گزیده نامه ها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی


 

مبادا که به جاى درست کردن ابرو چشم را کور کنیم

سردبیر محترم مجله حوزه
سلام علیکم

جاى خوشوقتى است که حرکتهایى در جهت سامان دهى حوزه آغاز شده است .امید آن که توسط اولیاءامور واساتید بزرگوار حوزه علمیه قم به انجام رسد. ولى باید توجه داشت برنامه ریزى امر بسیار پیچیده است . مبادا که به جاى درست کردن ابرو چشم را کور کنیم .

در هر جمعى چون انسان اعضاى آن را تشکیل مى دهد و خودانسان موجود پیچیده اى است برنامه ریزى براى آن جمع نیز از پیچیدگى برخورداراست . بخصوص جمعى که منتسب به دین اسلام که کاملترین ادیان است باشد. در برنامه ریزى باید هدف و غایت مشخص شود و کوچکترین کارى که انجام مى گیرد و برنامه هاى که تصویب مى شود در راستاى تحقق آن هدف باشد.

به یک نمونه اشاره مى شود:

حال که مرکز مدیریت تصمیم به قطع شهریه برخى افراد گرفته است باید مواظب باشد شهریه کسانى قطع شود که یا در راستاى ایفاى رسالت روحانیت و تحقق هدف حوزه هاى علمیه نمى باشند بااین که از جاى دیگر زندگیشان اداره مى شود.اگر شرکت در دروس حوزه ملاک باشد و لاغیر بسیارى از کسانى که محصول عالى همین دروس حوزوى هستند و در جاى دیگر به تحقیق و نشراسلام مشغول هستند و درآمدى هم ندارند از شهریه محروم خواهند شد.

بسیارى از طلاب که امامت جمعه و یا کار
کلیدى دیگرى را به عهده دارند در آمدى غیراز شهریه ندارند یا درآمداندکى دارند مسولیتها را رها کرده و به حوزه مى آیند و در حوزه فسیل خواهند شد. امیداست با چاپ نامه حقیر این مطلب را به رویت اولیاءامور حوزه ها برسانید.

ع . صالحى نیا.
ان الله یحب المقسطین
مدیر محترم و سردبیر گرامى مجله حوزه

نظر براین که حوزه مقدس علمیه قم بیانگر حقایق و تمیز دهنده حق و باطل است و مردم کشور مسلمان ایران و سایر مسلمینن جهان چشم امید به این مرکز نشراحکام و حقایق اسلام دوخته اند تا حقایق را بدون تحریف از منبع فیض حوزه اخذ نمایند.از آن جائى که در مجله حوزه شماره 4344 صفحه 19 مطالبى به عنوان :

(سلام علکیم)

قسمت اعظم املاک آذربایجان و زنجان از آن مجتهدى بوده است متاسفانه این قسمت یا مغرضانه بوده یا ناآگاهانه .

چون خانواده مجتهدى از یکصد و پنجاه سال به این طرف کلااهل علم و داراى مقامهاى منیع از قبیل : مجتهد و فقیه و دکتر واهل خدمت به اسلام و مسلمین بوده و هستند.

واز نظرى چون در منطقه استان زنجان خانواده آقایان : ذوالفقاریها وامیرافشارها و اعتمادها بالاترین قردت و نفوذ و زمین و ملک و آب و عقار دراختیار داشته اند که در ناسخ التواریخ جلد قاجار از جد ذوالفقاریها به نام ذوالفقارخان معصلا نامى برده اند. حتى بارها حکومت زنجان و اطراف از طرف دولت وقتت به اسعدالدوله سردار پدر سلطان محمود خان ذوالفقارى واگذار گردیده است . و ذوالفقاریها در سال 1234-1235 شمسى در مقابل هجوم حزب توده و دموکرات پیشه ورى یک سال تمام از ایران دفاع نموده است که در تمامى مجلات و کتب تاریخ زنجان کاملا بیان شده است .

