نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
چکیده
کلیدواژهها
اشاره
حضرت آیتاللّه خامنهاى، رهبرمعظم انقلاب اسلامى، در آذر ماه 1386، در دیدار با شمار انبوهى از اساتید، فضلا، مدیران و مسؤولان حوزههاى علمیه و نهادهاى حوزوى در قم، مشهد و اصفهان، با تبیین ضرورت مدیریت تحول در حوزههاى علمیه و تأکید بر نگارش سند چشمانداز فرمودند:
»چشمانداز روشنى، براى آینده حوزهى علمیه باید ترسیم شود. همانطور که در مسائل کشور چشمانداز بیست ساله تدوین شد، بیایید یک چشمانداز بیست ساله، ده ساله، براى حوزه تشکیل بدهید. »1
جایگاه سند چشمانداز
»مدیریت تحول»2 در حوزههاى علمیه، از جنس »مدیریت استراتژیک»3 است که مبتنى بر »برنامهریزى استراتژیک»4 و »تفکر استراتژیک»5 است.
برنامهریزى استراتژیک (شامل طراحى، اجرا، ارزیابى و کنترل استراتژى) به آن مجموعه از تصمیمها و فعالیتهاى مدیریت اطلاق مىشود که هدایت و تعیین عملکرد بلند مدت سازمان را بر عهده دارند.6 امّا تفکر استراتژیک، از دیدگاهِ ماهوى، یک بصیرت و فهم است. این بصیرت کمک مىکند تا انسان تشخیص دهد کدام یک از عوامل در دستیابى به موفقیت مؤثر است و کدامیک نیست.7 البته تفکر و برنامهریزى استراتژیک، مىتوانند مکمل یکدیگر باشند. تفکر استراتژیک، استراتژى مىآفریند و راستاى حرکت موفقیتآفرین سازمان را معین مىسازد و برنامهریزى استراتژیک، به عملیاتى کردن آن کمک مىکند.8 البته باید دانست که کارکرد اصلى تفکر استراتژیک، خلق چشمانداز است.9
تفاوت سند چشمانداز و بیانیه مأموریت
از نظر منطقى، نقطه آغاز بحث در برنامهریزى استراتژیک، یا در الگوى جامع مدیریت استراتژیک، بیانیه مأموریت و سند چشمانداز است; در مَثَلْ وقتى از مدیریت تحول در حوزههاى علمیه سخن مىرود، مىبایست ابتدا، مأموریت حوزههاى علمیه وسپس سند چشمانداز آن تدوین شود. در بیانیه مأموریت، سعى مىشود به این پرسش پاسخ داده شود:
»ما به چه کارى مشغول هستیم؟» یعنى رسالت ما چیست؟ اما در سند چشمانداز، به این پرسش پاسخ داده مىشود: »ما مىخواهیم چه بشویم؟».10
به دیگر سخن، در بیانیه مأموریت در پى رسالت و آن چه در حال انجام آن هستیم، مىباشیم ولى در سند چشمانداز، نقطه پایان فعالیت ترسیم مىشود; به اصطلاح ادبیات تازى، در بیانیه مأموریت، وضعیت مصدرى حاکم است، لکن در سند چشمانداز، وضعیت اسم مصدرى - که حاصل و نتیجه مصدر است - حکومت دارد.
بنابراین، وقتى گفته مىشود، سند چشمانداز حوزههاى علمیه در افق 20 ساله; یعنى حوزههاى علمیه در 20 سال آینده در ساحَتِ آموزش، پژوهش، تبلیغ، نیروى انسانى و به طور کلى در عرصههاى سختافزار و نرمافزار، چه جایگاهى خواهند داشت؟ و بر اساس چه الگوى مدیریتى (عمودى، مشارکتى، یا نیمه عمودى - نیمه مشارکتى) اداره خواهند شد؟ و چه وضعیتى نسبت با جامعهى هدف (مردم مسلمان و نظام اسلامى) در بعد ملى، منطقهاى و جهانى برقرار خواهند کرد؟ و موقعیت نظام پاسخها، با نظام نیازها در ساحتهاى گوناگون چگونه خواهد بود؟
ضرورت چشمانداز
چشمانداز سمت و سوى مطلوب حرکت سازمان را مشخص مىکند و به حرکت آن، جهت مىبخشد. چشمانداز، علاوه بر راستاى حرکت، انگیزه حرکت را نیز ایجاد مىکند و راه دستیابى به مزیتهاى رقابتى را نشان مىدهد و سازمان را قادر مىسازد تا در مقابل تحولات و پدیدههاى نوظهور به درستى عمل نماید;11 بدان سان که بدون چشمانداز، کوششهاى تحول خواهانه، به طرحهاى مغشوش، ناهماهنگ و زمان بر، مبدل مىشوند که مسیر را اشتباه مىیابند یا راه به جایى نمىگشایند.12
اهداف چشمانداز
چشمانداز در فرایند تحول، سه هدف مهم را در بر دارد:
1. تبیین جهت کلى تحول
تبیین و آشکار ساختن جهت کلى تحول، براى رسیدن به زبان و فهم مشترک لازم است; زیرا برخى کسان تلقى مبهمى از تحول دارند و پارهاى دیگر با آن مخالفاند و بعضى نیز در مورد ضرورت وقوعاش تردید دارند. با روشن شدن جهت تحول، افکار و سلیقهها به هم نزدیک مىشوند و بحثهاى بى حاصل فرجام مىیابند.
