ORIGINAL_ARTICLE
عالم مستهتک و جاهل متنسک
https://jh.isca.ac.ir/article_4291_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
1984-06-22
3
10
پاورقى ها 1. سوره بقره .269.
1
2. سوره جمعه /02/
2
3. سوره حدید.28.
3
4. سوره نور.40.
4
5.اصول کافى ج 1.48. حدیث 2.
5
6. منیه المرید/06/
6
7.اصول کافى ج 1.49 حدیث 2.
7
8. براى اطلاع از ماهیت و عملکرد شریعتمدارى به کتاب[ شریعتمدارى دردادگاه تاریخ] نوشته حمید روحانى چاپ دفترانتشارات اسلامى مراجعه شود.
8
9. نهج البلاغه حکم 147 ص 496 صبحى صالح .
9
10.الحیاه ج 2.331.
10
11. ده گفتار استاد شهید مطهرى 263.
11
12. سخنان امام خمینى در سالروز بعث 1404 قمرى
12
ORIGINAL_ARTICLE
نگاهى به اجتهاد تشیع خونین
https://jh.isca.ac.ir/article_4292_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
1984-06-22
11
22
پاورقى ها
1
1. بحارالانوار 2.32 از[ مصباح الشریعه] بنقل ازالحیاه /01
2
2. نهج البلاغه خطبه 1 اختیارالانبیاء.
3
3.ان العلماء ورثه الانبیاء اصول کافى ج 1.32.
4
4. منیه المرید/12.
5
5. بحارالانوار ج /04/2
6
6. نهج البلاغه خطبه 52.
7
7. تحف العقول .221.
8
8.بحارالانوار ج 70.297 به نقل از میزان الحکمه ج 2.147.
9
10. روایت فوق ازامام رضا[ ع] نقل گردیده است اما روایت دیگرى ازامام صادق باین عبارت نقل شده است :
10
انما علینا نلقى الیکم الاصول و علیکم ان تفرعوا. بحارالانوار ج 2.245 به نقل از سرائر میزان الحکمه ج 2.294.
11
11. سنت هاى تاریخ در قرآن .89 دفترانتشارات اسلامى .
12
12. آگاهى به زمان براى مجتهد در موارد فوق به عنوان اولى آن بود زیرااگر مجتهدى سرمایه دارى را نشناسد مفهوم بیمه را نداند بانکدارى را نداند چگونه مى تواند حکم کلى در مورد آن استنباط کند و در موارد عنوان ثانوى که بسیار روشن است . که مرجع فقیه بدون آگاهى از مسائل مستحدثه و جریان امور در خارج هرگز نمى تواند حکمى را اعلام کند. ج
13
13. تلخیص الشافى به نقل و ترجمه از شیخ آقا بزرگ . نوزده دفتر نشر فرهنگ اسلامى .
14
مجموعه مقالات .73 چاپ دفترانتشارات اسلامى .
15
15. مقصوداز گسترش در بحث هاى افقى موضوعى بررسى آن عده از مسائل واحکامى است که در گذشته مطرح نبوده است ولى در روابط متقابل زندگى امروز سخت مطرح شده است فقهاى شیعه ازاین گونه موضوعات به مسائل مستحدثه تعبیر مى کنند و غالبا در ملحقات رسائل خود فصلى جدا یا تحت عنوان یاد شده رساله ویژه اى براى آن صادر مى کنند. 14.
16
و نیز مقصوداز گسترش در بحث هاى عمودى ژرف نگریهایى است که در زمینه مبانى و حکمت هاى بسیارى ازاحکام اسلامى مطرح است و نیز علل وضع قوانین از دیدگاه عینى و واقعى نه از طریق فلسفه بافى و نیز یافتن ملاک ها وارزشهایى که شارع مقدس اسلام راضى به ترک آنها نیست .
17
16. سنت هاى تاریخ در قرآن شهید محمد باقر صدر .100 چاپ دفتر انتشارات اسلامى .
