در حدیث دیگران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی




خوشتراز آن باشد که سر دلبرانگفته آید در حدیث دیگران
اماما! اى میر قافله !

با همه آنچه گفته اند و نوشته اند ترسیم شخصیت فوق العاده ات هنوز بسیار ناقص مانده است .

پهناى اندیشه زوایاى شخصیت و آفاق وجودیت بحرى است پرگهر اکسیرى است ناشناخته و آفتابى بلند که تنها خفاشانى ناتوان از رویت حقیقت از دیدارت محروم مانده اند. و نامحرومان بلنداى عظمت و روحى و فکریت در کویر ذهن خویش فرو مانده اند.

تو چهره استثنایى و رمز و معماى این قرن بودى پدرى دلسوخته رهبرى خردمند وامید همه محرومان .

در ظلمت تاریخ معاصر درخشیدى و روزنه امیدى براى ستمدیده گان آفریدى .

از تزویرگران نقاب برگرفتنى و مسلمانان را به عزت و قدرت خویش فرا خواندى و بیم و یاس رااز آنان زدودى .
دشمنانت : (صاحبان زر و زور تزویر) همه آنچه در توان داشتند علیه توبه کار گرفتنداما فریادت رساتر گشت مبارزه ات جدى تر و عمیق تر گردید و راهت پرفروغتر شد

ازاسلام ناب محمدى اسلام مردم پابرهنه مغضوب قدرتها وابرقدرتها گفتى و اندیشه مذهبى را به متن جامعه آوردى.

سالهاى سال براى بیدارى واحیاگرى واحقاق حقوق غارت شدگان تبعید و سختى ومبارزه راانتخاب نمودى و تا لحظه آخر دراین راه از پاى ننشتى .

ازافغانستان فلسطین لبنان آفریقا و آمریکاى لاتین و همه آنجا که ظلمى رفته و حقى پایمال شده گفتى و به قیام فرا خواندى .

پس آنک اینان پس از تو چرا برخود نگریند که این سوختن و گریستن کمترین کارى است که دلباختگان تو داشته اند. و بیشترین مسوولیت خویش را شناخت پیام و رهروى از راهت یافته اند واینک آنچه در ذیل مى آید برگرفته اى است از:اظهار نظرهاى برون مرزى : (رسانه ها شخصیت ها دوستان و بیگانگان ) که هر یک به مقدار برکه وجودى خویش سیراب گشته و برایت سخنى دارد.

( حوزه )

الگویى از رهبرى ایده آل
ژنرال موسى ترائوره رئیس جمهورى مالى :

امام خمینى شخصیت استثنایى بود که تاثیرى جاودانه در تاریخ معاصرایران امت اسلامى و جهان برجا گذاشت .امام خمینى تجلى تمام ایده آلهاى رهبرى واستقلال ملى است .
رهبرى در مسیرارزشمند
رابرت موگابه : ما عزادار در گذشت اندوهناک یک قهرمان بزرگ روحانى هستیم شخصیتى که تمام ملت ایران را در مسیر یکى ازارزشمندترین انقلاباتى رهبرى کرد که جهان تا به حال به خود ندیده است .

ترکیبى عملى از جامعه مدرن و شریعت
زمزم نشریه اى اسلامى در یوگسلاوى به همراه عکس بزرگى از امام :

...بدون شک امام خمینى با رهبرى انقلاب درایران مردم رااز سلطه رژیم استبدادى شاه اقتصاد آمریکایى و سلطه فرهنگى و سیاسى و استثمار نجات داد...امام خمینى تعهد داشت که : ترکیبى عملى از جامعه مدرن و شریعت راارائه نماید تا نشان دهد که اجراى شریعت در کشورهاى اسلامى ممکن است واو راه حلهاى مناسبى براى احتیاجات دنیاى مدرن امروزارائه مى کند.امام اعلام نمودند که :احتیاجى به علمایى نیست که براى 14 قرن تنها همان مشکلات قدیمى را که اکنون کم و بیش شناخته شده اند یااهمیت خود را در دنیاى جدیداز دست داده اند مورد بحث قرار دهند.ایشان گفته اند: علمایى احتیاج است که چشم اندازهاى تازه اى در توسعه اسلامى باز کنند و به احتیاجات مدرن زندگى روى زمین پاسخ دهند.

الگوئى جاوید
سراسقف کلیساى انگلیکن استرالیا: بى شک آیه الله خمینى به عنوان یک رهبر مذهبى و به صورت الگو باقى خواهد ماند.

