پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)
حوزه
27
شماره 156-155
2010
03
21
رنگ خدا
3
31
FA
مجتبی
احمدی
https://jh.isca.ac.ir/article_675.html
https://jh.isca.ac.ir/article_675_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)
حوزه
27
شماره 156-155
2010
03
21
حوزههاى علمیه و چالش های معاصر
32
47
FA
https://jh.isca.ac.ir/article_676.html
https://jh.isca.ac.ir/article_676_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)
حوزه
27
شماره 156-155
2010
03
21
فرصتهاى در اختیار و تهدیدهاى فراروى جهان اسلام
48
70
FA
https://jh.isca.ac.ir/article_677.html
https://jh.isca.ac.ir/article_677_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)
حوزه
27
شماره 156-155
2010
03
21
ابعادى از جهانى اندیشى در تجربه امام موسى صدر و علامه فضلاللّه
71
116
FA
مجید
مرادی
<em style="text-align: justify; color: #000000; text-transform: none; line-height: normal; text-indent: 0px; letter-spacing: normal; font-family: Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 12px; font-variant: normal; font-weight: normal; word-spacing: 0px; white-space: normal; widows: 1; background-color: #ffffff; -webkit-text-stroke-width: 0px;"><span style="color: #ff6666;">تاریخ شیعه در لبنان، در نیم قرن اخیر، شاهد ظهور دو چهره تأثیرگذار بود که ابعاد تأثیرشان از مرزهاى آن فراتر رفت و همچنان پایدار خواهد بود. نخست امام موسى صدر و پس از او علامه سیدمحمدحسین فضلاللّه. یکى از وجوه تشابه اساسى این دو، دائره جهانى آگاهى، اندیشه و به تبع آن عمل این دو است. این دو همان گونه که رسالت دین را چهانى مىدیدند رسالت خویش را به عنوان منادیان و مبلغان دین نیز جهانى مىدانستند و دائره گفتوگو و خطاب و تعامل و تفکرشان فراتر از مرزهاى جغرافیایى و مذهبى و طایفهاى و حتى دینى بود. این جهانى اندیشى نه تنها به تنازل از باورها و التزامات دینىشان نینجامید که خود بخشى از باورها و التزاماتشان بود.<br /> این مقاله مىکوشد تا برخى ابعاد جهانى اندیشى این دو را در پرتو زمانه و زمینههاى اجتماعى و فکرى و جهانآگاهىشان بازخوانى کند.</span></em>
امام موسى صدر,علامه سیدمحمدحسین فضلاللّه,گفتوگوى مذاهب,وحدت اسلامى,تشیع در لبنان,حوزه علمیه
https://jh.isca.ac.ir/article_678.html
https://jh.isca.ac.ir/article_678_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)
حوزه
27
شماره 156-155
2010
03
21
جهانى شدن و جهان اسلام
117
143
FA
سید حسین
همایون مصباح
<em style="text-align: justify; color: #000000; text-transform: none; line-height: normal; text-indent: 0px; letter-spacing: normal; font-family: Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 12px; font-variant: normal; font-weight: normal; word-spacing: 0px; white-space: normal; widows: 1; background-color: #ffffff; -webkit-text-stroke-width: 0px;"><span style="color: #009900;">جستار مرکزى این نوشتار، همانا نویدها و تهدیدهاى انسجام اسلامى در روانهاى جهانى شدن است. براى این منظور نخست جهانى شدن تحلیل و تبیین مىگردد ونظریات تنى چند از اندیشمندان بازگو مىشود. این نظریهها، با وجود تفاوتهایى که دارند، در یک نقطه به هم مىرسند و آن سیماى فرهنگى جهانى شدن است. نویسنده به این نتیجه مىرسد که تجدد و مدرنیته به مثابه فرهنگ و