2024-03-29T14:14:44Z
https://jh.isca.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=87
حوزه
1392
30
167
کرامت انسانى زن
مجتبی
احمدی
2013
03
21
3
17
حوزه
1392
30
167
مسؤولیت حوزه در تعالى و تعلیم آموزههاى دینى به زنان
علی اکبر
نورایی
گرایش به تعالى، فارغ از جنسیت انسانى، حسى تبلور یافته و روحانى در انسان است و تابشى معنوى در قلب و روح آدمى است. و به همین جهت است که انسان، به دین، که مرامنامه تعالى و آموزههاى بلند است، گرایش دارد. این گرایش فارغ از جنسیت است; زن و مرد به طور مساوى از آن برخوردارند. وجود این گرایش متعالى، حاکى از حقیقتى دیگر نیز هست و آن امکان تحقق عملیاتى این حس است.
حاملان رسالت الهى و در تداوم آن، امامان راستین، وظیفه دارند این حس عالى روحانى را مدیریت نمایند و انسان را به سمت قلههاى بلند تعالى و دانش راه نمایند.
روحانیت اصیل و حوزههاى علمیه، این رسالت سترگ را در دوران غیبت بردوش دارند تا راه ارتقاء فکردینى و تعالى معنوى را براى جامعه زنان رهبرى کنند. از این روى موظف به انتقال معارف و آموزههاى مربوط به خانواده سالم، معیشت سالم و آشنایى با حقوق خانوادگى مىباشند. و نیز مدیریت دانشى در کنار رهبرى فکرى ضرورت مىیابد.
تعالى
علم
معنویت
مدیریت دانشى
روحانیت
2013
03
21
18
35
حوزه
1392
30
167
رسالت حوزه در حفظ شؤون و احیاى حقوق زنان
سید عباس
رضوی
بر اساس آموزههاى وَحیانى و رسالتى که خداوند بر دوش آگاهان و علماى ربانى قرار داده است، علماى دین وظیفه دارند از حقوق و کرامت انسانى انسانها، دفاع کنند و در هر زمان و مکان، زمینههاى به حقیقت پیوستن این رسالت بزرگ را عالمانه و خردمندانه فراهم آورند.
آن چه در این مقال، به طور خاص روى آن انگشت گذاشته شده، دفاع از حقوق زنان و احیاى آن در هر شرایط است. سخن در این است که علماى دین و روحانیت آگاه و بصیر، براى رویارویى با جریانها و کسانى که به نام سنت و تجدد، به تحقیر شخصیت زن برخاستهاند، چه وظیفهاى دارند و چه پیش زمینههایى را براى انجام این رسالت دشوار باید درخود فراهم آورند؟
رسالت حوزه
احیاى حقوق زنان
2013
03
21
36
89
حوزه
1392
30
167
فعالیت اجتماعى و سیاسى زن از نگاه محمدمهدى شمس الدین
مجید
مرادی
تحول در وضع زنان از اقتضاءات و رهاوردهاى ورود به دنیاى جدید است. شیخ محمد مهدى شمس الدین، مىکوشد تا با بهره گیرى از منابع شناخته شده اجتهاد از سویى و ملاحظه تحولاتى که در اوضاع و احوال بشرى رخ داده، از دیگر سوى، به بازنگرى در پارهاى از مسائل مربوط به زنان بپردازد. ویژگى روش شناختى شمس الدین در این است که نصوص دینى را یکپارچه مىبیند و رهیافت فقهى تازهاى را عرضه مىکند که بر مقاصد و غایات متکى است و نتایج را مورد توجه قرار مىدهد و اختلال در نتایج را نشانه اختلال در فهم مىبیند و از اینرو، به تصحیح مبانى روى مىآورد. از سویى به نص و از سویى دیگر به واقعیت توجه دارد. هم از این روى، که وضعیت واقعى را با وضع مطلوب نصوص بسنجد و هم از آن روى، تحولات رخ داده در عرصه واقعیت را که مىتواند به تغییر احکام منجر شود رصد کند. وى، از حدود فهم سنتى نصوص فراتر رفته و عنصر تحول در واقعیات و مقاصد عالى شریعت را در استنباط احکام مربوط به زنان دخالت داده و در نتیجه این تحول روشى، نتیجه گرفته که هم زنان بر اثر آموزش، دانایى و توانایى یافتهاند و مىتوانند در عرصههاى گسترده اجتماعى و سیاسى، نقش آفرینى داشته باشند و هم دگرگونیهاى رخ داده در عرصه قدرت و سازوکارهاى مهار آن، چندان توسعه یافته که مىتواند مجال مناسبى براى زمامدارى زنان فراهم کند; زیرا به فرض پذیرش روایاتى که از زمامدارى زنان نهى مىکند، باز مىتوان گفت که امروزه، ماهیت حکومت و قدرت تحول یافته و نهادها اعمال قدرت مىکنند و زمینه استبداد و خودکامگى و خودرأى، نه در نظام سیاسى اسلام، که مبتنى بر شوراست، و نه در دموکراسى، فراهم نیست.
