نامه هاى رسیده

نوع مقاله : مقاله پژوهشی


ترجمه مقاله اى که در پیش روى دارید براى نشان دادن بردانقلاب اسلامى و تجدید حیات اسلام و دراقصى نقاط دنیااست و نیز براى توجه دادن ه حوزه هاى علمیه - که طلایه داران اسلام راستین هستند - به مسوولیت بس خطیر و حساسشان در مقابل موقعیت بى سابقه اى که در پرتو انقلاب اسلامى براى اسلام پدیدآمده است .امید که طلاب جوان با فراگیرى زبانهاى زنده دنیا رشد بایسته در رشته هاى گوناگون علمى و فرهنگى و با صداق و آگاهى ازاین موقعیت استثنائى که براى گسترش اسلام پیش آمده است بهره کافى رابرده و مسوولیت خویش را در جوابگویى به این نیازها به انجام رسانند. ضمن سپاسگذارى از برادر عزیزمان [ربانى] و آرزوى موفقیت براى ایشان که این مقاله را ترجمه کرده اند مقدمتا توجه شما را به توضیح ایشان پیرامون این مقاله جلب مى کنیم .

[حوزه]   

 

اگر چه نویسنده غیر مسلمان بوده واطلاعى ازاسلام و موقعیت انقلاب اسلامى ندارد. و لذا به طرح شایسته مطالب موفق نگشته است اما سخن از گسترش اسلام در میان روشنفکران غربى است که بسیار جالب به نظر مى رسد.ازاین روى درج این مقاله که نمونه اى از هزاران اعتراف نگفته است شاید براى حوزه ها مفیدافتد و توجه شان را به تشنگى عالم دربرابر معارف اسلامى جلب کند و آنان را به فکراین همه نیازهاى تبلیغى وارشاد شایسته بیندازد.

متاسفانه درهمه نقاط دنیا شیوخ سعودى و رابطه العالم الاسلامى پیدا مى شوند در صورتى که جاى طلاب روشن و متقى قم خالى است .

مردم در پى اسلام مى گردند مسلمانان مى شوند امااز چاله مسیحیت در آمده به دره اسلام شاهنشاهى سعودى و آمریکایى سقوط مى کنند. به مدد و برکت دلاوران شهید انقلاب اسلامى ایران به اسلام روى آورند اما به دست شیوخ سعودى گوسفندوار بى تفاوت و دوراز سیاست بار مى آیند.

به نظر بنده وطیفه طلاب فاضل و آگاه است که با مشت پر واطلاعات لازم بخارج سفر کنند. واین قلبهاى تشنه رااز سرچشمه زلال اسلام - اسلامى که انقلاب بزرگ ایران را پدید آورد و خداوند متعال پرچم تبلیغ واعتلایش را به دوش محبوب ترین انسان قرن یعنى امام نهاد - سیراب کنندامید که وزارت ارشاد سازمان تبلیغات و غیره بکوشند تااین مهم آسان ترانجام پذیرد و در کار تبلیغات پوسترها کتابها و غیره دقت شایسته ترى مبذول گردد تا به گونه اى آبرومندانه و دقیق عرضه شودلا چرا که امروزه دلارهایى که براى تبلیغات یا غیره مصرف مى شود با خون فرزندان ما در پاسدارى از منابع نفتى حاصل مى شود. فرزندانى که براى صدور نفت و حاصل کردن ارز لازم با جانشان در برابر مدرن ترین سلاحهاى مخرب جهانى پایدارى مى کنند .

واینک ترجمه مقاله اى که روزنامه (تى امپو) آرژانتین روز چهارشنبه 21 ماه مى 1986 منتشر کرده تقدیم مى گردد:

رشداسلام در غرب به خاطر مخالفتى است که با تمدن کنونىبیگانه ازانسانیت دارد جاکس گوستاو - روژه گاردى و بسیارى از روشنفکران اروپایى و آمریکایى به قرآن روى آورده اند. دین اسلام خود را در قلب تمدن مدرن معرفى مى کندلا حقایق ساده و در عین حال عمیق اسلام پاسخگویى دنیایى است که شادى رااز دست داده است .اسلام در غرب پیشروى مى کند امااین یک خبر خوش بینانه ازامام خمینى و یا فرضیه اى از قذافى نیست بلکه اطعاتى است که آمریکائیها واروپائیهااز قدرت روزافزون اسلام در نتیجه تحقیقات خود به دست آورده واسلام را جالب توجه جوانان و ... دانسته اند .