از بزرگترین انبیاى انقلاب
رهبر لیبى : با قلبى شکسته و مجروح فقدان جبران ناپذیر و جانسوز امام امت را تسلیت مى گویم و خود را دراین غم بزرگ همچون فرزندان سلحشورایران و تمامى مسلمانان و مستضعفان جهان داغدار مى دانم . امام خمینى از بزرگترین انبیاى انقلاب و دشمن سرسخت :امپریالیسم صهیونیسم واستکبار جهانى بود. بى شک نام ایشان در تاریخ اسلامى براى همیشه ثبت خواهد ماند.
مزار و زیارتگاه مسلمانان و مبارزین استقلال و آزادى
وزیر خارجه بورکینافاسو:امام خمینى رهبرى تمام مسلمانان جهان را بر عهده داشت . مزار وى در آینده زیارتگاه همه کسانى که براى آزادى واستقلال مبارزه مى کنند خواهد شد.

در سایه عرفان قلعه اى خلل ناپذیر محمدامیراوز ( از ماهنامه تکلیف چاپ اسلامبول )امام خمینى : در سایه عرفان در مقابل هرگونه ستمى ظلم و شکنجه چون قلعه اى خلل ناپذیر بود.

زدودن بیم و یاس از مسلمانان
شیخ ابراهیم غنیم از علماى برجسته فلسطین : گشودن چشم جهانیان به اسلام و زدودن یاس از قلوب مسلمانان از دست آوردهاى امام خمینى بود.

جاودانگى پیام
زکى بدوى رئیس کالج اسلامى لندن : پیام امام خمینى به مسلمانان و دیگر جهانیان تا مدتهاى بسیار مدیدى طنین انداز خواهد بود.

اسلامى بنیانگذار رنسانس
عبدالرحمن دیلى (در روزنامه ملى گازته ):امام خمینى به عنوان نامى غرورآفرین در مبارزات ملت مسلمان علیه استعمار و نظم در خاطره ها زنده خواهد ماند...انقلاب اسلامى نقطه عطفى در تاریخ معاصرایران به شمار مى رود.امام خمینى با سرنگون کردن رژیم شاه مایه امید مستضعفان جهان و بنیانگذار رنسانس اسلامى شد.

رهبرى جنبش بیدارى
شیخ سعید شعبان : رحلت عالم عالى مقام قهرمان قرن و معجزه آفرینى که ایران رااز چنگال استعمار واستکبار نجات داد و جنبش بیدارى اسلامى جهان را آغاز و رهبرى کرد مایه تاسف بسیاراست .

تغییر معادلات
الدیار:امام خمینى همه معادلات سلطه گرى ریشه دار در دنیا را تغییر داد.
شکست غرورابرقدرتها
جنگ چاپ راولپندى :امام با مجاهدات خویش غرورابرقدرتها را شکست .

تاثیرپذیرى .
المجاهدالمصوعى از علماى سومالى :امام خمینى نه تنها توده هاى مردم ایران را به حرکت درآورد که هم اکنون مردم تمام دنیا نیز تحت تاثیرامام خمینى هستند.انقلاب اسلامى در کل عالم اسلامى و دلهاى همه مستضعفین تاثیرات بزرگى گذاشته است . در حقیقت این انقلاب یک بازنگرى به حقیقت اسلامى است و در سطح جهان اسلام را با محتواى جدید عرضه کرده است .

روزنه امید
تراب زمزمى نویسنده تونسى : نهضت امام خمینى روزنه امید صدها میلیون مسلمان و میلیاردهاانسان تحت ستم در سراسر جهان است .

تغییر دهنده واقعیت سیاسى قرن بیستم
رادیو کلن : بدون تردید نام امام خمینى در تاریخ جهان در ردیف مردانى ثبت خواهد شد که واقعیت سیاسى قرن بیستم را تغییر داده اند.

او در درجه اول شخصیتى بود پیرواصول دین اسلام و یک مبارز مذهبى که بر سر عقاید خود حاضر به مصالحه و معامله نبود. همین وى را به صورت شخصیتى پرنفوذ و جاذبه براى همه کسانى درآورد که در جریان موج اسلام گرایى به دنبال هویتى مى گشتند که ریشه در قرآن داشت .

سفیراسرائیل در رژیم شاه :امام خمینى معرف افراطى گرى شیعه بود که اسلام متعصبانه را به مرزهاى ما آورد.این تلقى ازاسلام بزودى محو نخواهد شد.

