ORIGINAL_ARTICLE
سیاست آموزش
https://jh.isca.ac.ir/article_3928_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
1988-07-23
3
28
پاورقى ها
1
1.کوچک زیباست اى .اف . شوماخر على رامین نشر سروش بخش دوم فصل اول .
2
2. همان مدرک .61.
3
3. همان مدرک .70.
4
4. همان مدرک .72.
5
5و 6.تاریخ تمدن.
6
7.آموختن براى زیستن ازانتشارات یونسکو .66.
7
8.مبانى نظرى تمدن غربى رضا داورى 115.
8
9.پرتوى ازاندیشه هاى شهید باهنر ازانتشارات جامعه مدرسین .287.
9
10.تفکر منطقى روش تعلیم و تربیت دکتر هولفویش واسمیت على شریعتمدارى .35.
10
11.کهیان فرهنگى سال 5 (1367) شماره تیرماه /04/9
11
12.خدمات متقابل اسلام وایران شهید مظهرى 9.445.
12
13.تعلیقه براصول کافى میرداماد .171.
13
14.آرام نامه از مصاحبه بااحمد آرام .
14
15.آموزش در جریان پیشرفت پائولوفریره احمد بیرشک .106.
15
16و17.[ پرتوى دراندیشه هاى شهید باهنر] نشر جامعه مدرسین .295.
16
18.فروغ اندیشه مجموعه سخنرانیها و مقالات و ... شهید باهنر نشر وزارت ارشاداسلامى 2.60.
17
19و20.[ .فروغ اندیشه] 89.
18
21.ویژگیهاى انقلاب اسلامى ایران /11
19
22.نشر دانش سال 2 شماره 3 از مصابه با حداد عادل .
20
23و24. [ پرتوى ازاندیشه هاى شهید باهنر] 131.
21
25.دانشگاه انقلاب سال 61 شماره شهریور ماه .109.
22
27.دانشگاه انقلاب شهریور 61 .109.
23
28و29.[ همان مدرک] /11.
24
30.درسهائى از معلم شهید محمدعلى رجائى نشریه انجمن اسلامى معلمان .114.
25
31.روانشاسى تربیتى شعارى نژاد 78.
26
32.پرتوى ازاندیشه هاى شهیدباهنر 151.
27
33. همان مدرک .150.
28
34.ویژگیهاى انقلاب اسلامى ایران شهید بهشتى .155.
29
35.پرتوى دراندیشه هاى شهید باهنر .89.
30
36.آموزش در جریان پیشرفت پائولوفریره احمد بیرشک .145
31
ORIGINAL_ARTICLE
مصاحبه با استاد آیت الله حسین نورى
https://jh.isca.ac.ir/article_3929_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
1988-07-23
29
57
ORIGINAL_ARTICLE
مسائل مالى و اقتصادى نظام حوزه2
https://jh.isca.ac.ir/article_3930_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
1988-07-23
58
74
پاورقى ها
1
1.مرجعیت و روحانى .181180.
2
2. همان مدرک .247.
3
3. همان مدرک .194.
4
4.نهج البلاغه نامه .53.
5
5.سوره بقره .155.
6
6.سوره بقره .34.
7
7.سوره طه .121.
8
8.فروع کافى ج 5.72.
9
9.مرجعیت و [ روحانیت] .191.
10
10. همان مدرک .168.
11
11.نهج البلاغه حکمت 319.
12
12.بحارالانوار ج 72.47.
13
13.بحارالانوار ج 72.30.
14
14.میزان الحکمه ج 7.498.
15
15.بحارالانوار ج 72.46.
16
16.بحارالانوار ج 74.194.
17
17.سوره علق /06
18
18.فروع کافى ج 5.70.
19
19.نهج البلاغه حکمت .208لا
20
20.مرجعیت و روحانیت .197.
21
21.از بیانات امام خمینى در تاریخ 63/06/12.
22
22. فروع کافى ج 5.71.
23
23و24و .25 همان مدرک .72.
24
26. همان مدرک .71.
25
27. بحارالانوار ج 72.34.
26
28.سفینه البحار ج 2.485.
27
29. همان مدرک .485.
28
30. همان مدرک .
29
31. فروع کافى ج 5.65.
30
ORIGINAL_ARTICLE
شناسائى برخى از تفاسیر عامه5
https://jh.isca.ac.ir/article_3931_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
1988-07-23
75
96
پاورقى ها
1
1. پایان تفسیر برخى از سوره ها تاریخ دارد.از جمله : سوره آل عمران پنجشنبه 241.595 انفال یکشنبه رمضان 601 و ... که تمام آنها درسالهاى 63 - 95 نگاشته شده است و فخرالدین رازى اول شوال 606 زندگى را بدرود گفته است . رک : فهرست کتابخانه مرکزى تهران ج 600 - 602.8 ترجمه تاریخ الحکماء قفطى .398.