2. انگیزه آفرینى براى انجام فعالیت
تحول، برخلاف انقلاب، مقولهاى بطئى و زمان بَر است، از این رو نیازمند تلاش و فعالیت مستمر و پىگیر است. یک چشمانداز مطلوب با امیدوار ساختن افراد سازمان و انگیزه آفرینى در آنها، به بى میلى آنها، براى همراهى تحول و انجام فعالیتهاى طاقت سوز، پایان داده نشان مىدهد که فواید و منافع آتى که در پى این فعالیتها و فداکاریها، به دست خواهند آمد، بسیار فراتر از آن چیزى است که امروز یا فردا در دسترس آنان قرار مىگیرد.
3. هماهنگ کردن اقدامهاى افراد انگیزهمند
چشمانداز به همسویى و هم پیمانى افراد کمک مىکند و به شیوهاى فوق العاده کارآمد، اقدامهاى افراد با انگیزه را هماهنگ مىسازد.13
بنابر آنچه گفته آمد، سند چشمانداز حوزههاى علمیه، مىبایست نخست آنکه، جهت کلى تحول را آشکار سازد.
دو دیگر، دغدغهها و حساسیتهاى افراد را در این زمینه، برطرف نماید و انگیزه آفرینى کند.
سه دیگر، ظرفیت نهادها و مجموعههاى حوزوى را در راستاى هدف مشترک (تحول) هماهنگ سازد.
ویژگیهاى چشمانداز اثربخش
چشمانداز اثربخش، دست کم باید داراى شش ویژگى اصلى باشد:
1. تصویرگر آینده: چشمانداز، باید وضعیت سازمان را در آینده دور، توصیف کند و نمایى قابل تصور از آن ترسیم نماید.
2. نمایانگر فواید و منافع آتى: چشمانداز، باید منافع بلندمدت و فواید حاصله از آن را براى ذى نفعان و سازمان نمایش دهد.
3. تحققپذیر: چشمانداز، باید قابلیت تحقق استراتژیک داشته و هدفهاى واقعى آن قابل حصول باشند.
4. ابهام زا و روشن: چشمانداز، باید به میزان کافى، مشخص و به دور از ابهام باشد، تا بتواند انگیزهآفرینى کند.
5. انعطافپذیر: چشمانداز، باید بدانسان داراى انعطاف و نرمش باشد که مدیران پیوسته قدرت ابتکار عمل متناسب با شرایط مختلف را در دست داشته باشند.
6. انتقالپذیر: چشمانداز، باید به سادگى قابل انتقال و تفهیم به دیگران باشد و غالب بتواند به سهولت با آن ارتباط برقرار کند.14
بنابر ویژگیهاى پیش گفته، مىبایست چشمانداز حوزهى علمیه، تصویرى روشن از افق آینده و فواید و منافع سازمان و ذى نفعان آن را ارائه نموده و داراى قابلیت تحقق استراتژیک باشد و علاوه بر آن انعطافپذیر و قابل انتقال و تفهیم به دیگران باشد.
پیشنیاز نگارش سند چشمانداز
براى نگارش اسناد بالادستى حوزههاى علمیه، یعنى سند چشمانداز و بیانیه مأموریت، انجام دست کم، چهار امر، به عنوان پیشنیاز لازم است.
1. مفهومشناسى; یعنى شناخت مفهومى رهنمودها و دیدگاههاى مقام معظم رهبرى درباره ابعاد گستره تحول در حوزههاى علمیه; زیرا تاکنون جامعترین سخنان در این باب، از جانب ایشان گفته شده است.
2. پیشینهشناسى; یعنى شناخت پیشینه دیدگاهها و خواستههاى مقام معظم رهبرى درباره حفظ، ترمیم، بالندگى و رشد و تحول حوزههاى علمیه از آغاز رهبرى ایشان تاکنون.
3. همانندسازى; یعنى رصد، شناسایى، استخراج و طبقه بندى.
آرمانها، توصیهها و دیدگاههاى حضرت امام خمینى و مراجع بزرگ همافق و هماندیش ایشان، مانند حضرات آیات عظام بروجردى، حائرى یزدى، شهید سیدمحمدباقر صدر و عالمان نواندیشى چون حضرات آیات: شهید دکتر بهشتى، استاد شهید مرتضى مطهرى و دیگر فرزانگان درباره ساحَتهاى گوناگون تحول، براى غرابت زدایى، همپوشانى و تکمیل و تحلیل مباحث در عرصههاى آموزش، پژوهش، تبلیغ، منابع انسانى و غیره در ابعاد ملى، منطقهاى و بینالمللى.
4. ارائه مدل مفهومى الگوى تحول از مجموع دیدگاههاى پیش گفته.
پس از طى این مراحل، مىتوان با بهرهگیرى از تجارب سودمند نظام اسلامى در نگارش سند چشمانداز، به تنظیم سند چشمانداز و بیانیه مأموریت حوزههاى علمیه تراز تشیع و انقلاب اسلامى پرداخت.
نتیجه
حوزههاى علمیه، براى گذر از مسیر حفظ و ترمیم و قرار گرفتن در چرخه تحول و بالندگى و تجربه مدیریت تحول همه جانبه راهى جز نقشه راه (نقشه جامع تحول) و پذیرش برنامهریزى استراتژیک فراروى ندارند.
براى تحقق این مهم، ترسیم سند چشمانداز، به عنوان تابلوى تمامنما و نماد آینده مطلوب حوزههاى علمیه بایستهاى است که علاوه بر تبیین جهت کلى تحول، باعث ایجاد انگیزه براى فعالیتهاى تحولخواهانه مىشود و اقدامهاى افراد انگیزهمند را هماهنگ مىسازد. بىشک تحقق اهداف فوق، وقتى است که سند چشمانداز با ویژگیهاى زیر تدوین شود:
تصویرگر درست آینده، نمایانگر فواید و منافع آتى، تحققپذیر، ابهامزا و روشن و انتقالپذیر به سازمان روحانیت.