شیوه سازماندهى شؤونات زندگى قابلیت و ظرفیتهایى براى جهانى شدن دارد، هم در ساحَتِ نرمافزارى و هم در ابعاد سختافزارى. سپس محورها، موقعیتها و عوامل موجود که انسجام را در جهان اسلام آسیبپذیر نمودهاند، بازگو مىشود، مثل: نبود ثبات سیاسى، فقر و وابستگى اقتصادى، فقدان کانونى که تعهد رهبرى دینى در جهان اسلام را نمایندگى نماید، نایکسانى هویت و تعهد دینى در حوزههاى اجتماعى و بینالمللى... و بالاخره نبود و یا ضعف نهادهاى انسجام بخش در جوامع اسلام. در گام بعدى تأثیر جهانى شدن بر انسجام و همبستگى دنبال مىگردد و نویسنده چشم انداز مثبتى را معرفى مىنماید که در آن جهانى شدن تهدیدها و موقعیتهاى آسیب زا و آفت خیز نامبرده انسجام در جوامع اسلامى را تبدیل به فرصت و نوید مىکند که نویسنده شرایط، سازوکار دگر شدن نوید بخش و فرصتآور را در ساحت مختلف به تفصیل بیان مىدارد.</span></em>
جهانى شدن,جوامع اسلامى,انسجام,تهدیدها,نویدها,وابستگى مالى و اقتصادى,فقدان ثبات سیاسى,توسعه نیروى انسانى,بازار مصرف,افزایش انکشاف و اختراع,کاهش هزینههاى آموزش,تولید و ارتباطات
https://jh.isca.ac.ir/article_679.html
https://jh.isca.ac.ir/article_679_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)
حوزه
27
شماره 156-155
2010
03
21
به دنبال حقیقت در جهان مجازى ارتباط حوزه با جهان اسلام
144
187
FA
حسن
جمشیدی
<em style="text-align: justify; color: #000000; text-transform: none; line-height: normal; text-indent: 0px; letter-spacing: normal; font-family: Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 12px; font-variant: normal; font-weight: normal; word-spacing: 0px; white-space: normal; widows: 1; background-color: #ffffff; -webkit-text-stroke-width: 0px;">دوره کنونى، دوره ارتباطات است. ماهواره و اینترنت دو ابزار نوین رسانهاى هستند که دنیا را زیر چتر خود گرفتهاند. به نظر مىرسد که آسمان و زمین در حال انفجار از دادههاست. از در و دیوار جهان، اطلاعات بسان ژاله در حال ریزش است.<br /> پرسش اساسى در این میان این است که در این رویدادها و دادهها، جایگاه حوزههاى علمیه که در گذشته طلایه داران علم - دست کم در حوزههاى خاصى از علوم انسانى - بودهاند، کجاست. ؟<br /> بى شک باید پابهپاى تکنولوژى به پیش رفت و بسان گذشته از ابزار روز براى تعامل و تبیین، به خوبى بهره برد.<br /> موج انفجار اطلاعات، بسیار فراگیرتر از آن است که بتوان از آن پیشگیرى کرد، باید در پى راهکارى بود، تا ضمن برون رفت به سلامت از این انفجار، شاید بتوان از انرژى ایجاد شده توسط این انفجار، فرصتهاى بسیار خوبى براى روشنگرى اندیشههاى دینى فراهم آورد. به یقین، جهان و انسان امروز، جویاى حقیقت است. مهم این است که حقیقت گفته شود، مهم نیست که آن را چه کسى و چگونه و با چه ابزارى ارائه مىدهد.<br /> </em>
ارتباطات,ماهواره,اینترنت,حوزه,جهان اسلام
https://jh.isca.ac.ir/article_680.html
https://jh.isca.ac.ir/article_680_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)
حوزه
27
شماره 156-155
2010
03
21
تکفیر در جهان اسلام
188
237
FA
علی اکبر
ذاکری
zakeri_alia@yahoo.com
