انقلاب و تبلیغات

نوع مقاله : مقاله پژوهشی


آفتاب ، از [مغرب] دمید و در [مشرق] ماوى گرفت و[ لیالى عشر] سپرى شد و[ فجر فتح] رخ نمود و با آراء ملت [ جمهورى اسلامى] نام و نشان گرفت . تهاجم دشمنان دراین سالیان موقعیت عظیم زلزله را نشانه است و تلاش مومنان ازاخلاص وایثار با خبرمان مى کند و آنچه در صحنه هاى رزم مى گذرد نشانه هائى علنى ازاین دو[ جبهه مقابل] است .اما در کنار آن تهاجمى تمام عیار در صحنه هاى خبرى و تبلیغى در کاراست که مقدمات و موخرات این رزمهاى علنى را مى سازند و مى پردازند

ازاین رو بررسى سیاستهاى تبلیغى جهان استکبارى و موقعیت موجود انقلاب ضرورى مى نماید و بویژه بر مسوولان تبیغى و روحانیان است که ازاین شرائط اطلاع یابند و به اتخاذ مواضع لازم همت گمارند. آقاى خامنه اى در دیدار با سرپرستان دفاتر خبرگزارى جمهورى اسلامى این نکته اساسى رااشاره کرده اند

شکست و پیروزى در میادین خبرى در بعد[ خیر] متوقف نبوده و پیروزى و شکست در تمامى زمینه ها را در پى خواهد داشت .

این تلقى صحیح در حذب وانتقال خبر محصور نمى ماند بلکه تمامى ابعاد تبلیغى را شامل مى شود. بااین توجه و درک دراین نوشتار اشاراتى گذرا در پاره اى از زمینه هاى لازم خواهیم داشت .

 جایگاه تبلیغات : مکتبها و حکومتها به [تبلیغ] نیازمندند وازاین راه به گسترش تفکر و با بسط نفوذ دست مى یابند. تفکراتى جاودان مانده ان و یا دراعصار طولانى حفظ شده اند که از داعیانى زیر دست سود برده اند که ازاهرم تبلیغ غافل نمانده اند. بویژه در عصر معاصر کاربرداین سلاح واضحتر مى نماید. رشد کیفى و کمى ابزار تبلیغى همگان را به این اندیشه مى افکند که در راه نفوذ قدرت و یا مکتب از آن بهره برند.امروز جهان دراختیار دارندگان سلاحهاى تبلیغى قرار دارد. آنان هستند که اندیشه ها را مى سازند وافکار را - بر معیار دلخواه - سازمان مى دهند.

انتقال از[ شیوه ارتباطات سنتى] به[ وسائل ارتباط جمعى موجود]. موجب شده است که انسانها دراقالیم مختلف در معرض تهاجم مداوم پیام هاى تبلیغى قرار گیرند. به عنوان مثال تحقیقات دانشمندان آمریکائى نشان مى دهد که در شهرهاى بزرگ هر فرد بطور متوسط 1500 بار مورد[ هجوم] پیام هاى وسائل مختلف ارتباطى واقع مى شود.رقم مذکور نشاندهنده آن است که دراین شهرها انسانها به سختى قادرند که خود تصمیم بگیرند و مراکز تبلیغى تفکر ساز جامعه بشرى امروزى هستند و جز گروهى خاص ازافسون بت جدید ایمن نیستند. بیهوده نیست که در جهان کنونى با واقعه ذیل مواجه مى شویم :

[ در ژوئیه 1972 زمانى که نخست وزیر و رئیس سازمان رادیو - تلویزیون فرانسه به طور همزمان عوض شدند بسیارى انتصاب[ آرتور کنت] را به ریاست سازمان مزبوراز جلوس [پى یرمسمر] به کرسى نخست وزیرى مهم تر دانستند] 1 !.

ازاین رو مى توان دریافت که در جهان امروز [ تبلیغ] اهرم [سیاست] [ تجارت] [ قدرت نظامى] و ... بحساب مى آید. در[ جنگ دیپلماسى] تهاجم و برترى تبلیغاتى اساس کاراست و آن قدرتى در این میدان قادراست که رقیب رااز میدان بدر کند که از وسائل کارا و کارآزموده برخوردار باشد بگونه اى که عرصه را بر خصم ننگ کند واو رااز پاى بیفکند و خوار سازد.

