اسناد انقلاب دوم در بوته فراموشى

نوع مقاله : مقاله پژوهشی


در جهانى که رابطه خصمانه بین حکومتهاى پیشرفته و جوامع عقب نگه داشته شده زیربناى حرکتهاى سیاسى تلقى مى شود و دنیاى ثروتمند و چپاولگر همیشه دراندیشه یافتن راههاى حفظ سیطره و نفوذ خویش بر جهان فقیر و مستضعف است براى جهان سوم و ملتهاى تحت ستم شناخت دشمن و بدست آوردن شیوه هاى برخورد و تاکتیکهایى که براى حفظ و بقاى سلطه بکار مى گیرد موضوعى حیاتى واجتناب ناپذیراست و براى بقاى خویش راهى جز دست یافتن به شگردهاى سلطه وانتخاب روشهاى مناسب براى مقابله با آن ندارد

این ضرورت شناخت براى کشورهایى که انقلاب کرده اند و رژیم هاى مردمى دارنداهمیت والایى برخورداراست و بقاى انقلاب آنان در گرو چنین شناختى است بویژه اگر توجه داشته باشیم در صد بالایى ازانقلابهاى مردمى که شکست خورده و یا به انحراف کشیده شده اند ناشى از ناآگاهى و درک درست نداشتن از دشمن و نقشه هاى آن مى باشد معرفى شگردهاى جاسوسى و روشهاى نفوذ و دادن آموزشهاى اطلاعاتى به مردم از وطایف بسیار سنگین است . که بر دوش رهبران انقلابها مى باشد.اگر بخش هدایت کننده انقلابهااز شگردهاى دشمن ناآگاه باشد یا آگاهى از آنها در سطح جامعه گسترش ندهند هیچ تضمینى براى بقاءانقلابى که انجام داده اند نیست . دراین رابطه سرنوشت عبرت بارانقلاب شیلى مى تواند درسهاى آموزنده اى به جوامع انقلابى یا در آستانه انقلاب بدهد. مطالعه انقلاب شیلى این باور را در خواننده ایجاد مى کند که اگر رهبران شیلى پس ازانقلاب به آموزش سیاسى و دادن اطلاعات به مردم دست مى یازیدند و آنان را در جریان شگردهاى دشمن قرار مى دادند در روزهاى سخت محاصره اقتصادى و فشارهاى سیاسى و کودتاى نظامى تنها نمى ماندند و توده مردم به بى فتاوتى کشانده نمى شد و به اهرمهاى فشار علیه دولت ملى آن شور تبدیل نمى گشت .

گسترش فرهنگ اطلاعاتى و سرایت دادن زندگى هوشمندانه مبتنى بر رازدارى و پرده پوشى به سطوح مختلف جامعه انقلابى به منزله واکسنى است که جامعه و انقلاب را در برابر هجوم گسترده دشمن براى آگاهى از چند و چون انقلاب و یافتن نقاظ آسیب پذیر فعال و آماده و دفاع مى سازد و راههاى نفوذ را بر روى دشمن مى بندد.

این بایستگى اطلاعاتى که براى انقلابها ذکر کردیم در مورد جامعه مسلمان وانقلابى ایران که با برقرارى رژیم اسلامى پرچم دار مبارزه با استکبار جهانى در شکل شرقى و غربى آن شده است از جایگاه برترى برخورداراست زیرا آثار ضرباتى که از ناحیه نشناختن دشمن و شیوه عمل وى برانقلاب اسلامى ایران وارد مى شود در محدوده یک کشور محصور نمى شود واز یک کشور وانقلاب فراتر مى رود و کل حرکت اسلامى جهان و نهضت مستضعفان را مورد تهاجم قرار مى دهد. و ممکن است با ضربه دیدن انقلاب اسلامى ایران جهان تحت ستم و مظلوم که پس از شکست تئورى مارکسیسم وانقلاب کمونیستى چشم امید به حرکتهاى دینى وانقلابهاى مذهبى دوخته بود به یاس و نامیدى کشانده شود.ازاین رو براى حراست انقلاب از ضربات غافلگیر کننده و دست یابى به موضع گیریهاى صحیح و مناسب در برابر نقشه هاى دشمن بر جامعه اسلامى ایران لازم است به مساله دشمن شناسى و آگاهى از شگردها و تاکتیکهاى وى اهمیت در خور توجه بدهد زیرا موفقیت و شکست نقشه هاى دشمن رابطه تنگاتنگى با درصد آگاهى سیاسى جامعه دارد. و بر مسئولان و دست اندرکاران مسائل اجرایى و رهبران فکرى و فرهنگى جامعه بایسته و لازم است علاوه بر آگاهى و شناخت که خود بدست مى آورند - و باید در پى آن باشند - جامعه را نیز در جهت شناخت دشمن و شیوه عمل وى سوق دهند واز هر فرصت ممکن براى آموزش سیاسى جامعه بهره بردارى کنند و هیچ فرصتى را به بهانه هاى درست و نادرست از دست ندهند و توجه داشته باشند که گاهى حرکت دشمن آن قدر ظریف و نامرئى است که توده مردم جزازاین راه آموزش شیوه عمل دشمن نمى توانند به آن پى ببرد. براى نمونه به حرکت نفوذى آمریا در بحبوحه انقلاب و شور دینى جامعه اسلامى که در شرایط خاص و با توجه به جو حاکم طرح ریزى شده است توجه کنید:

[ هدف ایستگاه سفارت لزوما بایداین باشد که سوءظن ایرانیان را درباره این که ایالات متحده مى خواهد رژیم انقلابى را سرنگون کند و در واقع حاضر نیست باایران براى حل مسائل و پیشبرد منافع متقابل همکارى کند کاهش دهد.البته ایستگاه قبول دارد که حصول این هدف دشواراست و بنابراین نظر دراز مدتى در برنامه ریزى برنامه ارتباطى خود دارد. ایرانیان سیاستها واقدامات گذشته آمریکا را که براى رژیم انقلابى اطمینان دهنده نیست بخوبى بیاد دارند. بنابراین آژانس بین المللى باید براى فعالیتهاى خود در وقف کند که از نظرهاى دیگر حاشیه اى بهنظر برسد: مثلا یک کتابخانه با گرایش ویژه که توجه خود را بر تاریخ و فرهنگ ایران و مذهب و فلسفه و کتب مرجع عمومى و مشورت دانشجویى و مسایل پژوهشى اختصاص یافته ترتیب داده شود. سخنرانان بایستى باارزشهاى اخلاقى و معنوى و تاریخ اسلام و فرهنگ ایران و مسائل جهان سوم آشنایى داشته باشند. فیلمها و ویدئوها که نشانده هنده علاقه آمریکا به ارزشهاى معنوى و تجربیات روحى خانواده و کودکان حفاظت محیط زیست بهداشت و غیره و مى باشد بنمایش گذاشته شود. علوم و تکنولوژى باید در خدمت نیازهاى اساسى انسانى باشد. فیلمتهاى نشان دهنده خصوصیات برجسته که به احساسات ایران که تشنه سرگرمى است پاسخگو باشد و نشاندهنده علاقه ایالات متحده در داشتن مناسبات دوستانه باایران انقلابى باشد] 1