شایستگى اداره جامعه بشرى
نماینده مسلمانان آرژانین : ما رهبرى رااز دست دادیم که قادر به اداره جامعه بشریت بود و جا دارد که بر خود بگیریم .
هدیه اى آسمانى در عصر ظلمت
شیخ سعید شعبان : خداوند امام خمینى رااز مزایاى بى مانندى برخوردار کرد واو را در عصر کفر و جاهلیت به جهان اسلام اهداء نمود تا با اراده اى محکمتراز فولاد وایمانى استوارتراز کوهها در برابر مشرکان و مستکبران قیام کند واسلام را تجدید حیات بخشد.امام خمینى دولت اسلامى راا در پایگاهى به وسعت یک میلیارد مسلمان بنا نهاد و نداى وحدت شیعه و سنى را تحقق بخشید

جاودانگى روحى که او دمید
رئیس شوراى موقت حاکم بر غنا:ارتحال امام خمینى ضایعه اى جبران ناپذیر راى تمامى مردم جهان سوم بود که از مبارزات ایشان علیه سلطه واستعمار قدرتهاى بزرگ الهام گرفته بودند. من اطمینان دارم روح انقلابى که امام خمینى در دوران رهبرى در دل ها واذهان میلیونها مردم سراسر جهان دمید فروکش نخواهد کرد.

پرچمدار بزرگ اتحاداسلامى
رهبر نهضت اخوت اسلامى پاکستان :امام خمینى پرچمدار بزرگ اتحاداسلامى مسلمانان بود او به مستضعفین و مسلمانان توان مبارزه علیه سلطه گرانن بخشید و روح جدیدى به جهان تحت ستم داد.

پدر مستضعفان
اسقف کاپوچى :امام پدر مستضعفان جهان بود واز دست دادن ایشان غم بزرگى براى تمام محرومان دنیاست .

حیات جاوید
رهبرى مسلمانان غنا:امام خمینى تاابد زنده است وانفاس قدسیه اش در سراسر جهان طنین انداز خواهد بود.

آرمانى بلند
روسینیس پاپااستانیدیس نماینده سندیکاى کارگران یونان در مراسم بزرگداشت امام خمینى در سالن هتل امپریا پالاس آتن : ...و عقیده داریم که امام خمینى

نمرده است بلکه در قلب همه مردم مخصوصا کارگران ایرانى که در رده ول مت قرار دارند جاى دارد.

بااین آرزو خاتمه مى دهم که اگر تفکرانسانى وجود داشته باشد همه رهبران دنیا از یونان و سایر کشورها روش رهبرى رهبر داناى ایران را درک نموده و آن راالگویى براى خود قرار دهند که فقیر زیست و بدون داشتن زندگى لوکس و یااستخر و گردشهاى تفریحى زندگیش را وقف یک ماموریت صحیح و یک حرف صادقانه نمود. هدف او این بود که ملتها آزاد دوستانه و با عشق زندگى کنند.

ایفاى نقش بارزى در جهان
دبیر کل جبهه آزادیبخش اریتره :امام خمینى با دفاع از ستمدیدگان و محرومان جهان و پایدارى در برابر نیروهاى استکبارى و تجاوزگر نقش بارزى در جهان ایفا نمود.

خارى در چشم ستمگران
جلال طبالبانى : قاطعیت حضرت امام در رویارویى بااستعمار و توطئه آن خارى در چشم ستمگران بود.امام خمینى تمام عمر پربارش را در راه ایجاد عدالت و آزادى مستضعفان جهان سپرى ساخت . پرونده مجاهدتهاى ایشان پراز شهادت وافتخاراست .

امام خمینى مرد قرن بیستم
ماهنامه فامیس از سریلانکا جولاى :89

هیچ کس در جهان انتظار نداشت :امام خمینى بتواند حکومت شاه را که از سوى آمریکاى ابرقدرت حمایت مى شد سرنگون سازد. و در حالى که در پاریس اقامت دارد بتوانداز تظاهرات واعتراضات مردم تهران انقلابى بسازد که رژیمى را ساقط کند. تاکنون دانشجویان دروس تاریخ فقط انقلاب فرانسه و شوروى را مى خواندندامااکنون بایدانقلاب اسلامى را که ماهیتى دیگر و جداى از آن دو دارد نیز مطالعه کنند.
او به جهان ثابت کرد که اسلام دین چهارده قرن قبل تواناست تا نظام شاهنشاهى متکى به ابرقدرتها را ساقط کند و براى نابودى آن نیازى به دموکراسى غرب یا کمونیست شرق نیست .

