نگاهى به منابع حدیث شناسى

نوع مقاله : مقاله پژوهشی


درادامه تحقیق و تعلیق مقاله سودمند و مفید مرحوم میرزا طاهر تنکابنى اینک بخشى از مقاله وى درارتباط با[ علم حدیث و درایه] مى آیدامااز آن روى که آثار معرفى شده بخش بسیاراندکى ازاین تالیفات را شامل مى شود سعى شده است ضمن توضیح و تشریح موارد متن در تتمیم و تکمیل آن آثارى از شیعه و سنى را معرفى کنیم بدان امید که مفید واقع شود.

[حوزه]

 

نگاهى به منابع حدیث شناسى 
واما کتب احوال حدیث و خبر 1 که آن را علم درایه 2 خوانند آن هم کثیر و زیاداست 3 و ما بذکر آنها که متداول بین طلاب واهل تحصیل است اکتفا مى نمائیم .

اول:[ رساله بدایه فى علم الدرایه]: از تصانیف حضرت فقیه کبیر و عالم جلیل وحید شیخ زین الدین به على بن احمد بن محمد بن على بن جمال الدین بن تقى بن صالح بن اشراف جبعى عاملى شامى معروف به شهیدثانى 5 که در سال 6 966 بجرم تشیع در قسطنطنیه بقتل رسیده و این رساله در طهران بطبع رسیده است .

دوم:[ وجیزه] 7 :از مصنفات حضرت شیخ معظم خاتم المجتهدین بهاءالدین محمد بن حسین بن عبدالمصد معروف به شیخ بهائى 7 قدس سره . و نام مبارکش مکرر دراین رساله ذکر شده .این رساله در طهران بطبع رسیده .سوم:[ رواشح المساویه]: 8از مصنفات حضرت فقیه اعظم و فیلسوف معظم امیرالحکماء والعلماء على الاطلاق امیر محمد باقر داماد 9[ قدس روحه] . چون خواست شرح براصول کافى بنویسد در شرح دیباچه و مقدمه کتاب مزبوراحوال واحکام خبر و حدیث را على التفصیل مرقوم داشته و آنرا موسوم به رواشح السماویه فرموده .این کتاب در طهران بطبع رسیده است .

چهارم:[ نزهه النظرفى شرح نخبه الفکر] 10 : متن و شرح هر دواز مصنفات حافظ شهاب الدین احمد بن على بن حجر عسقلانى 11است که در سال 852 وفات کرده .این کتاب در کلکته هند بطبع رسیده واز قرارى که در کشف الظنون مسطوراست براین کتاب شروح و حواشى زیاد نوشتند 12 و بعضى از آن را بنظم در آوردند 13 ولیکن در بلاد ما مشهور و متداول نیست .

پنجم:[ الفیه]: 14 جلال الدین عبدالرحمن بن ابى بکر سیوطى 15 که 11.9 هجرى وفات کرده که دراین ازمنه اخیره محیى الدین محمدابن عبدالحمید که از مدرسین جامع از هر بوده بر آن شرح نوشته . خود الفیه مزبوره مکرر و بااین شرح هم درمصر بطبع رسیده . ولیکن الفیه عراقى 16 که سیوطى در مقدمه الفیه خود بدان اشاره کرده و گفت :

[فائقه الفیه العراقىفى الجمع والایجاز واتساق] .
و صاحب کشف الظنون آنرا منسوب به شیخ زین الدین عبدالرحیم ابن حسین العراقى 17 دانسته و شروح و تعالیق بر آن را شماره کرده دراین بلاد مشهور و متداول نیست .

واز جمله مختصراتى که دراین موضوع نوشتند و بطبع رسیده ولى در ضمن مجامع و کتب دیگر بطبع رسیده چون منظومه ابن فرح شهاب الدین اشبیلى و منظومه بیقونى و منظومه صبان که هر سه در نهایت اختصار و ایجاز مى باشند و در ضمن کتابى که آن را[ مجموع المتون] نام نهاده اند و متون علوم متداوله را که در نهایت اختصار مى باشند در آن جمع کرده اند در مصر بطبع رسیده است .

*****

آنچه تا بدینجا آمد متن مقاله مرحوم میرزا طاهر تنکابنى بود در این بخش .اینک بعنوان تتمیم و تکمیل مقاله برخى از تحقیقات محققان را در[ علم الحدیث] و[ درایه الحدیث] معرفى مى کنیم بدان امید که براى دانش پژوهان و خوانندگان جستجوگر مجله مفیدافتد:

[منتقى الجمان فى الاحادیث الصحاح والحسان]: حسن ابن زین الدین - [صاحب معالم] . کتابى است گرانمایه در فقه اسلامى براساس روایات[ صحیح و حسن] . مولف بزرگوار آن در آغاز کتاب بخشى دارد (ج 1.447) در [درایه الحدیث] شامل دوازده بحث در مسائل این فن . درابتدا به دوازده بحث در مسائل این فن . درابتدا به تبیین و تعریف دقیقى از [صحیح حسن موثق ضعیف] پرداخته و سپس در فایده دوم تزکیه راوى را بحث نموده واینکه شهادت یک عادل در تزکیه راوى کافى است یا نه ؟ و در فایده سوم چگونگى ذکراسنادى که در کتابهاى[ مشایخ ثلاثه] آمده است و همچنین بحثهاى مفید و سودمند دیگر.

از[ منتقى الجمان] نسخه هاى خطى بسیارى موجوداست 18 و سالهاى پیش نیز درایران در دو جلد و با تحقیق و تصحیح مرحوم آیه الله خادمى و شیخ مرتضى اردکانى چاپ شده بود واینکه محقق خیبر آقاى على اکبر غفارى مشغول تحقیق تعلیق و نشر آن هستند که جلداول آن توسط دفتر انتشارات اسلامى منتشر شده است و جلد دوم در حال انتشاراست .

منابع شرح حال مولف منتقى الجمان را پیشتر نگاشته ایم . 19

وصول الاخبارالى اصول الاخبار:این کتاب یکى از آثارارزشمند و نوشته هاى پربار و سودمند فرهنگ اسلامى است . مرحوم میرزا عبدالله افندى مى گوید: وصول الاخبار کتابى است نیکو مفصل سرشاراز مطلب پرفایده در دانش درایه . مولف در آغاز کتاب دلائل امامت را به تفصیل ذکر کرده است .... واو در میان عالمان ما دومین کسى است که در دانش[ درایه] کتاب نوشته است . 20

کتاب پس از مقدمه مولف بااحادیثى در فضیلت حدیث ادامه مى یابد و پس از آن ضمن بحثهائى به فضائل ائمه و مسائل مربوط به لزوم رجوع به ائمه مطرح مى شود و پس از آن توضیحى است کوتاه از[ مجامع پنجگانه حدیثى] . و بالاخره تقسیمات اصطلاحات و بحثهاى دیگرعلم الدرایه .