مطالعه چنین اسنادى روشن مى کند که حرکتهاى سیاسى دشمن گاهى چنان موذیانه و در پرده است که جزاز طریق آموزش سیاسى و نشان دادن شگردهاى دشمن قابل فهم براى عموم نیست زیرا رابطه سیاسى بین یک کار فرهنگى نظیر:ایجاد کتابخانه یا تشکیل مجامع علمى و فرهنگى با حرکت سلطه گرایانه و نفوذى موضوعى است که تنها آگاهان به مسائل سیاسى مى توانند درک کنند و قشر عظیمى از جامعه ما حتى بخش تحصیل کرده و با سوادهم از آن غافل مى مانند دلیل روشن آن موضعگیریها پاره اى از تحصیل کردگان در برابرانقلاب فرهنگى در دانشگاههااست که فکر مى کردندانقلاب فرهنگى به مفهوم اسلامى کردن علوم محض است و با تمسخر مطرح مى کردند که شیمى اسلامى و فیزیک اسلامى نداریم . و به بارسیاسى که معمولا بر دوش این قبیل از علوم - چنانکه در سند فوق گذشت - گذاشته مى شود توجه نداشته و ندارند. وانقلاب فرهنگى را که دقیقا به مفهوم رهایى علوم یاد شده از بار سیاسى و هدفهاى سلطه گرایانه است درک نکرده و نمى کنند.این نوع ناآگاهیها زاییده جهالتى است که جهان سوم نیست به شیوه ها و شگردهاى نفوذ و سلطه دشمن دارند و باید درراه رهایى ازاین جهالت مزمن و خطرناک گامهاى بلند واستوارى برداشته شود واز تمام امکانات و فرصتها در جهت این رهایى بهره گیرى گردد

تاریخ کوتاه انقلاب اسلامى ازامکانات گسترده و فراوانى برخوردار بوده و فرصتهاى ویژه اى دراختیار دست اندرکاران مسائل آموزشى و فرهنگى قرار داده و مى دهد و هر روز جریان جدیدى بوجود مى آورد که پر باراز آموزه هاى سیاسى و رهنمودهاى روشنگراست بگونه اى که اگر بهره بردارى لازم ازاین فرصتها وامکانات بشود جامعه در فرصت کوتاهى از آگاهى سیاسى در خور برخوردار خواهد شد واز مصونیت لازم بهره مند خواهد گشت لکن با تاسف فراوان بایداعتراف کرد که در مواردى این فرصتهااز دست خارج مى شود در حالى که بهره بردارى شایانى از آن نشده است و در عوض به شعارهاى تکرار و کسل کننده و گاهى غیر لازم پرداخته شده است این معضل مساله اى است که باید جامعه ما راه حلى براى آن بجوید واز آثار مخرب آن درامان گردد.

فرصتهاى پر بار 1- نخستین امکان و فرصتى که انقلاب اسلامى ایران بوجود آورد قرار گرفتن وسایل ارتباط جمعى اعم از رادیو تلویزیون مطبوعات و نمازجمعه ها دراختیار قشر فرهنگى جامعه بود. روحانیت که بخش اعظم تبلیغات دینى و سیاسى را طول تاریخ مبارزات بعهده داشت و علیرغم نداشتن امکانات وابزار تبلیغ همچنان دراین راستا گام بر مى داشت و طلایه دار حرکت تبلیغى وارشاد بود به یمن انقلاب اسلامى ایران از امکانات عظیم تبلغى که دست آورد شرایط زمانى و پیشرفت علوم بود بهره مند گشت و هنر و فنون تبلیغى از حوزه قدرت دشمن خارج و در حوزه نفوذ مبلغان اسلام قرار گرفت .این تحول ایجاب مى کرد که روحانیت و قشر آگاه جامعه حرکت گسترده و فراگیرى در جهت تبلیغ و آگاه سازى جامعه اسلامى انجام بدهد و توده مردم را علاوه بر تربیت دینى آموزش سیاسى بدهد.امااین حرکت آن گونه که انتظار مى رفت انجام نگشت .این سخن به مفهوم نادیده گرفتن کارهاى انجام شده نیست بلکه درارتباط با 

توقعى است که در پى تسلط بر وسایل ارتباط جمعى بوجود آمده است .

2- تسخیر لانه جاسوسى :  یکى دیگر ازامکانات بزرگ و قابل بهره گیرى که انقلاب اسلامى ایران دراختیار جامعه قرار داد تسخیر و تصرف لانه جاسوسى آمریکا در تهران بود. دانشجویان مسلمان متدین و آگاه 2 پس از مشاهده توطئه ها و خرابکاریها سنگ اندازیهاى زیادى که علیه انقلاب اسلامى انجام مى گرفت به فکر مبارزه با ریشه این توطئه هاافتادند و در پى آن دست به تسخیر لانه جاسوسى آمریکا زدند پس از تصرف آن با عظیمترین و دهشت زاترین سیستم جاسوسى و مداخله درامور کشور توسط قدرت استعمارى آمریکا مواه گشتند. دانشجویان براى آگاه ساختن جامعه از جنایتى که آمریکا قبل و بعدازانقلاب بدست دشمنان خیانت پیشه و دوستان جاهل علیه اسلام و مسلمین انجام مى داد دست به انتشاراین اسناد زدند. جوسازیهاى طرفداران غرب و مظلوم نمائیهاى آنان در مراحل نخست افشاگرى موجب شد که دانشجویان ازارائه و تفسیراسناد در سیماى جمهورىاسلامى ایران دست بردارند و تنها به انتشار آن در شکل کتاب دست یازند و تنها به انتشار آن در شکل کتاب دست یازنداین عقب نشینى اولین گام در مهجورسازى اسناد بدست آمده از لانه جاسوسى بود و مقدمه بزرگترین زبان حاصله از کنار گذاشته شدن آنها

روند بى اعتنایى به محتواى استاد و بهره بردارى نکردن از آنها کم کم در شکل پرهیزاز چاپ اسناد در مطبوعات و ورزنامه هاى کثیرالانتشار ظاهر گشت . با خاتمه یافتن غائله[ گروگان گیرى جاسوسان] تسخیر لانه جاسوسى واسناد بدست آمده به موضوع تاریخ مناسب با یاد کردها تبدیل گشت . بى اعتنایى به اسناد یاد شده کم کم عادى و طبیعى گشت و موضوع خاتمه یافته و به فراموشى سپرده شد و حرکت دانشجویان به فعالیتى سیاسى و مقطعى به منظور ضربه زدن به قدرت کاذب آمریکا تفسیر شد و با حصول این غرض پرونده لانه جاسوسى بسته شد

این نوع برخورد با موضوع دقیقا خلاف توقع معقول از تلاش بزرگ و حرکت دشمن شکن تسخیر لانه جاسوسى است حرکتى که به انقلاب دوم شهرت یافت و مواد لازم براى آموزش سیاسى جامعه را دراختیار دست اندرکاران مسائل فرهنگى قرار داد و کمبود متون سیاسى واطلاعاتى را به مقدار قابل توجهى از بین برد.

بعداز جریان تسخیر لانه جاسوسى انتظار مى رفت جامعه ما به نصابى از آگاهى سیاسى واطلاعاتى برسند که راه ضربه هاى اطلاعاتى و جاسوسى را سد کند وامکان لو رفتن طرحها و نقشه هااز بین برود و جامعه از ضربات افشاء تصمیمات مسوولان درامان باشد. لکن با بى توجهى به دست آورد عظیم تسخیر لانه جاسوسى واکتفا کردن به ضربه نخستین که بر استبکار جهانى وارد شد فرصت بهره بردارى از   اسناد بدست آمده از لانه جاسوسى از بین رفت واسناد یاد شده به فراموشى سپرده شد.

