انتخابات ، هشدارها ، معیارها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی


 

امام و رهنمودها
انتخابات هشدارها معیارها
رهنمودهاى رهبرانقلاب و بنیانگذار جمهورى اسلامى حضرت امام خمینى و حضرت آیه الله العظمى منتظرى در خلال هفته هاى گذشته معیارها و نکاتى ارزنده را در برداشته است که برگزارى سالم انتخابات و برخورد صحیح بااختلافات سلیقه ها بستگى به رعایت دقیق آنها دارد. طرح رهنمودهاى فوق از سویى در سالم کردن واسلامى کردن فضاى برخوردها در انتخابات واز سوى دیگر در درشد بینش و هوشیارى سیاسى مردم براى شناخت ضوابط و معیارها درانتخابات تاثیر فراوانى دارد. ّ

واز آنجا که روى سخن بسشتر به روحانیون وائمه معظم جمعه بوده است بویژه نقش مهم روحانیون در برگزارى سالم و درست انتخابات وارشاد و هدایت مردم مجله حوزه فرازهایى ازاین رهنمودها را دراینجا مى آورد:

انتخابات مجلس و هشدار به موقع امام
اشخاصى هستند که به جمهورى اسلامى هیچ اعتقاد ندارند. لیکن براى خاطر شکستن جمهورى اسلامى در تبلیغات انتخاباتى مى خواهند شرکت کنند نه از باب اینکه مى خواهند وکیل بشوند از باب اینکه مى خواهند شکست بدهند جمهورى اسلامى را.

اشخاصى هستند که به وسوسه اشخاص مومن را وادار مى کنند که بطور حاد دخالت بکنند دراین امور ممکن است که اگراشخاصى هوشمند تنبه ندهند و بیدار نشوند.این انتخابات موجب این بشود که دو دستگى هاى زیادى ایجاد بشود واین همان مساله مشروطه است .

1362/07/13
امروز دارند تهیه مى بینند مخالفین شما مخالفین جمهورى اسلامى که براى انتخابات ایجاد نفاق کنندواین یک خطرى است براى کشور ما. اینها بازور نمى توانند کارى انجام دهند نه آمریکا نه شوروى بافشار و زور به یک کشورى که همه با هم هستند نمى توانند آسیب برسانند لکن با توطئه و وادار کردن عمال خودشان در داخل مى توانندایجاد نفاق کنند و بهانه هم انتخابات .

1362/07/13
مردم درانتخابات موظفند موظف شرعى هستند که اختلافات کوبنده راازش دست بردارند واین یک امرى است که بین همه هست یعنى یک تکلیى متوجه به همه هست به من طلبه که اینجا نشسته ام و به شما علما و همه علما بلاد و همه قشرهاى ملت همه روشنفکران همه نویسندگان گویندگان به همه تکلیف شرعى است که نگذارید مساله مثل مساله مشروطیت بشود.

1362/07/13
باید مردم توجه کنندو خصوصا روحانیون روحانیون مبارز تهران مدرسین محترم قم روحانیون مشهد اصفهان همه جا توجه کنند که مساله مساله مشروطه نشود... عبرت بگیریداز آنجا اگر مثل او بشود آنهایى که مخالف بااسلام و جمهورى اسلامى هستند و بازیگر هستند آنها مى آیند قبضه مى کنند.

1362/07/13
آقایان تذکر بدهند بمردم به اینکه امروزایران اینهائى که در کار هستند اینهائیکه متکفل امور هستند چه مجلس و چه دولت و چه قوه قضائیه و همه اینها یک راه دارند مى روند.البته نادرترشان هست که شیطان است لکن به حسب نوع اموراینها دارند یک راه مى روند خطوط مختلفه در کار نیست این توطئه را که مى خواهند بااسم خطوط مختلفه یک دسته را طرفدار یک جبهه بکنندو یک دسته را طرفدار یک جبهه بکنند و در صورتى که خود آنها با هم اختلاف ندارند. مریدها به اختلاف بیفتند و کم کم در همه جا همان حرفهائى که در مشروطه بود که در یک شهر یک دسته اهل منبر مشروطه بودند و در خانه ها همین مسائل بود و در بازار همین مسائل بود یک وقت اینطور نشود که مردم را به جان هم بیاندازند.این براى طرفدارى از فلان شخصیت و آن براى طرفدارى از فلان شخصیت

1362/07/13
آقایان ائمه جمعه علاوه براینکه با هم سمینار دارند با سایر علماى بلاد تهران و قم درارتباط باشند که انتخابات خوب باشد واین مساله مهاله شخصى نیست بلکه براى اسلام وازامور مهمه است و امروزه عمده مسئولیها بعهده شمااست و کسى نباید کنار برود و شانه خالى کند. با دولت همکارى و همراهى کنید واستاندارها و مسئولین را تقویت نمائید. منافقین هر چه مى خواهند بگویند.

1362/08/05
مساله ( انتخابات )این نشود که یک دسته براى خاطراینکه یک کاندیدایى دارند دیگران را بگوبند اگر همه براى خدا هست با هم تفاهم کنید البته تبلیغ مانعى ندارد لکن مثل مشروطه نشود.