18
17. چنانکه درباره سیدشرف الدین آن دانشمند دلسوز نوشته شده است که یکى از مبارزات مردمى واسلامى وى درگیرى او با مالکین و زمینداران بوده است . شرف الدین .192 دفتر نشر فرهنگ اسلامى
19
ORIGINAL_ARTICLE
حوزه هاى علمیه پس از انقلاب
https://jh.isca.ac.ir/article_4293_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
1984-06-22
23
26
ORIGINAL_ARTICLE
پیدایش و تطور علم اصول
https://jh.isca.ac.ir/article_4294_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
1984-06-22
27
42
ORIGINAL_ARTICLE
دستور العملها5
https://jh.isca.ac.ir/article_4295_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
1984-06-22
43
56
پاورقى ها:
1
1- نصیحت و موعظه پند واندرزى از شادگرانه است که از روى لطف و مهربانى ادا مى گردد و باعث رهایى از غفلت (بالمواعظ تنجلى الفغله - [ غررالحکم] .145) و بیدارى (ثمره الوعظالانتباه[ - غررالحکم] .158) و صفاى نفس و روشنى قلب ( المواعظ صقال الفوس و جلاءالقلوب - [ غررالحکم] .29) مى شود قلبهاى پاک و جویاى پاکى موعظه را مى پذیرند و دلهاى غرق در شهوت واستکباراز آن سوى نمى برند غیر منتفع بالعظات قلب تعلق بالشهوات - غررالحکم.233.
2
این سنت سازنده یعنى طلب موعظه و نصیحت از بزرگان و رفتگان راه در حوزه هاى قدیم به گونه اى رایج بود. و چنان بود که گاه استادان بزرگ از شاگردان خویش طلب موعظه و نصیحت مى کردند (چنانکه در مورد میرزا حسن شیرازى میرزاى بزرگ و آخوند ملا فتحعلى سلطان آبادى معروف است ). وامروزاین سنت به دست فراموشى سپرده گشته است . با اینکه اکنون باید بیش از پیش این امر تربیتى عظیم احیا گردد تا فضلا و طلابى که براى حفظ[ رسالت انقلاب] از حوزه ها به سوى جامعه سرازیر مى گردند و به میان دینا و زندگانى دنیا مى روند و مسئولیتهایى سنگین مى پذیرند از فسادها وانحرافها مصون باشند واز انحطاطها بگریزند وازامیال و خواهانیها چشم بپوشند... .
3
( 53 )
4
2- از[ مناجاه الراجین] مناجات چهارم از[ پانزده مناجت] (مناجات خمس عشره ). یعنى: چه کس به امید پذیرایى به آستانه تو فرود آمد که پذیرایش نکردى ؟ چه کسى بار خویش به امید عطا و بخشش در درگاه تو افکند که چیزیش نبخشیدى ؟ آیا نیکواست که در خانه تو نومیدانه باز گردم بااینکه جز تو مولایى زبانزد به احسان و نیکویى سراغ ندارم ؟ چگونه در غیر توامید بندم بااینکه سرچشمه همه خیرها و نیکوییها تویى ؟ و چگونه آمال خویش نزد دیگرى برم بااینکه همه کاینات آفریده تواند واز آن تو؟.
5
3- چنانکه در[ غررالحکم] .68 چنین آمده است[ . اجعلوا کل رجائکم لله - سبحانه و لاترجوااحدا سواه فانه ما رجااحد غیرالله الاخاب] یعنى:[ همه امیدهاى خود را به خداى سبحان بندید و به هیچ کس جزاوامیدوار نباشد که هر کس به جز خداامید بست نومید گشت] .
6
4- در[ قرآن کریم] است : [... ولا تیاسوا من روح الله انه لاییاس من روح الله الاالقوم الکافرون] یعنى:[ از کارگشایى خدا نومید مباشید که جز مردم کافر کسى دیگراز کارگشایى و گشایش رسانى خدا نومید نخواهد گشت] .