2
2دائره المعارف القرن العشرین ج 148.4 الامام فخرالدین الرازى حیاته و آثار على محمدحسن العمارى .203.این کتاب اثر سودمندى است در گزارش زندگانى و تحلیل حیات علمى و آثار فخرالدین رازى . ما در نگارش این مقاله از جمله ازاین کتاب هره جسته ایم . در اینجااز دانشمند گرانقدر جناب بهاءالدین خرمشاهى که با بزرگوارى این کتاب را دراختیار ما گذاشتند تشکر مى کنیم .
3
3 التفسیرالکبیر للامام الفخرالدین الرازى 32 جلد در 16 مجلد چاپ افست . تمام ارجاعات ما به این چاپ خواهد بود که ازاین پس از آن با عنوان تفسیر کبیر یاد خواهیم کرد.
4
4تفسیر کبیر ج 3.135.
5
5 همان مدرک ج 17.224 و نیز رک : الامام فخرالدین .118.
6
6شذرات الذهب ج 21.5 طبقات الشافعیه ج 5.129 الدرالکامنه 304.1 کشف الظنون ج 2.1756. و ...
7
7وفیات الاعیان ج 4:.249.
8
8کشف الظنون ج 2.1756.
9
9تفسیرکبیر 29.155156.
10
10 الامام فخرالدین 161187.مجله معارف دوره سوم شماره اول (ویژه نامه فخرالدین رازى 94.( فهرست کتابخانه مرکزى دانشگاه تهران ج 8.602.
11
11 التفسیر والمفسرون ج 1.293.
12
12تفسیر کبیر ج 11.153.
13
13 التفسیر والمفسرون ج 1.292.
14
14 همان مدرک .
15
15 الامام فخرالدین .186187.
16
16 همان مدرک 178. معارف دوره سوم شماره
17
اول .96.
18
17بحرالمحیط ج 1.341.
19
18 الاتقان فى علوم القرآن ج 4.243.
20
19مذاهب التفسیرالاسلامى 146.معارف شماره یاد شده .97.
21
20 التفسیر والمفسرون ج 1.295.
22
21فهرست کتابخانه مدرسه عالى سپهسالار - شهید مطهرى ج 1.156.
23
22معارف شماره یاد شده .91.
24
23فرهنگ - نشریه مرکز مطالعات و تحقیقات فرهنگى کتاب اول .270.
25
24لسان المیزان ج 4.428.
26
25 همان مدرک .427. 26.از جمله مباحث دلکش و زیباى قرآن تناسب سوره ها و آیات و رابطه تنگاتنگ محتواى آنها با هم است .این جنبه قرآن از دیرباز محققان را به اندیشه و کاوش واداشته است . فخررازى از پیشگامان طرح این مباحث درارتباط با قرآن است . قرآن شناس بزرگ قرن دهم هجرى عبدالرحمن سیوطى دراین زمینه کتابى نگاشته است با عنوان تناسق الدرر فى تناسب السور و در کتاب گرانقدرش الاتقان نیز در ضمن فصلى از آن سخن گفته و برخى آثار نگاشته شده دراین زمینه را یاد کرده است . ( الاتفان ج 3.369) و نیز رک : مفاتح السعاده و مصباح السیاده فى موضوعات العلوم ج .480.2
27
27تفسیر کبیر ج 7.138.
28
28مفتاح السعاده ج 2.481.
29
29تفسیر کبیر ج 32.70.
30
30 الامام فخرالدین الرازى .3.
31
31تفسیر کبیر ج 10.197.
32
32 همان مدرک ج /07/22
33
33معارف شماره یاد شده .137.
34
34تفسیر کبیر ج 13 صفحات 132 - 125.
35
35کلمه حوال الرویه .8 و نیز بنگرید به : تفسیرالتبیان ج 4.223.
36
35تفسیرکبی ج 14.229 یه بعد کلمه حول الرویه .24 به بعد التبیان ج 534.4 المیزان ج 8.237.
37
36 همان مدرک .
38
37 همان مدرک .234.
39
38. مرحوم آیه الله سیدعبدالحسین شرف الدین دراثر مایه ور و گرانقدرش کلمه حوال الرویه موارد متعدى از تفسیر کبیر را در این زمینه آورده و عالمانه و عمیق چنانکه در شان چنو مردى عالم و ژرف اندیش است پاسخ داده است .
40
39تفسیر کبیر ج 187.13 معارف شماره یاد شده .166. 40 همان مدرک ج 1.40.
41
40معارف شماره یاد شده .168.
42
41 تفسیر کبیر ج 7.141.
