رهبرى مقتدر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی


رهبرى مقتدر شکوه مى آفریند ملت را بر قلّه هاى بلند عزت و شرف بالا مى برد و چراغهاى هدایت را در راههاى پر پیچ و خم و دشوار گذر حرکتِ کاروان بر مى افروزد تا کاروان راه گُم نکند و بى راهه نرود سنتهاى روشن و شناخته شده را برپا مى دارد بدعتهاى گُم چهره را مى میراند دل امواج فتنه ها را مى شکافد غبار یأس و نا امیدى را از چهره ها مى زداید امید مى آفریند سستى و رخوت را مى زداید و نشاط و شادابى مى آفریند راه را بر یأس آفرینان اختلاف افکنان رهزنان اندیشه شایعه پردازان مى بندد و کشتى جامعه را چون سکان دارى هوشمند توانمند همه سونگر آشناى به امواج آگاه به لحظه هاى طوفان خیز با تدبیر و هوشیارى از امواج فتنه ها گردابها و طوفانهاى سهمگین و بنیان برافکن مى رهاند و به ساحل امن مى رساند.

رهبرى مقتدر همیشه بر باروست و چشم بر کرانه ها دارد و هرگاه خطرى احساس کند و دشمنى را ببیند بانگ مى زند و اهل شهر را به بیدارى و هوشیارى فرا مى خواند.

رهبرى مقتدر دشمن را دقیق مى شناسد به هر لباس و رنگى که درآید و سخن دشمن را هم مى شناسد با هر واژه اى که گفته شود و به هر قالبى که درآید و با هر محتوایى که باشد.

رهبرى مقتدر ورود دشمن را به قلمرو خود به سرعت درمى یابد و او را پى مى گیرد گام به گام تا در برهه اى خاص و سربزنگاه رسوایش مى کند و به مردمان مى شناساندش.

رهبرى مقتدر قلمها اندیشه ها حنجره ها دستها و بازوها تشکیلات و… که براى دشمن آگاهانه و یا ناآگاهانه کار مى کنند مى شناسد و در موقع مناسب تصمیم لازم را مى گیرد.

رهبرى مقتدر افراد و شخصیتها را مى شناسد و هواهاى آنان را نیز از این روى هرگاه بر مرکب هوا سوار مى شوند و به فتنه بر مى خیزند لجام مرکب آنان را مى گیرد و از مرکب به زیرشان مى آورد.

رهبرى مقتدر نفوذ ناپذیر است; هیچ جریان فکرى فرهنگى سیاسى و… نمى تواند در او نفوذ کند و از پلکان او به بام قدرت بالا رود.

انقلاب اسلامى ایران با چنین رهبرى به پیروزى رسید شکوفا شد اوج گرفت دامن گسترد دشمن را زمین گیر کرد همه توطئه ها را خنثى کرد بر گروهکهاى مسلح پیروز آمد نقشه هاى براندازى را نقش بر آب ساخت از پَسِ هشت سال جنگ تمام عیار و نابرابر برآمد و

عزت مندانه دشمن را از خاک مقدس ایران بیرون راند بدون اتکاى به بیگانگان ویرانه هاى جنگ را ساخت و به توسعه شکوهمند اقتصادى سیاسى اجتماعى دست یافت از تنگناهاى محاصره اقتصادى بیرون آمد با شکوه و عزت و اقتدار بر دشمن تاخت او را رسوا ساخت و جنایات او را افشا کرد قدرت مندانه و شجاعانه در عرصه هاى بین المللى حضور یافت و با اقتدار از منافع ملى و از عقاید و باورها و اندیشه دینى خود دفاع کرد و بر حقانیت راه و آیین خود پاى فشرد با اقتدار و شجاعانه به یارى مظلومان شتافت و در فلسطین لبنان بوسنى افغانستان عراق و… نقش اول را در دفاع از مظلومان ایفا کرد و در خط مقدم جبهه حق علیه باطل قرارگرفت و اکنون به عنوان دژ نفوذ ناپذیر در برابر اسرائیل غاصب و تجاوزگر و آمریکاى وحشى و به دور از تمدن و فرهنگ بر تارک جهان مى درخشد.

از این روى دشمن نمى تواند چنین رهبرى مقتدر را بر تابد و شبان و روزان تلاش مى ورزد از طردشدگان از کاروان نور لشکرى تهیه ببیند که درتاریکیها فرو روند و کاروان سالار کاروان نور را با تیرهاى زهرآگین خود نشانه روند تا تپندگى را از این قلب زنده پویا و پر تپش بگیرند زهى خیال باطل!