وصول الاخیار ترتیبى نیکو و محتوائى سرشاراز تحقیقات دارد و متخصصان فن این اثر را دانسته اند. وصول الاخیار به سال 1306 به همت میرزا حسین کجورى و تصحیح محمد مهدى موسوى جزائرى منتشر شده بود.

واخیرا با تحقیق و تعلیق و تصحیح آقاى عبداللطیف حسینى کوه کمرى منتشر شده است .

محقق بجز مقدمه سودمندى در شرح حال مولف و شناسائى کتاب تمام احادیث متن را به منابع ارجاع داده واختلاف نسخه ها را یادآورى کرده و گاه توضیحاتى براى روشن شدن متن افزوده است .

مولف آن : عزالدین حسین ابن عبدالصمد عاملى پدر شیخ بهائى از عالمان بزرگ و دانشمندان و فقیهان و محدثان بزرگ اسلامى است که به سال 918 بدنیا آمد و در سال 984از جهان رخت بربست . شیخ حر عاملى مى فرماید:او عالمى ماهر محققى دقیق متبحر جامع ادیب نویسنده و شاعرى بلند مرتبه و والا منزلت و بسیار موثق بود. مرحوم مدرس تبریزى مى نویسد:ازاکابر و ثقات علماى طرازاول امامیه و عالمى است فقیه اصولى محدث رجالى حکیم متکلم محقق مدقق ریاضى مفسر ادیب متبحر منشى شاعر ماهر در تواریخ و سیر وامثال نوادر و لغات مشکله باخبر. بالجمله حاوى فروع واصول جامع معقول و منقول .این عالم بزرگوار در موضوعات مختلف اسلامى آثار بزرگ وارجمندى به جاى گذاشته است . 21

الفوائدالرجالیه: این کتاب که گاه با عنوان[ رجال سید بحرالعلوم] شناخته مى شود کتابى است ارجمند و سرشاراز تحقیقات رجالى و شرح حال نگارى . دراین کتاب ابتداءرجال برخى از خاندانها شناسائى شده اند مثلا[ آل ابى رافع] یا بنوالحرالجعفى و پس از آن شناسائى رجال حدیث و فقهاء و محدثین آغاز شده و درارتباط با برخى از آنان پژوهش بى ارجمند بحث پیش رفته است از جمله در شرح حال نجاشى و کتاب وى . در پایان کتاب . بخشى دارد با عنوان:[ الفوائد الرجالیه] با 33 عنوان در مباحث مربوط به حدیث شناسى که شامل مباحثى است سودمند با تحقیقى شایسته .این کتاب در چهار جلد با تصحیح و تحقیق و پانوشتهاى بسیار مفصل و سودمند علامه محقق رجالى توانمند مرحوم سیدصادق بحرالعلوم و سید حسین بحرالعلوم بچاپ رسیده است

محققان مقدمه ارزشمندى پیرامون زندگانى آیه الله بحرالعلوم نگاشته اند که شامل : ویئگیهاى اخلاقى علمى عرفانى موقعیت اجتماعى مناظرات علمى استادان شاگردان نشستهاى ادبى آن مرحوم . و نیز گزارشى اجمالى از خاندان بحرالعلوم و شخصیتهاى علمى آن و شرح اجمالى از رجال این خاندان مى گردد. پانوشتها واین مقدمه طولانى و سودمند برارج عظمت کتاب افزوده و آن را پربارتر نموده است مجلدات چهارگانه کتاب همراه است با فهرست اعلام منابع و فهرست مطالب متن و حواشى.

مولف آن فقیه بزرگوار نادره دهر مرحوم آیه الله بحرالعلوم است که منابع شرح وى را پیشتر آورده ایم . 22

رجال الخالقانى: محقق بزرگ فقیه توانمند درهم شکننده همینه دروغین اخباریان مرحوم وحید بهبهانى تعلیقاتى 
 بر[ منهج المقال] میرزا محمداسترآبادى نگاشت و در سرآغاز آن مسائل و مطالبى مربوط به حدیث شناسى را آورد با عنوان:[ الفوائدالخمس الرجالیه] و در آن نیاز به دانش رجال شناسى واصطلاحات متداول در حدیث شناسى و درایه امارات وثاقت راوى و تبیین اصطلاحات خودش در تعلیقات را بحث و بررسى کرد. تعلیقات وحید بهبهانى بر[ رجال کبیر]استرآبادى بویژه [فوائد پنجگانه] آن پس از وى بعنوان مرجع و منبعى براى پژوهش دراین زمینه تلقى شد.ازاین روى بر آن حواشى و تعلیقات زیادى نگاشته شد 23از میان این شرحها و حاشیه ها شرح محقق عالیقدر فقیه و رجالى پراطلاع شیخ على خاقانى نجفى ازاهمیت ویژه اى برخورداراست . وى قبل از شروع در شرح و تفصیل متن[ الفوائد] ضمن 6. عنوان مسائل و مباحث مهمى از قبیل عدالت اعتبار قانون رجالى اصحاب اجماع شناخت فرقه ها و نحله هاى منحرف را مطرح کرده و پیرامون آنها بگونه اى تحقیقى و مفصل بحث کرده است آنگاه شرح متن را شروع کرده است بگونه اى تحلیلى با نقد و بررسى آراء علامه وحید بهبهانى . و راستى به شایستگى از عهده بر آمده است .

کتاب[ رجال خاقانى] و در پایان آن متن[ الفوائد] با تحقیق و تعلیق علامه سیدصادق بحرالعلوم و با مقدمه اى مفصل و سودمند پیرامون زندگانى و ثار مولف به قلم نوه مولف .اخیرا توسط انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى بطورافست چاپ و منتشر شده است .

مولف آن : فقیه محقق رجالى پژوهشگر شیخ على خاقانى نجفى حدود سال 1255 در نجف بدنیا آمد. مقدمات علوم رااز پدر دانشمندش آموخت و براى تکمیل تحصیلات خود در محضر درس شیخ انصارى میرزاى شیرازى و دیگراستادان و محققان حوزه نجف حضور یافت . و با سختکوشى واستوارى درابعاد مختلف دانشهاى اسلامى به جایگاهى بلند رسید.