براى جامعه اى که این همه امکانات تبلیغى و مواد آموزشى اطلاعاتى در اختیار دارد قابل قبول نیست که در برابر توطئه هاى دشمن به انتظار رهنمود رهبران و مسوولان جامعه بنشیند یا ضرباتى را پذیرا گردد که با کمترین آگاهى از شیوه هاى خرابکارى و نفوذ قابل جلوگیرى بوداگر از دست آوردانقلاب دوم بهره مناسب گرفته مى شد و جامعه با نمونه هایى از شیوه ها و طرحهاى شیطانى استبکار جهانى آشنا مى شد ضربات دشمن را به پایینترین حد خود مى رساند. به فراموشى سپردن اسناد یاد شده و اکتفا کردن به ثمره نخستین تسخیر لانه جاسوسى و دلخوش شدن به تحقیر و خفت حکومت امریکا در جریان تسخیر لانه جاسوسى ضرباتى به انقلاب اسلامى وارد کرد که هیچگاه انتظار آنها نمى رفت . علاوه بر آن خواست آمریکا و طرفداران تز غرب درایران که مبتنى بر محصور ساختن آثاراسناد لانه جاسوسى بود بخوبى جامه عمل پوشیدامریکا ضربه اى را که از ناى افشاء اسنادلانه جاسوسى پیشبینى مى کرداز سوى گروگان گرفته شدن اعضاى سفارت به جرم جاسوسى نمى کرد و بر همین پایه تلاش مى کرد که اسناد بدست آمده در جو سیاسى آن زمان مطرح نشود و به جاى طرح شدن اسنادافشاگرى مساله گروگانها در صدراخبار رسانه هاى بین المللى قرار بگیرد و اسناد لانه موضوعى فرعى و در حاشیه جریان قرار گیرد و نیزاز همین زاویه بود که بعداز آزادى گروگانهاى جاسوسى علیرغم تداوم جریان لانه جاسوسى در شکل پخش وانتشاراسناد موضوع لانه جاسوسى از سوى آمریکا خاتمه یافته تلقى گشت و مساله لانه جاسوسى از صحنه سیاسى رخت بست . دراین رابطه نقل گوشه اى از تلاش مخالفان داخلى تسخیر لانه جاسوسى در جهت انحصار دست آوردهاى انقلاب دوم به یک موضوع سیاسى مقطعى از کتاب[ انقلاب ایران در دو حرکت] خالى از لطف نیست و مى تواند زاویه اى از تلاش آمریکا در راستاى مهجورسازى اسناد یاد شده را نشان بدهد.

نویسنده در مورد تعیین میزان بهره گیرى ایران آمریا و شوروى از تسخیر لانه جاسوسى سهم ایران را در 5 بهره خلاصه مى کند:

نخست خالى کردن عقده حقارت واطفاء عطش انتقام ایرانیان علیه آمریکا دوم دست گذاشتن روى اسناد سیاسى و کش جاسوسیهاى سفارتخانه براى اثبات فعالیتهاى جوانمردانه و خلاف قانون آمریکا سوم : شناسایى عمال آمریکا درایران وافشاگرى اعمال آنان چهارم : بگوش دنیا رساندن قدرت انقلاب یااسلام واثبات مظلومیت و حقانیت ایران و پنجم دریافت بخشى از مطالبات ایران

دراین تحلیل و برداشت ازاسناد لانه جاسوسى بعنوان یکى از عظیم ترین و بزرگترین متون جاسوسى که روشهاى گوناگون وابزار مختلف جاسوسى و دخالت در سرنوشت کشورهاى دیگر را بنوع بى سابقه در جهان مطرح کرد نامى برده نشده است واسناد مزبور را تنها در راستاى اثبات فعالیتهاى ناجوانمردانه و خلاف قانون آمریکا درایران مطرح مى سازد در حالى که بیشترین ثمره این اسناد در کشف شگردهاى جاسوسى و روشهاى دخالت در جهان سوم تبلور پیدا مى کند و بر همین اساس بود که آمریکا بعداز جریان تسخیر لانه جاسوسى در تهران سیستم عظیم جاسوسى[ سیا] را عوض کرد.

این گونه برداشتها و تحلیل ها بیانگر علاقه آمریکا به فراموش شدن و خاتمه یافته تلقى شدن جریان لانه جاسوسى است واین که اسناد یاد شده به منابعى در جهت بهره گیرى اطلاعاتى و گسترش فرهنگ خویشتن دارى و رازپوشى و آموزشهاى سیاسى تبدیل نگردد. و بدیهى است که همگامى با آمریکا و طرفداران اندیشه غرب در فراموشى و غفلت از بهترین امکانات و گویاترین اسناد جاسوسى و کارآترین ابزار آگاهى بخش براى جامعه اى که انقلاب کرده و مسائل فرهنگى و آموزشى را در صدر برنامه هاى خویش قرار داده و نهادها و وزارتخانه هاى فرهنگى وارشادى تاسیس کرده و گروههاى تحقیقى و علمى و سمینارهاى فرهنگى و آموزشى تشکیل داده و داعیه رهبرى فکرى جهان تحت ستم را در سر مى پروراند و آرزومنداست که طلایه دارانقلاب در جهان باشدانقلابى که معتقداست ریشه هاى فرهنگ و فکرى است و تلقى خویش رااز صدورانقلاب فرهنگ انقلاب قرار داده است بسیار دوراز واقعیت نگرى و حزم انقلابى است .

اسناد بدست آمده از لانه جاسوسى بزرگترین و بى سابقه ترین افشاگرى جاسوسى در تاریخ جاسوسى دنیاست .اسنادى که هیچ شکى در صحت آن نیست و به لحاظ و حفاظت آنها داشتند جاسوسى افشا شده در جهان بشمار مى آید.

این اسناد که به آن رنج و زحمت و زحمت بدست آمده است و هستى ملتى در گرو تحصیل آن قرار گرفته امروز به طور شگرفى مهجور مانده است و کمتر کسى از وجود و محتواى آنها آگاه است . نه تنها توده مردم از اسناد یاد شده غافل و بى خبر مانده اند بلکه در سطح مدیریت جامعه نیز این اسناد به فراموشى سپرده شده است .

کدام وزیر یا وکیل یا مدیرکلى مى تواند   ادعا کند که اسناد مورد بحث را بطور کامل مطالعه کرده است و نکات برجسته و گویا و رهگشاى آنها را یادداشت کرده است ؟ کدام دانشجو روحانى و دانش آموز جامعه ما که رهبران سیاسى و فکرى آینده را تشکیل مى دهند به بررسى مطالعه اسناد یاد شده موفق گشته اند؟

اگر وزیر یا مدیرکلى از شگردهاى کار دشمن آگاه نباشد چگونه مى تواند حوزه ماموریت خویش رااز گزند خبرچینان دشمن محفوظ نگه دارد؟

اگر وکیل مجلسى از روشهاى القاءایدئولوژى توسطاستکبار جهانى آگاه نباشد چه تضمینى دارد که تحت تاثیرالقاآت نگیرد و ناآگاهانه آب به آسیاب دشمن نریزد؟اگر مسوولان نظامى از چگونگى خبریابى دشمن و طرق نفوذ آنان اطلاع نداشته باشند با چه روشى مى توانند طرحها و تاکتیکهاى جنگى و نقشه هاى نظامى ویش رااز دست برددشمن محفوظ دارند یا نیروهاى تحت فرمان و رزمنده را نسبت به اطلاعات نظامى واکسینه کنند؟ آیا جاى تاسف نیست که جامعه انقلابى ایران بعداز 7 سال از انقلاب هنوزاز فرهنگ اطلاعاتى برخوردار نیستند و مواردى ناآگاهانه ذى قیمت ترین اطلاعات را با ساده ترین وسائل دراختیار دشمن قرار مى دهند.

آیا ضرباتى که از طریق جاسوسى احزاب گروهکها یاافراد متمایل به فرهنگ واندیشه غرب در طول چند سال جنگ تحمیلى متحمل شدیم براى روشن کردن ضرورت آموزشهاى اطلاعاتى کافى نیست واهمیت توجه به اسناد لانه جاسوسى واحیاءابن متون مهم جاسوسى را مبرهن نمى سازد.