43
42. بر خلاف آنچه آقاى دادبه نوشته اند (فرهنگ کتاب اول .65 معارف .148.) فخررازى تفسیر معتزله را نپذیرفته و صریحا نوشته است اگر راه اینگونه تاویلها بروى قرآن باز شود راه براى تاویلهاى باطنیان نیز باز خواهد شد. آنگاه نمونه هائى از تفسیر آنها را مى آورده و مى گوید حق آن است که تا دلیل قطعى عقلى بر عدم امکان تکیه بر ظاهر لفظ نداشتیم باید به ظاهرالفاظ بسنده کرد.
44
43 البراهى ج 2.206199. .44تفسیر کبیر ج 144.
45
45 همان مدرک ج 10.145 ج 18.71 ج 4.46.
46
46تفسیر کبیر ج 2.188 به بعد الامام فخرالدین .42.
47
47تفسیر کبیر ج 4.209.
48
48 همان مدرک ج 4.181.
49
49 همان مدرک ج 5.75 به بعد.
50
50 همان مدرک ج 5.2715.
51
51 همان مدرک ج 5.61 به بعد.
52
52. روایاتى که در فضیلت قرائت سوره آمده است غالبا پایه درستى ندارند کسان زیادى دراین زمینه به انگیزه هاى گونه گون دست به جعل مى زدند. براى آگاهى از چگونگیهاى این جعلها رک :از جمله به : مهاج البراعه ج 14.36.
53
53تفسیر کبیر ج 14.36.
54
54 همان مدرک ج 26.189.
55
55 همان مدرک ج 18.114.
56
56 همان مدرک ج /05/3
57
57 همان مدرک ج /05/3
58
58 همان مدرک ج 14.132.
59
59 همان مدرک ج 3.95.
60
60 همان مدرک ج 31.168 داستان قوم عاد در ذیل این آیه از جمله میدانهاى افسانه سرائى اسرائیلیات آفرینان است .ابن خلدون در مقدمه مى نویسد:
61
واز خبرهاى یاد کرده واهى تر و موهوم تر حکایتى است که مفسران در تفسیر سوره الفجر در قول خداى تعالى :الم ترکیف فعل ربک بعاد... نقل کرده و لفظ ارم را نام شهرى دانسته اند... (مقدمه ج 542 تفسیر جزء عم محمد عبده .78.)
62
61لسان المیزان ج 4.428.
63
62خلاصه عبقات الانوار ج 6.133.
64
63 همان مدرک ج 8.128 و 184 به بعد.
65
66 الغدیر ج 1.350 به بعد.
66
65. بخش حدیث غدیر عبقات الانوار در حیات مولف و پس از آن بارها چاپ و منتشر شده است آقاى سیدعلى میلانى سالهاست که به تلخیص و تعریف آن همت ورزیده اند و تاکنون 9 جلد آن منتشر شده است که جلد 4 آن را حدیث غدیر تشکیل مى دهد. (حوزه شماره 19.175 و نیز رک تراثنا شماره64 .55.6 الغدیر ج 1.357.
67
67تفسیر کبیر ج 11.139.
68
68 همان مدرک ج 12.49.
69
69 همان مدرک ج 24.172 براى آشنائى با برخى از منابع آیه انذار رک : حوزه شماره 27.93.
70
70تفسیرالحبرى .285 و 490 نهج الحق 88. احقاق الحق ج 3.285 حوزه شماره 26.84 پاورقى شماره 71.
71
71تفسیر کبیر ج 19.70.
72
72 همان مدرک ج 7.89.
73
73 همان مدرک ج 12.25.
74
74. تلخیص الشافى ج 2.175.
75
75تفسیر کبیر ج 29.228.
76
76 همان مدرک .
77
77تفسیر کبیر ج 206.32 الامام فخرالدین .63.
78
78 الامامه والسیاسه ج 14.1 کنزالعمال ج 3.132 و ... نهج الحق .264.
79
79تفسیر کبیر ج 5.223.
80
80 همان مدرک ج 8.85.
81
81 همان مدرک ج 25.209.
82
82 همان مدرک ج 1.205 و نیز رک : المستدرک للحاکم ج 3.124 الغدیر ج 3.179.
83
سبیل النجاه چاپ شده با المراجعات 170. احقاق الحق ج 5.626.
84
83تفسیر کبیر ج 1.207 و نیز رک : ینابیع الموده .495 مستدرک سفینه البحار ج 179.7 احقاق الحق ج 4.285 و ....
85
84تفسیر کبیر ج 32.124.
86
85داستان غدیر .284.
87
86 امام على مشعلى ودژى /12
88
87تفسیر کبیر ج 5.86.
89
88 همان مدرک ج 32.182.
90
89 همان مدرک .134.
91
90نهایه الایجاز و درایه الاعجاز رک : جلوه جمال .129.
92
91تفسیر کبیر ج 7.138.
93
92 الامام فخرالدین الرازى .196 به بعد.