 

در دو بررسى درتلویزیون آمریکا کارشناسان ویژه تمام هم و غم خود را بکار بستند تا دلایل این گرایش را تفسیر کنند اما پاسخ هاى آنان ناشناخته و بهمان صورتى بود که قرآن نیز ناشناخته است .

بنابه گفته برخى ازاین مسلمان شده ها نیاز معنوى که در نتیجه ناامیدى ماتریالیسم برانسان دست مى دهد عامل گرایش به اسلام بوده است و یا بخاطر موضع گیرى در برابر کفر و بى خداى گرى مسلمان شده اند.

اما بسیارى دیگرازاین مسلمانان جدید افشا نمودند که اسلام زندگى آنان راازاعتیاد به الکل به جهانى روشنى بخش و با صفا و منظم تبدیل کرده است .

البته افرادى که نیز به دلیل سیاسى بدانجهت که اسلام را حامى حق و عدالت دانسته اند و بگونه اى انسان رااز وابستگى رقت آور به قدرتهاى شرق و غرب نگهدارى مى کند اسلام آورده اند. دراین دیدگاه دلیل و منطق آنان صحیح است زیرا علماء شیعه قم تایید مى کنند که اسلام تنها راه مطمئن بین کاپیتالیسم امریکایى و کمونیسم روسى راارائه مى دهد. گرچه حدود سه دهه است که سایه اسلام با قدرت عرفانى خود شروع به در برگرفتن اروپاى مسیحى کرده اما دراین پنج سال اخیر عظمت فراوانى یافته است . به ویژه در بین روشنفکران و طبقه متوسط جامعه یعنى آنانى که از خدایان عقلى وایدئولوکهاى سیاسى ناامید شده و افول و غروبش را دیده اند امروز روى به خواندن قرآن و سخنرانى ها آورده و روز بروز هم درافزایش است به طورى که کلیساى کاتولیک در فرانسه اعلام خطر کرد که بسیارى از مسیحیان به دین محمدى روى آورده اند.

یک مراکزاسلامى مبارزه بین مکه و روز را رد کرد و گفت : آژیرها واعلام خطرهاى اسقف هاى کاتولیک مى بایست جابجا شده و متوجه صحنه هاى دیگرى شود زیرا صداى آژیر خطراز جاى دیگرى بلند و خطراز آنسو شعله ور مى شود.

از طرف دیگر مسلمان شدن جالب توجه کارگردان فیلم هاى دریا[جاکس گستاو] 1 مى توانداز عمق تاثیراسلام پرده بردارد و نشان دهد آنکه اسلام را شناخت دنبال آن مى رود. در صورتى که مسلمان شدن[رژه گاردى] به مانند بمب اتمى در فضاى تفکر سیاسى کمونیسم بود و دگماتیسم کمونیستى را شکست داد. [گاردى] بلند پایه ترین مقام سیاسى کمونیست و روشنفکران در فرانسه بود و همیشه بعنوان مارکسیستى معتقد شناخته مى شد. چنین بنظر مى رسداو دورانى را در بحث بین مسیحیت و کمونیسم گذرانیده و سپس وسوسه عرفانى اسلامى او رااز جهان ماتریالیسم دیالکتیک دور کرده و بالاخره دین مکه را در آغوش گرفته است .

زمانى که[ گوستاو] به دین اسلام گروید دریایى از فریضه ها و عقیده ها فرانسه را در خود غرق کرد: گفته شده است که تصمیم او نتیجه تحقیقات او در دریا بوده است پس از آنکه پى برد که حرکت آب اقیانوس موافق نظراسلام است امااین دلیل براى فردى متخصص همانند[ گوستاو] به نظر متقاعد کننده نمى رسد گرچه صحیح است که در قرآن آب سمبل قرار داده شده و چندین بار تکرار شده است و نیزاز نهرهاى بهشت و درختان اطراف آنها سخن به میان آمده است . و محمدص مى دانسته که آب عنصراصلى آفرینس و زندگى است .