علاوه بر آن آگاه ساختن مسلمانان جهان و مستضعفان تحت ستم که بعنوان وظیفه اى براى جمهورى اسلامى تلقى مى شودایجاب نمى کند که دست اندرکاران مسائل فرهنگى و آموزشى جامعه برخوردى جدیتر بااین اسناد داشته باشند؟

آگاه ساختن مسلمان عرب زبان عراقى لبنانى مصرى خلیجى و بخشهاى دیگر دنیاى عرب از سیستم سلطه و نظام جاسوسى ابرقدرتها جزاز طریق نمایاندن این اسناد و معرفى آن به جامعه عرب زبان میسراست ؟

معرفى سلطه آمریکا و روشهئااعمال نفوذ آن بر مسلمانان پاکستانى بنگلادشى واندونزیایى از چه طریق سهل تر و کاریتراز ترجمه اسناد مورد بحث به زبانهاى رایج در کشورهاى مزبوراست ؟ وزارت ارشاداسلامى و سازمان تبلیغات اسلامى و دیگر نهادهاى تبلیغى که داراى نشریه و مطبوعات در خارج کشور هستند چرا به ترجمه و پخش بخشهایى ازاسناد یاد شده در نشریاتشان اقدام نمى کنند تا خوانندگان آثارشان از ترفندهاى سیستم سلطه در خبر یا بى مطلع بشوند؟ وزارت ارشاداسلامى که با طبع صحیفه نور و در مکتب جمعه طرح نویى در حراست ازانقلاب و سخنان و رهنمودهاى   رهبران انقلاب افکند وکارى در خور تحسین بجاى گذاشت 4 چرا نظیر همان کار را روى اسناد لانه جاسوسى انجام نمى دهد؟ آیا مسوولان وزارت ارشاد فکر مى کنند در مصاف با دشمن آگاهى به حیله ها و تاکتیکهاى دشمن ازاطلاع به رهنمودهاى رهبران انقلاب کم بردتراست ؟

مسوولان وزارت ارشاداسلامى و سازمان تبلیغات اسلامى و دیگر نهادهاى تبلغى قبول ندارند که مبارزه با دشمنى که آگاهى و شناختى به روشها و تاکتیکهاى او نداریم و تیر به تاریکى افکندن است ؟اگر رهبران سیاسى آمریکا بدانند که اسناد لانه جاسوسى تااین حد مورد بى مهرى و بى اعتنایى جامعه مسلمان ایران قرار گرفته است هیچ دغدغه اى از پخش و افشاء آن نخواهند داشت .

براى آگاهى از ترفندهاى جهان استکبارى و خواندن دست حریف راهى جز آگاهى ساختن جامعه به اسناد لانه جاسوسى نیست .البته این سخن به آن معنى نیست که سیاستمداران آمریکا روشهاى افشا شده دراسناد را موبمو در جاى دیگراستعمال مى کنند و هیچ تغییر و تعویضى در تاکتیکها و ترفندهاشان بعمل نمى آورند زیرا مشخص است که دشمن در پى یافتن راههاى جدیدى براى گسترش شبکه جاسوسى خوداست لکن دراسناد مورد بحث مسائلى مطرح است که بعنوان کلى و قاعده مى توانند در موارد گوناگون بکار گرفته شونداگر چه در جزئیات بااختلاف اندکى روبرو شود. به عنوان نمونه مواردى را در ذیل مى آوریم که مى توان از آنها رهنمودهاى کلى بدست آورد و خط سیر و نوع فعالیت استکبار جهانى را کشف کرد:

1- روشهاى صید جاسوس :  دراسناد مورد بحث از جاسوسهاى مختلف و روشهاى گوناگون صیدآنها سخن رفته است .این جاسوسها بااین که افراد مختلفى هستند که با روشهاى گوناگون به استخدام در آمده اند لکن همه آنان در یک مساله اشتراک داشتند و آن وجود ضعف در روحیات یا فرهنگ آنان است . عده اى علاقه به مقام و موقعیت داشتند و گروهى به مال و منال مى اندیشیدند و پاره اى در مقابل جنس مخالف ضعیف و ناتوان بودند و بخشى عقده خود کم بینى داشتند و براین اساس هر کدام به نوعى مستعد استخدام و نوکرى بودند و دشمن بااطلاع ازاین روحیات آنان را در اختیار گرفته است به نمونه ذیل توجه کنید:

[ هر چنداوابوالحسن بنى صدر همچنان خود راانقلابى مى داند و به نظر مى آید که از تبلیغات مقتضاى مقامش در نهضت و مزایاى قدرت (یعنى محافظانى که بعنوان یک عضو شوراى انقلاب برایش گمارده شده اند) لذت مى برد. در واقع امر به نظر مى آید که او بیشتر یک دیوانسالار (بروکرات )است تا یک انقلابى هر چنداو همواره روشنفکرى ملایم طبع بوده با وجوداین حالا که در تهران جاى گرفته   بنظر مى رسد که دارد جا مى افتد.او کمى شکم آورده لباسهاى کاملا سفارشى مى پوشد و ساعت طلاى جدیدش را که ظاهرى گرانقیمت دارد برخ مى کشد. دیگر به نظر نمى رسد که گروهى دانشجوى ژولیده مانند آن روزها در پاریس در خانه اش باشند اینک او مى تواند این گونه افراد را در دفترش در ساعات[ عادى] کار بپردازد....او جاه طلبى سیاسى دارداواحتمالا روزنامه اش را به این منظورایجاد کرده که از آن بعنوان پایگاه قدرتى جهت مقاصد سیاسى آینده اش استفاده نماید]... 5

در همین اسناد در مورد شخص دیگرى که مورداستفاده آمریکا قرار گرفت و به عنوان آخرین نخست وزیر شاه تلاش کرد آمریکا را درایران نگه دارد مى خوانیم :

او( بختیار) خوب لباس مى پوشد و تمایل دارد که اروپایى بنظر برسد تاایرانى ظاهر بختیار بااخلاقش تکمیل مى شود اخلاق و رفتاراواغلب اروپایى هستنداو بطور مکرر لغات یا عبارات فرانسوى یاانگلیس را در مکالمات فارسیش بکار مى برد. 6 .

مطالعه این گزارش که در سال 1360 تهیه شده است و گزارشهاى مشابه آن در موردافراد دیگر نظیر سند مربوط به بنى صدر که در فوق آوردیم به خواننده یک آگاهى کلى مى دهد و آن بهره بردارى قدرتهاى خارجى از نقاط ضعف و حساسیتهاى ویژه اشخاص در راستاى اهداف استکبارشان در صورتى که چنین اسنادى در شکل صحیح و با تجزیه و تحلیل مناسب در جامعه پخش شود واندیشمندانى روى آن کار کنند خواهند توانست با کنار گذاشتن افراد ضعیف النفس و کم اراده جامعه رااز ضربات نفوذى دشمن محفوظ دارند. علاوه بر آن دولت در مسوولیتهاى کلیدى نظیر سفارتها مدیریتها وامثال آن ازانتخاب آگاهانه اى برخوردار خواهد شد. واسرار مملکتى را که به گفته امام صادق ( ع ) چون خون یک جامعه است حراست خواهد کرد. 7 .

روشهاى سلطه فرهنگى دراسناد لانه جاسوسى از روشهاى گوناگون و متعددى در راستاى نفوذ فرهنگى و فکرى که بدنبال خود نفوذ سیاسى را دارد نام برده شده است . اگراین اسناد براى جامعه ما بطور صحیح مطرح شود واز آن آگاهى یابداز روشهاى نفوذى خوش ظاهر و فریبنده نظیر مجامع علمى فرهنگى دانشگاهها موسسات آموزشى دانشجویان اعزامى به خارج و دهها مورد دیگر اطلاع خواهند یافت و در مورد کیفیت برخورد با چنین مجامع و مراکز تجدید نظر خواهند کرد. دراین بخش نیز بعنوان نمونه پاراگرافهایى مى آوریم تااز لابلاى آن گوشه هایى از شگردهاى نفوذ روشن شود و در پى آن این مدعى به اثبات برسد که آگاهاندن جامعه به این روشها و تاکتیکها موجب مصونیت از ضربات دشمن خواهد شد.