مرحوم شیخ آقا بزرگ دراین باره مى فرمایند: وى از دانشمندان بزرگ و فقهاى جلیل القدرى است که در فقه اصول حدیث رجال و دیگر علوم معقول و منقول جایگاهى رفیع و منزلتى بلند یافت .او به ورع تقوى زهد و روى گردانى از مظاهر دنیا شناخته مى شد و با تمام وجود متوجه خداوند بود... من مدتى طولانى در محضرش بودم و به خانه اش آمد و شد داشتم ...از سیر و سلوک او شگفت زده مى شدم که مردى بود در گفتار و کردار صریح در راه حق گوئى و حق گسترى - گر چه علیه خودش از سرزنش ملامتگران هراسى بدل راه نمى داد. 24 شیخ آقا بزرگ درادامه گفتار وى را بسیار ستوده و درابعاد گوناگون او را مردى کارآمد و بزرگوار دانسته است . مرحوم خاقانى درابعاد مختلف 

فرهنگ اسلامى آثارارجمندى به جاى نهاد و بالاخره عصر روز دوشنبه 26 رجب سال 1334 جهان را بدرود گفت . 25

سماءالمقال فى تحقیق علم الرجال :[ سماءالمقال] در دو جلد نگارش یافته که شامل مباحث مهم در[ علم الرجال] است . علامه کلباسى که بگفته فرزندش این اثر را در طول 30 سال به رشته تحریر کشیده راستى را در تمامت مباحث ن سنگ تمام گذاشته است . وى دراین کتاب از[ اصول اربعه رجال و دیگر منابع رجالى کهن] به تفصیل و تحقیق سخن گفته و داوریهاى گوناگون پیرامون اصول رجالى را به دایره ریخته و با نقد و تحلیل حق را بر کرسى نشانده است . آنگاه بحث را به مشترکات و مشتبهات شانده و با پژوهشى شایسته ابعاد بحث را کاویده و آنگاه بحث اصاحاب اجماع است واقسام حدیث تعریف اصطلاحات رجالى و تحقیق پیرامون آنها. کتاب سماءالمقال از آثار کم مانند دانش رجال است . که در دو جلد با مقدمه اى از فرزند مولف در شرح حال وى به سال 1272 چاپ شده است .این کتاب با محتوى عالى و تحقیقات ارزشمندى که دارد شایسته چاپى نوین تحقیقى و زیباست که امیداست انجام شود. در پایان این معرفى گونه اجمالى بجاست سخن علامه صدر را درباره کتاب بیاوریم وى در مقدمه اى که بر آن نگاشته چنین فرموده است :

با ژرف اندیشى و تعمق دراین کتاب براستى آن را در موضوع خود بى نظیر و در میان همگنانش یگانه یافتم . کتابى که تحقیقاتش همانند ستاره گان درخشنده و ژرفنگریهایش چنان ماه تابان و بیانات بسنده آن همانند آفتاب نمایان و مشعشع است . بارى این کتاب در میان کتابهاى رجالى جایگاهى بلند دارد 26

مولف آن : فقیه دانشمند رجالى محقق میرزاابوالهدى کلباسى از شخصیت هاى برجسته و عالمان پراطلاع قرن چهاردهم هجرى است وى دراصفهان بدنیا آمد و در همانجا تحصیل را در محضر پر فیض پدر بزرگوارش آغاز کرد و پس از رحلت پدر با نجف هجرت نموده تحصیل راادمه داده واز محضر استادان و عالمان آن حوزه پر فیض بهره ور گردیده و در علم و عمل به جایگاه بلندى دست یافت .

در میان علوم اسلامى به رجال اهمیت ویژه اى قائل بود این فن شریف را درس مى داد و در تمامت دوران تعلیم و تدریس از تحقیق و ژرف کاوى پیرامون آن باز نایستاد. مرحوم صدر که خودازاساتید مسلم واز متخصصان کم ماننداین فن به شمار مى آید در ضمن اجازه اى که براى وى مرقوم داشته است نوشته اند:[...و هو من افضل علماءالدرایه و فقهاء الاحکام والهدایه]... . مرحوم ابوالهدى در[ علم الحدیث و علم الدرایه] و مسائل مربوط به این دو فن آثار گرانقدرى بجاى نهاد و بالاخره در.27 ربیع الثانى 1356 رخت از جهان بربست . 27

[علم الحدیث] و[ درایه الحدیث] در میان مطبوعات فارسى برخى از نویسندگان و محققان در دانش حدیث شناسى آثارى پدید آورده اند که کتاب مذکوراز آن میان داراى ارزش ویژه اى است . مولف این دو کتاب را که در چاپ جدید در یک مجلد تجلید شده است بعنوان متن درسى دانشگاه تدوین نموده و پس از آن با بازنگرى واضافات براى استفاده عموم منتشر کرده است . در[ علم الحدیث] ازاهمیت حدیث تعریف[ علم الحدیث] چگونگى تدوین حدیث متون حدیثى از شیعه و سنى انواع حدیث و مولفات در زمینه آنها و دیگر مسائل مربوط به تحقیق و تتبع شایسته سخن گفته است . و در[ درایه الحدیث] تاریخ تدوین[ درایه] تعریف آن و مسائل و موضوعات مربوط به دقت و براساس متون کهن بررسى و نقد و عرضه شده است بهرحال این دو کتاب نیزاز مجموعه هاى بسیار سودمند و پربارى است که در زبان فارسى جاى خالى چنین اثرى تحقیقى روان و سلیسى را پر کرده است .

آنچه تا بدین جا آوردیم، معرفى اجمالى از برخى از آثار محققان و عالمان و رجالیان شیعى در موضوع یاد شده بود، آثار ارزشمند ، تحقیقى ، و پر ثمر دیگرى در این زمینه است که ، ضیق مجال را ، از آوردن آنها خوددارى مىشود. و اینک در تتمیم و تکمیل این کار به برخى از منابع (علم الحدیث و درایة الحدیث) اهل سنت اشاره مىکنیم بدان امید که مفید افتد:

[ المحدث الفاصل بین الراوى والواعى] این کتاب اولین مجموعه ایست که در دانش درایه تدوین یافته است. [المحدث] با تبیى جایگاه حدیث و روایان آن در فرهنگ اسلامى مى آغازد و با فضیلت دانش آموزى و حدیث شناسى ادام همى یابد. و در فصلهاى دیگر ویژگیهاى دانشجو آداب دانش اندوزى شایستگیها و بایستگیهایش . و بالاخره مسائل مربوط به مصطلح الحدیث آمده است . کتاب سرشاراست از آثار نبوى واقوال متفکران اسلامى .المحدث از آن رو که دراین فن اولین اثراست داراى نواقص و کاستیهائى است که پس از وى محدث بزرگ و محقق سختکوش و پراطلاع حاکم نیشابورى [ مهرفه علوم الحدیث] را نگاشت و با ترتیبى نوین و افزودن اطلاعات و مباحثى دیگر کار را مهرمزى را به کمال نزدیک ساخت .بهرحال این کتاب براى اولین بار به سال .1391 براساس چهار نسخه بوسیله محمد عجاج خطیب تصحیح شده و باافزایش پانوشتهاى سودمند و پر فایده اى منتشر شده است .

