نگاهى به مطبوعات

نوع مقاله : مقاله پژوهشی



آینه تفکرات فرهنگ نیازها روحیات :
همانطوریکه در شماره گذشته اشاره شد این بخش جهت آشنائى با سیر کلى مطبوعات جمهورى اسلامى بصورت موضوعى تنظیم گردیده و همراه با کر موضوعات مقالات بخضى از مطالب حائزاهمیت ذکر شده است .

هدف ازاین روش نکات زیر مى باشد:

ارائه تصویرى از مجموعه مجلات تا نمودى از فرهنگ و نیاز و روحیات جامعه باشد.

صرفه جوئى در وقت برادران دانش پژوه و علاقمندانى که طالب آگاهى از موضوعات مجلات مى باشند.

نکته قابل توجه اینکه یادابن مجلات و نقل قول از آنان به معناى تایید مجله یا نویسنده مقاله نمى باشد.

[حوزه]

( 142 )

عقاید 
[درسهائى از نهج البلاغه - مظاهر آفرینش] آیت الله منتظرى پاسداراسلام شماره 36 37 1363.

[درسهائى از نهج البلاغه - شناخت خدا] آیت الله منتظرى پاسدار اسلام شماره 38 39 سال 1363.

[درسهائى از نهج البلاغه - تجرد و خالقیت] آیات الله منتظرى پاسداراسلام شماره 40 سال 1363.

[مسئله تشبیه و تنزیه] نصرالله پورجوادى معارف شماره 2.

اخلاق
خودسازى استاد شجاعى سروش شماره 265 266 267 268 269 272 273 274 278 279 سال 1363.

[پند هفته] سروش 268 سال 1363.

[تامل دراخلاق باطنى] پیام انقلاب شماره 125 سال 1363.

[ اخلاقیات و وظایف یک پاسدار] پیام انقلاب شماره 126 سال 1363.

[چهل حدیث - در باب عصبیت و نخوت] اثر منتشر نشده از حضرت امام خمینى اعتصام شماره 35 سال 1363. دراین مقاله آمده است[ . ... یکى از عصبیتهاى جاهلیت ایستادگى در مطالب علمیه است و حمایت کردن از حرفى است که از خودش یا معلمش و یا شیخش صادر شده نه براى اظهار حق وابطال باطل . معلوم است این عصبیت از جهانى زشت تر و حیثیاتى نارواتراست از سایر عصبیتها: یکى از متعصب زیرا که اهل علم که باید مربى بنى نوع بشر باشد و شاخه و شجره نبوت و ولایت است و به وخامت امور مطلع و عواقب اخلاق فاسده را مى دانداگر خداى نخواسته خود عصبیت جاهلیت داشته باشد و متصف بصفات رذیله شیطانیه باشد حجت براو تمامتر و مورد مواخذه بیشتر واقع مى گردد... یکى دیگراز جهات وقاحت این خلق دراهل علم از ناحیه خود علم است زیرا که این عصبیت خیانت به علم و حق ناشناسى از آن است و کسى که حامل باراین امانت گردید و مخلع باین خلعت شد باید حفظ حرمت آن را بنماید و آن را صحیح و سالم به صاحبش تحویل دهد].

[ بزرگوارى و عظمت نفس] صحیفه شماره 22 چهارشنبه اول اسفند1363.

دراین مقاله آمده است .

آیت الله سید هبت الدین شهرستانى ره نقل فرمودند: روزى در بیرونى منزل آخوند در نجف در خدمت ایشان نشسته بودیم واین درایامى بود که نهضت مشروطیت درایران شروع شده بود و ما بین علماءافتراق افتاده بود. آن روز سیدى به منزل آخوند آمد و به ایشان عرض کرد من آمقلد آیت الله سیدکاظم یزدى هستم و مى خواهم با فلان شخص فلان معامله را بکنم و من مهر وامضاء واجازه سید کاظم یزدى را براى خریدار برده ام ولى چون خریدار مقلد شماست قبول نکرده و به من مى گوید:

[برو واجازه آقاى آخوند را بیاور]استاد ما آخوند حرف او را قطع کرد و فرمود :

برواز قول من به او بگو آخوند گفت :اگر تو واقعا مقلد من هستى باید مهر وامضاى آقاى سیدکاظم یزدى را روى سرت بگذارى و فورى اطاعت بکنى. (مرگى در نور 96-95).