فقدان امام خمینى فقدان رهبر بزرگ براى مردم ایران است .

نمایندگانى پس ازامام خمینى براى ادامه خط او خواهند آمد... [فامیس] براىانقلاب اسلامى دعا مى کند!

رمز و معماى قرن
یک روزنامه از غنا:

شخصیت امام خمینى به عنوان رمز و معماى قرن باقى خواهد ماند.

تغییر دهنده مسیر تاریخ
ایندیپندنت : به ندرت اتفاق مى افتد که یک نفر به تنهایى بتواند مسیر تاریخ را عوض کنداین درست همان کارى بود که آیه الله خمینى از عهده آن برآمد. در گذشت مردى که مسیر تاریخ را عوض کرده است تغییر سریعى در سیاستهاى انقلابى که او به پا کرده نخواهد داد.

تاریخ مدیون مبارزه او
رئیس کمیسیون روابط عمومى و آمریکا: تاریخ مدیون مبارزه آیت الله خمینى علیه امپریالیسم و کمونیسم خواهد بود.

سخن در سکوت
پلنیکا چاپ بلگراد:امام خمینى در سکوت سخن مگفت اما صداى او تا فواصل دور در جهان انعکاس مى یافت .

احیاگرى
برانشوایگر سایتونگ چاپ آلمان :امام خمینى اسلام را به عنوان یک مذهب جهانى دوباره زنده کرد.

شخصیتى همیشه پیروز

آل پائیس پر تیراژترین روزنامه اسپانیا:امام خمینى شخصیتى همیشه پیروز بود. باید رمز پیروزى او را کشف کرد.

محققى شگفت آور و سیاستمدارى زیرک
واشنگتن پست : آیه الله خمینى یکى از رهبران ریاضت کش و انعطاف ناپذیراسلام بود که شاه ایران را برانداخت و آمریکا را تحقیر کرد.او محققى شگفت آور بود و سیاستمدارى زیرک .

راه رستگارى
وزیر دفاع سوریه : راه امام خمینى راه رستگارى ملتهاى محروم است .

معمارانقلاب
رئیس جمهور تانزانیا:

ایشان معمار و مشخصه انقلابى بود که در عصر حاضر پیروزى مستضعفان بر مستکبران را به منصه ظهور رساند.

واکنش کاخ سفید و نظام شوروى
السفیر:این پیرمرد بااراده سردمداران کاخ سفید را به پشت کیسه هاى شن و سنگرهاى بتونى کشاند و جنبش تغییر را در شوروى سرعت بخشید.

حماسه آفرینى
ژاپن تایمز:ایران تحت رهبرى آیه الله خمینى به مبارزترین کشور جهان تبدیل شد.

امام خمینى دانشمند بى نظیر قرن بیستم
ماهنامه الیچه کورال (نداى بیدارى ) از سریلانکا (سال 4 ش م ) همراه با عکس بزرگى ازامام در صفحه اول متن زیر را درج نمود:

امام خمینى دانشمندى بى نظیر قرن بیستم رهبرى بزرگ که اسلام را به تخت قدرت برگرداند. قهرمانى که در دنیاى مدرن امروز رکوردهاى جدید را شکست و با بنیانگذارى جمهورى اسلامى عدم جدایى دین از سیاست را به ناآگاهان نشان داد.او با شعار نه شرقى نه غربى حکومت اسلامى دولت بى همتایى را به وجود آورد.

او افتخاراین قرن است . مردى که مسلمانان را به پیروزى از سنت پیامبر[ص] فرا خواند.او مبارزه کرد تا دل مسلمانان را متوجه اسلام کند. ما در فقدان چنین رهبرى که قلب میلیونها مسلمانان را در سراسر تسخیر کرده بود بااین که : چنین ضایعه اى خواست خداوند بوده است خود را تسلى دهیم .

مظهر مقابله با غرب
نشریه انگلیسى زبان پترویوت چاپ دهلى :امام خمینى در طول دهسال گذشته به عنوان مظهر مقابله با غرب واحیا کننده اسلام واقعى که حاضر به هیچ گونه سازشى با جهانخواران نبوده است شناخته شد.

یک روزنامه آرژانتینى :اسلام تولد مجدد خود راازامام خمینى دارد واو بود که بااحیاى ارزشهاى فراموش شده میلیونهاانسان تعجب رهبران غرب و جهانیان را برانگیخت .

