اهداف سازمانهاى جاسوسى

نوع مقاله : مقاله پژوهشی


امروزه گسترش شبکه هاى جاسوسى جوامع بشرى را تحت فشار روزافزون قرار داده است و بى اعتمادترین وضع ممکن را برانسان حاکم ساخته است . تصمیم ها و طرح هاى سودمند براى بهبود زندگى انسان مورد هجوم و دستبرد شبکه هاى جاسوسى عنکبوتى قرار گرفته است لا با خنثى شدن طرحهاى آزادى بخش در جهان تحت ستم و با عقیم گشتن تلاشهاى پیگیر رهبران اندیشمند و دلسوز جهان سوم امید رهایى و آزادى از قلب بیشتر ساکنان دنیاى سوم رخت بر بسته است و آنان را در یک بى اعتمادى متقابل به سوگ نشانده است.

برنامه ریزیهاى مفید پیوسته توسط کانونهاى صید خبر به نفع دولتهاى حاکم و دست نشانده کشف و خنثى مى شوند و به مرحله بازدهى و بارورى نمى رسند.این مسئله یکى از مشکلات اساسى جهان سوم است و تا زمانى که دنیاى عقب نگهداشته شده نتوانداز شراین مهمانهاى ناخوانده و جاسوس نجات پیدا کند کمتر مى تواند به بازدهى نقشه هاى آزادى بخش خود مطمئن گردد.

کشف و شناخت منابع جاسوسى قدرتهاى بزرگ در دنیاى سوم وافشاى چهره هاى آنان از ضرورى ترین کارهاى مبارزین آزادى بخش دنیاى زیر سلطه شرق و غرب است .این شناخت در عین اینکه موجب مصونیت طرحهاى آزادى بخش مى شود از ضربات نظامى سیاسى اقتصادى اجتماعى و فرهنگى قدرتهاى مسلط مى کاهد و نیز کودتاهاى نظامى و حزبى را به حداقل ممکن مى رساند و جامعه رااز آشوبهاى اقتصادى واجتماعى حفظ مى نماید. همچنین فرهنگ وایدئولوژى جامعه را از هجوم فرهنگ تحقیرآمیز قدرتهاى بزرگ مصون مى دارد.

این نوع آگاهیها همانگونه که براى کشورهاى در حال انقلاب ضرورى است براى کشورهایى نظیر جمهورى اسلامى ایران لازم تر به نظر مى رسد.

دراین نوع کشورها که قدرتهاى استعمارى منافعشان مورد تهدید واقع شده است تلاش گسترده ترى در جهت نابودى انقلاب مى کنند واز فعالیتهاى جاسوسى و صید خبر به شکلى ظریف و دقیق سود مى جویند.

کشور جمهورى اسلامى ایران با طرح مجدداندیشه اسلامى براى نجات جامعه هاى تحت ستم گسترش حرکتهاى انقلابى در کشورهاى جهان سوم را موجب گشته است . و در مقابل دشمنى و توطئه هاى روزافزون هر دو قدرت جهانى را علیه خویش برانگیخته است .

اینان براى پیچیده تر کردن طرحهاى خیانت آمیز خود و غافلگیر نمودن جمهورى اسلامى ایران به اطلاعات گسترده اى در زمینه هاى نظامى و اقتصادى و سیاسى نیازمندند.از جمله : حدود پشتیبانى مردم از حکومت میزان دشمنى واختلافات داخلى زمینه یابى واستخدام افراد زمینه دار براى اهداف نامشروع خود و ...

آنان براى بدست آوردن اینگونه اطلاعات از هر راهى استفاده مى نمایندازاین جهت شناخت توطئه و شگردها عوامل و زمینه هاى مناسب و مراکز مورد نظر جاسوسان براى مسئولان و دست اندرکاران جامعه و دیگر علاقمندان حفظ و حراست انقلاب اسلامى لازم و ضرورى مى باشد تا با بکارگیرى سیاستهاى مناسب و منطقى راه نفوذ سازمانهاى جاسوسى را مسدود واز دستیابى آنان به اسرار و تصمیمهاى کشورى محروم نمایند.

