پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)حوزهپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)3979مقاله پژوهشیحدیث و مقاومت2307198742131606032016060320161987https://jh.isca.ac.ir/article_3979.html
unavailable
پاورقى ها1.کیهان 64/034.2.از[ مصاحبه رفیق دوست بااطلاعات] 64/06/31.3.از نطق صدام [ لوموند] 19 سپتامبر 1980. به نقل از[ کتاب جنگ عراق وایران] تراب زمزمى [ پاورقیهاى کیهان] 64/07/1.4.روزنامه[ لوزان] سوئیس 23سپتامبر 1980. به نقل از کتاب جنگ عراق وایران] تراب زمزمى [ پاورقیهاى کیهان] 64/01/3. 5.از نطق صدام [ رادیو صوت الجماهیر] ساعت 30.15. روزنامه 59/08/21.6.کیهان 64/03/1.7. واز آن جمله رجوع کنید به کتاب[ اسرار جنگ تحمیلى به روایت اسراى عراقى] .8.شکوه قصیده عبدالمحمد آیتى 349.9.واینان کسانى هستند که سابقا نگاشته بودند:[ درانقلابهاى فکرى وایدئولوژیک چون منافع و نظامات بهم مى خورد و قهرا معارضه و منازعه پیش مى آید]... وانقلابهاى فرانسه وامریکا را شاهد مى آورند. امااکنون تنها[ شاخ زیتون] برمى آورند و...10. دراین زمینه گفتار قائم مقام رهبرى آموزنده است : یکى از معجزات پیامبر همان نقشه هاى نظامى آن حضرت بود و با اینکه در هیچ دانشگاهى درس نخوانده بود. ولى برنامه ریزیهاى مهمى داشت . آن حضرت همه مقدمات کار را فراهم مى کرد. نماز و دعا هم داشت ولى بنا نبود که همه چیز با دعا درست بشود.11.پلوتارک مورخ یونان باستان دراحوال[ اسپارت] مى نویسد: تعلیماتشان عبارت بوداز فرمانبردارى واطاعت کامل تحمل و بردبارى دراوقات بدبختى و تواضع در موقع پیروزى در نبردها به همین جهت آنهااز همان سالهاى اولیه تعلیم و تربیت خشن بار آورده مى شدند. [تاریخ دنیاى قدیم] کورفکین .69/01.12.جمهورى اسلامى 65/06/9.13.ژنرال بروک - ژنرال انگلیسى به نقل از چرچیل - در ملاقات سران دول متفق در[ کنفرانس تهران] به استالین مى گوید: در جنگ مجبوریم حقیقت را با یک اسکورت دروغ همراهى کنیم [ خاطرات جنگ جهانى دوم] چرچیل تورج فرازمند 282/0514.نهج البلاغه صبحى صالح خطبه 134.15.جمهورى اسلامى 1365/071امام خمینىاز مسائل بسیار مهمى که به عهده علماء و فقهاء و روحانیت است مقابله جدى با دو فرهنگ ظالمانه و منحط اقتصادى شرق و غرب و مبارزه با سیاستهاى اقتصاد سرمایه دارى واشتراکى در جامعه است ...این به عهده علماى اسلام و محققین و کارشناسان اسلامى است که براى جایگزین کردن سیستم ناصحیح اقتصاد حاکم بر جهان اسلام طرحها و برنامه هاى سازنده و در برگیرنده منافع محرومین و پابرهنه ها راارائه دهند و جهان مستضعفین و مسلمین را از تنگنا و فقر معیشت بدر آورند.از پیام امام به کنگره حج 1407پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)حوزهپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)3980مقاله پژوهشیمصاحبه با استاد آیت الله حسن زاده آملى23071987421173406032016060320161987https://jh.isca.ac.ir/article_3980.html
unavailable
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)حوزهپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)3981مقاله پژوهشیمسائل نظام حوزه 323071987421354406032016060320161987https://jh.isca.ac.ir/article_3981.html
unavailable
پاورقى ها1.مقدمه اى بر جهان بینى اسلامى17 تالیف استاد مطهرى دفتر انتشارات اسلامى .2.ولایت فقیه .172.3.ولایت فقیه .174.4. همان مدرک .5. همان مدرک .154.پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)حوزهپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)3982مقاله پژوهشیشناسائى برخى از تفاسیر شیعه23071987421456806032016060320161987https://jh.isca.ac.ir/article_3982.html
unavailable
