین با همدیگر و رفت و آمد خانوادگى جهت دار بعنوان یک اصل در بینش تشیع مطرح است زیرااین دیدارها و ارتباطها قلبها را محکم و دانش ها را بالنده عقل را تکامل و گرفتاریها را آسان میکند. حضرت عبدالعظیم حسنى ازامام جواد[ع] چنین روایت میکند :ملاقاه الاخوان یسره و تلقیح للعقل وان کان نزرا قلیلا.
14
الحیاة ج
15
ORIGINAL_ARTICLE
ویزگیهاى درس اخلاق و آداب شاگردى آن
https://jh.isca.ac.ir/article_3915_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
1988-11-22
89
108
پاورقى ها
1
1. سوره حدید آیه 25.
2
2. سوره نساء آیه 63.
3
3. سوره نحل آیه 125.
4
4. الیحاه ج 1.151.
5
5. دیوان حافظ غزل 121.
6
6. تحف العقول 36 ترجمه فارسى .
7
7. تفسیر صافى ج 5.207.
8
8. انیس الیل در شرح دعاء کمیل .15.
9
9. منیه المرید .45 چاپ انتشارات اسلامى .
10
10. نهج البلاغه فیض الاسلام حکمت 89.
11
11. روضات الجنات ج 7.68.
12
12. همان مدرک .
13
13. نهج البلاغه حکمت 388.
14
14. غررالحکم ج 1.357.
15
15. سوره انفال آیه 12.
16
16. سوره حشر آیه 21.
17
17. سوره مائده آیه 3.
18
18. سیرى در نهج البلاغه .52.
19
19. سیماى فرزانگان ج 3.51.
20
20. سیاست شرق 188.
21
21. غررالحکم ج 2.463.
22
22. سوره کهف آیه 56.
23
23. سوره بقره آیه 213.
24
24. سوره هود آیه 26.
25
25. سوره غاشیه آیه 21.
26
26. سوره اعراف آیه 68.
27
27. سوره آل عمران آیه 159.
28
28. سوره توبه آیه 128.
29
29. غررالحکم ج 5.350.
30
30. مثنوى معنوى دفتر دوم بیت شماره 24513.
31
31. سوره اقرا آیه 87.
32
32. غررالحکم ج 3.401.
33
33. نهج البلاغه صبحى صالح 83.
34
34. الحیاه ج 2.318.
35
35. کلیات سعدى چاپ فروغى 153.
36
36. الحقایق .27.
37
37. مثنوى معنوى دفتر 2 بیت شماره 316.
38
38. بحارالانوار ج 1.227.
39
39. سوره طه آیه 115.
40
40. سوره احقاق آیه 35.
41
41. نهج البلاغه فیض الاسلام خ 234.
42
42. همان مدرک خ 71.
43
43. الحیاه ج 2.271 چاپ دوم
44
ORIGINAL_ARTICLE
مکتب و مصلحت 2
https://jh.isca.ac.ir/article_3916_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
1988-11-22
109
126
پاورقى ها
1
1. الاحکام آمدى ج 4.215.
2
2. فواتح الرحموت بشرح مسلم الثبوت عبدالعلى محمدبن نظام الدین انصارى در حاشیه المستصفى عزالى ج 2.266.
3
3. التوضیح فى حل ف غوامض النتقیح در حاشیه التلویح فى کشف حقائق النتقیح سعد تفتازانى ج 2.548.
4
4. الاحکام آمدى ج 4.217215.
5
5. التوضیح فى حل غوامض التنقیح حاشیه التلویح تفتازانى ج 2.553.
6
6. فواتح الرحموت حاشیه المستصفى غزالى ج 2.262261.
7
7. الفروق قرافى ج 3.291.
8
8. التوضیح فى حل غوامض حاشیه المستصفى ج 2.553.
9
9. فلسفه قانونگذارى دراسلام صبحى محمصانى .187.
10
10. اعلام الموقعین ابن جوزیه ج 3.143.
11
11. فلسفه قاونگذارى دراسلام صبحى محمصانى .188.
12
12. همان مدرک .145.
13
13. همان مدرک .
14
14. همان مدرک .202.
15
15. موافقات شاطبى ج 2.225.
