پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)حوزهپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)4174مقاله پژوهشیسیاست پرورشى231019863173812032016120320161986https://jh.isca.ac.ir/article_4174.html
unavailable
پاورقى ها 1. در متون روایتى شیعه در زمینه سهولت دین اسلام تعبیرات مختلفى وجود دارد که مى توان به این چند روایت و تعبیرات مطروحه در آنها اشاره نمود:- قیل لرسول الله[ ص] اى الادیان احب الى الله قال [ ص] الحنیفیه المسحه مسنداحمد بن حنبل ج 1.226. -انى ارسلت بحنیفیه سمحه . مسنداحمد بن حنبل ج 6.116233. - لم یرسلنى الله بالرهبانیه و لکن بعثنى بالحنیفیه السهله المسحه الکافى ج 5.497. 2.اصول روانشناسى مان ج 1.571 ترجمه محمودساعتچى ششم امیرکبیر.3. تحف العقول .358 چاپ بیروت .4. غررالحکم ج 2.44 ح 1882 چ دانشگاه تهران تصحیح محدث ارموى .5. بحارالانوار ج 78.374 ح 30.6مجله حوزه شماره .10 سرمقاله .7.اسلام و مقتضیات زمان .110 استاد مطهرى چاپ اول .پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)حوزهپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)4175مقاله پژوهشیمصاحبه با استاد آیت الله شیخ ابوالحسن شیرازى23101986317193712032016120320161986https://jh.isca.ac.ir/article_4175.html
unavailable
پاورقى ها1. آیت الله سیدعبدالحسین موسوى لارى در سال 1226 هجرى قمرى همزمان بااستبداد فتحعلیشاه قاجار در یک خانواده روحانى در نجف اشراف دیده بجهان گشود.ایشان در دوران تحصیلات عالى اسلامى موفق به درک استفاده از محضراساتید بزرگى همچون میرزاى شیرازى فاضل ایروانى محمدهاشم الکاظمینى شیخلطف الله مازندرانى و آخوند همدانى شد.این اساتید مراتب علمى سید را تایید وایشان را با عباراتى چون عالم ربانى فاضل صمدانى ستوده و به اجتهاد وى نیز تصریح نموده اند.این مرجع مجاهد شیعه از سیاستمداران و بنیاگزاران و پیشگامان نهضت مشروطه بود و در جنوب ایران حرکت وسیعى براى اجراى موازین قانون اسلام و حکومت اسلامى بوجود آورد و سالهاى متمادى به حمایت محرومان و مستضعفان اشتغال داشت و با فکر جدائى دین از سیاست مبارزه مى کرد.2. آیت الله سیدعبدالمحمد موسوى لارى فرزندارشد سیدعبدالحسین موسوى لارى در سال 1306 هجرى قمرى در نجف اشرف دیده به جهان گشود و پس از تحصیل مقدمات و بپایان رساندن سطح از محضراساتید بزرگى همچون آخوند خراسانى سیدکاظم یزدى و پدر بزرگوارش استفاده هاى بسیار برد و به مقام اجتهاد رسید پس از رحلت پدرش که یکى از مراجع بزرگ تقلید بود تدریس دروس عالیه فقه واصول و تشکیل حوزه علمیه اجراء حدود و دادرسى و حل و فصل مسائل و مشکلات اجتماعى مردم بخشى از فعالیتهاى او را تشکیل مى دهد. در سال 1348 هجرى قمرى به علت مخالفت شدید با رضاخان دستگیر شد. عمال رضاخان خانه او را غارت کردند و بعداز ضرب و شتم ایشان را در شیراز به زندان افکندند.از ایشان آثار علمى زیادى بجاى مانده است که بعضى از آنها تاکنون به چاپ رسیده است از جمله:1- رساله ذخیره العباد لیوم المعاد.2- حاشیه بر کتاب وافى .3- حاشیه بر تفسیر ملامحسن فیض کاشانى4- حاشیه و شرح بر خلاصه الحساب شیخ بهائى .5- شرح استدلالى بر عروه الوثقى .6- شرح بر دیوان شیخ کاظم ازرى .