94
93تفسیر کبیر ج 20.137.
95
94 همان مدرک ج 11.138.
96
95 همان مدرک ج 10.20 و 146 و نیز ج 20.37 ج 19.20 و 208 و ...
97
96. براى آگاهى ازاین موضوع از جمله رک : معارف شماره یاد شده .312 مقاله یافته هاى فلسفى در تفسیر کبیر.
98
97تفسیر کبیر ج 4.200 به بعد. و نیز رک معارف شماره یاد شده 195 مقاله میان فلسفه و کلام و مجله تحقیقات اسلامى سال اول شماره 2.89 مقاله فخر رازى و مسئله حرکت وضعى زمین .
99
98 الوافى بالوفیات ج 4.254.
100
99 همان مدرک .
101
100معانى القرآن نوشته ابى زکریا یحیى ابن زیاد فراء متوفى 207اثرارزشمندى است که در 3 جلد با تحقیق دو تن از محققان عرب چاپ و منتشر شده است . رک براى مقایسه موارد یادشده بعنوان نمونه : به ترتیب معانى القرآن ج 1.306 250 و تفسیر کبیر ج 11.223 ج 9.123 و...
102
101 الامام فخرالدین الرازى .137 به بعد.
103
102حوزه شماره 20.69 و نیز رک : نشریه کتابخانه مرکزى دانشگاه تهران دفتر نخستین .77.
104
103خدمات متقابل اسلام وایران .464 در شماره آینده به توفیق خداوندازاین تفسیر سخن خواهیم گفت .
105
104 غرائى القرآن ج /08/1
106
105 التفسیر والمفسرون ج 1.298.
107
106 الامام فخرالدین الرازى 116.مذاهب التفسیر الاسلامى .302.
108
107 الامام فخرالدین الرازى .115.
109
108کشف الظنون ج 176.2 معجم المولفین ج 11.297.
110
109کشف الظنون ج 2.1756.
111
110معارف شماره یاد شده .281.
112
111ترجمه تاریخ الحکماء .398.
113
112 همان مدرک .
114
113 الامام فخرالدین الرازى 46. ترجمه تاریخ الحکماء .398.
115
114کشف الظنون ج 1.83.
116
115 الامام فخرالدین الرازى .45.
117
116 همان مدرک .212.
118
117تاریخ ادبیات درایران ج
119
118معارف شماره یاد شده مقاله محققانه در زندگى فخر رازى/07
120
119 همان مدرک .
121
121. براى آگاهى بیشتراز زندگانى فخرالدین رازى رک : ترجمه تاریخ الحکماء 396. وفیات الاعیان ج 249.4 الوافى بالوفیات ج 248.4 البدایه والنهایه ج 55.13 النجوم الزاهره ج 197.6 روضات الجنات ج 39.8 لسان المیزان ج 249.4 شذرت الذهب ج 21.5 ریحانه الادب ج 297.4 معجم المولفین ج 11.81 الاعلام ج فرهنگ کتاب اول 49 و ... و نیز بنگرید به : معارف دوره سوم شماره اول ویژنامه فخرالدین رازى الامام فخرالدین رائز حیاته و آثاره على محمدحسن العمارى حال و زندگى و مناظرات امام فخرالدین رازى نجیب مایل هروى فخرالدین الرازى و آراءه الکلامیه والفلسفیه محمد صالح الزرکان . ع 120.این وصیت نامه از جمله در منابع ذیل آمده است : طبقات الشافعیه الکبرى ج 90.4 عیون الانباء فى طبقات الاطباء ج 3.38 الامام فخرالدین .202 دائره المعارف القرآن العشرین ج 4.149.
122
ORIGINAL_ARTICLE
آزادى تفکر4
https://jh.isca.ac.ir/article_3932_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
1988-07-23
97
120
پاورقى ها
1
1.سوره بقره .170.
2
2.سوره یوسف .108.
3
3. المنتقى من اخبارالمصطفى ابن تیمیه ج 2.762.
4
4.مسند احمد حنبل ج 366.4 بحارالانوار ج 23.132.
5
5. المیزان ج 4.188 به نقل ازاصول کافى .
6
6.وسائل الشیعه ج 1.327.
7
7.وسائل الشیعه ج 1.291.
8
8. اصول کافى ج 1.55 - 56
9
9.وسائل الشیعه ج 25.18 اصول کافى ج 1.57.
10
10.مرگى در نور.100.
11
11. همان مدرک .101.