محمد مهدى شمس الدین
مشارکت سیاسى زن
مبانى اجتهاد
زن در اسلام
2013
03
21
90
120
حوزه
1392
30
167
سخن امام على(ع)درباره زن و بازکاوى دیدگاهها
عباس
مخلصی
در نهج البلاغه سخنى از امام(ع) در باره ناتمامى خرد زن آمده است. در تفسیر و شرح آن تلاشهایى صورت پذیرفته و کتابها و مقالههاى بسیارى به نگارش درآمده است. در حقیقت، هر صاحب نظرى از زاویه دید خود، به شرح سخن امام پرداخته است. در این نوشتار، پس از بیان آراى بزرگان و ارائه دیدگاهها، در یک جمع بندى کلى بر دیدگاهى تکیه شده است که سخن امام على (ع) را تفسیر و نگرشى وجود شناختى از زن مىداند; یعنى امام(ع) نخواسته است زن را نکوهش کند; بلکه به ویژگىاى در طبیعت زن اشاره کرده است که لازمه جذب و انجذاب میان زن و مرد و شکل گیرى زندگى لذت بخش است. امّا این ویژگى اگر در پازل زندگى خانوادگى قرار نگیرد، چه بسا خسارتهاى جبران ناپذیر به بار آورد.
امام على (ع)
نهج البلاغه
زن
تمایز زن و مرد
روانشناسى
2013
03
21
121
158
حوزه
1392
30
167
نقد و بررسى فعالیت حوزویان در رویارویى با فِمینیستها
سید محمد
عیسی نژاد
فِمىنیسم (Feminism) در تاریخ معاصر ایران، در شکل جریانى فرهنگى - سیاسى از دوره انقلاب مشروطیت به نوعى ظهور و بروز داشته است. از آن روزگار تا اکنون، براى این جریان، مىتوان هفت برهه تاریخى سراغ گرفت. رویکرد تبلیغى، مانند: تحریف تاریخ، تضاد افکنى میان هنجارهاى اجتماعى زن و مرد، و مخالفت با ارزشهاى اخلاقى دین براى زنان، مانند: حجاب، عفت، معاشرتهاى غیرمعمول، با مردان و....
بخش نخست مقاله به این مسائل اختصاص یافته است و در بخش دوم، فعالیت علمى - فرهنگى حوزویان در رویارویى با فِمىنیسم شرح مىشود. حوزه و روحانیت در تلاشهاى فکرى خود، در حوزه فرهنگ اسلامى - شیعى در رویارویى با مدرنیته، به تبیین جایگاه زن و چگونگى حضور اجتماعى و سیاسى زنان از نگاه دینى مىپردازد. ظهور دو شخصیت: علامه طباطبایى و امام خمینى و شاگردان ایشان مانند: شهید مطهرى و جوادى آملى سبب مىشود چالشها و شبهه افکنیهاى فِمىنیستى، در جامعه ایران نافرجام بماند.