16
16. فلسفه فانونگذارى دراسلام صبحى محمصانى .162.
17
17. مبانى قانونگذارى و دادرسى نجومیان .145.
18
18. دائره المعارف حقوقى جعفرى لنگرودى 5.345.
19
19. التلویح فى کشف حقائق التنقیح تفتازانى 2.553.
20
20. مبانى قانونگذارى و دادرسى نجومیان 144.
21
21. همان مدرک .
22
22. همان مدرک .
23
23. فلسفه قانونگذارى دراسلام صبحى محمصانى 161.
24
24. همان مدرک .
25
25. همان مدرک .
26
26. همان مدرک .270.
27
27. همان مدرک 270.
28
28. فلسفه قانونگذارى دراسلام صبحى محمصانى 203.
29
29. الفروق قرافى 2.33.
30
30. همان مدرک .
31
31. فواتح الرحموت در حاشیه المستصفى غزالى ح 2.266.
32
32. همان مدرک .
33
33. موافقات شاطبى ج 3.102.
34
34. الاحکام فى اصول الاحکام 88.1155.
35
35. همان مدرک 11491147.
36
36. همان مدرک .
37
37. همان مدرک .
38
38. الاحکام 58.1155.
39
39. همان مدرک 11581150.
40
در حکومت اسلامى همیشه باید باب اجتهاد باز باشد و طبیعت انقلاب و نظام همواره اقتضاء مى کند که نظرات اجتهادى فقهى در زمینه هاى مختلف ولو مخالف با یکدیگر آزادانه عرضه شود و کسى توان و حق جلوگیرى از آن را ندارد ولى مهم شناخت درست حکومت و جامعه است که بر اساس آن نظام اسلامى بتواند به نفع مسلمانان برنامه ریزى کند که وحدت رویه و عمل ضرورى است و همین جااست که اجتهاد مصطلح در حوزه ها کافى نمى باشد بلکه یک فرداگراعلم در علوم معهود حوزه ها هم باشد ولى نتواند مصلحت جامعه را تشخیص دهد و یا نتواندافراد صالح و مفید راازافراد ناصالح تشخیص دهد و بطور کلى در زمینه اجتماعى و سیاسى فاقد بینش صحیح و قدرت تصمیم گیرى باشد این فرد در مسائل اجتماعى و حکومتى مجتهد نیست و نمى تواند زمام امور جامعه را بدست گیرد.
41
1367/08/10
42
ORIGINAL_ARTICLE
تاریخ نگارى استعمارى
https://jh.isca.ac.ir/article_3917_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
1988-11-22
127
146
پاورقى ها:
1
1. دراین زمینه علاوه بر آنچه که قبلا در ضمن مقاله مفهوم فرهنگ و تاریخنگارى استعمارى به نقل از کتاب خاورشناسان انگلیسى زبان7. دکتر طیباوى آورده ایم سند ذیل نیز بسیار جالب توجه مى باشد و نشان مى دهد که پدیده خاورشناسى در غرب بانگیزه تجارت و سیاست پدید آمده است و آن سند جالب ازاین قراراست :
2
مدرسه زبانهاى شرقى پاریسى که اول بار در 29 آوریل 1795 با نام مدرسه مخصوص زبانهاى زنده شرقى
3
تاسیس شد از مراکز عمده پرورش خاورشناسان فرانسه است .
4
در ماده اول قانون بنیاد مدرسه مزبور چنین آمده است: در محوطه کتابخانه ملى مدرسه عمومى ایجاد خواهد شد و هدف آن آموزش زبانهاى زنده شرقى خواهد بود که براى سیاست و تجارت سودمند تشخیص داده شوند.
5
مجله نگین شماره 86.11 بقلم یوسف رحیم لو به نقل از
6
His.Deso De I Europo du II au XTXX Siecle
7
2. مغضوبین زمین .201 نوشته فرانتس فانون .
8
3. ارزیابى شتابزده .85 جلال آل احمد چاپ 1343 ه.ش .