در صحنه هاى بازارهاى جهانى نیز وسعت و قدرت این سلاح را شاهدیم . بنگاههاى تجارى بخوبى دریافته اند که تبلیغات بیش از هزینه آن سودآوراست . گفته مى شود که در آمریکا سالانه بیش از 40 ملیارد دلار در فعالیتهاى تبلیغاتى - تجارى صرف مى شود.

در میدانهاى جنگى نیز دامنه برد آن مشهوداست . کسانى بخوبى قادرند که در جبهه هاى جنگ گرم و سرد فاتح بدر آیند که در کنار آن تبلیغات موفق را در داخل کشور و خارج از آن سامان دهند و رهبرى کنند. تلاش[استکبار جهانى] در تهاجم تبلیغاتى علیه انقلابها   

 گوشه هائى ازاین درک را نشان مى دهد. آنان دریافته اند که توفیق داخلى کشورهاى انقلابى و خواهان استقلال رهین آن است که در جو غیر ملتهب تصمیم گیرى کنند و برنامه ریزى نمایند. و استکبار درالتهاب فضاى کشورانقلابى مى کوشد مساله سازى مى کند و سعى در آن دارد که بدبینى و نفرت رااز آن کشورها ایجاد کند و توسعه دهد. )

دراین میان تهاجم همه جانبه علیه[ انقلاب اسلامى ایران] نیازمند به تحلیل و بررسى دقیق است .اما آن چه دراین مقال در جستجوى آن هستیم دقت و تامل در بایستنیها و نبایستنیهائى است که[ انقلاب] در این راستا بر عهده دارد. زهرآگین بودن کام دشمن از طبیعت آن بر مى خیزد و وظیفه دلسوزان است که به احتزازازاین کام بیندیشند و پادزهرهاى مناسب را بجویند.

محوهاى ذیل در پى چنین تاملى نگاشته مى شوند و مورد بحث قرار مى گیرند.

1- هماهنگى تبلیغى : تبلیغ منسجم کمیت نفوذ آن را صد چندان مى کند و به پیام مکانت ویژه مى بخشد. مکتبها و حکومتهائى خاکریزهاى مقبولیت را یکى پس از دیگرى پشت سر گذاشتند که از پیام رسانى یکنواخت بهره گرفتند و سخن خویش را در قالبهاى گوناگون و با جهتى همگون به دیگران منتقل کردند. و آنان که در رساندن پیام دچار تشتت و چند گانگى گردیدند بناچار در خم کوچه اى پرسه زدند و درانتظار چشیدن ضربات سخت تبلیغى زندگى بر دلهره را گذراندند و با تمام حقانیتى که داشتند به مهر باطل بر جبین زندگى را بدرود گفتند .

اگرارکانى پتک پیام را به نعل کوبد و آن دیگرى بر میخ نه راهى در نور دیده خواهد شد و نه انتظارى بر آورده خواهد گشت .اظهار نظرهاى انتظارى بر آورده خواهد گشت . اظهار نظرهاى ناسنجیده از سوى ارگانهاى مختلف تبلیغى یک کشور سایش مداومى است که جز فرسایش جزاء درگیر تبلیغ را در پى نخواهد داشت و ارمغانى غیراز بى اعتبارى و سقوط ارزش ارگانهاى مزبور را بدست نخواهد داد. واز حتمى ترین ثمره تبلیغ هم آهنگ - که بالا رفتن درصد مقبولیت آن در بین گیرندگان پیام است - محروم واز خواناترین مارک آن که اعتبار و صحت محصول ارائه شده باشد فاقد خواهد گشت. .

براى انقلابى که داعیه دگرگونى در زندگى انسانیت را در سر مى پروراند همگونى و یگانگى تبلیغى جزء مقوم آن بشمار مى آید واگراز آن بهره نگیرد در مرزهاى جغرافیائى خواهد پوسید و در دراز مدت بر سر دوراهى هضم و در نظام بین المللى یا بایکوت تمام عیار سرگردان خواهد گشت و قدرت گزینش رااز دست خواهد داد و هر دو راه چیزى جز پایان خط براى انقلاب نخواهد بود.