سرانجام ایشان در سوم شوال 1393 در شیراز رحلت کرد و در همانجا کنار مرقد پدر بزرگوارش به خاک سپرده شد.3 .آیت الله میرزامهدى اصفهانى از شاگردان میرزاسیدکاظم یزدى و مرحوم نائینى بود. وى در مسائل اعتقادى مشربى خاص داشت و با فلسفه و حکمت مخالف بود.ایشان در مدت اقامت خود در مشهد اشگردان مبررى را پرورش دادند از جمهل : مرحوم شیخ مجتبى قزوینى شیخ هاشم قزوینى و میرزا جواد آقا تهرانى نقد تفکر خاص وى دراین محدوده بر نمى آید واحتیاج به تحقیق و بررسى مستقل دارد. جهت تحقیق بیشتر مى توان به مصاحبه آقاى مصطفوى در کیهان فرهنگى سال 2 - شماره 12 و همچنین نقد تهافت غزالى از جلال الدین آشتیانى در کیهان اندیشه شماره 3 مراجعه کرد.4. میرزا عسکرى شهیدى مشهدى معروف به آقا بزرگ حکیم ازاحفاد مرحوم میرزا مهدى شهیداست که هم طبقه ملاعلى آقا بزرگ اطلاع درستى نداریم . ظاهراابتدا شاگرد پدرش و مرحوم ملاغلامحسین شیخ الاسلام و میرزا محمد سروقدى در مشهد بوده و بعد به تهران آمده واندکى زمان مرحوم جلوه را درک کرده و نزد حکیم اشکورى و حکیم کرمانشاهى نیز در خوانده است . مرحوم آقابزرگ به وارستگى و صراحت لهجه و آزادى و آزاد منشى شهره بود. بااینکه در نهایت فقر مى زیست از کسى چیزى نمى گرفت . یکى از علماء مرکز که بااو سابقه دوستى داشت پس ازاطلاع از فقراو در تهران با مقامات بالا تماس مى گیرد وابلاغ مقررى قابل توجهى براى ایشان صادر مى شود. آن ابلاغ همراه نامه آن عالم به آقا بزرگ داده مى شود.ایشان ضمن ناراحتى فروان ازاین عمل دوست خود در پشت پاکت مى نویسد[ ما آبروى فقر و قناعت را نمى بریم]... و پاکت را همراه محتوایش پس مى فرستد.ایشان سرانجام در سال 1355 در مشهد چشم از جهان فرو مى بندد و به سوى ملکوت اعلى پرواز مى کند[ خدمات متقابل اسلام وایران] شهید مطهرى ج .5. میرزا مهدى شهیدى مشهدى فرزند آقابزرگ حکیم یکى ازاساتید بزرگ حوزه علمیه مشهد بود در آنزمان که حوزه مشهد پر رونق و عظیم بود در تمام حوزه میرزا مهدى از نظر فضل و فضیلت مانند یک ستارهمى درخشید.استاد شرح منظومه اسفار و کفایه بود.ایشان در سن 40 سالگى و در سال 1354 هجرى قمرى یکسال قبل از فوت پدر در مشهد جهان فانى را وداع گفت و به سوى معبود خویش شتافت.[ خدمات متقابل اسلام وایران] ج 2.614.6. آیت الله حاج آقاحسین قمى در سال 1282 هجرى قمرى در قم متولد شد.از جوانى به تحصیل علوم پرداخت و بهمین منظور به عتبات مقدسه در عراق رفت . بعداز چندى به قم مراجعت کرد. سپس به تهران رفت و سطوح را در آنجا فرا گرفت . در تهران با جدیت تمام مشغول فراگیرى علوم عقلى و عرفان و ریاضى در محضر فلاسفه زمان خود شد.از جمله اساتید وى دراین فنون مى توان از میرزاابوالحسن جلوه شیخ على مدرسى نورى میرزاحسن کرمانشاهى میرزاهاشم رشتى میرزاهاشم رشتى میرزاعلى اکبریزدى و میرزامحمودقمى نام برد.وى در نجف محضر درس این اساتید را درک کرده است . میرزا حبیب الله رشتى ملاعلى نهاوندى شیخ محمدکاظم یزدى و میرزا محمدتقى شیرازى .