پاورقى ها1. منهج الصادقین ج /04/12. مدرک پیشین .3. منهج الصادقین ج 2.54.4. خدمات متقابل ایران واسلام .461.5. ریاض العلماء ج 4.318.6. خلاصه المنهج ج 1.مقدمه .7. کیهان فرهنگى سال اول شماره 5.13.8. مدرک پیشین .14.9. ریاض العلماء ج 4.319.10. مجله تراثنا شماره 9.319.11. ریاض العلماء ج 4.318.12. ریحانه الادب ج 5.20.13. براى آشنائى بیشتر با شرح حال مولف رک :ریاض العلماء ج 4.318 روضات الجنات ج 5.345 ریحانه الادب ج 5.20 فوائدالرضویه ...14. تفسیر صافى ج 1.14 - 10 مقدمه چاپ بیروت .15. همان مدرک .1566.16. مهرتابان .26.مجله حوزه شماره 6.56 و شماره 7.20. 1718. الذریعه ج 5.288.19. الجواهرالثمین ج 1.41.20. تفسیرالقرآن الکریم ج .38.21.مدرک پیشین .مقدمه دکتر حامد حضنى و نیز نظرات فى الکتب الخالده22. مدرک پیشین چاپ تهران .34.23. مدرک پیشین .35.24. الذریعه ج 15.48.25. الکرام البرره ج 2.778.26. ریحانه الادب ج 3.175.27. مصابیح الانوار - مقدمه .(و).28. براى آگاهى بیشتراز شرح حال وى رک : روضات الجنات ج 4.261 الکرام البرره ج 2.777 مقدمه هاى آثار وى مکارم الاثار .1164. ریحانه الادب ج 3.175 تنقیح المقال ج 2.212 معارف الرجال ج 9.2 فوائدالرضویه 249.سفینه البحار ج 2.137.29. مهرتابان .43.30. حق و باطل به ضمیمه احیاى تفکراسلامى .86.31مهرتابان .44.32. جلوه هاى معلمى استاد .174.33. الطباطبائى و منهجه فى تفسیره .5994.34. همان مدرک .125 التفسیر والمفسرون ج 1.41.35. همان مدرک .126 اصول التفسیر .93.36. نمونه را بنگرید به : التفسیرالقرآنى للقرآن و الفرقان فى تفسیرالقرآن بالکتاب والسنه .37. مهرتابان .4445.38. المیزان ج 1. مقدمه .39.یادنامه فیلسوف الهى .4951 مصاحبه آیه الله جوادى با گزینش و تلخیص و نیز بنگرید به الطباطبائى و منهجه فى تفسیره الفصل الثانى الجانب الاثرى فى المیزان .40. دومین یادنامه علامه طباطبائى .31.41.یادنامه مفسر کبیر .70 قم انتشارات شفق دومین یادنامه علامه طباطبائى 285.براى آشنائى گسترده باالمیزان نگاه کنید به کتاب سودمند الطباطبائى و منهه فى تفسیره المیزان .42. بیدارگران اقالیم قبله .188.43. همان مدرک .197.44.براى آشنائى بیشتر با پرتوى از قرآن و چگونگیهاى آن رک : تفسیر و تفاسیر جدید135 - 149 یادنامه ابوذر زمان .108.45.تفسیر آفتاب .218 و نیز بنگرید به تفسیر و تفاسیر جدید.4042 و 151161.پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)حوزهپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)3983مقاله پژوهشینگاهى به : منابع اخلاق23071987421698606032016060320161987https://jh.isca.ac.ir/article_3983.html
unavailable
پاورقى ها1. چرا که بسیارى ازایشان همگام با پدیدارشدنشان در جامعه اسلامى سر به تفرقه و جدائى خواهى زدند. با تکیه و پافشارى بر گوشه اى از دستورات و فرهنگ پهناور جوشنده و زنده اسلامى افکار ویژه اى را پدید آوردند. مانند دهها فرقه و گروه منحرفى که ازامت واحداسلامى کناره گرفته پویش و شوکت اسلام را کم توان کردند. خود نیز در باور مسلمین ایده هایى بى سابقه راالقاء کرده و کردار خاصى را به وجود آوردند. با جدایى این گونه فرقه ها از دامن مسلمانان دژبانى بر مرزداران اسلام دشوار گشت و خوداین فرقه ها نیز به چنگ گرگان ستم پیشه و تخیلات و هواهاى نفسانى دچار گشتند.آیه الله شیخ محمدبهارى که خود فقیهى گرانقدر و عارفى بى نظیراست ازاین گونه گرایشها و فرقه ها چنین مى نالد:[ واز جمله آنهامغرورین طایفه اى است که خود را عارف مى دانند از عرفان اکتفا کرده به پوشاک خفض الموت و سرپائین انداختن و آه سرد کشیدن و تشبیه گریه بجا آوردن و لا سیمااگر بشنود کلامى را در عشق و محبت و توحید و فقر مع عدم معرفه معناهما بل بعضى تجاوز کرده به شهیق و نهیق واختراع و اذکار والتغنى بالاشعار و سایر حرکات شنیعه . به گمان این که این اطوار شخص را به مقامى مى رساند نه چنین است بل واقعند در شبهات و محرمات و ترک مستحبات بل واجبات به دعواى این که : محتاج به ریاضت بدن ضعفاء نفوس از عوامند. به عبارت خودشان نیازمند به ریاضت مبتدى از سلاک است ... و بعضى ازاینها ایضا توهمات بزرگ کرده اند به گمان این که بغایت معرفت و یقین رسیده اند و درجات مراتب مقربین را طى کرده اند والان هوفى مشاهده المعبود و مجاوره المقام المحمود و الملازمه فى عین الشهود ملفقا من الطامات و کلمات مزخرفات به توهم که او دیگر مطلع در ملک و ملکوت است . و قدم زننده ساحت قدس و جبروت است . آن وقت لازمه این و هم افتاده نگاه کردن به صلحاء و فقهاء و محدثین و سایر علماء به نظر حقارت واهانت مدعیا لنفسه من خوارق العادات ...