12
12. تعلیم و تربیت در اسلام /07
13
ORIGINAL_ARTICLE
ضرورت و ویزگیهاى استاد و راهنما در اخلاق
https://jh.isca.ac.ir/article_3933_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
1988-07-23
121
126
پاورقى ها:
1
1. نه تنها در تبلیغات عمومى به آموزش اخلاقى مى پرداختند و در کوچه و بازار و مسجد مردم راارشاد مى کردند بلکه در کلاسها و نشستهاى خصوصى نیز عده اى را که آمادگى و شایستگى بیشترى داشتند بعنوان اصحاب سر حوارى یااصحاب خاص به تربیت و تهذیب وا مى داشتند و حقایق سیر و سلوک را براى ایشان بیان مى کردند.
2
در یکى از روایات نام برخى ازاصحاب سر و حوارى پیامبر وامامان معصوم[ ع] آمده است : در خدمت پیامبر[ص] اصحاب خاص مانند: سلمان ابوذر مقداد و ...
3
در خدمت امام على[ ع] اصحاب سرى مانند: کمیل اویس قرنى میثم تمار عمر بن حمق خزاعى محمد بن ابى بکر و ... در زمان امام مجتبى[ ع] سفیان بن ابى لیلى حذیقه بن اسد ( اسید)الغفارى و ... در زمان امام حسین[ ع] یارانى که نام جاویدشان در شمار شهیدان کربلا آمده است .
4
در خدمت امام سجاد[ ع] جبیر بن مطعم یحیى بن ام طویل ابوخالد کابلى سعید بن مسیب و ... در زمان امام باقر و صادق[ ع] عبدالله بن شریک عامرى زراره بن اعین بریدین معاویه محمد بن سلم ابوبصیر لیث بن بخترى عبدالله بن ابى یعفور عامر بن عبدالله حجر بن زایده حمران بن اعین و ...
5
که:[ ..فهولاء حواریون اول السابقین واول المقربین واول المتحورین حوارى من التابعین] رجال کشى /09
6
بنابراین همانگونه که اولیاى الهى بطور مستقیم و بالمباشره راهنماى اخلاقى بوده اند دراین زمان نیز باید بسراغ پاکانى رفت که همراه گردند و کوکب هدایت شوند.
7
2.شرح و نقد و تفسیر مثنوى ج 3.399.
8
3. همان مدرک .392.
9
4.رساله سیر و سلوک 116 به نقل از کشف الغمه .
10
5.مثنوى کلاله خاور .146 سطر 37.
11
6.پرواز در ملکوت ج 1.70.
12
7.مثنوى .180 سطر 1.
13
8.کیهان اندیشه شماره 151.42.
14
9.نهج البلاغه صبحى صالح خ 76.
15
10.شرح نهج البلاغه ابن میثم ج 2.208.
16
11. سیماى فرزانگان ج 3.47
17
12.تولد شیخ طوسى در سال 385 ه.ق بوده است[ روضات الجنات] ج 5.215. و درگذشت سیدمرتضى به سال 436 ه. بوده است[ روضات الجنات] ج 4.297 و با توجه به این که شیخ تا پایان عمر سید به درس او حاضر مى شده معلوم مى شود که در حدود پنجاه سالگى در درس سید شرکت مى جسته است.
18
13.جهاداکبر.
19
14.شرح و نقد و تفسیر مثنوى ج 1.714.
20
15.بحار ج 3.268.
21
16.دیوان شمس تبریزى بیت شماره : 4635.
22
17. اصول کافى چاپ غفارى ج 1.141.
23
18.رساله سیر و سلوک .176.
24
19.مثنوى .339 سطر 17.
25
20. اصول کافى ج 1.27.
26
21.رساله سیر و سلوک .176.
27
22.عدل الهى .250.
28
23. اصول کافى ج 2.38 باب مجالسه العلماء.
29
24.نهج البلاغه فیض خ 213.
30
25. همان مدرک حکمت 70.
31
26.تفسیر آفتاب .162.
32
27. الحیاة ج 2.289.
33
28.نهج البلاغه خ 184.
34
29. الاشارات والتنبیهات ج 3.380.
35
30.بحار ج 1.181.
36
31. الحیاه ج 2.241.
37
32. همان مدرک .248.
38
33.نهج البلاغه فیض نامه 69.
39
34.سوره احزاب .34.
40
35. الحیاه ج 2.
41
امام خمینى
42
من مجددا به همه ملت بزرگوارایران و مسوولین عرض مى کنم چه در جنگ و چه در صلح بزرگترین ساده اندیشى این است که تصور کنیم جهانخواران خصوصا آمریکا و شورورى از ما دست برداشته اند. لحظه اى نبایداز کید دشمنان غافل بمانیم . در نهاد و سرشت آمریکا و شوروى کینه و دشمنى بااسلام ناب محمدى - صلى الله و آله و سلم - موج مى زند. باید براى شکستن امواج طوفانها و فتنه ها و جلوگیرى از سیل آفتها به سلاح پولادین صبر وایمان مسلح شویم .