اگر در برابر سکوتهاى دسته جمعى رسانه هاى تبلیغى بیگانگان در پیروزیهاى   انقلاب فریادها و خروشهاى همسوى رسانه هاى داخلى و مراکز تبلیغى انقلاب وارد گود نشوند نبایدانتظار داشت که چهره انقلاب غبار اندود نگردد واگر در کنار تبلیغات سوء دشمن روشنگریهاى هم جهت ارگانهاى تبلیغى پا به میدان نگذارند توقع مقبولیت براى انقلاب در خارج از مرزهاى کشور انتظارى بیهوده خواهد بود. تبلیغات دشمن در خارج و داخل تنظیم شده و هم آهنگ است و همه آن در جهت وارونه نشان دادن انقلاب وارزشهاى اصیل انقلاب اسلامى ایران مى باشد. مقابله با چنان تبلیغات همسویى دقیق و ظریف از سوى ارگانهاى تبلیغى کشور را مى طلبد و دست اندرکاران تبلیغ را به گزینش یک سیستم منسجم و تنظیم شده فرا مى خواند و آفت خود محوریهاى تبلیغى را گوشزد مى کند. و باید مسوولان تبلیغى کشور توجه داشته باشند که عرصه تبلیغ قبل از آنکه میدان مسابقه براى مراکز تبلیغ داخلى باشد صحنه کارزار و زورآزمائى انقلاب و دشمنان جهانى آن مى باشد و دراین موارد پافشارى براى[ سهام بندى] بهره تبلیغ چیزى جز حراج[ راس المال] نیست و پایانى جز[ خسران] نخواهد داشت .

2 تبلیغ تهاجمى : هر نهاد تبلیغى که ازاصل [یورش و تهاجم] بهره گیرد از مصونیت بیشترى برخوردار خواهد بود. ضربات پى در پى و بى وقفه موجب خواهد گشت که دشمن در کلاف سر در گم توجیه و روشن کردن افکار گیرندگان پیام قبل از رهائى از یورش قبلى گرفتار آید.انتخاب روش [جریان سازى] و [مساله آفرینى] علیه دشمن قدرت ابتکار رااز وى مى گیرد واز تسلط براعصاب خویش و تصمیم گیرى معقول باز مى دارد. نمونه روشن استفاده از ابتکار عمل را در جریان مسافرت [مک فارلین] بخوبى دیدیم . دراین جریان بااین که بسیارى از مراکز تبلیغى کشورمان فعالیت چشم گیرى از خویش نشان ندادند و قبل از موضعگیرى و رهنمود حضرت امام سر نخ مساله را بدست نیاوردند لکن بخاطر تهاجمى بودن موضع گیرى جمهورى اسلامى ایران دشمن در چنبره توجیه و تطهیر [ فضاحت سیاسى] گرفتار آمد واز تهاجم باز ماند .

براى روشن شدن اهمیت موضع تهاجمى جمهورى اسلامى ایران در جریان یاد شده و سرمشق گیرى از آن در صحنه تبلیغى اعتراف ذیل که در تاریخ 1365/08/25 در ساعت 30.20از رادیو[ صداى آمریکا] پخش شد قابل توجه است :

[تحولاتى که در هفته هاى اخیر در مناسبات آمریکا وایران روى داده از دیدگاههاى گوناگون با چنان وسعتى در رسانه هاى خبرى آمریکاانعکاس یافته که مى توان آن را با روزهاى اوج انقلاب اسلامى و ماجراى اشغال سفارت آمریکا در تهران مقایسه کرد] 2 .

تلاشهائى که رسانه هاى غربى و شرقى براى    دخالت دادن اسرائیل ارتباط با ضد انقلابیون نیکاراگوئه و ... در مساله مزبور انجام دادن همه در راستاى خروج از موضع انفعالى و بدست گرفتن ابتکار عمل بود لکن با همه آن تلاشها انقلاب اسلامى ایران با برخوردارى ازاصل[ تهاجم] توانست صحنه گردان جریان یاد شده باشد واگرارگانهاى بهترى برخوردار مى بودند بطور قطع برد موضع گیرى مورد بحث بیشتر مى گشت .

مسوولان تبلیغى کشور باید توجه داشته باشند که دشمن در داخل نظام خویش از نقاط ضعف فراوانى برخورداراست و مسائلى را که مى توان روى آن مانور رفت بیشتراز کشورهاى جهان سوم داراست آنچه که موجب شده است استکبار جهانى از پیامدهاى سوء مدیریت و فسادهاى فراوان خویش درامان بماند تبلیغات تهاجمى است که علیه جهان سوم بکارانداخته است .اگرارگانهاى تبلیغى روى آن نقاط انگشت بگذارند و براى جامعه ملموس تر کنند دشمن را به موضع[ تبلیغ انفعالى] خواهند کشاند و فرصت یورش و تهاجم برانقلاب رااز وى سلب خواهند کرد.

