سخنان امام خطاب به شوارى عالى تبلیغات

نوع مقاله : مقاله پژوهشی


 

سخنان امام

در آستانه محرم 1404 قمرى
ما در آستانه یک ماهى واقع شده ایم که آن ماه به ما تعلیم مى دهد که باید همان نحوى که مولاى ما حسین بن على - سلام الله علیه - فداکارى کرد و همه چیز خودش را در راه اسلام فدا کرد و شما هم که شیعیان او هستید محبان او هستید بایداقتداء به او بکنید و هر چه دارید بدهید و ما هیچ نداریم هر چه داریم از خداى تبارک و تعالى است و چیزى نداریم که در راه او بدهیم آنى که ازاوست در راه او مى دهیم همه ازاو هستیم جوانان ماازاوست اموال ماازاوست همه چیزهاازاوست و ما در راه چیزها را فدا مى کنیم واز خوداوست که در راه او فدا مى شود.

مسئله کربلا که خودش در راس مسائل سیاسى هست باید زنده بماند به همان فرمى که بود منتهاالفاظ تغییر مى کند.

مصیبت ها همان است . مصیبتها تغییرى ندارد. باید آن بعد سیاسى کربلا را براى مردم بیان کرد سیدالشهداا بر حسب روایت ما و به حسب عقاید مااز آن وقتى که از مدینه حرکت کرد مى دانست که چه دارد مى کند. مى دانست شهید مى شود قبل از تولداواطلاع داده بودند.

به حسب روایات ما وقتى که آمد مکه واز مکه در آن حال بیرون رفت یک حرکت سیاسى بزرگى بود که در یک وقتى که همه مردم دارند به مکه مى روند ایشان از مکه خارج بشود.این یک حرکت سیاسى بود اسلامى و سیاسى واین حرکت اسلامى سیاسى بود که بنى امید رااز بین برد واگراین حرکت نبود اسلام پایمال شده بود.

آن روز که افرادادراک مى کنند که احتمال هم بدهند که اسلام در خطر است آن روز همان کارى که امام حسین کرد باید بکنند.

سخنرانى امام امت

در دیدار با شوراى عالى تبلیغات
در زمینه مسائل حوزه و روحانیون در تاریخ 06/02/1362
بسم الله الرحمن الرحیم
آمار و مطالبى که فرمودیدامید بخش است . در قدیم حوزه ها محصور شده بود در چهار دیوارى که کسى نمیتوانست از آن بیرون بیاید. تبلیغات سوء بصورتى بود که اگر طلبه اى میخواست حرفش را بزند و در فکر تشکیلات باشد مورد طعن قرار میگرفت . همیشه صحبت[ نظم در بى نظمى است] مورد تائید بود. همه باید متاسف باشیم که این انقلاب دیر پیروز شد.اگر این انقلاب سى سال پیش پیروز مى شد وضع حوزه ها غیرازاین بودالبته روحانیت خوب عمل کرد و فقه اسلام را که فقه جعفرى است با مجاهدتهاى زیاد زنده نگاه داشت ولى بالاخره محصور شده بودند در همان جهت فقهى . ولى همان را خوب عمل کردند. اشکال 