43
1367/09/02
44
ORIGINAL_ARTICLE
مکتب و مصلحت
https://jh.isca.ac.ir/article_3934_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
1988-07-23
127
154
پاورقى ها
1
1مغازى واقدى ج 3.297.
2
2فتوح البلدان بلاذرى .36.
3
.3تاریخ الفحرى ابن طقطقى ترجمه وحید گلپایگانى .113.
4
4 الاحکام السلطانیه ماوردى .199.
5
5 همان مدرک .203.
6
6جهان اسلام اسبیولر ترجمه آریان .52.
7
7 الوثائق دکتر حمیدالله ترجمه مهدوى دامغانى .382.
8
8موسوعه الخراج الخراج ابو یوسف .59.
9
9بررسى وضع مالى و مالیه مسلمین دکترابوالقاسم اجتهادى 192 نقل ازالاموال ابوعبید .45.
10
10 المغازى ج 3.1032.
11
11 همان مدرک .
12
12 الوثاثق .117.
13
13 همان مدرک .119.
14
14مکاتیب الرسول على احمدى .218.
15
15 همان مدرک .352.
16
16تاریخ یعقوبى ترجمه آیتى ج 39.2 موسوعه الخراج الخراج ابویوسف .177.
17
17فتوح البلدان بلاذرى .177.
18
18 همان مدرک .316.
19
19 همان مدرک .131.
20
20 همان مدرک .244.
21
21بررسى وضع مالى و مالیه مسلمین دکترابوالقاسم اجتهاى .194.
22
22فتوح البلدان .271.
23
23تاریخ یعقوبى ترجمه آیتى .ج 2.130.
24
24تاریخ تمدن اسلام جرجى زیدان ترجمه على جواهر کلام ج 4.36.
25
25وسائل الشیعه ج 19.142141.
26
26موسوعه الخراج الخراج یحیى بن آدم القرشى .38.
27
28موسسوعه الخراج الخراج ابویوسف .26.
28
29 همان مدرک .36.
29
30فتوح البلدان .36.
30
31 همان مدرک .
31
32موسوعه الخراج الخراج ابویوسف .36.
32
33فتوح البلدان .270.
33
34موسوعه الخراج الخراج ابویوسف .71.
34
35 همان مدرک .
35
36 الجامع الاصول من الاحادیث الرسول ابن اثیر جوزى ج 5.315.
36
37بررسى وضع مالى و مالیه مسلمین دکترابوالقاسم اجتهادى .324.
37
38وسائل الشیعه ج 6.باب 9 حدیث 11 .41.
38
39. براى تفصیل بحث ر.ک : کتاب الزکاه آیت الله العظمى منتظرى ج 1.168147.
39
40نهج البلاغه نامه 67.
40
41 الوثاثق دکتر حمیدالله ترجمه مهدوى دامغانى .323322.
41
42 همان مدرک .
42
43موسوعه الخراج الخراج ابو یوسف .38.
43
44ر.ک : تنقیح المقال مامقانى ج 2.83.
44
45نهاد دادرسى دراسلام ساکت .63 و نیز ر.ک به :.402.
45
46 الاختصاص شیخ مفید 2.تاریخ عرب واسلام امیرعلى داعى گیلانى .69.
46
47نهاد دادرسى ساکت .378.
47
48وسائل الشیعه ج 18.415414.
48
49 المغازى ج 1.513 چاپ نشر دانش اسلامى احکام السجون الدکتور شیخ احمدالوائلى .431.
49
50مغازى واقدى ج 1.144138.
50
51نهاد دادرسى دراسلام ساکت 379.
51
52سند زید 266 دراسات فى ولایه الفقیه آیت اله العظمى منتظرى ج 2.435.
52
53تارخى ابن خلدون ترجمه آیتى ج 1.528.
53
54سنن بیهقى ج 9.83.
54
55 همان مدرک ج 9.84.
55
56کافى ج 5.27.
56
57تاریخ ابن خلدون ترجمه آیتى ج 1.257.
57
58 همان مدرک 565.
58
59مکاتیب الرسول على احمدى 257.
59
60 همان مدرک .318.
60
61 همان مدرک .333.
61
62سنن ترمذى ج 129.3 درالمنثور ج 3.201.
62
63درالمنثور ج 3.202.
63
64سیره المصطفى هاشم معروف الحسنى 362.
64
65 همان مدرک .
65
66تهذیب الاحکام شیخ طوسى ج 6.154.
66
67 همان مدرک .155.
67
68مستدرک حاکم ج 2.
68
69 المغازى واقدى ج 2.890 چاپ نشر دانش اسلامى .
69
70عدالت و قضا دراسلام صدر بلاغى .116.
70
71نهاد دادرسى دراسلام ساکت .71.
71
72 الوثاثق دکتر حمیدالله ترجمه مهدوى دامغانى .322.
72
73 همان مدرک .323.