<em style="text-align: justify; color: #000000; text-transform: none; line-height: normal; text-indent: 0px; letter-spacing: normal; font-family: Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 12px; font-variant: normal; font-weight: normal; word-spacing: 0px; white-space: normal; widows: 1; background-color: #ffffff; -webkit-text-stroke-width: 0px;">در این مقال، تکفیر از نگاه لغویون بررسى مىشود. در چهار مورد کاربرد اصلاحى آن، دو مورد، بیشتر جنبه فقهى دارد و دو مورد دیگر جنبه کلامى. آن معنایى که در این نوشتار از زوایاى گوناگون به بوته بررسى نهاده مىشود:<br /> »همانا نسبت کفر به یکى از اهل قبله است«. بیشتر، نه به انگیزههاى درست و دقیق دینى و با رعایت ترازها و معیارهاى فقهى و شرعى، بلکه از سر کینه، کژ فکرى، نزاعهاى گروهى و قدرتطلبى و براى از میدان به در بردن مخالفان. ریز این مسائل و ویرانگرى که تکفیرِ نشأت گرفته از این خباثت آلودگیها، براى جهان اسلام در پىداشته و دارد، فراروى خوانندگان جستوجوگر و حقیقتجو گذارده مىشود.<br /> در این مقال، در بابى که براى پیشینه بحث گشوده شده، روشن مىشود که موجِ تکفیر، درهم کوبنده از کجا و چگونه برخاست و فضاى رعب و وحشت پدیدآورد و یکایک حقمداران فریادگر را در زیر ضربات سهمگین خود از پاى درآورد.<br /> و در ادامه این بحث طرح مىشود که چه باید کرد و چگونه باید این غوغا را فرونشاند و جلو هرچه بیشتر عمیقتر شدنِ زخم تکفیر را گرفت.<br /> در این نوشتار، روى اصول و باورهاى مشترک، تأکید شده که رمز وحدت، همبستگى و همدلىاند و راهحلهایى براساس آموزههاى زلال اسلامى و سیره نبوى و على بن ابىطالب، ارائه شود که بىگمان به کار بستن آنها در ریشه کن کردن »تکفیر«هاى نادرست و بدون ضابطه اثرگذار خواه بود.<br /> تکفیر، نسبت کفر به فرد، افراد و یا فرقه و گروهى از اهل قبله است.</em>
تکفیر,جهان اسلام,اهلقبله,وحدت
https://jh.isca.ac.ir/article_681.html
https://jh.isca.ac.ir/article_681_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)
حوزه
27
شماره 156-155
2010
03
21
حوزهها و رسالت ابلاغ مکتب اهلبیت به جهان اسلام
238
267
FA
محمد صادق
مزینانی
<em style="text-align: justify; color: #000066; text-transform: none; line-height: normal; text-indent: 0px; letter-spacing: normal; font-family: Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 12px; font-variant: normal; font-weight: normal; word-spacing: 0px; white-space: normal; widows: 1; background-color: #ffffff; -webkit-text-stroke-width: 0px;">در این مقال، سخن از رسالت بزرگى است که حوزههاى علمیه و عالمان دین و دستگاههاى پیام رسانى دینى بر عهده دارند و آن تبیین دقیق و روشنِ مکتب اهل بیت است و رساندن پیام آن به مسلمانان جهان از هر قوم و نژاد و با هر مذهب و مسلک.<br /> زیرا این مکتب، اگر درست و روشن و به دور از فرقهگراییهاى کور و غرضها و کینهورزیها، مجال یابد در عرصهها و میدانهاى علمى، سخن و پیام خود را به گوش اهل فکر برساند و تودههاى مسلمان، یا گوهر و جوهر آن آشنا شوند، بى گمان توان آن را دارد که انسان امروز را به سرچشمههاى روشنایى برساند و از گرداب حیرت رهایى بخشد.<br /> اکنون، که پارهاى از بازدارندهها برداشته شده و کم و بیش، به برکت انقلاب اسلامى فرصتهایى به وجود آمده و گشایشهایى پدید، هرگونه فرصت سوزى، پیامدهاى زیانبارى را در پى خواهد داشت.<br /> آن چه در این مقال نسبت به آن هشدار داده شده این که حوزههاى علمیه و عالمان دین، در این سى و اند سال از این فرصتها بهرههاى لازم را نبردهاند و در ابلاغ معارف بلند و روح بخش مکتب اهل بیت، به جهان تشنه این مکتب، کارنامه درخشانى ندارند و اگر همین سیر ادامه یابد، در آینده نیز نخواهند داست. و این که چرا و چه بازدارندههایى بر سر راه بوده و حوزهها با چه کاستیهایى دست و پنجه نرم مىکنند که نتوانسته و نمىتوانند از عهده این رسالت بر آیند و جایگاه مکتب اهل بیت و مرجعیت علمى آن را بنمایاند، پرسشى است که نیاز به بررسیهاى فراوان دارد که به بخشهایى از آن در این مقال اشاره شده است.</em>