از آنجا که شناخت اهداف فعالیتهاى جاسوسى و نوع اطلاعات مطلوب آنها کمک زیادى به آگاهیمان از شگردها و پوششهاى جاسوسى اینگونه سازمانها مى دهد دراین نوشتار نخست گوشه اى ازاخبار مطلوب واهداف مراکز مورد نظر سازمانهاى جاسوسى را بیان مى کنیم و آنگاه به بیان شیوه هاى صید خبر مى پردازیم تا آگاهانه تلاش آنها را بى ثمر نمائیم .

اهداف سازمانهاى جاسوسى
اهداف سازمانهاى مزبور رابطه تنگاتنگى با منافع قدرتهاى اقتصادى جهان دارد و در حفاظت و نگهبانى ازاین گونه منافع خلاصه مى شود.از اینرو بیان منافع قدرتهاى اقتصادى بعنوان مقدمه اى بر شناخت اهداف سازمانهاى جاسوسى ضرورى است .

 

منافع قدرتهاى اقتصادى 
از زمانى که کشورهاى قدرتمند به پیشرفتهاى صنعتى تکنولوژى مدرن دست یافتند از سطح تولید بالائى برخوردار شدند.این تولید فراگیر و پر رونق از دو سوى کشورهاى استعمارگر را زیر فشار قرار داد:

1از جهت تهیه مواد خام براى کارخانه غول پیکر خویش که بطور طبیعى با پیشرفت سریع تولید هماهنگى نداشت .ازاینرو تسخیر کشورهاى جهان سوم رابه همراه داشت .

2از جهت تهیه بازار فروش کالاهاى تولیدى زیرا بازارهاى داخلى قدرت جذب آن همه تولید را نمى توانست داشته باشد.

براى رهائى از بن بست موجود کشورهاى صنعتى ناگزیراز دست اندازى به کشورهاى جهان سوم بودند. هدف ازاین تجاوز استفاده سرسام آوراز منابع طبیعى و نیز بهره بردارى از بازار فروش پر مصرف تولیدات صنعتى خویش دراین گونه کشورها بود.

در این باره [ باتلر] ژنرال نیروى دریائى که دخالتهاى نظامى آمریکا را در کشورهاى آمریکاى لاتین رهبرى مى کرد سخن جالبى دارد

وى مى گوید: من کمک کرده ام تا منافع نفتى آمریکا در مکزیک و تامپیکو تضمین گردد. من کمک کرده ام تا کوبا هائیتى به صورت کشورهایى درآیند که در آنها کارمندان بانک[ ناشنال سیتى] بتوانند منافع تحصیل کنند. من کمک کرده ام تا نیکاراگوئه با بانک بین المللى برادران [بروان] قراردادى منعقد کند. من توجه جمهورى دومینیکن را جهت منافع آمریکائى ها در زمینه شکر جلب نموده ام . من کمک کرده ام تا شرکت میوه جات مناطق گرم بتوانند در هندوراس منافعى کسب نمایند .

با گذشت زمان و همراه با تجربه هاى جدید قدرتهاى استعمارگر راههاى کم خرج تر و پرسودترى براى کسب منافع خود یافتند. و دراین راه به سرمایه گذارى در کشورهاى زیر نفوذ روى آوردند که مزایاى 

زیرا را به همراه داشت :

1این نوع سرمایه گذاریها موجب رهایى قدرتهاى بزرگ از مخارج هنگفت نظامى بود.

2از هزینه هاى حمل و نقل مواد خام و بازگشت کالاهاى تولیدى به بازار مصرف مى کاست .

3 بازدهى سریع و کم خرج سرمایه ها و بهره ورى از نیروى کارارزان را در پى داشت .