73
74نهج البلاغه نامه 53.
74
75 الوثاثق دکتر حمیدالله ترجمه مهدوى دامغانى .382.
75
76 المغازى واقدى ج 973.3 الوثاثق .217.
76
77 الدرالمنثور سیوطى ج 276.3 نورالثقلین ج 2.269.
77
78 المغازى ج 3.931.
78
79 همان مدرک ج 3.1021.
79
80 همان مدرک ج 3.1042.
80
81 النص والاجتهاد سید عبدالحسین شرف الدین .186.
81
82 همان مدرک .
82
83صحیح مسلم ج 123.2 صحیح نجارى ج 78.1 وسائل الشیعه ج 5.376 و نیز ر.ک به : حدودالشریعه المحرمات ج 1.152 که به عنصر مصلحت دراین حکم توجه کرده است .
83
84کافى ج 501.4 وسائل الشیعه ج 10.148.
84
85تاریخ الخلفاء سیوطى .141.
85
86تاریخ طبرى ج 1.2741 - 2939.
86
87وسائل الشیعه ج 16.322 تمام روایات باب .
87
89فتوح البلدان بلاذرى 58. تاریخ یعقوبى ترجمه آیتى ج 2.34.
88
90نهج البلاغه کلمات قصار شماره 17.
89
91 استراتجیه الکوفه فى خلافه الامام على ع دراسات و بحوث الجزءالاول .67 به بعد.
90
92 السوق فى ظل دولت الاسلامیه از صفحه 1.35 جعفر مرتضى عاملى .
91
93فتوح البلدان بلاذرى 363.
92
94 انساب الاسراف تحقیق محمودى 420 و 465.
93
95 همان مدرک 418.
94
96تاریخ یعقوبى ترجمه آیتى 138
95
ORIGINAL_ARTICLE
تاریخنگارى استعمارى
https://jh.isca.ac.ir/article_3935_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
1988-07-23
155
172
پاورقى ها
1
1.مجله حوزه شماره 21.1412
2
2. دراین باره همه متون مارکسیستى و لنینستى گواه قضیه مى باشند بویژه کتاب[ دولت وانقلاب] نوشته لنین گواه زنده ترى است که توسط حزب توده به فارسى نیز ترجمه شده است .
3
3.خاورشناسان انگلیسى زبان .7 نوشته دکتر طیباوى ترجمه سید خلیل خلیلیان انتشارات مروارید 1349 ه.ش .او نیزازاین ماخذ نقل کرده است :
4
The cambridge school of abic .
5
cambridge 1984) p.8.by:a.j.arberry)
6
4.میهن من کنگو .7372 نوشته پاتریس لومومبا ترجمه امیر فریدون گرگانى انتشارات مروارید 1355 ه.ش . چاپ چهارم .
7
5.بن بلا.11 نوشته روبرمل ترجمه خلیل کوشا انتشارات خورشید نو تهران 1355 ه.ش .
8
6.دنیا بازیچه یهود .122. سید محمد شیرازى ترجمه سیدهادى مدرسى .
9
7. همان مدرک .124.
10
8.همان مدرک .125.
11
9. ان فرعون علا فى الارض و جعل اهلها شیعا یستضعف طائفه منهم یذبح ابنائهم و یستحى نسائهم انه کان من المفسدین.[ سوره قصص] /04
12
10. بسیارى از آثار چاپى حزب توده از جمله نوشته هاى دروغین شخصى به نام[ على میرفطروس] که از گول خوردگان ایده کمونیسم مى باشد شاهداین مقالند که در صدد تحریف شخصیتهاى مسلمان تاریخ ایران واسلام به منظور[ تبار تراشى] براى مادیگرى در تاریخ هستند. به عنوان نمونه ر.ک:[ حلاج] نوشته میرفطروس از نشریات :انتشارات نگاه +انتشارات شباهنگ . و نیز رک : آثار دیگراو به نامهاى:[ جنبش حروفیه و نهضت پسیخانیان] قیام از رنج و نهضت قرمطیان و ... .
13
11. ر.ک:[ برخى بررسى ها درباره جهان بینى ها و جنبش هاى اجتماعى در ایران] همه صفحات بویژه از صفحه 266 تا پایان کتاب که مولف ( احسان طبرى ) کوشیده است در ضمن آن چهره اسلامى کسانى چون :
14
مولوى حافظ قطب الدین شیرازى خواجه نصیرطوسى و ... را تحریف کند.این کتاب که از کتب حزب توده مى باشد در سال 1348 ه.ش . چاپ شده است (بصورت غیر رسمى )
15
در تکمله باید بیفزایم که دوستى که چند سال قبل به جمهوریهاى مسلمان نشین روسیه شوروى مسافرت کرده بود مى گفت : تصویر بزرگ فردوسى را دراتاق کار یکى از مسوولین برجسته فرهنگى تاشکند دیدم که بر دیوار آویزان بود با محتوا و سابقه اى تحریف شده بسیار موقر درست همچون لنین !