7
و در حدیث رسیده است: [ عبدالعظیم بن عبدالله الحسنى قال : حدثنى ابو جعفرالثانى قال : سمعت ابى یقول : دخل عمرو بن عبید على ابى عبدالله[ع] فلما سلم و جلس تلا هذه الایه: [الذین یجتنبو ن کبائر الاثم والفواحش] ثم امسک ؟ فقال له ابوعبدالله ماامسکک ؟ قال احب ان اعرف الکبائر من کتاب الله تعالى . فقال : یا عمرو:اکبرالکبائر الاشراک بالله یقول الله تعالى: [من یشرک بالله ففد حرم الله علیه الجنه] یعنى: حضرت عبدالعظیم حسنى روایت کرده است ازامام جواد[ ع] که آن امام گفت :از پدر خود (حضرت على بن موسى الرضا [ع] ) شنیدم که مى گفت : عمرو بن عبید ( از پیشروان معروف معتزله در گذشته 124 ه.ق ) نزدامام جعفر صادق[ ع] آمد و چون سلام کردو نشست این آیه را خواند:[ الذین یجتنبون کبائرالاثم والفواحش آنان که از گناهان کبیره و فحشاا دورى مى گزینند]... و تا همینجا بیشتر نخواند.امام صادق به او فرمودند: چرا دنباله آیه را نخواندى ؟ عرض کرد: دوست دارم بدانم گناهان کبیره شرک به خدااست . خداى متعال خود فرموده است:[ هر کس به خدا شرک ورزد و براى او در کارى شریکى قرار دهد خدا بهشت را براو حرام خواهد کرد]. پس از شرک یاس و نومیدى (و نومید کردن دیگران )از کارگشایى و راحت رسانى خدا نیزاز گناهان کبیره است . زیرا که خداى متعال خود گفته است: [جز مردم کافر کسى دیگراز کارگشایى و گشایش رسانى خدا نومید نخواهد گشت] . وسائل الشیعه ج 11.260 عیون اخبارالرضا8.26.269
8
ORIGINAL_ARTICLE
مقدمه اى بر اخلاق اسلامى
https://jh.isca.ac.ir/article_4296_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
1984-06-22
57
76
پاورقى ها
1
2. سلام بر شماامامان و راهنمایان طریق هدایت و چراغهاى تاریکیهاى امت و پرچم داران تقوى و پرچم داران تقوى و فضیلت . سلام بر راهنمایان طریق رضا و خشنودى حضرت احدیت و تمام شیفتگان در عشق و محبت خداوند. شهادت مى دهم که بدون تردید شماامامان پیشوایائى راهنما راهدان داراى عصمت و گرامى و مقرب در نزد خدا واهل تقوى و صدق هستید. و چون چنین است که داراى کمالات والا مى باشید سخنانتان نور و روشنائى و دستوراتتان کمال واندرزتان پروادارى و کارهایتان نیکوئى و راه رسم همیشگى شما نیکوئى و بخشش مى باشد
2
1.براى نمونه عنوان چند مورد را ذکر مى کنیم : 1 رفتار على علیه السلام با عمر بن عبدود. 2 رفتار على - علیه السلام با خوارج در جنگ صفین . 3 برخوردهاى سیاسى على علیه السلام - با معاویه . 4 رفتار و گفتار على - علیه السلام - باابن ملجم و ...
3
3. کیمیاى سعادت ج . /05/2
4
4. محجه البیضاء ج . 5.94.
5
5. مراجعه شود به مقاله شماره قل .
6
6. مقدمه مکارم الاخلاق .8 - سفینه البحار ج 1.411.
7
7. محجه البیضاء ج . 5 .90 الترغیب والترهیب ج 3 .406 - کنزالعمال ج 3 حدیث 514.
8
8. غررالحکم چاپ دانشگاه ج 3.393.
9
9. خصال صدوق[ ره] .29 ج 102.
10
10. خصال صدوق[ ره] .30 ج 106 - مشکوه الانوار.223.
11
11. بحارالانوار ج 71.385.
12
12. مجموعه ورام ج 1.89.
13
13. سوره قلم /04/
14
14. محجه البیضاء ج 5.91 - کنزالعمال ج 30 ح 5197.
15
15. محجه البیضاء ج 5.92.