سندى که در ذیل آورده مى شود بخشى از یک تحلیل بلنداز روحیات و چگونگى فکرى بخش با سوادایرانى در تاریخ .1342 مى باشد دراین تحلیل به مواردى بعنوان راه نفوذ و گسترش فرهنگ امریکایى درایران اشاره شده است که در طول این چند سال اعمال مى شد و بعدازانقلاب نیز در شکلهاى دیگر بوسیله کشورهاى وابسته به طرز فکر آمریکایى عمل مى شود:

[بطور کلى مااز قدرت پذیرایى اندیشمندان ایران بویژه جوانان تحصیل کرده ایرانى درباره اندیشه هاى امریکایى واطلاعات درباره اندیشه هاى امریکایى واطلاعات درباره آمریکا تحت تاثیر قرار گرفتیم . ساخت والگوههاى ارتباطى اندیشمندان ایران چنان است که کلمه اداء شده وزنه بیشتر نسبت به کلمه تحریر شده یا سایر وسایل بصرى دارد.اینهااشخاصى هستند که دوست دارند صحبت کنند و گوش بدهند واستدلال کنند و بحث کنند و علاقه مند به دریافت اندیشه هاى جدید هستند واز لحاظ رشد فکرى تحت تاثیر قرار مى گیرند. بنابراین ایران کشورى است که براى یک برنامه هدف گیرى شده مربوط به اهل قلم آمریکاى و دانشمندان اجتماع آمریکایى بااندیشه هاى جالب و هیجان انگیز و متفکرین سیاسى بسیار مناسبب است . دیدار چنین اشخاصى مشکل ما را حل نخواهد کرد تا چه رسد به اینکه مشکل حکومت ایران را حل کند ولى چنین دیدارهایى کمک خواهد کرد تا مشکلى را که موجب بزرگترین نگرانیهاى ایالات متحده است ملایم تر کنند.اندیشمندان آمریکایى از جمله لیبرالهاى برجسته و سایر دانشمندان ... مى تواننداحساسات مساعد نسبت به ایالات متحده را فعالتر کنند و در عین حال اندیشه هایى را در ایران بر پا کنند که شدیدا مورد نیازایران درباره واقعیتهاى سیاست دمکراتیک و لزوم سازش واحترام به اقلیت ها و پرورش اجماع خلقى است ...البته باید خاطرنشان شود که پیامى که این گونه اندیشمندان آمریکایى اعم از لیبرال و محافظه کار به ایران آورند نه تنها شامل اندیشه هایى است درباره اینکه چگونه جامعه ما مى چرخد و چه اصولى در سیستم قانون اساسى ما قرار گرفته است بلکه همچنین شاید یک روش کلى حساسیت نسبت به ظلم و ستم فقدان آزادى هاى اولیه خواهد بود] 8 .

مطالعه و دقت در پاراگراف فوق و نظائر آن به خواننده این بینش را مى دهد که آمریکاازارسال دانشمندان نوشتن کتب و تبلیغات انسان گرایانه خویش اهدف سیاسى را دنبال   

مى کند واز همین جا روشن مى شود که چرا قشر درس خوانده جامعه ما بویژه تحصیل کنندگان در خارج و بالاخص آمریکااین همه روى اندیشه هاى دمکراتیک و آزادمنشانه تاکید مى کنند و در واقع این گروه از جامعه ناآگاهانه بلندگوى چه سیستم سلطه اى هستند

بى جهت نیست که پس از پیروزى انقلاب اسلامى ایران سفارت آمریکا تصمیمگیریهاى جهت دار غربى را در بین تحصیل کردگان غربى جستجو مى کند به این سند توجه کنید:

[...بایستى که مااز طریقى حساب شده مقاصد خیرمان را نشان دهیم و به ایران اطمینان بخشیم که ما هم آرزوى خوبى برایشان داریم و هم قصد داریم که خودمان را درامور داخلى آنها شرکت ندهیم] .

آنگاه ازامکاناتى که امریکائیان در جهت برآورده شدن خواسته ها واهدافشان دارند نام مى برد واز نخستین امکانات چنین یاد مى کند:

تعداد زیادى ایرانیان تحصیل کرده ایالات متحده و غرب که در میان آنان ما مى خواهیم یک منبع اصلى از حسن نیت راانتظار داشته باشیم و در میان آنان مى توانیم تصمیم گیرى در جهت غرب راانتظار داشته باشیم

1- این قبیل اسناد بیانگراین واقعیت تلخ هست که تحصیل کردگان غرب بهترین زمینه براى تحصیل منافع آمریکائیان و بطور کلى غرب را در کشورهاى جهان سوم بوجود مى آورند و به عنوان پل ارتباطى فرهنگ تسلیم طلبانه غرب به جهان مستضعف بکار گرفته مى شوند.

مشکل اساسى دراین رابطه آرایش انسانى و پیرایه هاى مصلحت خواهانه اى است که توسط غرب باوران بومى و باروران اندیشه غربى به چهره کریه تجاوز و تعدى افزوده مى شود واین پیرایه هااست که موضوع را براى توده مردم مشتبه مى سازد و راه خروج از چنان مشکلات و تار عنکبوتهاى تنیده به قامت ستم و چپاول چیزى جز آموزش سیاسى و نمایاندن چهره واقعى غرب از لابلاى اسناد باقى مانده از آنان در لانه جاسوسى نیست . براین اساس اگر جامعه اسلامى ما به این نوع اسناد دسترسى گسترده داشته باشد واز مفاد آنها آگاه گردد در مقابل تبلیغاتى که روى آزادیهاى فردى در شکل لجام گسیخته از سوى قشر خاصى تحت لواى اسلام یا عنوان[ انسان و حقوق انسانى] انجام مى شود موضع گیرى مناسب خواهد کرد و مشخص خواهد شد گروههایى که در برابر طرحها و اندیشه هاى مردم مصرح در قانون اساسى نظیر: تجارت ملى تاسیس شوراهاى مردمى در سطح کشور تعاوینها و شرکتهاى مختلف و در برگیرنده قشر زیادى از مردم و ... که منافع قشر و طبقه خاصى از ... مردم را - به بهاى توسعه امکانات اجتماعى ضربه مى زند - سنگ اندازى مى کنند ناآگاهانه چه اندیشه اى را ترویج مى کنند.این اشخاص نیز با پى بردن به نقش گسترش اندیشه هاى لیبرالى در طرح استعمارگرایانه و منفعت جویانه آمریکا خواهند کوشید از روشهایى بهره گیرند  که ناخودآگاه در جهت منافع دشمن نباشد.

توسعه فکر لیبرالى زیربناى اصلى سیستم استعمارى آمریکا را در طول ورود به صحنه چپاول جهانى تشکیل مى دهد. واز هر فرصتى براى گسترش آن بهره مى گیرد. طرحها و نقشه هاى ارائه شده توسط روشنفکران وابسته به درباریا در جبهه هاى روشنفکرى مخالف دربار نظیر[ جبهه ملى] عمومااز چنین زمینه هایى مایه مى گرفت . وامروز نیز مخالف این قشراز جامعه با حکومت اسلامى از همین زاویه قابل تفسیراست .

آمریکا براى گسترش و توسعه اندیشه هاى لیبرالى - که در جامعه مبتنى بر طبقات اجتماعى بیشتر در جهت منافع خاص طبقه هاى برگزیده بکار گرفته مى شود از هیچ کوشش فروگزار نکرده و نمى کند و جامعه کنونى ما که مبلغان صریح آن اندیشه کنار گذاشته شده اند و زمینه تبلیغ از آنان گرفته شده است زیر لواى دیگرى اقدام به این کار مى کنند. تاکیدهاى فراوانى که از سوى قشرى ازاندیشمندان مسلمان و متدین بر مساله اختیارات فردى و گسترش بى رویه فعالیتهاى خصوصى در زمینه اقتصاد و سپردن پاره اى از مسوولیتهاى اجتماعى بهافراد و نظائر آن مى شود واز سوى دیگر پاره اى از طرحهاى مردمى که مناسبترین زمینه شرکت گسترده افراد جامعه در فعالیتهاى اقتصادى واجتماعى را فراهم مى سازد نادیده مى گیرند و حتى ایرادهاى شرعى مى تراشند نمودهایى از جایگزینى اندیشه هاى لیبرالى در ذهن جامعه ثروتمند ماست که نتیجه اى جز محرومیت بخش عظیم افراد کم درآمداز فعالیتهاى اقتصادى و قبضه کردن مراکز قدرت اقتصادى توسط عده اى انگشت شمار ندارد. همه این تلاشها حرکتهاى ناآگاهانه اى است که از آبشخوراندیشه لیبرالى مبتنى بر ضرورت فراهم شدن زمینه فعالیت براى قشر خاص بهره مى گیرند. و باید با روشن ساختن تاکتیکها و روشهاى استکبارى این بخش جامعه اسلامى را نیز آگاه ساخت تا ناآگاهانه آب به آسیاب دشمن نریزند و طرحى براپ شرکت مردم در فعالیتهاى اجتماعى واقتصادى و سیاسى بریزند که نه تنها به[ دوله بین الاغنیاء] منجر نشود بلکه رشد همگانى و حرکت فراگیر مردمى را در زمینه هاى یاد شده بهمراه آورد و فاصله هاى مادى و غیرمادى را بین مردم به کمترین حد ممکن برساند.

