پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)حوزهپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)4156مقاله پژوهشیانقلاب و تبلیغات2103198741931612032016120320161987https://jh.isca.ac.ir/article_4156.html
unavailable
پاورقى ها 1. نیروى پیام .145 ژان لویى سروان شدایبر انتشارات سروش .2. ژون آفریک 12.نوامبر.1986 بنقل از بولتن بررسى مطبوعات خارجى وزارت ارشاداسلامى ترجمه جمال آل احمد.3و4. همان مدرک .5. ژئو پولتیک اطلاعات .67 آنتونى اسمیت انتشارات سروش .6. صحیفه نور 15.248.7. روزنامه جمهورى اسلامى 1376/07/29 1364/01/318. روزنامه اطلاعات 1364/04/3.9. صحیفه نور 13.82.10. روزنامه جمهورى اسلامى 1364/09/21.11. روزنامه اطلاعات 1364/01/7.12. روزنامه اطلاعات 1364/09/26.13. همان مدرک .امام خمینىوضع تبلیغات باید متناسب با نیازها و وضع حوزه ها باشد...اگر ما همه زبانها را براى تبلیغ اسلام بدانیم عبادتى بزرگ است ما با زبان اینجا که نمى توانیم براى مردم آمریکا و سائر کشورها مسائل اسلام را بگوئیم .امروزاسلام دراکثر کشورها مطرح است ...البته تبلیغات باید براساس معنویات باشد. معنویات اساس اسلام است . سعى کنید معنویات را زیاد کنید واز تشریفات تا آنجا که مقدوراست بکاهید. همه اش در فکر درست کردن سالن و ساختمان نباشید بلکه در فکر معنویات اسلام باشد.صحیفه نور 18.80 پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)حوزهپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)4157مقاله پژوهشیمصاحبه با استاد آیت الله محمد تقی جعفرى21031987419173812032016120320161987https://jh.isca.ac.ir/article_4157.html
unavailable
پاورقى ها 1. در تعریف بسیار جامعى که از صدرالمتالهین رحمه الله علیه درباره فلسفه آمده است این معنى با صراحت کامل مشاهده میشود: [اعلم ان الفلسفه استکمال النفس الانسانیه بمعرفه حقائق الموجودات على ماهى علیها والحکم بوجودها تحقیقا بالبراهین لااخذا بالظن و التقلید بقدرالواسع الانسانى وان شئت قلت : نظم العالم نظما عقلیا على حسب الطاقه البشریه]... اسفارالاربعه السفرالاول المسلک الاول ج 1ص 20 (بدانکه فلسفه عبارتست از طلب کمال نفس انسانى با معرفت حقائق موجودات آنچنانکه هستند و حکم به وجود (واقعیت ) آنها بر مبناى تحقیق با براهین نه گرفتن معرفت باظن و تقلید بقدر قدرت انسانى واگر بخواهى اینگونه تعریف کن : فلسفه عبارتست از نظم عقلانى عالم بر حسب طاقت چنانکه ملاحظه مى شود در تعریف دوم فعالیت عقلى را در فلسفه مورد تصریح قرار داده است .پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)حوزهپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)4158مقاله پژوهشیمسائل نظام حوزه21031987419395912032016120320161987https://jh.isca.ac.ir/article_4158.html
unavailable
پاورقى ها 1- استاد شهید مطهرى کتاب مرجعیت و روحانیت ص 1562- استاد شهید مطهرى کتاب مرجعیت و روحانیت ص 1563- استاد شهید مطهرى کتاب مرجعیت و روحانیت ص 156پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)حوزهپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)4159مقاله پژوهشیشناسائى تفاسیر شیعه21031987419608812032016120320161987https://jh.isca.ac.ir/article_4159.html