مکتب اهل بیت. رسالت جهانى حوزههاى علمیه. تبلیغ. مبلغان شیعى
https://jh.isca.ac.ir/article_682.html
https://jh.isca.ac.ir/article_682_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)
حوزه
27
شماره 156-155
2010
03
21
تعالى و همبستگى در پرتو تعامل علمى حوزههاى علمیه جهان اسلام
269
338
FA
سید عباس
صالحی
<em style="text-align: justify; color: #000000; text-transform: none; line-height: normal; text-indent: 0px; letter-spacing: normal; font-family: Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 12px; font-variant: normal; font-weight: normal; word-spacing: 0px; white-space: normal; widows: 1; background-color: #ffffff; -webkit-text-stroke-width: 0px;"><span style="color: #3366ff;">براى رشد و بالندگى حوزههاى علمیه، و رسیدن آنها به جایگاه اصلى خود، که همانا گسترش شعاع فکرى ناب اسلامى است، که رسالتى که هماره بر دوش آنها قرار دارد، راهى جز پیوند علمى و فکرى بر اساس ساز و کارهاى دقیق، وجود ندارد. راهى که اگر پیموده نشود، راهِ هرگونه پیشرفت و اوجگیرى فکرى و دامن گسترى در ساحَتِ بس بزرگ جهان اسلام، بر روى حوزههاى شیعى بسته مىشود.<br /> حوزههاى شیعى که در بُعد فکرى و اندیشه ورزى و دانشهاى گوناگون چون: ادبیات، کلام، فلسفه، عرفان، فقه، اصول و تاریخ و شکوفا شدن استعدادها و تربیت عالمان بزرگ در دامان خود، خوش درخشیدهاند و در تمامى قلّههاى دانش رایَتِ خود را افراشتهاند، نه در کنارهگیرى از عالمان، صاحب نظران، فرهیختگان، متکلمان، فقیهان و... دیگر مذاهب و گروهها و فرقهها، که در همفکرى و حضور عالمانه در میدانهاى گوناگون تجربه اندوزى با آنها به این اوجها دست یافتهاند.<br /> پس امروزه، بیش از هر زمان و دوره و برههاى به این تعامل نیاز است که مرجعیت مکتب اهل بیت در این عرصههاى سالم و زلال، نمود و جلوهگر خواهد شد و جایگاه واقعى خود را باز خواهد یافت.</span></em>
تعامل علمى,حوزههاى شیعه,حوزههاى مذاهب اسلامى,همبستگى
https://jh.isca.ac.ir/article_683.html
https://jh.isca.ac.ir/article_683_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)
حوزه
27
شماره 156-155
2010
03
21
الگوهاى چهارگانه وحدت اسلامى و نظریه میرزا خلیل کمرهاى
339
364
FA
غلامرضا
جلالی
<span style="font: 12px/normal Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif; text-align: justify; color: #000000; text-transform: none; text-indent: 0px; letter-spacing: normal; word-spacing: 0px; float: none; display: inline !important; white-space: normal; widows: 1; font-size-adjust: none; font-stretch: normal; background-color: #ffffff; -webkit-text-stroke-width: 0px;">یکپارچگى و وحدتِ مسلمانان، خواست، هدف و برنامه اسلام است و آرزوى مسلمانان.