این شخص قشرى از قشور خود را هنوز طى نکرده منشاى ندارد این ادعاها به جز جهل دلیل اوارتکاب بعضى از قبایح اعمال و شنایع ازافعال است که از آنها سر بزند. براى کسر نفس وازاله ملکات رذیله دیگر نمى داند که اینها بنفسها من ذمائم الصفات و هل یدفع الرذیله بالرذیله والذمیه بالذمیمه . مگر ریاضات شرعیه قحطاست از براى رام کردن نفس مثل : بیدارى شب و گرسنگى روز و پیاده راه رفتن دراسفار عبادتیه و غیر ذلک الا باید بخلاف شرع درست شود؟!تذکره المتقین 81 تا]84 .2.این کتاب توسط نصرالله تقوى تصحیح شده و با مقدمه کیوان سمیعى در تهران به چاپ رسیده است .3. مقدمه اوصاف الاشراف .4.اکنون دو نسخه ازاین کتاب در دسترس است : 1- نسخه اى که توسط [رضااستادى] تعلیق واستخراج احادیث شد- و در همین حد کار باارزشى است -اما قسمت آخر که مطالبش بیشتر رنگ عرفانى داشته حذف شده وفصلها نیز پس و پیش شده است . در پایان نیز رساله کوچکى در پنج صفحه از مرحوم سیدحسین قزوینى افزوده گشته است محل انتشار آن تهران بنیاد فرهنگى امام رضا[ ع] با قطع رقعى در 120 صفحه است .2-نسخه اى که توسط:[ سیدمحمدحسین حسینى تهرانى] با مقدمه و شرح نسبتا مفصل ایشان بطور کامل ازانتشارات حکمت در 211 صفحه رقعى به چاپ رسیده است .5.رساله سیر و سلوک با شرح سیدمحمدحسین حسینى .35.6.مدرک پیشین .7.رساله سیر و سلوک با تصحیح رضااستادى /098.این کتاب بدون مقدمه و توضیح در چگونگى نگارش و گردآورى آن توسط انتشارات نور فاطمه در تهران با قطع رقعى داراى 246 صفحه به چاپ رسیده است .9. تذکره المتقین 3510.این کتاب تحت عنوان:[ مثنوى مولاناجلال الدین محمد بلخى رومى] با هفت کتاب نفیس دیگر:(شرح حال مولانا ملخصى از آن مولانا کتاب مجالس سبعه مولانا شرح ابیات مشکله مثنوى در ذیل صفحات دفتر هفتم منسوب به مولانا کشف الابیات جامع لطایف اللغات ) به تصحیح و مقابله و همت محمد رمضانى با قطع رحلى 726 صفحه در تهران به چاپ رسیده است . براى آشنایى باابعاد گوناگون مثنوى مراجعه کنید به : آشنایى با مولى از دکتر سلیم - مقدمه تفسیر نقد و تحلیل مثنوى ازاستاد محمد تقى جعفرى - کاروان حله از زرین کوب .11.تفسیرآفتاب .161.12. اربعین .149.13.عجب و ریاء .18.14.مدرک پیشین .36.15. اربعین .128.16. یادنامه استاد شهید مرتضى مطهرى .5617.این کتاب در پنج جلد رحلى مقدمه و چهار جلد متن همراه کتابهاى دیگر در بیروت به چاپ رسیده است .18.ترجمه احیاءالعلوم ج 1.225.19.مدرک پیشین .22.20. براى آگاهى بیشتر مراجعه کنید به:[ الغدیر] ج 11.163 [ مقدمه محجه البیضاء و مقدمه مصح آن] [ تلبیس ابلیس] اعلام الاحیاء باغلاط الاحیاء[ الاملاءفى اشکالات الاحیاء] و مقدمه هاى حسین خدیوجم بر ترجمه خوارزمى .21.این کتاب هشت جزء در چهار مجلد وزیرى با تصحیح و تعلیق از:[ على اکبر غفارى] در قم توسط انتشارات اسلامى به چاپ رسیده است .22.مقدمه محجه البیضاء.23.مدرک پیشین .24.این کتاب درسه جلد وزیرى با تعلیق و تصحیح از سیدمحمد کلانتر و مقدمه شیخ محمدرضا مظفر در نجف منتشر شده و جلداول آن تحت عنوان [ اخلاق اسلامى] توسط:[ سیدجلال الدین مجتبوى] ترجمه شده است .25.مقدمه جامع السعادات .26.مدرک پیشین .27.مدرک پیشین .پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)حوزهپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)3984مقاله پژوهشیحربه تکفیر 7قسمت دوم230719874218710006032016060320161987https://jh.isca.ac.ir/article_3984.html
unavailable