16
16. صحیفه سجادیه دعاء مکارم الاخلاق .
17
17. بحارالانوار ج 71.396 ح 80.
18
18. مستدرک سفینه البحار ج 3.342.
19
19. مصباح الشریعه (چاپ مکتبه الصدوق ) ص 338 باب 61.
20
20. نهج الصباغه ج 9.460.
21
21.اخلاق محتشمى .249 اسرارالشریعه .116.
22
22.اصول کافى ج 2 ح 5 باب حسن خلق .
23
23. همان مدرک .
24
24. روضه کافى .150.
25
25. مشکاه الانوار چاپ نجف 243 امالى شیخ طوسى ج 2.209.
26
26. سفینه البحار ج 1.411.
27
27.اصول کافى ج 2 باب حسن خلق ح 8.
28
28. سفینه البحار ج 1.411.
29
29. علل الشرایع ج 2.246 - غررالحکم ج 6.399.
30
30. کنزالعمال ج 3 ح 5158.
31
31. غررالحکم ج 5.451. 32.اصول کافى ج 2 باب حسن خلق ح 7.
32
33. کنزالعمال ج 3 ح 5149.
33
34. همان مدرک ح 5159.
34
35. غررالحکم ج 4.131.
35
36. مستدرک الوسائل ج 2.83.
36
37. غررالحکم ج 5.272.
37
38. وسائل الشیعه ج 8.571.
38
39. غررالحکم ج 3.314.
39
40. غررالحکم ج 4.150 - میزان الحکمه ج 3 ح 5090.
40
41. همان مدرک ص 151 - همان مدرک ح 5091.
41
42. غررالحکم ج 5.462.
42
43. مستدرک الوسائل ج 2.338.
43
44.اصول کافى ج 2 باب سوء خلق .
44
45. همان مدرک - کلمه الله .221.
45
46. بحارالانوار ج 71.394.
46
47. بحارالانوار ج 73.299 ح 12.
47
48. طرائف الحکم ج 2.299.
48
49. بحارالانوار ج 5.93.
49
50. بحارالانوار ج 73.298.
50
51. زیارت جامعه کبیره .
51
ORIGINAL_ARTICLE
سیاست و حوزه هاى علمیه
https://jh.isca.ac.ir/article_4297_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
1984-06-22
77
89
پاورقى ها
1
1.المیزان ج 6 ص 235.
2
2. وسائل الشیعه ج 5 ص 141 - 140.
3
3. همان کتاب ج 5 ص 105.
4
4. کافى ج 4 ص 181 ح 6.
5
5.الفقیه ج 2.43.
6
6. مفاتیح الجنان اعمال ماه رمضان .
7
7. وسائل الشیعه ج 10 ص 147 ح 22.
8
8. وسائل الشیعه ج 5 ص 136 - و علل الشرایع ص 389.
9
9. سوره مائده (5)2:.
10
10. سوره بقره (2): 159.
11
11. نهج البلاغه خطبه 1.
12
12. کافى ج 4 ص 171 ج 4 وسائل الشیعه ج 8 ص 14.
13
13. تاریخ یعقوبى ج 2 ص 249 چاپ دار صادر بیروت .
14
14. مقتل خوارزمى ج 1 ص 226 ازانتشارات مکتبه المفید.
15
15.بحارالانوار ج 27 ص 172.
16
16. مستدرالوسائل کتاب حج ص 189 - دراین باره رجوع کنید وسائل
17
الشیعه ج 10 ص 252 ح 1 و 254 ح 9.
18
17. بحارالانوار ج 23 ص 89 ح 35 رجال الکشى چاپ دانشگاه مشهد
19
ص 425لا
20
18. کتاب حج (مجموعه مقالات انتشارات ارشاداسلامى مقاله ى آقاى
21
جوادى آملى ص 65).
22
19. سوره آل عمران (3): 97.
23
20. نهج البلاغه صبحى صالح نامه 47 ص 421.
24
21. همان کتاب 272 ج 2.
25
22. همان کتاب ص 272 ج 1.