محقق کتاب در ضمن مقدمه مفصل و تحقیقى خود پیرامون مولف عصر وى استادان و آثاراو کتاب و جایگاه آن دراین فن سخن گفته و در پانوشتها به شرح حال استادان رامهرمزى پرداخته واحادیث را به منابع ارجاع داده و تاثیر کتاب را بر مولفان بعدى نشان داده است . افزون براینها لغات اصطلاحات را شرح کرده و موارداختلاف را بدقت نشان داده است . و در نهایت کتاب را با فهرست منابع مراجع نامهاى استادان مولف اعلام احادیث اشعار امثال و ... به پایان برده است . محقق این کتاب در تحقیق تعلیق و عرضه شایسته کتاب رنج گرائى را متحمل شده است و کوشیده تا کتابى منقح و پرثمر عرضه کند.او با پانوشتها و تلاشهاى خودارزش کتاب را دو چندان نموده است . بجا و شایسته است که کسانى که دست به تحقیق کتابى مى زنندازاین نمونه هاى عالى درس بگیرند و آثار گرانسنگ عالمان سلف را که محصول یک عمر تلاش آن بزرگواران است تباه نسازند. بگذریم ... که این رشته سر دراز دارد.

مولف آن : قاضى ابومحمد حسن بن عبدالرحمان بن خلاد رامهرمزى محدث شاعر و نویسنده اى پرتوان و نیک نگار بوده است .ابى ندیم او را به حسن تالیف و زیبائى تصنیف ستوده است . وى براى فرا گرفتن دانش و جمع آورى حدیث محضر بیش از دویست تن از محدثان و مشایخ را درک نموده واز آنها حدیث فرا گرفت . رامهرمزى مردى پرکار و در نگارش توانمند بوده است آثار مختلفى از خود بجاى نهاده که گویا بجز کتاب:[ المحدث]... کتاب دیگرى از وى نشر نیافته است . مرحوم سید محسن امین در کتاب گرانقدراعیان الشیعه شرح حال تفصیلى وى را آورده واز برخى آثار و روابط وى شیعه بودن او را استظهار کرده است . رامهرمزى به سال .360 جهان را بدرود گفت . 28

[ الکفایه فى علم الروایه] پس از رامهرمزى و حاکم نیشابورى خطیب بغدادى وارد میدان نگارش در دانش درایه و حدیث شناسى شد و با تالیف[ الکفایه] و[ الجامع] این دانش را به کمال رساند. مولفان و محققان پس از وى ازاى ندواثر بهره برده و تحقیقات و تالیفاتشان را بر پایه کتابها و پژوهشهاى وى استوار ساخته اند. خطیب بغدادى در این کتاب از جایگاه سنت در فرهنگ اسلامى تقسیم خبر و حدیث اصطلاحات محدثان در احادیث آغاز کرده و باابحاث گوناگون مربوط به این فن بحث راادامه داده است . او در[ الکفایه] از قوانین این علم و در[ الجامع] از آداب راوى سامع و مسائل مربوط به آن آنسان گسترده و تحقیقى بحث کرده که عالمى پر اطلاع چون ابن جحر سخن ابن نقطه را تصدیق کرد که گفته بود:[ حدثان بعداز خطیب بر سر خوان دانش و کتابهاى خطیب نشسته اند].

الجامع گویا هنوز بچاپ نرسیده است اما[ الکفایه] ابتداء در حیدرآباد به سال 1357 هجرى با تصحیح و تحقیق چاپ شده است با موخره اى در شرح حال آثار و مشایخ خطیب بغدادى و پس از آن در مصر با مقدمه اى پیرامون سنت لزوم عمل به آن مسائل دیگر و نیز شرح حال مولف با مراجعه و تحقیق دو تن از محققان مصرى . ولى بااندک تحقیق معلوم مى شود که چاپ مصر بجز همین مقدمه و تجدید چاپ جیز شایسته اى افزون بر چاپ حیدرآباد ندارد.

مولف آن :احمد بن على معروف به[ خطیب بغدادى] محدث مورخ ادیب حافظ فقیه واز نویسندگان و پژوهشگران پرکار و سختکوش فرهنگ اسلامى است که به سال 392 از مادر بزاد و در سال 463 رخت از جهان بر بست . مرحوم مدرس تبریزى مى نویسد:از مشاهیر حفاظ و فقهاء مى باشد که دراکثر علوم متداوله دستى توانا داشت در فقه و حدیث و نحو و لغت و مانند آن تالیفات منیفه بسیارى دارد که زیاده بر شصت بوده بلکه بنوشته بعضى در حدود صد کتاب مى باشد .

ابن خلکان مى گوید: خطیب از دانشمندان متبحراست که اگر بجز[ تاریخ بغداد] که نشانگراطلاعات عظیم اوست کتابى نمى داشت درارائه عظمت وى بسنده بود 29 او نزدى به صد کتاب دارد و شایستگى و برترى وى مشهورتراز آن است که به وصف آید. خطیب بغدادى درابعاد مختلف فرهنگى اسلامى دست به تالیف زده است و در حدیث شناسى موضوعى نیست که در آن کتابى نپرداخته باشد 30 .

[تدریب الراوى فى شرح تقریب النواوى ]: نووى کتاب[ علوم الحدیث] ابن صلاح را مختصر کرد و[ التقریب والتیسیر لمعرفه سنن البشیر النذیر] نامید. پس از وى سیوطى براین مختصر شرحى مفصل روان و پربار نگاشت و[ تدریب الراوى فى شرح تقریب النواوى] نام نهاد. سیوطى در هر موضوعى که نووى بدان اشاره اى دارد به تفصیل سخن گفته و کتاب راازاطلاعات سودمند و مطالب مفید آکنده واثرى شایان توجه و ارزشمند عرضه کرده است .

در ضمن فصول کتاب از نگارندگان علم الحدیث درایه صحاح سته و مولفان مسندنگارى واولین مسند سخن به میان آمده است . سیوطى در بسیارى از موضوعات ضمن تبیین و تشریح موضوع آثار نوشته شده در آن را معرفى مى کند مثلا فصل .52 در شناخت القاب محدفثین و روایان و نوشته ها دراین زمینه و ... سیوطى در مباحث مختلف کتاب به نقل اقوال و بررسى آراء پرداخته وازاین رهگذر کتاب جامعى ساخته است.[ تدریب الراوى] در دو جلد به سال .1392 به تحقیق تصحیح و تعلیق عبدالوهاب عبداللطیف انتشار یافته است . محقق در ضمن مقدمه مفصل و سودمند خود سیر تدوین و تالیف پیرامون درایه و گزارشى از آثار علمى دراین زمینه را مطرح ساخته و پس از آن به شرح حال سیوطى پرداخته و جنبه هاى مختلف علمى او را تحلیل کرده و به برخى از خرده گیران آثار سیوطى به تفصیل پاسخ گفته است . و بالاخره گزارشى است از آثار سیوطى و شرح حالى نووى و معرفى نسخه ها.

در پانوشتها برخى ازاصطلاحات مبهم را توضیح داده اسماء والقاب را به دقت ضبط کرده و برخى از رجال را به اجمال معرفى کرده است . چاپ [تدریب الراوى] منفح تعلیقات و مطالب افزوده شده محقق شایان توجه و قابل تقدیراست .

منابع شرح حال مولف[ تدریب الراوى] سیوطى را پیشتر آورده ایم 31 .