unavailable
پاورقى ها 1. نگاه کنید به : تاسیس الشیعه اعیان الشیعه ج 1.122 یادنامه شیخ طوسى ج 1.151.2. مجله حوزه شماره 16.75.3. در آستانه قرآن .241143.4. التفسیر والمفسرون ج 2.19.16.5. نگاه کنید به : الذریعه ج 4.231346 مرآت الکتب ج 2.147154 مفسران شیعه تفسیر شیعه و تفسیر نویسان آن مکتب .6. رجال النجاشى .351 چاپ جدید مجمع الرجال ج 4.42.7. تفسیر عیاشى ج 1.مقدمه .8. همانجا.9. بحارالانوار ج 1.28 چاپ بیروت .10. تفسیرعیاشى ج /02/111. رجال النجاشى .350 مجمع الرجال ج 6.44.12. رجال الطوسى .497 الفهرست .136 چاپ نجف .13. الفهرست .244 چاپرضا تجدد ترجمه آن .361.14. ریحانه الادب ج 4.220.16. براى آشناى بیشتراز شرح حال و آثار وى مراجعه کنید به : رحال النجاشى .350.رجال الطوسى .497. الفهرست .136139 چاپ نجف . مجمع الرجال ج 4 4446 جامع الرواه ج 2.192. معالم العلماء .88.روضات الجنات ج .129.6 تنقیح المقال ج .183.2 مستدرک الوسائل ج .665.3 ریحانه الادب ج 4.220. بحارالانوار ج 1.130 و ... ت .15 رجال النجاشى .351.17. الفهرست .89. رجال النجاشى 2609.18. الذریعه ج 4 302309.19. فهرست کتابخانه دانشکده معقول و منقول ج 1.138.20. مدرک پیشین .139.21. الذریعه ج 1.354.22. الذریعه ج 20.192.23. براى آشنائى با وى رک : ریاض العلماء ج .103.3 اعیان الشیعه ج 7.465.24. الذریعه ج 20.190. براى آگاهى بیشتر درباره تفسیر على ابن ابراهیم و چگونگیهاى آن رک : الذریعه ج 4.302309 و ح 20.192. فهرست کتابخانه دانشکده معقول و منقول ابن یوسف شیرازى ج 1.138 بین التصوف والتشیع .200 - 192.25. رجال النجاشى .260.26. الفهرست 277.27. تنقیح المقال ج .260.2 مقدمه بحارالانوار .128 چاپ بیروت .28. براى آگاهى بیشتراز شرح حال و آثار وى مراجعه کنید به : رجال النجاشى .260. الفهرست 277. مجمع البیان ج 4.152. جامع الرواه ج .545.1 معجم رجال الحدیث ج .193.11 معجم الادبا ج 12.125 منتهى المقال .204. منهج المولفین ج /09/7 الذریعه ج .260.2 معجم المولفین ج /09/7 الذریعه ج .302.429. التبیان ج /06/130. الذکرى الالفیه للشیخ الطوسى .36 دائره المعارف ج 11.74.31. التبیان ج 1.103 - 102.32. التبیان ج .58.2 دائره المعارف الشیعه ج 11.75.33. نگاه کنید به پایان مجلدات دهگانه فهرس الردود.34. التبیان ج 1.162.35. التبیان ج 1.384.36. التبیان ج /01/137. الفهرست .288 چاپ دانشگاه مشهد.38. مجمع البیان ج /10/139. رجال السید بحرالعلوم ج 3.228.40. مقدمه التبیان ج 1.25.41. براى آشنائى بیشتر با تفسیر تبیان رجوع کنید به : دائره المعارف الشیعه ج .5976.11 یادنامه شیخ طوسى ج 2.9 مقاله مهنج الطوسى فى تفسیرالقرآن همین جلد.354 مقاله الشیخ الطوسى و منهجه فى تفسیرالقرآن و ج 1.209258 مقاله هاى مقام شیخ طوسى در علم تفسیر واژه هاى پارسى قرآن و تفسیر تبیان و ... .42. مجله حوزه شماره 10.27.افزون بر آنچه آنجا یاد کرده ایم رک : رجال السید بحرالعلوم ج 3.227204. مقدمه تبیان مقدمه رجال شیخ و مقدمه الجمل والعقود.