رهبرى مقتدر با یاران هوشیار و بیدار خود این بار نیز با اتکاى به منبع لایزال خداوندى دشمن را در باتلاق اندیشه و پندار خود گرفتار خواهند ساخت و نوح ما کشتى ملت سرفراز و خداجوى ایران اسلامى را از طوفان سهمگین اقیانوس فتنه ها به ساحل رهایى به سلامت خواهد رسانید. ان شاء اللّه

آنچه در پیش روى دارید رهنمودها هشدارها و بانگ بیدارباشهاى رهبرى مقتدر انقلاب اسلامى ایران است که پس از غائله اخیر در قم در جمع بسیجیان عاشق القا شده است.

بسم اللّه الرحمن الرحیم الحمد للّه رب العالمین والصلاة والسلام على سیدنا ونبینا ابى القاسم محمد وعلى اله الاطیبین الاطهرین المنتجبین الهداة المهدیین المعصومین سیّما بقیة اللّه فى الارضین.

امسال سالروز تشکیل ارتش مبارک بیست میلیونى به فرمان امام راحل حکیم ما با ایامى مصادف شده است که از لحاظ تاریخى حامل خاطره هاى بزرگى است. امروز روز شهادت هفتمین امام معصوم حضرت موسى بن جعفر علیه السلام است که من به شما عزیزان و فرزندان بسیجیم این خاطره مصیبت بار را تسلیت عرض مى کنم.

در روزهاى آینده هم مبعث عظیم و الهى حضرت خاتم النبیین محمد مصطفى صلى اللّه علیه وآله است که پیشاپیش این عید بزرگ را هم به همه ملت ایران به همه مسلمانان جهان و بخصوص به شما جوانان عزیز بسیجى در سرتاسر کشور تبریک مى گویم و امیدوارم که مبعث در دل و جان در رفتار و جهت گیریهاى عمده زندگى شما نقش اول و اساسى را داشته باشد.

بسیج یکى از برکات انقلاب و از پدیده هاى بسیار شگفت آور و مخصوص این انقلاب است. این هم یکى از آن چیزهایى است که امام بزرگوار ما با دید الهى خود با حکمتى که خداى متعال به او ارزانى کرده بود براى کشور و ملت و انقلاب ما به یادگار گذاشت.

اگر بخواهیم بسیج را در یک تعریف کوتاه معرفى کنیم باید بگوییم: بسیج عبارت است از مجموعه اى که در آن پاک ترین انسانها فداکارترین و آماده به کارترین

جوانان کشور در راه اهداف عالى این ملت و براى کمال رساندن و به خوشبختى رساندن این کشور جمع شده اند. بسیج عبارت است از تشکیلاتى که در آن افراد متفرق و تنها به یک مجموعه عظیم و منسجم به یک مجموعه آگاه متعهد بصیر و بیناى به مسائل کشور و به نیاز ملت تبدیل مى شوند; مجموعه اى که دشمن را بیمناک و دوستان را امیدوار و خاطر جمع مى کند. معناى بسیج این است.

بسیج در حقیقت مظهر یک وحدت مقدس میان افراد ملت است. همه میدانهایى که بسیج در آن حضور پیدا کرده است میدانهاى ملى است; میدانهاى مربوط به همه ملت است (مثل میدان دفاع مقدس میدان سازندگى و خدمات عمومى) هیچ وقت کشور از یک مجموعه عظیمى که از بهترین فرزندان کشور و با این خصوصیات تشکیل شده است بى نیاز نیست.

بسیج در واقع مظهر عشق و ایمان و آگاهى و مجاهدت و آمادگى کامل براى سربلند کردن کشور و ملت است. شما که در بسیج هستید به عنوان نیروهاى مؤمن و آگاه قدر این خصوصیت را بدانید. امروز سازماندهى بسیج در سراسر کشور در حدود پنج میلیون است; اما این سازماندهى یقینا از این گسترده تر خواهد شد و با یک دید وسیع که نگاه کنیم همه انسانهایى که این خصوصیات را دارند در واقع جزء بسیجند. در حقیقت همه انسانهاى مومن آگاه بصیر عاشق متعهد علاقه مند و آماده به کار در هر میدانى از میدانها هستند که براى ملت مفید است جزو بسیجند. لذا بسیج یک نام مقدس است.

من به شما عزیزانم عرض کنم که یکى از برجسته ترین خصوصیاتى که ما براى فرد بسیجى قایل هستیم عبارت است از: صفا و خلوص اخلاص اخلاص و معنویت بسیجى. ارتباط با خدا در بسیجى یک خصوصیت عمده است.