فقه 
تحلیلى پیرامون تعزیرات دراسلام (3) ناصر مکارم شیرازى نور علم شماره 8 سال 1363.

در همین شماره

[خمس در کتاب و سنت] علمى احمدى میانجى .

[نمائى از مضاربه در فقه اسلامى] سید باقرخسروشاهى .

[ربااز نظراسلام] دکتر سید مهدى صانعى مشکوه شماره پنجم سال 1363.

[ احکام اولیه و ثانویه] پاسداراسلام شماره 39 سال 1363.

[وقف دراسلام] پیام انقلاب شماره 125 126 127 سال 1363.

علمى
[رساله اى دراثبات هیات جدید] تالیف ابوطالب بن حسن حسینى صفوى تصحیح حسین معصومى همدانى معارف شماره 2.

[ اقیانوسى در جیبوتى متولد مى شود] حمیده فرمانى سروش شماره 272 سال 1363.

در همین شماره

[ هر عضوى از بدن انسان آیتى از قدرت الهى و نعمتى از سفره بیکران نعمات اوست -مقاله اى بمناسبت روز دندانپزشکى]- على فروزفر.

دراین مقاله آمده است .

[ اکنون پس از قرن ها که از سفارشات و رهنمودهاى موکد پیامبر اکرم (ص ) وامامان و معصوم ( ع ) پیرامون ضرورت مسواک کردن واهمیت دادن به حفظ پاکیزگى و سلامت دهان و دندانها مى گذرد دانشمندان چنین اظهار نظر مى کنند که هر دندانى که فاسد شود صاحبش را یکقدم بسوى مرگ نزدیکتر مى سازد].

قرآن و حدیث

[ هدایت در قرآن] جوادى آملى پاسداراسلام شماره 36 37 38 39 40 سال 1363.

[قرآن و سنن الهى] محمدى گیلانى پاسداراسلام شماره 37 38 39 40 سال 1363.

[تفسیر سوره لقمان] آیت الله مشکینى پاسداراسلام شماره 38 39 40 سال 1363.

[جهاد در قرآن] طاهرى خرم آبادى پاسداراسلام شماره 38 39 40 سال 1363.

[ هفت اسم شیطان در حمد] پاسداراسلام شماره 38.

و در همین شماره

[ذوالقرنین] .

[معرفى اجمالى سوره ها- سوره دهر]- پیام انقلاب شماره 125 سال 1363.

[تفسیر سوره مرسلات] پیام انقلاب شماره 126.

[تفسیر سوره نباء] پیام انقلاب شماره 128.

[در آفتاب نهج البلاغه] علاءالدین حجازى مشکوه شماره پنجم . و در همین شماره[ پیام امام رضا[ ع] به یاران خود].

[تفسیر سوره ملک] شهید مرتضى مطهرى نور علم شماره 8.

[تفسیر قرآن - سوره مزمل] آیت الله موسوى اردبیلى اعتصام شماره 35 سال 1363.

تاریخ 
[حوادث شب ولادت پیامبراسلام] رسولى محلاتى پاسداراسلام شماره 36 سال 1363.

[درسهائى از تاریخ تحلیلى - بشارتهاى انبیاءالهى و دیگران درباره ظهور رسول خدا(ص]-( رسولى محلاتى پاسداراسلام شماره 37 سال 1363.

