سرمقاله

نوع مقاله : مقاله پژوهشی


                                   

تجلى ثانوى اسلام دراین قرن حادثه اى بزرگ بود که بار رسالت و مسئولیت آن بر دوش حوزه ها و عالمان دین است .

انجام این رسالت واداى این مسئولیت نیاز به درک و شناخت واقعیتها و آگاهى عمیق از قلمرو پهناور آن و دستیابى به سلاح مناسب زمان دارد واین جز با همکارى و تجمع همه فکرها و نیروها تحقق نمى پذیرد.

اگر همکارى و همفکرى گسترده اى در کار نباشد نه اسلام آنچنان که شایسته است شناخته مى شود و نه بدانگونه که در خوراست معرفى مى گردد.

این سنت دیرین حوزه هاى علمیه بوده است که بحث و گفتگو کنند بنویسند انتقاد کنند وانتقاد بپذیرند در نوشته هائى بنام (اسئله) و (اجوبه) مشکلات خود را طرح کنند و مسائل مورد نیاز را پاسخ گویند. درسهاى اجتهاد نمونه روشن آن است که با مبادله افکار و نزدیکى و انس و صمیمیت ویژه محیط علمى به رشد روزافزونى رسیده است و بیشترین عامل آن همین صمیمیت و یگانگى در بحث و گرمى قلمرو آن است که افکارمتضاد و درک و دریافتهاى متفاوت بر هم عرضه مى شود و مورد بحث و مذاکره قرار مى گیرد و به نتیجه اى مثبت و پخته مى رسد.
این شیوه از مترقى و علمى باید در زمینه هاى دیگراحتیاجات فکرى و فرهنگى حوزه و طلاب نیز بکار رود تا نیازهاى راستین و در رابطه با زمان طلاب برطرف شود.

یکى از جایگاههاى مناسب براى تحقیق اینگونه اهداف مجله صنفى و درون گروهى است . مجله اى که گشاده دل باشد و مجال تبادل افکار را بدهد و نیازهاى حوزه را در زمینه نظام آموزشى متون درسى دانشهاى لازم اجتماعى و دیگر مسائل منعکس کند و با یارى اندیشمندان و صاحبنظران روشنگر راه باشد.

از طرف دیگر افراد یک صنف که داراى هویتى صنفى هستند و در نبردى بزرگ همرزم و هم سنگرند باید به شیوه اى ازافکار عقاید نیروها امکانات افراد حوزه صنفى خود آگاهى داشته باشند و نیک بشناسند که به عنوان یک صنف و در برابر مسئولیت و رسالتى مشترک چه توانها وامکاناتى درافراد درون خود دارند.

مجله صنفى چون مجلس انس و محاوره است که فرد صنفى در دورترین نقطه با صنف و همنوع خود به گفتگو مى پردازداز آگاهى و تجربه او بهره مى برد و دانش و شناخت خود را دراختیاراو مى گذارد.
مجله صنفى افکار گوناگون یک صنف را عرضه مى کند و شیوه برخورد افکار را مى آموزد واین اصل اسلامى را تحقق مى بخشد که :
الذین یستمعون القول فبتبعون احسنه ...
سوره زمر آیه 18
آنانکه سخن را شنوند و نیکوترش را پیروى کنند...

واین دستور والاى امام على[ ع] را به کار مى بندد:

اضربوا بعض الراى ببعض تتولد منه الصواب افخضواالراى مخض السقاء
غررالحکم .71
آراء را کنار یکدیگر بنهید و با یکدیگر بسنجید که نظر درست از این بررسى کشف مى شود.

واضمم آراء الرجال و اختراقربها الى الصواب و ابعدها عن الارباب
مستدرک النهج .152 

- آراءاندیشمندان را با یکدیگر بسنج و نزدیکترین آن را به حق و دورترینش از شک و گمان را برگزین .

مجله صنفى ضرورتها را در قلمرواندیشه و عمل تبیین مى کند و بایستها را روشن مى سازد.اگرافراد یک صنف به ضرورتى آگاهى یابند و چیزى را ضرورى و مناسب روز بدانند به دنبال آن مى روند و در راه دستیابى به آن سراز پا نمى شناسند بویژه دراین صنف که فداکارى و طلب ویژگى اصلى آنان است براى نمونه شرکت در جبهه به عنوان یک ضرورت شناخته شد و در نتیجه با همه خطرات و فداشدنهائى که در پى داشت انجام یافت همچنین است دیگر ضرورتها اگر درست شناخته شود و ضرورت آن روشن گردد مورد عمل قرار مى گیرد.

مجله براى تبیین این ضرورتها توسط اساتید و صاحب نظران مى کوشد مجله صنفى زمینه رشد و شکوفائى استعدادهاست که در پرتو بررسى افمار و بر نهادن اندیشه ها و تبادل آراء پدید مى آید.

ازاینرو مجله بهترین زمینه نزدیکى وحدت و یگانگى و یکسان اندیشى است . بیشتر جدائى ها و بیگانگى ها دراثر دورى و نشناختن افکار دیگران است . آنگاه که آشنائى با حوزه ى اندیشه و تفکر حوزه وافراد صنف حاصل شد نزدیکى ودوستى جاى دورى و بیگانگى را مى گیرد. به همین دلیل مجله صنفى زمینه اعتماد متقابل را فراهم مى سازد و بر همه عوامل بیگانگى جدائى خط بطلان مى کشد.

اکنون با چنین انگیزه ها و با چنین اهداف مهمى مجله صنفى( حوزه) منتشر مى شود(1)

دراین سرآغاز به برخى از موارداساسنامه اشاره مى شود تا زمینه دقیق ترى نسبت به شناخت مجله به دست آید.

در بخشى ازاین اساسنامه آمده است :

1- مجله بیانگراندیشه ها وافکاراصیل در مسائل عقیدتى و فلسفى و سیاسى واجتماعى واقتصادى در چهارچوب اسلام فقاهتى و تشیع خونین خواهد بود.

2- تبیین و تشریح مسائل سیاسى جهان وارائه تحلیل هاى سیاسى و اقتصادى و نظامى ایران و بیان جریانات و حوادث روز براى بالا بردن سطح اندیشه سیاسى در حوزه .

موفقیت آن در گروه همکارى و همفکرى اساتید علماء و طلاب و دیگر اندیشمندان است .

3- جهت کسب مهارت هاى لازم درامور برنامه ریزى و سازماندهى و تبلیغ و تحقیق و کنترل واداره جامعه و کارائى هر چه بیشتر روحانیون آشنائى با دانشهاى لازم روز مدیریت آئین سخنورى و جز آنها ضرورتى حیاتى دارد. مجله براى بیان اینگونه مسائل کوشش خواهد کرد.

4- دگرگونى نظام ارزشها و تعالى اخلاق سهم به سزائى در رشد حوزه و موفقیت آنان خواهد داشت بدون شک پرورش و رشدارزشهاى انسانى در جامعه و ساخته شدن افراد مرهون اصول اعتقادى جامعه خواهد بود.از اینرو بیان مسائل اخلاقى حوزه نقش موثرى در تحقق اهداف فوق خواهد داشت که مجله خود را ملزم به تبیین آن مى داند.