من از این اجتماع بزرگ شما استفاده مى کنم و به همه شما و همه کسانى که صداى مرا مى شنوند (یا بعداً خواهند شنید) عرض مى کنم عزیزان من! رابطه خودتان را باخدا هر چه مى توانید مستحکم تر کنید; بخصوص در این ماههاى مبارک (ماه رجب و ماه شعبان) در این ماهها که ماه دعا ماه استغاثه ماه رابطه گرفتن با خدا و ماه راز و نیاز کردن با معشوق حقیقى هر انسان است. در این ماهها خود را براى ورود به سر سفره ضیافت الهى (در ماه رمضان) آماده کنید.

درماه رمضان هم (در همه روزها و شبها) دلهایتان را هر چه مى توانید با ذکر الهى نورانى تر کنید تا براى ورود به ساحت مقدس لیلة القدر آماده شوید; که (لیلة القدر خیر من الف شهر تنزل الملائکة والروح فیها باذن ربهم من کل امر). شبى که فرشتگان زمین را به آسمان متصل مى کنند دلها را نورباران و محیط زندگى را با نور فضل و لطف الهى منور مى کنند. شب سلم و سلامت معنوى: (سلام هى حتى مطلع الفجر) شب سلامت دلها و جانها شب شفاى بیماریهاى اخلاقى بیماریهاى معنوى بیماریهاى مادى و بیماریهاى عمومى و اجتماعى; که امروز متأسفانه دامان بسیارى از ملتهاى جهان از جمله ملتهاى مسلمان را گرفته است سلامتى از همه اینها در شب قدر ممکن و میسر است به شرطى که با آمادگى وارد شب قدر بشوید.

دعا و توجه شما ذکر خدا در دلهاى پاک و نورانى شما جوانان عزیز معجزه ها و کارها مى کند. خود را از حالا آماده کنید. مخصوص این ایام هم نیست در تمام عمرتان این رابطه با خدا در شما صفا و اخلاص را تقویت مى کند و صفا و اخلاص گره گشاى همه کارهاست.

من از امام بزرگوار راحلمان مثالى براى شما بزنم که معلم و امام و محبوب بسیجیان کشور بلکه محبوب همه انسانهاى پاک نهادى بود که دل آنان در هر نقطه دنیا به یاد یک معنویت و حقیقتى مى طپید.

عزیزان من! امام آن کارى که کرد عظیم ترین و کارى بود که ما در زمان معاصر و نزدیک خودمان سراغ داریم به برکت اخلاص بود; اخلاص! اگر اخلاص نبود شخصیت عظیم و جوهر مستحکم امام هم براى این که این کارها را پیش ببرد کافى نبود. یک حکومت فاسد و ریشه دارى را که همه قدرتهاى استکبار هم از آن حمایت مى کردند از این سرزمین از بیخ و بن برکَنَد مردم را از شر آن حکومت راحت کند و یک حکومت الهى به وجود بیاورد آن همه فساد را در جامعه با همین حرکت از بین ببرد نفوذ دشمنان و تسلط آمریکا را که ملت ایران را دو قرن تحقیر کرده و عقب نگه داشته بودند قطع کند اینها کارهاى کوچکى نیست. بعد از پیروز ى هم یک جنگ هشت ساله اى را که در واقع همه قدرتهاى مسلح دنیا پشتیبان جبهه مقابل ما بودند با پیروزى ملت ایران تمام کند و این همه توطئه ها را خنثى کند. این جز به برکت اخلاص امام ممکن نبود.

بعد هم که از دنیا مى رود نُه میلیون انسان در خیابانهاى تهران او را مشایعت کنند تا در مضجع و مقام ابدى او را به خاک بسپارند اینها به برکت اخلاص بود. امروز هم بحمداللّه روز به روز نام امام در دنیا بلندتر مى شود و علاقه مندان و ارادتمندان او در اکناف عالم رو به تزایدند.

اخلاص یعنى چه؟ اگر اخلاصى را که امام داشت و مایه آن در دل همه شما هست (و مختصراً معنا خواهم کرد) شما هم امروز داشته باشید ما هم داشته باشیم دست اندرکاران هم داشته باشند امروز هم تمام توطئه هاى دشمن نقش بر آب خواهد شد. آن سلاحى که هیچ دشمن مادى قادر به مقابله با آن نیست سلاح ایمان مخلصانه و عمل مخلصانه است.