[پیوند رسول خدا با یثرب] رسولى محلاتى پاسداراسلام شماره 38 سال 1363.

[بازگشت به مکه و درگذشت مادر] رسولى محلاتى پاسداراسلام شماره 40 

سال 1363.

[مدفن فخرالمحققین] مرتضى الحسینى النجومى نورعلم شماره 8 سال 1363.

[منابع و ماخذ تاریخ مشهد و طوس] رمضانعلى شاکرى مشکوه شماره پنجم سال 1363.

[تدوین تاریخ انقلاب اسلامى چگونه تحقق مى یابد] سید حمید روحانى کیهان فرهنگى شماره 11.

دراین مصاحبه آمده است .

[متاسفانه بیشتر کتابهایى که در رابطه با نهضتهاى صدساله اخیر به رشته تحریر در آمده با تحریف و دورغ همراه است و بیشتر نویسندگان آن متعهد وامین نبوده اند البته نویسندگان توانا و متعهد نیز داریم که منصفانه و دوراز هرگونه غرض واعمال نظر شخصى قلم زده اند و تاریخ گذشته را مورد بررسى قرار داده اند لیکن بطور کلى باید گفت که تاریخ گذشته ما متاسفانه به دست دشمن نوشته شده و قلم در دست دشمن بوده است و شگفت آور آنکه در بیشتر کتابهایى که در یک قرن اخیر نوشته شده نویسندگان غیر متعهد مرموز و مغرض در یک موضوع با یکدیگراشتراک هدف داشته اند و آن وارونه نشان دادن نقش روحانیت و ناچیز شمردن نقش رهبرى و سازنده روحانیان و علماءاسلام است].

[قره العین آغازگر بى حجابى در تاریخ معاصرایران] سینا واحد سروش شماره 263 264 265 266 سال 1363.

دراین مقاله (264) آمده است .

[قره العین منبرى درانجمن نصب کرده بى پرده بر منبر صعود کرد و برقع از رخ برکشید و چهره تابنده را که مهر درخشنده بود با مردمان بنمود و گفت : هان اى اصحاب این روزگار ماازایام فترت شمرده مى شود امروز تکالیف شرعیه یکباره ساقط است واین صوم و صلوه و ثنا و صلوات کارى بیهوده است آنگاه که میرزا على محمد باب اقالیم سبعه را فرود گیرد واین ادیان مختلفه را یکى کند بتازه شریعتى خواهد آورد و قرآن خویش را در میان امت ودیعتى خواهد نهاد و هر تکلیفى را که از نو بیاورد بر خلق روى زمین واجب خواهد گشت پس امروز زحمت بیهوده بر خویشتن روا مدارید و زنان خویش را در مضاجعت طریق مشارکت بسپارید و دراموال یکدیگر شریک و سهیم باشید که دراین امور شما را عقابى و نکالى نخواهد بود].

سیاسى اجتماعى
[نگرشى بر وضعیت مسلمانان در جهان] پیام انقلاب شماره 125 سال 1363. و در همین شماره[ اسلام زدائى دراندونزى] [ لبنان جنگ بر سر قدرت] [ احزاب در لبنان] [ عراق از گذشته تاکنون] .

[ افغانستان از کودتا تااشغال نظامى دراسناد لانه جاسوسى] پیام انقلاب شماره 126 سال 1363 در همین شماره :

[تحلیلى بر سازمانها و پیمانهاى بین المللى - کنفرانس امنیت اروپا] .

[حکومت دیکتاتورى زیاد باره وامت مسلمان سومالى] پیام انقلاب شماره 128 سال 1363.

[توافق شاه و صدام درالجزایر] پیام انقلاب شماره 131 سال 1363 و در همین شماره[ نگاهى به ماهیت کودتاى سوم اسفند].

[در سیاست اخلاق - ضدارزش است] شاهد شماره 76 سال 1363.

