گزارشى از آرژانتین

نوع مقاله : مقاله پژوهشی


نوشتار ذیل اطلاعاتى است درباره آرژانتین نوشته یکى از برادران عزیز که غربت آن کشور را براى تبلیغ اسلام انتخاب کرده است . ما با آرزوى موفقیت براى ایشان درانتظار بخش دوم آن که درباره اوضاع و احوال مسلمانان در آرژانتین است مى باشیم.

مجله حوزه 

1. آرژانتین در شرق کوه هاى اندو در منطقه معتدله جنوبى واقع است از شمال بابولیوى و پاراگوئه از جنوب با شیلى واقیانوس اطلس از شرق با برزیل واروگوئه واقیانوس اطلس واز غرب به شیلى هم مرزاست .

2. مساحت آرژانتین : 629.758.2 کیلومتر مربع است که در مقایسه با مساحت ایران یک میلیون کیلومتر مربع بیشتراست .

3. کوه هاى معروف آن عبارت است از: کونکاگوا 1 باارتفاع : 6959 متر بلندترین قله در آمریکاى جنوبى واقع در رشته هاى کوه هاى آند بونته 2 باارتفاع 6872 متر توپون گتو 3 باارتفاع 6800 متر تشکیل مى دهد.

4. رودهاى طولانى و معروف آن عبارتنداز: پرند 4 1800 کیلومتر اروگوئه 5 1100 کیلومتر سلادو 6 2000 کیلومتر پیلکوماجو 7 : 100 کیلومتر.

5. پرعرض ترین قسمت آرژانتین بین کوههاى آند و ساحل اقیانوس اطلس مى باشد که 1438 کیلومتراست و طولانى ترین قسمت آن از جنگلهاى استوائى شمال تا نواحى منجمدارض النهاراست که 3799 کیلومتر مى باشد.

6. معادن آرژانتین عبارتنداز: نفت نقره مس طلا ذغال سنگ روى اورانیوم گاز سرب .

7. بیشترین محصولات کشاورزى و دامى آرژانتین را گندم الیاف ذرت پنبه جو گوشت گاو و گوسفند تشکیل مى دهد که از میان آنها گندم ذرت و گوشت به خارج از کشور صادر مى گردد. دراین میان گوشت از مهمترین صادرات آن مى باشد.

8. مهمترین صنایع آرژانتین عبارتنداز: ذوب آهن و فولاد اتومبیل سازى ساخت ماشین آلات .

9. جمعیت آن 30 میلیون نفراست و بیشترین آن شهرنشین مى باشند که ازاین میان 10 میان 10 میلیون آن در پایتخت زندگى مى کنند.

10. نژاداکثر مردم آرژانتین سفیداروپائى است واقلیت هائى نیز از تیره هاى سرخ عرب دورگه سرخ و سفید در آن وجود دارد.این کشور مهاجر پذیراست وامروز شاهد مهاجرت هاى زیادى به آن دیار مى بائیم .

11. مذهب رسمى آن : مسیحى کاتولیک است .

12. واحد پول آن [ پزو]است .

13. آرژانتین در سال 1810 میلادى استقلال یافت و در سال 1945 به عضویت سازمان ملل در آمد.

14. حکومت آرژانتین جمهورى فدرال و پایتخت آن[ بوینوس آیرس] مى باشد.

15.از شهرهاى کردبا توکمان مندوزا سان تافه روزاریو ماردل و پالاتازا مى توان - بعداز پایتخت - بعنوان مهمترین شهرهاى آرژانتین نام برد.

16. زبان مردم آرژانتین اسپانیائى اسپانیولى است . در 24 کشور دیگر جهان - که نام آنها در ذیل مى آید - بااین زبان صحبت مى شود:

1. آرژانتین

2.اسپانیا

3. مکزیک

4. پرو

5. ونزوئلا

6. هندوراس

7. گواتمالا

8. کاستاریکا

9. کوبا

10. نیکاراگوئه

11. پاراگوئه

12. کلمبیا

13.السالوادر

14.اکوادور

15. پاناما

16. بولیوى

17. دومنیکن

18. (گینه اکوادور) گینه استوائى

19. ترى داد ( اسپانیولى انگلیس )

20. تونس ( عربى فرانسوى اسپانیا)

 21. مراکش ( عربى فرانسوى اسپانیولى )

22.اروگوئه

23. گویان

24. شیلى

17. شروع فصلها در آرژانتین باایران فرق مى کند. وقتى ما شاهد اولین روز بهار هستیم مردم آرژانتین اولین روز پائیز خود را شروع مى کنند آغاز فصل سبزه و گل درایران برابراست با پایان این فصل در آنجا.

 

18. برخلاف ایران که اکثر مناطق آن داراى آب و هوائى خشک است 

و رادیو تلویزیون هم هیچگاه درجه رطوبت هوا رااعلام نمى کنددر پایتخت آرژانتین همواره درجه رطوبت هوااعلام مى شود که بطور معمول درجه رطوبت آن 80 درجه و گاهى به 95 درجه و بیشتر مى رسد.ازاین رو بیمارى واریس یکى از بیماریهاى همه گیر در بین مردم آرژانتین مى باشد.

19. تفاوت افق بین ایران و آرژانتین شش ساعت و نیم مى باشد. هنگامى که درایران ساعت 12 ظهر را نشان مى دهد در آرژانتین هنوز آفتاب طلوع نکرده و ساعت 5.5 صبح است .

20. مسافت میان ایران و آرژانتین با هواپیمااز طریق ایران ایتالیا اسپانیا آرژانتین است که در حدود 20 ساعت طول مى کشد و بوسیله کشتى زمان آن به یکماه افزایش مى یابد.