اخلاص یعنى این که انسان کار را براى خدا و به عشق انجام وظیفه انجام دهد. انسان براى هواى نفس براى رسیدن به مال به ثروت به مقام نام نیک قضاوت تاریخ براى

انگیزه هاى نفسانى براى اشباع صفت پلید حسد طمع حرص زیاده طلبى و افزون طلبى کار نکند کار را براى خدا و محض انجام وظیفه بکند. این معناى اخلاص است. این چنین کارى پیش مى رود. این گونه کارى مثل شمشیر برنده هر مانعى را از سر راه بر مى دارد. امام با این سلاح مجهز بود. بارها گفت: من نسبت به نزدیک ترین نزدیکان خود هم اگر قدمى برخلاف حق بردارند اغماض نمى کنم; همین طور هم بود. در مواقع حسّاس نشان داد که آنچه براى او مطرح است انجام وظیفه است. در آشکار در خلوت در کارهاى بزرگ و کارهاى کوچک این را نشان داد. این درسى شد براى مریدان فرزندان و شاگردان امام که با همین سلاح در جبهه هاى جنگ آن روز آن معجزه ها را آفریدند. بعضى از شماها در آن میدانها بودید خودتان از نزدیک آنها را دیدید بعضى هم شنیدید. امروزهم به همان احتیاج است.

عزیزان من! کسى گمان نکند که توطئه دشمن باگذشت هیجده سال از پیروزى انقلاب تمام شد; نه دشمن از مقابله با نظامى که منافع نامشروع استکبار را در منطقه از او گرفته است آشتى نخواهد کرد. البته به زبان چیزهایى اظهار مى کنند ولى باطن چیز دیگرى است.

نظام اسلامى به همت والاى ملت ایران و آن رهبرى الهى توانسته است الگویى در دنیا درست کند که امروز بسیارى از ملتهاى مسلمان به آن الگو نگاه مى کنند. شما خیال مى کنید که استکبار از چنین چیزى به آسانى مى گذرد؟ امروز در هر جاى کشورهاى اسلامى و حتى بعضى کشورهاى غیراسلامى هر ملت و هر جمعیتى که مى خواهد علیه زیاده طلبیهاى استکبار جهانى اعتراضى بکند با شعار شما ملت ایران حتى با تمسک به نام ملت ایران و به امام راحل این کارها را مى کند.

آمریکا و ایادى استکبارى و دنباله روها و جیره خوارهایش از این نمى گذرند مبارزه مى کنند توطئه

حیله گرى و کید و مکر مى کنند. مثل این که تا حالا در این هیجده سال کردند. البته کید و مکر دشمن در مقابل آگاهى و بیدارى و حضور و فعالیت درست ملت و دولت خنثى خواهد شد و اثرى نمى کند; اما باید بیدار بود باید هوشیار بود باید رابطه را با خدا قوى کرد باید اخلاص را تقویت کرد.

من به شما عرض کنم که توطئه دشمن در گذشته یک تفاوت با امروز داشت. در گذشته توطئه دشمن از روى بى تجربگى بود. یعنى آمریکا استکبار جهانى کمپانى دارهاى بزرگ صهیونیست و امثال آنها که مى خواستند با ملت و انقلاب ایران مبارزه کنند از روشهاى ساده ترى استفاده مى کردند که براى همه قابل افشا بود. مثلاً تحریک به حمله نظامى و راه انداختن جنگ توطئه بود; اما همه این را مى شناختند. توطئه روشن مى شد; مردم به پا مى خاستند و مقابله مى کردند. یا مثل حمله آمریکاییها به صحراى طبس یک کار آشکار بود. و از این قبیل آنچه که انجام دادند: محاصره اقتصادى حملات تبلیغى و غیره. به مرور فهمیدند که نمى شود ملت ایران و انقلاب اسلامى را با آن چیزها شکست داد.

این تجربه موجب شده است که روشهاى خودشان را پیچیده تر کنند. به همان نسبتى که آنها روشها را پیچیده تر مى کنند ملت ایران هم بایستى هوشیاریش را بیش تر کند. جوانها بایستى آمادگیشان را بیشتر کنند. نه آمادگى جنگى; چون حالا بحث جنگ نظامى نیست. البته آمادگى رزمى هم براى روز مبادا لازم است; اما آن چیزى که براى همه لازم است آمادگى معنوى یعنى آمادگى فکرى آمادگى روحى آمادگى سیاسى و حفظ وحدت اتصال و ارتباط نیروها با یکدیگر ارتباط مستحکم و دوستانه ملت و دولت و شناختن چهره دشمن در هر لباسى است. دشمن با شکلهاى مختلفى خود را به مقابله با انقلاب مى کشاند. همیشه با لباس نظامى

وابسته به فلان دولت بیگانه جلو نمى آید.