یکى از راههاى گریزاز دامهاى استعمارى و توجه کردن به اندیشه هاى اسلامى و طرحهاى خودجوش مبتنى بر فقه اسلامى آگاهى از شگردهاى القاء ایدئولوژى توسط قدرتهاى استعمارى است که روشنترین نمود آن را مى توان دراسناد لانه جاسوسى و توجه فراوان سیستم سلطه آمریکا به توسعه فکر لیبرالى که جاى جاى این اسناد خود را نشان مى دهد جستجو کرد.

براى مراجعه کنندگان به اسناد لانه جاسوسى روشن است که گسترش این اسناد و   آگاه کردن جامعه به محتواى آنها چه ضربه هولناکى به سلطه فرهنگى و در پى آن به شکلهاى دیگر سلطه اعم از سیاسى علمى اقتصادى واجتماعى آمریکا وارد خواهد کرد.

3- احزاب دراستراتژى آمریکا  اسناد لانه جاسوسى دراین زمینه یک منبع بسیار مهم و باارزش است . جهان سوم که قریب به صدسال است با پدیده اى به نام احزاب و سازمانهاى مختلف با نامهاى گوناگون و در بیشتر موارد با عناوین زیبا و خوش ترکیب آشنا شده است از چگونگى پیدایش گسترش و بهره گیر قدرتهاى خارجى از آنها ناآگاه است . واز نقش این احزاب در استراتژى قدرتهاى خارجى استعمار پیه بى اطلاع مى باشد واز دست پنهانى که معمولا در پشت سراین احزاب قرار دارد و آنها را در جهت منافع ویژه قدرتهاى خارجى سوق مى دهد بى خبراست . وجوداحزاب در جهان سوم نشان آزادى و دموکراسى تلقى مى شود و کشورهایى که در آنها آزادى احزاب و سازمان وجود دارد بعنوان کشورهاى نمونه در جان سوم خوانده مى شود و نسبت به کشورهایى که ازاین نوع آزادى برخوردار نیستند برترى داده مى شوند در حالى که بین این دو نوع کشورها هیچ تفاوت عمده اى دیده نمى شود. و تنها در چگونگى بهره گیر مختلف هستند. دراین کشورهاى بى حزب یا تک حزب از شیوه استبداد و دیکتاتورى براى چپاول مردم استفاده مى کنند و در کشورهاى داراى احزاب از طریق گول زدن و بازیهاى سیاسى . مطالعه اسناد لانه جاسوسى واطلاع از چگونگى برخورد آمریکا با حزاب موجود درایران ما در شناخت احزاب و گروههاى سیاسى جهان سوم یارى مى دهد و نیز در برابر گروههایى که هر روز به نام و عنوانى علیه انقلاب اسلامى ایران در خارج و داخل بوجود مى آید آگاهمان مى سازد.

از مطالعه اسناد لانه جاسوسى چنین بدست مى آید که کمتر حزب و سازمانى در رژیم سابق درایران موجود بود که از وجود جاسوسان و نوکران آمریکا خالى باشد. بلکه در بیشتر آنها یک یک چند نفر بعنوان گزارشگر و در بیشتر موارد خط دهنده احزاب یاد شده از طرف امریکا جایگزین شده بود.

و درمورد جبهه ملىمى خوانیم :

[مرتضى بازرگان برادر زاده مهدى بازرگان در 24 آذر 57 با مقام وزارتخانه تماس گرفت تا طرح جبهه ملى را براى دولت جانشین تشریح کند او گفت رهبریت جبهه ملى نگران این بود که مبادا آمریکااز آینده نامعلوم پس از رفتن شاه از صحنه بترسداو مى خواست دوباره دولت آمریکا را مطمئن کند که دولتى که توسط جبهه ملى اداره مى شود با آمریکا دوستانه برخورد خواهد کرد]... 10

[ عکس العمل من نسبت به بازرگان جوان این است که او فوق العاده آدم ساده و زود باورى است اگر چه داراى حسن نیت است او ممکن   است توهماتى داشته باشدازاینکه بطریقى یک گماشته نهائى شود بین دولت موقت ایران و آمریکا]... 11

آوردن پراگرافهاى فوق به این معنى نیست که افرادى نظیر شخص یاد شده جاسوس بمفهوم خاص این تعبیر مى باشند بلکه به این لحاظاست که توجه شود در خیلى از جناحهاى درگیر در مسایل سیاسى افرادى گزارشهاى لازم را دراختیار مقامات آمریکایى قرار مى دادند و آنان توسطاین افراداز مسایل سرى جامعه آگاه مى گشتند.

آمریکا علاوه بر داشتن افراد ساده لوح در میان احزاب که مورد بهره بردارى جاسوسى قرار مى داد جاسوسان ویژه اى نیز دراحزاب گنجانیده بود که بطور مستقیم اطلاعات را به آنان منتقل مى ساختند و در مورد نهضت آزادى در جلد 24 . سند یک ص 3 مى خوانیم :

اطلاعات گنجانده شده در بند 3از منبع عموما موثقى از یکى از بانیان نهضت آزادى ایران بدست آمده است تاریخ اطلاعات اول آبان 1342است .

این قبیل تصریحات درباره جاسوسان داخلى در مورداکثراحزاب بوفور دیده مى شود. در مورد جبهه ملى در جاهاى مختلفى بااین عبارت مواجه مى شویم : منبع یکى از اعضاى جبهه ملى است براى نمونه مى توانید به ج 23 ص 3 و 5 و نیز جل 20.ص 133 و 160 مراجعه کنید.

مطالعه استاد لانه جاسوسى درس بزرگى براى شناخت احزاب در جهان سوم دراختیار پویندگان این مقوله قرار مى دهد زیرا دراین اسناد علاوه بر روشن شدن وجود جاسوسهاى گوناگون در درون گروهها و سازمانها و احزاب منابع مالى پشتوانه هاى تبلیغى انگیزه هاى تاسیس اهدا مورد نظر و دهها مساله مربوط به احزاب روشن مى گردد و بدیهى است آوردن نمونه براى همه این موارد نوشتار حاضر رااز هدف خویش باز خواهد داشت چنانکه بررسى تمام مسائل مطروحه دراسنادلانه جاسوسى در حوصله مقاله یا مقالاتى نیست بویژه این که اثبات هر مطلبى نیاز به ارائه نمونه هاى گوناگون و متعدد داردازاین رو بهمین مقدار در جهت اثبات مفید بودن اسناد لانه جاسوسى در زمینه آموزش سیاسى واطلاعاتى بسنده مى کنیم و بطور فهرست واررووس عناوین و موضوعات مطرح شده دراسناد را دراینجا مى آوریم تا راهنمایى اجمالى براى آن دسته از محققانى باشد که در پى آگاهى به مقولات سیاسى هستند.