[لومومبا واستقلال کنگو] شاهد شماره 77 در همین شماره [صهیونیستها: سپاه محمد(ص ) مى آید] [ افغانستان گورستان افران روسى] .

[خانم تاچر زن آهنین زنگ زده] شاهد مشاره 79 سال 1363. در همین شماره (شاهد بانوان) مبدااخلاق اجتماع .[ خانواده مرکز اجتماع] .

[18اسفند سالگرد رحلت آیت الله سیدابولقاسم کاشانى پرچمدار جهاد و مجاهدت] شاهد شماره 80 سال 1363. در همین شماره :

[به بهانه سالگرد ملى شدن نفت : رویدادى در تجدیدانقلاب] .

[انقلاب اسلامى ایران واستکبار جهانى] .

[گذرى بر مبارزات مردم ویتنام] .

[طرحهاى صلح و کرانه باخترى : صلح پایداراز کمپ دیوید نمى گذرد].

[بررسى اعلامیه جهانى حقوق بشر]. پلیس انقلاب شماره 37 سال 1363.

[روش مدیریت اسلامى در مکتب امیرالمومنین ( ع)] مهدى طیب صف شماره 63 سال 1363. در همین شماره :

[دستگاههاى اطلاعاتى در گذشته و حال] سرهنگ توپخانه محمد مهدى کتبیه .

[نبرد سازمانهاى جاسوسى غرب و شرق با یکدیگر].

[تسلیحات نظامى درازاى انسانهاى گرسنه] سروش 273 سال 1363.

[مسلمان اوگاندا] سروش 274 سال 1363.

و در همین شماره[ مسلمانان یوگسلاوى] .

[ امپریالیسم خبرى موضع تبلیغاتى تخریبى رادیوهاى بیگانه در سال گذشته] سروش شماره 276 سال 1363. دراین مقاله آمده است[ حرکت تبلیغاتى - تخریبى عمده ترین رادیوهاى بیگانه درارتباط با جنگ تحمیلى در راستاى دو هدف اصلى استبکار جهانى صورت گرفته است اول آنکه درادامه جنگ تحمیلى بازگشت جمهورى اسلامى ایران به کمپ غرب را آرزو دارند دوم آنکه تجربه انقلاب اسلامى درایران را تجربه ناموفق جلوه دهند و جهان اسلام رااز تکرار چنین تجربه اى برحذر دارند].

[رسانه هاى گروهى در جهان یکى از تعیین کننده ترین ابزارها در تثبیت سیاستهاى حاکم مى باشند] سروش 264 267 268 269 سال 1363.

[نسل کشى مستضفعان] سروش 268 سال 1363. در همین شماره :

[گرسنگى تقدى انسان آفریقائى نیست] .

[در جنگهاى داخلى آمریکا 200 هزار سیاهپوست علیه نژادپرستى جنگیدند] سروش 271 سال 1363.

[جمهورى اسلامى فعال ترین کشور منطقه در زمینه مسائل داخلى و بین المللى بود] سروش 275 سال 1363.

[بحران جنوب سودان واسلام خواهى نمیرى] سروش شماره 279 سال 1363.

[پزشک صدام وافشارى جنایات عراق] سروش شماره 280 سال 1363.

[مقام زن دراسلام] پاسداراسلام شماره 38 سال 1363.

[چراازدواج کنیم] پاسداراسلام شماره 29 سال 1363.

[چگونه با بى حجابى برخورد کنیم] پاسداراسلام شماره 37 سال 1363. [کودتاى نافرجام نوژه] محمدى رى شهرى پاسداراسلام شماره 36 37 39 سال 1363.

[تحقیقى پیرامون مسئله ازدواج] پاسداراسلام شماره 40 سال 1363. در همین شماره آئین نامه حزب الله لبنان [ تسلیحات شیمیائى] .

[دشمن شناسى] سیدرضا نقوى اعتصام شماره 35 سال 1363 در همین شماره .