موقعیت آرژانتین

برخوردارى از منابع مواداولیه کشورهاى آمریکاى جنوبى را در ردیف بهترین کشورهاى جهان قرار داده است .ازاین رو همواره این سرزمین مورد طمع و هجوم واستعمارگران واقع شده است . دراین میان آرژانتین از موقعیت ویژه اى برخورداراست : مساحت زیاد ثروتهاى طبیعى آبهاى فراوان جنگلهاى بسیار وقرار گرفتن در منطقه سوق الجیشى (بین اقیانوسى اطلس واقیانوس کبیر جنوبى ) - همراه با داشتن مردمى فعال و زحمتکش امتیازات ویژه اى است که نمى توانداز چشم استعمارگران دور بماند

استقلال آرژانتین

از سال 1516 که بعضى از مناطق آمریکاى جنوبى جزء متصرفات اسپانیا شناخته شد. تا سال 1717 کشورهاى آرژانتین بولیوى اروگوئه و پاراگوئه بوسیله نایب السلطنه اسپانیا اداره مى شد. فجایعى که دراین مدت استعمارگران نسبت به سرخپوستان بومى منطقه انجام دادند بیشمار و قابل توصیف نیست . فتواى پاپ بعنوان بخشیدن تمام این سرزمین به اسپانیا و پرتقال بر دامنه این وحشیگریهاافزوده بود. در کناراین فجایع روحانیون مسیحى مشغول دعوت مردم به صلح وانجیل بودند. انگلیسیها در سال 1806 در پى کمک به حکومت دست نشانده اسپانیا که براثر قیام مردم به ستوه آمده و رو به ضعف گذاشته بود به آرژانتین حمله مى کنند اما مردم با پیکارى سخت بااستعمارگران قواى انگلیسى را سرکوب و مجبور به عقب نشینى کردند.این مبارزه تا سال 1815 طول کشید

ژنرال[ سان مارتین] مبارز معروف آرژانتینى همراه با پنج هزار مرد جنگى خود با قواى اسپانیا درگیر شد و بعداز دادن کشته هاى بسیار توانست بر آنها پیروز شده و موجبات استقلال آرژانتین را فراهم آورد. در سال 1816 شهر[ توکمان] شاهد اعلام استقلال آرژانتین بود. و در[ بوینوس آیرس] یک حکومت مرکزى تشکیل شد که کشورهاى پرو و شیلى را نیز تحت پوشش داشت .

فاصله میان سالهاى 1815 - 1830 یکى از دوره هاى پرافتخار تاریخ آرژانتین بحساب مى آید. در طول این سالیان افکار ضداستعمارى دراوج خود بود و مردم ازاستقلال کشور به خود مى بالیدند. در بین مردم ژنرال[ سان مارتین] شخصیت محبوب و فراموش ناشدنى است واکنون مجسمه هائى از سان مارتین در آرژانتین به چشم مى خورد و میدانى بزرگ در پایتخت به همین نام وجود دارد.

احزاب در آرژانتین 
کشور آرژانتین مانند بسیارى از کشورهاى جهان سوم داراى احزاب مختلف و گوناگون مى باشد که از میان آنها دو حزب پرونیسم و رادیکالیسم از قدرت بیشترى بر خوردارند. و هر چند گاه یکى از آن دو بر آرژانتین حکومت مى کند. 

حزب پرزنیسم
نام این حزب از بنیان گزار آن:[ خوان دومینگوپرون] گرفته شده است . پرون معلم دانشکده جنگ بود و شش جلد کتاب درباره تشکیلات و تاکتیک هاى نظامى نوشته است تجربیان چندین ساله او در شناخت و مطالعه ارتش هاى آلمان ایتالیا آلبانى لهستان واسپانیاازاو مردى کارآمد ساخته بود.او در پست معاونت وزیر جنگ خدمت مى کرد. پرون مرد قاطعى بود که در کمال سادگى مى زیست و شعارش این بود که متعلق به بى جامگان 8است . در چهارم ژوئن 1942او بهمراهى 18 نفراز گروه افسران متحد فرمان کودتا را علیه دولت کاستیو 9 صادر کردند.این روز بعدها به روزانقلاب معروف شد[ پرون] با کوشش وجدیت فراوان رهبرى جنبش را بدست گرفت و در مبارزه پیشتاز شد.او معتقد بود در مقابل ارتش که همه چیز مردم و کشور را دراختیار دارد باید یک قدرت مردمى با تشکیلات قوى بوجود آورد تشکیلاتى که بتواند کشور رااز یک قطبى بودن نجات دهد 10 واز قدرت بى چون و چراى ارتش بکاهد در پى این هدف حزب و سندیکاى کارگران را تشکیل داد. پرون براى کارگران ارزش زیادى قائل بود و آنها را دوست و همکار خود مى دانست .ازاین رو در میان توده هاى کارگرى نفوذ فراوانى پیدا کرد.