4 سلاحهاى نظامى بجاى حفظ سرمایه گذاریها خارجى به صورت کالاهاى صادراتى در آمد.

این دگرگونى وسیع در جهان صنعتى پى آمد ننگین پیدایش دولتهاى دست نشانده را بدنبال داشت . زیرا نگاهبانى اینگونه سرمایه گذاریهااز آسیب دیگر حریفان نیازمند حکومتهاى وابسته و دست نشانده بود تا حراست ازاین منافع را بر عهده بگیرد.

2 دراین باره دراسناد لانه جاسوسى درباره شاه ایران چنین آمده است :

[شاه فعلااز عهده حفاظت منافع اصلى امنیتى ما درایران بر مى آید و تنها شخصیتى است که مى تواند راهبرایرانیان شورشگرا باشد. بدین طریق تا ظهور منبع قدرت موثر دیگرى که ماانتظار آن را طى تا سال آینده نداریم حمایت از شاه و برنامه هااصلاحى او منتهى به شرایط اساسى دنبال گیرى اهداف زیرین ما مى گردد].

و در ضمن اهدافى که در ذیل مى آورد درباره هدف 6 و 7 چنین مى گوید:

6[استمرار دسترسى غرب به منابع ایران بخصوص نفت با مواضع قابل قبول .

7استمرار دسترسى آمریکا به بازار در حال توسعه ایران] . 2

در جاى دیگراز همان سند در ضمن بیان اهداف و مقاصد سیاست خارجى آمریکا درایران اهداف پراهمیت زیر را یادآورى و خواستار تحقیق آنهاست :

... سهم قابل ملاحظه اى در بازار داخلى ایران را به نفع آمریکا بدست آورده واز نفوذ دفتر سفیره[ سفارت آمریکا] در صورت عدم دسترسى به مراکز بازرگانى آمریکایى براى استفاده از فرصتهاى تجارى استفاده نمائید.

[ . ... تشخیص این مسئله که چگونه مى توان همکاریهاى دو جانبه ایران و آمریکا را موثرتر نمود و اینکه چگونه مى توان بخش خصوصى ایالات متحده را بیشتر دراین مسئله وارد کرد]. 3

با توجه به این مسئله تلاش براى استقرار حکومتهاى دست نشانده بررسى راههاى ممکن در مسیر تحصیل این هدف با حفظ پاسدارى از حکومتهاى دست نشانده القاء محبوبیتهاى کاذب از طریق تزریق اندیشه اشتراک منافع قدرتهاى حاکم و محکوم اخراج رقیب هاى موجود از میدان غارت منابع در کشورهاى محکوم کوشش براى پیچیده کردن روابط استعمارگر شونده متلاشى کردن و بى ثمر نمودن سازمانهاى آزادیبخش از بین بردن نقش گروههاى آگاه یاافراد دلسوز و روشن بین کشورهاى مستقل در داخل یک محدوده زیر ستم ارزیابى راههاى گسترش سرمایه گذاریها و بازاریابیهاجایگزین کردن فرهنگهاى ذلت آفرین و بى خاصیت بجاى فرهنگهاى استقلال طلب و پرخاشگرهمه و همه زنجیره اى است در جهت حفظ منافع قدرتهاى سلطه گر.

ازاینرو تلاش گسترده کانونهاى جاسوسى در جهت انجام هدفهاى بالا خواهد بود که پوششها و شگردهایشان نیز به گونه اى دقیق هماهنگ با این اهداف شکل مى گیرد.