[قواعدالتحدیث من فنون مصطلح الحدیث ]: این کتاب یکى از آثار پر ارج و سودمند[ فن درایه] است . مولف کتاب را با بیان اهمیت حدیث و نشر آن آغاز کرده و پس از آن به معناى حدیث پرداخته و سپس علم الحدیث درایه الحدیث موضوع واهداف اینها را بحث کرده است وى ضمن یک بحث عمیق و مفصل به جریان وضع تحریف و جعل پرداخته که بحثى است پر ماده و ژرف با نمونه هائى از روایات جعلى باب پنجم جرح و تعدیل است و پس از آن اسناد حدیث و چگونگى آن . سپس مولف بحثى در اجازه تاریخ وانواع آن و بالاخره چگونگى نقل روایت و آداب نقل حدیث و نگارش و درباب نهم کتابهاى حدیثى طبقات آن و بحثهاى مفید و سودمند دیگرى را طرح کرده است .

این کتاب همراه دو مقدمه چاپ شده است : 1از رشید رضا در نقد و تحلیل کاب . 2از ظافرالقاسمى فرزند مولف . پیرامون شرح حال مولف بااشاره اى ازاندیشه ها وافکار وى تحلیلى ازاوضاع اجتماعى و سیاسى زمان او

مولف آن : سید محمد جمال الدین قاسمى دمشقى متفکر وادیب اسلامى وى در دمشق از مادر بزاد و در همانجا رشد کرد و دانش آموخت و با تلاش و کوشش به مقام شایسته اى دست یافت . وى در موضوعات مختلف اسلامى داراى آگاهیهاى شایسته و لازمى بود و آثار مفید و سودمندى از خود بجاى نهاد.

[علوم الحدیث و مصطلحه]: صبحى صالح این کتاب در میان آثار متاخران ازاهل سنت از یکسواز جهت پژوهش و تحقیق اثرى ممتاز و قابل توجه است واز سوى دیگر برخى از ننگ نظریها و خفه ذهنیهاى بعضى از مولفان معاصر را ندارد. صبحى صالح در فصل اول به تفصیل پیرامون تاریخ حدیث بحث کرده است .از جمله حدیث و سنت و فرق بین این دو خبر واثر و تبیین معانى آنها حدیث قدسى و ... پس از آن مباحثى پیرامون تدوین حدیث و سنت دیر پاى جستجو براى فرا گرفتن حدیث نقش و آثار آن چگونگى فراگیرى حدیث و مراتب آن علم الحدیث [روایه و درایه] . معرفى شاخه هاى علم الحدیث . کتابها حدیثى و مراتب و ویژگیهاى آنها شروط راوى اقسام حدیث و جایگاه حدیث در تشریع لغت ادبیات و ... نویسنده پژوهشگر و محقق کتاب براى سامان بخشیدن به این کتاب از کهنترین آثار بهره گرفته امااز تحقیقات و پژوهشهاى معاصران نیز غافل نمانده است . کتاب وى آکنده است از آگاهیهاى سودمند مطالب مفید و تحلیلهاى راهگشا وارزشمند.

این کتاب که شامل دو شاخه[ علم الحدیث] و[ مصطلح الحدیث] مى باشد در هر دو موضوع به گستردگى و شایستگى بحث نموده است .

*****
آنچه تا به اینجا نگارش یافت تنهاارائه بخشى از خدمات گرانسنگ و قابل توجه محققان و پژوهشگران فرهنگ اسلامى است . سلف صالح ما در ابعاد مختلف فرهنگ اسلامى براساس نیازهاى زمان آثار پر بار و ارزشمندى عرضه کرده اند. واینک مسئولیت مشعلدارى و پاسدارى از ارزشها به دوش نسل هوشمند وانقلابى حوزه هاست که با بهره ورى ازاین معارف در یاوار و آثار پرمایه و راهگشاى عالمان و محققان درابعاد مختلف علوم اسلامى دست به تحقیق و و پژوهش زده آثار همسوى با زمان و هماهنگ با نیازها عرضه کنند