 موضوعات مطروحه دراسناد:  اسناد چاپ ونشر شده تاکنون به بیش از 54 مجلد رسیده است . قسمتى از آنها به روابط با آمریکا و شاه و چگونگى تسلط خاندان پهلوى و وابستگان آنان به شوون مختلف کشور مى شود در بخش دیگر چگونگى برخوردامریکا ببا شاه و طرفداران غرب درایران پس ازانقلاب واخراج آنان ازایران مطرح گشته است .

در قسمتى چگونگى دخالت امریکا در کشورایران مطرح شده است که زیر عنوان دخالتهاى امریکا درایران چاپ و نشر یافته است . پاره اى از مجلدات به رابطین امریکا و جاسوسان داخلى برمى گردداین بخش گاهى مجموعه اسناد مربوط به فرد خاص را در یک مجلد نظیر آنچه مربوط به بنى صدر وامیرانتظام است دربر مى گیرد و گاهى مجموعه افراد زیادى را که از رابطین و جاسوسان امریکا بودند شامل مى شود: نظیر جلد 17این اسناد.

یک بخش عظیم ازاسناد به بررسى و تحلیل احزاب و نیزافراد داراى خطوط میانه و گام بگامى مى پردازد و در مجموع چگونگى بهره ورى ازاین احزاب وافراد را مطرح مى سازد.

[کردستان] موضوع مستقلى است که در دو جلد مجموعه فعالیتهاى امریکا را در غائله کردستان بدست احزاب استخدام شده روشن مى سازد.

دخالتهاى امریکا در کشورهاى اسلامى مجموعه مهمى را تشکیل مى دهد که دخالت امریکا را در پاکستان افغانستان مصر کویت کشورهاى خلیج فارس و فلسطین را آشکار مى سازد و نیز مسائل مربوط به این کشورها را مطرح مى سازد.

اسناد مربوط به رژیم اشغالگر قدس و چگونگى طرفدارى امریکا موضوعى است که در دو مجلد مستقل در معرض مطالعه خوانندگان قرار گرفته است .

دخالتهاى شوروى و نیز موضعگیریهاى آن کشور در مقابل مسائل مربوط به جهان اسلام و دنیاى مستضعف و نیز روشهاى جاسوسى آن کشور مطالبى است که هفت مجلدازاسناد مزبور را به خوداختصاص داده است .

[ غیرمتعهدها] کتابى است که مجموعه حرکتهاى امریکا را در جهت سوق دادن کنفرانس غیر متعهدها به خط امریکا توسط دست نشاندگانش در آن سازمان دربر مى گیرد.

کیفیت جمع آورى اطلاعات و نیز چگونگى بهره گیرى از مسلکهاى ساختگى مسائلى است که دو جلدازاین مجموعه را به خوداختصاص داده است .

بطور کلى اسناد یادشده مجموعه مهمى را در مورد مسائلى مربوط به اداره و نفوذ در یک کشور یا منطقه را دربر مى گیرد.ازاین رو مطالعه آنها براى تمام اقشار مختلف جامعه که به نوعى علاقه مند به استقلال و سرنوشت کشور خویش هستند لازم و ضرورى است و باید   

دست اندرکاران حکومت با بررسى روشهاى گوناگون پخش و طرح این مجموعه عظیم اطلاعاتى کارآترین و سریعترین راه گسترش آنها را در بین جامعه اسلامى بیابند واز مهجور شدن و نابودى اسناد جلوگیرى کنند.

دراین نوشتار به همین مقداراز تبیین ضرورت طرح اسناد بسنده مى کنیم و باارائه پیشنهاداتى در زمینه گسترش اسناد واحیاء آن سخن را به پایان مى بریم :

1- تنظیم و تحقیق اسناد  اسناد یادشده باعتبار کمبودامکانات دانشجویان پیرو خطامام از نظم و تحقیق لازم برخوردار نیست .این اسناد بااینکه ازاشخاص وامکنه زیادى سخن گفته است . و در موضوعات مختلف و گوناگون مطلبى قابل عرضه دارد لکن براى هیچ کدام فهرست راهنماى درست نیست یافتن مطلبى در مورد شخصى یا درارتباط با موضوعى مستلزم گشتن چند کتاب ازاسناد مورد بحث است . واین کار عملا بهره بردارى ازاسناد راافت داده است .از آن گذشته بخشهاى مختلف کتابهاى منتشر شده از جمع بندى لازم بهرور نیست . شاید دانشجویان پیرو خطامام در نظر داشتند مواد خام را بدون اظهار نظر و تفسیر دراختیار جامعه قرار بدهند تا جامعه با پیش داورى با مسایل مطروحه دراسناد برخورد نکند.ازاین رو جز در مقدمه بعضى از مجلدات توضیح دیگرى داده نشده است .این برخورداز جهاتى درست داشت لکن تنظیم درست همراه با توضیح جمع بندى مناسب مى تواند جامعه را در خیلى از موارد کمک و راهنمایى کند.

براین اساس پیشنهاد مى شود گروهى توانمند و متعهداز دانشجویان پیرو خط امام وافراد دیگر جمع بشوند و یک کاراساسى روى اسناد یاد شده بنمایند. علاوه بر تنظیم درست همراه با فهرستهاى گوناگون و مختلف تلاش کنند روشهاى کلى مستنبطازاسناد را در مجموعه اى جداگانه براى استفاده عموم چاپ و نشر بدهند. و در ذیل هر روشى مواردى را جهت تصمیم و نیز منسجل ساختن روش بیاورند تا خواننده علاوه بر آگاهى به روشهاى استعمار کاربرد آن را در شکلهاى مختلف بدست آورد. و با طرح شدن موضوعى از سوى استعمارگران امریکایى اروپایى و یا روسى بدانند که این موضوع داخل در چه مقوله اى است و چه هدفى را تعقیب مى کند تا به سهولت در برابر آن موضع گیرى صحیح بکنند.

2- چاپ و نشر مناسب : اسناد یادشده از چاپ بسیار بدى برخورداراست . علاوه برداشتن اغلاط املایى و دستورى از فن چاپى ضعیفى برخورداراست نداشتن صفحه آرایى مناسب و تنظیم درست موجب مى شود خواننده در طى مطالعه اسناد خسته و روگردان بشود. علاوه بر آن از رغبت و تمایلى که یک نوشته با چاپ تمیز و خوب مى تواند در مرحله   

نخستین در خواننده ایجاد کند و وى را وادار به مطالعه کند بى بهره است . ازاین رو پیشنهاد مى شود وزارت ارشاداسلامى که ازامکانات چاپ خوبى برخورداراست و با چاپ صحیفه نور و در مکتب جمعه و دیگر کتب و نوشتجات توانست آبرویى به امور چاپى و کتب چاپ شده بدهد دراین مورد نیز دست بکار شود و با توافق دانشجزیان پیرو خط امام اسناد مزبور را با دو چاپ فارسى وانگلیسى و فارسى تنها در شکل مطلوب همراه با فنون چاپى و کاغذ و جلد مناسب تحویل جامعه بدهد.و مطمئن باشد که تاثیراین اسناد در آگاه ساختن جامعه اسلامى به شگردهاى دشمن در سطحى است که سرمایه گذارى چنینى را توجیه کند. و قهرا آثار آن از بعضى کارهایى که این نهاد وامثال آن در جهت تبلیغ اسلام انجام مى دهند بیشتراست .

3- ترجمه به زبانهاى زنده دنیا:  گسترش اسناد مورد بحث در راستاى ضربه زدن به اعتبار جهانى امریکا نقش بسزایى دارد و براى جامعه اسلامى ایران که معتقداست ابهت امریکا ابهتى کاذب است و براى رهایى جهان تحت ستم از بوغ استعمار آن باید این ابهت کاذب از بین برود ضرورى و بایسته است که از تمام امکانات قابل کاربرد دراین راستا بهره بردارى کنند. واسناد لانه جاسوسى امکان فوق العاده اى است که اگر درست بکار گرفته بشوداعتبارامریکا را با خطرى جدى مواجه مى کند. لکن با کمال تاسف ازاین امکان بهره بردارى نشده است و تنها به زبان فارسى ترجمه شده است .ازاین رو پیشنهاد مى شودارگانهاى مسئوول این اسناد را به زبانهاى عربى فرانسه اسپانیولى و زبانهاى رایج دیگر ترجمه کنند واز راههاى مختلف به کشورهاى داراى زبان خاص ارسال کنند. بعنوان نمونه اگر ترجمه هاى صحیح همراه با متن انگلیسى به زبانهاى عربى فرانسه و... با چاپ مناسب وجود داشته باشد و وزارت ارشاد در نمایش هاى بین المللى کتاب آنها راارائه دهد مى تواند در جهت افشاى چهره فریبنده امریکا بسیار مفید باشد.