9
سخنان آل احمد را با طول و تفصیل آن در رد تئورى بى پایه ضرورت تاریخى شدن حوادث تاریخى ازاین نظر آوردیم که این تئورى سنگر بى هنران و نیز زشت اندیشانى در توجیه سرباز زدن ازانجام مسوولیت نگارش تاریخ گردیده است . عده اى مدعى تیولدارى تاریخ نویسى درایران با توسل به این سنگر نه تنها نگارش تاریخ قرن حاضر را بایکوت کرده اند بلکه نوشتن تاریخ انقلاب اسلامى ایران و شرح حال پیشاهنگان آن را نیز تحریم کرده اند و مى گویند: هنوز انقلاب ایران تاریخى نشده است که بتوان تاریخ آن را نوشت باید صد سال بر آن بگذرد بعداز آن این کار صورت بگیرد! معنى این حرف این است که نسل سازنده انقلاب و پدید آورنده آن که از همه جزئیات حوادث آن خبردارند حق ندارند تاریخ آن را براساس یقین و علم خود بنویسند اما بعداز گذشت یکصدسال آیندگان مى توانند بر اساس تخمینات و - حدسیات خود تاریخ انقلابى را که خود آن را ندیده اند بنویسند
10
یکى از شاگردان متعهد و مسلمان رشته تاریخ دانشگاه اصفهان سوژه رضاخان سردار سپه را براى نوشتن رساله پایان نامه تحصیلى خود برگزیده استاد مربوطه بااستدلال به این که رضاخان هنوز تاریخى نشده با آن مخالفت کرده بود!البته وى ازافشاى جزئیات مربوط به چهره استعمارى رضاخان وحشت داشته است . با توجه به این حقایق است که ارزش سخن آل احمد معلوم مى گردد.
11
4. رجوع کنید به کتابهاى یاد شده در متن و نیز به کتاب اندیشه هاى میرزا آقاخان کرمانى بویژه صفحات 149 ببعد. نوشته فریدون آدمیت چاپ تهران .
12
5. گرایش استعمار ستائى و نیز در بارستائى در کتابهاى خاطراتى و سفرنامه اى دوره هاى قاجاریه و پهلوى بسیار مشهوداست و نقد عمده آنان خود مشتمل بر چندین جلد کتاب خود بود. نوعا علماء روشنفکر و مبارزاسلام به انحراف موجود در کتب خاطرات توجه داشته اند. شهید سعید سیدمحمدرضا سعیدى خراسانى ضمن مطالعه کتاب خاطرات فرخ به برخى از صفحات آن حاشیه زده و به این قبیل انحرافات اشاره کرده است که ازاین دیدگاه جالب مى باشد. (نسخه آن در نزد خانواده اش نگهدارى مى شود
13
6. جامعه شناسى غربگرائى ج 1.153 نوشته دکتر على محمد تقوى چاپ امیرکبیر
14
7. غربزدگى152.
15
8. کتاب ملک زاده به نام تاریخ مفصل مشروطیت ایران در 6 جلد و 3 جلد در تهران به چاپ رسیده است .
16
ORIGINAL_ARTICLE
آشنائى با تشکیلات واتیکان
https://jh.isca.ac.ir/article_3918_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
1988-11-22
147
176
پاورقى ها
1
1. CONST NTINLAN BASILICA
2
2. CARDINAL SECRETARY OF STATE
3
3.(y OF STATE ata sec
4
4. CIL FOR THE FUBLIC COUI
5
5. THE SACRED CONGREGATIONS
6
6. INTERNATIONAL REGISTER OF CULTURAL WORKS UNDER SPEEIAL PROTECTION IN CASE OF ARMED CONFLICT
7
7. THE PONTIFICAL ACADAMY OF SCIENCES
8
8. TOWER OF THE WINDS
9
9. CATICAN POLY GLOT PRESS
10
10.این نشریات از واتیکان منتشر مى گردد ولى نشریات وابسته به واتیکان سراسر دنیا و زبانهاى گوناگون بالغ بر پنج هزار نوع با دو میلیارد تیراژاست ...
11
11. SAINT JCHN LATERN .
12
12. PONIIFICAL COMMISSION .
13
13. GOCERNATE .
14
14. PAPAL MARCH .
15
15. CHARLES GOUNOD .
16
16. PACLINE .
17
17. BORGIA .
18
18. PORTA .
19
19. LATERN TREATY .
20