استکبار جهانى در سیستم تبلیغى خویش اصل[ ضربه قبل از ضربه] را در پیش مى گیرد تا کشورهاى جهان سوم و بویژه کشورهاى انقلابى به یکى از دو موضع گیرى[ ضربه در مقابل ضربه] یا[ عقبگرد در برابر ضربه] کشانده شوند به لحنى که در پاراگراف ذیل بکار رفته توجه کنید:

[در هر حال تاکید روى آشوبهاى جهان سوم بى فایده است زیراافکار بین المللى دراین باره بیش از حد مطلع مى باشند] 3 .

و در کنار آن :

البته سازمان عفو بین المللى خاطرنشان مى سازد که اروپا تنها قاره ایست که در آن مجازات مرگ (که هدف اصلى مبارزه عفو بین المللى است ؟ نسبتا ملغى شده است) 4 .

بااین تهاجم تبلیغى هر خواننده و شنونده جهان سومى در خط دفاع از آرامش گرائى خویش و تلاش براى همطراز نشان دادن خود بااروپا خواهدافتاد و کشورهاى اروپائى با فراغت بال از پى آمد آدم کشیها و جنایاتشان به راه خویش ادامه خواهند داد. مقابله با چنین روند تبلیغى افشاگرى گسترده و هماهنگ از سوى ارگانهاى تبلیغى در زمینه قتل و آدم کشهاى اروپائیان و آمریکائیان خواهد بود نه تلاش براى اثبات آرامش جهان سوم بااجراء بى کم وکاست رهنمودهاى جهت دار سازمان عفو بین المللى!

3- مردم مدارى تبلیغ : افکار عمومى هدایت شده و آگاه بهترین پشتوانه براى هرانقلاب غیر وابسته به قدرت خارجى است . توده آگاه و مطلع موضعگیریهاى حکومت را به خوبى درک مى کنند و براى دفاع از آن مناسبترین روشها را مى یابند. در برابر  توده هاى ناآگاه و بى خبر به سرعت به ابزار قدرت دشمن تبدیل مى گردند و با فشارى که بر حکومت وارد مى کنند آن را به موضعگیریهاى معارض با منافع ملى مى کشانند. بى توجهى به افکار عمومى و بى خبرگذاشتن آنان به بهانه حفظ اسرار حکومتى زمینه مناسب را براى القاء شک و تردید نسبت به مشروعیت حکومت بوجود مى آورد. عدم تمایز بین اسرار حکومتى واطلاعات مورد نیاز مردم از سوى پاره اى ازارگانهاى تبلیغى و خبرى مشکلى است که گاه موجب بهره بردارى دشمن مى شود و میدان تبلیغى وسیعى را براى مخالفان مى گشاید. در عمرانقلاب اسلامى ایران ازاین نوع حرکتهاى تبلیغى نسنجیده فراوان دیده مى شود که با مقدارى دوراندیشى و نکته سنجى مى شد از آن احتراز کرد.

مسوولان مملکتى باید توجه داشته باشند در مملکتى که بولتن هاى خبرى رویش قارچ وار دارداخبارى که ابیداز کانال سالم رسانه هاى گروهى کشور به مردم بر سد واعتماد مردم را فزونى خشد از طریق این گونه بولتن ها به سمع[ محروم و نامحروم] مى رسد و دراین بین تنها بهره اى که بدست مى آید نامحروم تلقى شدن مردم است .از آن گذشته کشورى که با تهاجم وسیع رادیوهاى بیگانه مواجه است و ستون پنجم دشمن مثل خوره بر جان اخبار واطلاعات آن افتاده است واخبار دست و پاشکسته را با پرداختهاى مغرضانه از طریق رادیوهاى مزبور به جامعه منتقل مى کنند چرا باید مردم ازاطلاعات درست و لازم محروم باشند؟ آیا بهترین روش براى مقابله با نفوذ رادیوهاى یاد شده خلع سلاح کردن آن نیست ؟ کدامین راه براى بى اعتبار کردن آن نیست ؟ کدامین راه براى بى اعتبار کردن آنان برترازاین است که با آگاه ساختن مردم میدان عمل رااز دستشان خارج کرد؟

دست یابى به مصونیت تبلیغى منحصرا درانتقال درست اخباراز طریق رسانه هاى گروهى مى باشد و جز آن راهى براى حراست[ صدور لناس] از وسوسه هاى[ خناسان] مسلح نیست .