پاورقىها:1. مجله حوزه شماره 1310.2. رسائل شیخ انصارى(ره) ج 1.235 (باب ظن در تحصیل عقائد).3. نهج البلاغه صبحى صالح نامه 47.4. اصول کافى کتاب الایمان والکفر باب من اذى المسلمین واحتقرهم ج 4.مترجم .51.5. از سخنان امام امت در سوگ شهداء 7 تیر.6. مائده .54.7. بحارالانوار.72و17 چاپ بیروت .8. الغدیر ج 3.267. و الفصول المهمه فى تالیف الامه شرف الدین فصل دهم برخى ازاین تهمت ها را ذکر کرده اند.9. مقدمه کتاب آئین ما ترجمه اصل الشیعه واصولهاازانتشارات کانون انتشار.10.نهج البلاغه فیض الاسلام خ .197.11. لقاءالله آیه الله میرزا جواد ملکى .258.12. الغدیر ج 3.72 به نقل از منهاج السنه ج 2.126.13. الغدیر ج 3.70.14. ارشادالقلوب .251.15. ر.ک شخصیت و قیام زیدبن على .16. الامام الصادق والمذاهب الابعه اسدحیدر ج 2.107.17. جهم بن صفوان ابومحرز مولى بنى راسب بنیانگذار مذهب (جهمیه ) که در پاره اى عقائد مانند: نفى صفات حق تعالى با معتزله همداستان است و درانکار قدرت واستطاعت انسان از نظریات جبریه پیروى کرده است .اواز مردم یرمذ و در 128 هجرى قمرى در واپسین سالهاى خلافت بنى امیه بدست سالم بن احوز مازنى بدستور نصر بن سیار کشته شد.الامام الصادق والمذاهب الاربعه ج 2.80 و ج 1.75 و تعلیقات مقلات الاسلامیین .171.18. کتاب هشام ابن حکم .75.انتشارات دانشگاه تهران .19. تنقیح المقال ج 3.297.20. همان مدرک .21. هشام بن حکم .83.22. الامام الصادق والمذاهب الاربعه ج 2.100 اسد حیدر معجم رجال خوئى ج 19.286289.23. شرح حال و آثار وافکار آیه الله بهبهانى .94.24. همان مدرک .95.25. همان مدرک .100.26. صحیفه نور ج 1.257265.پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)حوزهپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)3985مقاله پژوهشیآفات علم 9 : تقرب به دربار سلاطین2307198742110211606032016060320161987https://jh.isca.ac.ir/article_3985.html
unavailable
پاورقى:1. براى مطالعه این سرى از روایات، مراجعه کنید به: «بحار الانوار»، ج 45 / 2 و 105 «محجة البیضاء»، ج 125 /1 تا 150 «الحیاة»، ج 325 / 2 تا 332 و/ 294 تا300 «میزان الحکمة»، ج 517 / 6 تا 520، عناوین: زلّة العالم، علماء السوء شرار العلماء، مخالطة الملوک...«ایقاظ العلماء»، کوزه کنانى و...2. «کنز العمّال»، ج 205 / 10.3. «الحیاة»، ج 311 / 2، به نقل از «مستدرک» 322 / 2.4. «بحار الانوار»، ج 2 ص 58.5. بحار الانوار، ج 49 / 2 و «کنز العمّال»، ج 191 / 10 حدیث 29007.6. «ولایت فقیه»، امام خمینى، چاپ 200 / 1391.7. «محاضرات الأدباء»، راغب اصفهانى، ج 34 / 1.8. ولا ترکنواالى الذین ظلموا فتمسّکم النّار...(هود / 113).9. «بحار الانوار»، ج 377 / 13 «سفینة البحار»، ج 102 / 1 «المیزان»، ج 353 / 8(به نقل از تفسیر القمى)و کتب تفسیر دیگر، در ذیل آیة 175 اعراف: «و اتل علیهم نبأ الّذى آتیناه فانسلخ منها فأتبعه الشیطان فکان منّ الغاوین».10. «المیزان»، ج 347 / 8.11. «اضواء على السّنة المحّمدیه»، محمود ابوریّه، چاپ سوم، مصر / .123 مؤلّف در مجموع، نه سبب براى جعل حدیث از سوى راویان و علماء سوء نقل مىکند.12. براى مطالعه بیشتر در مورد بحث رنج آور و غمبار جعل حدیث و آمار و نمونه هایى از روایات جعلى و لیست سیاه دروغگویان و حدیث سازان، رجوع کنید به بحث مستوفى و جامع مرحوم علاّمه امینى در کتاب«الغدیر» ج 209 / 5، تحت عنوان «سلسلة الکذّابین و قائمة الموضوعات».13. «وسائل الشیعه»، ج 130 / 12 حدیث 13.14. «محجّة البیضاء»، ج 259 / 3:یا سلمه، لا تغش ابواب السلطان، فانک لا تصیب من دنیا هم شیئاً الا اصابوا من دینک افضل منه.15. ان الرّجل لیدخل على السلطان و معه دین فیخرج ولا دین له، فقیل له: لم؟ قال: لاّنه یرضیه بسخط اللّه تعالى (مدرک سابق).16. اما تغشى سلطان هؤلاء؟ قال قلت: لا. قال: و لم؟ قلت: فراراً بدینى. قال: و عزمتّ على ذلک؟ قلت: نعم. قال لى: الآن سلم لک دینک. «وسائل»، ج 129 / 12 حدیث 7.17. «کنز العمّال»، ج 188 / 10 حدیث 28987 و مشابه آن حادیث 28978: ان اناساً من امّتى سیتفقّهون فى الدّین و یقرؤن القرآن و یقولون: نأتى الأمراء فنصیب من دنیاهم و نعتزلهم بدیننا، و لا یکون ذلک، کما لا یجتنى من القتاد الاّ الشّوک کذلک لا یجتنى من قربهم الاّ الخطایا.18. «محجّة البیضاء»، ج 253 / 3.19. «بحار الأنوار»، ج .36 / 2 «کافى»، ج 46 / 1 «محجة البیضاء»، ج 128 / 1 «کنز العمّال»، ج 183 / 10.20. «محاسبة النقس»، شیخ تقى الدین ابراهیم العاملى، / 45.21. «محجة البیضاء»، ج 144 / 1 و ج 253 / 3 و «ایقاظ العلماء» / 61 به نقل از «مسنداحمد حنبل»، ج 295 / 6.22. «کنز العمال»، ج 195 /10 و 203، و مشابه آن در / 203.23. «محجة البیضاء»، ج 260 / 3.24. «محاضرات الأدباء»، ج 34 / 1.25. «همان مدرک»: (شرار الأمراء ابعدهم عن العلماء و شرار العلماء اقربهم الى الأمراء).26. «محجة البیضاء»، ج 34 / 1.27. «گلستان»، باب هشتم.28. «الأمام الصادق و المذاهب الأربعه»، اسد حیدر، ج 108 / 1، و «بحار الأنوار» ج 184 / 47.