پاسخ از تحریف مقاله حجاب شرعى

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده


شخصى ناآشنا به مبانى اسلام و معارف الهى و فقه ناب و بالنده شیعه به انگیزه هاى سیاسى در شیراز به سخنرانى مى پردازد و در ضمن برداشتهاى غلط و نادرست از دیدگاههاى حضرت امام در باب ولایت فقیه و سخنان سست و بى پایه دیگر به مقاله (حجاب شرعى) نوشته استاد محمد باقر بهبودى چاپ شده در شماره 42 مجلّه حوزه اشاره مى کند و به تحریف آن مى پردازد که جناب استاد محمد باقر بهبودى در نامه اى کوتاه به مدیر مسؤول مجلّه حوزه به روشنگرى مى پردازند و آن را براى چاپ به دفتر مجلّه ارسال مى دارند که ملاحظه مى کنید.

یادآورى: سخنران یاد شده از یکى از بزرگان حوزه علمیه قم نام مى برد که نقدى بر مقاله

 (حجاب شرعى) نگاشته که با نام مستعار درمجلّه حوزه چاپ شده است!

 

این سخن نیز نادرست است. نقد بر مقاله (حجاب شرعى) را آقاى محمود عبداللهى نگاشته اند که فردشناخته شده و از فضلاى حوزه علمیه اند.

 

آقاى سخنران گفته اند: پاسخ آقاى بهبودى بر نقد مقاله (حجاب شرعى) را نه مجلّه حوزه و نه هیچ مجلّه و روزنامه دیگرى حاضر نشده است چاپ کند!

 

این سخن نیز نادرست است. پاسخ ایشان در مجلّه حوزه شماره 55 به چاپ رسیده است.

 

(حوزه)

بسم الله الرحن الرحیم

محضر مدیر مسؤل مجله حوزه. با تقدیم سلام و ارادت. معروض مى دارد که: طبق اطلاع واصل بحث مقاله (حجاب شرعى) با استناد و نقل از آن مجله در اذهان عمومى تحریف شده خواهشمند است که خلاصه آن مقاله را به شرح زیر در اوّلین شماره مجله امر به درج فرمایید:

 

1 . خانمها براى پوشش پایین بدن باید یک دامن بلند و فراخ بپوشند به صورتى که از ناف تا زیر ساق تمام اندام آنان را بپوشاند.

 

2 . خانمها براى پوشش بالاى بدن باید یک بلوز آستین دار بلند بپوشند که از زیر گلو تا روى باسن تمام اندام آنان را بپوشاند. این بلوز نباید چسبان باشد که حجم اندام را نمودار سازد. خانمها با این دو قطعه لباس فقط مى توانند در برابر دوازه طبقه بدون روسرى ظاهر شوند.

 

1. شوهر.

 

2 . پدر.

 

( 223 )

 

3 . پدرشوهر.

 

4 . پسران.

 

5 . پسران شوهر.

 

6 . برادران.

 

7 . پسران برادر خود.

 

8 . پسران خواهر خود.

 

9 . خانمهاى فامیل (خواهر مادر و خاله)

 

10 . غلام زر خرید.

 

11 . خواجگان حرمسرا.

 

12 . کودکان بى تمیز که از مسائل جنسى بى خبرند.

 

3 . در صورتى که خانم بخواهد در برابر دیگران (غیر ازاین دوازه طبقه) ظاهر شود گرچه پسر عمو و پسر خاله باشند و یا خانمهاى بیگانه باشند (خواه در منزل شخصى و یا درکوچه و معابر عمومى) علاوه بر آن دو قطعه لباس (بلوز و دامن) باید روسرى داشته باشد. این روسرى باید تا حدى بزرگ باشد که بر روى شانه و پشت هم قرار بگیرد و زیرگلو گره بخورد.

 

4 . اگر خانم شوهر داشته باشد و یا از نسل سادات باشد افزون بر این سه قطعه لباس موقعى که از منزل خارج مى شود باید یک قطعه پارچه بزرگ که درحدود 1.5 متر عرض و 2 متر درازا داشته باشد برروى سر و یا بر روى شانه هاى خود بیندازد تا ازدور هم شناخته شود که این خانم شوهر دارد و یا از نسل سادات است و بدون اجازه نقیب سادات که حافظ منافع آنان خواهد بود حق شوهر کردن ندارد. نتیجه این پیشنهاد قرآنى آن است که بیگانگان به بهانه ازدواج و آشنائى بیش تر آنان را همراهى نکنند و سر صحبت را با آنان باز ننمایند. این پارچه بزرگ را مى توانند به صورت شنل بدوزند.

 

5 . مردها باید به وسیله هرگونه لباس قسمت پایین بدن را از ناف تا زیر زانو از همگان نهان بدارند حتى از مادر خواهر پدر و برادر فرزندان خود. تنها همسران آنان استثناء شده اند.

 

آنچه بالا ذکر شد خلاصه مقاله

حجاب شرعى بود که در شماره 42 مسلسل آن مجله منتشر شده است. خلاصه آنچه در تأیید این بحث در شماره 55 مسلسل آن مجله در پاسخ به نقد آقاى عبداللهى منتشر شده است عیناً از پایان مقاله نقل مى شود:

 

1 . بانوان اسلامى براى پوشش نیم تنه پایین بدن باید دامن بپوشند و یا شلوارى همانند دامن و نمى توانند با دامن تنگ و یا شلوار چسبان در معابر عمومى ظاهر شوند.

 

2 . بانوان اسلامى اجازه دارند که در کوچه و بازار براى پوشش بالاى بدن از یک شنل گشاد و نیمه بلند استفاده کنند به صورتى که بازو و ساعد تا مچ دست تقریباً در زیر شنل مستور بماند.

 

رنگ لباس به اختیار خانمها و محیط جامعه خواهد بود; زیرا محیط شهرى دهاتى و عشایرى مى تواند در انتخاب رنگ و طرح لباس مؤثر و دخیل باشد. ولى هیچ خانمى حق ندارد از رنگهاى تند و زننده استفاده کند.

 

3 . پوشیدن موى سر با یک کلاه بافتنى یا دوختنى و یا مقنعه و روسرى اشکالى ندارد; اما به شرط این که پشت گردن و بناگوش را هم بپوشاند.

 

4 . بانوان اسلامى نمى توانند در استخرهاى عمومى و یا کنار دریا با لباس شنایى که اینک متداول است ظاهر شوند. خانمها مى توانند با پوشیدن بلوز و شورت بلند در حمامهاى خصوصى استخر خصوصى پلاژ خصوصى تنها در برابر خانمهاى فامیل خود آنان که از یک رحم به دنیا آمده اند ظاهر شوند و به شنا و آب تنى بپردازند. خانمها حق ندارند حتى در برابر پدر و برادر و… با لباس شنا ظاهر شوند و یا پیراهن بى آستین بپوشند.

 

والسلام على من اتبع الهدى

 

تهران ـ محمد باقر بهبودى

 

هم دیماه 1376