1362/07/13
شما همه مى خواهید که اسلام دراین مملکت تحقق پیدا کند همه مى خواهید که این جمهورى اسلامى ادامه پیدا بکند ادامه این (جمهورى ) به این است که شما در مواردى که مى بینید که دارند شیاطین نقشه مى کشند و توطئه مى کنند تا شما را بجان هم بیاندازند بنشینید با هم و تفاهم کنید و آنها را مایوس کنید.

1364/07/13
درانتخابات توجه کنند مردم و توجه بدهید باید منتخبین شما اشخاصى باشند که توجه به اسلام داشته باشند. متعهد به اسلام باشند. بازیگر نباشند به شرق و غرب توجه نداشته باشند باید تکلیف کرد به مردم که وقتى انتخابات پیش آمد بطور شایسته روحانیون عمل کنند وعاظ عمل کنند و مردم هم به تبع آنها عمل کنند تا یک مجلسى داشته باشیم که دیگر درش هیچ اشخاصى که مخالف با وجهه جمهوریت هستند نداشته باشیم .

1362/07/13
انتخابات یک محکى است هم براى خودتان که ببینید آیا میخواهید انتخابات اصلح بکنید براى خودتان یا براى اسلام اگر براى خودتان باشد شیطانى است وامااگرانتخاب اصلح براى مسلمانان است کى واز کجاست مطرح نیست از هر گروهى باشد حزب باشد یا غیر حزب نه حزب اسباب این مى شود که غیر آن فاسد و نه صد درصد حزبى بودند باعث صلاح آنهااست وانتخابات اصلح براى مسلمین یعنى انتخاب فردى که تعهد هب اسلام و حیثیت آن داشته باشد و همه چیز را بفهمد چون در مجلس اسلام تنها کافى نیست بلکه باید مسلمانى باشد که احتیاجات مملکت را بشناسد و سیاست را بفهمد و مطلع به مصالح و مفاسد کشور باشد و ممکن است بشما و گروه شما هم مربوط نباشد که اگراصلح راانتخاب کردید کارى اسلامى مى کنید.

1362/08/05

انتخابات مردم و چگونگى تبلیغات
سخنان حجه الاسلام والمسلمین هاشمى رفسنجانى
مردم وانتخابات
مردم بدرستى در طول چهار سال که از عمراین مجلس مى گذرد به نقش واهمیت آن پى برده اند. من اعلام مى کنم هر کس که به سرنوشت کشور وانقلاب علاقمنداست باید در مورد انتخابات بهیچوجه بى تفاوت نباشد و همه و همه باید وارد میدان شوند.

انتخابات جزوافتخارات انقلاب ماست که ما پس از پیروزى انقلاب آن را شروع کردیم وادامه دادیم .البته ما در مورد حرفهائى که مغرضان مى زنند کارى نداریم همین شماها که در مراحل مختلف درانتخابات شرکت کرده اید و حتى ارقام شرکت کنندگان نیز تناوب هم داشت مى دانید که ما به هیچکس نگفته واز کسى هم نخواسته ایم که به کى راى بدهد با راى ندهد. هر کس مایل است شرکت میکند و ماى نبود شرکت نمى کند. امااز نظر وظیفه وظیفه است که همه درانتخابات شرکت کنند. در مورد کاندیداها هیچگونه محدویتى جز آنچه که قانون تعیین و مشخص کرده وجود ندارد واین قانون را شما با رفراندم تان تصویب کردید و تکلیف همه را قانون معین کرده است .

خطبه دوم نماز جمعه 1362/09/11

معیارها درانتخابات
مردم بدانند مجلس به همه گونه افراداز همه نوع تخصص ها با توه به تقوى صلاحیت عدم سوء سابقه واعتبار نیاز دارد.انشاءالله بتوانیم مجلس آینده را نیرومندتر جامع تر و متحرک تراز مجلس دوره اول بوجود آوریم.

خطبه دوم نماز جمعه 1362/09/11
چگونگى تبلیغات درانتخابات
از نظر تبلیغات انتخابات بایداسلامى وانسانى باشد. کسانى که بخواهند با بعد منفى و یا بدنام کردن رقیب شان تبلیغ کنند این گناهى است نابخشودنى و غیر قابل قبول .اگر متوجه شدید که بعضى ها چنین کارى دارند مى کنند بدانید که او گناهکاراست . حالااگر مى خواهید به گناهکار راى ندهید این بستگى به خودتان دارد لکن من معتقدم که شیوه انتخابت و تبلیغات دراین امر بایداسلامى و مثبت باشد. کاندیداها باید فقط خودشان را معرفى کنند. دستگاههاى تبلیغاتى که مال مردم است باید عادلانه رفتار نمایند. رادیو و مطبوعات باید در حدى باشد که عدالت مراعات شود و قانون مطبوعات همرعایت و مد نظر باشد

خطبه دوم نماز جمعه 1362/