4- اجتناب از گروه گرائى :  حکومتهاى مبتنى بر باورهاى الهى موضع گیریهاى سیاسى را در حصار حق مى دانند و دورى از [ غوغاسالارى] و[ جنجال آفرینى] را خصیصه ذاتبى آن به حساب مى آورند. کشاندن نزاعهاى سیاسى به صحنه[ تبلیغ] غلطیدن در مزبله شیطانى [فریب و دو رویى] است و پى آمدهاى ناگوار آن گناههاى نابخشودنى که از دید حکومت الهى تجیه پذیر نمى باشد.

تبلیغى شدن موضعگیریهاى سیاسى قرار گرفتن در سراشیبى رقابت ناسالم است که رقیبان را دست به دامن دروغ تهمت افشاگریهاى مضر مى کند. دو دستگى نفاق   

ایجاد زمینه تبلیغى براى دشمن درزاسرار حکومتى ترور شخصیت و دهها ثمره تلخ دیگر حاضر شجره خبیثه اى است که در[ قلوب ضیق] دنیاپرستان ریشه دارد. در جامعه اسلامى انتظار مى رود که موضعگیریهاى سیاسى از جایگاه اعتقادى فاصله نگیرد و موارداختلاف در محیط سالم تحقیقى و کارشناسى فیصله یابد تا مراکز تبلیغى و رسانه هاى گروهى کشور تنها به تبیین موضع حق انقلاب در جهان بپردازند و به صحنه جدال سیاسى درون اجتماعى تبدیل نگردند.

در جهان آکنده از ستم و زور صداى عدالت به رسایى وطنین نیازمند است و با بگومگوهاى[ باندى] کارى از پیش نخواهد برد. براین پایه مطبوعات باید مرکز تبلور وحدت ملى واعتقادى باشند و نه ابزار تشدید گروهگرایى و خط مدارى ! و مسوولان تبلیغى کشور و متصدیان رسانه هاى گروهى ساحت[ تبلیغ] رااز رذالت[ باندبازى] پاک نگهدارند و به زد و بندهاى سیاسى فرصت ظهور در وسائل[ تبلیغ] را ندهند!

5- پرهیزاز سوژه سازى : دشمن بطور طبیعى به دنبال سوژه هاى تبلیغى است .اگراین سوژه ها را در قوانین و مقررات اسلام بیابد فرصتهاى طلائى براى حمله به اسلام پیدا کرده است . براى دنیایى که از خشونت و ستم هراس داردانتقال ابهام آلوده و گنگ پاره اى ازاحکام جزایى اسلام تبلیغ کارآیى علیه انقلاب واسلام مى تواند باشد بویژه که سیستم تبلیغى دشمن براین اصل استواراست که جهان سوم را مرکز، شرور و خشونتها معرفى کند به پاراگراف ذیل دقت کنید.

[خبرگزاریهاى غربى بیشتر در فکر کسب اخبار مربوط به خشونتهاى جنگ جنایات فساد فاجعه ها قحطى آتش سوزى و سیل هستند و نسبتا در رابطه بااخبار جهان سوم صرفا به جنبه هاى منفى توجه مى کنند] 5 .

در چنین شرایطى توضیح مقررات اسلامى واحکام حقوقى و جزایى اسلام جهت خنثى کردن تبلیغات دشمن کار اساسى سازمانها و نهادهاى تبلیغى خواهد بود و آنهم نه با شاقول حقوقى غرب !

تبیین حقوق اسلامى بعنوان خط نوین در تنظیم روابط انسانها و جوامع فوریتى انکارناپذیر دارد و تساهل در آن موجب مى گردد که تبلیغات غرب غبار نفرت بر چهره آن نشاند واگر دراین مورد سنجیده و آگاهانه گامهاى سریع برداشته نشود نه تنها فرصت جایگزینى سیستم حقوقى اسلام در نظام حقوقى جهان ازبین خواهد رفت که خود چماقى مى گردد بر فرق انقلاب !

