موفقیت عملیات رزمندگان افغانى در جنگهاى تابستانى

نوع مقاله : مقاله پژوهشی


                                   

در حالى نیروهاى اشغالگر شوروى در خاک افغانستان چهارمین تابستان استقرار خود را میگذرانند که نه تنها نتوانستند در هیچ یک از روشهاى سلطه گرانه نظامى و سیاسى موفقیت قابل توجهى را به دست آورند بلکه بر اثر مقاومت رزمندگان مسلمان افغانستان متحمل تلفات جانى و خسارات مالى بسیارى شده اند.

بنا به گزارشات رسیده حملات دلیرانه مسلمانان افغانستان به قواى دولتى واشغالگر بدون وقفه در سراسر این کشور ادامه دارد. و چریکهاى مسلمان در چند روز اخیر ضمن حمله به فرودگاه موفق شدند چهار فرونداز هواپیماهاى متجاوزین را با آرپى جى هفت منهدم ساخته و طى عملیات متهورانه اى موفق شدند یک گردان از لشکر 61 ارتش متزلزل رژیم حاکم بر افغانستان را به اسارت خود درآوردند که در بین آنان 20 نفر از نظامیان شوروى دیده میشدند.

ارتش شوروى که از دیماه سال 1358 همزمان با روى کار آمدن رژیم دست نشانده ببرک کارمل با گسیل بیش از صد هزار نفر نظامى خاک افغانستان را به اشغال خود درآورد خیلى زود از کسب پیروزیهاى نظامى ناامید شد. زیرا رزمندگان افغانى اولا با پشتوانه اى الهى وایمانى سرشار جنگ مقدسى را ادامه مى دهند که انجام آن را یک وظیفه اسلامى و ملى میدانند و ثانیا به مناطق سوق الجیشى افغانستان کاملا آشنا هستند لذا این دو امتیاز عمده باعث شد تا ارتش سرخ شوروى با توجه به تجهیزات پیشرفته خود خیلى زوداز پاى درآید. واز سوى دیگرارتش رژیم حاکم برافغانستان بجاى آنکه با آمدن نظامیان شوروى از قدرت بیشترى برخوردار شود به میزان زیادى استعداد نظامى خود را از دست داد.

با طولانى تر شدن اشغال افغانستان توسط شوروى نیروهاى اشغالگر به مرور زمان تضعیف شد و در عوض مبارزین مسلمان افغانى با کسب غنیمتهاى جنگى و تجهیزات نظامى بیشتراز دشمن و نیز با تحصیل تجربیات ارزشمند نظامى توانستند بر شدت حملات خود بیافزایند. مهمترین نشانه این امر با مقایسه اى در نحوه اجراى تاکتیکهاى نظامى شوروى درافغانستان در طول چهارسال گذشته کاملا روشن میگردد.

ارتش سرخ شوروى در زمستان سال 58 واردافغانستان شد و خود را آماده ساخت تا با آغاز فصل بهار و گرم شدن هوا دراثر یک حمله سراسرى تمام جنبشهاى اسلامى را به موضع ضعف بکشاندامااین توطئه با هشیارى و آمادگى کامل مبارزین افغانى دفع شد و بالاخره با آغاز زمستان و سرد شدن هواارتش شوروى تحرک خود را تا حدود زیادى از دست داد به همین جهت در طول چهار سال گذشته ارتش شوروى دریافته است که فقط با گرم شدن هوا مى تواند به نقل وانتقالاتى دست بزند.

با توجه به طولانى شدن اشغال افغانستان از سوى نظامیان شوروى رهبران کاخ کرملین دریافتند که توان غلبه بر مسلمانان را ندارند لذا مى کوشنداز ترفندهاى سیاسى براى سازش بر سرافغانستان به انحاء مختلف استفاده کنند. در سال جارى به گرم شدن هوا رهبران شوروى امیدوار بودنداز یک سو در 

توطئه هاى سازشکارانه سیاسى کنفرانس ژنو را محکوم کرده واعلام داشته اند همچنان براى آزادسازى کشورشان و تشکیل حکومتى مستقل واسلامى به مبارزه خودادامه خواهند داد.

بهر تقدیر در حال حاضرارتش اشغالگر شوروى در خاک افغانستان در موقعیتى قرار گرفته است که فقط با بمبارانهاى مناطق مسکونى افغانستان میتواند حیثث نظامى خود را حفظ نماید واین در حالى ست که رهبران شوروى همواره امپریالیسم آمریکا را بدلیل سرکوب مردم محروم جهان مورد حمله قرار میدهند ولى توجهى به کشتار دسته جمعى زنان و کودکان و مردان مسلمان افغانى توسط هواپیماهاى ارتش خود ندارند و مسلماادامه اشغال افغانستان از سوى ارتش شوروى باعث آشکارتر شدن ماهیت سلطه گرى رهبران مسکو درافکار عمومى جهان خواهد شد .

امام و حوزه هاى علمیه
باید کوشش بشود دراین حوزه هاى علمیه چه حال و چه بعدها کوشش بشود که اینها را مهذب بکند در کنار علم فقه و فلسفه وامثال اینها حوزه هاى اخلاقى حوزه هاى تهذیب باشد و حوزه هاى سلوک الى الله تعالى .

تمام ادیانى که ساخته شده است از دانشمندان و علماء سرچشمه گرفته است . (مسائل اسلام مسائل سیاسى است و سیاستش غلبه دارد بر چیزهاى دیگرش .