ابر با برکت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی


نهادهاى انقلاب اسلامى ، زاییده نیازهاى طبیعى انقلاب اسلامى اند . لاله‏هایى برخاسته از خون شهیدان ، سنگرهایى که صدها قهر مان را به معراج رسانید تا با روى انقلاب استوار بماند و اندیشه امام برفراز . این بوستانهاى با برکت ، مرهون خون دادنها و خون دل خوردنهاى صدها عالم و شهید است .
تداوم این نهادهاى مقدّس و فرود و فراز آن ، تابعى است از اوج و افت نیاز بدانان . برخى از این نهادها ، در میدان حراست ازارزشها ، باورها و تفکّر انقلاب اسلامى ، سر برآوردند و برخى دیگر زاده نیازهاى امنیّتى ، دفاعى و به سامان رساندن ابعاد اقتصادى و اجتماعى کشورند .

امروز که جنگ نظامى استکبار به جنگ نامرئى و ایمان سوز فرهنگى تبدیل شده است وسلاحهاى مسموم و مهیب دشمن ، در قالب رسانه ها و . . . ایمان فرزندان امّت اسلامى را نشانه رفته است ، تقویت نهادهاى فرهنگى انقلاب ، براى بارور نمودن تفکّر و اندیشه دینى جوانان و ژرفایى عقاید شان ، امرى ضرور مى نماید و در این میان ، تقویت و به سامان کردن نهادهایى که در حوزه‏هاى علوم دینى ، براى بسیج روحانیان و همگامى طلاب ، با نیازهاى
زمان ، شکل گرفته است ، ضرورى‏تر ، چه حوزه‏ها ، مام انقلاب اسلامى اند . بالندگى و شکوفایى و تعمیق اندیشه انقلاب ، بسته به مایه ورى نوآورى ورشد و تعالى تفکر و علوم حوزوى است .

دفتر تبلیغات اسلامى حوزه علمیه قم ، که در آغاز نام: « دفتر تبلیغات امام » را بر پیشانى داشت ، با پشتیبانى معنوى و مادى حضرت امام ، رحمة اللّه علیه ، بر همّت و تلاش فاضلان بیدار و هوشیار و از جمله شاگردان امام ، قدس سره ، بویژه تلاشهاى خستگى ناپذیر حجج اسلام عبایى خراسانى و جعفرى گیلانى و تشویق و حمایت بزرگانى چون شهید بهشتى ، مقام معظم رهبرى و حضرت آقاى هاشمى رفسنجانى براى جهت بخشیدن به حرکتها و تلاشها ، جلوگیرى از خارها و مانعها و واپس زدن دستهاى غرض آلوده و مرموز و میراندن نغمه‏هاى شوم و یأس آگین و تبلور اندیشه‏هاى والاى امام ، شکل گرفت .

شکر خدا ،در بسیارى از این عرصه‏ها ، سربلند از بوته آزمایش به در آمد و کارنامه درخشانى را از خود به یاد گار گذارد و به فرموده مقام معظم رهبرى: « در این سالها چون ابر با برکتى بارید » و دستاوردهاى مبارکى را در آموزش ، تربیت ، بسیج و آشنایى طلاب با انظار امام ، حراست از نواندیشى دینى و مبارزه با تحجّر و جمود اندیشى به بار آورد و تقدیم کوى دوست نمود . هم در عرصه دفاع مقدّس پیشتاز بود . و هم در میدان مبازره با اندیشه‏هاى چپ و راست . در دوران دفاع مقدس ، از دامن آن ، گروه روحانیان تربیت شده و تعلیم دیده ، بیدار ، هدفمند ، بانگیزه ، سر تا پا شور و شوق ، مخلص و دردمند ، با قلبهاى مالامال از عشق به اسلام و امام و فرداى روشن و حیات آفرین ، به آوردگاه رفتند ، تا جان نثار دوست کنند ، انتقام دوست از دشمن بگیرد و در طول پانزده سال طلاب فرهیخته به روستاهاى دور افتاده اعزام شدند ، تا آنچه از انقلاب اسلامى چشیده‏اند ، به دیگر ، تشنگان
دشتهاى تف زده بچشانند .
بى شک در این مدت ، این نهاد ، مثل دیگر نهادهاى برخاسته از دامن انقلاب اسلامى از آفات و خطرات به دور نماند .
گاه ، سیاست بازان ، تارهاى مرئى و نامرئى را پهن کردند تا مگر نردبانش کنند و به اهداف اهداف و ایده‏هاى خود دست بیابند .

گاه ، متحجران و بسته ذهنان در برابر نو آوریهاى این نهاد و طرحها برنامه‏ها و نشریات فکر پرور و راه گشاى آن ، به صف ایستادند و فریاد وا اسلاما سر مى دادند .