اینک براى آگاهى بیشتر شما این نوع از روشهاى مراکز جاسوسى را در هر بخش بطور مستقل موردارزیابى قرار مى دهیم :

الف ) استقرار حکومتهاى دست نشانده : 
کشورهاى پیشرفته براى رسیدن به هدفهاى استعمارى خود آگاهیهاى خاصى را لازم دارند که از طریق شبکه هاى جاسوسى به آن دست مى یابند.این اطلاعات به قرار زیراست :

1 شناسائى شخصیت ها قبیله ها گروهها و بررسى خط فکرى و گرایشهاى روحى آنها و نیز کشف ضعفهاى روحى و فکرى آنان .این گونه آگاهیها مى تواند زمینه ساز وابستگى بیشتر آنان باشد.اطلاع از تاریخ زندگى افراد روابط خانوادگى نوع تحصیلات و محل آن دوستان و آشنایان شخصى تحولات فکرى و روحى و همچنین آگاهى از تاریخ قبیله ها روابط درون قبیله اى اخلاق و روحیه رئیس قبیله مقداراثرپذیرى و نیز آشنایى با پیدایش گروهها روابط درونى و برونى آنان سیستم حاکم بر آن و روحیات افراد صاحب نفوذ گروهها مقدار گرایش به نظامهاى مسلط جهانى و...

2 بررسى موقعیت جغرافیایى کشورها سنجش کارائى آن در روابط بین المللى نقش آن در زنجیره کشورهاى زیر سلطه بازیابى موقیعت آن در رقابتهاى بین المللى .

این نوع آگاهیها زمینه اى بر تاسیس پایگاه اقتصادى و سیاسى در جهان سوم است که منافع هر چه بیشتراستعمارگران را بهمراه دارد.

3 آگاهى از فرهنگى وایدئولوژى مردم نوع رابطه معمول بین آنان مقدار نفوذ مقامات مذهبى و ملى مسائل تحریک آفرین و روحیات افراد.

این گونه آگاهیها قدرتهاى مسلط را در شکل و نوع حکومت مناسب با هر منطقه راهنمائى مى کند و آنها را بر آن مى دارد که در برخوردهاشان از روشهایى استفاده کنند که موجب خشم و شورش عمومى نشود.

همچنین نفوذ خویش راازاین طریق به شکلى تنظیم مى کنند که هیچگاه بعنوان کارگردان پشت صحنه معرفى نشوند.

ب ) حفظ و نگهدارى حکومتهاى دست نشانده : 
ثبات سیاسى حکومتهاى وابسته مهمترین و حساسترین هدف قدرتهاى استعمارى جهان است . زیرا پابرجائى این نظامها به مفهوم دوام و حفظ منافع سرشارابرقدرتها مى باشد. واز زمان پیدایش[ استعمار جدید] منافع حکومتهاى دست نشانده بصورتى هماهنگ با منافع استعمارگران عمل مى کند.ازاینرو ادامه حیات چنین حکومتهائى براى قدرتهاى جهانى مهمترین مسئله رواست .

مهمترین مسئلى که دراین زمینه مورد توجه قدرتهاى شیطانى است چنین است :

1 بررسى و شناخت کمیت ثبات این نوع حکومتهاآگاهى از روابط درونى هیئت حاکمه چگونگى تقسیم قدرت آگاهى از گرایشهاى درونى گروه یا خانواده حاکمسنجش مقدار نفوذ حاکم در مردم و نیروهاى نظامى مطالعه چگونگى بسط نیروهاى امنیتى .

اطلاعات یاد شده قدرتهاى استعمارى را براى مقابله با حوادث پى بینى نشده آماده مى سازد که براى استمرار منافع خویش به هنگام لزوم به کودتاى نظامى وانتقال قدرت به مهره دیگرى دست یازند.

2 شناخت احزاب گروهها سازمانها و دیگر تشکیلات جمعى بررسى جهت گیریها و تمایلات آنان در مسائل جهانى و تقسیمهاى بلوکى اطلاع از عقائد دینى و مقدار تاثیر پذیرى مردم از رهبران و مراکز مذهبى و تحقیق در میزان کارایى معتقدات دینى جامعه تحقیق در تاریخ جامعه و انقلابها و حماسه هاى ملى آنان پى بردن به نوع مشکلات زندگى مردم و فشار جمعیت و چگونگى تقسیم ثروت و ...

دانستنیهاى یاد شده عامل موثرى در پیش بینى و جلوگیرى ازایجاد حرکتهاى انقلابى جنگهاى چریکى و علل احتمالى شورش مردمى است و ابرقدرتها قبل از پیدایش چنین حرکتهایى امکان مى یابند تا آن را در نطفه خفه سازند.

در جریان انقلاب اسلامى ایران تحلیل گران امپریالیستى و نیز هیئت حاکمه دولت آمریکا سازمان[ سیا] مستقر در سفارت آمریکا در تهران را مقصراصلى دانسته اند و ناتوانى آنان در رساندن اطلاعات مفید انتقاد کرده اند.

[پیر سالینجر] رئیس خبرگزارى[ اى . بى . سى]. تلویزیون آمریکا در پاریس و سخنگوى کاخ سفید در زمان کندى که ماجراى گروگانگیرى در ایران را پى گیرى مى نمود. وى در کتاب خود مى نویسد:

[وزارت امور خارجه آمریکا که در راس
 

آن سایروس ونس قرار داشت سرانجام و بر غم اشتباهات سرویس هاى خفیه و تاخیر که درارسال گزارشهاى سفارت آمریکا در تهران وجود داشت به این نتیجه مى رسد که رژیم شاه محکوم به سقوط بوده وایالات متحده آمریکا بایستى بفوریت تماسهاى لازم را با مخالفین رژیم مزبور برقرار کند]. 4

ب 3 کاوش در مقدار تاثیرپذیرى حکومت از قدرتهاى رقیب برسى راههاى جلوگیرى حریفان درصحنه سیاسى کشور برآورد توانهاى موجود حکومت در جهت مبارزه علیه قدرتهاى رقیب .

این اطلاعات کمک شایانى به استعمارگران در حراست از وابستگان خودازافتادن به دام رقیب مى کند و نیز آنان را در جهت حفظ یا تبدیل آن به حکومت مناسب تر یارى مى رساند. بر خورد دولت استعمارگر شوروى با داودخان رئیس جمهورى دست نشانده افغانستان با فاصله زمانى کوتاهى از دیداراواز عربستان سعودى شاهد گویایى دراین مورداست .

4 شناسائى شخصیت هاى درگیر و مخالف با حکومت دست نشانده تحقیق درراههاى ناموفق ساختن این نوع رهبران رزرو کردن قهرمانان ساختگىبراى علم کردن در مقابل رهبران واقعى تحقیق روى گروهها وافراد مناسب جانشینى و پرورش آنان راههاى مبارزه با گروهها و جمعیتها ومطالعه در چگونگى متلاشى ساختن آنها.

بدست آوردن آگاهیهاى بالا به قدرتهاى شیطانى امکان مى دهد تا در جهت نابودى و یا تحریف سازمانهاى آزادى بخش کوشش نمایند و با دگرگون سازى فرهنگ پرخاشگرانه سازمانهاى انقلابى به روحیه سازش و محافظه کارى منافع بیشترى به چنگ آورند.

[پیرسالینجر] درباره عرفات مى نویسد

:على رغم اظهارات خصمانه و تند و تیزى که گاهگاهى ازاو صادر مى شد همه مى دانند که عرفات دائما در تلاش و جستجوى وسیله اى بوده است که نظر مساعد و موافق آمریکا را در جهت خواستخ خودش جلب نماید. 2

در صفحه دیگر مى گوید:

[ او سالها بود که براى برقرارى ارتباط و تماس مستقیمى باایالات متحده آمریکا منتظر فرصت بود]. 6

دراین باره باید دانست که تمام بدبختیهاى مردم ستمدیده فلسطین نتیجه زد و بندهاى سیاسى آمریکا و شوروى وانگلیس است . واسرائیل نماینده کمپانیهاى غربى در منطقه خاورمیانه و نیز مناسب ترین آتوى سیاسى در دست شوروى براى جذب کشورهاى عربى به بلوک شرق مى باشد. همچنین غلطیدن کادر رهبرى این سازمان به دامن غرب بدترین انحراف دراهداف این سازمان است .

آگاهیهاى یاد شده علاوه بر منافع فوق کمک زیادى به ابرقدرتها درجایگزین کردن افراد علاقمند یا سازشکار بجاى مخالفان سرسخت که منافع آنها را در معرض تهدید قرار مى دهد مى کند و آنان رااز پى آمد منفى که در صورت روى کار آمدن دولتهاى سازش ناپذیر در مناطق زیر نفوذ بوجود مى آید نجات مى دهد.

تاریخ انقلاب قربانى شده کنگو[ زئیر] که توسط[ پاتریس لومومبا] پایه گذارى شد توسط[ موسى چومبه] به مسلخ برده شددلیل روشنى براین گونه فعالیتهاى سازمانهاى جاسوسى است .

مطالعه سرنوشت سازمانهاى آزادى بخش در آفریقا آمریکاى لاتین آسیا و قسمتهایى ازاروپا ما را در شناختن اینگونه تلاشهاى جاسوسى قدرتهاى بزرگ یارى مى نماید وافق فکرى ما را نسبت به نوع برخوردهاى آنان با سازمانهاى آزادى بخش روشن تر مى نماید.

ج ) القاء محبوبیت هاى کاذب :
ایجاد محبوبیت هاى کاذب راههاى گوناگونى دارد از جمله : با گسترش اندیشه اشتراک منافع طرفین جات بخش نشان دادن این حکومتها در کشور خودشان وجود دشمن مشترکتبلیغات تو خالى حقوق انسانىاصالت بخشیدن به علم .اینها همه شیوه هایى است که استعمارگرانه براى توسعه نفوذ معنوى و موجه جلوه دادن دخالتها و نیز براى بیمه کردن منافع خوداز آن بهره مى گیرند.

جمع آورى این آگاهیها توسط شبکه هاى جاسوسى به شرح زیراست :

1 راههاى برقرارى روابط فرهنگى از قبیل : تشکیل مدارس زبانکده ها کنفرانس ها همکاریهاى دانشگاهى اعزام دانشجو مبادله استاد همکاریهاى مطبوعاتى تبادل اخبار واطلاعات ترجمه مقاله ها و کتاب هاى مختلف آوردن مستشاران فرهنگى و علمى .

بدین سان ابرقدرتهاافراد تحصیل کرده و متخصص را به خود جذب نموده وازاین طریق با هجوم به اعتقادات دینى و فرهنگ ملى مردم زمینه وابستگى بیشتراجتماعى و فرهنگى آنان را فراهم مى آورند.

این نوع همکاریهاى درس سالهاى نفوذاستعمارى انگلیس در کشورهاى اسلامى گسترش یافت و خسارتهاى جبران ناپذیرى را بر فرهنگ مسلمانان به همراه داشت .

2 یافتن راههاى مناسب براى توسعه همکاریهاى دو جانبه ورزشى جهانگردى و مانند آن و نیز گسترش مهاجرتها و بوجود آوردن روابط خانوادگى از طریق ازدواجهاى طرفینى .

با گسترش هر چه بیشتراین همکاریها استعمارگران امکان مى یابند مهاجران کشور خود را بعنوان پیام آوران فرهنگ خود به کشورهاى جهان سوم صادر کنند و عادى شدن ازدواج و آمیزش با بیگانگان این احساس را در مردم بوجود مى آورد که منافع کشور حاکم همان منافع کشور محکوم است .

3 قدرتهاى استعمارى جهان سوم در مقابل حضورشان مى توانند یکى از راههاى دخالت آشکار یا مخفى را برگزیند تا ضمن تزریق اندیشه و فرهنگ خود از بروز بحرانها و زیانهاى احتمالى جلوگیرى کنند.

د ) اخراج رقیبهاى موجود: 
این قسمت کثیف ترین و زشت ترین فعالیتهاى قدرتهاى شیطانى و شبکه هاى جاسوسى آنان را تشکیل مى دهد جاسوسان مزبور دراین راه از هیچ کارى فروگذار نمى کنند.این شبکه ها در جستجوى اطلاعات زیر هستند:

کشف روابط خصوصى و رسمى هیئت هاى حاکم در کشورهئا مستعمره با دیگر رقیبان استعمارگرآگاهى از دگرگونیهاى درون سفارتخانه حریف پیگیرى رفت و آمدهاى هیئت هاى تجارى و غیر تجارى رقیب اطلاع از ویژگیهاى دیپلماتهاى رقیب جهت بررسى امکان خرید آنها.

دراین قسمت به نقل عبارتى از[ فیلیپ اگى] اکتفا کرده و یادآور مى شویم که این نوع برخوردها از طرف مقابل نیز بکار گرفته مى شود. [فیلیپ اگى] چنین مى گوید:

استخدام مامورین شوروى و اقمار آن بعنوان عمالى براى جاسوسى فقط از طریق شناخت آنان امکان پذیراست . دراین کر [ مامور نزدیکى] حساسترین و موثرترین وسیله ایستگاه براى بدست آوردن اطلاعات و مدارک در مورد مامورین هدف 7است .

مامورین نزدیکى اشخاصى هستند که مى توانند به دلائل گوناگون آشنایى شخصى با مامورین شوروى واقمار آن ایجاد کنند واز طریق آنان سیا مى توانداین افسران را زیر نظارت دقیق قرار دهد.این مامورین نزدیکى مى توانند مکالمات را با دقت واستادى به موضوعاتى بکشانند که نقاظ ضعف عقیدتى نقاظ ضعف شخصى مسائل و مشکلات شخصى و موارد علاقه نرت افسران آشکار گردد

ه ) پیچیده کردن روابط:
پیچیده کردن روابط موجب ادامه حاکمیت استعمارگران براستعمار شوندگان است .ازاینرو آنان کوشش زیادى براى پیدا کردن راههاى این پیچیدگى مى نمایند. سازمانهاى جاسوسى از طریق اطلاعات زیر به استعمارگران دراین کار یارى مى رسانند: 

بدست آوردن روش مخفى کارى راه قرار گرفتن در پشت صحنه هاى سیاسى واقتصادى کشورها یافتن زمینه هاى مناسب جهت استقرار تکنولوژى همراه با پائین نگه داشتن آموزشهاى تخصصى جستجو براى یافتن راههاى جدید در وابستگیهاى علمى اقتصادى نظامى و معیشتى ترویج و عادت دادن مردم به زندگى مصرفى و کالاهاى وارداتى کشورهاى صنعتى . 7

با حاکم شدن این نوع پیچیدگى ارتباطى از طرف دولتهاى استعمارگر در کشورهاى جهان سوم کنترل حرکتهاى انقلابى امکان بیشترى مى یابد. زیرااین پیچیدگى افزون به گمراهساختن مردم از شناخت دشمن بیگانه اراده آنان را نیزاسیرابرقدرتها مى سازد و آنان را نیزاسیر ابرقدرتها مى سازد و آنان را در پیاده کردن ایده ها و طرحهاى سازنده ناتوان مى سازد.

و ) محاصره همه جانبه کشورهاى مستقل :
پیدایش اندیشه استقلال طلبى به مثابه سنگى است بر شیشه عمراستعمارگران و همانند طوفان سهمگینى است بر بنیاد یغماگران و خط بطلانى است بر دفتر حیات و تاریخ ننگین چندین صدساله ابرقدرتها و آتشى است که خرمن هستى سلطه جویان را نابود مى سازد.

ازاینرو قدرتهاى بزرگ براى حفظ وادامه سلطه خویش سخت ترین واکنش را در مقابل اندیشه استقلال طلبى از خود نشان مى دهند. دراین هنگام سازمانهاى جاسوسى وظیفه دارند هرگونه اطلاعى از چندى و چونى (کم کیف ) پیدایش و رشداین اندیشه ژرفائى حرکت و میزان تاثیر آن در جامعه چگونگى مبارزه در منگنه قرار دادن آن را در یک کشور خاص بدست آورده و راههاى عملى فرو نشاندن و خاموش کردن این شعله فروزان را مورد کاوش قرار دهند. )

بخشى از شیوه هاى جاسوسى در راه براندازى شامل موارد زیراست :

1 شناسائى احزاب و سازمانهایى که توان مقابله بااین اندیشه را دارند.

2 شناسائى زمینه هاى اجتماعى واقتصادى در جهت شکست کشور مستقل .

3 شناسائى راههاى به کارگیرى فشارهاى مناسب جهت وابستگى کشور مستقل به یکى از دو بلوک .

4 یافتن روشهاى مناسب دراستفاده از ترورهاى شخصى و یا بى اعتبار ساختن شخصیت مغزهاى متفکر خواهان استقلال .

تلاشهاى خونبار مردم کوبا ویتنام و کشورهاى آمریکاى لاتین براى رسیدن به استقلال سیاسى و فرجام شومى که گویاى وابستگى واسارت آنان به یکى از قدرتهاى جهانى است بیانگراین واقعیت تلخ مى باشد.

ز ) گسترش سرمایه گذاریها و بازاریابى ها:
هدف اصلى ازاستعمار ملتهاى ضعیف استفاده از منابع سرشار زیرزمینى و نیزایجاد بازار فروش کالاهاى تولیدى کشورهاى پیشرفته است .

ازاینرو مهمترین کار شبکه هاى جاسوسى یافتن روشهاى مناسب سرمایه گذاریها و توسعه بازار فروش کالاهاى صنعتى است .

و به این لحاظ سازمانهاى جاسوسى براى بدست آوردن روشهاى مناسب جهت گسترش سرمایه گزاریها به کارهاى ذیل دست مى یازند:

شرکت در تحقیقات و پژوهشهاى علمى وارد شدن در مشورتهاى نظامى تجارى فرهنگى بانکى و پولى مکارى در کارى اکتشافى و جغرافیائى فعالیت در کارهاى کشاورزى دامدارى و صنعت و ...

اینها نمونه اى از فعالیتهاى سازمانهاى جاسوسى امپریالیسم در شکلهاى سوسیالیستى و کاپیتالیستى آن است . با توجه به این اهداف در فرصتى دیگر شگردهاى عملى دیگراین سازمانها را ترسیم خواهیم کرد باشد که با آگاهى ازاین شیوه ها و تلاشهاى آنان را نقش بر آب سازیم .

اگر روحانیون از آن زى که مشایخ ما درطول تاریخ داشته اند و ائمه هدى سلام الله علیهم داشته اندمااگر خارج شویم خوف این است که یک شکستى به روحانیت بخورد شکست به اسلام است .اسلام باستثناء روحانیت محال است که به حرکت خودش ادامه بدهد. 
1363/05/08


پاورقى ها 
1. مسائل آمریکاى لاتین دفتراول ترجمه فکرى رشاد.22.
2و3. سند شماره یک افشاگرى شماره 22.
4. سند شماره دو همان افشاگرى .
5. گرو گانگیرى درایران ترجمعه دکتر جعفر ثقه الاسلامى .
6و7. همان .96و97.
8. مراداز مامورین هدف ماموریتى هستند که یک سازمان جاسوسى
مى خواهداز بین مامورین رقیب صید کند.
9. خاطرات سیا فیلیپ اگى ترجمه ایرج خلیل وارسته .66 و 67.