چندى قبل در یکى از اجتماعاتى که درباره انقلاب و خطرات انقلاب براى استکبار در یکى از کشورهاى بیگانه تشکیل شده بود بعضى از کسانى که در آن جا سخنرانى کردند گفته بودند که: انقلاب اسلامى به وسیله روحانیت و به پشتیبانى جوانهاى حوزه و دانشگاه پیش رفت و به طور کلى با تکیه به جوانها پیش رفت براى زدن و کوبیدن انقلاب هم باید از همین وسیله استفاده کنیم باید سراغ حوزه علمیه سراغ یک معمّم و سراغ حوزه و دانشگاه برویم; بلکه از آن طریق بتوانیم این انقلاب را ضربه بزنیم غافل از این که حوزه ما بیدار است دانشگاه ما بیدار است بزرگان ما بیدارند.

کسانى که توطئه مى کنند ملت ایران را بد شناخته اند. در این توطئه اى که اخیراً نشانه هاى آن را مشاهده کردید (که من مایل نیستم در جزییات این گونه چیزها وارد بشوم) دلم نمى خواهد از کسانى اسم بیاورم; اما اصل قضیه را ملت ایران باید درست توجه کند و اعماق توطئه را بداند.

عزیزان من! ما در شناختن دشمن دچار اشتباه نخواهیم شد; این را دشمن بداند. خیال نکنند که اگر آمدند و چند نفر آدم ساده لوح و معمم را وادار کردند که حرفى بزنند ما اشتباه مى کنیم و خیال مى کنیم که دشمن ما اینها هستند. اینها کسى نیستند. دشمن خود را پشت پرده پنهان مى کند دشمن که جلو نمى آید خود را نشان نمى دهد. دشمن سعى مى کند شناخته نشود. آن کسى که سینه سپر مى کند و به خیال خود جلو مى آید یک عامل است; ممکن است خودش هم نداند عامل است.

امام بزرگوار مکرر مى فرمودند که: گاهى دشمن با ده واسطه یک نفر را تحریک مى کند که حرفى بگوید یا کارى را انجام دهد. اگر شما بخواهید دشمن را بشناسید باید ده واسطه را طى کنید و بروید. دشمن انقلاب در ایران; یعنى ایادى استکبارجهانى

راحت مى توانند ده واسطه را پیدا کنند و خودشان را درحوزه قم به بیچاره اى برسانند و او را به حرفى به گفته اى و به یک موضع گیرى غلط و ناشیانه وادار بکنند. این قدرها در کشور ورشکستگان سیاسى ضربت خورده هایى از انقلاب تودهنى خورده هاى از همین بسیج ضربت خورده هاى از دادگاههاى انقلاب ساواکیهاى قدیم و کسانى که امیدشان به این بود که نظام مزدور گذشته ظالم بماند و آنها از آن استفاده کنند و محروم ماندند این قدرها هستند که واسطه بشوند تا آن ده واسطه را درست کنند و خبر غلط و حرف دروغى را به فلان آدم بیچاره و مفلوکى بدهند او خیال کند که اوضاع و احوال به صورتى است که باید حالا حرفى زد خودش و دیگران و زن و بچه خود را به بلا بیندازد.

باید هوشیار بود. من امیدوارم که ملت ایران در شناخت دشمن اشتباه نکند و دشمن را بشناسد; دشمن استکبار جهانى و آمریکاست. دشمن صهیونیستها هستند. دشمن براى مبارزه با انقلاب انواع و اقسام روشها را تجربه کرده است. این دفعه به خیال خود خواستند روش مؤثرترى را تجربه کنند و آن هدف گرفتن رهبرى است! یقیناً بعد از مطالعه زیاد و با اطلاع از اوضاع و احوال گوناگونى (و البته خبرهاى راست و دروغى) توانسته اند به این نتیجه برسند که باید رهبرى را هدف قرار داد! حالا چرا؟ براى خاطر این که مى دانند در کشور اگر یک رهبرى مقتدر وجود داشته باشد. همه توطئه هاى آنها نقش برآب خواهد شد; والاّ اینها با شخص طرف نیستند.

شخص براى اینها مهم نیست; هر کس باشد. کما این که همین کسانى که امروز به این زبان خشن حرف مى زنند و این طور ناجوانمردانه سیل تهمت و افترا را روانه مى کنند مگر با امام طرف نشدند؟ همین افراد با امام هم طرف شدند; دل امام را پر از خون کردند که امام در آن نامه به آن اشاره کردند. همین کارها را با رهبرى مى کنند; چون مى دانند رهبرى در

جامعه اسلامى و ایران اسلامى گره گشاست.

رهبرى یعنى آن نقطه اى که هر جا دولت ـ هر دولتى ـ مشکلى داشته باشد مشکلات لاعلاج دولت به دست رهبرى حل مى شود. توجه کنید هر جا که تبلیغات دشمن کارى کند تا مردم را به دولتها بدبین کند این جا نقش رهبرى است که حقیقت را براى مردم روشن و توطئه دشمن را برملا مى کند. این چند ساله ندیدید که درباره دولتها دولتمردان و مسؤولان چه مى کردند و چگونه سعى مى کردند که تبلیغات دروغ وترفندهاى گوناگونى را رایج کنند تا مردم را مأیوس کنند.