دراین میان ارتش که از نفوذ روزافزون پرون بسیار وحشت زده شده بود در سال 1945او را دستگیر کرد اما همسراو [ اواپرون] در یک سخنرانى پرشوراز رادیو بلگرانو ضمن تشریح سیاستهاى پرونیسم و رهبر آن پرون خبر دستگیرى او را به مردم داد واز فقراء و بى جامگان دعوت به تظاهرات کرد. در پاسخ به این دعوت جمعیتى انبوه به خیابانها ریخت : کارگران کشاورزان ... بى جامگان به حمایت از پرون برخاستند. تنها فریادى که ازاین جمعیت به گوش مى رسید نام پرون بود. ارتش که خود را در برابر توده هاى 

عظیم و بپاخاسته یافت از ترس شورش واعتصاب را آزاد کرد. با آزاد شدن رهبر جنبش مردم با شادمانى به خانه هاى خود بازگشتند. همین زحمتکشان کارگر در سال 1946 پرون را بار دیگر به قدرت رساندند. فاصله میان سالهاى 1946 تا 1949 را مى توان دوره خودکفائى آرژانتین به حساب آورد. دراین دوره حکومت پرون کمپانیهاى انگلیسى راه آهن انگلیسى و کمپانیهاى نفت و گاز را که در دست فرانسوى ها بود خریدارى و همراه بانک مرکزى آرژانتین ملى اعلام کرد.

اصول سیاست پرونیستها 
1-استقلال سیاسى به عنوان سومین راه : به عقیده پرون [ پرونیسم] سرمایه دارى و کمونیسم را رد مى کرد و در مقابل ایالات متحده امریکا و شوروى راهى جدا و مستقل را طى مى کرد. یکى از شعارهاى معروف پرون که همواره تکرار مى کرداین بود: آنچه ما مى خواهیم از میان بردن کامل اسعتماراست تحت هر نام و عنوانى که باشد.

2-استقلال اقتصادى : پرون مى گفت کشور آرژانتین با تکیه بر منابع طبیعى خود نباید به کمک هاى خارجى وابسته باشد.ازاین رو در برنامه کارش پیشرفت کشاورزى ازاهمیت ویژه اى برخوردار بود و براى صادرات از جمله صدور گوشت جدیت فراوانى کرد. 11

3- عدالت اجتماعى : حزب پرونیسم پسوندى هم دارد[ حزب پرونیسم عدالت] . تامین عدالت اجتماعى براى همگان یکى ازاهداف اساسى این حزب بشمار مى آید. شعار[ عدالت اجتماعى باید جهان را فرا گیرد] همواره زینت بخش کلام پرونیستها بوده است . جهت تحقق بخشیدن به این شعار پرون از ساعات کارگران کاست و دستمزدشان راافزایش داد. کارفرمایان را وادار ساخت که سال کارگران را 13 ماه قرار دهند تااز این طریق یکماه حقوق بدون کار به آنها تعلق گیرد. همچنین ایجاد بیمارستان احداث شهرک هاى کارگرى نظارت بر دادگاهها براى اجراى درست قانون کار از قدمهاى اساسى بود که پرون دراین راه برداشت .ازاین رو سندیکاهاى کارگرى به طور کامل ازاو حمایت مى کردند. زمانى که پرون وزارت کار و بیمه هاى اجتماعى را تشکیل داد سفیر وقت آمریکا[ براون] او را متهم به کمونیست بودن کرد. و زمینداران و مالکان بزرگ را بر علیه او تحریک کرد. پرون به سفیر آمریکا هشدار داد اگراز توطئه هایش دست بر ندارد باارتش کارگرى خویش به جنگ او خواهد رفت و در مبارزه با دشمنانش هیچ تردیدى بخود راه نخواهد داد.

عوامل موفقیت پرون 
عوامل موفقیت حرکت انقلابى پرون عبارتنداز:

1-ارج نهادن به کارگران و کشاورزان (بیجامگان ).

2- بالا بردن دستمزدها وایجاد موسسات رفاهى براى طبقات محروم .

3-- حمایت از سندیکاهاى کارگرى .

4- تشکیل بنیاد کمک به فقراء توسط همسر پرون .

5- تشکیل حزب پرونیسم .

6-اعلام سیاست استقلال سیاسى .

7-اعلام سیاست اقتصادى و عدالت اجتماعى .

8- تبیین مواضع و سیاستهاى حزب توسط همسر پرون از رادیو بلگرانو و در میان کارگران .

[اوا پرون] و نقش از در پیروزىانقلاب پرون 
همسر پرون یک کاتولیک ضدکمونیست واز طبقات متوسط جامعه بود و همواره افتخار مى کرد که از فقیران و بى جامگان اجتماع است .او که تا سال 1945 گوینده رادیو بود با سخنرانى هاى پرشور و جدى خود چه در رادیو و چه در کارخانه ها و مجامع عمومى نقش موثرى را در پیشبرد سیاستهاى پرونیسم ایفاء مى کرد .

در سال 1947 که پرون برنامه 50 ساله صنعتى کردن کشور راارائه کرد همسرش بنیاد کمک به فقراء را تاسیس نمود. تشکیل این بنیاد و سخنرانى هاى بسیارش از یک چهره محبوب ساخته بود که مى توانست در کمک به پرون گامهاى جدى بحساب آید.

اواپرون با شرکت در کلاسهائیکه براى پرونیستها تشکیل مى داد به تبیین عقاید پرون و تبلیغ شخصیت او مى پرداخت . در کتابى که با عنوان [تاریخ پرونیسم] نوشته است تحت عنوان : زندگى به خاطر پرون مى نویسد: در مدرسه پرونیستها باید عدالت اجتماعى را به همه آموخت .امااین آموزش اگر همراه بااعتقاد به پرون نباشد هیچ فائده اى ندارد زیرا گاه مبارزه اگر نیاز به مردم باشد شجاع ترین افراد نخواهند گفت : زندگى ما بخاطر عدالت بلکه خواهند گفت زندگى ما بخاطر[ پرون] در جاى دیگر مى نویسد:[ آنانى که برونیسم با روح و روان شان آمیخته نشده است در زمره اعضاء مکتب عدالت اجتماعى نخواهد بود. براى پرونیست شدن اولین گام اعتقاد کامل به[ پرون] است . براى زندگى پرون از حیات باید گذشت همانگونه که براى وطن] اواپرون که خدمات زیادى نسبت به حکومت پرونیستهاانجام داد در سال 1951 تا مقام معاونت ریاست جمهورى پیش رفت و نزدیک بود که به این مقام انتخاب شود ارتش که نماینده و بلندگوى بورژوازى و مخالف عقاید بوداز حق و توى خود استفاده کرد و مانع این کار شد.

او در ماه ژوئیه 1953 براثر بیمارى سرطان در سن 30 سالگى از پاى درآمد و در حالى پرون را تنها گذاشت که مشکلات اجتماعى فراوان او را احاطه کرده و درگیر بحرانهاى عظیم اجتماعى شده بود.

خاطره اواپرون هنوز هم به عنوان یک شخصیت مردمى و محبوب در میان مردم آرژانتین باقى مانده است .

مشکلات اساسى پرون
بااینکه[ پرون] اساس سیاست خارجى خود را براستقلال سیاسى و عدم وابستگى اقتصادى به خارج بنیاد نهاده بود و همواره ازاین سیاست دفاع مى کرداما در پیاده کردن آن موفقیت چندانى نداشت . در زمان او هر چند بعضى از نابع و بانکهاى کشوراز سلطه بیگانگان درآمده و ملى اعلام شد اما برق نفت و سردخانه هاى گوشت همچنان در دست آنها باقى ماند وازاین ناحیه دولت او ضربه پذیر شد. پول و ثروت حربه کارسازى بود که سرمایه داران مخالف از آن بخوبى علیه اواستفاده مى کردند. دست سفارتخانه آمریکا هم با توجه به اینکه جناب سفیر نماینده موسسات بزرگى در آرژانتین بود در وارد آوردن ضربات موثر بر دولت پرون باز بود. در سال 1949 ترفندهاى توطئه گران به بار نشست و مشکلات گوناگون دولت پرون آغاز شد سطح صادرات پائین آمد موازنه بازرگانى کسرى نشان داد ذخیره ارزى کشور رو به کاهش گذاشت . دولت مجبور شدارزش[ پزو] را کاهش داده تا رونقى به صادرات ببخشد. در یک سیاست اقتصادى ضد تورم رشد دستمزدها متوقف و دوران ریاضت آغاز شد. در 1950 دولت مجبور شد یک وام 25 میلیون دلارى از آمریکا درخواست کند واین در حالى بود که پرون شش ماه قبل گفته بود: حاضرم یک دست مرا قطع کننداما وام نگیرم . دولت در طرح پنجساله جدید خود که از 1953 آغاز کرد تلاش خود را بر بالا بردن تولید ملى قرار داد.ازاین رو بودجه خاصى را براى پیشرفت صنایع و بالا بردن سطح کشاورزى از راه مکانیزه کردن آن پیش بینى کرد. على رغم این تدابیر مشکلات[ پرون] روز به روزافزایش مى یافت . دولت در زمینه سوخت مشکلاتى داشت چون نفت به قدر کافى استخراج نمى شد به این لحاظ مجبور شداز کمپانى[ اویل امریکائى] که پالایشگاههاى متعددى در آرژانتین داشت کمک گیرد. به این منظور قراردادى در زمینه خرید نفت با آن شرکت امضاء کرد. این قرارداد خط بطلانى بود که بر سیاست عدم وابستگى کشیده شد و دیگر پرونیسم 1955 هیچ شباهتى به پرونیسم 1947 نداشت . جالب توجه اینکه سرمایه داران بزرگ که در هر فرصتى از ضربه زدن به حکومت[ پرون] فروگذار نکرده بودنداز آنجمله در خشکسالى 52 - 51 که مقارن با بروز مشکلات[ پرون] بوداحتکار و گرانفروشى توانسته بودند ضربات خرد کننده اى به او بزنند با کمک رادیکالها و ژنرالهاى طرفدار آمریکا یک مبارزه روانى را هم علیه او تدارک دیدند و[ پرون] را متهم به ارتباط با بیگانه و فروختن نفت به تراستهاى خارجى مى کردند. بیگانه پرستانى این اتهامات را پر و بال مى دادند که اگر قدرت داشتند تمام کشور را دراختیار آمریکا مى گذاشتند!!

اتحاد آرژانتین برزیل شیلى
یکى از خواسته هاى مهم[ پرون] در زمینه سیاست خارجى از همواره از نظرش دور نمى شد اتحاد میان آرژانتین برزیل و شیلى بود.این خواسته درسال 1952 همزمان بااوج گرفتاریهاى داخلى آرژانتین و با روى کار آمدن دوستان و هواداران [پرون] در شیلى و برزیل محقق شد.

جداازاین موفقیت اتحادیه بازرگانى اطلس که در بوینوس آیرس تشکیل شد توانست کشورهاى همسایه را جذب کرده و زمینه همکارى بیشتر میان آنها را فراهم سازد. دراین زمان ارزش واعتبار [پرونیسم] در آمریکاى جنوبى به اوج خود رسیده بود[ .پرون] در پایان سفر رسمى خود به شیلى گفت :اتحاد شیلى و آرژانتین باید هسته مرکزى اتحاد کشورهاى آمریکاى لاتین باشد.

افسوس که این موفقیتها در زمانى روى داد که سالهاى خودکفائى آرژانتین سپرى گشته و دولت با مشکلات اقتصادى فراوان درگیر بود سیاست عدم وابستگى به ارج با بستن قرارداد با شرکت هاى آمریکائى و همچنین وامى که از آمریکا گرفته شده بود بتدریج رو بضعف نهاده بود. اگر چه جهت گیرى ها در تبلیغات علیه استعمارگران بوداما زمینه آنچنان فراهم نبود که این موفقیتهاى خارجى بتوانداز گرفتاریهاى داخلى [پرون] بکاهد.

سقوط دولت پرون 
در نتیجه بسال 1955 مخالفین پرون با دستیارى ارتش بویژه نیروى دریائى دولت پرون را ساقط کردند. پرون نیز بوسیله نیروى دریائى دستگیر زندانى شد.اما مردم با هجوم گسترده خوداو را آزاد کردند. [پرون] بعداز آزادى به وسیله یک کشتى جنگى به[ پاراگوئه] پناهنده شد. بعدها مدتى در[ پاناما] [ جمهورى دومنیکن] و[ ونزوئلا]اقامت گزیده آنگاه به اسپانیا رفت و مقیم آنجا شد. على رغم این کودتا مردم آرژانتین خدمات[ پرون] را چه در زمینه دادن آگاهى هاى سیاسى و چه در جهت ایجاد رفاه عمومى فراموش نکرده او را دوست داشته و خواستار برگشت او بودند.ازاین رو حزب پرونیسم توانست به فعالیت خودادامه دهد. بعدها درانتخابات عمومى 1973 حزب پرونیسم به پیروزى دست یافت و دوباره به قدرت رسید[ هکتور کامپو] که یک[ پرونیست] بود به ریاست برگزیده شد.اواز پرون دعوت کرد تا به کشور باز گردد. پرون هم بازگشت . رئیس جمهور جدید همواره تلاش مى کرد تا ریاست جمهورى را به[ پرون] واگذار کند بااین هدف تنها بعداز چهار ماه که از ریاست جمهورى او مى گذشت استعفا کرد و[ پرون] توانست درانتخابات به ریاست جمهورى برگزیده شود.اما متاسفانه اجل به او مهلت نداد تا درسهائى را که در گذشته به تجر به آموخته بود بکار گیرد.او بسال 1974 در گذشت . بعداز[ پرون] همسر دوم از[ ایزابل پرون] به ریاست جمهورى رسید.اما دو سال بیشتراز حکومت خانم پرون نگذشته بود که ژنرالهاى ارتش طرح یک کودتاى نظامى را علیه او ریختند. در سال 1976 با سقوط دولت او فرماندهان ارتش قدرت را در دست گرفتند و ژنرال[ خورخه رافائل ویدلا] رئیس جمهور گردید. قانون اساسى توسط نظامیان لغو شد اختناق و سرکوب به اوج خود رسید. و در بین سالهاى 77 - 82 میلادى هزاران نفراز مردم زندانى و ناپدید شدند

عوامل شکست پرونیست ها 
1- باز بودن دست عوامل استعمار در توطئه چینى (بویژه سفارت آمریکا) و مخالفت و کارشکنى سرمایه داران و زمینداران بزرگ بر علیه حکومت پرون .

2- عدم پیگیرى شعارهاى اساسى انقلاب در عمل .از جمله سیاست خارجى مستقل . که با وجود سفیر توطئه گر آمریکا در آرژانتین و گرفتن یک وام 25 میلیون دلارى از آمریکا در عمل نادیده گرفته شده بود.

3- بستن قرارداد با کمپانى هاى آمریکائى در زمینه خرید نفت که تبلیغات حکومت پرون را بر علیه استعمارگران کمرنگ جلوه داده و زمینه دلسرد شدن مردم را نسبت به حکومت فراهم آورد.

4-ابهام و بلا تکلیى[ سیستم اقتصادى] که معلوم نبوداصلاحات پرونیستى در آن بکار گرفته مى شود یااقتصاد وابسته همچنان پا برجا خواهد ماند؟

5- فسادادارى گر چه پرون با آن مبارزه مى کرداما دستگاه ادارى او دچار آن شده بود.

6- مخالفت کلیساى کاتولیک : کلیسا درابتداء با پرون همراه بود و ازاو حمایت مى کرداما با گذشت زمان از حمایت خود کاست و بااین شعار رو به ارباب صنایع آورد:[ ماامروز به سران صنعتى رو مى کنیم و از آنها مى خواهیم تا در راه عدالت و تعاون تلاش کنند]

7- مخالفت نظامیان با سیاستهاى[ پرون] (در آمریکاى جنوبى بدون رضایت ارتش مشکل مى توان حکومت کرد. هر حکومتى ناچار باید قدرت حاکم را راى نگه دارد در غیراین صورت از بین مى رود)

8- شایعه پردازیها واتهامات گوناگون که مخالفین پرون بر علیه او انتشار مى دادند!

دست آوردهاى حکومت نظامیان 
نظامیان در طول هشت سال حکومت نظامى خود تا آنجا که امکان داشت به نفع استعمارگران خراجى و سرمایه داران داخلى کوشیدند. نتیجه این تلاش آرژانتین امروزاست که با وجود برخوردارى از منابع عظیم اقتصادى جزء کشورهاى فقیر جهان سوم شمرده مى شود گرفتارانبوهى از مشکلات اقتصادى است . و آنچه ازاین دردآورتراست وضع گمشدگان آرژانتین مى باشد. نظامیان در دوران حکومت هشت ساله خود هزاران نفر از جوانان و سیاستمداران آرژانتین را به جرم طرفدارى از حکومت دمکراسى و خلع ید نظامیان از بین بردند.ازاین عده آماردقیقى در دست نیست اما طبق آنجه از گزارشات رسانه هاى گروهى بر مى آید تعداد ناپدید شدگان به بیش از سى هزار نفر مى رسد. هر روز یکشنبه (تعطیل عمومى ) مادران جوان از دست داده با بستن روسرى بعنوان اعتراض در میدان بزرگ شهر جمع شده و با تظاهرات درد آلود خوداز رئیس جمهور جدید تقاضاى انتقام از قاتلان فرزندان خود مى کنند. 12

واگذارى حکومت به غیر نظامیان
نظامیان آرژانتین که کشور را در بن بست هاى سیاسى اقتصادى عظیم گرفتار کرده و توان مقابله با آن را نداشتنداز ترس شورش هاى عمومى مردم زمینه واگذارى حکومت به غیر نظامیان را فراهم آوردند و با برگزارى انتخابات در سال 1983 حکومت را به غیر نظامیان سپردند.

انتخابات 1983 
همانگونه که گذشت در آرژانتین دو حزب پر قدرت وجود دارد. پرونیسم رادیکالیسم . نظر به اهمیتى که انقلاب پرون در آمریکاى جنوبى داشته به معرفى گذرائى ازاین حزب و رهبرى آن پرداختیم .

اما رادیکالیسم : تاریخ این حزب همراه با وابستگى به استعمارگران و همدستى با زورمداران رقم مى خورد. سرمایه داران یهودیها صاحبان صنایع و شرکتهاى خصوصى ارکان اساسى این حزب را تشکیل مى دهند. در انتخاباتى که بعداز هشت سال حکومت نظامیان در آرژانتین برگزار شد حکومت به دست رادیکالهاافتاد واکنون کشور توسط آنان اداره مى شود. چون نویسنده این سطور خوداز نزدیک شاهد برگزارى این انتخابات بوده است بد نیست مرورى گذرا بر آن داشته باشیم :

1. تاریخ انتخابات : یکشنبه 1383/10/19 میلادى مطابق 1362/08/08 شمسى .

2. نوع انتخابات :اجبارى (در صورتیکه واجدین شرائط دراین انتخابات شرکت نمى کردند افزون بر محرومیت از مسافرتها و مزایاى دیگر - چه بسا مجرم شناخته شده و زندانى مى شدند.

3. سن راى دهندگان :از 18 تا 70 سال .

دراین انتخابات مى بایست رئیس جمهور معاون آن نمایندگان مجلس شوراى ملى و مجلس سنا واستاندارهاى سراسر کشورانتخاب شوند.البته مردم به گونه اى توجیه شدند که اینگونه انتخابات در یک روز ممکن باشد. دراین انتخابات رادیکالها توانستند با تبلیغات گوناگون خود از قبیل : سخنرانیهاى مختلف پخش پوسترهاى گوناگون هدیه کلاه هائیکه نام کاندیداى خود را بر آن نوشته بودند و پخش نقل و نبات و غذا با بدست آوردن 52% آراء پیروز شوند. و نماینده این حزب[ رئول آلفونیس] رئیس جمهور شد. دو روز قبل ازانتخابات که او در بزرگترین میدان پایتخت سخنرانى داشت بسیارى از شرکت کنندگان افرادى از طبقات بالاى اجتماع بودند که با ماشینهاى آخرین سیستم خود در میدان حاضر شده بودند.

وراى آنچه در ظاهر مى گذشت محبوبیت پرونیستها دراین انتخابات محسوس بود. در نگاه چهره هاى محروم آرزوى یک حکومت پرونیستى بچشم مى خورد. حکومتى که به آنها بهاء داده و برایشان ارزش قائل شود. در سخنرانى نماینده حزب[ پرونیسم] اکثر شرکت کنندگان کارگران و زحمتکشانى بودند که با وسائل نقلیه عمومى خود را به محل رسانده بودند. مسلمانهاى شیعه این کشور هم که تشکیلات مستقلى ندارندازاین حزب دفاع مى کنند. با تمام زحمتى که بیجامگان دراین انتخابات کشیدند تبلیغات آنان نتوانست همپاى تبلیغات[ حزب رادیکال] پیش رود و موفقیت آمیز باشد. تنها توانستنداکثر کرسیهاى مجلس شوراى ملى رااز آن خود کنند. همچنین آنها توانستند حکومت اکثراستانها را بدست گیرند. 13

تاکنون حکومت رادیکالها نتوانسته است از مشکلات انبوه مردم بکاهد. خانم[ ایزابل پرون] که حکومت او بوسیله نظامیان سرنگون شد و اکنون ریاست حزب قدرتمند[ پرونیست] را دارد از سوى رئیس جمهور جدید دعوت شد تا به کشور باز گردد.او به آرژانتین آمد اما در پى چند روزاقامت و جلساتى که با رئیس جمهور جدید داشت به سوى اسپانیا بازگشت . هنگام بازگشت در هواپیماى او مقدارى مواد منفجره جاسازى شده بود تا آرزوى رئیس جمهور شدن را با خود بگور برد امااین توطئه کشف و خنثى شد واو توانست جان سالم بدر برد. با رفتن او به اسپانیا اختلاف میان دو حزب باقى ماند اختلافى که به نفع قدرتهاى بزرگ به ویژه آمریکا و به ضرر مردم آرژانتین تمام مى شود.