پاورقى ها:
1. چنانکه پیشتر آوردیم عالمان و محدثان براى حراست از سلامت نقل در روایات و جلوگیرى از گسترش جعل و تحریف به ضبطاحوال راویان و گزارشگران احادیث پرداختند و براساس این آگاهیها و شناختها روایات را تقسیم بندى نموده پیرامون آنهااظهار نظر کردند. عالمان متاخر براى تسهیل در شناسایى روایات نتیجه بررسیها و کاوشهاى عالمان [معرفه الرجال] را نسبت به افراد زنجیره سند و سلسله اسناد با اختصار بازگو نموده و بدینسان احادیث را نام گذارى کردند. مثلا حدیثى را که زنجیره اسناد آن همه امامى و عادل باشد صحیح نامیدند و ... کم کم دامنه تحقیقات پیرامون احادیث بگسترد و رشته هاى گوناگون در دامن این تلاشها و ژرفکاویهاى سودمند و پرثمر پدید آمد.از جمله با نامگذارى احاذیث به اعتبارات گوناگون وافزایشبرخى مسائل دیگر مانند وظائف ناقل آداب نقل حدیث شرایط راوى شاخه اى در حدیث شناسى با عنوان[ مصطلح الحدیث] پى نهاده شد. و با توجه به این دقتها در [معرفه الرجال] وارزیابى متن روایات و بازشناسى سره از ناسره در آثار متونى پدید آمد با عنوان:[ الموضوعات] . دراین شاخه از حدیث شناسى روایات از لحاظ سند و محتوى به دقت بررسى مى شوند و روایات مجعول موضوع و تحریف شده بازشناسى شده معرفى مى گردند. دراین زمینه از جمله بایداز[ الموضوعات] ابن جوزى و[ لالى المصنوعه] سیوطى نام برد. و در میان آثار متاخران دو کتاب:[ الموضوعات الموضوعات فى الاثار والاخبار] هاشم معروف الحسنى [ اضواء على السنه المحمدیه] [ شیخ المضیره ابوهریره] محمودابوریه و[ الاخبار الدخیله] علامه شوشترى شایان تقدیر و قابل توجه است . و در همین راستا آثار دیگرى پدید آمد با عناوین[ متفردات] [ قرب الاسناد] [سلسلات] و ... (رک : درایه الحدیث 15).
2 در تعریف درایه گفته اند:[ هو علم یبحث عن سندالحدیث و متنه و کیفیه تحمله و آداب نقله] . درایه علمى است که از سند حدیث و متن آن و چگونگى فرا گرفتن و آداب نقل حدیث گفتگو مى کند. ( الوجیز/01/ ضیاءالدرایه .13. شرح البدایه 45).
همانگونه که پیشتر آوردیم ازاین شاخه از حدیث شناسى گاهى به [مصطلح الحدیث] تعبیر مى شود. دقت در مباحث کتابهائى که پیرامون این بحث نگاشته شده است نشان مى دهد که این نامگذارى مناسب تراست چرا که[ درایه] بمعنى فهم دقیق متن گفتاراست و نه چگونگى نقل آن . بهرحال قبل از گزارش چگونگى تدوین و سیراین بحث بیانى علامه عالیقدر شیخ آقا بزرگ تهرانى مى آوریم که به شایستگى موضوع این بحث را روشن نموده است وى در تعریف داریه چنین مى گوید:
درایه علمى است که درارتباط بااحوال و عوارض سند حدیث گفتگو مى کندلا سند یعنى طریقى که به متن حدیث مى رسد که اى نطریق از عده اى اشخاص ترکیب یافته که بطور مرتب هر یک متن حدیث رااز کسى که شنیده است براى کسى که مستمع اوست نقل مى کند. سپس این شنونده باز براى شنوده دیگر نقل مى کند تا بدینگونه و بااین شیوه نقل متن حدیث به ما مى رسد. واین سند را که از گروهى ناقل ترکیب یافته است حالات مختلفى عارض مى شود که در معتبر و نامعتبر بودن آن موثر است وازاین روى سندانواع واقسامى پیدا مى کند همانند:[ متصل] [منقطع] [ مسند] [ مرسل] [ معننعن] [ مسلسل] [ عالى] [ قریب] [صحیح] [ حسن] موثق] [ ضعیف] و دیگراقسام که در معتبر و نامعتبر بودن سند دخالت دارند.
بدین سان علم[ درایه الحدیث] متکفل بحث ازاین عوارض واحوال سنداست .اما گفتگوازاحوال شخصى عارض براجزاء سند یعنى اشخاصى که بگونه زنجیره اى درسلسله نقل قرار مى گیرند که از آنها به روات تعبیر مى شود و بیان ویژگیهاى هر یک از مدح و قدح و غیر آن مسائلى که درقبول یا رد فرد تاثیر دارد موکول به علم[ رجال الحدیث] است و آن فن دیگرى است اگر چه هر دو فن[ درایه و رجال] دراین جهت اشتراک دارند که موضوعشان یکى است یعنى سند حدیث . نهایت جهت بحث در هر یک بدانگونه ه دانستى فرق مى کند. در علم درایه بحث ازاحوال سند و در علم رجال ازاحوال اجزاء واعضایى است که سنداز آنها ترکیب مى شود (راویان ). و بالاخره فن سومى هست غیرازاین دو فن و آن فن [فقه الحدیث] است که موضوع آن با موضوع این دو فن تفاوت دارد چرا که موضوع[ فقه الحدیث] متن حدیث است بخصوص زیرا در فقه الحدیث به شرح لغات حدیث مى پردازند و حالات وانواع و متن را بیان مى کنند مانند[ نص] [ ظاهر] [ عام] [ خاص] [ مطلق] [ مقید] [ مجمل] [ مبین] [معارض] [ غیرمعارض] . و علماى شیعه را در هر یک ازاین فنون تالیفات بى شماراست: الذریعه ج 8.43. یادنامه علامه امینى .103این بیان جامع و مفصل علامه طهرانى را آوردیم تا معلوم شود که[ علم درایه] بخشى از مباحث مربوط به[ احوال حدیث و خبر]است . و سخن مرحوم میرزا طاهر تنکابنى تمام نیست ازاین رو پس از معرفى کتابهاى یاد شده در متن مقاله به معرفى آثار خواهیم پرداخت درابعاد مختلف حدیث شناسى . بعد علامه تهرانى قسمتى از نوشته هاى[ درایه] را مى شمارند. و یادآورى مى کنند که آثار و نوشته هاى پیرامون[ رجال الحدیث] را در ذیل [رجال] نقل کرده اند و[ فقه الحدیث] را در[ شرح الحدیث] یاد خواهند کرد.
بارى [ فقه الحدیث] یعنى کاوش در متن حدیث و بررسى مفهوم و معناى روایات نیز شعبه ها و شاخه هاى زیادى یافت . و کتابهاى بسیارى با توجه به[ موضوعات و مفاهیم] احادیث سامان یافت و شرح ها و تعلیق ها و تفسیرهاى بسیارى بر روایات نگاشته شد:
( الذریعه ج 13.186).
 دراینجا سزامنداست از یکى از شاخه هاى آن یعنى[ غریب الحدیث] یا کنیم که شرح و تفسیر مشکلات و دسواریهاى لفظى و معنوى احادیثرا به عهده دارد. دراین فن عالمان بزرگى به تلاش و تحقیق پرداخته و آثار گرانسنگى پى نهاده اند.اولین کسى که در[ غریب الحدیث] کتاب نگاشت اوعبیده معمر بن مثنى تیمى (م .210) بوده است . و پس از آن عالمان بسیارى دراین فن کتاب نگاشتند تا بالاخره زمخشرى کتاب[ الفائق] را نوشت و پس از آن ابن اثیر[ النهایه] را نگاشت . که جامع ترین این آثاراست . (کشف الظنون ج 2.1203.النهایه ج /03/1 علم الحدیث .150).