در شرایطى که دشمن تلاش مى کند مجازات شرعى اسلام را شکنجه بنامد رسانه هاى گروهى داخلى روى مسائل جزئى بر هم خط و نشان مى کشند و به نزاع لفظى مى پردازند و نهادهاى تبلیغى به کتابفروشى مشغولند و به پوستر چسبانى گرفتار! واین یعنى گم کردن[ محل نزاع] و نقبى به بیراهه زدن !

6- شناخت پیام گیرندگان :  بکارگیرى هر وسیله اى در جاى نامناسب خود نه تنها مشکلى را حل نمى کند که گرهى بر گره ها مى افزاید و کار را دشوارتر مى سازد. شناخت خصوصیات گیرندگان مقوله هاى تبلیغى جاى هر سخن را مى نماید و مقام هر نکته را نشان مى دهد. ناآگاهى از موقعیت اجتماعى فرهنگى و دینى گیرندگان پیامهاى تبلیغى فعالیتهاى تبلیغى را به کار بى ثمرى تبدیل مى کند که تنهاارضاى خاطر دوایر تبلیغى و مبلغان را بدنبال دارد. بى توجهى به طبقه بندى اهداف تبلیغ درابعاد منطقه اى و فرهنگى موجب شده است که بین پیام و گیرندگان آن هیچگونه هماهنگى بوجود نیاید. ارسال کتابهاى کم تحقیق و بازارى به مناطقى که زمینه هاى بهره گیرى انحرافى دشمن وجود دارد برقرارى مجالس سخنرانى باب طبع متدینان کهن سال براى قشر محصل برگزارى کلاسهاى درجه دوم از نوع اقتصادى و سیاسى هستند و... همه ناشى از کم توجهى به روحیه نیاز طبقه فکرى و دیگر خصوصیات هدفهاى تبلیغى است . بر متصدیان تبلیغ است که مطالعه جامعى در ویژگیهاى فردى قومى دینى سنى جنسى و فرهنگى شهروندان کشورانجام دهند و بر پایه آن سیستم تبلیغى خویش را پایه ریزى کنند تا در برابر آمار سرسام آور فعالیتهاى تبلیغى که وقت و بى وقت به رخ جامعه کشیده مى شود بازتابى هر چنداندک از آن دراندیشه و رفتار اجتماع دیده شود. سیر صعودى آمار برقرارى مجالس سخنرانى پخش جزوه و نوار چاپ و پخش پوستر و...اگر نتواند در منش سیاسى اجتماعى مردم تاثیر بگذارد چه هدفى جزارائه براى[ تخصیص بودجه] را دنبال مى کند؟ روشن است که هدف ندیده گرفتن فعالیتهانیست بلکه ناهمخوانى فعالیتها با ویژگیهاى هدفهاى تبلیغى است که موجب کندى برد تبلیغ مى شود و باید چاره اى اندیشید. حضرت امام چند سال قبل خطاب به حوزه هاى علمیه این ضرورت را مورد توجه قرار دادند و فرمودند:

[... حوزه هاى علمیه سراسر کشور باید کوشش کنند کاامروز مبلغ بفرستند به آن نحوى که بشناسند جامعه را و بفهمد که مشکلات چیست و باید چه بکند و چه بگوید]....

7- بهره گیرى ازامکانات :  بهره گیرى صحیح ازامکانات رکن تبلیغ موفق بشمار مى آید و براى انقلاب اسلامى ایران که از سویى با هجوم بى رحمانه تبلیغى دشمن مواجه است واز سوى دیگر به جاذبه هاى معنوى انقلاب از امکانات فراوان و کم هزینه اى برخوداراست استفاده معقول از ظرفیت تبلیغى تنها شانس حیات سیاسى در   

سطح جهان است . سهل انگارى دراین عرصه گناهى نابخشودنى و نوعى فرصت کشى است . جاذبه هاى انقلاب از قشر تحصیل کرده و آگاه جهان سوم و بویژه دنیاى اسلام سربازان فداکار واز جان گذشته اى ساخته است که فریاد عدالت رااز فراسوى انبوه شایعه و دروغ مى شنوند و به مردمشان منتقل مى کنند. به همین خاطراست که دنیا شاهد [ملاهاى سیار] در جمهوریهاى دینى در یک هلال وسیع ازاندونزى تا مراکش در جهان اسلام است . 7

بهره گیرى ازاین امکانات نیاز به مدیریتى قوى بدورازابده و بستانهاى مرسوم بااستفاده از مبلغان چیره دست و خوش فکر دارد تا با هماهنگ کردن خانه هاى فرهنگى ایران با مراکز فعالیت طرفداران انقلاب و دانشجویان خارج کشور و سامان دادن به هیئتهاى تبلیغى تبلیغات دشمن را خنثى کند. باید توجه شود که در هیئتهاى اعزامى قبل از مراعات آینده سنجیهاى شخصى توان و قدرت اعضا در نظر باشد واز تبدیل شدن این بخش به سکوهاى پرش سیاسى پرهیز شود.