آن جایى که مى خواهند مردم را مأیوس کنند رهبرى است که امید به مردم مى دهد. آن جایى که مى خواهند یک توطئه سیاسى بین المللى براى ملت ایران به وجود بیاورند رهبرى است که قدم جلو مى گذارد و تمامیت انقلاب را در مقابل توطئه قرار مى دهد (مثل همین قضیه اخیر اروپا که ملاحظه کردید) و دشمن را وادار به عقب نشینى مى کند. آن جایى که مى خواهند در بین جناحهاى گوناگون مردم اختلاف ایجاد کنند رهبرى است که مى آید مایه الفت و مانع از تفرقه مى شود.

آن جایى که مى خواهند صندوقهاى انتخابات را خلوت کنند و مردم را از حضور در پاى صندوقها و رأى دادن مأیوس کنند رهبرى است که به مردم الگو مى دهد; مى گوید که: انتخابات وظیفه است مردم اعتماد مى کنند وارد مى شوند و حماسه عظیمى مى آفرینند. آن جایى که جایگاه ابراز نظر مردم در مسایل انقلاب است چشم مردم به دهان رهبرى است.

در زمان امام راحل(ره) این را بارها تجربه کردند و به لطف پروردگار تودهنى خوردند. بعداز رحلت امام راحل هم با کمک مردم با همت و با همکارى مردم دهها بار با همین کیفیت و همین شیوه پیوند جوشیده استوار میان مردم و رهبرى توانسته است مشت محکم به دهان دشمن بزند. لذا بسیار طبیعى است که

با رهبرى بد باشند و کینه عمیق داشته باشند; جاى تعجبى ندارد (البته رهبرى مقتدر) اگر یک رهبرى بى حال بى جان و بى حضورى باشد که نه از جایى خبر دارد و راحت مى شود ذهنش را عوض کرد راحت مى شود او را به اشتباه انداخت چنین رهبرى ضعیفى خیلى برایشان اهمیت ندارد; اما البته اگر قرار شد رهبرى مقتدرى که اسلام مى گوید مردم مى خواهند انقلاب طلب مى کند و قانون اساسى حکم مى کند باشد با آن مخالفند. حق دارند مخالف باشند. من تعجب نمى کنم از این که اینها رهبرى را هدف قرار بدهند.

خوب البته ملت بیدارند علما بزرگان و مسؤولین کشور به فضل پروردگار در نهایت هوشیارى عمل کردند مثل همیشه. تا دیدند که توطئه است اقدام کردند. البته سخنرانى در دنیا زیاد است شب نامه در دنیا زیاد است حرف نادرست تهمت و افتراء و دروغ کم نیست; اما هر تهمت و دروغى توطئه نیست هر شایعه اى به وسیله دشمن نیست. آن شایعه اى که توطئه دشمن است به وسیله انسانهاى خبیر و بصیر شناخته مى شود.

اول کسى که در مقابل این حرفها در این چند روز (این یکى دو هفته) وارد میدان شد و حرف زد رئیس جمهور عزیزمان جناب آقاى خاتمى بود. در مصاحبه خود به شکل بسیار دقیق و هوشمندانه آنچه را که مى خواستند در ذهن مردم القا کنند ایشان از ذهن مردم پاک کرد رفت و در مقابل این توطئه قرار گرفت; آنها هم خیلى عصبانى شدند.

بعد از انتخابات ریاست جمهورى امسال که براى مردم یک حادثه شیرین بود. سى میلیون جمعیت در انتخاباتى شرکت کنند رئیس جمهورى را با بیست میلیون رأى انتخاب بکنند بعد دولت تشکیل بشود مجلس شوراى اسلامى به تمام وزرا رأى بدهد وزرا بدون هیچ دغدغه اى در سرتاسر کشور مشغول کارشان بشوند و به موقع گزارش بدهند اینها کارهاى کوچکى نیست; اینها براى مردم چیزهاى

شیرینى است. به همین نسبت براى دشمن تلخ بود. نتوانستند تحمل کنند. فهمیدند که این انسجام این حرکت صحیح و عمومى و مردمى کانونى دارد. کانون آن وحدت ملت است. کانون آن انسجام است. کانون آن اعتقاد است. خواستند این اعتقاد این ایمان و این همبستگى مردم را از بین ببرند. این طور وانمود بکنند که در نظام جمهورى اسلامى تشتّت هست.