روژه گاردى، در ملاقاتى که در پاریس با برخى روشنفکرانى که عقیده داشتند: مسلمانان شدن دراین زمان سمبل ارتجاع و   

عقب گردى و وحشیگرى است آن هم وحشى گریى ابتدایى و قدیمى و یا فرضیه مرموز معجزه محمدص چیزى جز جنگل توهمات و پوچى بورژوازى نیست چنین پاسخ داد: دین اسلام به او سلامت عقل را باز گردانده است و متاسفانه باید گفت : هیچکس نمى توانداز وحشى گیرى آغازین سخن بگوید در صورتى که انسان امروز به وحشى گرى عقلى گرفتار شده است والبته این پدیده بسیار خطرناکتراز وحشى گرى زمانهاى پیشین است

البته دیگر دلایل پذیرش اسلام کمتر مورد بحث و مجادله قرار گرفته است همانند صحبت یک هنرپیشه انگلیسى که اظهار داشت : بدانجهت به اسلام روى آورده که باامدادالله توانسته خود را از یوغ الکل رهانیده .این دلیل بسیار روشنى است زیرا هزاران هزار ازافرادى که در پیش معتاد به الکل بوده اند واکنون دین محمدى را در آغاوش گرفته اند الکل را براى همیشه کنار گذاشته اند. مسلمانهاالکل نمى نوشتند و حرمتش منشا گرفته از خود قرآن است و دلیل آن روشن است زیراالکل عقل را بیگانه کرده و روح را فاسد مى کند. و بدانجهت آنانى که غافل و فاسدند نمى توانند به نماز بایستند و خدا را عبادت کنند.

از دلایل دیگر گرایش به اسلام کلام جامعه شناس فرانسوى است او گفته است : قرآن جذاب است زیرا با تجربه ثابت شده که قرآن به مردمى که شادى زندگ را گم کرده اند شادى و شیوه زندگى کردن را مى آموزد و به آنان نور و روشنایى مى بخشد. قرآن ماهرانه و محتاطانه در زندگى شخصى انسان دخالت مى کند.

مسلمانان قران را معلمى مى دانند که مى توان زندگى در حال احتضار و نابودى آنها را نجات دهد.

از طرفى دیگر مى توان موقعیت اسلام را در جوامع بشرى محکم بودن قوانین آن دانست و قدرت آن را در مثل احکام خانواده و طلاق 2 و تعدد زوجات جستجو کرد.اما با وجوداین علماء براى قضاوت بین زن و مرد واختلافات زناشویى بسیار جدى هستند به طورى که یک طلاق اسلامى براى دو طرف بسیار مشکل جلوه مى کند.

در رابطه بااجازه ازدواج بیشتراز یک زن شرایط مشکلى وجود دارد.اولین واصلى ترین شرط اینست که شوهر در مقابل الله متعهد شود همه همسران را یکسان دوست بدارد و هیچ فرقى درامکانات زندگانى آنها نگذارد چیزى که به آسانى مى تواند به وسیله همسراول که خود را فراموش ده احساس مى کند تکذیب شود.

اما بالاتراز همه دلایل براى گرایش به اسلام مسایل سیاسى هستند زیرا پیشرفت اسلام به وسیله سیاستى است که با تغذیه معنوى مسلمین ازایشان محافظت مى کند. ماننداینکه توجه به الله براى دفاع یک سربازاز وطن و مقابله با دشمن حکم یک بمب واسلحه کارآمد را دارد.


پاورقى ها 
1.اقیانوس شناسى که عمرش را در دریا سپرى کرد و بیشتر مردم دنیا او رااز طریق فیلمهایش مى شناسند.
2. لازم به تذکراست که در آرژانتین قانون طلاق وجود ندارد واز این روى بین مجلس شورى و جامعه کاتولیک درگیرى است .