گاه ، شب پرستانى که خورشید انقلاب ، چشمانشان را چنان فرو بسته بود که یاراى دیدن زیبا ییها و شکوهمندیها را نداشتند ، براى گل اندود کردن این مولود زیبا و خورشید چهر ، به تلاش بر مى خاستند .

شرم آورتر از همه ، این که : وعاظ السلاطین و شریعتمداریان بى تعهد به شریعت ناب ، در این بین ، هیزم بیار معر که بودند و هر روز ، به لباسى در مى آمدند و نغمه‏اى ساز مى کردند ، تا مگر جا پاى بیابند و این امکاناتى که در اختیار فرزندان انقلاب اسلامى قرار گرفته بود ، به ترفندى وحیله‏اى ، البته شرعى! به در آورند و به جغدان شوم آوا سپارند ، تا دیگر بار به نام خلق مسلمان خلق خدا را بفریبند و بر قامت زیبا و رو به رشد فرهنگ ناب محمّدى ، صلى اللّه علیه و آله ، دشنه مرگ فرو آرند .

در این آوردگاه پر دغدغه و اضطراب ، بودند چشمان بیدارى که به پشت گرمى امام بیداران ، و با تکیه بر تیز بینى و هوشیارى مقام معظّم رهبرى ، همه سو را مى پاییدند و فتنه‏ها را با قلم و خطابه ، کار و تلاش ، پشت کار داراى و استقامت و . . . دفع کردند و کاروان را بدین جا رساندند .
اینک ، براى ساختن آینده‏اى بهتر و پرشکوهتر ، در افکندن طرحهاى نوتر و بنیانى‏تر ، تقویت استوانه‏هاى برافراشته دارنده این نهاد پر خیر و برکت ، آموزشهاى ویژه به طلاب دردمند و مخلص ، براى مصاف بهتر و پر صلابت‏تر با دشمن مهاجم ، تربیت نسل نو ، که مشتاقانه به حوزه علمیه گام گذارده‏اند ، به تحولّى ژرف در همه ارکان این نهاد ، نیاز بود که پر توانتر از پیش به پیش برود .

از این روى ، رهبر معظم انقلاب اسلامى ، در این برهه حساس ، با زیرکى الهى ، این ابر با برکت و پر بار را به سمت بارش بیش از پیش بر فرهنگ شهر دینى ، هدایت کرد .

زنگارها را زدود و زمینه را براى بالندگى و رشد هر چه بیشتر و بهتر ، مهیا ساخت .

او ، با هوشمندى تمام مى آمد ، ستوده و با این حرکت میمون و مبارک ، هم آهنگ تحجّر راکند کرد و هم روحى جدید ، در فاضلان نواندیش و طلاب نوآور ، دمید و نو اندیشى دینى را که در حوزه‏ها ، با هجوم تنگ اندیشان ، کم فروغ مى گشت ، گسترده دامن و پایدار کرد .

این درخت تناور را که در سالهاى اخیر ، زخم آز سیاست بازان ، حمله‏هاى تنگ فکران و عدم تجدید گاه به گاه آن ، آسیب پذیرش کرده بود ، استوار و برفراز کرد و پنج تن از زجر کشیدگان و دلسوخته گان انقلاب را به مدیریت آن برگزید .

عنایت واالاى مقام معظم رهبرى و اصحاب دفتر ، بویژه تقدیر معظم له از گرایش فکرى جدید و نو آوریهایى که در آن انجام مى گیرد ، مسؤولیت اصحاب خوش فکر دفتر ، بویژه متولیان و ریاست محترم آن را دشوار کرده
است .
زیرا تجدید سازمان دفتر ، براى بالنده‏تر کردن همان بعدى : ( نو اندیشى دینى ) که مورد یورش و حمله متحجّران و بى تعهدّان بوده است ، کارى سنگین و خطر ساز است .

سنگین است از آن رو ، که کار نو کردن و اندیشه کار آمد عرضه نمودن در حوزه آسان ن مى نماید . خطر ساز است براى این که با تثبیت دفتر و قطع طمع سیاست بازان و کژ اندیشان و علم زدگان ، باید در سه جبهه تکاپو و تلاش و تلاش کرد .

اول: آن که باید به دفتر سازمانى داد که زمینه ساز رشد اندیشه‏هاى دینى نو و همسو با نیازهاى نظام باشد و طالب علمانى از این دست و در این راه تربیت کند .

دوم: متحجرّان و تنگ اندیشان حمله را به دفتر مضاعف خواهند داد .

سوم: سیاست بازان ، علم زدگان و دگر اندیشان نیز دیگر روى خوشى نشان نخواهند داد و با تحلیلهاى نامیمونشان خار راه آن خواهند شد .

بنابراین هم باید با کژ اندیشان درگیر شد ، هم بد اندیشان را رسوا ساخت و هم با دامن گرفتن از آفتهاى نو گرایى ، آهنگ حرکت به سوى نو اندیشى دینى را پر شتاب کرد .