الان کسانى که به رادیوهاى بیگانه گوش مى دهند (که غالب این تحلیلهاى غلط هم از رادیوهاى بیگانه است) متأسفانه آدمهاى ساده دل عین همان را که دشمن القا و پول خرج مى کند تا آن را به ذهنهاى مستمعین خود برساند قبول مى کنند. اگر کسى به این رادیوها گوش بدهد خواهند دید که غوغا مى کنند تا ثابت کنند الان در نظام جمهورى اسلامى اختلاف دو دستگى دو جریانى و دشمنى هست همدیگر را تحمل نمى کنند.

بیچاره ها! نه ملت ایران را شناختید نه انقلاب را شناختید نه روحانیت را شناختید نه مسؤولان را شناختید. با همین جهل و بى خبرى بود که در انقلاب شکست خوردید. با همین جهل و تحلیل غلط بود که هیجده سال است دارید شکست مى خورید. به فضل الهى با همین اشتباهى که مى کنید در این دفعه هم به دست مردم شکست خوردید و تا آخر همیشه شکست خواهید خورد.

دشمن سعى کرد بگوید دو جریان است با هم مخالفند و بر سر اختیارات با هم اختلاف دارند; نخیر ایشان در مصاحبه قشنگ تشریح و روشن کردند. معلوم شد که روابط کاملاً تعریف شده و مشخص است. همه مى دانند که تکلیف و وظیفه شان چیست. با همکارى و با محبت کارهاى خودشان را پیش مى برند. دشمن این جا ناکام شد. بعد هم بزرگان و مراجع عظام قم ایستادند.

یکى از برکات مهم الهى براى این کشور وجود مراجع آگاه است. مرجع تقلید آگاه براى مردم از هر

نعمتى بالاتر است. مرجع تقلید آگاه مرجعى که فریب نمى خورد مرجعى که ذهن او را تبلیغات دشمن نمى سازد مرجعى که تحلیل سیاسى خود را از رادیوى اسرائیل نمى گیرد خیلى ارزش دارد. دیدید که مراجع چه طور در مقابل این زمزمه ها و شایعه هاى دشمن ساز ایستادند. بعد هم حوزه و روحانیت قم بعد هم شهرهاى مهم و مختلف کشور موضع خودشان را مشخص کردند. معلوم شد که ملت ایران بیدار است. انصافاً هم ملت هم مسؤولان هم روحانیون موضع بسیار خوبى نشان دادند. من از یکایک آنها تشکر مى کنم; نه به خاطر شخص.

عزیزان من! این جا مسأله شخص نیست. من هم مثل یکى از شما از نظام اسلامى از رهبرى اسلامى و از ولایت فقیه به عنوان ستون فقرات این نظام باید دفاع کنم. وظیفه من است. تکلیف شرعى است; مسأله شخصى نیست. به خاطر مسؤولیت سنگینى که من دارم از همه کسانى که در این برهه قدم در میدان گذاشتند تا حرف دشمن را در گلوى او خفه کنند و مشت به دهان دشمن بکوبند صمیمانه تشکر مى کنم.

و همین جا مى خواهم از همه خواهش بکنم که دیگر این راهپیماییها را متوقف کنید; بس است. وقت براى حضور در صحنه و در میدان در راهپیمایى براى مسائل و قضایایى که همیشه این ملت با آن مواجه است بسیار است. لزومى ندارد که این راهپیماییها ادامه پیدا بکند. در هر جاى کشور من خواهش مى کنم دیگر راهپیمایى نکنند. البته گویندگان و نویسندگان باید ذهنها را روشن کنند. تکلیف هدایت مردم یک تکلیف الهى است. در این قضیه ممکن است بعضى تصور کنند که به شخص ظلم شد; اگر در این مسأله به شخص من ستمى رفته باشد و کسى ظلمى کرده باشد من از حق شخصى خودم به طور کامل مى گذرم هیچ شکایتى از هیچ کس ندارم.

البته امام بزرگوار(ره) در طول

ده سال خیلى حرفها داشت که بعضى از آنها را به مردم گفت خیلى را هم به مردم نگفت. ما هم حرفهایى داریم که اگر خداى متعال در پیشگاه خودش اجازه نطق داد با خود او در میان خواهیم گذاشت; لزومى ندارد که انسان همه چیزها را بگوید. من مسأله شخصى در این قضیه ندارم; اما از حق مردم مطلقاً اغماض نخواهم کرد.

آن کسانى که خواستند خاطر مردم را مغشوش ذهن مردم را خراب و امنیت مردم را به هم بزنند به خیال خود خواستند مردم را در مقابل یکدیگر قرار بدهند و صفوف را از هم جدا بکنند اینها به مردم خیانت کردند به انقلاب و به کشور خیانت کردند; باید طبق قانون با آنها رفتار بشود (البته در چارچوب قانون) من خواهش مى کنم هیچ کار و هیچ حرکت غیرقانونى نشود. هیچ کس از آحاد مردم درصدد برنیایدکه خودش برود و به خیال خود کسى را مجازات کند; نه. به عهده قانون است.