پس از هشت سال ازانقلاب اسلامى ایران امکانات داخلى همچنان از دسترس مراکز تبلیغى انقلاب خارج است. [هنر] بطور جدى در عرصه تبلیغ بکار گرفته نشده است و[ کلام] همچنان راس هرم[ قالب تبلیغ] را بخود اختصاص داده است .استفاده از[ هنر] در تبلیغات[ دینى] نوعى کم انگارى تلقى مى شود و در نتیجه اهانت به ساحت[ معارف اسلامى] واین در حالى است که دشمنان انقلاب با بهره گیرى از رمان داستان تاثر فیلم شعر و دیگرابزار مشروع و نامشروع بى پیه ترین سخنان خویش را به ذهن قشر تحصیل کرده تزریق مى کنند. حضرت آیت الله العظمى منتظرى در مورد غفلت از هنر هشدار داده مى گویند:

[ امروز در دنیا توجه خاصى به تبلیغات از راه هنراست و تاثیر فوق العاده آن هم مجرب و طبیعى است و ما نبایداز آن روش غافل باشیم] . 8

غفلت از[ هنر] در تبلیغات که دامنگیر دواثر تبلیغى گشته است ضربات سنگین تر دشمن در عرصه تبلیغ باشیم . مراکز تبلیغى کشور باید براى پرورش نویسندگان توانمند و متعهد و هنرمندان و هنر پیشه گان پر تلاش و قوى سرمایه گذارى اساسى بکنند وبپذیرند که آینده تبلیغات در دست صاحب هنران قدرتمند است

8- پرهیزاز روزمرگى : وحشت استکبار جهانى ازارزشهایى است که یک انقلاب دراذهان جامعه ایجاد مى کند و مردم را در پى دست یابى به آن وارد گود مى سازد. خروج ارزشهاى اولیه از دستور کار   

مراکز تبلیغى انقلاب و قرار گرفتن در کانال روزمرگى جاذبه ارزشهاى نخستین را به افول مى کشاند وضرورت انقلاب را در ذهن مردم به زیر سوال مى برد. هدف استکباراز تنیدن تار عنکبوت روزمرگى به دست و پاى انقلابها چیزى جز خلع سلاح کردن آنهااز ضرورت نیست و بى توجهى مراکز تبلیغى انقلاب به ارزشهاى نخستین گامهایى دراین خط!

امام در تبیین حرکت تبلیغى دشمن در زمینه هدف گیرى ارزشهاى انقلاب مى فرمایند:

[...در حقیقت این تبلیغات علیه اسلام است و مى خواهند وانمود کنند که اسلام دراین زمان قدرت اداره کشورها را ندارد] 9 .

واین هم شاهد سخن :

[ اکنون توجه همه ناظرین به سوى ایران جلب شده تا ببینند که آیا اجراى احکام اسلام توسط نیروهاى افراطى که حکومت را در دست دارند موفقیت آمیز خواهد بود؟] 10 .

بااین وضع مسوولیت مراکز تبلیغى تاکید فراوان و آگاهانه به پایه هاى اعتقادى انقلاب وارزشهایى که بر آن استواراست خواهد بود و هشدار مداوم به مسوولان در عقبه هاى روزمرگى !

بى توجهى به ارزشهاى یاد شده در تحلیلها و تفسیرها وانگشت گذارى روى مسائل جزئى و روزانه به دنبال خود غلطیدن در بستر رویاهاى استکبار را خواهد داشت و آبى در آسیاب دشمن !

به سخن یکى از مهمانهاى ده فجر در زمینه حساسیت دشمن در برابر انقلاب تجه کنید:

[حملات تبلیغات علیه انقلاب اسلامى ایران دراروپا زیاداست تمام این تبلیغات یک هدف را دنبال مى کنند و آن وارونه جلوه دادن ارزشهاى انقلاب اسلامى و پیامدهاى آن است زیرااین انقلاب منافع غرب را بخطرانداخته است] 11 .