ایشان به زهد و تقوى و علم عبادت و تهجد زبانزد عام و خاص بودند. در سال 1331 به مشهد مقدس هجرت کرده و در آنجا به تدریش مشغول شدند. دراینجاایشان مورد مراجعه و تقلید عموم مردم ایران قرار گرفتند در سال 1354 علیه رضاخان قیام نمودند و بعد به عنوان اعتراض ایران را به سوى عتبات مقدسه ترک کردند و در سال 1366 براثر بیمارى برحمت ایزدى پیوستند. از جمله تالیفات ایشان 9 جلد رساله عملیه فتوائى است . با عناوین :1 مجمع المسائل 2 الذخیره الباقیه فى العبادات والمعاملات 3 مختصرالاحکام 4 طریق النجاه 5 منتخب الاحکام 6 مناسک حج 7 ذخیره العباد 8 هدایه الانام 9 مناسک الحج (فارسى ) همچنین ازایشان حاشیه اى بر عروه و حاشیه اى بر رسائل ملاهاشم خراسانى باقى مانده است .7. آیت الله ضیاءالدین عراقى معروف به آقا ضیاء در سال (1278) هجرى قمرى در سلطان آباداراک متولد شد. وى براى ادامه تحصیلات به عتبات مقدسه در عراق عزیمت کرد و در حوزه نجف از محضراساتیدى همچون آخوندخراسانى سیدمحمدکاظم یزدى شیخ الشریعه اصفهانى استفاده هاى بسیار کرد.ایشان جزء بزرگان محفل درسى آخوندخراسانى بشمار مى رفتند و آراءاصولى باقى مانده ازایشان یکى از متون اساسى بحثهاى عالى حوزه را دراین زمینه تشکیل مى دهد شاگردان مبرزى که از حوزه درسى ایشان برخاستند عبارتنداز: مرحوم سیدعبدالهادى شیرازى آیت الله حکیم شیخ محمدتقى بروجردى سیدحسن بجنوردى میرزاهاشم آملى و سرانجام ایشان در سال (1361) در شهر نجف وفات یافتند.8. آیت الله محمدحسین اصفهانى معروف به کمپانى در دوم محرم 1296 هجرى قمرى متولد شد.ایشان بعدازاتمام مقدمات و سطح در درس مرحوم آخوند خراسانى حضور یافت واز شاگردان اختصاصى او شد و حدود 13 سال از محضر آن استاد بزرگ استفادات علمى و معنوى برد. دورهاى زیادى از فقه واصول را تدریس کرد و آخرین دوره تدریس او دراصول مدت پانزده سال بطول انجامید. وى به تهذیب و تنقیح اصول از زوائد توجه بسیار داشت و به گفته شاگردایشان مرحوم محمدرضا مظفر همواره به آن مى اندیشید.امااجل به از مهلت نداد تا مقصد خود را پى بگیرد. مرحوم آمپانى در حمت استاد بود و در شعر و شاعرى مایه فراوان داشت . بجا گذاشتن رسالات و کتب زیاد و همچنین تربیت شاگردان مبرز ثمرات گوشه اى از عمر با برکت ایشان را نشان مى دهد. (مقدمه مرحوم محمدرضا مظفر بر تعلیقه مکاسب کمپانى)9. آیت الله سیدابوالحسن اصفهانى در سال 1277 هجرى قمرى در یکى از قراء لنجان اصفهان متولد شد. تحصیلات ابتداى خویش را در مدرسه نمیاورداصفهان گذارنید و در سال 1307 عازم نجف اشرف گردید و در آنجااز محضر پر فیض علماء بزرگ همچون آخوند خراسانى بهره ها برد و در حوزه درس ایشان به درجه عالى اجتهاد نائل آمد. در معرفى شخصیت فقهى و علمى ایشان همین کافى است که آیت الله میرزامحمدتقى شیرازى احتیاطات خویش را به ایشانارجاع مى دادند و رساله فقهى ایشان به نام وسیله النجاه به سبب جامعیت و دقت نظر مورد حاشیه زیادى از بزرگان از جمله حضرت امام مدظلله واقع شده است .ایشان نسبت به سرنوشت اسلام بسیار تیز بین و حساس بود در قیام مردم عراق بر علیه حکومت انگلستان نقش فعالى داشت واز آیت الله حاج آقا حسین قمى که علیه رضاخان قیام کرد حمایت مى نمود. پس از عمرى تلاش و بجا گذاشتن تالیفات ارزنده وتربیت شاگردان مبرز سرانجام در غروب دوشنبه نهم ذیحجه 1365 چشم از جهان فانى فرو بست .10. آیت الله حکیم در سال 1306 هجرى قمرى در عراق متولد شد و در حوزه هاى درسى عتبات مقدسه از محضراساتید بزرگى همچون شیخ محمدکاظم خراسانى آقاضیاء عراقى شیخ على جواهرى مرحوم نائینى بهره هاى فراوان گرفت . در سال 1333 همراه بادیگر علماى مجاهد در جهاد علیه انگلیس واستبداد شرکت کرد و در سال 1379 فتوى به کافر بودن سران حزب بعث عراق داد و در سال 1383 به مبارزه با سران این حزب کافر برخاست .ازایشان تالیفاتى بااین عناوین بجا مانده است 1 مستمسک عروه در 14 جلد 2 حقایق الاصول فى شرح کفایه 2 جلد 3 نهج الفقاهه (حاشیه برمکاسب ) منهاج الصالحین و حواشى و تعلیقات دیگر.11. آیت الله میرزا عبدالهادى شیرازى درسال 1305 در سامرا چشم به جهان گشود. مقدمات و سطح را در همان شهر به اتمام رسانید و در سال 1326 به نجف مهاجرت کرد و در درس آخوندخراسانى و شریعت اصفهانى شرکت کرد.سیدعبدالهادى ازاستوانه عالى فقه و صاحبنظران بزرگ بود و در میان مراجع هم عصر خوداز موقعیت ویژه اى برخوردار بود. پس از فوت سیدابوالحسن اصفهانى از مراجع برجسته تقلید گردید و سرانجام در صفر 1382 به دیار محبوب شتافت .ازایشان تالیفات زیادى بجا مانده است.12. سوره کهف .16.13. مرحوم آیت الله میلانى در هشتم محرم 1313 هجرى قمرى متولدشد. واز سنین کودکى تحصیل علم را آغاز کرد. پس از طى مقدمات و به پایان رساندن سطح از محضراساتید بزرگ حوزه نجف بهره مند شد. ایشان موفق شدند یک دوره اصول نزد مرحوم شیح الشریعه اصفهانى دو دوره نزد آقاضیاء عراقى دو دوره نزد مرحوم نائینى و دو دوره نزد مرحوم کمپانى بگذرانند. همچنین ایشان مراتب عالى فقه را خدمت مرحوم نائینى و آقاضیاء و کمپانى گذراندند.به مناسبتى مرحوم کمپانى به محمدعلى اردوبادى گفته بودند که[ ان السیدالمیلانى ادق من سائراقرانه فى الفقه الاصول] . مرحوم میلانى نزد سیدحسین بادکوبى و مرحوم کمپانى فلسفه خواندند همچنین ایشان علم کلام و مناظره را نزد شیخ محمدجوادبلاغى واخلاق را نزد میرزا على قاضى و سیدعبدالغفار مازندارنى خواندن واستاد ریاضیات ایشان سیدابوالقاسم خوانسارى بوده است .مرحوم میلانى داراى ذوق ادبى بودند. درسال 1373 براى زیارت به مشهد مقدس مسافرت کردند که بااصرار زیاد علماء در آنجا مقیم شدند.ایشان در طول زندگى فعایتهاى فرهنگى زیاد داشته و شاگردان برجسته اى تربیت کرده اند.ایشان با نهضت خرداد 42 موافق بوده در چندین مورد در جواب استفتائات یا پاسخ به نامه ها از حضرت امام خمینى حمایت کردند.14. شیخ مجتبى قزوینى فرزند حجت الاسلام شیخ احمد تنکابنى قزوینى فرزند حجت الاسلام شیخ احمد قزوین بنده برجهان گشود. تحصیلات مقدماتى را در همان شهر به اتمام رساند و در سال 1330 همراه پدرش به عراق رفت و مدت 7 سال در نجف اشرف اقامت گزید. سپس به قم آمد و 2 سال نیز دراین شهر علم عمر گذرانید واز جمله از محضر درس موسس حوزه علمیه قم مرحوم حاج شیخ عبدالکریم جایرى یزدى استفاده کرد. و در سال 1341 به مشهد آمد واز محضراساتید بزرگ آن حوزه هم چون مرحوم آقابزرگ حکیم حاج میرزامحمدآقازاده خراسانى میرزا مهدى اصفهانى حاج آقا حسین طباطبائى سود جست ایشان حدود 40 سال در مرکز علمى مشهد به تدریس و تربیت طلاب اشتغال ورزید .(مجله حوزه) شماره 5.44پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)حوزهپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)4176مقاله پژوهشیارکان مدیریت در حوزه23101986317386412032016120320161986https://jh.isca.ac.ir/article_4176.html
unavailable
پاورقى ها 1 رجوع شود به : یادنامه استاد شهید مرتضى مطهرى مقاله هشتم سیرى در زندگى علمى وانقلابى استاد. صفحه 346.2. پیرامون انقلاب اسلامى استاد شهید مطهرى صفحه 184.3. پیرامون انقلاب اسلامى استاد شهید مطهرى صفحه 184.4. پیرامون انقلاب اسلامى استاد شهید مطهرى صفحه 184.5. آل عمران - آیه 159.6. تفسیرالمیزان ج 4 صفحه 56.7. سیره نبوى استاد مطهرى .8.الضورى - آیه 38.9.الحیاه ج 1.10.الحیاه ج 1 صفحه 165.11.الحیاه ج 1.165.12.الحیاه - گردانیده فارسى ج 1.309.13. در جستجوى راه از کلام امام دفتر بیست و یکم . صفحه 45.14. مطهرى مطهراندیشه ها ج 1 صفحه 63.15. نقل به معنى از بیانات امام امت .پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)حوزهپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)4177مقاله پژوهشیاسلام و تکفیر23101986317658412032016120320161986https://jh.isca.ac.ir/article_4177.html
unavailable
پاورقى ها 1. آل عمران .99.2.انفال .64.3.انعام .65.4. حجرات /115.اصول کافى باب اخوه المومنینى بعضهم لبعض روایت 5.6. وسائل ج 8.552.7.احتجاج 82/2.8. نهج البلاغه خطبه 127.9. عنکبوت .69.10. زمر.20.11. بقره .166.12. نظام تربیتى اسلام .166 باقر شریف قرشى .13.اسراء.39.14. توبه .61.15. جاثیه .24.16. پیرامون انقلاب اسلامى .17. طه .25. 18. میزان الحکمه ج .4 به نقل از بحارالانوار ج .75 .357.19. تعلیم و تعلم از دیدگاه شهید ثانى وامام خمینى .98.20. سفینه البحار ماده مرء.21. همان مدرک .22. تعلیم و تعلم از دیدگاه شهید ثانى وامام خمینى .92 96.23.الحیاه .ج 1.146 به نقل از بحارالانوار ج 2.69.24. همان به نقل از غیبت نعمائى .36.25. یوسف .108.26. نساء.94.27. مجمع البیان ج 3.95.28.الفصول المهمه به نقل از صحیح بخارى صحیح مسلم .29. موطا مالک .30.اصول کافى ج 2.360.31. کنزالعمال 8272.635. به نقل از صحیح مسلم و روایت 8266 8273 8278 8282 و 8281 8270 براین مضمون دلالت دارند.32. سفینه البحار ماده کفر.33.کنزالعمال 8264.635.34. بحارالانوار ج 7.86 چاپ بیروت .35. محجه البیضاء ج 5.268.36.اصول کافى ج 2.358.37. بحارالانوار ج 16.170 و[ کنزالعمال] ج .566.38.اصول کافى ج 2.361.39.اصول کافى ج 2.360. و[ کنزالعمال] ج 2.592.40.کنزالعمال ج 3.616.8181.41. جوامع الفقیهه .47.42. جواهر ج 6.58.43. مستمسک العروه ج 2.123.44. مصباح الهدى ج 1.361.45. بحارالانوار ج 68.46. فصول المهمه .29.47. همان مدرک .48. همان مدرک .67.49. همان مدرک .29.50. منظورازاهل اهواء و بدع به زعم برخى ازاهل سنت در درجه اول شیعه مى باشد که مااینجا در مقام ابطال این اندیشه نیستیم ولى در هر صورت بااینکه بنظر برخى ازاینان شیعه اهل بدعت است !! تکفیراو را جایز نمى دانند.51. فصول المهمه به نقل از طبقات شعرانى .52و53. همان مدرک .پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)حوزهپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)4178مقاله پژوهشیدستورالعملى از زبده علماء المتقین ملامحمدتقى مجلسى23101986317859312032016120320161986https://jh.isca.ac.ir/article_4178.html