امام خمینىمن متواضعانه و به عنوان یک پدر پیراز همه فرزندان و عزیزان روحانى خود مى خواهم که در زمانى که خداوند بر علماء و روحانیون منت نهاده است واداره یک کشور بزرگ و تبلیغ رسالت انبیا را به آنان محول فرموده است از ذى روحانى خود خارج نشوند... و برحذر باشند که هیچ آفت و خطرى براى روحانیت و براى دنیا و آخرت آنان بالاتراز توجه به رفاه و حرکت در مسیر دنیا نیست .از پیام امام به کنگره حج 1407پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)حوزهپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)3986مقاله پژوهشیتامین آزادى2307198742111713406032016060320161987https://jh.isca.ac.ir/article_3986.html
unavailable
پاورقى ها1. روان شناسى پرورش على اکبر سیاسى چاپ بیست و سوم .223.2. فلسفه رواقى ژان برن ترجمه دکتر سیدابوالقاسم پورحسینى .129.3. آزادى و تربیت دکتر محمود صناعى /114. همان مدرک .5. زندگى من جواهر لعل نهرو ترجمه محمود تفضلى ج 2.705.6. ایران واسلام داوودالهامى .219 به نل هفت پادشاهى بزرگ مشرقزمین در قدیم ج 2.319.7.نهج البلاغه کلمات قصار، .38 پیکار صفین - وقعه الصفین نصر بن مزاحم ترجمه پرویزاتابکى .199.8. امثال و حکم دهخدا ج 1.84.9. نگاهى به تاریخ جهان ج 1.491 و 492.10. لسان العرب .11. غررو در رآمدى چاپ دانشگاه تهران ج 3.466.12. همان مدرک ج 2.266.13. از آزادى تا شهادت مجموعه پیام ها سخنرانیها و مصاحبه هاى مرحوم طالقانى(ره) انتشارات ابوذر.471.14.تاریخ تمدن اسلامى دکتر على اصغر حلب500. به نقل از مجله خواندنیها شماره 94 سال 33.15. رک : نهج البلاغه صبحى صالح خطبه هاى 136 137 172 نامه 54 و نامه 1.16. تاریخ تمدن اسلامى دکتر على اصغر حلبى .495.17. همان مدرک .495.18. نهج البلاغه صبحى صالح .کلمات قصار.165.19. نهج البلاغه صبحى صالح خطبه 216.20. الحیاه السیاسیه للامام الحسن (ع) جعفر مرتضى العاملى .5 به نقل از حیاه الحسن علیه السلام للقرشى ج 1.142 و 143.21. کشف هند جواهر لعل نهرو ج 2.832.22. تاریخ تمدن اسلامى دکتر على اصغر حلبى .485 و 486.23. آزادى و حیثیت انسانى ترجمه و تالیف جمال زاده .15.24. بوستان سعدى باب اول حکایت 26.25. همان مدرک سعدى اشاره دارد به این سخن از پیامبر(ص) که مى فرماید الدنیا ساعه فاجعلها طاعه رک : احادیث مثنوى بدیع الزمان فروزانفر چاپ امیرکبیر.12 13.26. مثنوى معنوى چاپ رمضانى دفتر 1.25.27. مجموعه آثارافلاطون ترجمه دکتر رضا کاویانى - دکتر محمدحسن لطفى .120.28. بوستان سعدى باب چهارم حکایت 5.29. نهج البلاغه نامه 53.30. غرور دررآمدى ج 5.253.31. همان مدرک ج 3.78.32. همان مدرک ج 5.157.33. همان مدرک ج 5.253.34. بوستان سعدى باب اول حکایت 25.35. گزیده قابوس نامه عنصر المعالى کیکاووس بن اسکندر به کوشش دکتر غلامحسین یوسفى .280 آقاى یوسفى در توضیح عزیزدار نوشته اند: یعنى کسى که دیداراو به آسانى و فراوانى دست ندهد حاصل جمله آن است که خود را زیاد به مردم نشان مده .35.نصحیه الملوک امام محمدغزالى با تصحیح حواشى مرحوم جلال همائى .81 82 انتشارات بابک ناگفته نماند مرحوم همائى در خصوص بخش دوم (از صفحه 80 تا 287) دراین که به خامه امام غزالى باشد تردید کرده اند و دلایل تردید خویش را از صفحه هفتاد و دو به بعد برشمرده اند و بحث کرده انداما در صفحه هشتاد و دو نوشته اند آنچه دراین باره گفته شد همه ز مقوله حدس واحتمال و وسوسه و هم و خیال است و هیچ کدام سند معتبر و دلیل قطعى مسلم ندارد. دلایلى هم که بر شمردیم بحکم قضیه عقلى منطقى که نتیجه قیاس تابع اخس مقدمات است بر روى هم غیرازاستبعاد که آن نیز داخل در قلمرو شک و تردیداست نتیجه نمى بخشد.. و بالجمله عجاله باید گفت که تمام بین الففتین کتاب حاضر شمال دو بخش مقدمه وابواب سبعه کلااز امام محمدغزالى است.36. نهج البلاغه نامه 67.پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)حوزهپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)3987مقاله پژوهشیتاریخنگارى دربارى(قسمت اول )2307198742113516506032016060320161987https://jh.isca.ac.ir/article_3987.html