حوزویان
فِمىنیسم
امام خمینى
علامه طباطبایى
شهید مطهرى
جوادى آملى
شخصیت زن
2013
03
21
159
187
حوزه
1392
30
167
بررسى الزام حکومتى حجاب
احمد
رهدار
مهمترین رسالت دولت اسلامى، مهیّاسازى بسترى مناسب براى به حقیقت پیوستنشریعت الهى است. یکى از کاراترین شیوهها براى این مطلوب، جعل قوانینى است که عملبه مقتضاى آنها، طبایع انسانى را به مؤلفههاى دینى نزدیک مىکند. اجراى قوانین،مستلزم وجود داشتن ساختارها و نهادهایى است که به آنها امکان انفاذ و اجرا بدهند.از سوى دیگر، ساختارها و نهادها، همواره به تبع ادبیاتى شکل مىگیرند که توجیهگرآنها هستند. پس، براى اسلامى کردن جامعه، دولت اسلامى، باید به مثلث »قانون، ساختارو ادبیات» توجه نمود. اگر این نظریه را، به طور مشخص، بخواهیم به شکل موردى و ازطریق یکى از آموزههاى اسلامى، مثل حجاب اسلامى، پى بگیریم، باید گفت که در جامعهو دانشگاههاى ایران پس از انقلاب اسلامى، بهرغم وجود داشتن قوانین حکومتى دربارهحجاب اسلامى، بنا به دلایلى از قبیل: نفى تجربه تلخ تاریخى، نفى ایمان نفاقى، نفى اکراه در دین، نفىتکرار ممل، نفى توتالیتاریسم، نفى تربیت جحشى و... اجرایى نشدهاند و این مسأله،باعث رواج بدحجابى در جامعه و در نتیجه، عقبماندگى دینى شده است. این، در حالىاست که پیشرفت و تکامل حکومت اسلامى، به رعایت قوانین اسلامى به شکل نهادى آن است.به طور مشخص، دلایل اقامه شده براى نفى قانونى و اجرایى کردن حجاب اسلامى در جامعهو دانشگاهها، فاقد استحکام منطقى لازم بوده و مىتوان در برابر آنها به دلایلى ازقبیل: ارجحیت نفاق اجتماعى بر فشار معکوس، مهیّا ساختن بستر تکوین و رشد آموزههاىاسلامى به مثابه فلسفه و رسالت حکومت اسلامى، تأثیر قانون بر فرهنگ، رابطه پوشش وفرهنگ، عینیت شروط و مقدمات ایمان با فرایند آن، ضرورت گذار از غریزه به فطرت و...تمسک جست و همچنان بر ایده قانونى و اجرایى کردن حجاب اسلامى تأکید کرد.
قانون
عرف
دین
ساختار
ادبیات
فرهنگ
دولت
تربیت
2013
03
21
186
279
حوزه
1392
30
167
امام جماعت زنان
محمد صادق
مزینانی
در این مقاله، پس از اشاره به ضرورت و اهمیت بحث و بازگویى پارهاى از نگاهها و نگرشهاى افراطى و تفریطى به حقوق زنان، محرومیت زنان از حقوق خود پیش از اسلام و تأکید بر حضور پررنگ زنان در دوران اسلامى در اجتماعات و... پرسش اصلى به این صورت مطرح شده است: آیا مرد بودن امام جماعت در همه جا شرط است و یا ممکن است در مواردى، زن هم بتواند عهده دار امامت جماعت بشود؟ در پاسخ به پرسش یاد شده، در دو مسأله، به شرح زیر، بحث شده است: 1 در صورتى که مأمومین مرد و یا مرد و زن باشند، آیا زن مىتواند امام جماعت بشود یا خیر؟ 2 اگر مأمومین، همه زن باشند، آیا زن مىتواند امام جماعت شود یا خیر؟ در پاسخ به دو پرسش یاد شده، دیدگاههاى علماى شیعه و سنى و دلیلهایى که هر یک از این دو گروه براى دیدگاه خود ارائه دادهاند، به بحث گذارده شده است. در پایان، این نتیجه به دست آمده که امامت زن، براى زنان در نمازهاى روزانه واجب، جایز است و در روزگار پیامبر اسلام(ص) نیز، این کار، انجام پذیرفته است.
امامت جماعت زنان
نمازهاى واجب
نماز جمعه
نمازهاى مستحب
2013
03
21
186
268