unavailable
پاورقى ها 1. براى آگاهى از شرح حال ایشان مراجعه کنید به : ریحانه الادب ج 5.198 - ریاض العلماء ج 5.47 الکنى والالقاب ج 3.124 اعیان الشیعه جلد 44.122 - روضات الجنات ج 2.118.2. براى تحقیق پرامون این موضوع مراجعه کنید به: بحارالانوار ج 70.113 (باب النفى عن الرهبانیه والسیاحه ) و میزان الحکمه ج178.4 .3.کهف 103.4.کنزالعمال ج 2.458 حدیث شماره4496 : .5و .6 اوصاف الاشراف باب2 . و نیز مراجعه کنید به :الاشارات و التنبیهات ج380.3 .7و .8 غررالحکم ج145.1 .9. ارشادالقلوب ج 1.201 و نیز مراجعه فرمایید: به غررالحکم ج445.2 .10.روضه المتقین ج128.13 .11. پیرامون اوراد ذکرى واهتمام علما به این مهم مراجعه کنید به مجله حوزه شماره 8. (دستورالعملها).12. پیرامون عدد چهل و جایگاه آن در معارف اسلامى و تاثیر آن درقانون خودسازى مراجعه کنید به مجله حوزه شماره 7 (دستورالعملها) و رساله سیر و سلوک از علامه بحرالعلوم با پاروقیهاى سیدمحمد حسین تهرانى .13. الاشارات والتنبیهات ج 3.363 ( المنط التاسع فى مقامات العارفین) .14.میزان الحکمه ج66.3 .پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)حوزهپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)4179مقاله پژوهشیاستعمار و ارزشهاى اخلاقى231019863179411312032016120320161986https://jh.isca.ac.ir/article_4179.html
unavailable
پاورقى ها 1. محمود حکیمى . غرب بیماراست .37.2. شهید مطهرى نظام حقوق زن دراسلام .138.3. مدرک پیشین .139.4. دکتراقبال دیوان .419.5. توضیح این استدلال ها در کتاب انسان و مذهب استاد محمدتفى جعفرى آمده است .6.ابعاد گوناگون شخصیت انسان در صفحه .129.از کتاب وجدان استاد جعفرى آمده است .7. دکتراقبال دیوان .261.8.اعراف .21.9.اعراف .27.10. مائده .91.11. همفر خاطرات چاپ امیرکبیر.80.12. مصطفى زمانى رمز ترقى .102.13. دکترشریعتى انتظار عصر حاضراز زن مسلمان .15.14. مدرک پیشین .13.15. شهیدهاشمى نژاد مناظره دکتر و پیر.453.16. مدرک پیشین .420.17. همفر خاطرات ..18. روزنامه اطلاعات شماره 11003.19. مالک بن نبى آینده اسلام .127.20. مدرک پیشین .95.21. شهید هاشمى نژاد مناظره دکتر و پیر.277.22. مصطفى زمانى راه و بیراهه .46.23. مدرک پیشین راه و بیراهه .46. 24. مدرک پیشین .51.25. محمود حکیمى غرب بیماراست .15.26. عبدالرحمن کواکبى طبیعت استبداد.124.27. دکتر شریعتى استحمار.88.28. نام کتابى از ویلیام ج لدرر با ترجمه عبدالمحمد دلخواه که گواهى بر سیاست هاى ضداخلاقى غرب است .29. پیام روشنگر حضرت امام خمینى خطاب به نماینده پاپ را دراین راستا بخوانید.30. دکتر محمداقبال دیوان .260.31. فرانتس فانون دوزخیان روى زمین .94.32. محمدى رى شهرى میزان الحکمه ج 6.493.پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)حوزهپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)4180مقاله پژوهشیآفات علم2310198631711413212032016120320161986https://jh.isca.ac.ir/article_4180.html