بمااین بود که بغیراز مسائل عبادى فقه هیچکارى نمیکردیم . حوزه ها در زمینه هاى دیگر حرکتى نداشتند. تازه علماى بزرگ هم منبر نمى رفتند و تبلیغى که اساس کاراست انجام نمى دادند. وضع فلسفه هم بصورت امروز نبود آقاى شاه آبادى رحمت الله علیه مى گفت : مرحوم آقا میرزا على اکبر یزدى که یکى از فلاسفه بزرگ و مردى عالم و صادق و پرهیزکار بود وقتى فوت کرد شخصى براى تعریف ازاو در منبر گفت : خودم دیدم که او قرآن مى خواند. وضع حوزه هااینگونه بود. علوم ریاضى یا سایر علوم یا نبود یا کم بود.اصولا کسى به این فکر نبود که چه چیزهائى باشد و چه چیزهائى نباشد! حرکت در حوزه ها نبود. حوزه کسى را بعنوان مبلغ اعزام نمیکرد.الته افراد خودشان براى تبلیغ میرفتند ولى حوزه کسى را نمیفرستاد.اعزام بخارج که در ذهنها نبود و هیچ کس هم فکر نمى کرد که امکان دارد کسى را بخارج فرستاد! ولى بحمدالله امروز در حوزه هااین مسائل حل شده است . من باز عرض مى کنم که فقه را نباید فراموش کرد. فقه بهمان صورتى که بوده است باید باشد. فقه جواهرى باید تقویت شود. باید حوزه ها وقت وافرشان را صرف فقه واصول و فلسفه و مباحثه کنند زیرا فقه در راس دروس است . ولى مسائل دیگر هم مهم است که باید به آنها عمل شود. وضع تبلیغات باید متناسب با نیازها و وضع حوزه ها باشد. باید آقایان توجه داشته باشند همیشه دنبال مسائل واقعى بروند. کتابهائى را که میخواهید منتشر کنید حتما بدهید عده اى از فضلا بخوانند و نظر دهند و خودتان دقیقا بررسى کنید.اعزام مبلغ ازامور بسیار لازم است که باید با دقت عمل شود. ما که مى گوئیم میخواهیم انقلابمان را صادر کنیم نمى خواهیم با شمشیر باشد. بلکه مى خواهیم با تبلیغ باشد. ما میخواهیم تبلیغات گسترده اى را که کمونیستها و دیگران بر ضد اسلام میکنند با تبلیغات صحیح خنثى کنیم و بگوئیم که اسلام همه چیز دارد.اسلام مثل مسیحیت کنونى نیست .ازاول نقشه بود که اسلام را مثل مسیحیت که در کلیسا محبوس است در مدرسه ها محبوس کنند. متاسفانه خودمان به این نوع تفکر کمک کردیم . به زبان آوردن کلمه سیاست جرم بود! براى این که القا کرده بودند که سیاست مال منحرفین است .اصولا اساس اسلام از سیاست است . بوسیله پیغمبراسلام و پس از آن تا مدتها حکومت تشکیل داده مى شد و آنها تمام امور سیاسى را در دست میگرفتند لکن در زمان ما کلمه و لغت سیاست را نمى شد بکار برد. شما یادتان نیست در قدیم وضع خاصى بود. فلسفه و عرفان کفر مطلق بود و فضلااز اینکه زبان خارجى بدانند که بتوانند در خارج تلیغ کنند در حد کفر بود و واقعا فکرهاعقب افتاده بود.اگر ما همه زبانها را براى تبلیغ اسلام بدانیم عبادتى بزرگ است . ما با زبان اینجا که نمیتوانیم براى مردم آمریکا و سایر کشورها مسائل اسلام را بگوئیم امروزاسلام دراکثر کشورها مطرح است .امیدوارم که شما بتوانیداسلام را براى مردم جهان عرضه کنید.انشاءالله خداوند بشمااجر بدهد.البته تبلیغات باید براساس معنویات باشد معنویات اساس اسلام است . سعى کنید معنویات را زیاد کنید واز تشریفات تا آنجا که مقدوراست بکاهید. همه اش در فکر درست کردن سالن و ساختمان نباشید بلکه در فکر معنویات اسلام باشید. توجه داشته باشید کتابها و چیزهاى دیگرى که از قم منتشر میشود غیراز کتابهائى است که در سایر شهرها منتشر میشود. قم شهر علم واسلام است .اگر خطائى از قم منتشر شود در دنیا علم میشود.این موضوع هم باید مورد توجه باشد که از قم چیز خلافى منتشر نشود. خداوند به همه شما توفیق دهد.

 

والسلام علیکم و رحمت الله