در این میان ، برنامه ریزان ، سازماندهان و متولیان دفتر ، اگر ذره‏اى از نو گرایى عقب نشینند و مصلحت گرایى را بر آزاد اندیشى برجیح دهند و در حرکت فکرى دفتر کندى پدید آورند ، رضایت و عنایت رهبر انقلاب را پاس نخواهند داشت .

باید دفتر را مهبط اندیشه‏هاى مختلف سالم کرد و با تحمّل آراء و تضارب اندیشه‏ها ، در « حوزه » ، تفکر دینى را بارور و کارآمد کرد . اختلاف فکرى در مسائل فرهنگى لازمه اندیشه ورى است . ضیق نگرى ، حرکت دفتر را به رکود
خواهد کشاند و از ژرف اندیشى و تیز نگرى باز خواهد داشت .

امید است هیأت مدیره و ریاست محترم دفتر ، که در جبهه مقدّم اندیشه نو دینى قرار گرفته ، در برابر طوفانهاى فکر سوز و اندیشه کش ، سینه سپر کرده و محیطى آرام ، دلپذیر و فکر برانگیز ، براى اندیشمندان ، آماده سازند .

بایسته است هیأت مدیره بزرگوار دفتر ، در سازماندهى و تشکیلات جدید از آفتهایى که دفتر را آسیب‏پذیر مى کند ، بپرهیزد و در دام افراط و تفریط گرفتار نیاید ، چنانکه که گفته شد مصلحت سنجیها و گوش داشتن به دهانها و اثر پذیرى از توبیخها ، اشکالها و سرزنشها آفتى است بزرگ ، فرا راه نو اندیشى و بالندگى فکرى در یک نهاد فرهنگى . حرف نو زدن و تفکر نو عرضه کردن استیحاش جامعه را به همراه دارد . این تحاشیها آن گاه که بابرخى اشتباهها ، که طبیعى نو اندیشى است ، همراه شود ، مى تواند متولیّان یک نهاد فرهنگى را به مصلحت جویى وا دارد و آنان را سنگ راه رشد و بالندگى آن نهاد گرداند .

این امر در حوزه مطبوعات و مجلاّت بیشتر رخ مى نماید؛ زیرا آن مجله‏اى موفق است و رسالت پذیر که جلوتر از مخاطبانشان حرکت کند ، برخواسته‏هاى عوامانه پا نهاده ، فکر و روحشان را معراج دهد . بى شکّ چنین حرکتى را ن مى توان با سلایق و قضاوت مخاطبان محک زد ، در این مى دان ، مصلحت واقعى و ماندگار جامعه و افراد را باید معیار قرار داد ، نه خواست ظاهرى و سلایق آنى آنان را .

از سوى دیگر ، بر خلوص فکرى باید بیش از پیش پاى فشرد . تفکّر دینى ، چون همگام با پیشرفت تکنیک ، کار آمد و اجتماعى نشده است و فراوردهاى علوم ، با صبغه اجتماعى و رنگ و لعاب علمى و فنى چشم را مى نوازد و قالبهاى عرضه نیز زاده و برخاسته از علوم جدید است ، اگر معارف دینى اجتماعى در معنى تاثیر پذیر از خارج دین نگردد ، چه بسا به هنگام عرضه در
تنگناى قالبهاى مرسوم ، گرفتار آید .

از این رو فرض است که با هوشیارى تمام ، افزون بر استخراج معارف زندگى ساز اسلامى سعى در خلق قالبهاى مأنوس با ارزشهاى دینى نموده ، و زمینه را براى پیدایى تمدن جدید قرآنى ، آماده کرد .

تذکر دیگر آن که امروز ، گر چه همه خطوط سیاسى در صحنه اجتماعى بر جسته نمى‏باشند ، ولى گرایشهاى فکرى - سیاسى در قالبها و عناوین ناشناخته دیگر در تکاپویند . امروز صداى پاى سیاست ، از ساحت فرهنگ به گوش مى رسد و اغراض سیاسى در کانونهاى هنرى و فرهنگى اعمال مى شود . در این کانونها ، دوستان فکرى و فرهنگى خود را چهره مى کنند و دیگران ، هر چند توانا و بر حق باشند ، نادیده گرفته مى شوند . در این هنگامه ، باید محکمات انقلاب را محک نقد و بررسى و مرزبندیهاى فکرى و فرهنگى قرار داد و به دور از غوغاى خطوط و اقبال و ادبار طیفهاى فکرى و باندهاى سیاسى ، حقّ را بى پیرایه گفت و به هنگام ارائه نظر و سخن نو ، همسویى آن را با محکمات انقلاب و نیاز نظام و مردم فرا دید داشت .

در پایان ، براى هیأت مدیره بزرگوار و ریاست محترم دفتر توفیق پیاده کردن آرمانهاى رهبرى و سر بلندى در پیشگاه خاتم الأوصیاء امام زمان ، عجل اللّه تعالى فرجه ، را از خداوند منّان خواستاریم .
سردبیر