9- درک سیاست کشور:  در کشورى که بین خواسته هاى حکومت و مردم همخوانى وجود دارد برارگانهاى تبلیغى است که در سیاستهاى خارجى حکومت هم آوایى کامل داشته باشند. ناآگاهى از منافع ملى و عدم درک روابط بین الملل از سوى پاره اى دست اندرکاران وسائل ارتباط جمعى موجب پنبه شدن رشته هاى حکومت در صحنه سیاست بین الملل مى گردد. وسائل ارتباط جمعى در شرایط همخوانى هدفهاى مردم و نظام مسوولان و دست اندرکاران زبردستى مى طلبد که از قدرت تحلیل بالایى برخوردار باشند تا نه از سر سوز به چنبره خودسانسورى بیفتند و نه از سر جهل آتش بیار معرکه گردند. و به اعتقاد آقاى میرحسین موسوى نخست وزیر: .

[خود سانسورى در کشور ما ناشى ازاین است که روزنامه نگاراحساس مى کند حرفى را که مى زند آیا با ملاکها و معیارهاى انقلاب سازگاراست یا خیر و آیا ممکن است ضربه بزند یا نه ... واگراطلاعات روزنامه ها از    جریانات سیاسى اقتصادى گسترده شد و طبیعتا خودسانسورى هم از بین مى رود] 12 .

واز سوى دیگر در مورد روزنامه هایى که شجاعت نوشتن را دارند و قدرت اندیشیدن را فاقدند مى گویند:

[ اگر مطبوعات شجاعت را داشته باشند ولى آگاهى را نداشته باشند طبیعتا تیترها و مقالات طورى مى شوند که هم به خود روزنامه ها لطمه مى زنند و هم به خود نظام] 13 .

در پایان نوشتار تاکید مجدد را براین واقعیت بى سود نمى دانیم که[ انقلاب] در[ محاصره تبلیغاتى] قرار دارد و رفع این حصر جز با همتى مردانه و همگانى میسر نیست . و در پرتو رعایت اصول سابق وامورى مشابه آن امکانپذیر مى نماید.

بخشى ازاین وظیفه راارگانهاى تبلیغى بر عهده دارند.اما رکن اساسى آن بر دوش حوزه ها سنگینى مى کند.اگر[ حوزه ها] به تبلیغ اسلام موظفند دراین روزگاراین وظیفه با تبلیغ انقلاب عجین شده است . و آیندگان توفیق روحانیت را دراین عصر با میزان حفاظت و پاسدارى از دستاورد مقدس این زمان مى سنجند و قضاوت مى کنند. و خداوند حکم خود را بر زبان بندگانش جارى مى کند.

حوزه


پاورقى ها 
1. نیروى پیام .145 ژان لویى سروان شدایبر انتشارات سروش .
2. ژون آفریک 12.نوامبر.1986 بنقل از بولتن بررسى مطبوعات خارجى وزارت ارشاداسلامى ترجمه جمال آل احمد.
3و4. همان مدرک .
5. ژئو پولتیک اطلاعات .67 آنتونى اسمیت انتشارات سروش .
6. صحیفه نور 15.248.
7. روزنامه جمهورى اسلامى 1376/07/29 1364/01/31
8. روزنامه اطلاعات 1364/04/3.
9. صحیفه نور 13.82.
10. روزنامه جمهورى اسلامى 1364/09/21.
11. روزنامه اطلاعات 1364/01/7.
12. روزنامه اطلاعات 1364/09/26.
13. همان مدرک .
 
 
امام خمینى
وضع تبلیغات باید متناسب با نیازها و وضع حوزه ها باشد...اگر ما همه زبانها را براى تبلیغ اسلام بدانیم عبادتى بزرگ است ما با زبان اینجا که نمى توانیم براى مردم آمریکا و سائر کشورها مسائل اسلام را بگوئیم .امروزاسلام دراکثر کشورها مطرح است ...البته تبلیغات باید براساس معنویات باشد. معنویات اساس اسلام است . سعى کنید معنویات را زیاد کنید واز تشریفات تا آنجا که مقدوراست بکاهید. همه اش در فکر درست کردن سالن و ساختمان نباشید بلکه در فکر معنویات اسلام باشد.
صحیفه نور 18.80