4- بهره بردارى درسى براى جامعه اى نظیرایران که مى خواهد قشر تحصیل کرده آن علاوه بر معلومات صرف از آگاهیهاى سیاسى و دینى بهره مند باشد و جامعه اى آگاه و هوشیار تربیت کند لازم است ازامکانات آگاهى بخش بهره بردارى صیحیح کند. براین اساس انتظار مى رفت مسئوولان مراکز آموزشى نظیر آموزش پرورش وزارت فرهنگ و آموزش عالى و حوزه هاى علمیه ازاسناد لانه جاسوسى استفاده صحیح بکنند. لکن پس از گذشت چند سال این اسناد چنان بفراموشى سپرده شود که شاید کمتر دانش آموز طلبه یا دانشجویى از وجود و محتواى آن خبر دارد. ازاین رو پیشنهاد مى شود مراکز یاد شده ازاسناد   مورد بحث جزوه هایى تهیه کنند و موضوعات مطالب کلى و راهگشاى آن را در نوشته هایى گرد آورند و در مراکز آموزشى بعنوان متن درسى قرار بدهند تا دانش آموزان مسلمام در سطح دبیرستان از وجود دامهاى دشمن در جهان کنونى آگاه شود و طورى عمل کند که در آینده سیاسى اش ناآگاهانه مورد بهره بردارى استکبار جهانى قرار نگیرد. آموزش سیاسى واطلاعاتى براى ملتى که در میان هجوم چپاولگران غربى و شرقى مى خواهد مستقل و آزاد زندگى کند ضرورتى غیر قابل اجتناب دارد و هیچ گریزى از آن نیست . و براین اساس بایداین نوع آگاهیها را در سطح آموزش راهنمایى و دبیرستانى به نسل جوان ارائه داد تا با دید صحیح وارداجتماع بشود.

استفاده در وسایل ارتباط جمعى : وسایل ارتباط جمعى نقش تعیین کننده در ترسیم و شکل بندى فکرى یک جامعه دارد. و به راحتى مى توانند مساله اى را دراجتماع مطرح کنند و جا بیندازند.در نظام اسلامى علاوه بر وسایل ارتباط جمعى معمول جهانى نظیر رادیو تلویزیون مطبوعات و کتب وسایل تبلیغى دیگرى نیز وجود دارد که در نظامهاى دیگر چنین چیزى یافت نمى شوداز آن جمله سخنرانیهاى مذهبى نماز جمعه و خطبه هاى جمعه و محافل دینى وامثال آن .

وجوداین همه امکانات انتقال اندیشه همراه با موراداطلاعاتى غنى نظیراسناد لانه جاسوسى مستلزم آن است که جامعه اسلامى از فرهنگ اطلاعاتى فوق العاده اى برخوردار باشد. بویژه در فرهنگ اسلامى عناوینى نظیر تقیه و کتمان سچ مطرح است که در راستاى فرهنگ اطلاعاتى مى توانند کمک شایانى به مسوولان اجتماع بدهند.لکن بهره بردارى نامناسب موجب شده است که جامعه از چنین فرهنگى برخوردار نباشد واطلاعات پرارزش و ذى قیمتى را در جامعه بدون توجه به عواقب وخیم آن گسترش بدهند و افشا کنند. و پیداست که چنین چیزى نه به نفع اسلام و مسلمانان و حکومت اسلامى است و نه توجیه شرعى و دینى دارد.ازاین رو پیشنهاد مى کنیم که ازاسناد لانه جاسوسى در جهت فراگیر ساختن فرهنگ اطلاعاتى در رسانه هاى گروهى و مراکز تبلیغى بهره بردارى کنند. و علاوه بر چاپ و تفسیراین اسناد در روزنامه ها و مجلات واجراء برنامه تحلیلى و تفسیرى در رادیو و تلویزیون در خطبه هاى نمازجمعه و سخنرانیهاى مجالس و محافل دینى از آنها بهره   

 

گیرند. و گروهى تشکیل بدهند که روى اسناد یادشده کار کنند و با جمع بندى و تنظیم آنها و دراختیارائمه جمعه ها قرار دادن گامى در جهت گسترش فرهنگ اطلاعاتى بردارند

اگر خطباء نماز جمعه ها که به لحاظ تقدس واحترامى که در جامعه دارنداز نفوذ کلام زیادى برخوردارندازاسناد یاد شده بهره بردارى کنند و تاکتیکهاى دشمن را افشا سازند و جامعه را به داشتن فرهنگ اطلاعاتى دعوت کنند خواهند توانست تاثیرى عمیقى در مصونیت بخشیدن به جامعه داشته باشد واسرار مملکت اسلامى راازگزند دشمن محفوظ دارند. علاوه بر آن به خطبه ها جذابیتى بدهند که موجب جلب بیشتر مردم به نماز جمعه ها و باعث شکوه و عظمت نمازهاى جمعه گردند

موارد یاد شده پیشنهاداتى بود که مى شود روى آنها مطالعه کرد و با ترتیب برنامه صحیح بکار گرفت . و ماامیدواریم که با چنین کارهایى بتوانیم این اسناد پرارزش را مورداستفاده قرار دهیم و آنها رااز مهجورى خارج سازیم . و نیزامیدواریم بزرگان و رهبران جامعه تلاش کنند با مطرح ساختن اسناد مزبوراز فراموش شدن آنها جلوگیرى کنند و جامعه را به استفاده از آن ترغیب کنند.


پاورقى :
1.اسناد لانه جاسوسى ج 16.198 سند 42.
2. تاکید روى عناوین به خاطر رد قول گروهى است که پس ازافشا شدن اسناد همکاریهاى کنان با سفارت امریکا تلاش مى کردندانگیزه چنین اقدامى راالقاآت گروههاى مارکسست معرفى کنند بنگرید: به انقلاب ایران در دو حرکت فصل تسخیر لانه جاسوسى . نوشته مهدى بازرگان .
3. مهدى بازرگان انقلاب ایران در دو حرکت .100. مطالعه این بخش از کتاب براى درک چگونگى حرکت تحریف گران تاریه مفیداست .
4. پاسدارى از فرهنگ وقایع مهم انقلاب و نیز حراست سخنان رهبران انقلاب از تحریف و نابودى کار بزرگى است که نباید هیچگاه به فراموشى سپرده شود بویژه که مخالفان انقلاب از هر فرصتى براى تحریف تاریخ انقلاب و مخدوش کردن چهره آنان بهره مى گیرند واگر در مقابل چنین روند تحریف اقدام اساسى انجام نگیردانقلاب براى آیندگان در هاله اى ازابهام قرار خواهد گرفت جاى بسى تشکراست که وزارت ارشاداسلامى در این راستا قدمهایى برداشته است از آن جمله چاپ سخنان امام در مجموعه (صحیفه نور) و نشر خطبه ها نماز جمعه تهران در مجموعه (در مکتب جمعه) .
5.اسناد لانه جاسوسى ج 11.4243.
6.اسناد لانه جاسوسى ج 20.119.
7. غررالحکم باب سر.
8.اسناد لانه جاسوسى ج 20.76.
9.اسناد لانه جاسوسى ج 16.16.
10.اسناد لانه جاسوسى ج /05/21
11.اسناد لانه جاسوسى ج /08/21