[کودتاى سیاه - بمناسبت سوم اسفند سالروز کودتاى ننگین رضاخان] .

[شگردهاى چیره گرى جهانخواران] .

[سیدجمالى الدین اسدآبادى طلایه دار وحدت اسلامى] .

[ترویج فساد توطئه اى دیگر علیه انقلاب اسلامى] .

[ ادارات کى اصلاح خواهد شد].

اقتصادى 
[در راه ریشه کن ساختن فقر] آیت الله حسین نورى پاسداراسلام شماره 36 37 38 39 40 سال 1363.

[مصاحبه اختصاصى - مجله جهاد - با برادر میرحسین موسوى] شماره 71 سال 1363.

دراین مصاحبه آمده است .

[یک نظامى که با نثار این همه خون شکل گرفته واز آن مستضعفین است نمى تواندازاقتصادى پیروى کند که مرکزش در متروپلهاى آمریکائى واروپائى است پس ما مجبور هستیم که دراین رابطه الگوى خاص خودمان را داشته باشیم خوداین الگو ایجاب مى کند که اولا به کشاورزى اولویت دهیم و در کنار آن به توسعه هم با نگاه ویژه اى بپردازیم و در انتخاب تکنولوژى وانتخاب وسائل نوع سرمایه گذاریها قوانین و مقرراتى که داریم رعایت مسائلى را بکنیم که بعدا برایمان مشکل زا نباشد.اگر در قانون اساسى جمهورى اسلامى بااین شدت تکیه بر شرکت همگانى دادن وسیله کار به کسانى که این وسیله را ندارند تکیه بر تعاونیها و جلوگیرى از تمرکز ثروت در دست یکعده معدود شده درست بر مى گردد به همین زمینه ها].

در همین شماره :

[مشکلات تولید محصولات کشاورزى - آب] .

[نقد و بررسى الگوهاى توسعه در تانزانیا].

[سخنرانى برادر زنگنه دراولین گردهمائى سراسرى مسئولین واحد بسیج سازندگى] .

[صنایع کوچک روستائى] .

[وسائل نگهدارى] .

دراین مقاله آمده است .

[در نمونه برداریهاى مکررى که توسط مرکز پژوهشهاى بازرگانى بر روى پیازانجام شده میزان ضایعات این محصول به علل گندیدگى ضرب خوردگى و جوانه زدن ناشى از عدم نگهدارى صحیح 21% بوده است که رقم بسیار بالائى است].

[دستاوردهاى اقتصادى انقلاب - قطع وابستگى] - شاهد شماره 79 سال 1363.

[نظام اقتصادى کشور باشداصل اسلامى توازان اجتماعى را عملى سازد] سروش شماره 264 سال 1363.

[سیاست اقتصادى دولت باید در جهت سوق دادن سرمایه هااز بخش هاى خدماتى به بخشهاى تولیدى باشد] سروش شماره 265 سال 1363.

[رئوس و محورهاى اساسى در بودجه سال]1364 سروش 268 سال 1363.

[برنامه ریزى درامر کشاورزى یک ضرورت است] سروش شماره 269 سال 1363.

[با ضمانت خرید محصولات کشاورزى در جهت خودکفائى کشاورزى گام برداریم] سروش 278 سال 1363.

[در جهان اسلام بیش از یک پنجم برنج جهان تولید مى شود] سروش 278 سال 1363.

[با برخى از مفاهیم اقتصادى آشنا شویم - مالیات چیست] آینده سازان شماره 158 سال 1363.

فرهنگى هنرى 
[زبان وادبیات فارسى فراسوى مرزها گفتگوى اختصاصى کیهان فرهنگى با مهمانان خارجى کنگره سعدى] شماره 10. در همین شماره

[ نکاتى در سرگذشت سعدى] استاد محیط طباطبائى .

[سعدى در چین] جان هون نین استاد دانشگاه پکن .