unavailable
پاورقى ها1. اعلان بالتوبیخ لمن دم اهل التاریخ جلال الدین سیوطى ضمیمه کتاب[ علم التاریخ عندالمسلمین] .489 فرانس روزنتال چاپ بیروت .2.نشر دانش سال 7 شماره 1.33. دراینجا مناسبت دارد که به این سخن[ دکتر سعید عاشورى مصرى] نیز توجه کنیم :[ این مساله که مورخین اسلامى در گزارش واقعیات و حقایق تاریخى کوشش کرده اند و گاهى براى به دست آوردن مطلبى فرسنگها راه پیموده اند به دوراز حقیقت نیست واین میراث تاریخى عظیم اسلامى فعلى مولود زحمات آنان مى باشد که هیچ امتى در روى زمین همانند آن را ندارد لکن معناى این حرف این نیست که تاریخ ازاول کاملا درست نوشته شده واز عیوب و نواقص منقح بوده است بلکه در متون تاریخ اسلام اغراض مختلف و گرایشهاى سیاسى نیز وجود داشته است].3. به عنوان نمونه فرانس روزنتال درباره ابن طقطقى و کتاب محققانه او[ الفخرى فى آداب السلطانیه والدول الاسلامیه] چنین مى گوید:[ابن طقطقى کتاب فخرى خویش را براى صاحب منصبى والامقام نگاشت بااین همه مى توان این تاریخ مربوط به پیشواى علویان را دست آورد یک دوستکار (یعنى مورخ غیر حرفه اى و آماتور) به حساب آورد.ابن طقطقى در نگارش آن تا جائى که به سنت تاریخى مربوط مى شد چون ناظرى وارسته و بى طرف به تاریخ نگریسته است و...][تاریخ تاریخنگارى دراسلام] .7170 فرانس روزنتال ترجمه فارسى دکتراسدالله آزاد. چاپ آستان قدس رضوى 1365.4. زرکلى صاحب قاموس رجالى[ الاعلام] مى نویسد:نورالله بن شریف الدین ... شوشترى از نسل امام زین العابدین واز علماء و مجتهدین امامیه مى باشد.اوازاهالى شوشترى بود که به هندوستان مهاجرت نموده و در آنجااز طرف[ اکبرشاه] قاضى القضاه لاهور گردید. به او گفته شد که فقط بر وفق احکام ذاهب اربعه اهل سنت حکم صادر کند...او را در زیر ضربات شلاق کشتند. شوشترى نویسنده 97 عنوان کتاب مى باشد (که برخى از آنها به حدود بیست مجلد بالغ مى شود) که معروفترین آنها[ احقاق الحق] است و نوشتن همین کتاب باعث قتل او گردید. و... [ الاعلام] ج 8.52 بیروت دارالعلم للملایین .این کتاب در زمینه تاریخ صدراسلام واثابت مساله خلافت بلافصل وامامت حقه امیرالمومنین على[ ع] نوشته شده و دراین اواخر در قم از طرف کتابخانه آیه الله نجفى به چاپ رسیده است .5. مرحوم جلال آل احمد در کتاب غربزدگى ذیل بخش مستقلى که تحت عنوان[ طرح یک بیمارى] آورده راجع به هجوم فرهنگى غرب به شرق اسلامى و تسلیم بى قید و شرط شرقیان در برابر آن چنین مى نویسد:غرب زدگى مى گویم همچون وبازدگى واگر به مذاق خوش آیند نیست بگوییم همچون گرمازدگى یا سرمازدگى .اما نه دستکم چیزى است در حدود سن زدگى . دیده اید که گندم را چطور مى پوساند؟از درون پوسته سالم برجاست اما فقط پوست است عین همان پوستى که از پروانه بر درختى مانده . بر هر صورت سخن از یک بیمارى است عارضه اى از بیرون آمده . و در محیطى آماده براى بیمارى رشد کرده . مشخصات این درد را بجوییم و علت یا علت هایش را واگر دست داد راه علاجش را و ... [ غربزدگى] .21 انتشارات رواق (تهران ) 1356.6. آقاى مهدى کلهر یکى ازاعضاى هیئت علمى بنیاد تاریخ انقلاب اسلامى ایران پژوهش جامع وگسترده اى را درباره این چهار جریان فرهنگى درایران معاصر در دست انجام دارند که در صورت توفیق بانجام وانتشار آن تاثیر مثبتى دراصلاح اندیشه هاى مربوط به تاریخ فرهنگ و هنر معاصر خواهد داشت .7. دراین رابطه داستانى که[ مارکو پولو] درباره کیفیت برخورد سلطان و حاکم مغولى آذربایجان با برخى از بازرگانان[ ونیزى] که قطعه اى و تپه اى را خریدارى کرده و قصدایجادابنیه و ساختمان در آن را داشته اند قابل توجه است بویژه اگر مقایسه شود با حاتم بخشیهاى شاه سابق و معدوم ایران و سران دیرگ ممالک اسلامى در حال حاضر که خارجیان را براى ایجاد تاسیاست سیاسى نظامى واقتصادى و تجسسى و فرهنگى در تمام نقاط کشور آزاد گذاشته بوده و گذاشته اند نتیجه بیشترى خواهد بخشید. مارکوپولو مى گوید :[در قسمت رشته کوههاى یسار (شهر تبریز) قله اى وجود دارد که توسط ژنى ها خریدارى شده است .