این سه مقدمه از بهترین شرح حالهاى شیخ طوسى است .43. الجمل والعقود.29.44. هزاره شیخ طوسى ج 1.49 مقدمه .45. الجمل والعقود .27.46. یادنامه شیخ طوسى ج 1.334.47. فقیه مجتهد بزرگوار شهید مظلوم آیه الله بهشتى حج در قرآن .88.48. شهید مظلوم بهشتى صورت مشروح مذاکرات مجلس بررسى نهائى قانون اساسى ج 1.219.49. شهیدمظلوم مجله حوزه .شماره 15 مقاله طرح کوششى تازه در راه شناخت تحقیقى اسلام50. آیه الله شهیدمرتضى مطهرى محمدخاتم پیامبران ج 1.575.51.استادمحمدرضاحکیمى ترجمه الحیاه ج 1.24.52. بحارالانوار ج 104.191 چاپ بیروت .53. مجالس المومنین ج 1.490.54. تاسیس الشیعه .340.55. طبرسى و مجمع البیان ج 2.26.56. التفسیر والمفسرون ج 2.104.57. مجمع البیان ج /10/158. طبرسى و مجمع البیان ج 2.286 به بعد.59. پیشتازان شهادت درانقلاب سوم .248.60. مجالس المومنین ج 1.490.61. مجمع البیان و طبرسى ج 1.208.62. تاریخ بیهقى .242243.63. درباره شهادت وى توضیحى کوتاه در پایان مقاله مى آید.64. ریاض العلماء ج 4.340.65. لولوه البحرین .347.66. روضات الجنات ج 4.355.67. ریاض العلماء ج 4.355.68. مکتب اسلام سال پنجم شماره 6.11 مقاله69. شلتوت و مجمع البیان .70. طبرسى و مجمع البیان ج 1.257.71. مکتب اسلام سال پنجم شماره 5.4849. 72. مفاخراسلام ج 3.421 مجله مکتب اسلام شماره 10 سال اول .67.براى آگاهى بیشتراز شرح حال و آثارامین الاسلام رجوع کنید به :تاریخى بیهقى .242. امل الامل ج 2.216 ریاض العلماء ج 4.340. تنقیح المقال ج /07/2 لولوه البحرین .346. الکنى والالقاب ج .244.2 مستدرک الوسائل ج .387.3 روضات الجنات ج .357.5 نامه دانشوران ج .325.6 شهداءالفضیله .45. اعیان الشیعه ج 8.399. معجم المولفین ج .66.8 فهرست مشاهیرایران ج 2.187 و ... و نیز بنگرید به کتاب بسیار سودمند طبرسى و مجمع البیان دو جلد.پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)حوزهپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)4160مقاله پژوهشیاصول نوشتار اخلاقى210319874198911312032016120320161987https://jh.isca.ac.ir/article_4160.html
unavailable
پاورقى ها:1. مقصود مااز نوشته هاى اخلاقى آنهایى هستند که براساس معارف اسلامى در پى تربیت و پرورش آدمى مى روند. نه آن گونه کتابهاى اخلاقى که پیرامون فلسفه اخلاق یا علم اخلاق و یا دیگر مسائل مربوطه به نگارش در آمده اند. که آنها نیز ویژگیهاى خاص خود را دارند و بایسته است که جداگانه بحث شوند. و نیز پیرامون کتابهاى متنى و درسى اخلاقى در حوزه یا جاى دیگر. و نیز پیرامون درسها کلاسها منبرها و دیگر پندهاى اخلاقى و ویژگیهاى خاصشان در فرصت دیگرى باید به بحث بنشینیم .2. فنون بلاغت و صناعات ادبى صفحه سیزده3. متاسفانه برخى از کتب اخلاقى که امروزه به زبان فارسى نگارش یافته اند دچار آنچنان نثر سنگین تلگرافى عبارات مغلق جمله هاى نامفهوم و پر دست اندازند که به دشوارى مى توان چند صفحه اى از آن را مرور کرد..4 غررالحکم (چاپ دانشگاه ) ج 1.386 و نیز پیرامون این موضوع رجوع کنید به : بحارالانوار ج292.78 .5. همان مدرک ج463.2 .6. همان مدرک ج 2.70 و نیز صفحه464 .7. تذکراین نکته لازم است که همانگونه که نثرهاى متفاضلانه و گرفتار تکلفات ادبى ناپسنداست نثرهاى زهوار در رفته ناهنجار سست پیوند و پردست انداز (که اندوهمندانه در میان قلم به دستان حوزه فزونترند ناگوارتر و چندش آورتراست . که : نه به آن شورى شور و نه به این بى نمکى .8. چنانکه متاسفانه آثار بسیار بلند وارزشمندى بخاطر همین گونه نارسائیها در گوشه کتابخانه ها گرد گرفته و شمع نورانى شان به خاموشى گرائیده است .9.