26
23. سوره مائده (5): 38 و 45 بقره (2): 179 - نور (24)2.
27
24. نهج البلاغه صبحى صالح نامه 47 ص 421 ص 47 و خطبه 3 ص 48.
28
25. سوره حدید (57): 25 و مائده (5) 42.
29
26. تاریخ طبرى ج 4 ص 175 چاپ رضویه (بنقل از حماسه غدیر
30
تالیف استاد محمدرضا حکیمى ص 54).
31
27. وسائل الشیعه ج 11 ص 1920 صحیفه سجادیه دعاى 27 جامع
32
عباسى ص 151.
33
28. نهج البلاغه صبحى صالح خطبه 156 ص 218 و خطبه 105 ص 151
34
تحریرالوسیله ج 1 ص 462463 سوره آل عمران (3): 110.
35
29. سوره حج (22): 29 توبه (9): 5 مائده (5): 32 نساء(4): 76
36
توبه (9): 29.
37
30. وسائل الشیعه ج 1ص 14.
38
31. سوره حج (22)27:
39
32. نهج البلاغه صبحى صالح خطبه 110 ص 163.
40
33. سوره مائده (2): 125.
41
34.اشاره است به مضمون روایاتى که تعطیل حج و رها کردن آن را
42
موجب فرو فرستادن عذاب از طرف خداوند مى دانند به کافى ج 4 ص 271
43
نهج البلاغه نامه 47 ص 4210 رجوع کنید.
44
35. تفسیر قمى ج 2 ص 302.
45
36. بحارالانوار ج 27 ص 172.
46
37. علل الشرایع ص 404405 ج 5.
47
38. نهج البلاغه صبحى صالح خطبه 110 ص 163.
48
39. مصابح الشریعه ازانتشارات کتابخانه صدوق ص 145.
49
ORIGINAL_ARTICLE
آشنایى با جغرافیاى سیاسى2
https://jh.isca.ac.ir/article_4298_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
1984-06-22
90
102
پاورقى ها
1
1. مسئله فلسطین حسین الهى ص 3536.
2
2. تکاپوى جهانى .
3
3و4. تکاپوى جهانى
4
ORIGINAL_ARTICLE
اهداف سازمانهاى جاسوسى
https://jh.isca.ac.ir/article_4299_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
1984-06-22
103
116
پاورقى ها
1
1. مسائل آمریکاى لاتین دفتراول ترجمه فکرى رشاد.22.
2
2و3. سند شماره یک افشاگرى شماره 22.
3
4. سند شماره دو همان افشاگرى .
4
5. گرو گانگیرى درایران ترجمعه دکتر جعفر ثقه الاسلامى .
5
6و7. همان .96و97.
6
8. مراداز مامورین هدف ماموریتى هستند که یک سازمان جاسوسى
7
مى خواهداز بین مامورین رقیب صید کند.
8
9. خاطرات سیا فیلیپ اگى ترجمه ایرج خلیل وارسته .66 و 67.
9
ORIGINAL_ARTICLE
شیوه نویسندگى و نگارش
https://jh.isca.ac.ir/article_4300_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
1984-06-22
117
123
پاورقى ها
1
1. حضرت در بخشى ازاین خطبه مى فرماید: [و من اعجبها خلقا الطاووس الذى اقامه فى احکم تدیل و نضدالواته فى احسن تنضید]...
2
از شگفترین مرغها در آفرینش طاووس است که خداوند آن را در استوارترین میزان آفرید و رنگهایش را در نیکوترین ترتیب منظم گردانیده... نهج البلاغه صبحى صالح خطبه 165.236.
3
2. معرفى کتابهاى فوق با توجه به جنبه ادبى آنها بوده و تاییدى بر مندرجات و مولف کتاب نمى باشد.
4
3. دکتر سیدمحمد باقر حجتى سیرى در تاریخ اصلاح شیوه نگارش قرآن مجله مقالات و بررسى ها دفتر 1632625.
5
4. ر.ک : ماخذ قبل ص 169.
6
5. فرهنگ نفیسى .
7