روزنامه اطلاعات شماره 18246.1366/05/24 شنبه در مورد تخلیه مجدد ویلاهاى شاه سلطان محمود خان ذوالفقارى در تهران او رااز خوانین معروف زنجان نام برده است .از طرفى درباره جهان شاه امیرافشار در کتاب جهان شاهنامه مى توانید مراجعه فرمایید. یک بار هم از طرف حکومت وقت حکومت زنجان به ایشان واگذار شده و آن هم باز به سردار اسعدالدوله ذوالفقارى واگذار کرده است .

به استحضار مى رسد با وجود چنین خوانین معروف که بادربار هم خویشاوندى داشتند مجتهدى ها در منطقه به این نام که مجله نام برده نبوده اند. چون آنان متولى آثار مسجداعظم سید زنجان و موقوفات مسجد بوده اند.

از آن جائى که تاریخ آیینه صاف و مردم قاضى سره از ناسره هستند و قضاوت مى کنند این قسمت یاد شده را در شماره هاى بعدى مجله اصلاح فرمایید.

با تقدیم احترام

زنجان عبدالله مهدیون
چشم جهان تشیع بلکه عالم اسلام به سوى قم است
سردبیر محترم مجله وزین حوزه دام توفیقه

بااهداء سلام و تحیات وافره مرقومه ضمیمه عنبر شمیمه مجلد 33 بدین وسیله اعلام و تاخیر در پاسخ به لحاظ تراکم کار عذرى است مورد قبول کرام .

دراین فرصت با عدم تباسب تطویل کلام به گونه اى فشرده اشاره مى آوریم به آنچه سزاواراست دراین مقام .

موضوع انتخاب مقالات هر کدام جاى خود را یافته و به نظر مى رسد نه تنها چیزى را باید کاست بلکه بحثهائى را مى شودافزود. در مواردى بحثها هر چنداصولى تر و با سیستمهاى جدید دنبال شود جاذبه بیشترى را مجله مى یابد.اگرالگوها دقیق تر توصیف شود و نه شخصیتى را دون آنچه هست تعریف کنیم . و نه فوق آنچه هست توصیف نمائیم قطعا به تقوى نزدیکتر شده ایم و حب و بغض هاى نشات گرفته و کورى و کرى را کنار زده ایم .

مجله باید باابعاد گسترده ترى عرضه شود واز حوزه قدم به دنیاى خارج بگذارد و خود را با نیازهاى جامعه اش تطبیق دهد.

وامروز طلاب باید با آموزشهاى صحیح و مراقبت هاى لازم تربیت ببینند و پس از آن که به تمام مسائل جهان اسلام آشنا شدند به میدان بیایند و خود را به قدرتى مجهز سازند که تاب و توان مقاومت در برابر قدرتهاى شیطانى داشته باشند.البته تا حدودى این کار پس از به ثمر رسیدن انقلاب شکوهمندایران شده است ولى این مقدار بسنده نیست و بیشترین نقش را در راه اندازى مجله وابسته به حوزه علمیه قم دارد چه این که چشم جهان تشیع بلکه عالم اسلام به سوى قم است .انتظار مى رود طلاب با آموزشهاى صحیح برحسب نیازها تربیت شوند کتابهاى درسى آنان که بارها و بارها در مجله مورد بحث و بررسى و نقد قرار گرفته اصلاح شود از هرز رفتن استعدادها جدا ممانعت عملى به عمل آید. طلاب مطابق با ذوق واستعداد و سلیقه طبیعى و کسبى به کار گرفته شوند:از روضه خوان سخنران واز سخنران مدرس واز مدرس مجتهد اهل قلم و... نخواهند و هر کدام را در موضع خود بدارند وافراد جامع را ویژگى خاص بخشند.