[نفوذ سعدى بر برزگترین شاعران آمریکا در قرن نوزدهم میلادى] دکتر جروم رایت کلینتون .

[زمان سعدى درایران و ژاپن] دکترامیکراوکادا.

[کهنه ترین نسخه دیوان سعدى و راه استفاده از آن] دکتر محمد جواد شریعت .

[ غزلیات ناشناخته سعدى] دکتر سیدامیرحسین عابدى .

[جلوه هاى شاعرانه قصص اسلامى در شعر سعدى] دکتر محمد جعفر یاحقى .

[آثار سعدى در کتابهاى درسى جمهورى اسلامى ایران] .

[فردوسى و سعدى] دکتر منصور رستگار.

[سعدى و زبان عربى در آیینه گلستان] دکتر رضا هادیزاده .

[بزم سخن] على باقرزاده (بقا).

[بررسى نقاشى پس ازانقلاب اسلامى] کیهان فرهنگى شماره 11.

[بحثى درباره کتاب مطول سعدالدین تفتازانى و تاثیر آن در کتب بلاغى] دکتر محمد علوى مقدم مشکوه شماره پنجم .

[گرایشهاى گوناگون در واژه گزینى] على کافى نشر دانش شماره اول سال 1363.

در همین شماره

[نظرى به کلام حافظ] حسینعلى هروى .

[تصحیح کم عیار معیارالاشعار] تقى وحیدیان کامیار.

[تالیفات فرنگیها درباره ایران] نوش آفرین انصارى .

[گزیده اشعار ناصرخسرو] جمشید سروشیار.

[کتابشناسى پژوهشى جامعه شناسى] محمد على رونق .

[کتابى مهم در تاریخ عمومى و دوره مغول] ناصراحمدزاده .

[ترجمه اتقان سیوطى] هاتف . [سفرنامه حاج سیاح] مرتضى اسعدى .

[مقاله نویسى بعداز بدیع الزمان] على رضا ذکاوتى قراگزلو معارف شماره 2.

در همین شماره [نخستین شاعر فارسى سراى و آغاز شعر عروضى فارسى] على اشرف صادقى .

[چشم اندازاسطوره] کامران فانى .

[ اکسیرالعارفین] محمدتقى دانش پژوه .

[مفاتیح الغیب] بهاءالدین خرمشاهى .

[ اندیشه هاى کلامى شیخ مفید] نصرالله پورجوادى .

[ هنر معلمى] شاهد شماره 77 سال 1363.

[بحثى پیرامون هنر دراسلام] استاد جعفرى سروش شماره 272 سال 1363.

[نگرشى بر منابع فرهنگ اسلامى - فتوح البلدان بلاذرى معتبرترین ماخذ فتوحات اسلامى] دکتر على محمد نقوى صحیفه شماره 22 چهارشنبه یک اسفند 1363.

در همین شماره

[ ادبیات کودک و عبوراز طبیعت به سوى ماوراء طبیعت] وحید طوفانى .

[گزارش نقدگونه اى از جشنواره تئاتر سراسرى ده فجر]1363 .

بیوگرافى
[زندگى افلوطین و تربیت و توالى رساله هایش] فرفوریس .اسماعیل سعادت معارف شماره 2.

[زندگى طلبگى در قول یازدهم - شرح زندگى سید نعمت الله جزایرى به قلم خودش] کامران کافى نشر دانش شماره اول سال پنجم .