گوهرى گرانبها
الشعب الجزایر:امت اسلامى گوهرى گرانبهاى و کم یاب را که جهان اسلام تاکنون به خود ندیده است از دست داد.

وحشت دوابرقدرت
پاکستان تایمز:امام خمینى تنها رهبرى بود که هر دوابرقدرت را به وحشت انداخت .

اسطوره
اینترویواسپانیا: آنچه ازاو ( امام خمینى ) باقى ماند بیوگرافى نیست بلکه چیزى است که ما مى دانیم اسطوره خمینى است .

بى نظیر بوتو: رهبرانى چون امام خمینى شاید در طول قرنها یک بار دیده به جهان بگشایند لذا رحلت ایشان خسارت جبران ناپذیرى براى تمام مسلمانان به حساب مى آید.

ارنستو کاردینال روحانى مبارز نیکاراگوآ: آزاد مردان دنیا در غم از دست دادن

امام خمینى سوگوارند.

به اعتماد آفرینى
تایمز لندن : خمینى مردى بود که توده ها را با کلام خود مسحور مى کرد وى به زبان مردم عادى سخن مى گفت و به طرفداران فقیر و محروم خود اعتماد به نفس مى بخشید.

اسلام استقلال و مقاومت در برابر سیطره خارجیان
رادیو مسکو: فعالیت آیه الله خمینى موجب تحولات و دگرگونیهاى بى نظیر در حیات اقتصادى سیاسى و معنوى جامعه ایران شد. سه نکته پایه واساس تعالیم امام خمینى در طول مبارزات او بود:اسلام استقلال و مقاومت در برابر سیطره و آقایى خارجیان .

رهبرى قدرتمند
تلویزیون بى بى سى : آیه الله خمینى یکى از قدرتمندترین رهبران خاورمیانه در قرن اخیر بود.

ارائه طریقه اى جدید
رادیو بى بى سى : آیه الله خمینى مردى بود که توانست کشورایران را که پرچمدار نفوذ غرب در خاورمیانه و آسیاى شرق بود به اولین جمهورى اسلامى مدرن عالم مبدل سازد. رهبرایران به خطوط فکرى و سیاى و رسم مملکتدارى مرسوم در دنیا پشت کردو طریقه جدیدى را به دنیا ارائه داد.

رهبرى نفوذ ناپذیر
...او تنها کسى است که مى توانداجتماع رااز آشفتگى کامل برهاند. او مردى است که مى خواهد یک دولت کاملااسلامى را استوار براصول قرآن و سنت اسلامى در جهان پیاده کند... خلاصه این که اسکان ندارد بتوان مستقیما وى را تحت نفوذ قرار داد... نارضایتى وى از آمریکا بسیار واقعى است .

اگر پیش بینى من درست باشد که : وى چهره مسلط جامعه در چند ماه آینده خواهد

بود باید گفت که : آمریکا نمى تواندامید چندانى به ایران داشته باشد. در صحنه بین المللى ایران از نظر ما سازش ناپذیر است .

( اسناد لانه جاسوسى سند شماره 32)
پرچمدار عدالت در عصر حاضر
ولید جنبلاط: جهان بشریت رهبرى عظیم رااز دست داد که در طول حیات پر مبارزه اش کهن ترین دژهاى استعمار را در هم شکست . جهان اسلام با فقدان وى یکى از برجسته ترین مبارزین تاریخ خود رااز دست داد همانگونه که آزادى خواهان جهان پچمدار عدالت را در عصر حاضراز دست داده اند.

الهام دهى
رئیس جمهوراوگاندا: آیه الله خمینى رهبر و روحانى بزرگى بود که نه تنها مسلمانان ایران بلکه تمام جهان ازایشان الهام گرفته اند.

فقیهى نابغه
رئیس جمهورالجزایر:این فقیه نابغه حیات خود را وقف اسلام حنیف کرده بود.

سازش ناپذیرى امام
ساندرز: ...روش اتخاذ تصمیم خمینى آرام و سنجیده است او با صبر بى پایان همه نطقه نظرها را گوش مى کند و به هنگام اخذ تصمیم او تنها بدون واسطه اقدام مى کند وقتى وى تصمیمى مى گیرد قاطعانه از آن دفاع مى کند.

در جلسات انفرادى با غربیها یا آنها که تمایلى به غرب دارند خمینى بسیار بى تفاوت است و عکس العملى در مقابل مطالب مورد بحث ندارد.