</span><br style="font: 12px/normal Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif; text-align: justify; color: #000000; text-transform: none; text-indent: 0px; letter-spacing: normal; word-spacing: 0px; white-space: normal; widows: 1; font-size-adjust: none; font-stretch: normal; background-color: #ffffff; -webkit-text-stroke-width: 0px;" /><span style="font: 12px/normal Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif; text-align: justify; color: #000000; text-transform: none; text-indent: 0px; letter-spacing: normal; word-spacing: 0px; float: none; display: inline !important; white-space: normal; widows: 1; font-size-adjust: none; font-stretch: normal; background-color: #ffffff; -webkit-text-stroke-width: 0px;"> از این روى، طرح نظریه وحدت و ارائه الگویى دقیق و روشن براى به حقیقت پیوستن آن، از اهمیت راهبردى برخوردار است. نظریهپردازى براى وحدت اسلامى، نظریهپردازى براى هویت اسلامى و بازگرداندن استیلاى اسلامى است.</span><br style="font: 12px/normal Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif; text-align: justify; color: #000000; text-transform: none; text-indent: 0px; letter-spacing: normal; word-spacing: 0px; white-space: normal; widows: 1; font-size-adjust: none; font-stretch: normal; background-color: #ffffff; -webkit-text-stroke-width: 0px;" /><span style="font: 12px/normal Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif; text-align: justify; color: #000000; text-transform: none; text-indent: 0px; letter-spacing: normal; word-spacing: 0px; float: none; display: inline !important; white-space: normal; widows: 1; font-size-adjust: none; font-stretch: normal; background-color: #ffffff; -webkit-text-stroke-width: 0px;"> تمام کسانى که به نظریهپردازى براى وحدت اسلامى پرداختهاند، به گونهاى در برابر استیلاى غرب، واکنش نشان داده و آن را بر نمىتابیدهاند و راهِ برون رفت از این چنبره آهنین و به زانو در آورنده را در وحدت اسلامى مىجستهاند.</span><br style="font: 12px/normal Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif; text-align: justify; color: #000000; text-transform: none; text-indent: 0px; letter-spacing: normal; word-spacing: 0px; white-space: normal; widows: 1; font-size-adjust: none; font-stretch: normal; background-color: #ffffff; -webkit-text-stroke-width: 0px;" /><span style="font: 12px/normal Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif; text-align: justify; color: #000000; text-transform: none; text-indent: 0px; letter-spacing: normal; word-spacing: 0px; float: none; display: inline !important; white-space: normal; widows: 1; font-size-adjust: none; font-stretch: normal; background-color: #ffffff; -webkit-text-stroke-width: 0px;"> در این مقال، الگوها و نظریههاى چهارگانه وحدت اسامى که همانا عبارت باشد از جامع سیاسى، احیاى اندیشه دینى، فقهى، تاریخى مطرح مىشود و به شرح، یکایک آنها کالبدشکافى مىشود و الگوى تاریخى، محور و مدار قرار مىگیرد. و میرزا خلیل کمرهاى از جمله یکى از بنیان گذاران این نظریه و الگو، شناسانده و ویژگیهاى راهگشاى نظریه او به روشنى بازگو مىشود.</span>
وحدت اسلامى,جامع سیاسى,احیاى اندیشه دینى,میرزا خلیل کمرهاى
https://jh.isca.ac.ir/article_684.html
https://jh.isca.ac.ir/article_684_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf