عاشورا و مبلغان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی


عاشورا: حماسه جان و جان حماسه ها سوز دین و دین سوزها! 1

عاشورا: فریاد تاریخ و تاریخ فریادها روزگار بیداردلان و بیداردلى روزگاران !

عاشورا: خونهاى جوشیده مصلحان و مصلح خونهاى به تنگ آمدگان !

و در یک کلام عاشورا: تمام دین و دین تمام دین داران !

اگر دین را باید پاس داشت بى پاسدارى عاشورا نتواند بود و پاس عاشورا جز با بیان اهداف حماسه سازان عاشورا شدنى نیست .

ازاین رو پاره اى از ضرورى ترین مسائل تبلیغى را یادآور شده امیدواریم تا با طرح آنهااز سوى مبلغان بتوانیم ازاین فرصت بهره ورى بایسته اى در راستاى گسترش اهداف عاشورا داشته باشیم . 

الف - تشریح قیام امام حسین(ع)
قیام امام حسین[ ع] شدیدترین حرکت انقلابى در راه برگرداندن اسلام به جایگاه اصلى خویش است و تاثیر ژرفى در حرکتها و قیامهاى بعداز خود داشته و سرآغاز قیامهاى پرشور مصلحان و خیراندیشان بشمار مى آید. زیراامام حسین[ ع] در راستاى هدف خویش به آخرین وسیله موجود در شکل ویژه اى دست یازیده است .

فما راى السبط للدین الحنیف شفاالاادا دمه فى کربلا سفکاو ما سمعنا علیلا لا دواء لهالا بنفس مداویه اذا هلکا 2 
فرزند پیامبر براى دین حنیف جز ریختن خون خود در کربلا شفائى ندید.

و ما نشنیده ایم مریضى جز ریزش خون طبیب خود دوائى داشته باشد!

3 ازاینرو باز نمودن ابعاد مختلف عقیدتى اجتماعى فرهنگى سیاسى و تاریخى قیام امام حسین[ ع] ضرورى ترین موضوع تبلیغى عاشورا بشمار مى آید.

براین اساس بر مبلغان دینى است که با بررسى سیرامام حسین[ ع] از مدینه تا کربلا سخنان امام و یاران آن حضرت شرایط اجتماعى و سیاسى زمان وى حرکت تبلیغى اسراء کربلا موضعگیرى علماء متهتک و جاهلان متنسک در مقابل امام چگونگى تاثیر عاشورا درانقلابها و قیامهاى بعد از عاشورا بویژه مبارزات علویان در سالیان حکومت سیاه امویان و عباسیان نقش عاشورا در پایدارى و بقاء دین چگونگى تاثیرپذیرى انقلاب اسلامى ایران از عاشوراى حسینى و دهها موضوع دیگر دراین باره زاویه هاى تاریک قیام سیدالشهدا را روشن سازند.

ب - بررسى حکومت دراسلام :
تشکیل حکومت حق هماره دراندیشه امامان بوده و دراین راستا تلاشهاى پیگیرى داشتند. تاریخ اسلام و روایات نقل شده ازائمه بیانگر این مدعاست لکن تلاشهاى مزبور تنها به پایه گذارى اندیشه حکومت اسلامى انجامید و شیعیان را واداشت تا در جهت تحقق آن به کوششهاى گسترده اى دست یازند. حکومت اسلامى ایران از نتایج این نوع تلاشهاست .

از آنجائى که حکومت اسلامى به رهبرى فقیه سابقه قبلى ندارد مردم و جهانیان از حکومت دراسلام و ولایت فقیه بینش روشنى ندارند. بنابراین سزاواراست برادران روحانى موضوع حکومت دراسلام ولایت خدا ولایت پیامبر ولایت امامان ولایت فقیه و سیستم حکومتى اسلام را مورد بحث قرار دهند و آگاهى لازم را دراین مورد به جامعه بدهند. 4

ج- آموزش احکام :
مردم روحانیون را بخاطر آشنائى با مسائل اسلام مسئول آموزش احکام دینى مى دانند و در هر مسئله دینى به آنان مراجعه مى نمایند.ازاین رو برادران روحانى باید بخشى از وقت خویش را به آموش[ رساله علمیه] و بیان مسائل دینى صرف نمایند و مردم را به وظائف دینى خود آگاه نمایند.

د-اخلاق اسلامى : 
تربیت اخلاقى جامعه همواره از وظائف اصلى روحانیون بوده و هست . و با پیروزى انقلاب اسلامى و گسترش زمینه تبلیغ این وظیفه سنگین تر شده است .ازاینرو بر روحانیون لازم است با طرح مسائل اخلاقى و بررسى اخلاق فردى خانوادگى مدیریتى اجتماعى مصرفى و ... مردم را به اخلاق اسلامى رهنمون گردندوازاین راه انقلاب اسلامى را در راه پرورش انسان اسلامى یارى کنند و ساختن جامعه سالم و سر بلند را سرعت بخشند.

ه - تحریف زدائى : 
فراز ونشیبهاى سیاسى بعداز قیام امام حسین[ ع] عاشورا و مراسم برگزارى آن را گرفتار پاره اى از تحریفات ساخته و در مواردى واقعیتهاى تاریخى 5 را در پرده ابهام قرار داده واز نقش عاشورا در سرنوشت جامعه کاسته است .

ازاین رو بایسته است برادران مبلغ عاشورا و مراسم برپائى آن را بااستفاده از منابع تاریخى 5از فزونیهاى نادرست پاک سازند و کاستیهاى موجود را پر کنند. لکن از آنجائى که عاشورا رابطه تنگاتنگى بااحساسات دینى جامعه دارد باید دقت کافى مبذول شود تااحساسات پاک دینى مردم جریحه دار نشده و به سنتهاى صحیح ضربه وارد نیاید و ازافراط و تفریطها دورى شود. دراین مورد شیوه برخورد آیت الله مطهرى در کتاب پرارج[ تحریفات عاشورا] راهگشاى خوبى است . 

و - قرار دادن مردم در جریان کارهاى دولت : 
ناآگاهى مردم از کارنامه دولت راه تاثیرگذارى تبلیغات دشمن را باز مى کند و جامعه راازانقلاب و دولت اسلامى ناامید مى سازد و با جدا نمودن مردم از مسئولان دولت اسلامى انقلاب را در معرض نابودى قرار مى دهد.

ازاینرو ضرورى است برادران مبلغ بااستفاده از آمار وارقام صحیح فعالیتهاى دولت اسلامى را براى شنوندگان خویش بازگوئى کنند. و آنان را - با توجه به توان فکرى - در جریان کارهاى انجام شده قرار دهند وازاین راه دولت اسلامى را تقویت نمایند. دراین زمینه مى توان از کارنامه منتشر شده دولت (در هفته دولت )استفاده نمود.

ز- توجه به جنگ : 
سرنوشت انقلاب بستگىزیادى به آینده جنگ دارد و آینده جنگ را پشتیبانى مردم تعیین مى کند.

ازاینرو برادران مبلغ باید پافشارى لازم را جهت تشویق مردم براى شرکت در جنگ بنمایند و همواره بررسى تطبیقى آن با جنگهاى پیامبر[ ص] و على[ ع] و پایمردى شگفت آنان در راه برقرارى اسلام مردم را به مقاومت و صبر فرا خوانند آنان را به نقش کمکهاى مالى و نیروى انسانى خود واقف سازند. همچنین تاثیر پیروزى مسلمانان در جنگ را در سرنوشت مظلومان جهان به مردم معرفى نمایند.

ح -تلاش براى نابودى اعتیاد: 
.اعتیاد بلاى خانمان سوزى است که در شرایط کنونى شکل سیاسى بخود گرفته و نیروى جوان جامعه را به بى تفاوتى و زبونى مى کشاند.اگر حرکت اساسى براى کنترل و از بین بردن آن نشود بیم آن مى رود که جامعه از نیروى کار آمد و پر توان جوانان تهى گردد.

ازاین رو باید تلاشى گسترده براى نابودى این درداجتماعى نمود. دراین راستا آموزه هاى مذهبى کارآترین وسیله براى زدودن انحرافات اجتماعى است . بر روحانیون لازم است که درایام تبلیغى با پرورش حس مذهبى مردم را به مبارزه بااعتیاد فراخوانند و شگردهاى سیاسى قدرتهاى استعمارى را دراین مواردافشا کنند.

اینها و دهها موضوع دیگر از مسائلى است که باید درایام تبلیغى بدان پرداخت .امااز آنجائى که تاثیر تبلیغات وابستگى زیادى با رفتار و شیوه برخورد مبلغان دارد در پایان به بیان پاره اى از رفتارهاى لازم و پسندیده مى پردازیم تا راهگشائى براى تبلیغ درست و کارآ باشد.

1- پربار ساختن جلسات : 
سخنرانیها و منابر با تاثیراز شرایط انقلابى سالهاى 56 - 57 با سرعت به سوى شعارى بودن کشانده شده اند. و در موقعیت کنونى این موضوع جنبه وازدگى مجالس را گسترش داده است .این امر ویژگى آموزشى و تربیتى منابر را در معرض تهدید قرار داده و به کار آمدترین وسیله تبلیغى و آموزشى اسلام ضربه وارد کرده است .

بنابراین لازم است برادران مبلغ به سخنرانیها منابر و کلاسها عمق بایسته اى بدهند و در چهارچوب توان خویش سخنان خود را مستند سازند واز پرداختن به موضوعاتى که در حوزه تخصص و آگاهى آنان نیست بشدت بپرهیزند.

2- تقویت وحدت جامعه :
طرح مسائل اختلاف انگیز ثمره اى جز ضربه زدن به وحدت جامعه و درگیر کردن مردم به مسائل فرعى ندارد.

ازاینرو بایداز طرح آن پرهیز کرد و در جریانات سیاسى مناطق وارد نشد و سخنرانیها و منابر راازاینگونه مسائل دور ساخت و دور عمل مانع از گسترش آن شد و در عوض جامعه را به وحدت کلمه دعوت نمود. دراین مورد بایداز روش امام خمینى درس گرفت و هماره تاکیدات و پافشاریهاى ایشان را در حفظ وحدت کلمه در نظر داشت .

3- رعایت مسائل اخلاقى : 
سزاواراست برادران با رعایت مسائل اخلاقى در عمل به آموزش و تربیت مردم بپردازند. و به مواردى که در ذیل آورده مى شود توجه کافى مبذول دارند:

مراعات حال مردم و پرهیزاز بکار بردن نادرست و نامشروع ووسائل صوتى و بلندگوها تا موجب رنجش مردم نشوند.

حفظ احترام روحانیون وائمه جمعه و جماعات محل و برخورد برادرانه داشتن با مبلغان دیگرى که براى تبلیغ به آنجا آمده اند تا در عمل جامعه به وحدت کلمه فرا خوانده شود.

پرهیزاز مصاحبت باافراد مورداتهام بدسابقه و فرصت طلب و معاشرت با طبقات خوش نام و مستضعف جامعه .

حفظ عزت نفس و بلند نظرى و فراراز طرح مسائل مادى و توکل کامل داشتن بر خداوند.

وارد نشدن دراختلافات منطقه اى و محلى و داشتن برخورد پدرانه و اصلاح گرائى دراین موارد.

دورى گزیدن از رفتار واعمال خلاف شان روحانیت و منافى با مروت .

[حوزه]


پاورقیها: 
1. قال رسول الله[ ص] :ان لقتل الحسین فى قلوب المومنین حراره لا تبردابدا.
براى قتل حسین در دل مومنین سوزى است که هرگز آرام نمى گیرد.
3. رجوع شود به : قیام حسین[ ع] از شهیدى سخنان حسین بن على از مدینه تا شهادت از تجمى زندگانى حضرت زینب از بنت الشاطى عنصر امر بمعروف و نهى از منکر از مطهرى ادبیات انقلاب در شیعه از آدینه وند مقتل الحسین از مقرم تاریخ بررسى عاشورا از آیتى ثوره الحسین از محمد مهدى شمس الدین جلداول و درم .
- 2.از قصیده سید جعفر حلى بنقل از[ مقتل الحسین] عبدالرزاق موسوى مقرم .90.
4. رجوع شود به : بلغه الفقیه از نراقى ولایت فقیه ازامام خمینى حاکمیت دراسلام از موسوى خلخالى معالم الحکومه الاسلامیه از سبحانى ولایت فقیه از دانشجویان دانشگاه مشهد مقاله لزوم حکومت اسلامى در همین شماره .
5. مراجعه شود به : حیاة الامامام الحسین از باقر شریف قرشى مقتل الحسین[ ع] از مقرم بررسى تاریخ عاشورا از آیتى المجالس السنیه از سید محسن امین کشته شدگان از فرزندان ابوطالب (ترجمعه مقاتل الطالبیین ابوالفرج اصفهانى ) و...