البته به هیچ وجه نباید انتقام گیرى کرد. انتقام گیرى چیزى نیست که جایش این جا باشد. انتقام را از دشمنان مستکبر در جاى خود باید گرفت. کسانى که از روى نادانى نفهمى هواى نفس زودگذر هواهاى بشرى ناشى از خصال زشت و بد حسد و غیره اقدامى مى کنند شایسته این نیستند که کسى به فکر انتقام گیرى از آنها بیفتد لیکن قانون باید اجرا بشود. اگر این کارهایى که بعضى کردند و مى خواهند باز هم ادامه بدهند (من اطلاع دارم که باز هم براى آینده برنامه هایى دارند) غیرقانونى است اگر خیانت به مردم است که هست باید مسؤولین اجرایى و قضایى وظایف خودشان را درباره اینها انجام بدهند. البته من اطلاع دارم که انجام هم خواهند داد و هیچ گونه سستى یى در این زمینه وجود نخواهد داشت.

عزیزان من! آنچه مهم است این است که همه آحاد ملت بخصوص جوانها بخصوص اعضاى بسیج: بسیج دانش آموزى دانشجویى کارگرى صنفى و عشایرى یگانهاى گوناگون بسیج و کسانى که جزو سازمان بسیج نیستند و در واقع جزو بسیجند همه و همه در پاى انجام تکلیف حاضر و آماده باشند خودشان را براى دفاع از اسلام و انقلاب آماده کنند. دفاع هم همیشه با آلات قهریه نیست با تفنگ نیست گاهى دفاع با فهمیدن است. گاهى دفاع با زبان است. گاهى دفاع از حقیقت باحضور در جایى است. شاید یکى از بزرگ ترین خدماتى که انقلاب به ملت ایران کرد. این بود که ذهنها را باز کرد ذهنها را سیاسى کرد چشمها را باز کرد و همه را با مسائل کشور آشنا کرد. این آشنایى این بصیرت باید روز به روز بیش تر و زیادتر بشود. اگر این بشود دشمن هیچ کارى نمى تواند انجام بدهد. و بدانید مسوولین کشور همه آماده

هستند براى این که وظایف خودشان را به بهترین وجهى انجام بدهند.

امروز مسؤولین قوه قضاییه مسؤولین قوه مقننه مسؤولین قوه مجریه اعضاى هیأت دولت شخص رئیس جمهور محترم همه کسانى که دست اندرکارند نیروهاى نظامى و انتظامى کسانى که در بخشهاى مختلف مسؤولند همه آماده هستند تا آن جا که وظیفه الهى و اسلامى آنهاست انجام بدهند; هیچ سستى و کوتاهى وجود ندارد. همه هم در یک جهت حرکت مى کنند.

دشمن به اختلاف سلیقه درباره فلان مسأله سیاسى نگاه نکند و خیال کند که بین این ها اختلاف است; نه درباره مسائل اصلى جامعه درباره ناموس انقلاب و مسائل اساسى اسلام هیچ اختلافى بین اینها نیست; یک پارچه هستند و روحانیت معظّم و بزرگان حوزه هاى علمیه هم مثل همیشه درجلوى صفوف قرار دارند و حرکت مى کنند.

بنده از خداى متعال هم خواسته ام که جسم و جان ناقابل من هم در همین راه و در خدمت اسلام و ملت ایران قرار بگیرد. آنچه در اختیار من وجود دارد و خداى متعال به ودیعه به من سپرده است جسم و جان و نیروها و همه و همه به فضل پروردگار درخدمت این راه و در مقابله با دشمن خواهد بود. دشمن بداند این انقلاب اسلامى همان انقلابى است که تخت امپراطورى استکبار را لرزاند; با همان قدرت با همان هیبت با همان هیمنه و به فضل الهى با همان پیروزیها و پیشرفتهاست. بحمد الله نیروى عظیم جوانان هم در صحنه هستند.

خداوند همه شما را حفظ کند دلهاى نورانى شما را با انوار معرفت خود روشن تر و نورانى تر کند. ان شاء اللّه به همه شما لطف و فضل خود را عنایت کند و وجود مقدس ولى عصر ارواحنا فداه و عجل اللّه فرجه از همه شما راضى باشد و روح مقدس امام بزرگوار شما را مشمول دعاى خود قرار بدهد.

والسلام علیکم ورحمة اللّه وبرکاته.