دراین مقاله آمده است :

[ اما در باب گذران معیشت چنانکه گفتیم در خانه یکى از بزرگان حویزه منزل داشتیم ولى اغلب تا ظهر براى مباحثه در مدرسه مى ماندیم و چون به منزل آن مرد مى رفتیم و مى دیدیم که غذایشان را خورده اند و ما تا شب بى غذا مى ماندیم . رفیقم به پوست خربزه بر زمین ریخته بخاک آلوده قناعت مى کرد واز شرم و خجلت حال خود رااز من مستور مى داشت و من هم همان کار را مى کردم تااینکه یک روز که دنبالش مى گشتم دیدم که پوست خربزه جمع کرده و کنار در نشسته پوستهاى خاک آلود را مى خورد. بى اختیار خنده ام گرفت . گفت چرا مى خندى ؟ گفتم آخر حال و روز من هم همین است و هر یک از ما حال خود رااز دیگرى پنهان مى کند. گفت حالا که این طوراست پس بیا هر روز پوست خربزه ها را با هم جمع کنیم و با آب بشویم و بخوریم زندگى بدین گونه مى گذشت و ما در روشنائى ماه کتاب مى خواندیم و من متونى مثل کافیه و شافیه والفیه ابن مالک و جز آن رااز بر مى کردم و شبهایى که ماه نبود متونى که از بر کرده بودم از حفظ تکرار مى کردم تا یادم نرود].

[زندگانى حضرت آیت الله اراکى] پیام انقلاب شماره 125 126 سال 1363.

حضرت اراکى درباره امام خمینى در شماره 125 مى فرماید:

[ ایشان مرد بسیار جلیلى است و شناختم او را به جلالت بسیار مرد پاکى است پاک پاکى نفس دارد پاکى ذاتى و درونى دارد واین بر همه خلق معلوم شده است ما در مدت پنجاه سال که بااین شخص بزرگ آشنایى پیدا کرده ایم جز تقوا و دیانت و سخاوت و شجاعت و شهامت و بزرگى نفس و بزرگى قلب و کثرت دیانت و جدیت علوم نقلى و علقى و مقامات عالى و... دراو نیافتیم ...این مرد قد مردانگى علم کرد و در مقابل کفرایستادگى کرد و ید غیبى هم بااو همراهى کرد بطوریکه محیرالعقول بود و در هیچ خانه اى و هیچ زاویه اى از زوایاى این مملکت باقى نماند که گفته شد[ مرگ بر شاه] .

[مرورى بر زندگانى حکیم و فیلسوف الهى حاج ملاهادى سبزوارى] پیام انقلاب شماره 127 سال 1363.

[زندگینامه حجت الاسلام والمسلمین یثربى امام جمعه کاشان] پیام انقلاب شماره 128 29 دیماه سال 1363.

دراین مقاله آمده است :

به زمانه بیشتر توجه بکنید وازاین نعمات بزرگ قدردانى کنیم ببینیم ما کى بودیم ؟ به کجا حساب مى شدیم آدمهایى بودیم که وقتى مى خواستیم سوار ماشین بشویم :ازاین راننده ها ما را سوار نمى کردند و مى گفتند آخوندها براى ماشین ما نحوست دارند. یکى چنین تبلیغاتى بر علیه ما بود بنابراین ما بایدازاین قضایا پند بگیرم و در بجا آوردن شکر نعمات همواره بکوشیم الحمدالله والمنه به برکت انقلاب اسلامى الان براى همه ... مخصوصا توده هاى مردم و روحانیت عزت شرافت حریت فراهم گردیده است

دنباله زندگینامه شماره .129 و 130 ملاحظه فرمائید.

شرحى از زندگانى آیت الله العظمى عبدالله شیرازى پیام انقلاب شماره .130 131 سال 1363.

سرگذشتهاى ویژه از زندگى امام حجت الاسلام رحیمیان پاسدار اسلام شماره 39.

شهر زندگانى استاد محیط طباطبائى واستاد محمدتقى شریعتى در کیهان فرهنگى شماره 10 11.

[نجوم امت - شرح زندگانى مرحوم آیت الله خوانسارى] نور علم شماره 8.

[ تصویرگر حیاط شرق] مقاله اى درباره زندگى سیاسى اجتماعى سیدجمال الدین اسدآبادى شاهد شماره 80 سال 1363.