اقتصاد آرژانتین 
با توجه به جغرافیهاى آرژانتین این کشور باید بهترین وضع اقتصادى را داشته باشد. کشورى که مرکز مهم صادرات گندم ذرت و گوشت است و داراى منابع روزمینى و زیرزمینى خوبى مى باشد. سرزمین پهناور آبهاى فراوان باغهاى میوه و جمعیت کم باید براى آن اقتصاد شکوفائى را به ارمغان آورده باشد در حالیکه چنین نیست . حاکمان ستم پیشه و سیاستمداران وابسته ازاقتصاد آن چهره اى وحشت آور ساخته اند. 45 میلیارد دلار بدهى خارجى تمام درآمد سالانه این کشور را مى رباید. آنچه از تمام صادرات آرژانتین بدست مى آید بیش از سود سالانه این وام نمى شود. میزان تورم 500%است و قیمت کالاها با سرعت سرسام آورى افزایش مى یابد. دولت در هر سال از مردم مى خواهد چند روز گوشت نخورند و کشتار را ممنوع مى کند تاازاین طریق گوشت بیشترى به شیلى صادر شود و پولى براى باز پرداخت قروض خارجى فراهم آید .

در حالیکه قیمت اجناس بطور معمول هر سى روز یکبار افزایش مى یابد و بعضى از کالاهاى اساسى کمیاب است دولت در برابر و ورود کالاهاى لوکس خارجى عکس العمل درستى ندارد. میزان ارزى که این کالاهاى لوکس فرانسوى آمریکائى ژاپنى از کشور خارج مى کنند بسیار چشمگیراست .

بازار دلار در آرژانتین بسیار داغ است .اکثر مردم اضافه در آمدى ندارند و در صورت برخوردارى از درآمد هم ،ترجیح مى دهند آنرا به دلار تبدیل کرده و حسابهاى پس انداز خود را در بانکهاى آمریکائى بگذارند. زیرا مردم اعتمادى به اندوختن[ پزو] ندارند. چون مرتب ارزش آن کم مى شود. و مقدار سودى که به پس اندازها تعلق مى گیرد ،جبران این کاهش را نمى کند.مغازه دارها هم دنبال دلار هستند حتى تاکسیها هم آن را ترجیح مى دهند.

در روز ورود ما به آرژانتین قیمت یکدلا با نرخ دولتى دوازده[ پزو] و با نرخ آزاد هفده[ پزو] بود بعداز یکسال این نرخ به صد[ پزو] دولتى و یکصد و چهل[ پزو] آزاد افزایش یافت .

با کاسته شدن قدرت خرید مردم در آرژانتین وضع به گونه اى است که براى اداره یک خانواده باید مرد زن و حتى بچه ها کار کنند. بیشتر مردم هنگام خرید میوه : یکعدد سیب یکدانه موز یا یک برش هندوانه مى خرند واز خرید من و کیلو خبرى نیست . در بعضى از نواحى فقر چنان بیداد مى کند که والدین فرزندان خود را کنار خیابان ها گذاشته و فرار مى کنند. و آنچه به این واقعیات چهره دهشت آورى بخشیده است زندگى بسیار مرفه سرمایه داران وابسته و سود جویانى است که به هیچ چیز جز سود بیشتر نمى اندیشند .

کشاورزى در آرژانتین 
کشاورزى آرژانتین از موقعیت مناسبى برخورداراست و در آمد حاصله از صدور محصولات آن نقش ویژه اى را دراقتصاداین کشورایفاء مى کند. عوامل موفقیت این بخش از فعالیتهاى تولیدى کشور را مى توان چنین خلاصه کرد:

1- گستردگى زمینهاى بکر و حاصلخیز.

2- وجود آبهاى فراوان .

3- مکانیزه بوده صد درصد کشاورزى .

4- حمایت از کشاورزان و تولید کنندگان محصول .

5- دقت در بهره بردارى از ماشینهاى کشاورزى و حفظ و نگهدارى آنها.

6- عمده بودن کشاورزى به صورت کمپانیهاى بزرگ خصوصى و دولتى .

7- مدیریت صحیح واهمیت دادن به آن .

از میان عوامل شمرده شده [ عمده بودن کشاورزى] قابل دقت است . شرکتهاى بزرگ کشاورزى باامکانات خوبى که دارند هزاران هکتاراز زمینهاى کشاورزى را زیر کشت محصول ه مناسب با زمین و آب و هوا مى برند. و با تامین به موقع امکانات لازم که براى آنها بسیارارزان و راحت بدست مى آید موجبات بهره بردارى کامل از منابع طبیعى را فراهم مى سازند.اما در مقابل آن کشاورزیهاى خرد و کوچک است که هر کدام داراى چند هکتار زمین مى باشند و عوامى از قبیل عدم تخصص کامل توجه به محصولاتى که زودتر به پول تبدیل مى گردد نبودامکانات یک کشاورزى مکانیزه گران تمام شدن خدمات کشاورزى نداشتن امکانات عرضه مناسب موجب عدم کارائى این نوع کشاورزى در مقابل کشاورزى عمده و کلان مى شود.

ازاین تجربه درایران نیز بایداستفاده کرد. در عین مخالفت با مالکیتهاى کلان مى توان با گسترش تعاونیهاى کشاورزى زمینه ایجاد کشاورزیهاى کلان را فراهم ساخت .