نهج البلاغه (فیض ) حکمت : 89 و 188 صبحى صالح حکمت : 91 بحارالانوار ج 70.61 و ج 77.166 و غررالحکم 2.544 و نیز مراجعه کنید به غررالحکم ج539.4 .10. نظامى امثال و حکم ج52.1 .11. غررالحکم 109.2 .12. ممکن است کلمه تفرط را تفرط ( از باب افعال ) بخوانیم که تاکید جمله پیشین باشد یعنى درازگویى رااز حدمگذران که خوار مى شوى .13. ناصر خسرو امثال و حکم ج222.1 .14. غررالحکم ج 2.232 نهج البلاغه (صبحى صالح ) حکمت 315 و نهج البلاغه فیض حکمت307 : .15. متاسفانه بایداعتراف کرد که ما در راه نشر و گسترش معارف دین (بگونه اى رضایتبخش ) دهها سال از دشمنانمان پس افتاده ایم . که گناه این نابسامانى را بیشتر باید به گردن ناشرین کاسب کار سودجو و ناواردى گذاشت که بخوداجازه داده اند براى گذران چند روز زندگى حرمله وار به جان معارف و آثار فرهنگى اسلام بیفتند و هرگونه استحکام و درستکارى را فراموش کنند.ایشان توجه ندارند که ازامام صادق ع نیز روایت شده که پیغمبر ص در هنگام دفن معاذ فرمود :خدا بنده اى را دوست دارد که چون کارى انجام دهد محکم کارى کند و آن را درست واستوار به انجام رساند و سرسرى نگیرد واز سرباز نکند. (تمام این روایت را در گزیده فارسى الحیاه ج 1.336 ملاحظه فرمایید.) و ما که پیرو آن حضرت هستیم باید همه کارهاى خود را محکم واستوارانجام دهیم مخصوصااگر کارى فرهنگى و مربوط به معارف بلنداسلامى باشد.16. غررالحکم ج298.2 .17. نهج البلاغه (فیض ) حکمت : 388 و صبحى صالح حکمت394 : .18. غررالحکم ج357.1 .19.فرهنگ علوم عقلى ج 2.224 به نقل ازاساس الاقتباس خواجه نصیر صفحه44 .20. لازم به یادآورى است که اصل دوم جزءاساس واصول کوششهاى تربیتى به شمار مى رود و بسیار شایسته دقت وارزشگذارى است .به عنوان نمونه :اگر یک نوشته و بحث اخلاقى بتواند ملکه تعبد و ایمان را (که گرایش آگاهانه و تسلیم گونه در برابر حق تعالى است و سرمنشا فضائل وارزشهاى اخلاقى به شمار مى آید) در خوانده پدید آورد سیر تربیتى واخلاقى وى را تضمین کرده و پشتوانه اى براى اخلاق و ارزشهاى اخلاقى وى مى گردد. (پیرامون نقش ایمان دراخلاق رجوع کنید به مقاله: ایمان پشتوانه اخلاق در شماره 15 همین مجله ).بنا به گفته مرحوم مطهرى (ره ) در کتاب: فلسفه اخلاق 141 ایمان دژى را درباب اخلاق و تربیت فتح مى کند که در قلمرو علم نیست . و آن دژ درون خودانسان و نقس است ... خیال نکنید که با فکر و عقل و فلسفه و علم مى توان دژ نفس را تسخیر کرد بلکه ایمان مى خواهد.بنابر نظریه ایشان: ایمان از مقوله عبادت و پرستش است .انسان تا هر حدى که خدا را ناآگاهانه پرستش مى کند ناآگاهانه هم یک سلسله دستورات الهى را پیروى مى کند. و وقتى که شعور ناآگاهش تبدیل به شعور گاه بشود (که پیامبران براى همین هدف آمده اند تاانسانها را به فطرت خودشان سوق بدهند و آن امر فطرى را تبدیل به یک امر آگاهانه بکنند) آن وقت است که تمام کارهاى انسان اخلاقى مى شود. نه فقط یک سلسله کارهاى معین بلکه خوابیدن و غذا خوردن ما هم کاراخلاقى مى شود. یعنى وقتى برنامه زندگى انسانها براساس تکلیف و رضاى حق پایه گذارى شود آن وقت خوردن و خوابیدن و حرف زدن و زنده بودن و مردن ما و همه و همه یکپارچه اخلاق و قداست خواهد بود و همه چیز لله مى شود. فلسفه اخلاق .7921. امثال و حکم ج791.2 .22. غرر الحکم ج487.5 .23.