16
12. بسیارى از خاورشناسان مغرض کوشش مى کنند که به اصطلاح خودشان منابع اسلام و قرآن را کشف کنند. دکتر طیباوى با نقل برخى نمونه ها به نقد و تحلیل دیدگاه نادرست اینان پرداخته و با وقارى مناسب بر جهل و غرض ورزى آنان تاخته است . ر.ک:[ خاورشناسان انگلیسى زبان] .3231 نوشته طیباوى ترجمه سیدخلیل خلیلیان مروارید.
17
13. ممکن است گفته شودانجیل از نظر زمانى بر پدیده استعمار سبقت و قدمت دارد چگونه مى توان گفت که مساله تثلیث از عناصر فرهنگى استعماراست ؟
18
در جواب باید بدانیم که مساله تثلیث در آیین اصیل حضرت مسیح وجود نداشته است . آن را آباء منحرف کلیسا واحتمالا با هماهنگى سران و حکام امیراطورى روم جعل کرده و پدید آورده اند واستعمار معاصر نیز این عنصر را بااهداف خود هماهنگ یافته و مروج آن گردیده است .
19
14. ر.ک:[ دنیا بازیچه یهود] .108 107.
20
15. ر.ک:[ تاریخ ادبیات ایران] ج 3 و[ یک سال در میان ایرانیان] هر دو نوشته ادوارد براون انگلیسى و نیز ر.ک:[ مبشرین غرب] نوشته دکترامین الله مصباح صفحه 16 به بعد که بیوگرافى و برخى نظرات جمعى از مستشرقین مروج بابى و بهائیگرى در آنجا آمده است . کتاب یاد شده از نشریات فرقه ضاله استعمار ساخته مى باشد.
21
16. به عنوان نمونه کتابهاى ذیل ازاین قماش مى باشند:[ تاریخ عرب در قرون جدید] نوشته و . لوتسکى ترجمه پرویز بابائى چاپ[ 1355 جامعه ایران در دوران رضاشاه] نوشته احسان طبرى چاپ[ 1356 تاریخ نوین ایران] نوشته ایوانف ترجمه تیزابى انتشارات اسلوج (حزب توده ) و نیز انبوه کتابهاى جدیدى که غربیها درباره انقلاب اسلامى ایران نوشته و چاپ کرده اند.
22
17. به عنوان مثال کتاب[ تمدن در بوته آزمایش] نوشته آرنولد ج تونیبى ترجمه ابوطالب صارمى انتشارات امیرکبیر بویژه مقاله [ اسلام غرب آینده] آن دیده شود. همچنین دراین رابطه انبوه کتابهائى که بیگانگان درباره انقلاب اسلامى ایران و دیگر حرکتهاى اسلامى منطقه نوشته اند شاهد گویائى است .
23
18. به عنوان نمونه به آیات ذیل از سوره هائى که نام برده مى شود مراجعه کنید.
24
سوره هود 116.سوره سبا 34. سوره اسراء 16.سوره مومنون 64. سوره انبیاء .13.
25
19. ر.ک:[ میهن من کنگو] .35 سابق .
26
20.تاریخ نوین ایران .4 نوشته م .س .ایوانف ترجمه هوشنگ تیزابى با مقدمه احسان طبرى 1356 انتشارات اسلوج .
27
ORIGINAL_ARTICLE
با پژوهشگران و محققان
https://jh.isca.ac.ir/article_3936_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
1988-07-23
173
188
پاورقى
1
1. براى آشنائى با چهره منور عبیدالله ابى رافع و جایگاه بلند و منزلت والاى وى رک:[ مجمع الرجال] ج 4.118 [ مولفوالشیعه فى صدرالاسلام] [ 16.تاسیس الشیعه] [ 281. بهاجه الامال] ج 1.321 [معجم رجال الحدیث] ج[ 62.1 تهذیب المقال] ج[ 164.1 الاصابه] ج[ 28.4 الاستیعاب] ج[ 63.1 تاریخ بغداد] ج 10.204 و ...
2
2.تاسیس الشیعه 232.[ الذریعه] ج 4.181.
3
3.مدارک پیشین اعیان الشیه ج 1.149. ما نیز پیشتر بااستناد به همین منابع موضوع کتاب را همراهان على[ ع] از صحابه دانسته ایم . نکته دیگراین که در یاد کرد ما نام کتاب نیزاشتباه آمداست . رک : [حوزه] شماره 13.36.
4
4.این قسمت از پژوهش آقاى حسینى باافزونیهائى در شماره 16 مجله[ ترائنا] به چاپ خواهد رسید با عنوان[ التسمیات]
5