unavailable
پاورقى ها 1.خلیل بن احمد عروضى متولد 100 هجرى در بصره و متوفاى 160 یا 170 هجرى صاحب تالیفات متعدد و نبوغ علمى وادبى و مبتکر علم عروض و ... داراى سخنان حکیمانه واشعار نغز که به گفته دقیقتر جمعى شیعه بوده است . براى آشنائى با منابع شرح حال او به مجله حوزه شماره 13 ص 169 مراجعه کنید به تناسب معرفى کتاب ارزنده او به نام[ العین] در موضوع لغت .2. مااقول فى حق امرء کتمت مناقبه اولیائه خوفا واعداثه حسدا ظهر من بین الکتمین ( الکتمانین ) ما ملاالخافقین رجال مامقانى ج 1ص 403. سفینه البحار ج ص 426.و به نقل دیگر:[ ماذااقول فى حق من اخفى ءالاحباء فضائله من خوف الاعداء وسعى اعداثه فى اخفائها من الحسد والبغضاء و ظهر من فضائله مع ذلک کله ماملاالمشرق والمغرب]روضات الجنات خوانسارى ج 3ص 300 3. شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید ج 1ص 16 و 17 (مقدمه ) و بحارالانوار ج 41 ص 139. توصیه مى شود که تمام سخن ابن ابى الحدید درباره فضائل گوناگون على ( علیه السلام ) دراین مقدمه مطالعه شود.4. بقره آیات 174 - 175.5. براى آشنائى با موارد و نمونه هائى ازاین کتمان و گرفتار شدن کتمان کنندگان و فضیلت پوشان مانند:انس بن مالک براء بن عازب زیدین ارقم یزیدبن ودیعه و عبدالرحمن بن مدلج مراجعه کنید به : الغدیر علامه امینى (جلداول ) صفحات 192190184179177173169167. و بحارالانوار علامه مجلسى جلد 37 ص 197 و 200. 66. لیس مناالا ولهو عدو من اهل بیته . فقیل له : بنوالحسن لایعرفون لمن الحق ؟ قال بلى ولکن یمنعهم الحسد. بحار ج 47 ص 273 به نقل ازاحتجاج طبرسى.7. نمونه هائى از برخوردهاى منصور دوانیقى باامام صادق ( ع ) و دستور منصور به کتمان فضائل آنحضرت و موارد مشابه آنرا مى توانید در: بحارالانوار علامه مجلسى جلد 47 صفحات 169 170 199 385 (حدیث 72) مطالعه کنید.8. مثلا تغییرات یااسقاطهائى که در شعرابوطالب یاابوالفتح کشاجم یا در دیوان ابوتمام طائى انجام داده اند و مطالب مربوط به ولایت واهلبیت رااز قلم انداخته اند قابل ملاحظه است .رجوع کنید به :الغدیر ج 7 ص 361.ج 4ص 4.ج 2ص 337.از موارد دیگر مى توان یاد کرداز:دخل و تصرف ابن حجر درنقل حدیث[ ماشده] على ( ع ) نسبت به حدیث غدیر( الغدیر ج 1ص 174) و نیزاسقاط نام[ هاشم بن عتبه] از شهود غدیرخم (ص 189) و نیز ج 1الغدیر ص 31 اسقاط مسلم در کتاب صحیح خود آنچه را که به ولایت مربوط است .و نیز درالغدیر ج 2ص 30و31 اسقاط کلمه[ غدیرخم] از فهرست اعلام بعضى از کتب و همچنین نقل نکردن خطبه غدیر در بعضى از کتب (ص 31)و نیز درج 9الغدیر صفحات 67 تا 69 مواردى از کتمان حفائق تاریخى در کتب مولفین گذشته را یاد مى کند. بطور کلى مى توانید براى اطلاع از تحریف ها و تغییرهائى که در خلال مجلات الغدیر علامه متتبع مرحوم امینى از آنها پرده برداشته شده است به کتاب پرارج[ على ضفاف الغدیر] که فهرست موضوعى الغدیراست و تاکنون یک جلد آن چاپ شده مراجعه کنید. ص 65تا69.10. نهج الفصاحه سخن 394. و نیز:[ افضل الجهاد کلمه حق تقال لامام جائر] نهج الفصاحه سخن 80 و در نهج البلاغه در ذیل سخنى پیرامون امر به معروف و نهى از منکر و مراتب آن مى فرماید: بالاتراز همه اینها گفتن سخن حق پیش پیشواى ستمگراست:[ ...