و در میان آثار شیعه بایداز کتاب عظیم[ مجمع البحرین] نام برد که بجز بحث و بررسى مشکلات لغات احادیث نبوى به روایات اهل بیت ( ع ) نیز پرداخته است گر چه[ مجمع] را متخصصان فن دراتقان و دقت در حد [نهایه] نمى دانند. بجزاین آثار ویژه احادیث بسیارى از فرهنگ نویسان نیز در ضمن بحثهاى لغوى خود به توضیح و تشریح لغات روایات پرداختند مثلا این منظور در[ لسان العرب] و زبیدى در[ تاج العروس] محقق پرکار و سختکوش آقاى شیخ عزیزالله عطارى اینگونه بحثهاى تاج العروس رااستخراج کرده و در 4 جلد در حیدرآباد هند چاپ کرده که امیداست هر چه زودتر به دست مشتاقان آشنایى با فرهنگ اسلامى برسد. و در میان عالمان متاخر بایداز علامه سید عبدالله شبر نام برد که[ مصابیح الانوار فى حل مشکلات الاخبار] را نگاشت . وى دراین کتاب احادیث مشکل را در آغاز به طور مسند نقل مى کند و آنگاه ازابعاد مختلف پیرامون آن به بحث و بررسى مى پردازد و معنا و مفهوم حدیث را روشن مى سازد.این کتاب در دو جلد با تحقیق و تعلیق سید على شبر منتشر شده است .
3. ( الذریعه ج 8.54 دائره المعارف القران العشرین ج 3.362 درایه الحدیث .17).
درارتباط با آغازگر تدوین[ درایه] اختلاف است . سیوطى[ ابن الصلاح] را آغازگراین فن دانسته است . و مرحوم سید حسن صدر حاکم نیشابورى را (تاسیس الشیعه .294). فرید وجدى مى گوید:اولین کسى که دراین فن کتاب نوشت ابو محمد رامهرمزى است (دائره المعارف القرن العشرین ج 3.362 تدریب الراوى ج 1.52) که کتابى ساخته است با عنوان : ( المحدث الفاصل بین الراوى والواعى ). سخن فرید وجدى درست مى نماید زیرا وى به سال 360 در گذشته و حاکم در سال .403 وفات یافته است . کتاب رامهرمزى تمامى مباحث لازم دراین فن را در بر نمى گیرد.ازاین روى پس از وى محمد بن عبدالله حاکم نیشابورى کتاب مفصل وارزشمند: [معرفه علوم الحدیث] را نوشته و مطالب مفید وارجدارى را به بحث و بررسى گذاشته است .این کتاب به سال 1385 با تصحیح و تعلیق سید معظم حسین در حیدرباد چاپ و منتشر شده است : مولف آن محمد بن عبدالله معروف به[ حاکم نیشابورى] فقیه محدث قاضى و متفکر بزرگ اسلامى است که به سال .321 در شهر 
نیشابوراز مادر بزاد و در سال .405 رخت از جهان بربست .
وى عالمى پرکار محدثى پراطلاع و مولفى سختکوش و توانمند بود. مرحوم سید محسن امین مى گوید:[ وى عالمى است که شایسته است امت اسلامى به وجودش افتخار کند]. مرحوم مدرس تبریزى مى نویسد:[ فقیه قاضى محدیث حافظ کثیرالمشایخ از اکابر فقهاء و محدثین نیشابور مى باشد که در عصر خودامام اهل حدیث و جلالت او مسلم اکابر وقت بود و حق فضل و حرمت او را رعایت مى کردند. شماره مشایخ او که ازایشان استماع حدیث کرده در حدود دو هزار نفرند]. آثار حاکم در نوع خود کم مانند و تحقیقات پس از وى هماره منبع و مرجع پژوهشگران و محققان بوده است .او[ مستدرک (صحیحین) ] را نوشت و احادیث فضیلت على[ ع] را در آن نگاشت . درباره مذهب وى سخن بسیار است و گویا شیعى بودن او براى پژوهشگرانى چون علامه صدر شیخ آقا بزرگ تهرانى سید محسن امین مسلم بوده است . رک:[ وفیات الاعیان ج 4.280 تاریخ بغداد ج 5.473 المنتظم ج 7.274 تذکره الحفاظ.1039 شذرات الذهب ج 3.176 روضات الجنات ج 9.391 معجم مولفى الشیعه .428 الاعلام ج 6.227 تاسیس الشیعه .294 معجم المولفین ج]...238.10 .
4. شهید ثانى درابتدا جزوه کوچکى نگاشت با عنوان:[ البدایه فى علم الدرایه فى علم الدرایه] و بعد خود به شرح آن همت گماشت . بدایه همراه شرح بارها چاپ شده است از جمله در تهران به سال .1310 و در نجف به سال 1379. واخیرا متن[ بدایه] با نام[ [ الداریه] از سوى [مجمع علمى اسلامى] با چاپى منقح و زیبا منتشر شده است . و قسمتى از شرح آن با تحقیق و تعلیق عبدالحسین محمد على بقال منتشر شده است و بقیه در دست تحقیق وانتشاراست .
برخى بدایه شهیدرااولین اثر مدون شیعه دراین فن دانسته اند اما اگر تشیع حاکم پذیرفته شود - که گویا پذیرفتنى هم هست شهید اولین مولف دراین زمینه نخواهد بود.
5. بزرگوار عالم جلیل القدر شیخ زین الدین عالمى معروف به [شهیدثانى] یکى از چهره هاى درخشان و قله هاى افراشته فرهنگ اسلامى و از مرزبانان بزرگ حماسه جاوید و خونین تشیع است که در سیزدهم رجب .911 بدنیا آمد. در آغاز نزد پدر و سپس در محضر عالمان بزرگى همچون شیخ على میسى سیدحسن کرکى شیخ احمد بن جابر ملا محمد استرآبادى شیخ ناصرالدین طلاوى شافعى و ... دانش آموخت . ( الدرالمنثور ج 2 162). شهید براى دانش اندوزى و گسترش آگاهیهایش شهرها و آبادیها را در هم نور دید و با بهره ورى از عالمان بزرگ به ستیغ معرفت و آگاهى رسید. آثار وى درابعاد گونه گون علوم اسلامى نشانگر جامعیت ژرف اندیشى و بلند نظرى وى است .اثر جاودان و گرانقدر[ شرح لمعه] وى چشمه سار زلال و همیشه جارى و پاینده اى را ماننده است که در طول سالهاى جستجوگران دانش و عاشقان علوم اهل بیت را سیراب ساخته و مى سازد. کتاب تعلیمى و 
گرانسنگ وى[ منیه المرید] از عالیترین عمیق ترین وارزشمندترین است که ازانفاس قدسى وى سرچشمه گرفته و هزاران هزار پوینده سلوک علمى را راهنمائى کرده است . براستى سخن از وى دراین مجال بهیچ روى ممکن نیست .ازاین روى به شمارى از منابع شرح حال وى اشاره مى کنیم به امید آنکه طالبان علم در دانش اندوزى بلند نظرى تهذیب نفس والااین رهروان رفتند: ( الدرالمنثور ج 2.149. رساله ابن عودى نقدالرجال .145. ریاض العلماء ج 2.395.امل الامل ج 1.85. شهداءالفضیله .132 سفینه البحار ج 1.723. روضات الجنات ج 3.352.
الکنى والالقاب ج 2.344.اعیان الشیعه ج 7.143.الاعلام ج 3.64. نجوم السماء.53. ریحانه الادب ج 3.280.
اللعه الدمشقیه ج 1.149. مستدرک الوسائل ج 3.425. مفاخراسلام ج 4.454. معجم مولفى الشیعه .275.