نهج البلاغه فیض حکمت 184 غررالحکم 2.602 نهج البلاغه صبحى صالح حکمت 193 بحارالانوار ج 70.61 و ج 71.217 پیرامون این موضوع مراجعه کنید به : شرح ابن ابى الحدید ج 19.219 و 11 نهج البلاغه صبحى صالح حکمت 312 بحارالانوار ج 70.60 و ج 78.289 353 35724. براى نمونه مراجعه کنید به : حکمت 304 از نهج البلاغه فیض و غررالحکم ج603.2 .25. امثال و حکم ج1229.3 . تحقیق غفارى ) 35 والحیاه ج151.1 .26. کتاب الغبیه للنعمانى (با27. اسفار ج7.1 .28. غررالحکم ج264.6 پیرامون این موضوع مراجعه کنید به : نهج البلاغه صبحى صالح حکمت 382 و381 و الحیاه ج151.1 .29. امثال و حکم 1393.3 .30. دیوان حافظ (دکتر قاسم غنى ) 85 .31. مثنوى کلاله خاور 16 .32. جاذبه هاى فکرى فردوسى 244..33. غررالحکم 369.3 .34. اخلاق از دیدگاه قرآن و سنت .35. چنانکه وقتى سیرصعودى و تکاملى انسان را مى شمارند آخرین مرتبه را (که پس از دهها سال ریاضت و تمرین اگر خدا بخواهد و همت و عزم بایسته باشد) سیر مع الله فى الخلق مى شمارند. بدین گونه : السفر من الخلق الى الحق من الحق الى الحق بالحق من الحق الى الخلق بالحق من الخلق الى الخلق بالحق اسفاراربعه ج 1.13.36. الحیاه ج293.2 .37. غررالحکم ج 3.193 و نیز مراجعه کنید به ج429.5 .38. وحشى بافقى عارفانه ها 344 .39. غررالحکم ج540.2 .40. نهج البلاغه (صبحى صالح حکمت 73 و نهج البلاغه (فیض ) حکمت 70 پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)حوزهپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)4161مقاله پژوهشیدستورالعمل از عارف ربانى - آیت الله سید احمد کربلائى2103198741911411812032016120320161987https://jh.isca.ac.ir/article_4161.html
unavailable
پاورقى ها 1. انشقاق 72. پرتوى از حیات پرباراین بزرگ مرد در دیباچه دستورالعمل شماره 15 همین مجله آمده است .3. نهج البلاغه فیض الاسلام خطبه 184.پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)حوزهپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)4162مقاله پژوهشیآفات علم2103198741911913112032016120320161987https://jh.isca.ac.ir/article_4162.html
unavailable
پاورقى ها 1. مقتل الحسین مقرم[ .402. حیاه الامام الحسین] . باقر شریف القرشى ج 3.335.2. المنجد واژه ختل .3. مجمع البحرین . ماده ختل .4. اصول کافى ج[ .299.2 وسائل] ج 11.285.5. ... من اشراط الساعه ...ان تختل الدنیا بالدین اى تطلب الدنیا بعمل الاخره] .(مرآه العقول ج 10 ص 126)6. کهف آیه 103.7. صائب .