( اسناد لانه جاسوسى شماره 61 159)
سولیوان :امام خمینى مى خواهد: فرهنگ اسلامى را جانشین فرهنگ غربى بکند.

( اسناد لانه جاسوسى شماره 61 .235)
خدمات امام
وزیراعظم ایالت پنجاب :امت اسلام در سراسر جهان رهبرى برجسته را از دست

داد. خدمات امام جهت ترویج اسلام و سر بلندى مسلمانان هرگز فراموش نخواهد شد. وزیراعظم ایالت سند: نقش و تاثیرامام خمینى در عظمت بخشیدن به اسلام و مسلمانان براى همیشه در تاریخ جاودانه خواهد ماند.

شکل دادن به تاریخ معاصر
فرهاد کوچ روزنامه نگار ترک در روزنامه گازته :امام خمینى بدون شک نقش بسیار بزرگى در شکل دادن به تاریخ معاصرانقلاب داشت .او کلیه تئوریهاى سیاسى و دکترین هاى تاریخى و جریانات فلسفى را زیرورو کرد و توانست در دورانى که تکنولوژى و زندگى مدرن بر دیگر مظاهر زندگى چیرگى پیدا کرده است با هدایت انقلاب اسلامى نظامهاى ارزشى غرب را متزلزل کند.امام خمینى با حرکت انقلابى خود در دل دنیاى غرب خون و وحشت آفریداما در میان ملت خود مظهر آنچنان عشق و مهرى بود که امروز 50 میلیون ایرانى در غم رحلت او در ماتم فرو رفته اند.

نفوذى کم نظیر
هنرى پرشت کاردار آمریکا در رژیم شاه :

...ما تجربیات سختى ازانقلاب اسلامى داشته ایم . تردیدى نیست که آیه الله خمینى یکى از مردان بزرگ تاریخ دراین قرن بود. کمتر کسى را مى تواند یافت که :از جاذبه و نفوذى همانند آنچه او (نه تنها در ایران بلکه در جهان داشت ) برخوردار باشد و توجه قدرتهاى بزرگ را تااین حد به خود معطوف دارد.او مردى بود که شخصیتش درک نشد.او سازشکارى نمى کرد و مردى اصولى بود.

صداى مظلومیت محرومین
مرکز چاپ اسلام آباد:امام صداى مظلومیت محرومین سراسر جهان بود.

مظهر عزت اسلام
ملى گازته :امام خمینى مظهر عزت اسلام بود. عزت شرف متانت و قاطعیت او آنچنان بود که حتى دشمنان قسم خورده را به تحسین وا مى داشت ما در وجود آن

رادمرد بزرگ عزت اسلام و وقار مومن را نظاره گر بودیم .او در زمانى که بیشترین امکانات مادى را در دست داشت هرگز به زندگى مادى خود چهره تازه اى نبخشید...امام خمینى آموزگار بزرگ شهادت بود.

بمب زنده
گونش چاپ ترکیه : ده سال پیش هیچ کس متوجه نشد که : بمب زنده اى وارد پاریس شده است .

رهبریتى برخاسته از میراث فرهنگى
رشید بن عیسى محقق و متفکرالجزایرى :

براى اولین بار در میان مسلمانان رهبریتى در سطح عال به وجود مى آید رهبریتى که از میراث فرهنگى خویش برخاسته است .این رهبریت از دانشگاههاى اروپا و آمریکا فارغ التحصیل نشده و با آثار غرب مخلوط نگشته است .

لزوم و تعمق دراندیشه امام
پاپ : در مورد آیه الله خمینى و آنچه او در بخش وسیعى از جهان انجام داد باید بااحترامى عظیم و تفکرى عمیق اظهار نظر کرد.

راه امام راه اسلام و راه نجات
ماره عبدالعزیز از مرکزاسلامى هامبورگ آلمان :... براى رسیدن به اهداف متعالى اسلام راهى جز راهى که امام خمینى براى نجات مسلمانان انتخاب کرده است وجود ندارد.

عصرى تازه ایجاد
السفیر:امام خمینى آخرین تاریخ ساز قرن معاصر بود که سلطه افسانه اى غرب را لگدمال کرد و باایجاداتحادانقلابى عصر تازه اى را به وجود آورد. باانتقال وى از دنیاى فانى به جهان باقى عصر خمینى پایان نخواهد یافت . دشمنى سران مرتجع عرب با خط انقلابى وانسان ساز امام خمینى آنان را به خروج ازاسلام و دشمنى با آن کشاند.