اما موقعى که بازرگانان ونیزى خواستند دراین محل قصر و قلعه اى بنا نمایند خان (مغول ) آنها رااحضار کرد و چنین گفت :در کشور من رسم نیست که تجار و بازرگانان استحکاماتى بنا نمایند. شماهااین کوه رااز من خریده اید والبته متعلق بشماست و شما مى توانید آن را بکشور خود ببرید و در آنجا هر بلائى که خواستید بسرش بیاورید.چون ژنى ها خواستند در مذاکرات خود تجدید مطلع نمایند لذا خان دستور داد که سر آنها رااز تنشان جدا سازند].[ جهانگردى و مارکوپولو] .125 پیستان روستى سین وش . ویکتور تهران انتشارات افشار 1363.8. درباره شرح حال ناصرالدین شاه و مطالعه مستقیم انحرافات اخلاقى او به کتاب[ شرح حال رجال ایران] ج 4 ذیل حرف نون همان کتاب ج 3 ذیل حرف غین[ غلامعلى خان عزیزالسلطان] تالیف مهدى بامداد انتشارات زوار. و نیز کتاب[ پشت پرده حرمسراها] .408 492. ض آزاد ارومیه انتشارات انزلى دیده شودبویژه در[ شرح حال رجال ایران] ج 4 صفحات 256 257 260 عکسهائى وجود دارد که ناصرالدین شاه را در حال مستى نشان مى دهد.اعتمادالسلطنه روزنامه خوان و گزارش نویس مخصوص او مى نویسد: امروز جمعه روز عید مولود حضرت امیرالمومنین علیه السلام است . و ... چرچیل از طرف انگلیس به نزد شاه آمده است ... یک بار هم از مشروبات فرنگى پیشکش آورده نمى دانم براى شاه است یا امین السلطان.[ شرح جال رجال ایران] ج 4.301 در جائى دیگر مى گوید:....بعداز ناهار تمام شاهزاده ها به قمار در حضور مبارک (ناصرالدین شاه ) مشغول شدند. [. همان کتاب] .313. در جاى دیگر مى گوید:[ شب درب خانه (دربار) رفتم ملیجک دوم (پسر بچه نابالغ مورد عشق ناصرالدین شاه ) با یکدسته خانه شاگرد و خواجه وارد شد آفتابه لگن واسباب آبخورى او را تعاقبش آوردند در این بین ادرارش گرفت . گلدان نقره مخصوص همایونى را که در آن ادرار مى فرمایند آوردند با دست مبارک (!) آلت ملیجک را بیرون آوردند میان گلدان گذاشتند که بشاشد[ [... همان کتاب] ج 3.34 صحال لازم است خوانندگان محترم این همه اعمال انحرافى ناصرالدین شاه وامثال اینها را در منابع یاد شده بخوانند و آنگاه تظاهر به شریعت گرائى و مسلمانى او را در نظر بگیرند تا تضاد را در منابع یاد شده شده بخوانند و آنگاه تظاهر به شریعت گرائى و مسلمانى او را در نظر بگیرند تا تضاد موجود در شخصیت او را بخوبى دریابند که جلوه اى از فرهنگ مختلط دربارى است .9. شاه در مصاحبه با[ اوریانا فالاچى] درباره الهاماتى که به او شده است اینگونه سخن مى گوید:[ در کودکى دوبار به من الهام شده است . یک بار در پنج سالگى و بار دوم در شش سالگى . در نخستین بار من حضرت قائم را دیدم که بنابر مذهب ما غیب شده است تا روزى بازگردد و جهان را نجات دهد. در آن روز من دچار یک حادثه شدم و روى یک صخره افتادم . واین او بود که مرا نجات داد.او خود را در میان من وصخره جا داد. من این را مى دانم زیرااو را دیده ام من در رویا واقعیت واقعیت مادى مى فهمید؟ من او را دیدم زیرا... آه مى ترسم منظورم را درک نکنید.[ مصاحبه با تاریخ] ج 2.6 ترجمه پیروز ملکى .10. ناسخ التواریخ تالیف محمدتقى سپهر مجلدات مربوط به تاریخ قاجاریه دیده شود. نگارنده این سطور فقط چاپ قدیم و سنگى این کتاب را دیده است که در سال 1319 ه.ق به چاپ رسیده است .11. جهت رویت برخى ازاین قراردادهاى ننگین و تحمیلى و مناطق و شهرهائى که براساس آنهاازایران گرفته شده است به کتاب[ قرارها و قراردادها - دوران قاجاریه] .3735 10689 و غیره مراجعه شود. که به اهتمام دکتر وحیدنیا در سال 1362 ه.ش توسط موسسه مطبوعاتى عطائى (تهران ) به چاپ رسیده است .12. کتاب موسوم به[ بنیادهاى ملى در شهریارى رضاشاه کبیر] تالیف ابراهیم صفائى در سال 2535 به اصطلاح شاهنشاهى توسطاداره کل نگارش وزارت فرهنگ و هنر به چاپ رسیده است .13.کودتاى 1299 و آثار آن به قلم ابراهیم صفائى در مورخ 35/12/17 توسط شرکت افست (سهامى خاص ) به چاپ رسیده است .14.