شنیدم گوسفندى را بزرگىرهانیداز دهان و دست گرگىشبانگه کارد بر حلقس بمالیدروان گوسفنداز وى بنالید که از چنگال گرگم در ربودى چو دیدم عاقبت خود گرگ بودى(گلستان سعدى باب دوم حکایت 31)9. بحارالانوار ج 2.39.10. کلیات صائب] غزل 1406.11. دراین زمینه ها رجوع کنید به[ ساده زیستى] سرمقاله حوزه شماره مسلسل 7.12. صائب .13. در نهج البلاغه حضرت ضمن تقسیم بندى جالب و عمیقى از روحیات مردم و شیوه رفتارشان دراجتماع به این[ صنف] هم اشاره دارد آنجا که مى فرماید[ :منهم من لایمنعه الفساد فى الارض الامهانه نفسه و کلاله حده و نضیض و فره ... و منهم من العقده عن طلب الملک مسووله نفسه و انقطاع سببه فقصرته الحال على حاله فتحلى باسم القناعه و تزین بلباس اهل الزاهاده]... . (صبحى صالح خطبه 32).14. اذا رایتم الرجل قد حسن سمته و هدیه و تماوت فى منطقه و تخاضع فى حرکاته فرویدا لایغرنکم فمااکثر من یعجزه تناول الدنیا و رکوب الحرام منها لضعف بنیته و مهانته و جبن ه قلبه فنصب الدین فخا لها فهولایزال یختل الناس بظاهره فان تمکن من حرام اقتحمه .واذا وجد تموه یعف عن المال الحرام فرویدا لایغرنکم فان شهوات الخلق مختلفه فمااکثر من ینبوا عن المال الحرام وان کثر و یجمل نفسه على شوها قبیحه فیاتى منها محرما.فاذا وجد تموه یعف عن ذلک فرویدا لایغرنکم حتى تنظروا ماعقده عقله فمااکثر من ترک ذلک اجمع ثم لایرجع الى عقل متین فیکون مایفسده بجهله اکثر مما یصلحه بعقله فاذا وجدتم عقله متینا فرویدا لایغرنکم حتى تنظروا وامع هواه یکون عقله ام یکون مع عقله على هواه و کیف محبته للریاسات الباطله و زهده فیها فان فى الناس من خسرالدنیا والاخره یترک الدنیا للدنیا ویرى ان لذه الریاسته الباطله افضل من لذه[ الاموال والنعم المباحه] المحلله فیترک ذلک اجمع طلبا للریاسته حتى اذا قیل له اتق الله اخذته العزه بالاثم فحسبه جهنم و لبئس المهاد.فهویخبط عشسواء یقوده اول باطل الى بعد غایات الخساره[ ویمده ربه بعد طلبه لما لایقدر علیه فى طغیانه فهو یحل ما حرم الله و یحرم احل الله لایبالى مافات من دینه اذا سلمت له ریاسته التى قدشقى من اجلها فاولئک الذین غضب الله علیهم و لعنهم واعدلهم عذابا مهینا.و لکن الرجال کل الرجل هوالذى جعل هواه تبعا لامرالله و قواه مبذوله فى رضى الله یرى الذل مع الحق اقرب الى عزالابد من العز فى الباطل و یعلم ان لیل ما یحتمله من ضرئها یودیه الى دوام النعیم فى دار لاتبید و لاتنفد وان کثیر مایلحقه من سرائهاان اتبع هواه یودیه الى عذاب لاانقطاع لاه و لایزدل فذلکم الرجل نعم الرجل . فیه فتمسکوا و بسنته فاقتدوا والى ربکم فتوسلوا فانه لاترد له دعوه ولا یخیب له طلبه]. ( احتجاج طبرسى چاپ نجف ج 2 ص 5352) و به صورت خلاصه تر: الحیاه ج 2ص 329و.33015. سیکون خلق من خلقى یلحسون الدنیا بالدین . یلبسون مسوک الضان على قلوب کقلوب الذئاب اشد مراره من الصبر والسنتهم احلى من العسل واعمالهم الباطنه فتن من الجیف ... (وسائل ج 11.286).16. غررالحکم] ج 1.161 و نهج البلاغه صبحى (حکمت 456) و فیض الاسلام . (حکمت 448).17. نهج البلاغه] صبحى صالح خطبه 32.امام خمینىمساله حوزه هاى علمیه فقاهتى و مساله دانشگاههاازاهمیت ویژه اى برخوردارند. زیرا به منزله مواد خام مقدرات یک ملت و کشور هستند.این دو مقام مرجع نشر حقایق اسلام و مسائل سیاسى اجتماعى اقتصادى فرهنگى و دیگر مسائل مورداطلاع کشور مى باشند. با وجوداین فشر موتور حیات یک نظام به کار مى افتد.اینان هستند که اصلاح و صلاح آنها کشور را به صلاح مى کشاند و خداى نخواسته فسادشان منشا فساد یک ملت است .صحیفه نور 18.233پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)حوزهپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)4163مقاله پژوهشیراه استقلال2103198741913315812032016120320161987https://jh.isca.ac.ir/article_4163.html