وافضل من ذلک کله کلمه عدل عندامام جائر]. حکمت 374 صبحى صالح .9. بحارالانوار ج 211. مجله[ پیام انقلاب] شماره 159 (23 فروردین 65) مقاله : سه پیام از شهید آیت الله صدر.12.... ومااخذالله على العلماءالایقاروا على کظله ظالم ولاسغب مظلوم .. هج البلاغه خطبه 3.13.... وقد ترون عهودالله منقوضه فلاتفزعون وانتم لبعض ذمم آبائکم تفزعون و دمه رسول الله مخفوره والعمى والبکم والزمن فى المدائن مهمله لاترحمون]... تحف العقول چاپ بصیرتى ص 169 نامه امام حسین ( ع ) به علماء عصر.14. تحف العقول چاپ بصیرتى ص 198.15. وانما عاب الله ذالک علیهم لانهم کانوا یرون الظلمه الذین بین اظهرهم المنکر والفساد فلاینهونهم عن ذلک رغبه فیما کانوا ینالون منهم و رهبه ممایحذرون والله یقول:[ فلا تخشوالناس واخشونى] ... تحف العقول ص 168.16. تفسیر مجمع البیان ج 1ص 241 ذیل آیه :ان الذین یکتمون ... (159بقره) .17. تفسیرالمیزان چاپ دوم آخوندى ج 1ص 396.18. تفسیر کبیر فخررازى ج 9 ص 130.پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)حوزهپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)4181مقاله پژوهشیاسناد انقلاب دوم در بوته فراموشى2310198631713315412032016120320161986https://jh.isca.ac.ir/article_4181.html
unavailable
پاورقى :1.اسناد لانه جاسوسى ج 16.198 سند 42.2. تاکید روى عناوین به خاطر رد قول گروهى است که پس ازافشا شدن اسناد همکاریهاى کنان با سفارت امریکا تلاش مى کردندانگیزه چنین اقدامى راالقاآت گروههاى مارکسست معرفى کنند بنگرید: به انقلاب ایران در دو حرکت فصل تسخیر لانه جاسوسى . نوشته مهدى بازرگان .3. مهدى بازرگان انقلاب ایران در دو حرکت .100. مطالعه این بخش از کتاب براى درک چگونگى حرکت تحریف گران تاریه مفیداست .4. پاسدارى از فرهنگ وقایع مهم انقلاب و نیز حراست سخنان رهبران انقلاب از تحریف و نابودى کار بزرگى است که نباید هیچگاه به فراموشى سپرده شود بویژه که مخالفان انقلاب از هر فرصتى براى تحریف تاریخ انقلاب و مخدوش کردن چهره آنان بهره مى گیرند واگر در مقابل چنین روند تحریف اقدام اساسى انجام نگیردانقلاب براى آیندگان در هاله اى ازابهام قرار خواهد گرفت جاى بسى تشکراست که وزارت ارشاداسلامى در این راستا قدمهایى برداشته است از آن جمله چاپ سخنان امام در مجموعه (صحیفه نور) و نشر خطبه ها نماز جمعه تهران در مجموعه (در مکتب جمعه) .5.اسناد لانه جاسوسى ج 11.4243.6.اسناد لانه جاسوسى ج 20.119.7. غررالحکم باب سر.8.اسناد لانه جاسوسى ج 20.76.9.اسناد لانه جاسوسى ج 16.16.10.اسناد لانه جاسوسى ج /05/2111.اسناد لانه جاسوسى ج /08/21پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)حوزهپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)4182مقاله پژوهشیشیوه نویسندگى و نگارش2310198631710515712032016120320161986https://jh.isca.ac.ir/article_4182.html
unavailable
پاورقى ها 1- زمر ، 25 .2- نهج البلاغه خ، 18 .3- محسن سهراب فن تاتر. چاپ امیرکبیر. تهران 1348ش .