تاریخ تحول دانشگاه تهران و موسسات عالى آموزشى ایران در عصر خجسته پهلوى .223 تالیف حسین محبوبى اردکانى 1350 (چاپ بمناسبت جشنهاى منحوس دو هزار و پانصدساله .) دکتر شریعتى درباره واقعه 16 آذرماه (که از قربانیان آن بنام آذر شریعت رضوى برادر خانم او بود) چنین نوشته است :[ اگراجبارى که بزنده ماندن دارم نبود خود را در برابر دانشگاه آتش مى زدم همنجائى که بیست و دوسال پیش آذرمان (آذرشریعت رضوى ) در آتش بیداد سوخت او را در پیش پاى[ نیکسون] قربانى کردند!این[ سه یار دبستانى] که هنوز مدرسه را ترک نگفته اند هنوزاز تحصیلشان فراغت نیافته اندنخواستند - همچون دیگران - کوپن نانى بگیرند واز پشت میز دانشگاه به پشت پاچال بروند و سر در آخور خویش فرو برند.از آن سال چندین دوره آمدند و کارشان را تمام کردند و رفتند امااین سه تن ماندند تا هر که را مى آید بیاموزند هر که میرود سفارش کنند آنها هرگز نمى روند همیشه خواهند ماند آنها [شهیدند].این[ سه قطره خون] که بر چهره دانشگاه ما همچنان تازه و گرم است . کاشکى مى توانستم این سه آذراهوارئى را با تن خاکستر شده ام بپوشانم تا دراین سموم که میوزد نفسرند!اما نه باید زنده بمانم واین سه آتش را در سینه ام نگاه دارم]...[با مخاطبهاى آشنا] .256 از سرى مجموعه آثار شماره 1 حسینیه ارشاد.15. فصلنامه یاد شماره 6.8 (حرف اول ) به قلم عبدالمجید معادیخواه ازانتشارات بنیاد تاریخ انقلاب اسلامى .16. براى کسب آگاهى بیشتر درباره خداى نامه آیین نامه و تاجنامه به کتاب[ فرهنگ ایرانى پیش ازاسلام و آثار آن در تمدن اسلامى و ادبیات عربى] .165 - 185 محمد محمدى چاپ دوم انتشارات دانشگاه تهران (1609) 2536 همچنین[ دیباچه شاهنامه فردوسى] توسط[ ژول مول] ترجمه جهانگیرافشارى چاپ تهران شرکت سهامى کتابهاى جیبى 1363 دیده شود.17. همان مدرک .161.18ر. ک.[ همان مدرک] .162.19. براى آگاهى بیشتر به منابع ذیل مراجعه شود.[ سیرى در صحیحین - مقدمه] محمدصادق نجمى انتشارات اسلامى [ سنت - تحقیقى درمنابع ایدئولوژیک اسلام] از صفحه 103تا 125ابوالفضل شکورى نشر حر قم [ اضواء على السنه المحمدیه] محمودابوریه (مصرى ) چاپ بیروت وافست ایران.[الغدیر] ج 8.292 به بعد متن عربى چاپ دوم دارالکتاب العربى بیروت . .20. السقیفه تالیف سلیم ابن قیس کوفى بارها در نجف ایران (قم تهران ) به چاپ رسیده و یک ترجمه نامطلوب و یا نادرستى نیزاز آن به زبان فارسى منتشر شده است . نام کتاب عبدالله ابن ابورافع که از اصحاب على[ ع] مى باشد [ تسمیه من صحب امیرالمومنین[ ع] بجمل و صفین و نهروان] بوده که اصل آن به صورت مستقل اکنون در دست نیست در واقع زندگینامه فشرده و فهرست وار یاران على[ ع] بوده است . ولکن مطالب آن در کتب رجالى دیگر باقیمانده است .21. کتاب[ السقیفه] .173 سلیم بن قیس چاپ جدیدایران . و نیز بخشنامه اى از معاویه بفرماندارانش وجود دارد که جالب است براى مطالعه آن ر.ک:[ سنت - تحقیقى در منابع ایدئولوژیک اسلام] .142.22. الاخبارالموفقیات .332 و 333 به نقل از کیهان اندیشه .83 شماره 11 مقاله دکتر شهیدى .23.نشر دانش .33 سال هفتم شماره اول آذر و دى 1336 مقاله کامران فانى .24.تاریخ جهانگشا ج 1.13 عطاء ملک جوینى چاپ خاور .به نقل از گزینه مقاله ها .194 محمد پروین گنابادى کتابهاى جیبى .25.راهنماى طرحهاى پژوهشى علوم انسانى واجتماعى سال 2534 شاهنشاهى. .101 ازانتشارات شوراى پژوهشهاى علمى کشور 2535 گردآورى و تنظیم على اکبر بیهقى .پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)حوزهپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)3988مقاله پژوهشیبا پژوهشگران و محققان2307198742116617606032016060320161987https://jh.isca.ac.ir/article_3988.html
unavailable
پاورقى ها1.مجله حوزه شماره 16.76.2.روضات الجنات ج 7.110.3.مدرک پیشین .4. الذریعه ج 18.153.5.فوائدالرضویه 618.6.فهرست کتابخانه شهید مطهرى ابن یوسف شیرازى ج 1.162.7. عبارات این دو بزرگوار درباره مولف و کتاب دراعیان الشیعه آمده است ج 9.407408.8.فوائدالرضویه .618.9.ریحانه الادب ج 5.320.10. براى آگاهى بیشتر رک : روضات الجنات ج 7.110 (اعیان الشیعه) ج 9.407 فوائدالرضویه .618 ریحانه الادب ج 5.320 (الذریعه) ج 18.151 و ...