در حد توانمندى انقلاب حوزه ها را بسازیم که بعضا در مواردى از توانمندى انقلاب بهره بردارى نشده و به گونه قبل ازانقلاب در جا زده مى شود. حقا ما نتوانسته ایم آموزشها را همگانى نماییم . نتوانسته ایم علوم را آزاد بسازیم . در طبقه بندى علوم و سنجش افکار واستعدادها و حدود و مرز کارهایمان کارى قابل توجه ارائه ننموده ایم . در ساختار تحصیل معاش و تامین زندگى طلاب هیچ گونه اقدامى نداشته ایم و به گونه و سیره سابقین عمل مى نماییم . عبارت صرفیین چنین کردند ما هم چنین کردیم رااز خاطر نبرده ایم . ضمن این که از خیلى چیزهاى خوب هم احیانا باز مانده ایم . آنچه سابقین از زهد و تقوى و ورع و تهذیب نفس و تزیین به اخلاق حسنه و مواظب و مراقبت داشتند طلاب امروز کمتر توجه داشته و بعضا در تعدادى تجمل گرایى و جاه طلبى بروز نموده که این

خطرناکترین چیزى است که روحانیت را به انزوا مى کشاند واز جامعه و مردم جدایش مى کند و به طور جدى و با تاکیدامام عزیزمان رضوان الله تعالى علیه هشدار مى دادندامروز نیز مقام معظم رهبرى تذکر داده اند واز بحثهاى بسیار خوب مجله با عناوین مختلف همین بحث بوده است . مقالات دراین موضوع از نظر ورود و خروج واستناد به آیات روایات قابل تحسین است و من تردیدى ندارم خوانندگان مجله را تحت تاثیر قرارداده و سزاواراست این موضوع مهم که دراین مقطع زمانى درد بى درمان و بیمارى جامعه ماست و گوشه اش روحانیت را گرفته مطرح و مورد و بحث قرار بگیرد.

ازاین جا اذعان ما به مطالب سازنده و مفید مجله حوزه روشن شد.

مجله اى که در میان مجلات منتشره از ویژگى خاصى برخورداراست . مباحث اعتقادى سیاسى اقتصادى فرهنگى و... بسیار خوبى را دنبال مى کند و در لابه لاى مجله بحثهاى اخلاقى وصیتنامه هاى پر فائده مصاحبه هاى سرنوشت ساز معرفى کتابهاى جالب استنادهاى راستین به متون روائى و فقهى و کلمات بزرگان واحیاى ارزشهاى فراموش شده و نشر مقالات حائزاهمیت به مناسبتهاى ایام ولیالى و مسائل انقلاب و بالاخره یافته هاى پژوهشى و بحثهاى انحصارى و موضوعات بکر و جدید و... هزاران شیوه حسنه و روش جالب و جاذب که درم جله وزین و زرین و صفحات زرین آن آمده و بر هیچ کس پوشیده نیست وانکار آن انکار خورشیداست با وجود طلوعش . در عین حال هیچ نوشته اى خالى از عیب و اشکال نیست و قطعا نویسندگان معزز و گرام مجله خود را برى از خطا و اشتباه ندانسته و هیچ گاه انتظار نداشته و ندارند همه وقت از آنان تعریف شود و موارد قابل نقدشان نقد نشود چه این که تنها[ کتاب خداوند] را نقدى نیست و تنها[ چهارده معصوم] معصوم و مصون از اشتباه و خطایند.

این که سردبیر مجله حوزه از خوانندگان نظرخواهى کرده اند و خواسته اند نظرات خوانندگان مجله را بدانند قوى ترین دلیل مدعى است که مى خواهند مجله با محتواى بالا و دوراز خط گراییها ارائه شود و از نظر کیفیت وضعى مطابق با شان حوزه علمیه قم بلکه حوزه هاى علمیه داشته باشد.

ان شاءالله با آرزوى توفیقات روزافزون براى شما و کلیه دست اندرکاران مجله .

عطائى خراسانى
امام جمعه طرقبه و دبیر شوراى مرکزى ائمه جماعات مشهد

--------------------------------------------------------------------------------

بازگشت مسلمانان جمهورى هاى مسلمان نشین شوروى سابق را به آغوش امت بزرگ اسلامى تبریک و تهنیت گفته واستقرار تعالیم انسان ساز و حیات بخش اسلام را بر همه جوامع اسلامى آرزومندیم .

[حوزه]