unavailable
پاورقى ها 1. به عنوان نمونه مى توان از نقل ذیل یاد کرد:آنچه مردم و رهبرى انقلاب مى خواستند کوتاه کردن دست جنایتکار و چپاولگرابرقدرتهااز دخالت درامورایران واز سلب استقلالمان بود ولى بعداز پیروزى گام فراترى برداشته شده شعارو ادعاى درافتادن با تمامى بیگانگان و نابودى امپریالیسم و پنجه در پنجه آمریکاانداختن در سطح جهانى در برنامه انقلاب وارد گردید. (ر.ک.انقلاب ایران در دو حرکت . مهدى بازرگان 93).2. چوئن لاى - نخست وزیراسبق چین اظهار کرده بود که دو ابرقدرت در یک بستر مى خوابند و دو گونه رویا مى بینند.امااین جمله را باید تصحیح کرد و گفت که دو نظام سلطه گر در دو بسترند واز ابزارهاى متفاوت سود مى گیرنداما در یک رویا (خواب سلطه گرى ) بسر مى برند3. جهان سوم با مشکلات و دورنماهایش مقاله استعمار نوین اسکندروف واستپانوف نشرامیرکبیر 87.4. همان مدرک .5. خدمت و خیانت روشنفکران 139.6. اسلام رودروى انحطاط معاصر 139.7. آسیا در برابر غرب: داریوش شایگان 61.8. جنگ حقیقى نیکسون ترجمه ثقه الاسلامى 231.9. چینیها فریزر ترجمه نشر نو 308.10. گزارش سمینار 2.106.11. ویژگیهاى امپریالیسم جواد منصورى نشر حزب جمهورى اسلامى 4647.12. تحولات مناسبات سرمایه دارى و کمیسیون سه جانبه م پائیز 59.13. دیکتاتورى کارتلها ترجمه اقتباس دکتر همایون الهى 39.14. اطلاعات 65/10/15. (مقاله دنبائى که چند ملیتى ها آن را مى خواهند مهدى هماتاش ).15. دیکتاتورى کارتلها ترجمه واقتباس دکتر همایون الهى 48.16. غولهاى غلات ترجمه امیرحسین جهانبگلو نشرنو 232.17. ر.ک . مشروح صورت مذاکرات مجلس خبرگان قانون اساسى .18. گزارش سمینار دفتر مطالعات سیاسى و بین المللى 3.255.19. همان مدرک صفحات 238و 246.20. دیکتاتورى کارتلها همایون الهى 80.21. غولهاى غلات دن مورگان 232.22. همان مدرک 122.23. دیکتاتورى کارتلها همایون الهى 256.24. همان مدرک .25. غولهاى غلات دن مورگان 237.26. غرب زدگى و به نقل از فرهنگ جلال آل احمد.27. دیکتاتورى کارتلها 71. ج 1.41.28. جنگ بى پایان میچل کلر29. اطلاعات 1365/10/15 (مقاله دنیائى که چند ملیتى ها آن را مى خواهند).30. سیاست خارجى آمریکا. کیسینجر حسن محمدى نژاد انتشارات دانشگاه تهران . 72 و 73.31. همان مدرک .32. تحولات مناسبات سرمایه دارى و کمیسیون سه جانبه م پائیز 40.33. همان مدرک 98 ( از گزارش کمیسیون سه جانبه درباره روابط شرق و غرب ).34. جمهورى اسلامى 65/07/22.35. همان مدرک .36. همان مدرک .37. انقلاب چین بهزاد شاهنده دفتر مطالعات سیاسى و بین المللى 74.38. یک بستر و دو رویا.39. دیکتاتورى کارتلها همایون الهى 32.40. همان مدرک .41. آیا چین مى خواهد آسیا را ببلعد؟ ارنست هنرى .42. مشروح صورت مذاکرات مجلس خبرگان قانون اساسى 2.861.43. مدرک سابق 2.876.پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)حوزهپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)4164مقاله پژوهشیجریان شناسى تاریخ نگارى ها درایران معاصر2103198741915917212032016120320161987https://jh.isca.ac.ir/article_4164.html