اینجا یک سئوال باقى است : چرااین کشاورزى بگونه اى شایسته نتوانست تحولى اساسى دراقتصاد آرژانتین پدید آورده و زندگى مردمان محروم آن را بهبود بخشد؟ پاسخ این است که بیشترین محصولات کشاورزى آرژانتین به دست شرکتهاى بزرگ آمریکائى واسرائیلى مى رسد. شرکت هائى از قبیل [بن فى بن] اسرائیلى و[ دیو سریال] آمریکائى با سرمایه گذاریهاى هنگفت خود جهت کشاورزى را مشخص و درآمد حاصل از آن را بخوداختصاصى مى دهند و دولت آرژانتین بیشتر نقش یک واسطه میان فروشنده و خریدار راایفاء مى کند

. خصوصیات اخلاقى مردم آرژانتین
آرژانتین داراى مردمانى رئوف و مهربان است که بسیار مودب و خوش برخورد هستند. مفاسداجتماعى در میان آنها نسبت به کشورهاى همجوار کمتراست و در حالیکه زندگى آنها شبیه به زندگى اروپائیان مى باشد هیچگاه مفاسدى که در خیابانهاى یک کشوراروپائى دیده مى شود در آرژانتین بچشم نمى خورد. مردم آرژانتین در رعایت بهداشت دقت ویژه اى داشته و مى توان گفت به تمیزى واصول بهداشت معتقدند. قوانین و مقررات دولت را کاملا محترم مى شمارند. براى یک راننده آرژانتینى چراغ قرمز راهنمائى در نیمه شب همان مفهومى را دارد که در وسط روز دارااست . وجود پلیس راهنمائى هم لزوم چندانى جهت رعایت قوانین رانندگى ندارد. هنگام تصادف شخص خطا کار بودن هیچ گونه جار و جنجال به تقصیر خوداعتراف کرده و با پرداخت غرامت بدون دخالت پلیس حادثه پایان مى یابد .

رسانه هاى گروهى آرژانتین

رادیو تلویزیون در آرژانتین وابسته به دو بخش خصوصى و دولتى است و برنامه هاى آن به گونه اى طرح ریزى مى شود که پیامى جز تبلیغ از مظاهر مادى (پول خانه ماشین تلویزیون رنگى ...) و برانگیختن شهوت ندارد. تلویزیون از ساعت 11 صبح در پنج کانال مختلف پنج برنامه گوناگون راارائه مى دهد. تا هر کس طبق میل خوداز برنامه دلخواهش استفاده کند. هدف از عرضه این همه برنامه ها در قالب اخبار ورزش برنامه کودکان سریال فیلمهاى رمانتیک رقص و دانس سرگرم کردن مردم و بازداشتن آنهااز تفکر در مسائل سیاسى است .از این رو سطح مطالعه کاهش محسوسى یافته وافکار تمام مردم از برنامه هاى رادیو و تلویزیون شکل و جهت مى گیرد. واین فرصت بسیار خوبى است براى سرمایه داران تا در جهت خواسته ها و منافع خود افکار عمومى را جهت بخشند. یک کانال از تلویزیون آرژانتین متعلق به صهیونیستهااست و بطور مستقیم زیر نظر آنهااداره مى شود.ازاین رو یهودیان توانسته اند با جمعیت دو میلیونى خود بیش از چند نماینده وکیل و وزیر داشته باشند.

مطبوعات آرژانتین هم عموما زیر نظر سرمایه داران وابسته و یهودیان پولداراداره مى شود. آنها که درارائه بى بند و بارى فساداخلاقى نقش موثرى دارند بعداز روى کار آمدن رادیکالهاى آزادى عمل بیشترى نیز پیدا کرده اند وامروز بطور رسمى مجله اى به نام مجله عریان منتشر مى کنند

پاورقى ها 
(1) Aconcagua
(2) Bonete
(3) Tupungato
(4) ana Pa
(5) uguag U
(6) Salado
(7) Pilcomajo
(8) Descamisado
(9) Gastillo
(10) در کشورهاى جهان سوم ارتش تکیه گاه خوبى است که دیکتاتورهاى حاکم بوسیله ان حق هرگونه اعتراض علیه خود رااز مردم سلب کرده و آنها رااز صحنه سیاسى کشور دور نگه مى دارند.
(11) صادرات گوشت از جمله مسائل مورد توجه دولت پرورنیست بود که براى آن موفقیتهاى چشمگیرى هم داشت .
(12) متاسفانه تاکنون نسبت به محاکمه جانیان مزدور قدم سریع و مثبتى برداشته نشده است . تعدادى ازاین قاتلان با هواپیماى نظامى به اسرائیل گریخته و عده اى هم به گونه بلاتکلیف زندانى هستند. آنچه در پاسخ به ناله واشکها داده مى شود تنها تعداد گورهاى دسته جمعى جدید است که کشف مى گردد. گورهائى که نظامیان مزدور مخالفین خود را بعداز شکنجه در آن زنده بگور کرده و گاهى تعداد قربانیان در یک گور به 300 نفر مى رسد.
(13) حکومت آرژانتین از نوع فدرال است که با حکومتهاى مستقل در هر کدام ازاستانهااداره مى شود.
 
--------------------------------------------------------------------------------
امام خمینى :
باید قدرت دولت و حجم کار آنها را ببینیم چقدراست و بسنجیم که اگر من جاى او باشم چه مى توانم بکنم ؟اگر نخست وزیر را برداریم جنابعالى را نخست وزیر بکنیم چقدر مى توانید کار بکنید؟ حساب کار را با حساب قدرت باید بسنجید و مسائل را باید دوستانه حل نمود.این نظرى است که ازاول داشته و دارم و بعدازاین هم خواهم داشت .
1364/04/10
--------------------------------------------------------------------------------
در زمان حضرت صاحب[ س] هم که ایشان با تمام قدرت مى خواهند عدل را اجرا نمایند. بااین ترتیب نمى شود که هیچکس حتى خلاف پنهانى هم نکند و بالاخره همان ها هم که مخالف هستند حضرت صاحب[ س] را شهید مى کنند و در روایات قریب به این معنا دارد که بعضى فقهاى عصر باایشان مخالفت مى کنند.
از سخنان امام در دیدار بااعضاى جامعه مدرسین در تاریخ 9 تیر1364.