6. در سال شهادت شهید ثانى در منابع شرح حال وى اختلافى به چشم مى خورد اما با تدبر و تحقیق گویا سال 965 درست باشد.
7.[وجیزه ] :رساله اى است کوتاه پر محتوى و خوش تنظیم در علم درایه که به عنوان مقدمه اى بر[ حبل المتین] نگاشته شده است . شیخ بهایى دراین رساله بحثهاى مهم این فن را در نهایت اختصار با نثرى روان واستوار به بحث کشیده است . و جیزه بارها در تهران چاپ شده است واخیرا با خطى زیبا و مقدمه اى از آقاى معرفت انتشار یافته است .این اثر شیخ همانند آثار دیگر وى همیشه مورد توجه بوده و عالمان بسیارى بر آن شرح نگاشته اند. ( الذریعه ج 14.168 ج 8.101) مرحوم علامه سید حسن صدر نیز شرحى عظیم بر آن نوشته و مباحث این فن را بگستردگى وارسى کرده با عنوان:[ نهایه الدرایه] .این اثر در هند چاپ شده است چاپى مشوش پر غلط و ناهنجار. (تاسیس الشیعه مقدمه .17). بجاست صاحب همتى با فراهم آوردن نسخ خطى آن به طبع و نشر آن همت گمارد. محدث بزگوار مرحوم شیخ عباس قمى نیز بر آن شرحى نگاشته اند که بوسیله یکى از فضلا تحقیق و تصحیح شده و در دست چاپ است (نور علم شماره 14.120).
7. منابع شرح حال وى را پیشتر نگاشته ایم مجله حوزه : شماره 7.20.
8.[رواشح السماویه] . مرحوم میرداماداین مجموعه را بعنوان مقدمه اى بر شرح کافى نگاشته است .او پس از شرح خطبه[ کافى] در ضمن .39 فصل که هر کدام را[ راشحه] نامیده مباحث مهم[ علم درایه] را بحث کرده و آخرین فصل را به برخى از مسائل اصولى اختصاص داده است . این مقدمه بعنوان کتاب مستقلى چاپ شده است با عنوان یاد شده . رواشح به سال .1311 در طهران چاپ سنگى شده است ( الذریعه ج 11.257) و پس از آن بارها بطورافست منتشر شده است رواشح اثرى است پر مایه سودمند و قابل استفاده که امیداست با چاپى منقح و تحقیق و تصحیح شده و منتشر شدو و مورداستفاده اهل تحقیق قرار گیرد.
9. میر برهان الدین محمد باقر داماد متخلص به[ اشراق] و ملقب به [معلم ثالث] از فیلسوفان و 
محققان و محدثان بزرگ دوره صفویه است . ما پیشتر منابع شرح حالى وى را بااشاره اى گذرا به شخصیت علمى فلسفى اخلاقى آن بزرگمرد آورده ایم شماره 11.70.
10.ابن حجر ابتداء کتاب[ نخبه الفکر فى مصطلح اهل الاثر] را نگاشت که کتابى است جامع و مفید. و آنگاه خود به شرح آن همت گماشت و شرح را[ نزهه النظر فى توضیح نخبه الفکر] نامید.
11. منابع شرح حال ابن حجر را پیشتر نگاشته ایم شماره 11.78.
12.اثرارجمند[ ابن حجر] در درایه مورد توجه و عنایت عالمان پس از وى قرار گرفت و بسیارى بر آن شرح نوشته و یا حاشیه زدند براى آگاهى ازاین شروح رک : کشف الظنون ج[ .1936.2 درایه الحدیث] . بیست . [تدریب الراوى] . ج /08/1
13.[کشف الظنون] ج[ .1937.2 درایه الحدیث] .بیست و یک .
14.[ الفیه] مجموعه هزار بیت شعراست شامل مهمترین مباحث[ علم داریه] . مرحوم احمد محمد شاکر متن الفیه را تصحیح کرده و با شرحى مفصل و سودمند به چاپ رسانده است . به جزاین شرح الفیه شرحهاى دیگرى نیز دارداز جمله شرحى که در متن مقاله آمده است .
15.منابع شرح حال[ سیوطى] را پیشتر آورده ایم شماره 22/07
16.عراقى[ الفیه] را به انگیزه تلخیص کتاب معروف[ ابن صلاح] به نظم در آورد وپس از فراغت از نظم آن خود به شرح و تفصیل آن همت گماشت و آن را[ فتح المغیث] نامید. کتاب عراقى شرحهاى دیگرى هم دارد که برخى از آنها را حاجى خلیفه یاد کرده است (کشف الظنون ج 1.156). .
17. محدث فقیه ادیب و دانشمند پراطلاع زین الدین عبدالرحیم ابن الحسین عراقى از محققان و مولفان قرن هشتم هجرى است . وى براى گسترش آگاهى و بهره ورى از محضر عالمان واستادان به دمشق حلب حجاز واسکندریه مسافرت کرد و در تمامى این مسافرتهاازاندوختن و تعلیم یافتن باز نایستاد تا به جایگاه بلندى در فرهنگ اسلامى دست یافت . وى درابعاد مختلف فرهنگ اسلامى آثار و تالیفات گرانبهائى بر جاى نهاد. و بالاخره به دوم شعبان سال 806 جهان را بدرود گفت .
براى آگاهى بیشتر رک : ذیل (تذکره الحفاظ] .239221 [ شذرات الذهب] ج 7.55 [ حسن المحاضره] ج 1.204 [ ایضاح المکنون] ج 2.442 [ هدیه العارفین] ج 1.562 [ معجم المولفین] ج 5.204الاعلام ج 3.344.
18.الذریعه ج /07/23
19. مجله حوزه شماره 10.30.
20. ریاض العلماء ج 2.115.
21. براى آگاهى بیشتر رک:[ امل الامل] ج[ .74.1 ریاض العلماء] ج[ .108.2 ریحانه الادب] ج 4.126 [ لولوه البحرین[ /06/[ روضات الجنات] ج[ .338.2 اعیان الشیعه] ج[ .56.6 مستدرک الوسائل] ج 3.395. [ ایضاح المکنون] ج[ .346.1 تنقیح المقال] ج[ .332.1 معجم المولفین] ج 4.17. معجم مولفى الشیعه .275.
22. حوزه شماره 10.31.
23.الذریعه ج 16.39 ج 13.387.
24. نقباءالبشر ج 4.1406.
25. براى آگاهى بیشتر رک : نقباءالبشر ج 4.1405 معارف الرجال ج 2.125 مقدمه رحال خاقانى .
26. تقریظ آیه الله صدر سماءالمقال ج 1.
27. براى آگاهى بیشتر رک: مقدمه سماءالمقال البدرالتمام .45. ریحانه الادب ج 5.289. نقباءالبشر ج 1.81. مصفى المقال .39.
28. براى آگاهى بیشتر رک:[ تذکره الحفاظ] ج[ .113.3 یتیمه الدهر] ج[ .423.3 معجم الادباء] ج 9.17. فهرست ابن ندیم[ .172. شذرات الذهب] ج 3.30 اعیان الشیعه ج 5.129. مقدمه[ المحدث الفاضل] .
29. وفیات الاعیان ج 1.92.
30. براى آگاهى بیشتر رک:[ وفیات الاعیان] ج[ .92.1 معجم الادباء] ج 4.13. تذکره الحفاظ ج[ .1135.4 شذرات الذهب] ج 3.311. [ریحانه الادب] ج[ .144.2 طبقات الشافعیه] ج[ /12/3 الاعلام] ج 1.172. [روضات الجنات] ج[ .28.4 معجم المولفین] ج 2.3 ج 13.364.
31. حوزه شماره 7.22.
32. معجم المولفین ج 3.157 ج 11.220.الاعلام ج 2.135. مقدمه [قواعدالتحدیث] [ معجم المطبوعات] .1483.
امام خمینى
آنهایى که مىنشینند و هى صحبت مىکنند که بیایید چه بکنید اینها از اسلام بى اطلاع هستند و نمىدانند قضیه اسلام چیست ؟ در احوال پیامبر و ائمه مسلمین مطالعه کنید مىبینید که تمام عمر پیغمبر صرف مجاهدت شد.
5 \ 1 \ 65